Jan Toorop: vakman maar geen vernieuwer Voorzichtig spel Joke Hartzheim en ArianeKarres Jaap van de Merwe als de rebelse cabaretier Stichting Oude Muziek met dertien concerten Verzetspri js voor Jan Kassies 3 KUNST £eidóe@otuont DINSDAG 21 FEBRUARI 1989 PAGINA 14 Unieke kleitabletten voor studie bij VU AMSTERDAM De Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam krijgt vandaag een unieke collectie kleitabletten in bruikleen. De verzameling is bedoeld als studiemateri aal voor het onderwijs in de Semitische ta len. De collectie is eigendom van de Katho lieke Universiteit Nijmegen, die door het opheffen van de studierichting Semitische talen de verzameling niet meer kan gebrui ken. De zogenoemde collectie Van der Meer (genoemd naar prof. Petrus van der Meer 1895-1963) bestaat uit 150 beschreven en on beschreven objecten, waarvan zo'n 70 stuks met spijkerschrift beschreven kleitabletten. Ze zijn afkomstig uit Mesopotamië en ko men uit de periode 2600-400 voor Christus. De verzameling zal in de bibliotheek van de VU worden ondergebracht. Falu en Pena samen ook in Den Haag GRONINGEN De gitaristen Eduardo Falu en Paco Pefta geven volgende maand in ons land samen vijf concerten. Ze wisse len hun gitaarkunst in samenspel voor het eerst uit op 8 maart in Groningen en voor het laatst op 12 maart 's middags in Amster dam en 's avonds in Den Haag. Falu won als klassiek gitaris de wereld met zijn Argen tijnse volksmuziek, Pefta is al jaren een graag gehoorde vertolker van Spaanse fla- mencomuziek. De twee gitaargrootheden staan zelden samen op een podium; ze tre den wel al jaren als solist op. Met zijn mu ziek slaat Falu een brug tussen de onverval ste folklore en het klassieke van de Spaanse gitaarschool. Pefta geldt al jaren als de am bassadeur van de flamencomuziek, waar voor in ons land grote belangstelling bestaat. Zilveren Knip voor Annie M.G. Schmidt AMSTERDAM De Zilveren Knip 1989 is toegekend aan de schrijfster Annie M.G. Schmidt. De RAI kent deze onderscheiding ie der jaar toe aan een persoon of instelling die zich op bijzondere wijze verdienstelijk heeft ge maakt voor de Nederlandse consument. De jury zegt de keuze op de schrijfster te hebben laten vallen omdat ze al jaren „op consequente wijze op zowel kritische als humoristische wijze maatschappelijke gebruiken, verworvenheden en ontwikkelingen onder woorden weet te brengen voor een breed publiek en vele leef tijdsgroepen. Situaties rond het huis en het huishouden zijn daarbij vaak het uitg prijs op 3D maart uitgereikt tijdens de opening van de Huishoudbeurs 1989 in de RAI. Vorig jaar ging de prijs naar oud-minister P. Winse- mius. Louvre maand dicht PARIJS Het Louvre heeft zijn deu ren gisteren voor een maand gesloten wegens een grote interne verhuizing. Pas op donderdag 30 maart kunnen de bezoekers weer naar de Mona Lisa en de Venus van Milo kijken, nadat presi dent Mitterrand de nieuwe ingang van het museum heeft geopend. Die is voortaan onder de glazen pyramide van de Chinees-Amerikaanse architect Pei. In de centrale ontvangsthal komen on der andere een grote bibliotheek, kunst- boutiques, een vergaderzaal, twee res taurants en een peuterspeelzaal. Vorig jaar trok het Louvre 3,5 miljoen bezoe kers, waarvan ruim tweederde buiten landers. Met de nieuwe entree en een betere bereikbaarheid van de verschil lende collecties moet het bezoekersaan tal bijna verdubbelen. OVERZICHTSEXPOSITIE GEMEENTEMUSEUM DEN HAAG Er kan heel wat over kunstenaars worden afgepraat, maar velen menen dat de wer kelijke identiteit van een kunstenaar, zijn kunst werk is. Men hoeft niets van het leven van Vincent van Gogh af te weten om te begrijpen wie Vincent van Gogh was en waar zijn werk over gaat. Zijn schilderijen spreken wat dit betreft overduidelijk taal. Een levensbeschrij ving zou hooguit het ge voel dat zijn schilderijen oproepen naderhand kun nen