Boeken en film hand in hand in Boekenweek Rijk gebruikt ze niet Opera Forum boekt succes met Mozarts haremopera SYMPHONIE NO. 21 VAN RENAULT KUNST EeidoeSou/umt, DINSDAG 14 FEBRUARI 1989 PAGINA 8 Gouden Harp voor Herman Brood AMSTERDAM De stiching Conamus heeft de Gouden Harp 1988 toegekend aan Flairck, Herman Brood en An nie de Reuver. De Harpen worden 24 februari uitgereikt in Theater Gooiland te Hilver sum. De jury bestond uit Guus Jansen, Conny Vandenbos, Willem Beusekom, Jan van Dalen, Harry van Hoof en Joop Stokkermans. De stich ting Conamus reikt jaarlijks Gouden Harpen uit aan arties ten die zich gedurende hun carrière verdienstelijk hebben gemaakt voor de Nederlandse lichte muziek. ACTEUR EIST 10.000 GULDEN SCHADEVERGOEDING Rijk de Gooyer toont de 06-advertentie waarin zijn medewerking aan de Bananasplitlijn wordt aangekondigd. De Gooyer eist nu 10.000 gulden schadevergoeding. AMSTERDAM „Die Inbar vult zijn zakken ten koste van ons, beroemdheden. Dat moet maar eens ophouden. Daarom zet ik dit proces tot het einde toe door". Aldus gisteren de acteur Rijk de Gooyer na af loop van zijn kort geding tegen 06-exploitant Teles'ervice en de TROS, die via de Bananas plitlijn een telefoongesprek met hem hadden verspreid over zijn condoomgebruik. De Gooyer eiste gisteren 10.000 gulden schadevergoeding, om dat hij nooit toestemming heeft gegeven voor uitzending van het telefoongesprek en de TROS zonder vergoeding re clame heeft gemaakt met zijn „De TROS heeft al drie keer geprobeerd om een regeling te treffen, maar daar ga ik niet op in. De Bananasplitlijn belde De Gooyer vorig jaar op met het verzoek of hij mee wilde doen met een landelijke campagne ter bevordering van condoom gebruik. De acteur weigerde. „Als ik zeg dat ik condooms gebruik, is dat niet aardig te genover mijn vrouw. Als ik zie 'Sonja gebruikt ze' en 'die ge bruikt ze', dan denk ik: Ja, dan hebben ze wisselende con tacten". Na een definitieve weigering kwam Inbar aan de lijn met de mededeling dat het om een grap ging. Enige tijd later zag De Gooyer een advertentie in de kranten voor de Bananasplitlijn waar bij zijn gesprek met Inbar stond aangekondigd. „Als be kende Nederlander heeft Rijk de Gooyer er geen enkele be hoefte aan, het publiek op de hoogte te stellen van het hoe n zijn al dan niet gebruik maken van con dooms", zo betoogde de advo- .caat van de acteur gisteren. De advocaat van de TROS wees de rechter er op dat de TROS alleen maar reclame maakt op de 06-lijn, en geen enkele invloed heeft op de in houd van de Bananasplitlijn. De advocaat van Teleservice Amsterdam betwijfelde het spoedeisende karakter van De Gooyers eis, en de noodzaak van een kort geding. Hij pro beerde de rechter met behulp van een bandopname van het telefoongesprek ervan te over tuigen dat De Gooyer heel goed wist dat de bandopname zou worden gebruikt voor de Bananasplitlijn en dat de ac teur daar geen bezwaar tegen had. De rechtbank doet 23 fe bruari uitspraak. Introdans breidt gezelschap uit ARNHEM Het Arnhemse balletgezelschap Introdans breidt het „tableau de la trou pe" uit met twee dansers. Dat is een gevolg van de verrui ming van de subsidie door mi- nister Brinkman van WVC in het kader van het kunstenplan 1989-1992. Een van de nieuwe dansers is Tony Vandecasteele, eerder werkzaam bij het Ne derlands Danstheater en Werkcentrum Dans. Op 23 maart presenteert het gezel schap een nieuw ballet van ar tistiek leider Ton Wiggers op muziek van Andrew Lloyd Webber, getiteld Variations. VAN 8 TOT EN MET 18 MAART AMSTERDAM De 54ste Boekenweek (8 tot en met 18 maart) staat dit jaar in het teken van Boek en Film. Uitgevers komen met een aantal recht streeks of zijdelings op film betrekking hebbende titels, boekhandelaren zullen verfilmde boeken een centrale plek in hun winkels geven en in meer dan dertig steden vindt tussen 9 en 15 maart het filmfestival „Film en lite ratuur" plaats, waarin to