Kranenborg keert niet in volgend leven terug £eidóc! Het laatste geheime genootschap Discriminatie kerk wereld >weer brieven /lezers GEESTELIJK LEVEN/OPINIE Ceidae Qowumt ZATERDAG 18 FEBRUARI 1989 PAGINA door Marinus van der Berg Kort voor de vastentijd heb ik een brief ontvangen van een jongere die moslim is. Een brief van iemand die moslim is, is voor mij niet iets alledaags. Hij schrijft me naar aanleiding van het stukje over de vrijlating van de twee van Breda. Hij heeft begrip voor het leed bij de ouderen die de oorlog heb ben meegemaakt, maar er is iets wat hij niet goed begrijpt. Hij woont in een omgeving met veel bejaarden en het valt hem op dat er ook bij hen veel dis criminatie heerst naar minder heden. zoals woonwagenbewo ners die in de buurt wonen. „Ik begrijp dat niet van mensen die zelf de oorlog hebben meege maakt. Ik ben moslim, door mijn geloof mag ik niet discrimineren naar ras, huidskleur, afkomst en godsdienst". Hij schrijft me dat hij meerdere jaren in Marokko heeft gewerkt en in de praktijk heeft gezien .dat het werkt. „De mensen al- .daar handelen naar hun geloof. Ik heb gezien hoe de mensen voor elkaar instaan als je ze no dig hebt". Hij eindigt zijn brief met zijn getuigenis van hoop: „Ik hoop dat Hindoe's, Joden, Christenen en Moslims van el kaar zullen leren voor de vrede, veiligheid en toekomst van de aarde met al haar schoonheden en dat we aan de materiële en geestelijke vervuiling van de aarde en onszelf een halt kun nen toeroepen". Ik beschouw deze brief van deze jonge moslim als een klei ne vastenbrief. Een kleine in houdsvolle vastenbrief van een mede-gelovige, die zijn hoop uitspreekt en van zijn ervaring doet weten. Een brief van een medegelovige. Hij schrijft: „God is voor mij geen mens, maar veel meer dan dat, zo groot dat hij voor ons mensen niet te be grijpen is". In mijn geloofsopvoeding heb ik niet geleerd om moslims te le ren zien als mede-gelovigen. Ik leerde verhalen over hen die hen in een vijandig daglicht plaatsen. In mijn geloofsopvoe ding leerde ik geen eerbied voor hen die anders geloofden. Mijn briefschrijver zet Abraham, Mozes, Jezus, Mohammed en vele anderen die ons gegeven zijn op èén lijn. Ik heb niet ge leerd om zo te kijken. De eerste neiging is dan ook om te zeg gen: „Ja, maar..." Toch wil ik dat „ja, maar..." een moment achterwege laten. Want het ja, maar kan mij verhinderen om te luisteren naar wat deze moslim gelovige wil zeggen. Het zou ook te gemakkelijk ztjn om te wijzen op de gebeurtenis sen in Iran en daarmee de an der dood te slaan. Hoeveel recht van spreken hebben wij als christenen trouwens? Wie het boek „De Spaanse dokter" van Matt Cohen leest over de Spaanse Inquisitie in de veer tiende eeuw, ziet nog eens weer hoe het christelijke superiori- teitsdenken leidde tot verschrik kelijke vervolgingen. Godsdienst blijkt mensen niet altijd verdraagzamer te maken. Maar godsdienst blijkt ook mede bron voor discriminatie te kunnen zijn. Ik versta dan onder discriminatie dat de een zich beter waant dan de ander. Dat stelt de ene mens boven de an der en drijft mensen uit elkaar. De andere weg van geloven be gint anders. Op die weg is de ene mens niet boven de ander verheven, maar stellen mensen zich voor elkaar open. Ze stellen zich open voor wat ze elkaar te zeggen hebben en dan blijkt soms dat ze meer met elkaar gemeen hebben dan dat ze aan vankelijk dachten. Moslims ne men in hun geloof de vastentijd meer serieus. Als een tijd om zich geestelijk te zuiveren. Dit zuiveren is geen doel op zich maar beoogt een beter verstaan van de wil van God. Die wil van God beoogt