bevestigen. Datzelfde geldt voor Piet Mondri aan. Het geestelijk proces dat bij Mondriaan plaats vond, is duidelijk in zijn werk terug te vinden. Beziet men echter de schilde rijen en tekeningen van Jan Toorop, vanwie zoals bekend is momenteel een overzicht stentoonstelling in het Haags Gemeentemuseum is ingericht, dan wordt eigenlijk niet echt iets duidelijk over deze kun stenaar. Door de verschillende stijlen die Toorop hanteert, lijkt de conclusie gerechtvaar digd dat hij vooral een zoeker was. Iemand die het leven en de schilderkunst onderzoekt en steeds tot nieuwe conclusies komt. Maar dit was niet zo. Toorop deed op zijn reizen naar het buitenland wat dat SM Jan Toorop: Trio fleuri (1885/86). betreft veel „inspiratie" op. Zelf echt vernieuwend bezig zijn, was er eigenlijk niet bij. Op de tentoonstelling die eerder in Japan gehouden werd en waarbij 36.000 bezoe kers werden genoteerd, zijn invloeden te zien van het im pressionisme, het pointillisme en het symbolisme. Van deze stromingen maakte Toorop zich als één van de eerste Ne derlanders, meester. Beroemd werd hij vooral door zijn sym bolistisch werk, waarvan ve len menen dat hij één van de meest oorspronkelijke vertol kers was. Toch zijn het vooral deze stromingen, die mij als toeschouwer doen afvragen: wie was nu eigenlijk Jan Toor op. De verandering in stijl had namelijk niets te maken met de uiting van een noodzakelijk innerlijk proces. Toorop nam gewoon een andere taal aan om zich in uit de drukken. Maar dit was niet zijn eigen taal. Zelfs de ideeën die achter de stromingen zaten, werden hem door anderen aangedra gen. Zo was het pointillisme van Jan Toorop niet de weten schappelijk kleuranalyse en wegbereider voor de abstrac tie, zoals dat voor bijvoorbeeld een Seurat of Signac het geval was. Deze onechtheid of onop rechtheid, die in zekere zin in de werken aanwezig is, is ook voelbaar. Een kunstwerk moet ontstaan vanuit een innerlijke noodzaak. En de kunstenaar dient daartoe diep af te dalen in zichzelf om tot het mysterie te komen waar alle kunst over gaat. Volgens mij deed Toorop dat niet en dat verklaart mis schien waarom sommige wer ken een zo oppervlakkige in druk maken en de kunstenaar zelf zo ver te zoeken lijkt. Hij komt dan inderdaad over als iemand die zich heeft laten meevoeren in een voorhoede, zonder het voorafgaande pro ces te hebben meegemaakt. Wat dat betreft kan Toorop zelfs geen intelectualisme in de kunst worden verweten. Toorop was een virtuoos, die heel goed greep had op zijn doeken. Uiteraard drukte hij ook zeker zijn persoonlijk stempel op de werken. Zoals iedereen een persoonlijk hand- schift heeft, welke taal hij ook bezigt, zo kun je zeker ook van de werken van Toorop zeggen dat hij er altijd een persoonlij ke draai aan gegeven heeft. Zijn vakmanschap stelde hem in staat schitterdende doeken te maken, maar een vernieu wer in de kunst was hij zeker niet. Veel meer een kunste naar met een eigen gezicht is Toorop naar mijn mening in Jan Toorop: Bollenvelden bij de werken waarin hij zich niet door bepaalde stromingen laat leiden en zijn eigen weg gaat. In die werken is ook de kun stenaar zelf voelbaar. Pas echt persoonlijk aan het werk gaat Toorop naar miin mening, als hij een eigen thematiek gaat ontwikkelen waarbij hij de vrouw als mysterieuze groot heid en symbool van goed en kwaad ziet. Zijn werk wordt dan expressiever en meer ge laden. Dat Toorop zich in 1905 tot het katholisisme bekeert is dan ook een logisch gevolg van zijn denken en thematiek. Het werk dat volgt is naar mijn mening veel persoonlij ker en indringerder en ik ben het dan ook niet eens met de kunsthistorici die menen dat het artistiek met Toorop ge daan is, als hij zich tot het ka tholicisme bekeert. Het literaire verdwijnt en maakt plaats voor een eigen visie, die vaak religieus is en t (1885). maatschappijkritisch. Het is dan dat