„Meer vrijwilligers en minder
professionals in de kerk"
De kern van de zaak bij fusie en samenwerking
CcidócGomcui1
kerk
wereld
Schoolwijzer
brieuen
/lezers
)weer
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
CcidócSoivumt
VRIJDAG 17 FEBRUARI 1989 PAGINjjj^
Kerkleiders roepen Bush tot krachtige bestrijding honger
WASHINGTON Kerkelijke leiders in de Verenigde Staten
hebben bij president Bush aangedrongen op „moedige" nieuwe
stappen om de honger in de wereld te verminderen. Zij herin
neren de president aan een belofte van Henry Kissinger die in
1974 voor de wereldvoedselconferentie van de VN had gezegd
dat er binnen tien jaar geen kind meer met honger naar bed
zou gaan. Het initiatief is genomen door ds. Arthur Simon, di
recteur van 'Bread for the World', een oecumenische organisa
tie die zich richt op de bestrijding van de honger in de wereld.
Simon is optimistisch over de invloed van de brief op het be
leid van de president. Tot de ondertekenaars behoren de voor
zitters van de rooms-katholieke en episcopaalse bisschoppen
conferentie, John L. May en Edmond L. Browning en rabbijn
Mare Tanenbaum.
Vaticaan berispt Radio Vaticana
VATICAANSTAD Het Vaticaan heeft zijn eigen radiostation
Radio Vaticana berispt naar aanleiding van de berichtgeving over
Tsjechoslowakije. De Tsjechoslowaakse staatssecretaris van gods
dienstzaken, Vladimir Janku, had er over geklaagd dat het radio
station een (kritische) brief van kardinaal Frantisek Tomasek
openbaar had gemaakt, terwijl de brief in Tsjechoslowakije niet is
gepubliceerd. Het Vaticaan heeft de leiding van het radiostation
erop gewezen dat het zich in zijn berichtgeving moet houden aan
het beleid van het Vaticaan. Normaliter is het Vaticaan uiterst te
rughoudend met mededelingen over interne kwesties. De terecht
wijzing wordt in verband gebracht met de zorg van het Vaticaan
over verslechtering van de betrekkingen met de Tsjechoslowaakse
regering, die nieuwe bisschopsbenoemingen blokkeert.
De rijken kunnen niet
het voorrecht kopen
oud te sterven
IKVOS
honderdste
deelnemer
Acht Mei
DEN HAAG - Het IKVOS
(Interkerkelijk vormingswerk
inzake ontwikkelingssamen
werking) te Utrecht is de
honderdste participant van de
Acht Mei Beweging, het plat
form van katholieke en ande
re organisaties voor vernieu
wing in kerk en samenleving.
Verder zijn als participant
toegelaten de leefgroep Dabar
te Aalsmeer, de stichting Sa
men Onderweg te Heerlen,
het Vrouwenpastoraat tegen
seksueel geweld te Kromme
nie en het Derde Wereld Be
raad Religieuzen Twente. Dit
heeft de woordvoerder van de
Acht Mei Beweging gisteren
meegedeeld. Ruim twintig
van de participerende organi
saties zijn actief op het vlak
van pastoraat (zoals de Vere
nigingen van pastoraal wer
kenden en de Diocesane Pas
torale Centra). Een zelfde
aantal komt uit de kring van
de religieuzen en ongeveer
evenveel participanten zijn
actief op het vlak van vrede,
Derde Wereld en economie.
TOEKOMSTPLAN VOOR HERVORMD DEN HAAG
DEN HAAG
professionals en meer
(getrainde) vrijwilligers;
dat is het credo van her
Minder mindering van 4,5 predikants
plaats. Momenteel zijn er vijf
tien gemeente-predikanten en
vier predikanten met een spe
ciale opdracht. Volgens het
van hervormd Den Haag. Het In de grote stad met haar dy-
vormd Den Haag voor de advies moet ook een deel
toekomst. Tenminste, als
de Beleidsadviescommis
sie (BAC) haar zin krijgt.
het aantal huidige hervormde
kerkgebouwen (12) worden
afgestoten. Omdat het kerk
bezoek daalt zijn er minder
kerkstoelen nodig; bovendien
Gisteravond heeft de Centrale
Kerkeraad (de bestuurlijke
overkoepeling van de tien met de gereformeereen (Sa-
aantal geregistreerde her
vormden daalt sterk (van
74.000 in 1981 naar 56.000 in
1988), de vergrijzing zet door
en dat geldt ook voor de ont
kerkelijking.