vrede en gerechtig heid. Ik beschouw de brief die ik zo kort voor de vastentijd ontving als een boodschap: waar men sen het accent leggen op in staan voor elkaar, op het vinden wat hen bindt en niet op wat hen beter maakt dan anderen, daar kan de nieuwe tijd van God doorbreken. De grote pro feten hebben niet allereerst een godsdienst gesticht, maar ze hebben een weg gewezen. Door mijn geboorte en mijn opvoe ding en ook door persoonlijke bezinniqg ls Jezus voor mij een bijzondere weg, maar die weg toont juist eerbied en discrimi neert niet. -Wat ik van de weg van Jezus leer, leert mijn jonge briefschrijver van Mohammed, want voor hem, zoals hij schrijft: „licht Mohammed iets van God op". Ik dank hem voor zijn brief, waarvan ik dacht dat ze waarde voor meerderen had. Gaillot terug in katholieke gelid PARIJS De bisschop van Evreux, Jacques Gaillot, is weer trouw aan de paus. Hij zal gehoorzaam zijn aan het leergezag van de paus en aan de leer van de kerk op het ge bied van het gezinsleven en de seksuele moraal. Hij erkent dat sommige uitspraken „dub belzinnig, impulsief, te scherp, misschien zelfs fout" waren. Dit staat in een verklaring die hij samen met de voorzitter van de Franse bisschoppen conferentie, kardinaal Albert Decourtray, heeft onderte kend. Gaillot had de afgelo pen tijd binnen de Franse RK Kerk opschudding gewekt met een aantal uitspraken. Zo toonde hij zich voorstander van de priesterwijding van gehuwde mannen en keurde hij het gebruik van condooms tegen aids goed. Voorts was hij bereid een relatie van twee homoseksuelen kerke lijk in te zegenen. Decourtray zijn uitspraken verwarring xn <ie kerk stichtte. Gaillot on derschrijft nu „het geestelijk belang" van de regel in de RK Kerk dat alleen celibatai- re mannen priester kunnen worden gewijd. Bisschoppen moeten eensgezind optreden, aldus de verklaring, om te voorkomen dat hun uitspra ken onenigheid oproepen. Hoewel elke bisschop per soonlijk verantwoordelijk is voor ziin bisdom, heeft hij ook de plicht solidair met zijn col lega's te zijn. Wie het kwade goedkeurt, is even schuldig als hij die het Arabisch spreekwoord GODSDIENSTWETENSCHAPPER VRIJE UNIVERSITEIT ENSCHEDE Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor reïncarnatie, noch zijn christendom en de reïncarnatiegedachte met elkaar te verenigen. Die duidelijke boodschap bracht dr. R. Kranenborg in Enschede op een bij eenkomst lezing die de vereniging van de Vrije Universiteit had georga niseerd. Hijzelf komt dus in ieder geval niet terug, in een volgend leven... Kranenborg, sinds 1979 ver bonden aan het Instituut voor godsdienstwetenschap van de Vrije Universiteit ziet de se cularisatie als belangrijkste oorzaak voor de schijnbaar onstuitbare opmars die de reïncarnatiegedachte vanaf de jaren zestig in het Westen maakt. De mens anno nu „vindt de reïncarnatiegedachte aantrek kelijker dan andere gedach ten, omdat het verklaart waarom je dingen overko men. Niet door het noodlot, het toeval of door God die be schikt, maar door wat ie in je vorige leven gedaan hebt", al dus Kranenborg. Ook het ver langen van de mens in een volgend leven goed te kunnen maken wat hij nu fout hebt gedaan en de onrechtvaardig heid dat sommige mensen in hun leven voortdurend in de hoek lijken te zitten waar de klappen vallen waardoor ze het over willen doen, spelen een rol bij de opkomst van de reïncarnatiegedachte. Boven dien is het voor sommigen een angstaanjagende gedachte dat hun ene leven „beslissend is voor de eeuwigheid". Kranenborg bleef zelf liever bij de feiten. Hij ging in op de „bewijzen" die de reïncarnis- ten er voor hun theorie op na houden. Vooral de „regressie- therapie" doet het dan goed. Mensen met bijvoorbeeld lif- tangst stappen naar een hyp- notherapeut om te ontdekken waar die onverklaarbare angst vandaan komt. De hyp- notherapeut brengt de patiënt onder hypnose, doorzoekt het zieleleven tot de moeder schoot toe, en zelfs er voorbij, tot in een vorig leven. 