taal 25 Nederlandse en 42 internationale films geba seerd op boeken zullen rouleren. En het traditio nele Boekenbal zal zich afspelen in een bioscoop, het Amsterdamse Tu- schinski-theater. Hoeksteen van de jaarlijkse Boekenweek blijft - aldus Henk Kraima, directeur van de CPNB - het Boekenweek geschenk. Dit jaar getiteld „De Zwaardvis" en van de hand van Hugo Claus. In '88 werd Biesheuvels „Een overtollig mens" (oplage 490.000) zo'n enorm succes, dat dit jaar de oplaag van het geschenk weer tien procent omhoog moest en op 540.000 kwam. (Van het al lereerste Boekenweekge schenk, Hella Haasse's „Oe- roeg", werden in '48 145.000 exemplaren gedrukt). De markt voor algemene boe ken is de laatste jaren redelijk stabiel, aldus de CPNB. Er zijn niettemin flinke verschuivin gen: literatuur is de grote win naar, streekromans en kinder en jedgboeken zijn dalende marktsegmenten al lijkt de te ruggang daar in '88 tot staan gebracht. Bij de non-fiction is de hausse aan groenboeken en kookboeken voorbij. De nieu we trend is reisboeken en boe ken over godsdienst. Alles bij elkaar neigt de in ons land aan boeken bestede geldsom tot groei en daalt het aantal ver kochte boeken iets. De keuze voor het thema Boek en Film wordt door de CPNB gemotiveerd door het grote aantal boeken dat de basis voor speelfilms werd: Na de tweede wereldoorlog in ons land ca. 150, met de Oscar voor „De aanslag" (Radema kers/Mulisch) als voorlopig hoogtepunt. Tijdens de Boe kenweek gaat er overige geen Nederlandse film gebaseerd op een roman in première. De première van „Jan Rap en z'n maat" (Yvonne Keuls) is deze week, terwijl „Rituelen" naar het boek van Cees Nooteboom pas in april in roulatie zal gaan. Hoofdrolspeler van die film Derek de Lint was giste ren wel in Amsterdam om het eerste exemplaar van het Boe kenweekgeschenk en van K. Schippers „Het witte school bord", in ontvangst te nemen, het laatste een speels en per soonlijk essay over de beleve nissen van de auteur met film en boek. Deze speciale Boe- kenweekuitgave gaat 4,95 kosten, terwijl het Geschenk gratis is bij besteding van f 19,50 aan Nederlandse boe ken. Dat een film néér een boek de verkoop van een boek stimu leert is geen zekerheid. Het filmblad Skoop deed vijf jaar geleden een onderzoek en vond dat 17 procent van de bioscoopgangers van zo'n film ook van plan was het boek te kopen, dat 33 procent het al gelezen had en dat 50 procent het bij de film liet. Daarnaast zijn er aan de positieve kant spectaculaire voorbeelden: Vestdijks „Pastorale" had vóór Verstappens verfilming 3000 kopers, daarna werden het er 30.000. Maarten 't Harts „Een vlucht regenwulpen" was al populair met 200.000 verkoch te exemplaren, na de film kwamen daar nog eens 150.000 bij. Tijdens de 54ste Boeken week stelt de CPNB lezers de vraag hoe de kunst van het filmmaken en de kunst van de literatuur zich tot elkaar ver houden. Een vraag die behalve tijdens het festival Film en Li teratuur ook op diverse mani festaties van boekhandelaren en bibliotheken in den lande centraal zal staan. Op 6 maart vindt er in de Brakke Grond in Amsterdam een discussie (voertaal Engels) over plaats met de Franse regisseur Jean Jacques Annaud, die Eco's „De naam van de roos" verfilmde en van wie dan ook de nieuwe film „De Beer" in roulatie zal zijn. De CPNB knoopte aan de persconferentie ter gelegen heid van de Boekenweek nog een reactie vast op de Nota Letterenbeleid van het minis terie van WVC. De CPNB vindt dat in dat beleid een zwaarder accent gelegd moet worden op het bereiken van de niet-reguliere lezer. Zij stoelt die mening op cijfers van het Sociaal cultureel Plan bureau die uitwijzen dat de kloof tussen lezers van literai re fictie en de minder regel matige lezers groter wordt. Een tv-boekenprogramma zou die kloof kunnen overbrug gen. En daar zijn sponsors bij nodig. „Minister", riep CPNB's Henk Kraima daarom in een hartekreet uit, „als financie