Veelzijdige vertolking „Madame de Sade"
J
7
^2 David
Bowie
trouwt
Film Greenpeace wellicht op Russische televisie
Nederlandse Opera maakt met Faust sterke indruk
Alleen Hans Vonk naar jubileum Gelders Orkest
bioscopen
Schubert kan
Residentie Orkest
niet inspireren
kunst
ficidócSowuvnt
ZATERDAG 11 FEBRUARI 1989 PAGINA 17
Belangrijke beeldenvondst uit tijd farao's
jUXOR De ruïnes uit de tijden van de farao's in Luxor
.ebben een archeologische vondst prijsgegeven die, zo zegt
je Egyptische minister van cultuur Farouk Hosni, mogelijk
[e belangrijkste van deze eeuw zal blijken te zijn. De vijf
warte granieten beelden met afmetingen van tussen de an-
erhalf en twee meter werden ontdekt toen wetenschappers
fondmonsters namen en per ongeluk op de basis van een
teld stuitten. De beelden verkeren volgens Hosni in perfec-
staat. Twee van de kolommen rondom het Hof van Ko
ning Amenhoteb III, de bouwer van de tempel van Luxor op
e Oostoever van de Nijl, waren lichtelijk verschoven door
iet stijgende grondwater. Drie weken geleden stuitten we-
enschappers op steen toen zij grondmonsters namen om te
ezien wat voor maatregelen nodig waren om verdere ver-
Joeoo- akking te voorkomen. Na twee meter spitten kwamen de
23-2219 warte beelden van twee zittende vrouwenfiguren en drie
- nannen tevoorschijn,
falgens Hosni worden nog meer vondsten verwacht. „De
leelden zullen de ontbrekende schakel in de oude geschiede-
is vervolmaken", aldus de Egyptische bewindsman.
100.
t volle-
AMSTERDAM De Sovjet-te
levisie gaat wellicht een film
vertonen die door Greenpeace
Nederland, de Nederlandse
Schooltelevisie en Veronica is
gemaakt. Wetenschappers van
het Russisch Wetenschappelijk
Instituut zijn met de milieu-or
ganisatie in onderhandeling
over de voorwaarden voor uit
zending van een vijftig minuten
durende film over milieube
houd.
Minister Nijpels, actrice René
Soutendijk en een aantal scho
lieren breken in de film met
Engelse ondertiteling bij de kij
kers een lans voor actieve me
dewerking aan een schonere
wereld. „Ik heb bij mijn laatste
bezoek aan Moskou de band
van de film laten zien; ze wa
ren er zeer enthousiast over",
aldus Greenpeace-woordvoer-
der Ron van Huizen. De film
handelt over het grote scholen
project „Scholieren maken
schoon schip" uit 1987, waaraan
1500 scholen hebben meege
daan. De film volgt een aantal
acties van scholen rond plaatse
lijke milieuproblemen, een idee
dat bij de Sovjets zeer aansloeg.
„Jullie zouden in Nederland
voor zo'n campagne een monu
ment moeten krijgen, zeiden ze.
Daar zijn we natuurlijk wel een
beetje trots op", aldus Van Hui
zen, die in april met meer ma
teriaal naar Moskou gaat.
Greenpeace heeft in "het kader
van de verbeterde betrekkin
gen tussen Oost en West tevens
toestemming gekregen voor de
inrichting van twee werkloka-
ties in het land, één in Moskou
en één in Pereslavl. Volgens
Van Huizen worden vanuit
deze kantoren de voorbereidin
gen gecoördineerd van een
groot tweejarig uitwisselings
project tussen Russische, Euro
pese en Amerikaanse jongeren.
Het project, waaraan duizenden
scholieren zullen meedoen en
waarin mondiale milieuproble
men aan de orde komen, gaat
dit najaar van start. Nederland
se medewerkers van Greenpea
ce gaan binnenkort naar de
Sovjet-Unie om de voorberei
dingen te coördineren.
