niet gebonden
aan leeftijd
Popmuziek is
bioscopen
Overzichtstentoonstelling
Gerrit Benner in Laren
Thomas Bernhard
geeft Oostenrijk
posthuum trap na
)en Bosch wil
ïieuwe concertzaal
JERNEY KAAGMAN: OP TOERNEE MET „NIEUWE" EARTH FIRE
UNST
CcidócSotnant
ZATERDAG 18 FEBRUARI 1989 PAGINA 17
Voor een uitgebreide agenda, ook voor de komende da
gen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage
van deze krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6,
tel. 01720-20800): Cocktail (12);
18.30, 21.00. za. zo. wo. ook 13.30.
zo. ook 16.00. EUROCINEMA II: A
(iah called Wanda (al); 18.45,
21.30. zo. ook 16.15. Frank en
Fray (al); za. zo. wo. 14.00. EU
ROCINEMA III: Willow (al); 18.30,
21.15. zo. ook 16.00. Who framed
Roger Rabbit (al); za. zo. wo.
13.45. EUROCINEMA IV: Jan
Rap en zijn maat (al): 18.30. 21.15.
za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook
16.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239): Cocktail (12);
19.00, 21.15. za. zo. wo. ook 14.30.
LIDO en STUDIO (Steenstraat
39. tel. 124130): Jan Rap en zijn
maat (al); 14.30. 18.45, 21.15. Wil
low (al); 18.45, 21.15. Who framed
Roger Rabbit (al); A fiah called
Wanda (al); Big (al); 14.30, 19.00,
21.15. Frank en Frey (al); za. zo.
wo. 14.30. «TRIANON (Breestraat
31. tel. 123875): De ondraaglijke
lichtheid van hat beataan (al);
20.00. za. zo. ook 14.00. REX
(Haarlemmerstraat 52, tel. 071-
125414): Een vrouw voor elke
wena (16); 14.30, 19.00, 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
Bright lighta, big city (12); 19.00,
21.15. za. zo. wo. ook 14.45.
CITY THEATER II: D.O.E. (al);
19.00, 21.15. zo. ook 14.45. Red-
dertjea (al); za. wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): Moonwalker (al);
do. t/m zo. 19.00. za. zo. wo.
15.45. Buater (al); do. t/m zo.
19.00, 21.15. ma. t/m wo. 20.15.
za. zo. wo. 15.45. Spoorloos (16);
do. t/m wo. 20.45.
KINDERVOORSTELLINGEN
Junglebook; za. zo. wo. 14.00. Da
reddertjes; za. zo. wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13.269): Da ondraaglijke
lichtheid van het bestaan (12); vr.
t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
Benji het pientere hondje; za. zo.
wo. 14.00.
DEN HAAGASTA 1 (Spui 27, tel.
463500): A fish called Wanda (al);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. ASTA 2 Go
rillas in the mist (al); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. ASTA 3 Cocoon (al);
14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1
(Winkelcentrum Babylon. tel.
471656): A fish called Wanda (al);
14.30, 17.00, 19.15, 21.45. e BA
BYLON 2: Track 29 (12); 14.30,
16.45, 19.00, 21.30. e BABYLON 3:
Poussióre d'Ange (16); 14.30,
17.00, 19.30, 21.45. CINEAC 1
(Buitenhof 20, tel. 630637): Cock
tail (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINE-
AC 2: Willow (al); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. CINEAC 3: Die hard (16);
18.45, 21.30. do. vr. ma. di. ook
14.00. METROPOLE 1 (Carne-
gielaan, tel. 456756): Jan Rap en
z'n maat (al): 14.00. 18.45, 21.30.
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 2: Betrayed (16);
18.45, 21.30. do. vr. ma. di. ook
14.00. METROPOLE 3: Who fra
med Roger Rabbit (al); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 4: De
ondraaglijke lichtheid van het be
staan (al); 20.30. do. vr. ma. di. ook
14.00. METROPOLE 5: Coming
to America (al); 18.45, 21.30. do.
vr. ma. di. ook 14.00. ODEON 1
(Herengracht 13. tel. 462400):
Cocktail (al); 13.45, 18.45, 21.30.
zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30.