90 tot 95 procent van de patiënten blijkt herinneringen aan zo'n vorig leven te hebben, met vaak opmerkelijk gedetail leerde kennis van personen en leefomstandigheden in die tijd. Kranenborg toonde zich er bepaald niet door overtuigd. Hij wees op de onuitputbare capaciteit van ons geheugen om herinneringen op te slaan, „en soms kan dat weer actief worden. Onder hypnose wor den dingen gesuggereerd, wakker gemaakt, opgediept en komen allerlei herinnering weer boven. „De mens denkt niet meer kritisch onder hyp nose en maakt van al die her inneringen een beeld van een .vroeger leven'." Als illustratie noemde hij de ervaringen van de Utrechtse regressietherapeut dr. Cladder die van zijn gehypnotiseerde cliënten schitterende verha len over een vorig leven hoorde. Toen Cladder ze nog maals onder hypnose bracht ontdekte hij dat de gegevens van dat .vorige leven' bijvoor beeld afkomstig waren van een boek dat de cliënt had ge lezen of van een „schilderij bij oma thuis" wat veel indruk had gemaakt. De reïncarnatie is geen bijbel se gedachte, zei Kranenborg. In de tijd van Jezus was de reïncarnatiegedachte in het jodendom volstrekt onbekend. Bovendien veroordeelden de kerkvaders de reïncarnatiege dachte sterk. Kranenborg sloot uit dat christendom en reïncarnatie toch met elkaar kunnen wor den verbonden. Het goddelij ke schuilt niet in de mens, maar „God is een Gij": God bestaat buiten ons. En de bij belse gedachte dat de mens (ziel èn lichaam) door God ge schapen is, sluit uit dat God alleen houdt van „een godde lijk vonkje'.' in de mens en van de „modder" eromheen niets moet hebben. RUUD VAN HAASTRECHT GEGRIEFDE EISER IN KORT GEDING „Dominee moet woorden over mij in gebed terugnemen" EDE Mag een predikant tijdens een gebed in de kerk dienst over iemand spreken als over iemand die zich niets meer aantrekt van God en zijn verbond? Deze en dergelijke vragen speelden tijdens het kort ge ding dat in Arnhem diende tegen de Christelijke Gerefor meerde Kerk van Ede. De ei ser was R.E. van Riessen uit Amsterdam: inzet was het te rugnemen van de door ds. J. van Amstel gedane uitspra ken over Van Riessen tijdens een gebed in een kerkdienst. De kwestie tussen Van Ries sen en de kerk in Ede begint in 1987. Van Riessen verzoekt de kerk hem uit te schrijven als lid en hem het bewijs van zijn doop te zenden. De ker- keraad weigert dit verzoek louter administratief te be handelen. Volgens Van Ries sen zou de kerkeraad van hem een verklaring hebben gevraagd waaruit zou blijken dat hij niets meer met God en zijn gebod te maken wilde hebben. Van Riessen gaat hier niet op in en probeert via een advocaat probeert toch uitge schreven te worden. Na een brief van de advocaat schrijft de kerkeraad dat het verzoek via de „kerkelijke weg" zal worden ingewilligd. Enkele dagen later, tijdens de kerst dienst, wordt Van Riessens uittrede volgens de regels van de kerkorde in de kerkdienst bekend gemaakt. De advocaat van de kerke raad had een andere lezing van het gebeurde: de kerk zou nooit om een schriftelijke ver klaring hebben gevraagd; er zen te vinden. Wel heeft kerk willen duidelijk maken dat het om ernstige dingen gaat. Het willen uitschrijven als lid en het opvragen van het doopbewijs zijn zeer in grijpende