Evangelisch feminisme": Geest moet gelijkwaardigheid brengen £cidóe Humanae Vitae werd een bijna-dogma Tegenspraak kerk wereld Windstilte in de oecumene weer Perioden met zon GEESTELIJK LEVEN/OPINIE £cidócSourant ZATERDAG 11 FEBRUARI 1989 PAGINA door Marinut van der Berg In huwelijksvieringen lees ik graag de woorden van Johan nes: „In de ware liefde is geen angst". In relaties tussen mensen is er altijd sprake van angst. Angst om de ander te verliezen, angst om de ander pijn te doen, angst dat de an der je zal verlaten. Allerlei angsten. Een van de belang rijkste dingen die in een rela tie geleerd moeten worden is het oefenen in kritiek. Het oe fenen in tegenspraak. Als de angst overheerst krijgt de te genspraak geen echte kans. Tegenspraak kan alleen een kans krijgen als de liefde, als het vertrouwen overheerst. Johannes zegt niet dat er in de echte liefde geen angst is, maar dat de angst niet alles overheerst. Waar dat het ge val is, bloedt de liefde dood. Johannes spreekt over de re latie van de mens tot God. Voorop staat de liefde van God voor de mens, maar te- gelijktertijd horen we ook in de bijbelse verhalen dat God niet altijd een lieverdje is. God is niet iemand die alles maar over zijn kant laat gaan. God spreekt de mens ook tegen en zijn eigen Zoon werd een te ken van Tegenspraak. Hij was wel vol van liefde, maar niet altijd een lieverdje. God is een kritische partner van de mens en spreekt de mens tegen als er keuzes worden gemaakt die geen leven maar dood tot ge volg hebben. De meditatie diensten die De Zwanenhof heeft uitgegeven voor de vas tentijd mediteren over de kwestie van kiezen. Keuzes die nodig zijn opdat er leven, hoop en toekomst is. De ware liefde zet ons aan het werk. Dat geldt voor onze menselij ke relaties, dat geldt voor onze relatie tot de schepping. Dat geldt ook voor de verhou dingen in de geloofsgemeen schap. Kort voor de vastentijd heb ben we kennis kunnen nemen van een verklaring van meer dan 160 theologen uit meer dere landen die in de zoge naamde „Keulse verklaring" ernstige kritiek leveren op het beleid van de huidige paus. Ze zeggen dat hij met dit beleid rekening moet houden met te genspraak. De theologen wij zen er op dat er vanaf het al lereerste begin van de kerk sprake is geweest van tegen spraak. Zoals tussen Petrus en Paulus. Tegenspraak in een relatie is een uiting van liefde. Wanneer je niet meer van iemand houdt of als ie mand geen betekenis meer voor je heeft, dan houdt de te genspraak op. Het is dan ook niet meer mogelijk elkaar te verrijken en te bevruchten. De ernstigste ramp die de Kerk kan overkomen is het uitban nen van tegenspraak. De laat ste jaren zijn een aantal be langrijke thema's steeds meer onbespreekbaar aan het wor den. Dat lijkt me een teken van zwakte. Ontkenning is een teken van angst. De verklaring van vooraanstaande theolo gen kleineren door hen ket ters te noemen, is een neder laag. Er is ook een andere weg mo gelijk. Die andere weg meen ik te beluisteren in de woorden van de bisschop Ernst in zijn laatste brief: „Het oneindig verlangen". Hij schrijft hierin over de Kerk die geroepen is om de Naam van God te be waren en het Woord van God door te geven. Hij schrijft ook over de Kerk die om uiteenlo pende redenen als obstakel wordt ervaren. Mgr. Ernst noemt de verschillende verwij ten die worden gemaakt en zegt dan: „dat de verwijten te gengesteld zijn aan elkaar zegt niet dat ze ongegrond zijn en tegen elkaar kunnen worden