ODEON 2: Me License to drive
(al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30,
16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3:
Fright night 2 (al); 13.45, 18.45,
21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45,
21.30. ODEON 4: Big (al); 13.45,
18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00,
18.45, 21.30. STUDIO 1 (Ketting
straat 12b, tel. 656402): Young
guns (12); 19.15, 21.45. zo. wo.
14.00. STUDIO 2: Bagdad café
(16); 19.00, 21.30. STUDIO 3:
Spoorloos (16); 19.00, 21.30.
HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: Een
verhaal van de wind: 19.30. zo.
ook 14.00. Het rode korenveld;
21.45. zo. 16.15. Zaal 2: Drowning
by numbers; 19.30. zo. ook 14.00.
Mauvais aang; 21.45. zo. ook
14.00. Zaal 3: 19.30, 21.45. zo.
14.00, 16.15, 19.30, 22.00. La not-
te; do. Sept mort sur ordonnance;
vr. That's life; za. Ikuru/The dom-
med; zo. II mistero di Oberwald;
ma. Jeux interdits; di. Deut for
one; wo.
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1: The accused; (16);
za. 00.15. CINEAC 2: Cocktail
(16); za. 00.15. CINEAC 3: Die
hard (16); za. 00.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC 3: Walt Disney's Frank
en Frey; za. wo. 14.00. zo. 13.15,
16.00. METROPOLE 2: Frank en
Frey; za. wo. 14.00. zo. 13.15,
16.00. METROPOLE 4: Plppi
Langkous; za. wo. 14.00. zo. 13.15,
16.00. METROPOLE 5: Moon
walker; za. wo. 14.00. zo. 13.15,
16.00. STUDIO 2: Jungle book;
zo. wo. 14.30. STUDIO 3: Bambi;
zo. wo. 14.15.
LAREN De eerste ten
toonstelling die een over
zicht biedt van het gehele
oeuvre van Gerrit Benner
(1897 - 1981), wordt op 19
maart in het Singer Mu
seum in Laren (NH) geo
pend. Na zeven weken
wordt zij ingepakt om op 7
juni voor acht weken op
nieuw open te gaan in Het
Fries Museum in Leeu
warden. Ze is voor Fries
land de eerste grote expo
sitie van deze Friese kun
stenaar.
Het merendeel van het hon
derdtal werken op „In de ban
van Benner" was nooit eerder
in een museum te zien, met
name het werk van na 1971 en
dat uit privé-verzamelingen
als van de familie Gerbrandy
(1934 - 1937), van mevrouw A.
Bouma (1941 - 1943) en van
Rie Gubitz-Vellinga (1945 -
1948).
Op de tentoonstelling zullen 45
schilderijen, 25 gouaches en
dertig tekeningen zijn te zien.
Ze zijn met nog 400 werken
van Benner gedocumenteerd
door Loek Brons onder leiding
van prof. dr. Carel Blotkamp.
Brons stelde ook de catalogus
voor de tentoonstelling samen.
Benner zei zelf eens als schil
der en tekenaar in zijn werk
te getuigen van de wondere
wereld. Hij deed dat in expres-
sistische vormen en kleuren.
Hij woonde en werkte geïso
leerd van binnen- en buiten
landse kunstinvloeden in
Friesland tot zijn zoon hem in
1953 naar Amsterdam haalde.
Met de Cobra-schilders had
Benner de heftige expressie,
de vereenvoudigde figuratie
en de heldere primaire kleu
ren gemeen. In 1946 hadden
Appel en Corneille Benner al
ontdekt als geestverwant. Ben
ner sloot zich evenwel bij geen
groepering aan.
De uitgesproken expressionist,
aanvankelijk in de boerens-
feer, sprak een internationale
taal. In Amsterdam kreeg zijn
werk imponerende maten en
paste hij een versoberde streek
toe. Hij verscherpte de concen
tratie en bracht veelal hori
zontale en verticale banen op
het doek, waarmee hij een
sfeer van eindeloosheid en
ruimtelijkheid opriep. Zijn
hoogtepunt bereikte hij rond
zijn zeventigste jaar.