dingen, aldus de ad vocaat. De kerk mag de op vatting huldigen dat het een uiterst gewichtige zaak be treft, waarbij de heilige doop en het verbond met God in het geding zijn. Het gaat om de vrijheden van meningsui ting en van godsdienst in het geding, aldus de advocaat van de kerkeraad. Het beste boek Onder het mot to: „Ontdek het beste boek van de wereld" wor den Engelsen verleid om de bijbel-in-nieu- we-vertalir\g te gaan lezen. Voor de prijs van nog geen twintig gulden gaat de bijbel met 1582 blad zijden, gestoken in een modern oranje jasje met de skyline van een grote stad erop gedrukt, over de toon banken van boekshops in drukke winkel straten, stations en dergelijke. Achtergrond van de actie is de veronder stelde onwe tendheid van veel Britten met het boek dat volgens de campagne „ant woord geeft op alle vragen". FOTO: AP „De zeer rijken en machtigen zijn er weliswaar niet in aan wezig: het is een tussengroep uit de kleine en» middelgrote burgerij (advocaten, dokters, ambtenaren, onderwijzers, in dustriële kader)". Vrijmetse larij en geheimzinnigheid lij ken op het eerste gezicht zo ongeveer synoniem aan el kaar. Bovendien wordt de vrijmetselarij door buiten staanders gezien als een orga nisatie die uit is op macht. De P-2 loge in Italië, onder lei ding van de industrieel Licio Gelli, die in het begin van de om de staat in zijn greep te krijgen, lijkt een bevestiging van die indruk en deze beeld vorming knoopt, terecht of niet, aan bij een lange ge schiedenis. Toch zijn vrijmetselaars van daag de dag in de eerste plaats betrekkelijk gewone burgers. Dat is althans de mening van de Belgische onderzoeker Mi chel Huysseune die getracht heeft een up-to-date beeld te ontwerpen van de huidige vrijmetselarij. Hij heeft om die stelling te onderbouwen een aantal van deze mensen aan het woord gelaten onder wie de boven geciteerde Bel gische filosoof Leo Apostel. Huysseune heeft geprobeerd mythe en realiteit in heden en verleden te onderscheiden. Geen geringe opgave bij een organisatie Waarin men moet worden ingewijd en die zijn leden verbiedt naar buiten te brengen wat in de loge wordt besproken. Bovendien wor den daar nooit notulen van gemaakt. Vooral als zo'n orga nisatie zich dan ook nog eens voor zijn rites en inspiratie beroept op een middeleeuws verleden, is mythevorming onvermijdelijk. Toch is er op grond van de studie van Huysseune alle aanleiding die mythevorming tegen te gaan. In tegenstelling tot een eeuw geleden speelt de vrijmetselarij geen (politie ke) rol van betekenis meer. Bescheiden In de eerste plaats gaat het zo wel in België als Nederland om bescheiden organisaties. In Nederland telt ze ruim zes duizend leden, in België ruim twintigduizend. De vrijmetse larij heeft daar een veel be langrijkere rol gespeeld dan in Nederland waar de contro verses rond de vrijmetselarij nooit hoog zijn opgelopen. Maar belangrijker is uiteraard wie er lid zijn. Dat is iets dat niet aan de openbaarheid wordt prijsgegeven. In het verleden heeft dat tot de meest fantastische complott heorieën aanleiding gegeven, vooral in de katholieke lan den: België, Frankijk, Italië, Spanje. Sinds het begin van de negentiende eeuw is de vrijmetselarij daar gaan fun geren als een toevluchtsoord voor maatschappelijk welge stelde vrijdenkers die bang waren voor het machtsmo nopolie van de kerk. Vrijmet selarij en kerk hebben daar de hele negentiende eeuw en ook nog wel in de twintigste eeuw met elkaar overhoop ge legen. Maar naarmate de se cularisatie voortschreed, heeft dit conflict aan scherpte inge boet. Toch is de vrijmetselarij van oorsprong zeker niet