Toorop volgens mij het dichtst bij zijn werk staat en dus ook het meest eerlijk bezig is. Indringend vind ik wat dat betreft zijn tekeningen over bijbelse voorstellingen, zoals de tekening „Credo" uit 1911 of "Het gebed" uit 1914, waarin zelfs in het karton, waarop de krijttekeninge is gemaakt, is gekrast. Expressief zijn ook zijn zwarte krijteke- ningen van apostelen. In het expositiegebouw van het Haags Gemeentemuseum worden de 243 kunstwerken van Toorop geselecteerd op stijl, tentoongesteld. Het vroe ge meer impressionistische werk en veel tekeningen zijn vooral op de begane grond on dergebracht. De pointillisti sche schilderijen en de symbo listische werken hebben een min of meer gescheiden op stelling op de eerste verdie ping, terwijl de portretten en FOTO: PR meer expressionistische teke ningen, grafiek en de affiches de derde verdieping in beslag nemen. De tentoonstelling ein digt met het werk, dat hij in zijn katholieke periode maak te. De ingang naar de tentoon stelling is in het expositiege bouw. Het Berlagegebouw is vanaf deze week dicht, van wege een ingrijpende reorga nisatie. In verband daarmee zijn ook de openingstijden ver anderd: van dinsdag tot en met zondag van 11-17 uur. De toegangsprijs tot de tentoon stelling „Jan Toorop 1858- 1928" bedraagt voor personen boven de 13 jaar vijf gulden. Kinderen van 5 tot 13 jaar en houders van Pas 65 betalen vier gulden. Voor kinderen tot vier jaar en leden van de Ver eniging van Haagse Museum vrienden is de toegang gratis. Houders van een Museumjaar kaart betalen twee gulden. SYLVIA VAN LEEUWEN Concert door Joke Hartzheim (viool) en Ariane Karroa (piano). Werken van Leclair, Mozart, Schubert, Brahma en Bartok. Gehoord in de Kapelzaal van K&O in Leiden op 20 februari. Het solistenduo dat zich gister avond in Leiden presenteerde met een keuze uit de literatuur voor viool en piano had het zichzelf niet eenvoudig ge maakt. De uitgevoerde muziek was gekozen uit vier verschil lende tijdperken die evenveel muzikalewerelden vertegen woordigen. en elk met hun bij zondere idioom om een eigen aanpak vragen. De concentra tie verdween echter nooit en elke compositie werd levendig en zorgvuldig uitgevoerd. Het publiek van de behoorlijk ge vulde Kapelzaal toonde zich dan ook enthousiast. Er viel veel te genieten. Joke Hartzheim is een violiste die aan de snaren voortdurend een wonderschone toon ont lokt en voor wie speltechniek allang niet meer een primaire moeilijkheid vormt. In haar gedegen en precieze begelei ding van deze violiste toonde Ariane Karres zich een erva ren pianiste en een bijna vol leerd begeleidster. Kortom, er werd gemusiceerd. Een pro gramma van anderhalf uur waarin werken van de barok tot en met de twintigste eeuw worden gebracht, is - ik merk te het al op - geen kleinigheid. Bij zulke concerten ziet men niet zelden dat werk uit ver schillende perioden door een gelijkvormige, te weinig be wust afwijkende, benadering de kans lopen aan oorspronke lijke zeggingskracht in te boe ten. Het programma voor de pauze was hiervan een voorbeeld. Zo was het verschil in stemming tussen de hoogbarokke sonate in D (opus 9 nr. 3) van Jean Marie Leclair (1697-1764) en Mozarts klassieke sonate in A (KV 305) niet overtuigend ge noeg aangebracht. Leclair werd overigens wel doordacht en elegant gespeeld, maar men had het graag allemaal wat lichter gehoord en met meer rust erin. Ook Mozart klonk hier en daar gehaast. Maar vooral leken beide sonates gis teren te veel op elkaar, wat ei genlijk volstrekt niet zou moeten. Daarbij bleef de pia no, behalve in een solo tussen de eerste en tweede variatie op het andante grazioso (Mozart), te weinig geprononceerd, te wolkig. Deze muziek had best met wat minder pedaalwerk toegekund. Franz Schuberts sonate in a (D 385) werd met veel inzet en het nodige gevoel gespeeld maar met een iets gedurfdere visie op dit