Prognoses gaan uit van 10
procent hervormde Hage
naars in 1990 en nog 5 procent
in het jaar 2000. Bovendien.
moet worden gerekend met wat de kerk te bieden heeft
verdergaande samenwerking lijkt steeds minder aan te slui-
hervormde wijkgemeenten) men op Weg),
een rapport van die strekking De BAC, met als vooorzitter
in ontvangst genomen. Vol- de wijkpredikant dr. H.R.
gens voorzitter J.F. Dienaar Smid, heeft geen gebouwen
moeten in de herfst
jaar beslissingen worden ge
nomen. Vanaf vandaag kan
het rapport in de gemeenten
worden besproken.
In het advies wordt gespro
ken over een vermindering
aangewezen die zouden
moeten verdwijnen; de wijk
gemeenten moeten aan de
hand van criteria zelf tot be
slissingen kunnen komen,
vindt de BAC.
ten bij wat mensen willen.
Een aspect daarvan is dat
mensen steeds individualisti-
scher worden; de tijd van de
volle kerken ën massabijeen
komsten is voorbij.
Voorzitter Dienaar zei giste
ren bij de presentatie van het
rapport dat de financieel-eco-
nomisohe situatie zeker een
belangrijke rol speelt bij de
van het aantal predikants- geschreven door drs. "K.J.
plaatsen van 2,3 predikants- Holtzapfel (beleidsmedewer-
plaats op korte termijn en in ker) zijn de sterk en snel ver-
de komende tien jaar een ver- anderende omstandigheden zeggen heeft, heeft afgedaan.
namische en snel veranderen
de cultuur past niet meer het
oude kerktype, met een predi
kant die het beleid groten
deels bepaalt. Ook niet omdat
hij niet is opgeleid voor aller
lei taken die hij krijgt toebe
deeld of die hij naar zich toe
trekt. De kerk moet veel
meer een gemeenschap wor
den waar_ mensen samen le
ren en leven.
Specialisatie van het predi-
kantswerk is nodig, tegelijk
met het mobiliseren van des
kundigheid uit de gemeente.
Het vrijwilligerswerk moet
worden gestimuleerd, maar
dan minder vrijblijvend dan
nu vaak het geval is. Zo moet
er een training komen voor
mensen die in hun vrije tijd
bepaalde kerkelijke taken
willen uitoefenen. Meer dan
tot nu toe het geval is moeten
vrijwilligers worden ingezet
op plaatsen waar hun talenten
tot uitdrukking kunnen ko-
Predikanten steunen gevangenen in Z.- Afrika
ZAANDAM Enige honder
den Nederlandse hervormde en
gereformeerde predikanten,
verenigd in „Predikanten voor
predikanten", ondersteunen de
oproep van de Nederlandse
Hervormde Kerk en de Gere
formeerde Kerken in Neder
land om zondag te bidden voor
de gevangenen in Zuidafrika.
In een advertentie roepen de
predikanten hun collega's op bij
de Zuidafrikaanse ambassade te
protesteren tegen het gevangen
houden van opposanten van de
apartheid zonder vorm van pro
ces.
De secretaris van „Predikanten voor
predikanten", de hervormde emeri
tus-predikant W. Bartlema, meent
dat het protest nog steeds zinvol is,
hoewel de meeste van de 300 honger
stakers inmiddels hun actie hebben
beëindigd.
„Predikanten voor predikanten" ont
stond een aantal jaren geleden, nadat
kerkleiders waren opgepakt bij een
demonstratie voor de vrijlating van
ANC-leider Nelson Mandela. De or
ganisatie steunt de „Belijdende
Kring", de organisatie van Zuidafri
kaanse predikanten en theologen die
streven naar afschaffing van de
apartheid binnen en buiten de kerk.
Twee gevangenen verlaten onder begeleiding van militairen het ziekenhuis om
terug te keren naar de gevangenis. Ze waren naar het ziekenhuis gebracht in
verband met de hongerstaking die ze waren begonnen. Inmiddels hebben ze die
beëindigd. foto: ap
men. Het „beschikbaar zijn"
alleen is niet voldoende in de
gemeente-nieuwe-stijl, zoals
die de BAC voor ogen staat.