ring een probleem is, schep voorwaarden voor bedrijven die onderschrijven dat lezen een essentiële voorwaarde is voor een mens om zich te kun nen ontplooien in de maat schappij. En met betrekking tot televisie hebben we nog een stevige wens: zie boeken niet als een commercieel pro- dukt als u het mediabeleid for muleert. Sta toe dat op televi sie ongegeneerd wordt gezegd: „dit boek moet je lezen, mor gen naar de boekhandel, het kost twintig gulden". Het laat ste woord daarover is voorlo pig nog niet geschreven. BERT JANSMA Barbara Carter (Konstanze), Corne lia Wosnitza (Blonde), Donald Geor ge (Belmonte), Hans Jürgen Lazar (Pedrillo), Janusz Monarcha (Os min), Martin Trautwein (Baaea Se- lim), James Hutchinson (Klaas), Sean Osborne (Wache); orkest: Fo rum Filharmonisch; koor: Forum Operakoor; muzikale leiding: August Haltmayer; regie: Vitlorio Patanê. Gehoord in de Leidse Schouwburg op 13 februari. Voor de opvoering van Mo zarts „Die Entführung aus dem Serail" gisteravond in de Leidse Schouwburg bleef vrij wel geen plaats onbezet. De sfeervolle entourage leent zich er bovendien uitstekend voor het vertonen van zo'n idylli sche roccoco-opera. Toen het doek opging was het een grote opluchting te bemerken dat de enscenering van Opera Forum mooi bij deze omgeving aan sloot en het publiek van mo derne 'regie-vondsten' ver schoond zou blijven, zodat niets het publiek de toegang tot deze sprookjesachtige opera in de weg stond. Met decors die herinnerden aan de achttiende-eeuwse cou- lissentechniek en kostuums zo als men ze kent van de illus traties uit de „Vertellingen uit duizend en een nacht", was de 'Schaking uit de harem' op aantrekkelijke wijze vormge geven. Hoewel sommige zan gers (vooral Belmonte en Bas- sa Selim) zich met nogal afge meten beweginkjes tevreden stelden, had regisseur Vittorio Patané goed begrepen het 'mo derne' acteren te moeten mijl- den. De pasjes en gebaren wa ren traditioneel, gestyleerd en doeltreffend. Turkse wereld De muziek die Mozart in 1782 op het libretto van C.F. Bret- zner schreef, maakte de jonge componist in een slag wereld beroemd. Voor zijn muziek liet Mozart zich inspireren door een verhaal dat zich afspeelt in een fantastische Turkse we reld: Constanze die zich in de macht van de Turkse prins Bassa Selim bevindt, moet door haar minnaar Belmonte worden bevrijd. Hiertoe laat Belmonte zich als Bassa's bouwmeester aanstellen. Een nachtelijke vluchtpoging sa men met Constanze, Pedrillo zijn knecht en Blonde, het lief je van Pedrillo, mislukt. Bel monte, in wie de prins de zoon van zijn aartsvijand herkent, wordt gevangen genomen. In zijn grootmoedigheid schenkt Bassa Selim de gelieven Bel monte en Constanze, Blonde en Pedrillo uiteindelijk echter de vrijheid. Over de bezetting had men gisteravond nauwelijks te kla- g?n. Alleen de tenor Donald eorge, hoewel in het bezit van een prachtig geluid, slaag de er niet altijd in zijn wat langere en kwijnende aria's (bijvoorbeeld „Wenn der Freude Tranen fliessen" uit de derde acte) soepel en geloof waardig neer te zetten. Wel zong hij in de eerste acte een gevoelvolle „Constanze, dich wiederzusehen" waarin heel knap met behulp van paar muzikale middelen het verlan gen naar Constanze gestalte werd gegeven. Joligheid Barbara Carter in de rol Con stanze was muzikaal gezien een goede keuze („Ach ich liebte, war so glücklich" (eer ste acte) en „Martern aller Ar- ten" (derde acte) waren hoog tepunten. Mooie stemmen, maar toch was de bezetting niet ideaal. Cornelia Wosnitza trok als Blonde door de combi natie van haar losse onge dwongenheid en vooral schit terende sopraan voortdurend aller aandacht, wat soms ten koste van Constanze of Bel monte moest gaan. Hetzelfde geldt min of meer voor Hans Jürgen Lazar, wiens Pedrillo wel over een heldere en aan gename stem beschikte, maar wiens al te Dik Trommerige joligheid nu en dan teveel op de voorgrond trad. In tegenstelling