stuk, duidelijker onderscheiden van Mozarts compositie, zouden beide ar tiesten ongetwijfeld meer in druk hebben gemaakt. Mis schien dat dit gebrek aan vast beradenheid verantwoordelijk was voor een aantal onafge werkte, niet voldoende uitge speelde slotnoten. In de sonate nr. 2 in A (opus 100) van Jo hannes Brahms waren deze bezwaren goeddeels opgehe ven. De drie prachtige delen klonken vloeiend en natuur lijk. Ook Belé Bartoks „Roe meense volksdansen" kregen wat ze nodig hebben: pittig spel in de puntige ritmes en met overgave gestreken muzi kale mijmeringen. TOM STRENGERS Geen krant ontvangen? Bel tussen 18.00 en 19.00 uur, zaterdags tussen 14.00 en 15.00 uur. telefoon 071-12.22.48 en uw krant wordt nog dezelfde avond nabezorgd. Jaap van der Merwe: „Cabaret is de minst gedemocratiseerde vorm van kleinkunst". FOTO: SP AMSTERDAM De Amster damse cabaretier/schrijver Jaap van de Merwe is zondag op 64-jarige leeftijd tijdens een verblijf in Oosterhout na een hartaanval overleden. Hier mee kwam een eind aan een strijdbaar artistiek leven, dat hij had ingezet voor de be wustwording van de kleine man door middel van het the ater. Hij ging door het leven als een „rode cabaretier" en was inzoverre solidair met de maatschappelijke verschoppe ling, dat hij nooit marchan deerde met het grote geld, niet met theaterdirecteuren of ar tistieke managers. Als er niemand naar het thea ter kwam, ging zijn voorstel ling niet door. We hebben hem eens met één man publiek ont moet in de hal van het Kur- haus. Drie man, waarvan één de artiest. Er is die avond geen voorstelling gegeven, wel ge praat over het recht van de onaanzienlijke mens op een waardevol leven. Jaap van de Merwe als socialist pur sang. Maar niet altijd even puur van zang. Helaas bepaalde zijn treurige kijk op de samenle ving veelal de toonzetting van zijn liedjes, waarbij hij zichzelf begeleidde op de gitaar. Daar door deed hij tekort aan de theaterwet, dat publiek gea museerd wenst te worden. Zijn menselijke oprechtheid zat zijn theatrale persoonlijkheid in de weg. De Parijse cabaretier Aristide Bruant geldt als de vader van alle cabaretiers. Niet voor hem, zoals hij stelde in zijn be ginselverklaring over zijn wij ze van werken. Hij koos als zijn grote voorbeeld Jules Jouy, ook een Parijzenaar, die als theaterman stond omschre ven als „de rode nachtuil". Deze kleinkunstenaar, voor zijn dagelijks brood emailleur in een fabriek, bekwaamde zich 's nachts door zelfstudie in lezen en schrijven en schreef liederen over sociaal verzet tegen het onrecht van het kapitalisme. Deze liet hij in vlugschriften afdrukken en zong hij ook in theaters, waar bij hij zelf aan de piano zat. Ook Jaap van de Merwe schreef zijn eigen liedjes en or ganiseerde zijn eigen voorstel lingen. Dit onder de titel „Het oproer kraait". Hij zette zich liever op deze wijze in dan eerder als journalist van „Het Vrije Volk Anderen Hij maakte ook liedjes die pas ten in het repertoire van ande ren, zoals Adèle Bloemendaal, Wim Kan, Wim Sonneveld, Jenny Arean en Gerard Cox. Hij schreef een musical over de sociale vernieuwer Troel stra, een speels werkstuk dat het niet verder bracht dan een opvoering in hoorspelvorm. Zelfs de VARA, bij welke om roep hii nogal eens op het scherm kwam, vond hem vaak te links. Voor de KRO ver zorgde hij destijds de serie „Tot de dood ons scheidt", maar ook daar was men bang voor zijn scherpe pen. Waar dering kreeg hij voor serie „Stiefbeen en zoon" op NCRV- tv. Zelf zei hij eens ter markering van zijn positie als cabaretier, dat cabaret, bedoeld om het volk een stem te geven, mis schien wel eens de minst gede mocratiseerde vorm van klein kunst is. Waarop Wim lbo ri posteerde: „Jij blijft een Jaap van de Rebellenclub". TON OLIEMULLER UTRECHT De Stich ting Oude Muziek in Utrecht heeft voor vol gende maand in diverse plaatsen dertien concerten georganiseerd met