Er blijft wel behoefte aan ge
specialiseerde theologen, maar
veel minder. Niet iedere pas
tor hoeft bijvoorbeeld kennis
van de grondtalen van de bij
bel te hebben.
Het lijkt de BAC dan ook
noodzakelijk dat de opleidin
gen van de predikanten wor
den veranderd. Er zou een
wetenschappelijke variant
moeten zijn en een beroepsva
riant. De wijkpredikanten
zouden behalve hun wij-
kwerk en het preken op zon
dag een spëcialisatie moeten
kunnen ontwikkelen, gericht
op eigen mogelijkheden en
(regionale) wensen. Daarnaast
zou er een vast bestand van
niet gemeente-gebonden pre
dikanten moeten komen die
bijvoorbeeld op het terrein
van vorming en toerusting
adviserend bezig kan zijn.
In het advies wordt uitvoerig
ingegaan op de verschuiving
van de „domineeskerk-op-
zondag" naar de geloofsge
meenschap voor wie de zon
dagse eredienst het hoogte
punt is van „zeven maal vier
entwintig uren per week
christen zijn".
De dienst van het woord moet
nevengeschikt worden aan
het actief deelnemen van de
gemeente aan de dienst.
De verantwoordelijkheid
moet zo dicht mogelijk bij de
basis worden gelegd. Vandaar
ook de afslanking van de cen
trale kerkeraad en de vergro
ting van de zelfstandigheid
van de wijkgemeenten.
De bestaande wijkindeling
van Den Haag wordt in de
plannen aangepast naar de
verdeling van de stadswijken
van de burgerlijke gemeente.
Zo kan er volgens de plannen
straks worden gesproken van
„stadswijkgemeenten".
In deze tijd van schaal
vergroting in het onder
wijs, van fusies van scho
len, komt de vraag naar
de eigen identiteit van de
christelijke school regel
matig in alle scherpte
naar voren.
Moet je als christelijke school
koste wat het kost zelfstandig
blijven (ook als dat financieel
onvoordelig is) of kun je je
identiteit ook nog wel waar
maken samen in een instituut
met mensen die er heel ande
re opvattingen op na houden?
Om te beginnen een paar
voorbeelden. Een christelijke
school in een dorp krijgt de
uitnodiging, het dringende
verzoek, samen te gaan wer
ken met voorstanders van
openbaar onderwijs, om al
thans één school voor dat
dorp te handhaven, „waar ie
der naar toe kan".
Je hoort zeggen: „Is het niet
zo te regelen, dat ieder die dat
wil godsdienstonderwijs
krijgt? En voor de rest kun
nen wij het toch wel samen
doen. want het gaat immers
om neutrale zaken, waar we
het best over eens worden?"
En degenen die toch onver
kort willen vasthouden aan
het confessioneel uitgangs-
door drs. K. de Jong Ozn.
punt van hun school worden
dan nogal eens voor „dram
mers" uitgemaakt, die ver
raad zouden plegen aan de
dorpsgemeenschap
Een vergelijkbare problema
tiek treft men aan in het
landbouwonderwijs. Waarom
zou men als christelijk land
bouwonderwijs niet mee kun
nen doen met de zgn. Alge
mene Agrarische Onderwijs
centra, samen met de zgn.
neutrale of openbare
landbouwscholen?
„Als je er voor zorgt, dat ieder
die dat wil godsdienstonder
wijs ontvangt, en verder ook
een paar christenen in het be
stuur zet die moeten proberen
zoveel mogelijk nog iets van
een christelijke identiteit te
realiseren, dan kom je toch
nog een heel eind?" zal
men zeggen.
Concept
Als men met dit soort vragen
geconfronteerd wordt, is een
grondige bezinning een duide
lijke noodzaak: Wat is dat nu
eigenlijk, de identiteit van
een school? Die heeft te ma
ken met het totale opvoe-
dings- en onderwijsconcept
dat men voor ogen heeft (en
dat men ook duidelijk moet
formuleren). Daarbij gaat het
om een eigen schoolcultuur,
om een zoutend zout dat het
hele onderwijs doortrekt,
't Is eigenlijk net als met het
christen-zijn. Je kunt niet
zeggen: met dat deel van mijn
leven heeft dat niets te ma
ken. Die christelijke identiteit
is in grote lijnen in drie afde
lingen te verdelen, die onder
ling ook weer alles met elkaar
te maken hebben, namelijk de
godsdienstige opvoeding, de
ontwikkeling van de mens in
zijn omgang met anderen, het
onderwijs in de verschillende
vakken. Met name de gods
dienstige vorming kan men
daarbij nooit los zien van al
het andere in het onderwijs.