In Amsterdam was Benner
niet onopgemerkt gebleven.
Sandberg haalde hem al in
1954 voor een eenmansexposi-
tie naar het Stedelijk. Solo
tentoonstellingen had hij tot
1960 in nog twaalf andere ste
den in ons land en aansluitend
in Bochum, Münster, Düssel-
dorf en München. Hij nam
verder deel aan grote tentoon
stellingen in Sao Paolo (1953
en 1955), Berlijn (1957), Kre-
feld (1957) en Venetië (1958).
De laatste grote expositie van
Benner was in 1971 in het Ste
delijk Museum in Amsterdam
waarna nog enkele galeries de
belangstelling voor zijn werk
gaande hielden.
De kunsthistoricus Loek Brons
raakte in de ban van Benner,
een te weinig bekende, boeien
de figuur die een eigen, eigen
zinnige weg is gegaan. Aan de
tentoonstelling is uitgebreid
bronnenonderzoek vooraf ge-
faan. Bii zijn studie haalde
rons de drie belangrijke
vroege collecties naar boven,
die het publiek nooit eerder
zijn getoond.
WENEN - De zondag overleden Oostenrijkse schrijver Thomas
Bernhard heeft zijn geboorteland Oostenrijk zelfs na zijn dood
nog een trap na gegeven, zo bleek uit zijn gisteren geopende tes
tament: Bernhard bepaalde dat zijn werk in Oostenrijk nooit
meer mag worden uitgegeven en geen toneelstuk van hem mag
worden opgevoerd.
„Ik wil uitdrukkelijk verklaren dat ik niets meer te maken wil
hebben met de staat Oostenrijk", aldus Bernhard in zijn testa
ment. Derhalve mag er „binnen de grenzen van deze staat niets
meer van mij worden gepubliceerd, welke vorm deze staat ook
ooit zal aannemen",
Peter Fabjan, halfbroer van Bernhard, zei dat het testament de
familie rechtsgeldig was en dat die het niet zou aanvechten. Wel
zei hij dat zijn halfbroer waarschijnlijk alleen bedoelde dat er
geen uitgaves van nieuwe werken meer mochten verschijnen.
De Oostenrijkse radio meldde echter dat experts eerst alle con
tracten zouden onderzoeken die Bernard met theaters en uitge
vers had gesloten voordat deze buitengewone eis kon worden in
gewilligd.
Het nieuwste boek van Bernhard, „Op de Hoogten", verkoopt
goed in Oostenrijk, terwijl ook Bernhards omstreden toneelstuk
„Heldenplatz" in gedrukte vorm razendsnel de deur uit gaat. In
dit stuk viel de auteur het anti-semitisme in Oostenrijk aan en
bekritiseerde hij president Kurt Waldheim.
CN BOSCH Het col-
je van b en w van Den
>sch wil de gemeente-
ad voorstellen om bij de
staande stadsschouw-
irg het Casino een nieu-
concertzaal te bouwen,
larvoor moet wel een
el van het Casino wor-
•n gesloopt. De bouw
n de zaal, die een capa-
eit moet krijgen van 800
1000 zitplaatsen, vergt
n investering van 22
iljoen gulden. Een
oordvoerder van de ge-
eente heeft dit donder-
ig meegedeeld.
Hg jaar maakte het Bra-
órkest, dat nu nog in
n Bosch is gehuisvest, be
nd dat het van plan is te
rhuizen naar Eindhoven,
ar zijn al eerder plannen
twikkeld om een nieuw mu-
kcentrum te bouwen dat in
91 klaar moet zijn. „Als Den
sch een goede concertzaal
gt is er voor het Brabants
;est geen reden meer om te
rhuizen", aldus de gemeen-
ijke zegsman.
directie van het Brabants
kest is het daar echter niet
ie eens. Volgens de directie
urt het te lang voordat de
icertzaal in Den Bosch
entueel in gebruik genomen
n worden. Bovendien biedt
Eindhovense muziekcen-
im meer mogelijkheden aan
t orkest.
