<OT Twaalfhonderd mensen warm voor vredesonderdeel conciliair proces Kerken moeten mogelijkheden in Europa beter benuten kerk wereld beroepingen brieven >weer GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CeidócSoiwatit MAANDAG 20 FEBRUARI 1989 PAGINA IN Mogelijk elke zondag mis op Poolse televisie WARSCHAU De Poolse regering is ertoe geneigd de staat stelevisie toe te staan elke week op zondag een eucharistievie ring uit te zenden. Dat heeft Bogdan Jachacz, hoofd van de re geringsdelegatie voor de massamedia bij het ronde-tafelconfe rentie tussen de regering en Solidariteit, gezegd. Op dit mo ment wordt elke zondag via de radio een mis uitgezonden. Ja chacz is er verder voorstander van dat er bij de staatstelevisie een „afdeling godsdienst" komt. Zo'n afdeling zou de miljoenen rooms-katholieken, orthodoxen en protestanten in Polen de kans bieden zich in het openbaar over bepaalde kwesties uit te laten. Westduitse bisschoppen willen overleg met theologen MAINZ De voorzitter van de Westduitse rk bisschoppencon ferentie, Karl Lehmann, wil de komende maanden met theolo gen, in het bijzonder moraaltheologen, praten over de „proble men van dit moment". De bisschoppen hebben Lehmann na een „diepgaande discussie", waarbij ook de zogeheten „Verkla ring van Keulen" aan de orde is gekomen, ervan overtuigd dat hij het gesprek met de theologen moet zoeken. In de verkla ring hebben 163 theologen, onder wie zeer vele uit de Duitse Bondsrepubliek, zware kritiek uitgeoefend op het beleid van paus Johannes Paulus II. De theologen gaan er volgens de bis schoppen ten onrechte van uit dat rooms-katholieke theologen onafhankelijk zijn van het leergezag van de paus. Geveinsde ootmoedigheid is dubbele hovaardij Joost van den Vondel „De baron" van Bijbelgenootschap overleden DEN HAAG Mr. F.L.S.F. Baron van Tuyll van Seroos- kerken, van 1950 tot 1976 al gemeen secretaris van het Ne derlands Bijbelgenootschap, is in Doorn overleden. Van Tuyll, die in 1978 werd be noemd tot lid van verdienste van het Bijbelgenootschap, is 77 jaar geworden. Van Tuyll van Serooskerken studeerde rechten in Utrecht. Van 1937 tot 1941 was hij bur gemeester van de Zeeuwse gemeente Domburg. Hij was een van de eerste burgemees ters in ons land die uit protest tegen de maatregelen van de Duitsers ontslag namen. In 1942 werd Van Tuyll secreta ris van de synodale commissie van de Nederlandse Her vormde Kerk die de geestelij ke verzorging van de arbei ders in Duitsland op zich nam. Twee jaar later werd hij verbindingsman voor de protestantse kerken bij het Militair Gezag. Van 1946 tot zijn benoeming bij het Bijbel genootschap in 1950 was Van Tuyll door de hervormde kerk belast met de contacten met de overheid. Verder was hij in die tijd secretaris van de hervormde raden voor Kerk en Gezin en voor de Herder lijke Zorg. De betekenis van Van Tuyll voor het bijbelgenootschaps- werk, zowel nationaal als in ternationaal, is groot geweest. Hij vervulde diverse functies in allerlei verbanden. In de jaren zestig probeerde hij ka tholieken te betrekken bij het bijbelgenootschao. In eigen kring ontmoette Van Tuyll echter verzet. Teleurgesteld raadde hij zijn katholieke 'vrienden aan zelf een bijbel genootschap te stichten; het geen is gebeurd. Volgens NBG-stafmedewer- ker Jan van Capelleveen uit Den Haag noemde de baron dat advies later de „vergissing van mijn leven". Met wat meer geduld zou er wellicht later toch één bijbelgenoot schap in ons land mogelijk zijn geweest, aldus Van Tuyll VREDESBEWEGING WERKEN EENDRACHTIG SAMEN AMSTERDAM De werkdag vrede, zaterdag in de Vrije Universiteit te Amsterdam gehouden in het kader van het conci liaire proces