Hier ligt nu een kernpunt in
de discussie. Sommige menen
namelijk dat als je in een zo
genaamde samenwerkings
school ieder die dat wil gods
dienstonderwijs kunt laten
geven, terwijl je je bij de twee
andere punten hier genoemd
ook nog enige invloed van
christenen kunt verzekeren,
„je al een heel eind bent!"
Dit is een miskenning van de
kern van het confessioneel
onderwijs als ook van de ont
wikkelingen in onze samenle
ving.
In 1928, op de Wereldzen-
dingsconferentie in Jeruzalem
werd de term „secularisme"
voor het eerst gebruikt. Men
constateerde (toen al) dat
steeds meer mensen het chris
telijk geloof de rug toekeer
den. Onder „secularisme"
verstond men een grijze zone,
een neutraal gebied van men
sen zonder religie. Oftewel:
men had de God van Israël
afgezworen, maar daar kwam
geen andere God voor in de
plaats. Het was met name
Karl Barth die in 1929 sprak
van „de vergissing van Jeru
zalem."
„Een mens heeft een God of
een afgod", zei hij, „een neu
trale zone bestaat niet. Als
een mens God niet aanbidt,
aanbidt hij iets anders: Geld,
ras, sex of zichzelf bijv. Een
processie van dergelijke afgo
den is bezig zich te formeren.
Op de altaren ervan zullen
miljoenen worden geofferd.
Secularisme is, dat de afgoden
de plaats van God innemen."
(Ik vernam deze uitspraak
van prof. dr. J. Verkuyl).
Scherp geredeneerd, zal men
zeggen. Maar het kan ons
goed helpen bij het goed on
derscheiden in de identiteit
sproblematiek. Op de zoge
naamde samenwerkingsscho
len tref je ook mensen aan die
in feite onder te brengen zijn
bij dat secularisme. Zij noe
men zich ook vaak „de neu
tralen", verklaren een groot
deel van het schoolgebeuren,
van de leerstof, voor neutraal,
en dus moet je toch met hen
kunnen samenwerken?
Maar als men dieper met hen
doorredeneert, zijn ook zij he
lemaal niet zo neutraal (zie
Barth!) en hebben natuurlijk
hun opvattingen over mens
en samenleving, kortom over
een heleboel zaken die essen
tieel zijn in het onderwijs. Zij
hebben ook hun goden. En als
zij eerlijk zijn, komen ook zij
tot de overtuiging, dat je met
christenen maar moeilijk, of
helemaal niet, kunt samen
werken in één school. Zo
hoorde ik laatst van een zgn.
bijzonder-neutrale school die
samenwerking met een chris
telijke school had geweigerd,
met als argument: laten wij er
maar niet aan beginnen als
we eerlijk zijn worden wij het
nimmer eens! Dat is duidelij
ke taal: van weerszijden kan
het niet!
Discussies als deze brengen
hopelijk bij betrokkenen een
nieuw identiteitsbewustzijn
tot stand, een inzicht in zgn.
verborgen doelstellingen die
men ook in vele leerboeken
aantreft. En zo'n bewustzijn is
nodig, èn bij de dreiging van
fusies, èn bij het broodnodige
werken aan de eigen identi
teit van een christelijke
school. Ik -wiis u in dit ver
band op enkele recente uitga
ven die hierbij goede diensten
kunnen bewijzen.
1. „Fusie en indentiteit in het
kader van de SVM-operatie";
een uitgave van de Neder
landse Katholieke Schoolraad
(NKSR); tel. 070-469219
2. „Daarom Christelijk
M.B.O.", verkrijgbaar bij de
Unie .School en Evangelie';
tel. 020-261401
3. Uitgaven voor het basison
derwijs van het zgn. M.I.P.-
project. M.I.P. staat voor: Ma
teriaalontwikkeling, Identiteit
Protestants-christelijk Basis
onderwijs. Informatie bij het
C.P.S.; tel. 03495-41225.