■t college van b en w van
n Bosch vindt dat de ge-
lenteraad zelf tien miljoen
ilden beschikbaar moet stel-
De overige 12 miljoen
>eten worden opgebracht
•r het rijk en sponsors. Als
de raad het licht in maart op
groen zet wil het college bin
nen een jaar een afgerond
bouwplan presenteren.
Het college van b en. w van
Den Bosch wil de gemeente
raad voorstellen om bij de be-
staande stadsschouwburg het
Casino een nieuwe concertzaal
te bouwen. Daarvoor moet wel
een deel van het Casino wor
den gesloopt. De bouw van de
zaal, die een capaciteit moet
krijgen van 800 tot 1000 zit
plaatsen, vergt een investering
van 22 miljoen gulden. Een
woordvoerder van de gemeen
te heeft dit donderdag meege
deeld.
Vorig jaar maakte het Bra
bants Orkest, dat nu nog in
Den Bosch is gehuisvest, be
kend dat het van plan is te
verhuizen naar Eindhoven.
Daar zijn al eerder plannen
ontwikkeld om een nieuw mu
ziekcentrum te bouwen dat in
1991 klaar moet zijn. „Als Den
Bosch een goede concertzaal
krijgt is er voor het Brabants
Orkest geen reden meer om te
verhuizen", aldus de gemeen
telijke zegsman.
De directie van het Brabants
Orkest is het daar echter niet
mee eens. Volgens de directie
duurt het te lang voordat de
concertzaal in Den Bosch
eventueel in gebruik genomen
kan worden. Bovendien biedt
het Eindhovense muziekcen
trum meer mogelijkheden aan
het orkest.
Het college van b en w van
Den Bosch vindt dat de ge
meenteraad zelf tien miljoen
gulden beschikbaar moet stel
len. De overige 12 miljoen
moeten worden opgebracht
door het rijk en sponsors. Als
de raad het licht in maart op
groen zet wil het college bin
nen een jaar een afgerond
bouwplan presenteren.
Renoir van de Boliviaan Jaime Ortiz-Patino, volgens deskundigen een
- van de beste collecties op het gebied van vroeg-lmpressionlsti-
David Nash, topman van het veilinghuis Sotheby's, toont Renolrs sche kunst. Het veilinghuis denkt dat de werken gezamenlijk zo'n
„Jeune fille au chapeau garni de fleurs des champs", dat in mei honderd miljoen gulden zullén opbrengen,
wordt geveild. Het schilderij is er een van acht uit de verzameling foto-
leren werd in het Haagse
neentemuseum de ope-
g verricht van de grote
)rop-tentoonstelling, die
ir tot en met 10 april te
i is. Toorop (1858-1928)
rdt beschouwd als de
iotste Nederlandse schll-
rond de eeuwwisseling
werk dat qua stijl van
uralisme vla o.m. pointil-
me In symbolisme uit-
ndt. Meer over Toorop in
bijlage van deze krant,
de foto een tv-camera-
n die zijn lens tijdens de
ming scherp stelde op
jrops doek „Trio fleuri".
FOTO: fcNP
Omstreden avant garde
weer te zien in Beijing
BEIJING - Een omstreden tentoon
stelling van moderne kunst in de
Chinese hoofdstad Beijing is gisteren
weer open gegaan na twee dagen ge
sloten te zijn geweest vanwege een
bommelding.
De tentoonstelling werd op 5 februari
geopend en na enkele uren gesloten,
toen artiesten een verbod op „perfor
mance art" negeerden en een kunste
nares het vuur opende op een van
haar kunstwerken. Na vijf dagen
ging de tentoonstelling weer open.