anti-reli gieus. In de bakermat van de vrijmetselarij, Groot-Brittan- nië, staat ze op goede voet met de Anglicaanse kerk, ook al zijn er in het recente verleden wel conflicten geweest. Maar als een bedreiging is ze daar nooit ervaren. De Vrijmetse larij is er, net als in de Vere nigde Staten, een vrij om vangrijke eliteorganisatie die als behoorlijk behoudend be kend staat. De lijn met het verleden is daar geheel in tact gelaten. De statuten van de eerst bekende vrijmetselaars loge werden in 1723 opgesteld door dominee Anderson, die het geloof in God, „de Opper bouwmeester" verplicht stel de. Bovendien mocht nie mand lid worden die „een stupide atheïst" was of „een a-religieuze libertijn". Gods dienst en politiek mochten geen onderwerp van gesprek zijn in de loge. Haar ontstaan verklaart Huysseune uit de behoefte van de achtiiende-eeuwse burgers aan nieuwe vormen van sociaal verkeer waarin de nadruk kwam te liggen op re ligieuze tolerantie en een ge seculariseerde moraal. De Nederlandse tak van de vrijmetselarij is altijd sterk op de Engelse georiënteerd ge weest. Huysseune zegt daar van - ze krijgt in zijn boek overigens slechts een zeer - summiere behandeling,- dat zij een sociale gezelligheids- vereniging was die in feite buiten de geschiedenis stond en die zich voornamelijk be zig hield met persoonlijke vervolmaking en liefdadig heid. Breuk Hoe anders is daarentegen de situatie in België geweest en in de andere katholieke lan den. De confrontatie met de rooms-katholieke kerk die er na de Franse Revolutie op uit was het verloren gegane ter rein te heroveren, leidde er toe dat de bepaling dat elke vrijmetselaar de Opperbouw meester moest erkennen, werd geschrapt. Dit beteken de een breuk met de Engelse vrijmetselarij die tot op de dag op basis van de constituties van dominee Anderson wil uitmaken wie de echte vrij metselaars zijn. Met de bui tenwereld heeft de vrijmetse larij geen conflicten meer: meest zichtbare teken dat haar belang als organisatie is verminderd. Des te meer con flicten zijn er tussen de ver schillende takken van de vrij metselarij die steeds de legali teit van die takken als inzet hebben. Bijvoorbeeld naar aanleiding van de vraag of vrouwen tot de loges mogen worden toegelaten. In België en Frankrijk gebeurt dat vol op, in Nederland, waar men de Engelse voorschriften op dit punt volgt, niet. De vrijmetselarij heeft nog het meest weg van een gese culariseerde geloofsrichting die zich in feite heeft opge splitst in een groot aantal „kerkgenootschappen" die er alle hun eigen gewoonten op nahouden. Wat alle vrijmetselaars met elkaar verbindt is dat de meeste symbolen gemeen schappelijk zijn. Ze zijn ont leend aan de voorwerpen die de leden van de Middeleeuw se gilden gebruikten. De vrij metselarij kan misschien nog het best omschreven worden als een vorm van sublimering van de oude steenhouwersgil den die in verval raakten toen met de intrede van de Hervorming aan de bouw van kathedralen een einde kwam. Hoe die transformatie precies in ziin werk is gegaan is nog steeds met veel raadsels om geven. In Engeland lijkt het klimaat voor die transforma tie het gunstigst te zijn ge weest. Maar in dat opzicht biedt het boek van Huysseune geen nieuwe gezichtspunten. Veel gebruiken van de oude gilden waaronder het trap penstelsel (leerling, gezel, meester) en de plicht tot ge heimhouding van het vak (oorspronkelijk om beunhaze rij tegen te gaan) werden ge handhaafd. De vrijmetselaars stelden zich ten doel te bou wen aan de ideale tempel van de mensheid. De maatschappij werd als een statisch systeem gezien en de vrijmetselaars