voor gerech tigheid, vrede en heel heid van de schepping, is uitstekend verlopen. Ruim twaalfhonderd mensen namen deel aan themazittingen, werkwin kels (-26 in totaal) en in formatiemarkt. Kerkelijke vredesbewe gingen, die elkaar vaak krachtig bestrijden, werkten zaterdag een drachtig samen. Alom heerste bij de vredesbe wegingen tevredenheid over de ruimte die zij hadden gekregen om hun standpunten naar voren te brengen, maar tegelij kertijd werd duidelijk dat het onderlinge wantrou wen nog altijd tamelijk groot is. Onder de ruim twintig kerken en organisaties, die meededen in de orga nisatie van deze dag, die als motto had „Vrede zonder grenzen", zorgde het Hervormd Beraad V redesvraagstukken (HBV) voor een kritische noot. De voorzitter van het HBV, kolonel W. Muller, maakte van de gezamenlijke slotvie ring gebruik om te verklaren len van den Heuvel FOTO: ANP dat het HBV aan deze dag wilde deelnemen (in tegen stelling ,tot het ICTO) omdat men het onjuist vond „dat het gesprek over de vrede gemo nopoliseerd zou worden door het IKV". Ook zij die er iets anders over denken moesten hun inbreng kunnen hebben. IKV-voorzitster len van den Heuvel zei bij de opening dat de voorbereiding van de dag niet makkelijk was geweest en dat het ontbreken van het ICTO „een kleine schaduw" op deze dag wierp. Zij pleitte er voor de tegenstellingen tus sen de vredesbewegingen te overbruggen. In een van de themazittingen, namelijk die over levensbe schouwing, theologie en vrede, liet een andere HBV'er, namelijk de emeritus predikant ds. J. Windig, een afwijkend geluid horen. Hij. kreeg later de wind van vo ren door zijn opmerking dat de tweede wereldoorlog voor komen had kunnen worden als de buurlanden van Hitler- Duitsland zich op tijd bewa pend hadden. Ik was vóór de oorlog pacifist, onthulde ds. Windig, maar in 1940 „wilde ik dat ik met een geweer bij de Grebeberg was". Zijn opmerkingen waren een reactie op de inleiding, die prof. dr. Anton Houtepen, r.- k. oecumenicus, had gehou den over de theologische ach tergronden van het conciliaire proces, in het bijzonder een „theologie van de vrede". Houtepen brak daarin onom wonden een lans voor het pa cifisme. „Vrede en rede zijn voorwaarden voor de huma niteit", zo begon hij zijn ver haal. Zijn stelling was ook dat „in God geen geweld is". Het hoofdthema is de strijd tegen het doden. De theologie kampt echter met een zekere verlegenheid, want de ge schiedenis van de godsdien sten is gekleurd met bloed. De motieven voor een christen om voor de vrede te ijveren zijn onder meer de verzoe ning der volkeren, het delen in een nieuw leven en het volhardend uitzien naar God. De oecumenische beweging is per definitie vredesbeweging, aldus Houtepen. Oorlog is in strijd met de wil van God en de verzoening in Christus. Voeten wassen Ds. Windig wees er op dat Je zus de vredestichters „zalig" noemde. Naar zijn mening gèat hét bij vredestichten om de gezindheid en om het poli tieke beleid. Het gaat om de gezindheid, welke ook in Je zus Christus was zoals Pau lus schrijft dat we leren el kaar de voeten te wassen. „En ook de politici, want die heb ben het om de drommel niet gemakkelijk". Om de zakken te beschermen is er de poli tiek, met macht en geweld in uiterste noodzaak. „Ik geloof niet dat God per definitie zon der geweld is", aldus ds. Win- dig. Vanuit de zaal werd ds. Win dig er op gewezen dat zijn suggereren dat we nu ook moeten bewapenen, zoals voor de oorlog, vandaag niet op gaat. Ds. Windig zei dat hij vooral had gedacht aan Chamberlain. „Maar denk er om, bewapening is niet het enige punt". Hij vond niettemin dat we dankbaar mogen zijn dat er in de tijd van Stalin een