Jk zal nooit school maken
Doeken van Hitier naar
nabestaanden fotograaf
De rijke erfenis uit de 17e eeuw
r>r>
Europese commissie neemt rapport-De Vries over
Britse platenprijzen
voor Chapman en Jackson
Minister geeft
geflatteerd beeld
inkomen kunstenaars
bioscopen
A!L2-
KUNST
QaidóaOowumt
ADK
WOENSDAG 15 FEBRUARI 1989 PAGI»
Commissie wil kleiner orkest
in Groningen
DEN HAAG Een orkest met slechts 89 volledige arbeidsplaat
sen, gevestigd in Groningen, met een rijkssubsidie van ten hoog
ste 9,5 miljoen gulden per jaar moet de voorkeur krijgen als or
kestvoorziening voor het Noorden des Lands. Tot deze conclusie
is onlangs de commissie gekomen die voor minister Brinkman
de financiële en technische aspecten van zo'n voorziening be
keek. De commissie komt daarmee tot een andere conclusie dan
de Tweede Kamer, die zich onlangs uitsprak voor een orkest
voorziening met twee vestigingsplaatsen. De conclusie stemt wel
overeen met het besluit van de minister niet meer dan tien mil-
Sen gulden subsidie voor de orkestvoorziening te bestemmen,
e Nederlandse Toonkunstenaarsbond heeft de keuze van van
de commissie van de hand gewezen, ook die pliet voor twee ves
tigingsplaatsen. De 115 musici nu terugbrengen tot 89 noemt de
NTB een ernstige aanslag op de werkgelegenheid van orkestmu
sici in ons land. De bond vindt dat met de voorgestelde voorzie
ning het orkest zijn taken niet doelmatig en artistiek verant
woord kan verwezenlijken.
Trio Sonnerie spoelt Nederlandse
muziek uit de 17e eeuw in de Oud
Katholieke kerk, Den Haag, gister
avond.
Een bijna geheel uitver
kochte Oud Katholieke
kerk reageerde gister
avond enthousiast op de
muzikale presentatie door
het Trio Sonnerie van ka
mermuziek uit de Neder
landse barok.
Dit geheel uit dames bestaande
ensemble speelt op copieën
van oude instrumenten en
houdt zich aan de uitvoerings-
regels van de 16e eeuw bij de
interpretatie. Dat wordt met
een grote inzet en muzikaliteit
gedaan waardoor er geen spra
ke is van het al te nadrukke
lijk of academisch toepassen
van deze regels. Het enthou
siasme verleidde de dames
voor de pauze nog wel eens tot
een zo snel nemen van vlugge
delen van de triosonates van
Hacquart, Schenck en Albica-
stro dat het beeld te onrustig
werd en onnodige oneffenhe
den te horen waren.
Een ander punt van kritiek
was dat het mild klinkende
clavecimbel van de bouwer
Joël Katzman zich te weinig
kon doen gelden tegenover
viool en gamba. Na de pauze
vielen veel van deze kritiek
punten weg. Violiste Monica
Hugget en gambiste Sarah
Cunningham speelden vir
tuoos en op meeslepende wijze
ieder een solosonate, respectie
velijk van Petersen en
Schenck. Bij de feestelijke so
nate a 4 van Hacquart deden
nog een violiste en een gam
biste mee en liet dit dames en
semble - het enig niet erg au
thentieke element- nog eens
horen dat deze schitterenden
muziek ten onrechte verwaar
loosd wordt.
Van deze Nederlandse barok
muziek bestaan nauwelijks he
dendaagse gedrukte uitgaven
in tegenstelling tot de toestand
in de ons omliggende landen.
Liefhebbers kunnen dit con
cert op een cd terugvinden die
bij een volgend concert in
Haarlem gemaakt gaat worden
en die als illustratie materiaal
zal dienen bij de Teleac infor
matie cursus over Nederlandse
muziek van 1100 tot heden in
October. Gelukkig werd de
opname niet deze avond ge
maakt omdat het concert hin
derlijk ontsierd werd door een
aanhoudende zoemtoon, moge
lijk van de verlichting in de
kerk.
ERIK BESIER
Mike Tyson
scheidt van
actrice
LOS ANGELES De bokser
Mike Tyson ën de actrice Ro
bin Givens zijn gisteren offi
cieel gescheiden in de Domini
caanse Republiek. Robin Gi
vens was niet bij de schei
dingsprocedure aanwezig, om
dat ze door haar acteerwerk
niet uit Los Angeles weg kon.