weggestreept". Dit zijn de woorden die uitnodi gen tot dialoog en tot het se rieus nemen van elkaar. Dit laatste is, zoals in elke liefdes relatie voorwaarde om tot ge sprek te komen. Sommigen ter linker en ter rechterzijde, om even deze versimpeling van de werkelijkheid te ge bruiken, vinden dat er geko zen moet worden. Zij zien kie zen dan als een mes die een geheel in twee delen snijdt. Zoiets brengt duidelijkheid en de rust zou wederkeren. Deze wijze ,van kiezen zal slechts schijnduidelijkheid brengen. Er is ook een andere keuze, namelijk de keuze van het uit houden van een spannings veld. Bisschop Ernst schrijft: „Wanneer in de Kerk de ene overtuiging tegenover de an dere komt te staan moet hier mee zo worden omgegaan dat zowel de eigenheid van de leer als die van het geweten die in betrekking staan tot el kaar - geëerbiedigd worden". De leer mag nooit zo heersen over het persoonlijke geweten, dat de eigen stem van de mens niet meer spreken kan. -O Tsjechische dissident uit psychiatrische inrichting PRAAG Augustin Navra- til, opsteller van een petitie voor de rechten van de rooms-katholieken in Tsjechoslo wak ije, is vrijgela ten uit de psychiatrische in richting van Kromeriz in Bo- hemen. Dat is deze week uit de omgeving van Navratil vernomen. De ijveraar voor de rechten van de RK Kerk, wiens petitie door ongeveer 600.000 mensen is onderte kend, werd op 28 oktober vo rig jaar met geweld van zijn huis naar de inrichting over gebracht. Officiële deskundi gen hadden bij Navratil (60) een vorm van achtervolgings waanzin vastgesteld. Donder dag kreeg hij toestemming naar huis te gaan. Het minis terie van volksgezondheid van Tsjechoslowakije was van mening was dat zijn toestand zozeer verbeterd is dat alleen nog maar ambulante hulp no dig is. De juridische bevesti ging van dit besluit van het ministerie moet nog komen. De aartsbisschop van Praag, kardinaal Frantisek Tomasek, heeft Navratil, spoorwegar beider en vader van negen kinderen, beschreven als een „buitengewoon christen". Iedereen ontvangt twee opvoedingen: een die hij van anderen krijgt, en een belangrijkere, die hij zichzelf geeft. Edward Gibbon VROUW MOET AMBTSDRAGER KUNNEN ZIJN' HOUTEN Het laatste woord over christendom en feminisme is nog niet gezegd. Uit Amerika is het evangelisch feminis me overgewaaid en het predikanten-echtpaar Marianne en Jean-Jac- ques Suurmond uit Hou ten willen niets liever dan deze stroming pro moten in de Nederlandse kerken en „vrije groe pen". „Het evangelisch feminisme wil benadrukken dat mannen en vrouwen nadenken over hun rol, zoals in de bijbel naar voren komt. Leiding geven kunnen ze bijvoorbeeld alle bei. Beiden zijn verantwoor delijk en volwaardig voor het werk in de kerk en de maat schappij". Marianne en Jean-Jacques zetten vraagtekens bij de tra ditionele kijk op de rolverde ling. Het idee dat vrouwen thuis horen en geen ambts drager mogen zijn in de kerk leeft nog steeds in diverse protestantse kerken en vooral in allerlei zogeheten „vrije groepen". Marianne en Jean-Jacques waren enkele jaren in de Ver enigde Staten als voorgangers actief in de pinksterbeweging en betrokken bij de charisma tische vernieuwing. Ze willen gelijkheid in de christelijke gemeenten. De vrouw moet de ruimte krijgen om zichzelf te ont plooien. Marianne: „Toen ik voorganger was, merkte ik tot mijn verbazing dat vrouwen in dezelfde gemeente geen di akenen mochten worden. Dat verarmt de pinksterbewe ging". Jean-Jacques vult