NAVO was. Houtepen merkte op dat de godsdiensten er tot nu toe niet in geslaagd zijn hun idealen en pretenties waar te maken. De oecumenische beweging heeft de „zekerheid van het gelijk" doorbroken en opge roepen om te beginnen met schuld te bekennen. Je kunt niet zeggen dat God geweld legitimeert. Wie het bloed van een mens vergiet, vergiet bloed, van Jezus van Nazaret, aldus de hoogleraar. Elkaar aanvaarden „Elkaar aanvaarden", was een van de thema's in een werkgroep. Dat betekent on der meer ondersteuning van dienst- en totaalweigeraars. Een ongebruikelijke visie in de kerk moet aan bod komen, betoogde ds. mevrouw E. G. van Egmond. De basis moet zijn: aanvaard elkaar zoals Hee Christus u aanvaard heeft. Een gemeente is geen ge meente van visies, het gaat om mensen. Daarom moet de vraag zijn: hoe ben je vanuit het Evangelie tot je visie ge komen? De gemeente heeft er recht op die visie te horen en de plicht om te luisteren. Totaalweigeraar Klaas Spoel- stra was even uit de bajes overgekomen (hij zit daar vanwege zijn weigering om iets met het militaire apparaat te maken te hebben). Als christen voel ik het als mijn plicht om voor het leven te kiezen, aldus een radicale Klaas, die van de kerk ver wacht dat ze een gemeen schap is waar verschillende visies bijelkaar komen. „Deze dag was een geweldig gebeuren dat stimuleert en ons opwarmt, aldus ds. Jan van Veen (van het instituut Kerk en Wereld) aan het slot van de dag. Hij herinnerde eraan hoe het conciliair pro ces de „oervragen" van de mensheid stelt en vraagt om een actualisering van het ver bond tussen God, mens en aarde, door kleine verplich tende stappen. KERKELIJKE ACTIEVOERDERS: DRIEBERGEN Kerke lijke actiegroepen uit heel Europa met elkaar in contact brengen om sa men meer invloed uit te oefenen op de gevestigde kerkelijk^ instellingen in de Europese landen om de doeleinden van het conciliair proces een stap dichter bij te brengen. tDat contact is nodig, om dat in de vredesbeweging ;de deling van Europa springlevend is. De vraag >is of er een gemeenschap pelijke noemer bestaat om uit die verdeeldheid te komen. Dat is een van de conclusies van een bijeenkomst van hon derd kerkelijke activisten uit heel Europa die het afgelopen weekeinde beraadslaagden in Driebergen over gemeen schappelijke actie. Volgens Pax-Christi-secreta- ris Jan ter Laak heeft het IKV op wiens initiatief de bij eenkomst werd gehouden twee ijzers in het vuur om zijn Europese doeleinden na te streven. „Wij hebben con tact met profane actiegroepen en persoonlijkheden, maar ook met kerkelijk gebonden instanties. Het is niet zo dat we een Europese vredesbewe ging van de grond zouden willen tillen. In feite bestaat die al. Je hebt Pax Christi in ternationaal, maar ook het CND (campagne voor nucleai re ontwapening)". De honderd participanten willen zich opnieuw presente ren bij de Europese conferen tie over het Conciliair Proces in Basel in mei, waar zij op een hoorzitting op 18 mei de officiële vertegenwoordigers van de kerken willen aanspo ren meer gebruik te maken van de snel veranderende verhoudingen in Europa. Op een gemeenschappelijke verklaring die aan het eind van de bijeenkomst werd uit gegeven, werd door de deel nemers vooral de nadruk ge legd op het werken aan meer uitwisseling tussen oost èn west, verbetering van de reis- faciliteiten, vrijlating van po litieke gevangenen en op de totstandkoming van een Eu ropese grondwet waarin de burgerlijke vrijheden worden gegarandeerd. Overigens bleek uit de discus sie tussen West- en Oosteuro peanen (er waren twee flinke delegaties uit Polen en Hon garije) dat tussen beide groe pen grote verschillen bestaan. De Hongaarse