wilden de ideale maatschappij in hun samenkomsten vooraf- beelden. Vooral door haar confrontatie met de kerk, althans in de la- tijnse landen, zou de ontwik keling anders verlopen. Mo menteel is de verhouding met de rooms-katholieke kerk al leszins dragelijk te noemen. In het oude canonieke recht waren mensen die lid werden automatisch geëxcommuni ceerd. Ook al is die bepaling nu verdwenen, de vrijmetse larij wordt officieel nog steeds gezien als een organisme dat haaks staat op de doelstellin gen van de katholieke kerk. Maar in feite gaat het hier om een gedateerd conflict. De een kan immers de ander niet meer bedreigen. De vrijmetse larij is door zijn werkwijze en symbolen in hoofdzaak toch een organisatie uit het verle den, die door haar leden wordt gewaardeerd omdat zij de broederschap wil bevorde ren. Het boek van Huysseune is een zeer gedegen maar nogal dorre studie over zo wat alle aspecten van de vtrrijmetsela- rij. Het leven ontbreekt er aan, maar dat kan ook moei lijk anders met een organisa tie die door zijn gesloten ka rakter een directe confronta tie onmogelijk maakt. PAUL VAN VELTHOVEN Michel Huysseune: Vrijmet selarij, mythe en realiteit. Uitgeverij Epo/De Geus. Prijs 47,50. Irans heilige oorlog Het „doodvonnis" van Irans geestelijk leider Khom over de Brits-Indische schrijver Slaman Rushdie heeft onj kend heftige reacties in de hele wereld veroorzaakt. Is j verbieden van een boek of film op zich al aanleiding heftige reacties (denk aan de omstreden film „The last t tation of Christ"), het aanzetten tot moord op de schrijJ van „The Satanic Verses" heeft de wereld in rep en roerjj bracht en vele tongen losgemaakt, zowel pro als contra. EeNS te meer valt op hoe krachtig de fundamentalistisci sji'itische leiders Iran in hun greep hebben. De heksenjd pp de inmiddels ondergedoken Rushdie wordt in het 1 massaal gesteund. Op een ijlings geopend bankrekeningnJ mer om de „beloning" voor de moordenaar te verhogen s men de giften binnen. En zelfs de gematigde soennitis(| minderheid in het land steunt de ayatollah. De westerse wereld staat uiteraard op zijn achterste ben Niet alleen omdat het leven van de Britse onderdaan Ru die gevaar loopt, maar ook omdat opnieuw duidelijk is j worden dat Iran rechtstreeks aanzet tot internationaal risme. De regering-Thatcher kwam onmiddellijk met scherpe veroordeling en besloot de diplomatieke betrel gen met het land voorlopig nog niet te normaliseren. De i van het Verenigd Koninkrijk is eens te meer cruciaal, or men juist had willen proberen met bemiddeling van Irani vrijheid te bewerkstelligen van Britse gijzelaars. Onder I is Terry Waite, de bemiddelaar namens de Anglikaanse I die door sji'itsche fundamentalisten in Libanon wordt va houden. HEEFT Khomeini voor zijn heksenjacht op Rushdie in Ai gen land dan misschien massale steun, veel*andere islam sche landen menen dat hij daarmee toch te ver gaat. I~' bijvoorbeeld Egypte, dat „De Duivelsverzen" vorig jaar| heeft verboden, maar het aanzetten tot de moord op j schrijver afkeurt. Wetenschappers menen overigens dat N op basis van de koran helemaal niet is toegestaan iemand a maar te vermoorden; de verdachte moet eerst de gelegenhi krijgen zich voor de echter te verdedigen en berouw te ijl nen. Nu er een wapenstilstand is met Iraq, lijkt het erop datfe ayatollah zijn land opnieuw in een heilige oorlog wil stort Een heilige oorlog tegen een schrijver en tegen het waarin hij woont. En dat alles vanwege een boek dat de£ lam in een kwaad daglicht zou stellen en daarmee het Iraa se staatsbestel ondermijnt. In feite gaat het om een heilij