Intussen heeft de milieu-orga
nisatie besloten haar eigen
hoofdkantoor te verplaatsen
van Londen naar Amsterdam;
Greenpeace betrekt een vijf
verdiepingen tellend pand aan
de Keizersgracht, dat nu nog in
gebruik is bij een verzekerings
maatschappij. Het betreft een
Jugendstil-pand dat op de mo
numentenlijst staat en waarin
tachtig Nederlandse en buiten
landse medewerkers van
Greenpeace zullen worden ge
huisvest. Amsterdam is als cen
trale vestigingsplaats verkozen
boven steden als Rome en Ko
penhagen, die ook in de markt
t Appel: „Madame de Sade" (Sado
ihaku fujin) van Yukio Mishima
basis van de vertaling van Peter
iritegen. Regie: Erik Vos. Drama-
*»rt, Elja Pelgrom en Trina Snij-
iri. AppelloodB, Laan van Poot 97,
rijdag 10 februari, herhalingen t/m
Ind maart.
)e Japanse schrijver Yu-
io Mishima doet in „Ma-
ame de Sade" pogingen
doorgronden wie de vijf
rouwen zijn die vlak
oor en na de Franse re-
olutie aan D.A.F. Mar
ies de Sade verbonden
ijn geweest. Het was, zo
zo vaak bij dergelijk
iderzoek het geval is,
»n poging een tipje van
e sluier van het eigen in-
-erlijk op te lichten: in
ishima's werkkamer
ond een levensgrote
liegel tegenover zijn
hrijftafel. Spiegels zijn
aanwezig op de vloer,
arop Erik Vos dit stuk
t afspelen. Zij weer
itsen het licht dat de
actrices zichtbaar
ikt.
piegeling is het hoofdthema
„Madame de Sade". Deze
irkiezin Renée is uit de lite-
ratuur, noch uit de geschiedenis
nauwelijks bekend. Zij zou vol
gens Mishima model hebben
kunnen staan voor De Sades ro
manfiguur Juliette, voor haar
zusje Justine, of voor beiden.
Renée identificeert zich in de
voorstelling aanvankelijk met
haar echtgenoot („Alphonse
ben ik zelf"), zoals alle persona
ges hun eigenwaarde afmeten
tegen de markies, die of op reis
of in de gevangenis is.
Mishima laat ook de schoon
moeder van De Sade de haar
bekende rol spelen. Dat deze
Madame de Montreuil ervoor
zorgde dat De Sade een groot
deel van zijn leven achter de
tralies doorbracht, wordt bij De
Appel verklaard door moede
rinstincten. De Montreuil had
ontdekt, dat De Sade Renée tot
bloedens toe met de zweep be
werkte. Dat wenst niemand een
dochter toe.
Met een jonger zusje Anne en
twee kennissen, de kuise baro
nes De Simiane en de wulpse
gravin De Saint-Fond, filosofe
ren De Montreuil en Renée er
danig op los. Soms tollen ze
over het speelvlak, dan weer
dansen ze in een heksenkringe-
tje. Steeds vertolken ze een an
dere mening, alsof dat nieuw
licht op de afwezige spil werpt.
te laten verzanden
theekransje voor vijf dames e
Carline
Brouwer als
een
emotionele
Madame de
Sade.
FOTO: PAN SOK
laat haar rijzweepje knallen te
genover een verschrikte De Si
miane die haar opwinding
tracht te verbergen door haar
handen tussen haar benen te
slaan. Zuster Anne loopt twee
bedrijven rond met een opgehe
ven hand, alsof zij model stond
voor het Vrijheidsbeeld in New
York, en doet net of zij meer
aanheeft dan de resten van
pruik en hoepelrok die niet tus
sen een dichtslaande deur zijn
blijven hangen. Madame de
Sade zelf speelt de emotie vol
uit: haar stem siddert en haar
handen, armen en voeten sid
deren mee. Het lijkt wel alsof
de dames net zo slecht opge
wonden zijn als de koffergram
mofoon in hun kamer, die 78-
toeren platen wiebelend en
krassend ten gehore brengt.