aan: „De vrouwelijke waardigheid moet overeind blijven. Om dat te bewerkstelligen moet je in de pinksterbeweging hard werken, want daar is het fun damentalisme sterk gegroeid. De biibel wordt losgemaakt van de Geest. Zonder enig voorbehoud worden bijbeltek sten over de rol man/vrouw letterlijk als norm gehanteerd. Mensen komen vaak aan met teksten van de apostel Paulus, bijvoorbeeld: de man is het hoofd van de vrouw. Maar in het grieks, de grondtekst, wordt een woord gebruikt dat „oorsprong" betekent en geen Vandaag wordt in een Episcopaalse (Anglicaanse) Kerk in Boston (VS) de eerste vrouwelijke bisschop gewijd. De wijding heeft in de wereldwijde anglicaanse gemeenschap veel (theologi sche) discussie en commotie veroorzaakt. foto: ap de vrouwenrol. Jean-Jeaques: „Wij hebben er samen veel over gepraat. Voor de man is het ontzettend moeilijk om te wennen aan een situatie waarin een vrouw op gelijke voet staat. Ik moest sterven aan macht. De gemeente en de Geest hielpen me om het evenwicht te vinden". Marianne: „En ik moest leren om uit mijn klein wereldje te stappen. Het is soms bedrei gend om naar buiten te tre den. Maar het moet, God geeft je die verantwoordelijk heid. Iedereen heeft zijn eigen identiteit, die je kunt ontwik kelen door ontplooiing van ta lenten". Onlangs heeft een enquête uitgewezen dat veel vrouwen helemaal geen zin hebben om bijvoorbeeld part-time bezig te zijn en zo te werken aan zelfontplooiing. Marianne: „Inderdaad, sommige vrou wen kunnen het goed vinden in de bestaande situatie: vrouw aan het aanrecht, de man de deur uit. Maar dat is gemakzucht en wijst op een groot gebrek aan verantwoor delijkheid gebaseerd op angst. Tenzij de vrouw bewust geko zen heeft voor haar beroep als huisvrouw". Partnerschap In het evangelisch feminisme staat de relatie centraal. „Aanvullend partnerschap" heet het mooi gezegd. Het lijkt weinig te verschillen met de werkgroep „Vrouw en Kerk" in de Rooms-Katholie- ke kerk. Wil Bus, de voorzit ter vindt immers ook dat mannen en vrouwen samen „chef". Ze worden als het ware door een traditie-ge kleurde bril bekeken. Het echtpaar geeft toe dat zij bij het lezen eveneens een ge kleurde bril op hebben. Maar, zo zeggen ze, het gaat om het nieuwe charisma: de Geest moet de nieuwe bewustwor ding tot stand brengen. Thatcher Het evangelisch feminisme streeft naar een verandering van het rollenpatroon. Niet alleen in de kerk maar ook in de maatschappij. Marianne: „Vrouwen krijgen nog steeds de rituele baantjes, als secre taresse bijvoorbeeld; econo misch worden ze onderge waardeerd. We willen streven naar een leefbaarder wereld waarin niet meer het bedrijf centraal staat. De relatie, de vriendschap tussen mensen moet in het middelpunt van de samenleving staan". In de emancipatiestrijd is het belangrijk dat vrouwen alle vrouwelijke eigenschappen houdt. Vrouwen moeten geen mannen worden. Tatcher is een voorbeeld van hoe het niet moet. Nu is er nog steeds een mannen-maatschappij. Het is nodig dat het veran derd in een man/vrouwmaat- schapij". Jean-Jacques: „We willen er aan bijdragen dat naar femi nisten wordt geluisterd. Vrou wen worden nu onderdrukt, terwijl God zelf in alle opzich ten de mensen bevrijdt, van welk juk dan ook. Het evan gelisch feminisme wijst op die bevrijding van God". Het echtpaar Suurmond wil dit proces niet alleen in de pinksterbeweging op gang brengen maar ook in de Ne derlandse Hervormde kerk. Daarom hebben ze allebei een beroep aangenomen