De papieren had zij eerder ge
tekend. Het nu gescheiden
paar figureerde regelmatig op
de voorpagina's van de Ameri
kaanse roddelbladen, omdat ze
hun ruzies letterlijk en figuur
lijk in het openbaar „uitvoch
ten".
REGISSEUSE ROSAMARIA RINALDI:
T>T>
LEIDEN Binnenkort is
Eric Schneider ook buiten
„zijn" toneelgroep De Ap
pel te zien. Rosamaria Ri-
naldi vroeg hem voor een
rol in „Taboe", van de Ita
liaanse schrijver Nicola
Manzari. Rinaldi gaat de
voorstelling regisseren.
„Taboe" gaat op 16 febru
ari in première in de
Leidse schouwburg.
Schneiders tegenspeelster
wordt de jonge actrice Kiki
Classen, die vorig jaar opviel
met haar spel in „Droom van
een vrouw" van Alan Ayck-
bourn, en bekend is door haar
rol in „Zeg eens Aaa".
Rosamaria Rinaldi kreeg haar
grootste bekendheid door haar
regie van een toneelversie van
„Een bijzondere dag", de film
van Ettore Scola. Inmiddels
heeft ze alweer grootse plan
nen voor een volgende pro-
duktie, naar een zo mogelijk
nog beroemdere film dan
„Una giornata particolare".
De Italiaanse kwam 22 jaar ge
leden naar Nederland. Daar
voor studeerde ze internatio
naal recht en beoefende als
hobby, op hoog niveau, het re
gisseren van toneelvoorstellin
gen. Die hobby pikte ze later
in Nederland weer op.
Doordat ze niet aan een gezel
schap is verbonden, is ze vrij
om te onderzoeken wat ze wil.
„Ik heb een sterke neiging om
steeds op een andere manier
theatraal bezig te zijn. Omdat
ik geen toneel maak vanuit
dogma's zal ik nooit school
maken. Als een stuk me boeit,
en meestal zijn dat stukken die
niet volmaakt zijn, maar een
zekere uitdaging in zich heb
ben, sta ik daar blanco tegen
over. Terwijl ik het lees, be
paalt het stuk zelf welke vorm
het krijgt. Achteraf zijn wel
overeenkomsten te constate
ren, maar een consequente stijl
heb ik niet. De argumentatie
structuur van een werk beïn
vloedt me, dat heb ik overge
houden van mijn juridische
verleden".
Ze werkte met amateurs en
professionals, in schouwbur
gen en kleine zalen. Met Ger-
da Havertong maakte ze een
produktie voor het Stagedoor-
festival,' de jaarlijkse allochto
ne toneelmanifestatie. Met
haar speelde ze ook „Madre
Eroïna" van Maricla Boggio op
locatie in het Westeindezie-
kenhuis. „Dat was bijna docu
mentair toneel. Gerda speelde
in de wachtkamer. Soms
kwam er een verpleegster
langs om haar op haar gemak
te stellen".
Rinaldi heeft al heel wat Ita
liaans werk geïntroduceerd in
Nederland, maar ze wil zich
daar zeker niet toe beperken:
„Het risico bestaat natuurlijk
dat ik een soort Italiaans fol
kloristisch figuur word in de
Nederlandse toneelwereld. Ik
wil een brug slaan tussen de
cultuur waaruit ik voortkom
en die waarin ik terecht ben
gekomen, maar dat niet alleen.
Natuurlijk heb ik al van heel
wat Italiaanse toneelstukken
de regie of de dramaturgie ge
daan, en ik heb bijvoorbeeld
„Hofscènes" van Karst Woud
stra in het Italiaans vertaald.
Maar daarnaast heb ik Gerda
Havertong geregisseerd in een
stuk van Willem van Toorn en
gewerkt met poppentheater".