In het laatste bedrijf, vlak voor
De Sade zelf voor de deur staat,
maar niet binnen mag komen,
zijn achttien jaar verstreken.
De bepruikte actrices zitten er
verslonst bij en spetteren ruim
schoots met de flessen wijn.
Mishima's variaties rond De
Sade hebben een avondje veel
zijdig acteren opgeleverd, maar
dat biedt niet zo veel inzicht in
wat de regisseur met het stuk
van de schrijver heeft gewild.
Erik Vos zorgt weer voor een
aankleding, waarbij het publiek
zich niet snel verveelt. Hij ver
zuimt echter de interessante
tekst te voorzien van de helder
heid, die nodig is om deze „Ma
dame de Sade" meer te laten
zijn dan een blik over de schou
ders van het spiegelbeeld van
de schrijver.
PETER SNEL
tizamelingsactie
oor popmuseum
EN HAAG Er moet
popmuseum komen in
Den Haag. Dat vindt de
daartoe opgerichte Stich-
Popmuseum, die op
^"februari twee jaar be
staat. Op 1 februari is zij
en inzamelingsactie be-
onnen om de twee ton
ijeen te krijgen die voor
verwezenlijken en
oorlopig in stand houden
an haar droom nodig is.
één week actievoeren was
drie gulden binnen. Maar
ilgens de woordvoerder van
inzamelingscomité, T. van
en, kan er nog van alles ge-
iren. De actie loopt immers
het eind van het jaar.
t grote geld verwacht de
ichting te vergaren tijdens
jaarlijkse Park Pop Festi-
in Den Haag. Naar dit al-
laat in de zomer gehouden
pfestijn komen volgens Van
een ongeveer 150.000 po-
sefhebbers. De stichting
erweegt ook nog andere ak
in Den Haag en daarbui-
Verder denkt de stichting
aanmerking te kunnen ko-
>or een eenmalige ge-
sentelijke subsidie van
000 gulden.
popmuseum moet een
et-commercieel project wor-
n. Er zullen daarom afspra-
n worden gemaakt met het
meentelijke werkprojecten-
ireau De Nieuwe Aanpak,
werkloze jongeren aan ba-
n helpt.
in Steen zegt dat het volgens
Combrink, lid van de cul-
ircommissie van de ge-
lente Den Haag, niet moei-
k zal zijn om aan een pand
komen. Hoe het ook zij, een
rdige collectie is er volgens
an Steen al. Deze bestaat
«ral uit foto's die samen een
ild geven van de geschiede-
van de pop.
ocht de inzamelingsactie
or het popmuseum overi-
ns floppen, dan gaat alles
Ut er is binnengekomen naar
een eenmalige tentoonstel-
ig of het Foster Parents
FOTO: THEO NOORT
Christiaan Bor
in Diligentia
DEN HAAG Violist Christi
aan Bor, na zijn succes met
Emmy Verhey in Moskou lan
ge tijd onzichtbaar als leerling
en later assistent van Jascha
Heifetz in Los Angeles, kwam
in 1982 opvallend terug als lei
der van het Reizend Muziek
gezelschap, muzikale vrienden
die in wisselende samenstellin
gen overal in de wereld mu
ziek maken. Bor staat er deze
keer echter helemaal alleen
voor, wanneer hij met de pia
niste Kyoko Hashimoto "zon
dagmorgen in Diligentia op
treedt. Het tweetal heeft een
programma samengesteld dat
bestaat uit Beethovens Viool
sonate in Es, Opus 12 nr. 3,
Strauss' sonate ook al in Es
opus 18, Brahms' Hongaarse
Dans nr. 7, Rachmaninoffs
'Vocalise' en van Gershwin/
Heifetz drie preluden.
De Japanse pianiste Kyoko
Hashimoto was al drie, toen zij
met haar pianostudie begon.
