Alleen een trapauto is zuiniger.
Toprol van Jodie Foster
bioscopen
„Dirty Harry" zonder spanning
Westduitse successchri jver
Hans Hellmut Kirst dood
De Citroen AX Diesel. De zuinigste viercilinder ter wereld.
I ALPHEN AAN DEN RIJN EUROCINEMA I (Van Boetze-
laerstraat 6. tel. 01720-20800): Cocktail (12); 18.30, 21.00.
F za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00. EUROCINEMA II: A
I fish called Wanda (al); 18.45, 21.30. zo. ook 16.15. Frank
I en Frey (al); za. zo. wo. 14.00. EUROCINEMA III: Me and
him (al); 18.45, 21.15. za. zo. wo. ook 13.45. zo. ook 16.15.
EUROCINEMA IV: Jan Rap en zijn maat (al); 18.30,
21.15. za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239):
Cocktail (12); 19.00. 21.15. za. zo. wo. ook 14.30. LIDO
en STUDIO (Steenstraat 39, tél. 124130): Jan Rap en zijn
maat (al); 14.30, 18.45, 21.15. The Accused (16); Doad
Pool (12); Who framed Roger Rabbit (al); A fish called
Wanda (al); 14.30, 19.00, 21.15. «TRIANON (Breestraat 31.
tel. 123875): De ondraaglijke lichtheid van het bestaan
(al); 20.00. za. zo. ook *4.00. REX (Haarlemmerstraat 52,
tel. 071-125414): Eindexamen op de aexschool (16);
14.30, 19.00, 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-
74075): Appointment with death (12); 19.00, 21.15. za. zo.
wo ook 14 45. CITY THEATER II: Bright lights, big city
(12); 19.00. 21.15. zo. ook 14.45. Reddertjes (al); za.
14.45.
OL!|i
WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13.269): Frantic (12);
i. zo. 20.00. U 2 Rattle and Hum (al); ma. di. wo.
20.00. KINDERVOORSTELLINGEN: Benji het pientere
hondje; za. zo. wo. 14.00.
,THE DEAD POOL'
LIDO/STUDIO: „The Dead
Pool" met Clint Eastwood,
Patricia Clarkson en Liam
Neeson. Scenario Steve
Sharon. Regie: Buddy van
Horn.
Clint Eastwood zit blijkbaar zo
gebakken aan dat Dirty Har
ry-image dat er een vijfde film
moest komen rond inspecteur
Harry Callaghan. Je kan het je
haast niet voorstellen van een
intelligente topacteur als East
wood. maar misschien is het
ook de prijs die hij filmmaat
schappij Warner moet betalen
voor het uitbrengen van zijn
commercieel moeilijke film
„Bird". In dat geval strijk ik in
elk geval mijn hand over m'n
hart. Niet dat ik in principe
iets heb tegen Harry Callag
han - Don Siegels eerste „Dir
ty Harry" was tenslotte een
kei van een film in zijn genre
- maar „The Dead Pool" is wel
een hèèl zwakke aflevering.
Het gaat erin om een moorde
naar die volgens een lijst (de
dodenpoule dus) een aantal be
kende figuren in San Francis
co vermoord. De stommeling
zet ook inspecteur Callaghan
op die lijst en als hij wat meer
naar de film was geweest had
hij kunnen weten dat dat hem
fataal moest worden. Het sce
nario probeert ons eventjes,
maar ook niet erg serieus, wiis
te maken dat de boosdoener de
Ier Liam Neeson is, die nu niet
zal hebben staan juichen om
z'n eerste Amerikaanse rol
waarin hij een miskende artis-
tiekeling van een horror-regis
seur speelt. Eastwood staat
stram als Callaghan en heeft
dezelfde moeilijkheden als al
tijd: z'n superieuren vinden
dat hij alles verkeerd doet, hij
heeft weer moeite met die ver
velende pers (al krijgt een
vrouwelijke journaalverslag
geefster het toch een beetie
van hem te pakken) en is de
sombere Moralist met een
Magnum die hij altijd al was.
Visueel brengt regisseur Bud
dy van Horn de onder- en bo
venkant van San Francisco
mooi in beeld, maar spanning,
ho maar. Je krijgt bij Clint
zelfs het John Wayne-effect:
het lijkt of z'n tegenstanders
hem eerst keurig z'n „wise
crack" laten uitspreken, dan
goed gaan staan om vervol
gens neergeknald te worden.