rk theoloog Andreas Mathe Toth uit Sze ged zei dat de Hongaase basis groepen willen dat er een ein de komt aan de „volksdemo- cratische onderdrukking", waarbij de regering het Sov- jet-stalinisme naSapt. Toth verwees naar recente opmer kingen van partijleider Karo- ly Gross dat de communisti sche partij de macht wil hou den. Verder wordt volgens Toth nu de werkelijkheid aan de communistische ideologie aangepast. Leugens over de geschiedenis, de over Oost en West, leugens over alles. Daarover zeggen de Hongaren: „Als jij gelooft wat ik jou voorlieg, dan geloof ik ook wat jij mij voorliegt. Deze stalinistische wijze van machtsuitoefening gaat ge paard met een verdeel- en heerspolitiek. Bovendien wordt door politiegeweld de angst bij de bevolking op peil gehouden. De basisgroepen in de Oosteu- ropese landen houden zich over het algemeen met één thema bezig: in de DDR dienstweigeren, in Tsjecho- Slowakije de burgerrechten, in Polen de rechten van de arbeiders, in de Sovjetunie de minderheden en in Hongarije het milieu. Toth sprak de hoop uit dat in Oosteuropa het conciliair proces voor gerech tigheid, vrede en behoud van de schepping kan bijdragen tot meer internationale con tacten van basisgroepen. Hij sloot hiermee aan bij het plei dooi van Faber voor een Eu ropese netwerk van basisgroe pen. Menuhin onderscheiden met Buber-Rosenzweig-medaille FRANKFURT De violist Sir Yehudi Menuhin is om zijn ijveren voor een betere verstandhouding tussen men sen en volkeren van verschil lende rassen of levensovertui gingen onderscheiden met de Buber-Rosenzweig-medaille. De onderscheiding, die elk jaar wordt toegekend door de verenigingen voor samenwer king tussen joden en christe nen in de Duitse Bondsrepu bliek, wordt hem 5 maart in Bonn uitgereikt. Menuhin, op dit moment diri gent van de Royal Philharmo nic Orchestra in Londen, krijgt de onderscheiding om dat hij met zijn muziek brug gen heeft gebouwd „daar waar haat, geweld en moord een diepe kloof tussen Duit sers, christenen en joden heb ben geschapen". Er wordt aan herinnerd dat Menuhin tot de eerste joodse musici behoorde die na de Tweede Wereldoorlog in Duitsland weer concerten ga ven. De Buber-Rosenzweig-me- daille, genoemd naar de jood se filosofen Martin Buber en Franz Rosenzweig, wordt sinds 1968 elk jaar toegekend aan personen of instellingen die zich zeer verdienstelijk hebben gemaakt voor een be ter begrip tussen joden en christenen. Tot de mensen die eerder werden onderscheiden, behoren de theoloog Helmut Gollwitzer en de schrijver Friedrich Dürrenmatt. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen door de Provinciale Kerk vergadering Gelderland tot predikant predikant bij de Interkerkelijke Stichting Evangelisatie en Industrie Gelderland: mw A.M. Booi), kand. te Utrecht, die dit beroep heeft aange nomen. Bedankt voor Krimpen aan den IJssel (buitengew. wijkgemeente) en voor Oud-Alblas G. Mulder te Veen. Gereformeerde Kerken Beroepbaarstelling mw.drs.L.M. Schipper, kand. te Capelle a.d. IJs sel. Beroepen te Dordrecht drs.A.D. Noordam te Bleiswijk. Gereformeerde Kerken vrijgemaakt Bedankt voor Harderwijk (wijk Noord) en voor Hilversum C.J. de Ruijter te Rotterdam-Centrum. Be roepen te Bruchterveld drs.A. de Graaf, kand. te Kampen. Bedankt voor Goes B.C. Buitendijk te Vleu- ten-De Meern en Breukelen- Maarssen. Christelijke Gereformeerde Kerken Bedankt voor Zaamslag P. van Zon neveld te Driebergen. Nederlands Gereformeerde Kerken Beroepen te Zoetermeer J.J. Arnold, kand. te Deventer. Gereformeerde Kerken Beroepbaarstelling mevr. L.J. Hou- weling, Vrijheidslaan 68 hs., 1078 PN Amsterdam. Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten Vrouw en bisschopsambt Is de wijding van mevrouw Harris tot bisschop van de Episcopaalse Kerk, de Ameri kaanse tak van de Anglicaanse Kerk, volgens de voorschrif ten gegaan? Neen, zeggen vooraanstaande anglicaanse (en rooms-katholieke) theolo gen. In canons van het kerke lijk recht (geldig voor de ka tholieke orthodoxie, waaraan ook brede stromingen binnen de Anglicaanse Kerk wensen vast te houden) staat dat het bisschopsambt alleen is voor behouden aan mannen. Om voor de hand liggende rede nen: dit kerkelijk ambt kan al leen een geldige en wettige uitwerking hebben als de ont vanger en bedienaar in ge meenschap staan met de Uni versele Kerk. De aartsbisschop van Londen, mgr. dr. Graham Lincoln, heeft een „tegen-synode" in voorbereiding. Deze moet in mei worden gehouden en hij zal daar meedelen dat de wij ding van mevrouw Harris on geldig en onwettig is. Er waren en zijn ernstige be letselen en belemmeringen voor deze wijding van me vrouw Harris. Ten eerste is het een gescheiden vrouw, ten tweede heeft ze geen enkele theologische opleiding geno ten, en ten derde heeft ze niet voldaan aan de zwaarwegende anglicaanse verplichting om tien jaar als „gewoon" priester in een erkende parochie werk zaam te zijn geweest. Vooraanstaande anglicaanse theologen zijn voorts van me ning dat een bisschopswijding geen uitwerking kan hebben in een vrouw. In rechtzinnige anglicaanse kring is, door de wijding van mevrouw Harris, thans een streep gezet onder het „silentium", het zwijgen over deze controversiële zaak. Vooral omdat duidelijk geble ken is dat in Boston zich clow neske en hectische taferelen hebben afgespeeld, waarbij bisschoppen over elkaar heen buitelden, en tv-kijkers tot hun vermaak of ontsteltenis zagen dat ook tientallen vrou wen naar voren stormden om „de handen op te leggen", zo dat men zich afvroeg wie wijdt nu eigenlijk wie? Een anglicaanse bisschop zou bij het zien van deze poppen kast gezegd hebben: „Als dat op deze manier binnen mijn Kerk gaat gebeuren, draag ik morgen mijn paard als kandi daat voor". Wat te denken van dit alles? Met de kardinaal-aartsbis schop van Westminster, mgr. Basil Hume zullen de meesten wel zeggen: „Wat droevig is dit alles toch, heel droevig J. van Sanen, VOORBURG. Kroonprins Volger sensatieblaadje maakt een meisje uit, Amster dam kans om koningin te wor den. Het zou een medestuden te zijn van prins Willem Alexander. Wederzijdse ouders zijn volgens het blad erg inge nomen met de liefde van hun zoon en dochter. De dochter van de directeur van Martin air was al eerder genoemd als de keuze van de prins.. Ge ruchten zijn het! Mooi voor sensatiejournalisten! Voor veel Nederlanders, bij wie repre sentatie van het koninklijk staatshoofd en echtgenote en tevens respect voorop staat, is het wenselijk dat het bij ge ruchten blijft. Verwatering van de monarchie is funest. Enige leden van het konink lijk huis zijn gehuwd met niet- adellijke mannen. Deze keuze wordt geëerbiedigd. Ook de kroonprins wordt een echtge note toegewenst die de keuze zal zijn van Zijne Koninklijke Hoogheid. Doch deze keuze zal een koningin worden. „Zo God het wil". Wenselijk zou dan zijn dat de toekomstige koningin, koninklijk respect en glans zal hebben, als telg uit een vooraanstaande en adellijke familie, als bloesem aan de stamboom van het ge slacht „Oranje Nassau". Alexanders keuze zal in elk geval gerespecteerd worden. P. de Jong, DEN HAAG. Charter 88 De kop boven het artikel, waarin u enige tijd geleden aandacht heeft besteed aan Charter 88, de Britse beweging die ijvert voor een geschreven Britse grondwet, suggereert dat de kansen op succes van deze beweging, die plotseling zou