Brieven graag kort en
duidelijk geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon-
f den stukken te bekorten.
Ouderenpartij
Indien de mensen van 55 jaar
en ouder met zijn allen een
Algemene Ouderen Partij zou
den oprichten, dan zou dat de
grootste partij zijn. Momenteel
worden er maar steeds beslis
singen genomen waar geen ou
dere aan te pas komt. Men
veronderstelt waarschijnlijk
dat wij niet meer mondig zijn
en we worden dan ook meer
gediscrimineerd dan de etni
sche minderheden. De fracties
in de Tweede Kamer met eni
ge zetels zoals PvdA, VVD,
CDA en D66 heb ik al eens ge
wezen op de misstanden onder
de groep ouderen, alsook op
onvoldoende privacy van ge
handicapte ouderen in ver
pleeghuizen geen demente
bejaarden. De eerste drie heb
ben geantwoord, echter niet
bevredigend. D66 deed er het
zwijgen toe, gaf niet eens be
richt van ontvangst, die heeft
de ouderen dus al afgeschre
ven. In elke partij is een afde
ling jongeren, echter geen af
deling ouderen. De partijen
zien niets in een Partij voor
Ouderen. In de groep ouderen
zitten zeker mensen met erva
ring op allerlei gebied, ook
m.b.t. problemen voor de jon
geren; zij zijn immers ook jong
geweest. Jonge politici kunnen
niet zeggen: wij zijn oud ge
weest. In de groep ouderen zit
ten mensen, die in het maat
schappelijk leven leidende
functies hebben gehad, intel
lectuelen op allerlei gebied.
Denk eens aan dr. Drees? Wie
volgt hem op? De ouderenbon
den zeggen wel: wij worden
om advies gevraagd, maar dat
betekent geen politieke in
spraak. Nimmer heb ik ge
hoord dat de heren politici met
de vertegenwoordigers van de
ouderenbonden om de tafel
De ministers van WVC en on
derwijs hebben 15 miljoen gul
den beschikbaar gesteld voor
een wetenschappelijk onder
zoek naar de positie van de
ouderen. Weggegooid geld;
men had dit aan de bonden
kunnen vragen en het geld
kunnen gebruiken voor de ou
deren zelf, die zelfstandig wo
nen en soms in financiële
moeilijkheden zijn geraakt.
Mensen van 55 jaar en ouder
zouden een algemene ouderen
partij moeten oprichten.
A. van Stijn,
DEN HAAG.
Verwerpelijk
Stadhuisplan
In een verslag van een studie
bijeenkomst aan de Erasmus
Universiteit, wees aan het slot
van een pleidooi voor het
kweken van pre-embryo's
voor experimentele doelein
den een medisch-ethicus erop,
dat een pre-embryo nog deel
baar is en er nog meerlingen
kunnen ontstaan. De kans is
dus aanwezig dat experimen
teren hiermee meermalen ver
werpelijk is. Verder wordt ge
argumenteerd, dat een ei nog
keen kip is. Hierbij wordt er
aan voorbij gegaan, dat kip-
peëieren van nature voor het
oprapen liggen. Met menselij
ke kiemen ligt dat iets anders.
Een indicatie overigens, dat
ook de overige reageerbuis
toestanden niet bepaald stro
ken met het stelsel van de
schepping.
Mr. N. Pleumekers,
DEN HAAG.
De Haagse bevolking snapt
voor het overgrote deel „tittel
noch jota" van de stadhuis
plannen. De massa denkt dat
de gemeenteraad een ver
schrikkelijk grote pot met geld
heeft, die het stadsbestuur aan
één prestigeproject wil ver
knoeien. Vandaar verhalen
als: ze kunnen dat geld beter
aan de rioleringen besteden,
of, schrijft een bejaarde „laten
ze de ouderen maar meer geld
geven" enz. enz. Dat het ge
bouw wordt gefinancierd en
dat men het aanvankelijk ge
woon huurt, snapt bijna geen
mens. Hier is de voorlichting
te kort geschoten. Het tweede
punt is. dat men niet beseft dat
Den Haag op dit moment ca.