BERT JANSMA
VRIJDAG 24 FEBRUARI 1989 PAGINA 9
BREMEN/WITTMUND De
Westduitse succesauteur Hans
Hellmut Kirst is gisteren na
een langdurige ziekte in Bre
men gestorven. Doodsoorzaak
was hartstilstand bij de schrij
ver die 74 geworden is. Niet
minder dan twaalf door hem
geschreven boeken haalden
een oplage van meer dan een
miljoen exemplaren.
Kirst maakte zijn debuut in
1950 met een boek dat als titel
droeg „Wir nannten ihn Gal-
genstrick". Er volgden 35 boe
ken, die in 30 talen vertaald
werden, waaronder het Neder
lands. Zijn laatste boek over
de opmars van de Duitse le
gers in Polen heeft hij niet af
kunnen maken. Het had het
meest autobiografische werk
moeten worden van Kirst, die
van '33 tot '45 beroepsmilitair
was. Begin dit jaar namen de
Westduitse bioscopen de ver
filming in de roulatie van zijn
roman „Fabrik der Offiziere".
Hans Hellmut Kirst was op 5
december 1914 in Osterode in
het toenmalige Oost-Pruisen
geboren. Het landschap van
Ost-Friesland herinnerde hem
aan zijn geboortegrond. Begin
vorig jaar verhuisde hij met
vrouw en dochter uit het zui
den van de Bondsrepubliek
naar Werdum in de buurt van
Bremen. In dat stadje wil hij
ook begraven worden.
Van 1933 tot 1945 was Kirst
beroepsmilitair. Nadat Duits
land de oorlog verloren had,
was hij achtereenvolgens
straatveger, tuinman en auteur
van zijn eerste literaire pro
beersels. Voordat hij als schrij
ver debuteerde, werkte Kirst
drie jaar op de feuilletonredac
tie van het blad „Münchner
Mittag". Het eerste deel van de
latere trilogie „08/15" maakte
hem in 1954 in één klap be
roemd.
De Citroen AX dankt zijn succes onder meer aan
zo'n grote zuinigheid. Maar het kan nog zuiniger.
De Citroen AX Diesel is de eerste viercilinder ter wereld die
bij een snelheid van 90 km/h slechts 3,6 liter per
100 kilometer verbruikt. Bij 120 km/h is dat 5 liter. En in
de stad 5,2. (ECE norm)
Met dit record-verbruik mag de AX Diesel dan
de zuinigste zijn, in alle andere opzichten is hij uiterst
royaal. Neem z'n snelheid U wilt meer cijfers?
In 14,3 seconde zit u op 100 km per uur Weer een record
trouwens, vergeleken met diesels in dezelfde
prijsklasse. En wie zei dat een diesel niet pittig kan zijn?
De AX Diesel heeft een top van 155 km/h.
Ook op het interieur is niets gekort. Zodra u
bent ingestapt, is't niets dan ruimte en comfort om u heen
Nu vraagt u zich natuurlijk af wat zo'n bijzondere diesel
moet kosten In z'n prijs is de auto al even zuinig voor
(1. 22.550, (exclusief afleveringskosten) rijdt u al in een
driedeurs AX Diesel Voor noggeen 2000gulden meer heeft
u een extra luxe uitvoering met het gemak van vijf deuren
Welk model u ook kiest, u heeft elke dag het
formidabele gevoel dat Citroen rijden geeft. En dat zult u
in een trapauto toch niet zo gauw krijgen.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Willow
(al); do. t/m zo. 19.00, 21.15. za. zo. wo. 15.45. Buster (al);
do. t/m zo. 19.00. ma. t/m wo. 20.15. Der himmel uber
Berlin (12); do. t/m wo. 20.45. KINDERVOORSTELLINGEN:
Junglebook; za. zo. wo. 14.00. Moonwalker; za. zo. wo.
14.00, 15.45.