Nicola Manzari
Met haar nieuwe stuk introdu
ceert Rinaldi weer een onbe
kende Italiaanse schrijver in
Nederland. Dat Nicola Manza
ri niet eerder aandacht heeft
gekregen in ons land mag eni
ge verbazing wekken; hij heeft
in en buiten Italië een respec
tabele staat van dienst. Manza
ri werd geboren in 1909 en
schreef 23 toneelstukken en 80
filmscenario's. Zijn werk werd
in twaalf talen vertaald, maar
in Nederland is hij vrijwel on
bekend. Dat verbaast Rinaldi
niet echt. „Italië is een land
dat in sommige opzichten ver
weg blijkt te liggen. Alleen
een paar klassiekers, Goldoni
en Pirandello, .en daarnaast
Dario Fo zijn vertaald en wor
den hier gespeeld. Nauwelijks
meer. Er is in de Italiaanse to
neelliteratuur voor Nederland
nog veel te ontdekken, maar
dat geldt bijvoorbeeld ook
voor de Franse. Het zou mooi
zijn als meer regisseurs zich
daarmee bezig zouden gaan
houden".
Uit Manzari's oeuvre koos Ri
naldi „Taboe", dat in 1983 in
première ging. Daarin klampt
een jong meisje zich vast aan
een rechter, nadat haar vader
is overleden. De vasthoudend
heid van het meisje op de
grens van de volwassenheid is
groot en er ontstaat een goede
verstandhouding tussen de
twee. De buurt spreekt daar
natuurlijk schande van en be
schuldigen de rechter op vage
gronden van allerlei slechts.
Rinaldi: „Een meisje van der
tien is tegelijkertijd helemaal
vrouw en helemaal meisje.
Door die wankele leeftijd kan
een relatie veel verschillende
kleuren krijgen, dat heb ik ge
probeerd weer te geven. Door
dat de achtergrond van de
twee acteurs totaal anders is,
krijg je bijna vanzelf een extra
dimensie. Uiteraard botsten
hun speelstijlen. Ik heb er veel
zorg aan besteed om de spelers
aan elkaar gewaagd te laten
zijn zonder de verschillen af te
vlakken. Het gaat trouwens
heel goed. Eric vangt Kiki bij
na vaderlijk op. Hij heeft abso
luut niet de neiging om haar
van het toneel te spelen, ook
niet onbewust. Kiki zou dat
waarschijnlijk ook niet laten
gebeuren. Ze is een geweldig
talent. Ik hoop dat ze in goede
handen terecht komt, zodat ze
zich verder goed kan ontwik
kelen".
La Strada
Vorig theaterseizoen regisseer
de Rosamaria Rinaldi een to
neelversie van „Una giornata
particolare", de beroemde film
van Ettore Scola. Willem Nij-
holt en Trins Snijders speelden
de hoofdrollen in die produk
tie, die overwegend positief
werd ontvangen. „Maar som
migen konden de film toch
niet uit hun hoofd zetten",
volgens Rosamaria. „Een re
censent uitte zijn kritiek op
het decor. Dat was toch geen
smoezelige keuken? Dat was
het inderdaad niet. Mijn decor
was veel abstracter, het was
afgeleid van de EUR-wijk die
Mqssolini in Rome liet bou-
Eric Schneider, voor het eerst sinds lange tijd weer eens te zien
buiten „zijn" toneelgroep De Appel in „Taboe".
FOTO: SP
wen. Alleen wie de film als
norm stelde miste de levens
echte keuken".
Ondanks de concurrentie met
de film en de hoofdrollen
daarin van Marcello Mastroi-
anni en Sophia Loren zette
Rosamaria een mooie voorstel
ling naast een klassieke film.
„En ik ga het mezelf nog
moeilijker maken", zegt ze
met twinkelende ogen.
„Hoogstwaarschijnlijk komt er
volgend seizoen een voorstel
ling naar een nog beroemdere
film". En na een betekenisvol
le pauze: „Samen met Guus
Rekers maak ik een toneelbe
werking van „La Strada". Ik
heb de werkwijze en de hoofd
punten ervan al naar Fellini
gestuurd, en hij heeft zijn toe
stemming gegeven. De cast is
ook al rond: de rollen worden
gespeeld door Helmert Wou
denberg, Joost Prinsen en
Heddy Lester". Een mooi trio
voor een muzikale voorstel
ling.
Rinaldi: „Het is om de een of
andere reden ongebruikelijk
dat film dient als uitgangspunt
voor een toneelvoorstelling.
En dat terwijl film zo'n inte
ressante kunstvorm is. Een
scenarioschrijver van Fellini
vergeleek film met het Ameri
ka van de achttiende eeuw.