naar ge meenten vlakbij Nijmegen: Jean-Jacques naar Gendt en Marianne naar Angeren. Maatschappij Het evangelisch feminisme proberen Marianne en Jean- Jacques tevens in hun huwe lijk tot uiting te brengen. Ze proberen het evenwicht te vinden tussen de mannen- en thuis als in de kerk. Grote verschillen zijn er ech ter met het liberaal-feminis tisch individualisme. Over tuigd van de gelijkwaardig heid vinden ze dat dit femi nisme te individueel is. „Het gaat ten koste van relaties", aldus Jean-Jacques. Ook het marxistische feminisme wij zen ze af. „We vinden ook dat de sociaal-maatschappelijke orde moet veranderen, maar het gaat te ver om alleen daar de oorzaken te zoeken voor de bestaande man/vrouwverhou ding". Over het radicaal femi nisme worden helemaal wei nig woorden vuil gemaakt. „God heeft nooit gewild dat de vrouw hoger staat dan de man; ze zijn partners". MONIQUE BOOM „Gedurende de afgelopen jaren is met toenemende duidelijkheid de profeti sche waarde van de ency cliek Humanae Vitae aangetoond. Het gaat om de verdediging van het mens zijn (het „huma- num") in een van zijn we zenlijke kenmerken. Er kan geen sprake zijn van vooruitgang als dat op het spel wordt gezet. De gelo vige weet overigens dat God zelf de beste waar borg is van de waardig heid van de persoon". Met deze woorden uit zijn jaaroverzicht, een paar dagen voor Kerstmis 1988 uitgespro ken ten aanhoren van de kar dinalen en de Romeinse Cu rie, maakte paus Johannes Paulus II duidelijk waar hij staat inzake de seksuele ethiek. De seksuele moraal vormt een zwaartepunt in de verkondiging van deze paus. Dat wisten we al, maar in 1988 werd het duidelijker dan ooit. Het is tegen dit loodzware ac cent op kwesties rond de ge- boortenregeling waartegen de 163 theologen in de „Keulse verklaring' van 27 januari protest aantekenen. Ze noe men het een „aanvechtbare poging om de leerstellige be voegdheid van de paus te overtrekken". De paus doet alsof het bij de geboorterege ling gaat om een van de grote geloofwaarheden, een soort dertiende artikel van het ge loof. Terwijl het in werkelijk heid gaat om een heel bijzon dere leer, waarvan noch in de heilige Schrift noch in de gro te stroom van de kerkelijke traditie een spoor is terug te vinden. Bovendien, zo stellen de 163 vast, kunnen de uit spraken van Humanae Vitae nooit de plaats innemen van het geweten. De waarde van het geweten schuilt immers niet alleen in de gehoorzaam heid, maar juist ook in het ne men van verantwoordelijk heid. In feite had in de Verklaring van Keulen het thema van de seksuele ethiek nog meer cen traal kunnen staan. Immers ook de omstreden bisschops benoemingen en de moeilijk heden van een aantal theolo gen hebben daarmee te ma ken. Acceptabele bisschops kandidaten zijn voor Rome de reserveloze verdedigers van Humanae Vitae, en conflicten ontstaan met theologen die juist op deze en verwante punten voorbehouden maken. Voor de paus staat vast: na 1968 is de leer van Paulus VI (alleen periodieke onthouding toegestaan, verbod van pil en andere kunstmatige voorbe hoedmiddelen) gebleken de enige juiste leer te zijn. De critici hebben ongelijk gekre gen en niet ingezien, of willen inzien, dat dit pauselijk woord een goddelijk gebod inhoudt waaraan elke christen in ge weten gebonden is. Wie het naast zich neerlegt, miskent de waarde van de menselijke persoon. Voor de paus is dat allemaal zonneklaar. Onfeilbaarheid Vooral in het najaar heeft men een aantal uitspraken