oorlog tegen de verwestersing en de westerse wereld. T het er eerst nog op dat er weer voorzichtig handelsrelatl zouden worden aangeknoopt met westerse landen, Ir| schijnt uiteindelijk toch te kiezen voor een isolement. bewust gekozen isolement om de dreiging van buitenaf teg# te houden. En dat in een sfeer van agressie en terreur naam van de koran. Af en toe regen DE BILT (KNMI) Het weer staat vandaag onder onvloed van een diepe oceaandepressie die tussen Schotland en IJs land door naar het noordoos ten trekt. Met zuidwestelijke wind wordt vrij zachte en vochtige lucht aangevoerd. Hierin komt veel bewolking voor waaruit af en toe regen of motregen valt. De tempera tuur loopt op tot circa 11 gra den. De zuidwestelijke wind is in het binnenland vrij krach tig, 5, aan de kust en op het IJsselmeer krachtig of hard, windkracht 6 a 7; mogelijk neemt hij in de loop van de dag nog iets toe. Zondag trekt het koufront van de depressie langzaam over ons land. Ook dan is het een winderige en regenachtige dag, met onge veer dezelfde middagtempera- tuur als vandaag. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor zondag en maandag: Zuid-Skan dina vië: Wisselend bewolkt en buien. Middagtemperatuur rond 3 graden, in de nacht tempera tuur om het vriespunt. Denemarken: Half tot zwaar bewolkt en af en toe regen, later buien. Mid dagtemperatuur van 7 tot 4 graden. Britse eilanden: Naar het oosten wegtrekkende regen, gevolgd door buien. Middagtemperatuur rond 7 graden. Benelux en Bondsrepubliek Duitsland: Naar het oosten wegtrekkende regengebieden, gevolgd door buien. Middagtemperatuur da lend van circa 11 graden tot rond 8 graden. Frankrijk: Naar het zuidoosten wegtrek kende regen, gevolgd door vooral in het noorden nog een enkele bui. Middagtempera tuur van 11 graden in het noorden tot 17 in het zuiden, maandag in het noorden niet meer dan 8 graden. Alpengebied: Van het noorden opkomende bewolking met aan de noord zijde van de Alpen perioden met sneeuw. Middagtempera tuur in de dalen en lage gebie den rond 9 graden. Spanje en Portugal: Van het noordwesten uit op komende bewolking maar na genoeg geen neerslag. Middag temperatuur rond 18 graden, maandag in het noorden enige graden lager. Italië en de Joegoslavische en Griekse kust: Bewolking afgewisseld door ook af en toe zon. Middagtem- beta peratuur van 10 graden inf.ci)u noorden tot 17 in het zuidj^ langs de Griekse kust graden lager. iG uxemburg regen Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon r den stukken te bekorten Satanische verzei Naar aanleiding van de berc ring rond het boek Satan Verses van Salman Rushé elke godsdienst moet er teff kunnen als in een boek of tij schrift kritische geluiden wc den geuit. Zo had je bijvoc beeld 25 iaar geleden het boe „God is dood". In een wester democratie moet dat mogeli i zijn. Maar er is een onde grens. Elke schrijver die een fictief verhaal een figu: op het niveau van Christus i Mohammes laat collaboreri met de duivel maakt schuldig aan lastering o niveau waarvan de Bijbel zeg „Er is een zonde die nooit ve geven wordt en dat is de zow tegen de Heilige Geest". Zo', schrijver veroorzaakt kortslu ting in de geesten van de ge' vigen en nodigt de duivel om als een briesende leeuw aarde rond te gaan en daar i ten wij met onze kernbonw en milieuproblemen besli niet op te wachten. Het zijn grote godsdienstige leiders f weest die de mensheid hebbe opgetrokken uit het nive< van dierlijke instincten. Wi; hen publiekelijk voor aap ondergraaft de menselijke schaving. J.v.d. Hoeven, DEN HAAG.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2