DEN HAAGASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): The dead pool
(16); 14.00, 18.45, 21.30. ZO. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
CD'S* ASTA 2 Gorillas in the mist (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16 00, 18.45, 21.30. ASTA 3 Things change (al);
14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. BA
BYLON 1 (Winkelcentrum Babylon, tel. 471656): The accu
eed (16); 14.30, 17.00, 19.15, 21.45. BABYLON 2: Track
29 (12); 14.30, 16.45, 19.00, 21.30. BABYLON 3: A fish
called Wandab (al); 17.00, 19.30, 21.45. do. vr. ma. di. ook
andll 14.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): Cocktail
taeesl<a,); 14 00- 18-45- 21-30- z0- 13-15- 1600' 18-45- 21.30.
CINEAC 2: Stormy monday (16); 14.00. 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: Willow (al); 18.45,
21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. METROPOLE 1 (Carne-
gielaan, tel. 456756): A fish called Wanda (al); 14.00,
18.45, 21 30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPO
LE 2: Jon Rap en z'nmaat (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
13 15, 16 00, 18.45, 21.30. METROPOLE 3: Betrayed
'16); 14 00. 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30.
METROPOLE 4: De ondraaglijke lichtheid van het be
slaan (al); 20.30. do. vr. ma. dl. ook 14.00. METROPOLE
5: Who framed Roger Rabbit (al); 14.00. 18.45, 21.30. zo.
pj 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 1 (Herengracht 13,
cat j tel. 462400): Cocktail (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30,
straat 12b. tel. 656402); Die hard (16); 19.15, 21.4
STUDIO 2: The beekeeper (16); 19.00, 21.30. STUDIO
3: Poussière d'ange (16); 19.00, 21.30: HAAGS FILM-
it teilHUlS: Zaal 1: Een verhaal van de wind; 19.30. zo. ook
nacj 14.00. Het rode korenveld; 21.45. zo. 16.15. Zaal 2: Anita-
ddiwl Tanze des lastert; 19.30, 21.45. zo. ook 14.00. 16.15. Zaal
p nai3; 19 30- 21.45. zo. ma. 19.30, 22.00. zo. ook 14.00, 16.30.
e Lo silence de la mor, do. Wetherby; vr. Betty Blue; za.
»at Harakiri; zo. Ein virus kennt keino moral; ma. La mort de
liggl Mario Ricci; di. Cries and whispers; wo. NACHTVOOR
STELLINGEN: CINEAC 1: Cocktail; (16); za. 00.15. Cl-
_iNEAC 2: Stormy monday (16); za. 00.15. CINEAC 3: Wil-
^rlow (16); za. 00.15. KINDERVOORSTELLINGEN: BABY-
iena' LON 3: Who framed Rogor Rabbit; za. zo. wo. 14.30. Cl-
ïk. NEAC 3: Walt Disney's Frank en Frey; za. wo. 14.00. zo.
13.15, 16.00. METROPOLE 4: Frank en Frey; za. wo.
114.00. zo. 13.15, 16.00. STUDIO 1: Pippi Langkous; zo.
taiwwo. 14 00. STUDIO 2; Jungle book; zo. wo. 14.30.
rij i STUDIO 3: Bambi; zo. wo. 14.15.
nai&CUNST/FILM
na&Ï
R
CcidocSomarit
AMSTERDAM De Banana Split-
ijn van Ralph Inbar, een 06-num-
ïer van exploitant Teleserviee,
loet 5000 gulden betalen aan Rijk
Gooyer wegens het uitzenden
een telefoongesprek over con
doomgebruik tussen de acteur en
ibar. Dat heeft de vice-president
tn de Amsterdamse rechtbank, H.
ra Breda, gisteren in kort geding
is epaald.
m Breda acht het bewezen dat De
loyer nooit toestemming heeft ge-
iren voor de uitzending. Opmer-
ngen van Inbar over uitzending
n het gesprek zijn op een „oude
igens-krentebroodtoon" gedaan,
ddus Van Breda. „Toestemming
nijgende op ondubbelzinnige wijze te
rden gevraagd en gegeven. Daar-
Lalph Inbar moet Rijk de Gooyer 5000,-betalen
van is geen sprake geweest".
Een medewerker van de Banana
Split-lijn belde De Gooyer in febru
ari vorig jaar op en deed zich voor
als een medewerker van een recla
mebureau. Hij vroeg de acteur of hij
bereid was mee te werken aan een
landelijke campagne om condoom
gebruik te bevorderen. De Gooyer
liet weten daar niets voor te voelen,
maar er ontspon zich toch een ge
sprek over de zin en onzin van con
doomgebruik. Na enige tijd kwam
Inbar aan de telefoon en onthulde
dat het gesprek gehouden was in
het kader van de Banana Split-
grappen reeks.