Daar kwam ook al het schuim,
al het afval van de Europese
cultuur terecht. Wat de oude
wereld niet wilde gebruiken,
werd daar verwerkt tot een
moderne staat. Op een verge
lijkbare manier is de cinema
een levende en stimulerende
kunstvorm van onze tijd ge
worden, en de enige waarover
je met mensen op straat zo een
gesprek kunt beginnen".
DIGK VAN TEYLINGEN
STRAATSBURG De
Europese Commissie heeft
gisteren positief gerea
geerd op het rapport van
de Nederlandse Europar
lementariër Gijs de Vries
over de toekomst van de
Europese film- en televi
sie-industrie, waarover wij
gisteren al berichtten.
EG-commissaris Jean Donde-
linger (culturele zaken en in
formatie) zegde tijdens de be
handeling van het rapport in
het Europees Parlement in
Straatsburg toe dat de commis
sie met een beleidsnotitie zal
komen over de filmfinancie
ring in Europa, inclusief de
fiscale aspecten. Daarmee nam
de commissie alvast een essen
tieel deel over van de wensen
in het rapport.
Dondelinger noemde de toe
komst van de audiovisuele sec
tor voor de EG een urgente
kwestie, waar snel actie op
moet worden ondernomen. Als
het audiovisuele component in
1992 bij de Europese eenwor
ding zou ontbreken is dat
schadelijk voor de geloofwaar
digheid van de interne markt,
zo meende de commissaris.
Dondelinger merkte op het in
grote lijnen eens te zijn met
voorbeeld van de werkwijze
van een Europarlementariër.
Volgens de commissaris hangt
echter veel nog af van wat de
EG gaat doen met de conven
tie voor grensoverschrijdend
televisieverkeer en de beleids
lijn ten aanzien van de ont
wikkeling van „high defini
tion" televisie.
Op het pleidooi tot invoering
van een laag btw-tarief voor
de audiovisuele bedrijfstak
ging hij echter niet in. Even
min ging hij in op het verzoek
in de resolutie toetsstenen in
te voeren waaraan concentra
ties in de film- en perswereld
kunnen worden gecontroleerd.
De Vries zelf toonde zich te
vreden over de reactie van de
commissaris. „Hij is bereid
mijn rapport als breekijzer te
gebruiken om deze bedrijfstak
niet meer uitsluitend in één
hokje van het commissie-appa
raat te laten behandelen, maar
ook in de andere sectoren aan
bod te laten komen zoals bij de
industriepolitiek, handelsbe
leid en mededinging".-
Voor De Vries is het van be
lang dat de commissie liefst
nog dit jaar met voorstellen
komt voor de Europese Raad
van regeringsleiders. Presi
dent Mitterrand van Frankrijk
zal naar verwachting van het
voorzitterschap van de Raad,
dat in juni overgaat van Span
je naar Frankrijk, gebruik wil
len maken om een stempel te
drukken op het EG-beleid ten
aanzien van de audiovisuele
produktie in Europa, aldus De
Vries. Gezien de positieve re
actie van de Europese commis
sie op zijn rapport hoopt de li
beraal dat het rapport als basis
zal dienen voor „Mitterrands
ei".
Behalve van de kant van de
commissie reageerde ook het
Parlement overwegend posi
tief op het rapport.
LONDEN De Ameri
kaanse zangeres Tracy
Chapman en haar landge
noot Michael Jackson
hebben gisteren als beste
internationale vrouwelijke
en mannelijke artiest de
prijs van de Britse platen
industrie gekregen. De
popsterren Phil Collins en
Annie Lennox werden
uitgekozen als de beste
Britse artiesten, terijl Cliff
Richard een prijs kreeg
voor zijn hele oeuvre.
Michael Jackson was niet per
soonlijk aanwezig op de prijs
uitreiking in de Royal Albert
Hall in Londen. Een op video
opgenomen dankwoord kon
door technische problemen
niet afgespeeld worden.
Schilderij Jan Steen topstuk beurs Maastricht
AMSTERDAM Het schilde
rij „Een muzikaal gezelschap"
van Jan Steen (1625-1679) is
het topstuk van de internatio
nale kunst- en antiekbeurs
van 11 tot en met 19 maart in
het tentoonstellings- en con
grescentrum MECC in Maas
tricht. Het werk uit 1677 van
de Hollandse meester wordt
voor twee miljoen dollar aan
geboden door een kunsthande
laar uit New York.