22 stadhuisjes heeft. Dat de ge
meentelijke diensten her en
der verspreid en gescheiden
opereren. Dat het tijd wordt
om alles eens te concentreren
en in één important bouw
werk, indien dat kan voor de
zelfde kosten als men nu aan
huren besteedt. Het derde
punt is de revitalisering van
het stadshart en de creatie van
een werkelijk centrum. Ten
slotte: in deze affaire wordt te
veel op de man gespeeld. Som
migen trachten de betreffende
wethouder aan te vallen, maar
de meerderheid van de Raad
is in principe vóór het plan.
Men dient dit solidair te bena
deren en niet de moedige initi
atiefnemer te misbruiken als
het hoofd van Jut. Het gaat
hier niet om een politiek spel
letje, maar om het belang van
Den Haag. Daarom is geboden:
goede verstaanbare voorlich
ting, een goed financierings
plan en het spoedig slaan
van de eerste paal!
g*1
mi
jSTER
Onderwijsverzet: verkeerd tijdstip
jleiden
✓"N pc dat
KJP verschillende plaatsen in ons land worden protestbij^,0del
komsten georganiseerd tegen het onderwijsbeleid van mijEuron
ter Deetman. De meetings moeten het hoogtepunt zijn vai£t-schi
actieweek tegen de afbraak van het onderwijs, zo melderf"®
vakorganisaties. jjng v
kker.
Het is niet voor het eerst dat organisaties te hoop lo|defen
tegen minister Deetman; als zodanig zijn de demonstratief11!^
de stakingen niet iets bijzonders. Opmerkelijk is het eclL waa
wel dat ouderorganisaties en organisaties van schoolbestu^c 0j
zich min of meer hebben gedistantieerd van de acties. J
dat betreft is het protest van deze week verzwakt. Bovenq.
heeft de minister zeer tactisch vlak voor de acties
interviews laten weten dat hij niet verder wil bezuinii^-'
Sterker nog: het huidige voorzieningenniveau moet wori
gehandhaafd, ook als dat meer geld zou gaan kosten. Eii
lijk wil de minister dus zeggen: Organisaties, ik deel uw
gen en ik sta mét u pal voor handhaving van de kwalitd
Dit feit, samen met het betrekkelijke isolement waariij
onderwijsvakorganisaties met hun acties staan, versterkt
protesten niet. Eerder lijkt het er op dat de organisaties)
hun krachten verspillen, terwijl op een ander ogenblikfl
krachten dubbel en dwars nodig zijn.
EeN van de overwegingen van de Besturenraad Protest*
Christelijk Onderwijs (overkoepeling van schoolbesturen)!
niet met de acties mee te doen is het verkeerd gekozen r
stip. Het parlement heeft nog maar net de begroting vai|
minister, inclusief bezuinigingen (op kleine scholen),
keurd. Tussen Prinsjesdag en de begrotingsbehandeling
het juiste tijdstip voor actie, vindt de Besturenraad.
standpunt is heel begrijpelijk: stel, dat de acties van
week succes hebben, hoe moeten de resultaten daarvan 1
zichtbaar worden? Moet de minister met nieuwe voorstel
komen bij het parlement of moet het parlement zelf met*
tiatieven komen?
yiTE
IJNDANKS de aardige woorden van de minister (overig^ me
hij heeft weieens vaker forse woorden gesproken die hij l£i er
moest inslikken!) zullen er in de toekomst redenen te ofcterd
zijn om argumenten tegen het huidige onderwijsbeleid;25 u
duidelijke wijze naar voren te brengen. De Nederlandse |n B
tholieke Oudervereniging (NKO) heeft naar aanleiding oorbi
de acties van deze week nog eens een lijstje opgesteld Jtterc
punten van grote zorg. Ook daaruit blijkt nog eens hoe^rd.
de negatieve gevolgen van het gevoerde onderwijsbelOO u
doorwerken op kinderen, leerkrachten en ouders. En d&ee p
nen die de minister uitzet in beleidsnota's bijvoorbeeld! Zw
in de „Nota 2000" doen het ergste voor de toekomst tyien
zen. iasst<
aien.
HET is te hopen dat de onderwijsorganisaties hun kracftle
nog eens kunnen bundelen en op een juist ogenblik Deeti^den
en het parlement ervan proberen te overtuigen dat hetfnv°c
leidsroer om moet. Niet alleen financieel, maar ook ondorbij
wijs-inhoudelijk.