Enige tijd later adverteerde Teleser
viee in kranten onder de kop „Wie
gebruikt die dingen nu eigenlijk".
Rijk de Gooyer prijkte in het lijstje
als een van de bekende Nederlan
ders die „onbevangen, onthutsende
en altijd komische antwoorden heb
ben gegeven" op de vraag of „zij nu
echt het bekende voorbehoedsmid
del gebruiken".
Van Breda wees een vordering te
gen de TROS af, omdat die omroep
geen invloed heeft op de inhoud
van de uitzendingen van Teleservi
ee, en op de Banana Split-lijn alleen
maar adverteert.
De Gooyer toonde zich na afloop
van het geding tevreden over de
uitspraak. „Het gaat me om het
principe. Die Inbar moet dat soort
dingen gewoon niet doen, dan heeft
hij aan mij een hele slechte".
Grafisch ontwerper
Jacno overleden
PARIJS De Franse grafisch ontwerper
Marcel Jacno is gisteren in een ziekenhuis in
Parijs ten gevolge van een hartkwaal overle
den. Hij was 84 jaar.
Jacno was onder meer de ontwerper van de
beroemde blauwe verpakking van Gauloises
Bleues sigaretten. Tevens ontwierp hij het la
bel voor Courvoisier cognac, de vormgeving
van de France Soir en posters voor tal van
Franse theaters zoals de Comedie Fran?aise en
de Opera in Parijs.
Van zijn ontwerp voor Gauloises, een gevleu
gelde Gallische helm op blauwe ondergrond,
gaan er jaarlijks meer dan twee miljard over
de toonbank.
Misantroop-met-Magnum „Dirty" Harry Callahan (Clint Eastwood) constateert dat de moordenaar
via een autobom heeft toegeslagen. FOTO: WARNER BROS.
AUTOBEDRIJF VAN DER VELDE BV, kennedylaan 118, leiden. DE JONG'S AUTOBEDRIJF, van der mortelstraat 254,
noord wijk. BARKER'S AUTOMOBIELBEDRIJF BV, hoofdstraat 133, sassenheim DE JONG'S AUTOBEDRIJF
hoofdstraat 104106, valkenburg.
invlój;
ing
!p' d!,Haagse"
d dondriaan is
tien min. waard
lijkh, )en HAAG De om-
zo 1 treden verkoop van het
l0 childerij van Mondriaan
c lompositie uit 1932, die in
lie v. ini in Londen geveild zal
lijke i-orden, zal naar schatting
1 o'n tien miljoen gulden
j pbrengen. Dat is althans
t'ei ie geschatte waarde van
gen, iet werk, dat door de Van
van lesteren, Fluck en Van
ïstell ^huizen Stichting in
imsterdam wordt ver-
.ocht om de activiteiten
an de stichting te bekos-
igen.
t werk hangt in bruikleen
itie v ij het Haags Gemeentemu-
bandium. De stichting kocht on-
sarm ings het zogenaamde Huis
te vi an Zessen in Alblasserdam
an, ontworpen door C. van
IRAAesteren en Theo van Does-
urg. De stichting wil het als
verdjion urnen t van jonge bouw-
itgeMunst behouden. Tot de activi-
iiiten behoort ook de he^den-
ling volgend jaar van de hon-
erdste geboortedag van Van
■ohuizen. Daarvoor wordt een
;etenschappelijke publikatie
jorbereid en wordt een sym-
>sium georganiseerd over de
intwikkelingen in het plano-
|BBgisch onderzoek.
^^■oorts bereidt de stichting een
^Hnternationale Van Eesteren-
ntoonstelling voor in overleg
-rtJiet de gemeente Amsterdam,
rp Universiteit van Amster-
am en het Stedelijk Museum,
•e stichting werd in 1975 door
van Eesteren opgericht,
lij kreeg het schilderij in 1932
an Mondriaan. Het plan tot
erkoop werd deze week he
md. Inmiddels zijn plannen
itwikkeld om het via de Wet
Behoud van het Cultuurbe-
in ons land te houden. Het
loet dan wel aan de Staat der
iderlanden worden aangebo-
„THE ACCUSED"
de film wordt dan ook een
klassiek „courtdroom-drama"
dat met melodrama en al zo
van de planken geplukt had
kunnen zijn., Scenarist Tom
Topor - die ook het script voor
de film „Nuts" schreef - is
journalist en toneelschrijver
en dat laatste blijft merkbaar.