Naar Maastricht komen 103
exposanten, voor eenderde uit
eigen land en voor de rest uit
het buitenland, zoals de Vere
nigde Staten, Groot-Brittan-
nië, Italië, Bondsrepubliek
Duitsland, Frankrijk, Oosten
rijk, Zwitserland en België.
Behalve het doek var Jan
Steen zijn op de beurs ook
werken te zien en te koop van
andere oude meesters als Da
vid Terniers, Paulus Moreelse,
Jacob van Ruisdael, Salomon
van Ruysdael en Willem van
de Velde. Ook impressionisten
als Pierre-Auguste Renoir en
eigentijdse kunstenaars als
Corneille en Eugène Brands
zijn met werk op de beurs ver
tegenwoordigd.
Volgens de organisatoren heeft
de beurs in Maastricht een ho
ger niveau dan gelijksoortige
beursen als in Parijs en andere
Europese steden. Vorig jaar
trok de beurs in Maastricht
30.000 bezoekers en werd een
gezamenlijke omzet bereikt
van 150 miljoen gulden.
RAAD VOOR DE KUNST:
DEN HAAG Een mi
nisterieel rapport over het
beleid voor de beeldende
kunst na afschaffing van
de BKR (Beeldende Kun
stenaarsregeling) geeft
een vertekend beeld Van
de inkomenspositie van
kunstenaars. Het bevat
dubieus geïnterpreteerd
en ontoegankelijk cijfer
materiaal. Dit stelt de
Raad voor de Kunst in
een advies dat gisteren
naar minister Brinkman
van WVC is gestuurd.
In het rapport wordt het be
leid geëvalueerd dat gevoerd is
nadat de Beeldende Kunste
naarsregeling (BKR) - een
aanvullende sociale voorzie
ning vodr beeldende kunste
naars - werd afgeschaft. Het
beleid stoelde op de drie uit
gangspunten: kwaliteit, inko
mensvorming en spreiding en
afname. De Raad vindt dat het
rapport een opsomming van
beleidsmiddelen is en meer
lijkt op een accountantsrap
port. De overwegingen achter
de doelstellingen blijven ach
terwege.
De Raad beveelt aan de lagere
overheden de tijd te gunnen
om hun kunstenbeleid verder
te ontwikkelen nu de geld
stroom naar deze overheden
toe op gang is gebracht. Het is
volgens de Raad voorbarig nu
al te praten over een plan een
deel van dit geld over te heve
len naar een nationaal fonds,
zoals Brinkman heeft geop
perd. De geldstroom moet in
zijn geheel voor de beeldende
kunsten bestemd blijven, aldus
de Raad.
De Raad stelt vast dat de mi
nister in het rapport geen oor
deel uitspreekt over toetsing
van de kwaliteit van de kun
sten. Onvoldoende is aange
toond, dat de kwaliteit is ver
beterd.
De Raad kan zich geen oordeel
vormen over de inkomensvor
ming van kunstenaars op basis
van het rapport van de minis
ter. Gezien de praktijk, wordt
van de positie van de kunste
naars een bijzonder geflatteerd
beeld gegeven.
Hitiers visie op de oude binnenstad van München, een van de werken die nu terug moeten naar de
nabestaanden van zijn lijffotograaf. FOTO: ap
HOUSTON Vier aquarellen
van Adolf Hitler en twee ar
chieven met honderden foto's,
die na de oorlog door Ameri
kaanse militairen in beslag
waren genomen, komen rech
tens toe aan de erfgenamen
van Hitler's fotograaf Heinrich
Hoffmann. Dit heeft een rech
ter in het Amerikaanse Hous
ton bepaald.
Gelijk recht moet voor ieder
gelden, ook als het om mensen
gaat wier vader er verkeerde
politieke opvattingen op na
hield, aldus de argumentatie
van de rechter.
Twee van de doeken gaan na
de uitspraak terug naar de
Duitse Bondsrepubliek, de
twee andere verhuizen ver
moedelijk naar de verzameling
van de amateurhistoricus Billy
F. Price iri Houston. Price
heeft kort geleden een boek
over het schilderwerk van
Adolf Hitler gepubliceerd. In
1982 was de auteur bij zijn on
derzoek op de aquarellen en
hun rechtmatige eigenaars ge
stuit.