zijn opgekomen, praktisch nihil zijn. Dat lijk mij bezijden de waarheid. Natuurlijk zullen veel Britse politici van de Conservatieve Partij en La bour er tegen zijn. Maar er zijn toch ook tal van organisaties die het initiatief steunen. Bo vendien kan Charter 88 reke nen op de steun van een aan tal leden van het Europese Hof, die reeds meerdere malen hun ergernis hebben uitge sproken over het feit dat Groot-Brittannië geen ge schreven grondwet heeft. Dat wordt gezien als een hinder paal voor een eerlijke rechts gang. In elk geval krijgt Char ter 88 ook de steun van de Dutch Friends of the Peace People, die al jaren bezig zijn de Nederlandse grondwet te vertalen naar de situatie in Groot-Brittannië. Het is dus niet zo'n nieuw en volstrekt kansloos idee, als uw artikel suggereerde. F.H.M. Scheffer, DEN HAAG. GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE Bil UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS,MUZIEK THEATER, RECREATIE,EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA Demagogie van de bierhalleL In de Bondsrepubliek is een strijd ontbrand om de politie! erfenis van wijlen Franz-Jozef Strauss. De officiële Beier m troonopvolgers Streibl en Weigel zijn slechts bleekneuzij ar. afspiegelingen van de overleden CSU-voorman. Hun voo n zichtig pragmatisme blijkt niet aan te slaan bij de conserv tieve achterban. En dus heeft Franz Schönhuber zijn kain gegrepen. Een ultrarechtse volksmenner die slim genoeg om zijn verwerpelijke boodschap vol vreemdelingenhaat dubieus Germaans nationalisme zodanig te verpakken, d 0 hij net binnen de democratische rechtsorde blijft. ScHONHUBERS partij, de Republikaner, lijkt de rol van CSU over te nemen op de rechtervleugel van de, Westdui' politiek. De Republikaner betrekken daarbij veel radicale stellingen dan de Beierse zusterpartij van de CDU tijdens i laatste jaren van het bewind-Strauss placht te doen. Strau was bepaald niet de friste politicus die na de oorlog in Duil land heeft rondgelopen, maar vergeleken met Schönhub was hij zeker in zijn nadagen een toonbeeld van parlement, re ingetogenheid. Na zijn dood is een vacuüm ontstaan in hl conservatieve kamp. Die ruimte dreigt nu te worden opg vuld door figuren wier ideeën herinneringen oproepen a; het slechtste dat Duitsland ooit heeft voortgebracht. Franz Schönhuber is de nieuwe held van de bierhalle En er zijn nogal wat bierhallen in de Bondsrepubliek. De R< publikaner behaalden een stevig verkiezingssucces in BerlijE! en volgens opinieonderzoekers liggen ze momenteel ook lat EN delijk goed in de markt. De vraag is of dit voor democratise ingestelde Duitsers en Europeanen een reden tot bezorgdheij moet zijn. Gaat het in de Bondsrepubliek de verkeerde kaï op? Is het weer zover? u n t jp, ANTI-FASCISTISCHE waarnemers wijzen op analoge on ac wikkelingen elders in Europa. Op de politieke winst bijvoo beeld die eén Vlaamse „zusterpartij" van de Republikant 'kil boekte tijdens de jongste regionale verkiezingen in Belgian En op Jean-Marie.Le Pen uiteraard, die in Frankrijk al ger ruime tijd de nodige respons krijgt op dezelfde demagog c waarmee Schönhuber thans in Duitsland aan de weg tinn mert. Dat is geen toeval. Er is ongetwijfeld sprake van een ga] lijksoortige ontwikkeling in verschillende landen van Wes Europa. Groot-Brittannië zal wat dat betreft in de nabije to< komst ook nog wel nadrukkelijker van zich doen spreken. I alle landen van Europa speelt zich een zelfde proces af, dij overal een vruchtbare voedingsbodem vormt voor ultri-' rechtse schreeuwers van het type Le Pen en Schönhube Dat proces hangt samen met twee factoren. De eerste is h< ontstaan van een groep die geen deel