in to taal zeven verschillende programma's. Nigel North speelt werken van J. S. Bach en S. L. Weis op 2 maart op Slot Loevestein, de volgende dag in Mu ziekcentrum Vredenburg in Utrecht en op 4 maart op Kasteel Amerongen. Camerata Trajectina voert „De hongingvloeiende poëet" op, muziek van Cornelis Thy- manszoon Padbrué bij De Kruisberg en andere teksten van Joost van den Vondel: op 10 maart in het Stadhuis van Deventer en een week later in dat van van Middelburg. The Locke Consort speelt ze ventiende eeuwse Duitse en Franse muziek op 12 maart in de Lutherste Kerk in Alk maar. Werken van d'Anglebert, Fro- berger en J. S. Bach worden 15 maart in De Vereeniging in Nijmegen ten gehore gebracht door Bob van Asperen. Hij herhaalt het concert op 18 maart in het Muiderslot. In Muziekcentrum Vreden burg in Utrecht vbert Lyra Ensemble Wien 17 maart wer ken uit van onder meer De Bornelh, Abruz, Rudel en De Ventadorn. Een reprise is er op 19 maart in het Concertge bouw in Amsterdam. Ongepubliceerde stukken van Scheidemann, alsmede werken van Kerll, Pachelbel, Böhm, Kuhnau en J. S. Bach worden op 18 maart door Harald Vogel uitgevoerd in de Waalse Kerk in Amsterdam. Marion Verbruggen en Wille- mine de Leeuw concerteren op 31 maart in het Catharijnecon- vent in Utrecht. Hun pro- framma vermeldt werk van J. Bach, Fontana en Dieupart. Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6. tel. 01720-20800): Cocktail (12); 18.30, 21.00. wo. ook 13.30. EUROCINEMA II: A fish called Wanda (al); 18.45, 21.30. Frank an Fray (al); wo. 14.00. EUROCINEMA III: Wil low (al); 18.30, 21.15. Who fra med Roger Rabbit (al); wo. 13.45. EUROCINEMA IV: Jan Rap en zijn maat (al); 18.30, 21.15. wo. ook 13.30. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, lel. 071-121239): Cocktail (12): 1900. 21.15. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Jan Rap en zijn maat (al); 14.30. 18.45, 21.15. Willow (al); 18.45, 21.15. Who framed Roger Rab bit (al); A fish called Wanda (al); Big (al); 14.30, 19.00, 21.15. Frank en Frey (al); wo. 14.30. •TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): De ondraaglijke licht heid van het bestaan (al); 20.00, REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071-125414): Een vrouw voor elke wena (16); 14.30, 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Bright lights, big city (12); 19.00, 21.15. wo. ook 14.45. CITY THEATER II: D.O.E. (al); 19.00, 21.15. Raddartjaa (al); wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Moonwalkar (al); wo. 15.45. Buatar (al); ma. t/ m wo. 20.15. wo. 15.45. Spoor- loot (16); do. t/m wo. 20.45. KINDERVOORSTELLINGEN Junglebook; wo. 14.00. De red- dertjes; wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13.269): De ondraaglijke lichtheid van het bestaan (12); 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN Benji het pienter# hondje; wo. 14.00. DEN HAAGASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): A fish called Wanda (al); 14.00, 18.45, 21.30. e ASTA 2 Gorillas in the mist (al); 14.00, 18.45, 21.30. ASTA 3 Co coon (al); 14.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1 (Winkelcentrum Babylon, tel. 471656): A fish cel led Wanda (al); 14.30, 17.00, 19.15, 21.45. BABYLON 2: Track 29 (12); 14.30, 16.45, 19.00, 21.30. BABYLON 3: Poussière d'Ange (16); 14.30, 17.00, 19.30, 21.45. CINEAC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): Cocktail (al); 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: Willow (al); 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: Die hard (16); 18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00. METROPO- LE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Jan Rap en z'n meat (al); 14.00. 