Henriette Hoffmann von Schi-
rach en Heinrich Hoffmann
jr., de kinderen van de in 1957
overleden fotograaf, hebben
zich er mee akkoord verklaard
dat Price een deel van de
schilderijen krijgt als tegen
prestatie voor zijn inzet voor
het terugkrijgen van de doe
ken en de foto's. De waarde
van de vier aquarellen wordt
op een half miljoen gulden ge
schat
Een van de doeken schonk
Hitler in 1936 als verjaardags
cadeau aan zijn vriend Hoff
mann. De andere had de foto
graaf zelf gekocht. Hitier, een
gesjeesde kunststudent, heeft
vele honderden schilderijen en
tekeningen gemaakt. De vier
doeken, waar het in Houston
om ging, stellen onder andere
een straat in Wenen en een
stadsbeeld in München voor.
In 1945 vonden Amerikaanse
militairen de aquarellen in een
kasteel en brachten die naar
de Verenigde Staten. Nadat
het Amerikaanse leger in 1982
een verzoek tot teruggave 'van
de doeken had afgewezen,
dienden Price en de kinderen
Hoffmann een klacht tegen
deze beslissing in.
Voor een ui,9ebiLpnlp
agenda, ook voor dePeiIlc
mende dagen, raadl!,,,.*
men „UIT", de gratisr
kelijkse bijlage van UA A
krant. HAA
Jiroep m
tv-actie
'namen
i die gel
i Raad v
ALPHEN AAN DEN RIJN »rCen e(
ROCINEMA I (Van BoetaJLj
straat 6. tel. 01720-2f
Cocktail (12); 13.45, 18.4. «rlopig
ma. di. niet 13.45. EUROB van
MA II: Moonwalker (al);.aak ma
13.45. A fish called WandL pr ot1
18.45, 21.15. EUROCItP
Ill: Who framed Roger Rret re?\'
(al); 18.30, 21.00. Frank enjwet, aid
(al); wo. 14.00. EUROCiifeak van
IV: Willow (al); 13.30, 1FO slui
21.15. ma. di. niet 13.30. )grama-s
LEIDEN LUXOR (Statio#®1 af n
19. tel. 071-121239): Cole voor
(12); 19.00, 21.15. wo. id Om
14.30. LIDO en STteijjk te
(Steenstraat 39. tel. 12C iiHri.
Masquerade (12); WillowP Deur-
19.00, 21.15. Who framed lirvoor
Rabbit (al); A fish called Mm te n
(al); Big (al); 14.30, 19.00, \a
Moonwalker (al); 14.30. jjpf) vrn
en Frey (al); 14.30. eTRI1^ ,u
(Breestraat 31, tel. 123 875P& aan
ondraaglijke lichtheid vai namen
bestaan (al); 20.00. «(zijn,
(Haarlemmerstraat 52. tel.»nUr de
125414): Josefine Mutzs Hf
cher VI (16); 1*30, 19.00, C* w"g
KATWIJK CITY THEAT»d van
(Badstraat 30, tel. 01718-74p beriej
Scrooged (al); 19.00, 21.1£j,-Kegjn,
ook 14.45. CITY THEAT&y, 6
U2, rattle and hum (al); tjV
21.15. Bambi (al); wo. 14.4)dicapte
lie dren
VOORSCHOTEN GREEIfoming
spoorloos.'"
).15. Frantitëens w
20.45. niet te
moet w<
KINDERVOORSTELLINGEN teveel
Jungle book; wo. 14.00. Dck. w__
derf jet; wo. 14.00. fwor
elke we
WASSENAAR ASTRA op het
01751-13.269): Hope and (>r de t(
(al); 20.00. fedels
KINDERVOORSTELLINGEN ,de
De laatate eenhoorn; wo. l" de ov
waarde
DEN HAAGASTA 1 (Spui 2Jaldus d
463500): A fish called Vfkhaar
(al); 14.00, 18.45, 21.30. fr*'
2 Cocoon (al); 14.00. fae.AV
21.30. ASTA 3 Young grijker
(12); 14.00, 18.45, 21.30. i de O
BYLON 1 (Winkelcentrum ferdvoer
Ion, tel. 471656): A fish qaaf j
Wanda (al); 14.30, 17.00, fdl
21.45. BABYLON 2: Bet wordt
(16); 14.30, 16.45, 19.00, ïid gev
BABYLON 3: Poussière h dat i
ge (16); 14.30, 17.00, |oemd
21.45. CINEAC 1 (Buitr
20. tel. 630637): CocktaiPramm<
ma. t/m wo. 14.00, 18.45, frdvoer
CINEAC 2: WiHow (al); n verscl
m wo. 14.00. 18.45, 21.30.1 de AV
NEAC 3; Die hard (16); L van
21.30. ma. di. ook 14.00.