heeft aan de welvaarfc A.A groei, een groep van maatschappelijke „achterblijvers". tweede factor is het open, multiraciale karakter van de Wes europese samenleving. Het samengaan van deze twee factoren krijgt snel het ki rakter van een confrontatie. Er zijn autochtonen die het ni< goed gaat en er zijn gelijktijdig zeer veel vreemdelingen o straat. Of het die vreemdelingen wel of niet goed gaat doi er niet eens toe, ze zijn van nature de meest voor de han j1-' liggende zondebokken. Voeg daarbij het gebrek aan culture houvast dat veel mensen toch al ervaren en de tijd is ri, voor figuren die een herstel van „oude waarden" bepleite en die een duidelijk beeld hebben van de veroorzakers va alle ellende. Terwijl het „grenzenloze Europa" nadert pred ken zij het nationalisme. Terwijl de landen in politiek, ec< nomisch en sociaal opzicht steeds intenser met elkaar verwt ven raken, prediken zij het enge groepsbelang. Het zijn c stemmen uit de achterhoede; het is letterlijk de reactie. De democratische krachten in Europa dienen op hun hoede te blijven. Als Duitse - en andere - reactionairen hun mon opentrekken, moeten ze onmiddellijk lik op stuk krijger:l Maar democratie en internationale samenwerking zijn bin nen Europa zulke gevestigde begrippen dat men de macl van de ultra's ook niet moet overschatten. Zij strijden ee kansloze strijd. !N kc acl Perioden met zon DE BILT (KNMI) Na een weekeinde met veel bewol king en overvloedige regenval krijgen wij het komende et maal te maken met een weers- verbetering. Weliswaar wordt het iets kouder, maar de zon zal het weer morgen redelijk aangenaam karakter gaan ge ven. Het blijft dan droog en de wind waait overwegend matig uit west tot zuidwest. Ook in de komende nacht overheersen opklaringen. Daardoor kan het tot rond 2 graden afkoelen. Hier en daar komt het daarbij tot wat vorst aan de grond. De oorzaak van dit rustige weer is een zwakke rug van hogedruk. Deze pas seert ons land gedurende de komende 24 uur van west naar oost. Deze rug wordt woensdag gevolgd door een oceaande pressie. Tegen of rond het weekeinde worden nog aktie- vere depressies in onze buurt verwacht: de vorstkansen zijn daardoor ook de komende week uitermate klein, terwijl het weer in toenemende mate een onbestendig karakter gaat krijgen. Weersvooruitzichten voor diverse Europese landen, medegedeeld door het KNMI, geldig voor morgen en woensdag: Zuid-Scandinavië: in zuidwest-Noor- wegen eerst een enkele winterse bui en op woensdag later mogelijk regen. Landinwaarts meer naar het noord oosten vrij zonnig. Middagtempera- tuur van rond 5 graden langs de zuidwest-kusten, tot om het vries- §unt ter hoogte van de lijn Oslo- tockholm.'s Nachts landinwaarts matige vorst. Britse Eilanden: eerst opklaringen en voornamelijk in het noordwesten en kele buien. Woensdag opkomende bewolking en op veel plaatsen regen. In het westen stormachtige winden. Middagtemperatuur van 6 graden in het noorden, tot 10 graden in het zui- Denemarken, noordwest-Duitsland, Benelux en noordwest-Frankrijk: eerst opklaringen en meer naar het zuidoosten mogelijk wat regen. rijd Woensdag toenemende bewolking, gevolgd door regen, die later op c dag in Duitsland en Denemarken aria riveert. Middagtemperatuur van L graden in Denemarken, tot 10 gradej^ in west-Frankrijk. Alpengebied: eerst veel bewolking e op veel plaatsen regen, tot op 100T meter hoogte plaatselijk overgaand il sneeuw; woensdag vanuit het westej3' opklarend. Middagtemperatuur ii dalen 6 tot 11 graden. Nul-graden|i grens overdag dalend tot o 1500 meter hoogte. lagen regen Casablanca hall b o op OL sbE MW toi -•£!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2