Er werd gepatrouilleerd door de poli
tie, terwijl het publiek geen pakjes en
tassen mee naar binnen mocht ne-
N HAAG Earth
e bepaalde in de jaren
/entig mede het gezicht
n de Nederlandse pop-
iziek. De groep scoorde
vijftien jaar tijd acht-
n hits, waaronder Me-
>ries, May Be Tomor-
r w, Love Of Life en
is en eekend. Bovendien
trden acht elpees uitge-
mm acht. Zangeres Jerney
W iagman (41) was het
alende middelpunt van
rth Fire. En dat is ze
i weer: zes jaar na het
finitieve einde is de
oep heropgericht.
ris en Gerard Koerts - kern
i de „echte" band - zitten er
t bij. Bassist Bert Ruiter
imey's huidige echtgenoot)
drummer Ab Tamboer, die
'78 Theo Hurts en Ton van
Kley vervingen, wel. De
raren muzikanten Ton
ïerpenzeel (keyboards),
is Pistor (keyboards) en
e Kat (gitaar) voegden zich
het drietal en in deze nieu-
bezetting werd eind '87-be-
'88 gedurende een „proef-
iode" van twee maanden
sral in het land opgetreden.
Ij t sloeg zo goed bij het pu-
^ek aan, dat Earth Fire nu
t een tweede reeks van op-,
dens is begonnen,
ney: „De optredens ver-
lillen met die van de eerste
iode, want we zijn immers
uggevraagd. Wij willen het
anders doen; we spelen in
geval een nieuw nummer,
r nummers van mijn laatste
o-elpee en verder de beken-
oude hits. Het nieuwe ma-
iaal klinkt Fleetwood Mac-
achtig. Niet echt anders dan
we voorheen deden, want het
komt vanuit je zelf; je hebt nu
eenmaal een bepaalde voor
keur hoe iets moet klinken.
Onze smaak kun je vergelij
ken met Airplane (vroegere
Jefferson Airplane, nu Stars
hip) en Fleetwood Mac.. Zelfde
leeftijd, zelfde muzikale ont
wikkeling en ik denk niet dat
je die ooit kunt verloochenen".
Oudere fans
„Het hoeven niet per se de ou
dere fans te zijn die, op dit
soort optredens afkomen. De
jongeren zingen Seasons (eer
ste hit, '69) uit volle borst mee,
daar sta je van te kijken! Ze
hebben Weekend (laatste grote
hit, '79) als twaalfjarige meege
maakt, kopen de verzamelel-
pee en kennen alle hits. Ze
zingen liedjes die werden uit
gebracht, toen zij nog niet wa
ren geboren! Als je dat mee
maakt, dan krijg je echt weer
plezier in het spelen".
„Het nadeel nu is dat jonge
bands minder gelegenheid
hebben om op te treden. Ze
hebben wel talent - dat zie ik
aan De Grote Prijs -, maar
kunnen het niet ontplooien. Er
zijn wel veel meer bands dan
vroeger, maar die zitten op
een lager niveau. Radio en tv
werken ook niet echt mee; er
wordt 'n soort eenheidsworst
gepresenteerd. Nederland
wordt gebruikt door de grote
platenmaatschappijen, die
multi-nationals zijn. Het is een
vicieuze cirkel: de omroepen
zijn link en zeggen dat er niet
genoeg talent is. De platen-
J maatschappijen steken geen
geld in groepen of artiesten,
omdat ze volgens hen de in
vestering niet terug verdienen.
De artiesten zitten tussen twee
vuren".
Als voorzitster van de vereni
ging BVPOP is Jerney Kaag
man goed geïnformeerd over
zaken, waarmee Nederlandse
(beroeps)musiei worden gecon
fronteerd. „Waarom ze mij als
voorzitter hebben gekozen?
Dat heeft - zonder arrogant te
worden - te maken met de ma
nier waarop je dingen kunt
verwoorden en de ervaring
die je hebt. Ik ben altijd de
spreekbuis van de band ge
weest. 'k Ben niet bang om
m'n mond open te doen: als ik
afbrand dan brand ik maar af.
Ik vind 't vervelend in je
schulp te kruipen; het is ook
niet nodig om onbeschoft te
doen, maar tegen onrecht
moet je ingaan. Als je dat op
de juiste plek met de juiste
woordenkeus doet, kom je 'n
eind verder dan je oorspronke
lijk dacht".
Ervaren
Jerney weerspreekt de sugges
tie, dat BVPOP een speeltuig
is van en voor de bekendere
muzikanten. „Er zijn ook to
taal onbekende popmuzikan
ten lid van de vereniging. De
meest ervaren mensen moeten
hun jongere collega's helpen.