TROPOLE 1 (Carnegielaai^'capi®
456756): Gorillas in theë Drem
(al); ma. t/m wo. 14.00, fee weg
21.30. «METROPOLE 2joen alc
frayed (16); 18.45, 21.30. rfi j.
ook 14.00. METROPOr "e
Who framed Roger RabbP* de 1
ma. t/m wo. 14.00, 18.45, ar betal
METROPOLE 4: De ond
lijke lichtheid
(al); 20.30. ma. di. ook
METROPOLE 5: Comii
America (al); 18.45, 21
di. ook 14.00. ODEON
rengracht 13. tel.
Cocktail (al). 13.45.
21.30. ODEON 2: Mi
Him (al); 13.45, 18.45,
ODEON 3; License to
(al); 13.45, 18.45, 21.30.
kj 1
ON
4: Big (al); 13.45, l
D. STUDIO 1 (Kei
it 12b, tel. 656402): CfO
Austri
Afl.11
CD, c
Cand'
De Sr
Tik fa
21.30.
straat 12b, tel. 656402):
busters (al); 19.15. wo.
Enrico IV (16); 21.45. Sip
2: Bagdad café (16); t<
21.30. STUDIO 3: Spoed!
(16); 19.00, 21.30. HA
FILMHUIS: Zaal 1: Een veSi
van de wind; 19.30. HetK
korenveld: 21.45. Zaal 2: 05 Plons
ning by numbers; 19.30. j en de
vais sang; 21.45. Zaal 3: JO Merlir
21.45. Opname; ma. Le fei kindei
let; di. Schwestern; wo. 15 Kilimi
KINDERVOORSTELLINGEN Uitzei
CINEAC 3: Walt Dist gramr
Frank en Frey; wo. 14.00. Godsi
TROPOLE 2: Frank en Frojïö Mede
14.00. METROPOLE 4: I overzi
Langkous; wo. 14.00. »W Nieuw
TROPOLE 5: MoonwalkerW Een i
14.00. STUDIO 1: Ghosl »ur Zv
ters; 14.30. (beh. ma. Gunth
STUDIO 2: Jongle
Gartn
Kunst
So wl
festive
Vandc
Jazz I
Coda:
Paul
daugh
All.67
Nieuw
Sport
Expec
PaulHuf
oog in oog
met Van Goi
AMSTERDAM Als
de van de Van Goghmj van J<
taties die voor volgenP Einde
zijn voorzien, is er
maart tot 18 juni in hetjT 2
museum in Amsterdai
cent van Gogh - Paul
in oog". Met 150 kleurt
wordt de levensroute
schilder geïllustreerd.
Brinkman opent de e:
op 17 maart. De tent<
ling is gemaakt in oj
van de KLM. Ze is teg^ Belgis
tijd ook te zien in divel W'nJ©
dere Europese steden err
pan, de Verenigde Sta wag®r
Canada. Fotograaf Pai| Pecht;
bezocht, begeleid do| lips oi
kunsthistoricus drs. J S m©n.
alle plaatsen die een bef p* ®1'
ke rol speelden in hetg voetb
van de kunstenaar. Hij! wedst
melde boeiende beeld! het v
ook een documentaire 1 |Ialijj 1
hebben. Ze geven tevef
hedendaagse kijk geven—
wereld van Van GogP' I
waarde van de tentoonPBM
ligt bovendien in de cono Schot
heid van het werk en deO Einde
gave van sferen en imjéj Noubi
die Van Gogh zo boeidf
Zanger A-ha
trouwt Zweed! u ipm
I Afl.2.
OSLO Morten HarS Coup
29-jarige zanger van de P {M*'®
popgroep A-ha, is afg^
zaterdag in Stockholm^ Laatst
geheim getrouwd m© Le co
Zweedse actrice fl ma vi
Malmqvist (25). Dat bit. £a,h°
een huwelijksadvertenf n
gisteren in de Oslose
Vaart Land stond.