kunnen noteren die erop neerkomen dat het standpunt van Paulus VI tot een bijna- dogma wordt opgewaardeerd, en dat het met een sfeer van onfeilbaarheid wordt omge ven. Dat kwam sterk tot ui ting bij de herdenking van de encycliek Humanae Vitae op 7 november 1988. Uitermate krasse taal reserveerde de heilige vader voor een conser vatief gezelschap. Op 12 no vember heeft zich in het Vati- caan een „internationaal con gres voor moraaltheologie" verzameld voor een audiëntie bij de paus met toespraak. Sponsors van het congres zijn de „Knights of Columbus", een zeer behoudend Ameri kaans lekengenootschap. Op nieuw betoogt de paus dat „onderzoek de profetische waarde van de encycliek heeft aangetoond. Het gaat hier niet om een door mensen bedachte leer, ze staat veeleer door Gods scheppende hand ingeschreven in de natuur van de mens, en ze is door Hem in de Openbaring be krachtigd". En: „Het wanke len of twijfelen aan de in Hu manae Vitae voorgehouden norm heeft ook andere grond waarheden van het verstand en van het geloof aangetast". Wie de norm van Humanae Vitae - geboortenregeling al leen met periodieke onthou ding - ter discussie stelt, kan dus geen gelovige zijn, eigen lijk niet eens een mens die goed bij zijn verstand is. Ook kan zo iemand volgens de paus niet zeggen dat het hem om de waarheid te doen is, hij slaat immers geen acht op wat het leergezag voorhoudt. „Wanneer een gelovige in een twijfelgeval zijn eigen mening volgt of die van theologen en die stelt boven de zekere doc trine van het leerambt, is het hem niet om een zorgvuldig zoeken naar de waarheid te doen". - Zo'n katholiek heeft dus niet alleen een dwalend geweten, hij is onoprecht. Rangorde van waar heden Het is deze gespierde taal en dit zicht op de geloofsleer als een sluitend geheel waartegen de Keulse verklaring zich richt. De geloofsleer is niet een symfonie, waarin de kleinste wanklank het geheel bederft, maar er is een „hië rarchie of rangorde van waar heden", zoals het decreet over het Oecumenisme van Vatica- num II leert. Dat wil zeggen dat niet alles wat de kerk voorhoudt even belangrijk is, omdat niet alles even direct te maken heeft met de grondsla gen van het geloof. Dit uit gangspunt voor de oecumeni sche gesprekken heeft voor de theologen ook geldigheid voor het gesprek binnen de kerk. Tevens wijzen de onderteke naars van de Verklaring af dat het geweten van de mens alleen maar een instantie is die pauselijke uitspraken ver werkt. Er is ook een omge keerde weg: de paus en het leergezag zijn mede aangewe zen op de gewetens van de ge lovigen. Tegen het „alles of niets" van de paus dringen de theologen aan op het maken van onderscheid. Dat de laat ste methode meer die is van het concilie kan uit de stuk ken worden aangetoond. Maar deze paus is nu eenmaal gefixeerd op het terrein van de seksualiteit en alles wat daarmee samenhangt. Rolduc In Nederland hoor je over Humanae Vitae maar weinig. Geen enkele priester, diaken of pastorale werk(st)er in een gewone parochiekerk hoor ie er ooit over preken. Zelfs de bisschoppen zijn zuinig met hun aanbeveling van dit stuk. De enige die nu en dan propa ganda maakt voor een „na tuurlijke" geboortenregeling (in concreto: die van het Au stralische echtpaar Billings), en die „een broertje of zusje" aanbeveelt als het mooiste ca deau voor een kind, is bis schop H. Bomers van Haar lem. De enige plek waar de gezins pastoraal wordt gepraktiseerd in de geest van de encycliek van Paulus VI