/erda
an I
|acht<
NO
tookj
tt m Salzburgerland
Vril zacht Karinthié
Steiermark
Oberösterreich
DE BILT (KNMI) Morgen Ost-Tirol
wordt het weer in ons land
volledig bepaald door een oce
aandepressie die gisteren in
het zeegebied bezuiden New
foundland tot ontwikkeling Sankt Gallen
kwam. De depressie koerst in Obwalden
de richting van Schotland en
stuwt op haar zuidflank vrij
zachte lucht naar onze omge
ving. Hierin komt veel bewol
king voor, zodat het morgen
een bewolkte dag wordt waar
uit af en toe regen of motregen Frankrijk
valt. De temperatuur loopt in Haute Savoie
de nanacht al op en bereikt Savoie
een maximale waarde van on- Isère
geveer 10 graden. De mini- Weersverwachtingen
mumtemperatuur valt vrij dagavond
vroeg in de nacht en komt in Oostenrijk en Zwitserland: Wissel
de buurt van de 4 graden te bewolkt. Zondag in de Noord-Al
Zwitserland
Bern
Graubuenden
Wallis
Vaud
Noord-Ilalié
Bolzano
Sondrio
mtalli
de hi
l hoe
er de
•dam
stari
in.
n Sm
modi
jiden
lor er
r bij
bewolkt en enkele s
liggen. De wind gaat uit het
6.6, en. Temperatuur tussen 3 en
zuidwesten waaien en is vrij den op ^oo meter hoogte -6.
krachtig, langs de kust wordt Noord-Italie geen neerslag
de wind van tijd tot tijd zelfs Frankrijk: In de Franse Alpen
Sneeuwberichten
DEN HAAG Sneeuwberichten, sa
mengesteld door de ANWB naar de
situatie van donderdag 16 februari
1989.
Skigebieden dicht bij huis
In de Belgische Ardennen en de
Duitse Eifel zijn geen wintersportmo
gelijkheden. In het Sauerland en de
H.arz ligt in de hoge delen hier en
daar zo'n 5 tot 15 cm sneeuw. Er zijn
daarom nauwelijks wintersportmoge
lijkheden Door sneeuwval in de af
gelopen nacht zijn er in de hogere
delen van het Zwarte Woud (vanaf
ca. 1000 meter hoogte) op dit moment
in het algemeen behoorlijke moge
lijkheden. Een overzicht van de be
langrijkste wintersportgebieden:
Hinterzarten 20 - 30 cm
Feldberg 40
Menzenschwand 15
Bernau 15 - 20
Todtmoos 15
Todtnau 25
Forbach geen sneeuw
Baiersbronn 30
Freudenstadt 30
Schonach 20 - 25
Weersverwachting geldig tot zondag
avond: in Belgie bewolking afgewis
seld door opklaringen, later regen.
Temperatuur 6 tot 9 graden. In de
Franse Alpen geen neerslag van be
tekenis. Temperatuur rond 5 graden,
in de nacht lichte vorst.
Alpengebied:
In Oostenrijk en Zwitserland zijn de
wintersportmogelijkheden in het al
gemeen redelijk tot goed te noemen.
In Italië zijn de wintersportmogelijk
heden door het uitblijven van de
sneeuwval nog steeds zeer slecht. In
de provincie Trento zijn in enkele
plaatsen de pistes met kunstsneeuw
geprepareerd. Als het binnenkort
niet gaat sneeuwen gaan de meeste
pistes in de provincie Bolzano dicht
In Frankrijk ziin de wintersportmo
gelijkheden in de hoger gelegen win
tersportgebieden door recente
sneeuwval momenteel goed
neerslag van betekenis, tempera!»
rond 5 graden, in de nacht li<!
Gedetailleerde informatie over
sneeuwhoogten in de popula
wintersportplaatsen is dag en n
verkrijgbaar via de ANWB-snet
Belgie/duitsland: 06-910 910 20
Oostenrijk 06-910 910 30
Zwitserland/Noord-Italië/Frankrj
06-910 910 40
WEERRAPPORT HEDENMORGEN
Vlisslngen
Las Palmas
Casablanca
Damascus
Een overzicht van de gemiddelde
sneeuwhoogten in cm:
Oostenrijk dalen hogere pistes
Vorarlberg 55 140
Tirol 40 125
Rio de Janeiro zw. t
San Francisco zw. t
Seoul zw. t
Singapore zw. t