Niet iedereen is even sociaal.
Zo zijn er ook die zeggen: ja
daaag, dat weet ik allemaal
wel hoor, ik zorg wel voor me
zelf. Dat vind ik onverstandig:
als je kennis opdoet en daarna
weggooit, zodat de volgende
weer van voren af aan moet
beginnen. Je bevindt je als
muzikant in een chantabele
positie, omdat je alleen staat.
Je kunt heel gemakkelijk fijn
gewreven worden tussen om
roepen en platenmaatschappij-
Jerney Kaagman: „Nederland wordt gebruikt door de grote platenmaatschappijen".
FOTO: PR
en; het is heel dom om in je
eentje tegen windmolens te
gaan vechten".
Kaagman heeft er nooit spijt
van gehad indertijd te zijn ge
stopt met optreden. „Het was
heerlijk", verzucht ze. „Je
krijgt ineens tijd voor allerlei
dingen; ik heb een jaar voor
mijzelf uitgetrokken. Eindelijk
kon ik 'ns 'n keertje naar mijn
eigen inzicht doen wat ik wil
de. 't Is wel 'ns leuk als je ner
gens rekening mee hoeft te
houden. Ik moest er altijd goed
uitzien; nu mag er gewoon
lekker een pukkel op mijn
wang zitten of m'n haar vet
worden. Ik heb enorm veel
plezier gehad met de band, 'k
zou 't zo weer over willen
doen. Maar er was natuurlijk
altijd een bepaalde druk: we
hadden veel concurrentie.
Elke keer als je weer 'n succes
had gehaald was je dolblij,
want het bewees dat je als
band bestaansrecht had. Daar
na was het keihard knokken
voor de volgende plaat. Er wa
ren periodes dat ik achter me
zelf aanliep, 't Vervelendste
van het veel weg zijn vond ik,
dat de contacten met vrienden
verwaterden. Je komt eigen
lijk buiten het normale leven
te staan. De mensen gaan je als
iets aparts beschouwen. Je
gaat je ook apart voelen; niet
in de zin van bijzonder, maar
alleen, los van alles".
De „nieuwe" Earth Fire be
tekent voor de leden in de eer
ste plaats puur plezier. „Ik heb
minder moeite met optreden,
omdat ik er zelf afstand van
heb genomen", legt Jerney uit.
„Het is geen halszaak. Vroeger
hing alles er vanaf. Nu weet je
dat je ook op andere wielen
kunt rijden. Met die weten
schap ga je met een geruster
hart het podium op. Ik voel
me een stuk vrijer; niet verle
gen meer, maar zelfbewuster.
Volgens mij zing ik ook beter
dan vroeger. Toen stond ik
nogal onder druk van Chris en
Gerard, die bijna nooit iets
goed genoeg vonden. Die druk
is weg. De nieuwe groep is een
soort vlot, waar je in alle vei
ligheid op kunt gaan zitten: er
kan niets mee gebeuren. Die
jongens zijn zo goed!".
iorop-expositie
lopend
van platenmaatschappij
HAARLEM De platenmaatschappij Star Records BV uit
Haarlem mag een verzamel-elpee op ae markt brengen on
der de naam „Romantic Rockballads". Dat heeft de recht
bankpresident in Haarlem gisteren bepaald in het kort ge
ding dat omroeporganisatie Veronica en platenmaatschappij
Arcade tegen Star Records hadden aangespannen.
Star Records werd voor de rechter gedaagd omdat Veronica
sinds vorig voorjaar een ^radioprogramma uitzendt onder de
naam Rockballads, terwijl Arcade begin dit jaar onder de
zelfde titel een verzamel-elpee op de markt bracht.
Volgens Veronica profiteert de elpee van Star Records van
de naamsbekendheid van het radioprogramma. Er zou spra
ke zijn van merkinbreuk. De rechter in Haarlem is het hier
volledig mee oneens. Volgens hem is de naam „rockballads"
te voor de hand liggend om als origineel te kunnen worden
geclaimd. De eis tot verbod van ae elpee-naam Romantic
Rockballads is daarom afgewezen.
Veronica verliest kort geding