is de hoeve Kloosterrade bij het grootse minarie Rolduc. Pater Gerard Wilkens s.j. tilde het van de grond („Laten de mensen het maar eens proberen met Hu manae Vitae") en hij laat zich onder meer bijstaan door een betrouwbaar echtpaar dat in tussen is benoemd tot lid van de Pauselijke Raad voor het gezin. Het vinden van zo'n echtpaar was nog niet zo een voudig: de eerste kandidaten die waren geselecteerd wer den al snel te licht bevonden en op straat gezet. Een ma noeuvre die het bisdom Roer mond op een gerechtelijke procedure kwam te staan en het betalen van een forse ge noegdoening. Het was deze instelling die door de paus persoonlijk in 1985 op het vliegveld Beek werd geprezen en die volgens hem „zeker veel vruchtzou dragen. In dezelfde preek kregen ge scheiden mensen te horen dat zij voor „de gemakkelijkste wegen" hadden gekozen. Die opmerking is in Nederland niet goed gevallen. Evenmin als de brief van Paulus VI twintig jaar geleden. Verre weg de meeste Nederlanders zagen en zien dat document als een zeer feilbare brief, waardoor ze zich geen slecht geweten laten bezorgen. De paus zou dat graag anders zien. Wat voor hem een dog matische zekerheid uitmaakt is in ons land een Romeinse vergissing, waaraan men liefst zo weinig mogelijk aan dacht besteedt. Johannes Pau lus II noemt dat „een onaan vaardbaar zwijgen". TON VAN SCHAIK De auteur is kerkhistoricus en free-lance publicist Hij werkt aan een biografie over kardi naal Alfrink. Het is bepaald rustig in de oecumene, met name wat 1 treft het gesprek Rome-Reformatie. De „windstilte", de „c| sis" of welke term er ook wordt gebruikt, is al geruime t realiteit. De bevlogen bijeenkomsten, het elan en het trouwen in een steeds hechter wordende eenheid behoren tj de verleden, tijd. Sommigen zeggen: de kerken hebben moi te genoeg om in eigen huis de zaken op orde te houden; j komen niet toe aan de ander. A.LS de oecumene nog eens van zich doet spreken dan is d vaak negatief. Dat bleek de afgelopen weken een paar keè Bijvoorbeeld bij de presentatie van een studierapport ovT eucharistie/avondmaal en het ambt. De commissie heeft ji renlang gesproken vanuit de liturgische teksten in de diverfc tradities. De conclusie was dat er meer overeenstemming wl dan de deelnemers hadden gedacht. Zo'n uitspraak lijkt tief, maar kan ook verhullend werken voor de andere kaf* van de medaille: er is geen enkel concreet beleidsadvies naj de kerken uitgekomen. EeN ander voorbeeld is het stuklopen van de pogingen een gemeenschappelijke brief te schrijven in verband vastentijd-Conciliair Proces. Van hervormde zijde werd aai gegeven hoe de katholieke zienswijze op de schepping ni|r acceptabel was. Zodoende presenteerde hulpbisschop La crauwaet deze week een katholieke vastenbrief, in plaat van een oecumenisch document. Het is heel goed voorstelbaar als gewone gelovigen dei gebeurtenissen heel negatief duiden. Natuurlijk, men kil zeggen: als er meer tijd was geweest dan was die gemeeiog schappelijke brief er wel gekomen. Of men kan zeggen: sF1 men studeren vergt nu eenmaal tijd en we moeten na viien eeuwen gescheiden te zijn niet te veel in te korte tijd willet*^ Of is het realistischer wat ds. Wallet, voorzitter van de heL vormde synode, onlangs zei: „Laten we maar niet meer oL nieuw studiecommissies benoemen. Dat wordt weer jara praten, zonder praktisch resultaat. We moeten iets doen, b^ voorbeeld voor de gemengd gehuwden. De nood is groot noeg; nog steeds mogen de gemengd