tot de bas Martin Trautwein, die prins Bassa Selim muzikaal meer profiel had mogen geven, klonk de gonzende bas van Ja nusz Monarcha, die de harem bewaker Osmin vertolkte, als een stevig contrapunt door de hele opera. Het spel van het Forum Filarmonisch werd (op sommige valse strijkerspassa ges na) gekenmerkt door rit mische nauwkeurigheid en een scala van dynamische va riatie, waarmee de zangers een betrouwbare ondergrond voor hun aria's en duetten werd ge boden. TOM STRENGERS 6 jaar plaatwerk garantie. RENAULT 21SYMPHONIE GTL. Renault adviseert elf oliën. Nieuws dat u als muziek in de oren zal klinken: de Renault 21 Symphonie. Een uitvoering die zich in dubbel opzicht onderscheidt. Allereerst z'n uitrusting. De Renault 21 Symphonie GTL, GTS en Nevada GTS beschikken over centrale portiervergrendeling met afstandsbedie ning, elektrisch te bedienen voorzijruiten, 4x6 Watt Renault radio (wat een akoestiek!), zonwerend glas, speciale bekleding, mistlampen vóór, metallic kleur, twee buitenspiegels in de kleur van de carrosserie, fraai gestylde wiel doppen, striping. De Renault 21 Symphonie Nevada GTS heeft ook nog extra dakrelingen en een bagagedek. Deze extra's betekenen voor u een voordeel van rond de f2.000,-. Dus ook de financiële aspekten van de Renault 21 Symphonie klinken niet bepaald vals. Bovendien krijgt u, als u nu uw huidige auto inruilt tegen 'n Renault 21, daarvoor aan- zienlijkméérdan de ANWB/Bovag koers- lijst aangeeft. Laat u dus snel door ons diri geren naar een Renault 21 (vanaf f26.995,- incl. BTW, excl. afleveringskosten) of een Renault 21 Symphonie (vanaf f 32.400,- incl. BTW, excl. afleveringskosten) voor een onvergetelijke proefrit. Wijzigingen voorbehouden. RENAULT GEEFT JE LEVEN KLEUR Leiden; Elam BV, Haarlemmerweg2-4, Tel. 071-224131/213341. Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. Scrooged (al); 19.00, 21.15. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 21.15. Bambi (al); wo. 14.45. 19. tel. 071-121239): Cocktail (12); 19.00, 21.15. bioscopen 13.45. EUROCINE- Moonwalker (al); wo. 13.45. A fish called Wanda (al); T45. 21.15. EUROCINEMA III: Who framed Roger Rabbit (al); 18.30. 21.00. Frank en Frey 14.00. e EUROCINEMA Masquerade (12); Willow (al); r 19.00, 21.15. Who framed Roger Rabbit (al); A fish called Wanda (al); Big (al); 14.30, 19.00, 21.15. Moonwalker (al); 14.30. Frank en Frey (al); 14 30. .TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): De ondraaglijke lichtheid van het bestaan (al); 20.00. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071- 463500): A fish called Wanda frayed (16); 18.45, 21.30. (al); 14.00, 18.45, 21.30. ASTA 2 Cocoon (al); 14.00, 18.45, 21.30. ASTA 3 Young guns (12); 14.00, 18.45, 21.30. BA- BYLON 1 (Winkelcentrum Baby- Ion, tel. 471656): A fish called Wanda (al); 14.30, 17.00, 19.15, 21.45. BABYLON 2: Betrayed (16); 14.30, 16.45, 19.00, 21.30. i. di. ,16); 19.00, 21.30. HA FILMHUIS: Zaal 1: Een verheel lijke lichtheid van het bestaan i (al); 20.30. ma. di. ook 14.00. 21.45. Opname; ma. METROPOLE 5: Coming fo lel; dl. Schweetern; America (al); 18.45, 21.30. ma. dl. ook 14.00. ODEON 1 (He rengracht 13. tel. 462400): Cocktail (al); 13.45, 18.45, I 21.30. ODEON 2: Me and (al); 13.45, 18.45, 21.30. ITUDIO i (Ketting- Straat 12b, tel. 656402): Chost- busters (al); 19.15. wo. 14.30. .00. 456756): Gorillas in the mist Enrico IV (16); 21.45. STUDIO (al); ma. t/m wo. 14.00, 18.45, 2: Bagdad café (16); 19.00, DEN HAAGASTA 1 (Spui 27, tel. 21.30. METROPOLE 2: Be- 21.30. STUDIO 3: Spoorloos KINDERVOORSTELLINGEN CINEAC 3: Walt Disney's Frank en Frey; wo. 14.00. ME TROPOLE 2. Frenk en Frey; wo. 14.00. METROPOLE 4: Pippi Langkous; wo. 14.00. f"~ TROPOLE 5: Moonwalker; 14.00. STUDIO 1: Ghostbus- lere; 14.30. (beh. ma. STUDIO 2: Jongle book; 14.00. (beh. ma. dl.). STUDIO 3: Bambi; 14.15. (beh. ma. di.) 7

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 8