18.45, 21.30. e METROPOLE 2: Betrayed (16); 18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00. METROPOLE 3; Who framed Roger Rabbit (al); 14.00, 18.45, 21.30. METRO- POLE 4: De ondraaglijke licht heid van het bestaan (al); 20.30. ma. di. ook 14.00. METROPO LE 5: Coming to America (al); 18.45, 21.30. ma. dl. ook 14.00. e ODEON 1 (Herengracht 13, tel. 462400); Cocktail (al); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 2: Ma License to drive (al); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 3: Fright night 2 (al); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 4: Big (al); 13.45, 18.45, 21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Young guns (12): 19.15. 21.45. wo. 14.00. STUDIO 2: Bagdad café (16); 19.00, 21.30. STU DIO 3: Spoorloos (16); 19.00, 21.30. HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: Een verhaal van da wind; 19.30. Het rode koren veld; 21.45. Zaal 2: Drowning by numbers; 19.30. Mauvaia sang; 21.45. Zaal 3: 19.30. 21.45. II mistero di Oberwald; ma. Jeux interdits; di. Deut for ons; wo. KINDERVOORSTELLINGEN CINEAC 3; Walt Disney's Frank en Frey; wo. 14.00. ME TROPOLE 2: Frank en Frey; wo. 14.00. METROPOLE 4: Pippi Langkous; wo. 14.00. ME TROPOLE 5: Moonwalkar; wo. 14.00. STUDIO 2: Jungle book; zo. wo. 14.30. STUDIO 3: Bambi; wo. 14.15. GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE BIJ UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS,MUZIEK THEATER, RECREATIE, EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA NOS-radio over affaire-Rushdie HILVERSUM Het NOS-ra- dioprogramma Meer over min der van morgenmiddag (15.00 - 16.00 uur, radio 5) besteedt de gehele uitzending aan een live-discussie in de studio over de kwestie-Rushdie. Daarbij gaat het niet zozeer over de vraag of Rushdies boek verbo den moet worden, maar vooral over de vraag waarom de ge wraakte passages van „De Duivels Verzen" zo'n sterke emotie en zoveel woede kon den oproepen bij miljoenen moslims over de hele wereld. Ook is een korte sfeerimpres sie te horen in de vorm van een gesprek met een imam in Nederland. Luisteraars kun nen tijdens de uitzending rechtstreeks via een 06-num- mer deelnemen aan de discus sie. Het nummer, 06-3212222 is vanaf 15.00 uur bereikbaar. AMSTERDAM Het be stuur van de Stichting Kunstenaarsverzet heeft de Verzetsprijs van 15.000 gulden toegekend aan Jan Kassies (68) uit Amster dam. De prijs wordt in de nacht van 4 op 5 mei in de Nieuwe Kerk in Amster dam uitgereikt. Het is de tweede maal dat de Ver zetsprijs wordt uitgereikt. Dr. Theun de Vries kreeg twee jaar geleden de eer ste. Met de toekenning wil de stichting nadrukkelijk de aan dacht bepalen op de functie van de kunstenaars in de maatschappij, uitgaande van hun maatschappelijke verant woordelijkheid en onafhanke lijk van overheid en partijpoli tiek. De stichting is overtuigd van de noodzaak om door mid del van de Verzetsprijs een duidelijk signaal af te geven dat oproept tot aandacht en waakzaamheid. Kassies kwam tijdens zijn ge vangenschap als verzetsdeel- nemer in contact met kunste naars. Hij was na de bevrijding een stuwende kracht in de Fe deratie van beroepsverenigin gen van kunstenaars. Kassies werkte van 1945 tot 1958 voor de Federatie en was de vol gende acht jaren secretaris van de Raad voor de Kunst. In 1966 werd hij directeur van de Amsterdamse Toneelschool om zich acht jaar later geheel te wijden aan het door hem in 1970 opgerichte Instituut voor Theateronderzoek. In 1987 werd hij voor de PvdA geko^ zen tot lid van de Eerste Ka mer. In tal van publikaties heeft hij zich steeds op de bres gestaan voor de kunst en een positief kunstbeleid, aldus het bestuur. Grondlegger van het idee van de Stichting Kunstenaarsver zet 1942-1945 is de in het ver zet gevallen beeldhouwer Ger- rit Jan van der Veen. Tussen 1949 en 1964 werden jaarlijks prijzen toegekend voor litera tuur, muziek en beeldende kunst. In 1987 werd begonnen met de instelling van ae Ver zetsprijs.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 14