gehuwden niet gezijj menlijk de eucharistie vieren". f ei ONAFHANKELIJK van de (inhoudelijke) positie in het oj^ cumenisch conflict kan worden gezegd, dat het wellicht vef standiger is als katholieke kerkleiders en protestantse verte genwoordigers maar niet meer al te grote oecumenische prfrrj tenties uitspreken. In de praktijk blijken de visies zo ver irp elkaar te liggen dat suggesties van toenadering op het niveifoei van de leer eerder negatief uitwerken dan positieve betekèet nis hebben. Iedereen is gebaat bij eerlijkheid: De kerken vaist Rome en Reformatie zijn langs de formele kanalen gewoc[ra even uitgepraat. Pet M Hoe triest deze constatering ook is, ze neemt niet weg dl in de harten van vele gelovigen de oecumenische herkesinj ning leeft: boven de kerkmuren uit de ander zien als medlije gelovige, ook in het Conciliair Proces. Het stokkend gespre"1' op hoog kerkelijk niveau, het niet samen schrijven van e#£ brief, kan niet verhinderen dat samen werken aan vrede, gr^ rechtigheid en behoud van de schepping tussen gelovigen derling gewoon doorgaat. DE BILT (KNMI) Een zwakke storing die gisteren nog boven oost-Engeland lag trekt vanmorgen langzaam van west naar oost over ons land. Samenhangend hiermee zijn er wolkenvelden maar hel blijft vrijwel overal droog. Te gen de middag, wanneer de storing boven Duitsland is aangekomen, komen er van het westen uit weer flinke pe rioden met zon. Deze opkla ringen hangen samen met een uitloper van het Azoren hoog die morgenmiddag boven noordwest-Frankrijk word! verwacht. Komende nacht passeert een nieuwe storing ons land. Deze is aanmerkelijk actiever en er wordt dan ook enige regen verwacht. Later klaart het weer op. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor morgen en maandag: Zuid-Scandinavië: eerst nog wat zon, later toenemende be wolking en af en toe wat re gen. Middagtemperatuur rond 2 graden. In de nacht lichte vorst. Denemarken: eerst nog wat zon, later toenemende bewol king en af en toe wat regen. Middagtemperatuur rond 4 graden. Britse Eilanden: half tot zwaar bewolkt en vooral in het noor den af en toe wat regen. Mid dagtemperatuur rond 8 gra den. Benelux en Bondsrepubliek Duitsland: half tot zwaar be wolkt en maandag in de noor delijke streken wat regen. Middagtemperatuur rond 8 graden. Frankrijk: in het noorden wat bewolking, elders zonnige pe rioden. Middagtemperatuur van 8 graden in het noorden, tot 14 in het zuiden. In het binnenland in de nacht tempe ratuur net boven nul. Alpenlanden: in de dalen en lage gebieden mist of lage be wolking bij een temperatuur om het vriespunt. Hogerop zonnig. Spanje en Portugal: in het zui den wat bewolking, elders pe rioden met zon. Middagtempe ratuur van 12 graden in het noorden, tot 16 in het zuiden. In het binnenland in de nacht plaatselijk lichte vorst. Italië, Joegoslavische en Griekse kust: in noord-Italië mist bij een middagtempera tuur rond 7 graden, meer naar het zuiden meer zon, mai langs de Griekse kust meer bewolking. Middagtenf peratuur naar het zuiden opw pend tot 14 graden. WEERRAPPORT HEDENMORGEN Weer Max M Amsterdam onbaw. 10 De Bt« onbaw. 10 Deelen onbaw. 10 Eeldo onbaw. Eindhoven onbaw. 12 Den Halder onbaw. 10 Rotterdam onbaw. 11 Twente onbaw. 11 Vllsslngen onbaw. 10 Zuid-Limburg onbaw. 13 Aberdeen onbaw. 10 Istanbul Klagen furt Kopenhagen Manorca Malta Stockholm Warschau Wanen baw. 1 -3 If baw. 92 23 Palm Beach half baw.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2