Bezwaar nummer èèn aan een
film die goedbedoeld is. De te
kening van de ellende die het
slachtoffer van een verkrach
ting nog eens moet ondergaan
wil er recht geschieden, is he
laas overal ter wereld geldig
en de ziedende woede daarom
van Jodie Foster is de meest
navoelbare drijfveer naar de
toeschouwer toe. Topor en re
gisseur Jonathan Kaplan
moeten echter teveel schippe
ren om het als „bioscoop-amu
sement" aanvaardbaar te hou
den. De rol van advocate Kel
ly McGillis (die verklaarde
aan de film mee te werken
omdat zij zelf ooit is ver
kracht) is van bordkarton en
ronduit slecht geschreven. Een
sensatiefilm is „The Accused"
absoluut niet. Die valkuil is
goed ontweken door de ma
kers: De film begint met het
meisje dat na de verkrachting
wegrent uit het café en de ver
krachting zelf wordt pas aan
de hand van een getuigever-
klaring in een flashback ver
toond. Van Jodie Foster is het
tegendeel van een lief „doetje"
gemaakt: ze is een ordinaire
harde tante die niet in de eer
ste plaats sympathie opwekt
maar haar waardigheid tijdens
de film zelf verdiend. Alle lof
naar Jodie Foster die daarmee
de indrukwekkendste rol uit
haar carrière speelt. Zonder
het poetskatoen van de gla
mour zet zij - gelukkig - het
meest levenechte karakter uit
de hele film neer.
BERT JANSMA
LIDO/STUDIO: „The Accu
sed" met Jodie Foster en
Kelly McGillis. Scenario:
Tom Topor. Regie: Jona
than Kaplan.
De Amerikaanse producer
Sherry Lansing heeft een neus
voor films die - althans in
Amerika - controversieel amu
sement bieden. „Fatal Attrac
tion" was daar het eerste voor
beeld van (dat hier overigens
bar bleek mee te vallen). „The
Accused" is het tweede, al mag
je vraagtekens zetten bij het
woord amusement bij een on
derwerp als verkrachting.
Het is even lastig om „The Ac
cused" goed te vinden als het
is om de film af te keuren,
daarvoor zitten er teveel ha
ken en ogen aan. Het onder
werp komt uit de realitieit:
een groepsverkrachting in een
biljartzaal in New Bedfoprd in
'83. Jodie Foster speelt een
meisje dat net een grote ruzie
met haar vriend heeft gehad
en een duister café opzoekt om
daar wat vertier te vinden. Ze
drinkt, rookt wat marihuana,
flirt en danst een beetje te
„close". Blijkbaar het signaal
voor een aantal stompzinnige
mannen om haar in een soort
achterkamer van dat café een
voor een te verkrachten, toe-
gejuichd door manlijke om
standers. Aangezien de toe
stand van het deerlijk geha
vende meisje geen bewijs ge
noeg is, en het feit dat ze ge
dronken en „gerookt" heeft in
haar nadeel werkt, moet haar
advocate (Kelly McGillis) een
„deal" maken met de verdedi
ging van de verdachten. Het
woord „verkrachting" zal niet
in de aanklacht gebruikt wor
den, de daders zullen wél,
maar relatief licht gestrafd
worden, zodat ze slechts kort
de gevangenis in draaien.
Omstanders
Het meisje voelt zich door ie
dereen in de steek gelaten,
wordt op straat ook nog eens
nagewezen als „die slet die het
allemaal zelf gewild heeft" en
stapt razend het kantoor van
haar advocate binnen. Die
draait om als een blad voor de
wind en begint een andere tac
tiek: ze gaat de juichende om
standers in staat van beschul
diging stellen. Worden die
veroordeeld tot het anzetten
tot verkrachting, dan kunnen
indirect de daders opnieuw
worden berecht op de werke
lijke gronden. „The Accused"
draait dus in feite om een le
gale truc. Teveel. De helft van
Jodie Foster speelt de beste rol van haar carrière als het verkrachte meisje op zoek naar recht.
FOTO: PARAMOUNT PICTURES