Maar haar talent ontrolde zich
pas goed, toen zij lessen kreeg
van de vermaarde pedagoog
Sebök en Sandor, aan de Juil-
liard School of Music in New
York. Daarna trad zij voorna
melijk als soliste op, met or
kest of in recitals. Christiaan
Bor is geen vreemde voor
haar, zij speelden eerder sa-
ilmink gastschrijver Rijksuniversiteit Groningen
KONINGEN Willem Wilmink wordt gastschrijver bij de
jkuniversiteit Groningen. Wilmink, vooral bekend geworden
i tekstschrijver voor televisieprogramma's als de Stratemake-
izee Show en De Film van Ome Willem, zal in het najaar ver-
iillende colleges geven aan de Groninger universiteit,
n daarvan gaat in ieder geval over dichter Hendrik de Vries,
wiens werk Wilmink twee maanden geleden aan de Katho
de Universiteit Brabant promoveerde tot doctor in de lette-
sllem Wilmink werd vorig jaar onderscheiden met de Theo
ijssen prijs voor kinder- en jeugdliteratuur. Kinderpoëzie is
ens een onderwerp waarover hij een lezing zal geven. Naast
;de lezingen geeft de schrijver nog enkele hoor- en werkcolle-
svoor studenten.
Imink schrijft gedichten, verhalen en opstellen. In '86 ver
senen zijn „Verzamelde liedjes en gedichten" en de „Willem
"Imink Or
ilmink Omnibus". Vorig jaar werd een tweede gedichtenbun-
l gepubliceerd „Ze zeggen dat de aarde draait". Ook zijn lezin-
n aan de universiteit zullen worden gepubliceerd, dat gebeurt
jd 1989. Wilmink is de vierde gastschrijver van de RUG. Dick
""~i, Doeschka Meijsing en H.C. ten Berge gingen hem
vond, Muziektheater Amsterdam.
Berlioz was diep" onder de in
druk van Goethe's Faust en
zag in deze tragische door
Mephisto verleide figuur iets
van zichzelf en zijn eigen zoe
ken naar de waarheid en de
uiteindelijke verlossing. Ter
wijl bij Goethe Faust uiteinde
lijk toch in de hemel komt,
eindigt deze bij Berlioz in de
hel. In acht scènes zonder pau
ze en zonder een inleidende
ouverture laat Berlioz als een
volbloed-romanticus Faust zijn
Marguérite en de helse Mep
histo hun verhaal vertellen als
een soort waarschuwing aan
de mens om zijn ziel nooit aan
de duivel te verkopen.
De rijk geïnstrumenteerde or
kestpartij met voor iedere zan
ger een eigen kleur- en klank
patroon vormt de spil van deze
„Opéra de Concert".
Hartmut Haenchen toonde
zich met een geïnspireerd spe
lend Rotterdams Filharmo
nisch Orkest, een ware opera
dirigent, die kleur, spanning
en rhytmiek superieur be
heerst.
Voor het koor van de Neder
landse Opera, gemengd en
mannen en vrouwen apart, is
in deze opera een grote rol
weggelegd. Waren er in de
eerste scènes nog wat ongelijk
heden tussen koor en orkest,
gaandeweg ging alles steeds
beter. Eén van de hoogtepun
ten vormde het „fugatische
Amen-koor" dat indertijd nog
als een belediging voor de
"kerk werd opgevat. Kupfer
bleek zich in decor en regie
aan de rijkdom van de muziek
te hebben gespiegeld. Hij de
monstreerde zijn geloof in de
mens door Faust na zijn helle
vaart, waarbij slechts loze le
dematen op de aarde achter
bleven, weer in dezelfde grijze
stofjas als in de beginscène te
laten terugkeren, om het voor
gordijn zelf te sluiten. Op het
podium was het interieur van
een ouderwetse halfronde
schouwburg nagebouwd, met
drie balcongalerijen. De koors
cènes spelen zich binnen deze
schouwburgruimte af. Faust
en Mephisto blijven groten
deels op het voortoneel, al dan
niet door doeken afgeschermd
van deze binnenruimte, die af
wisselend de buitenwereld en
die van de geesten symboli
seert.
Waar Faust en Mephisto zich
ook bewegen, hun volgspot
verlaat hen nooit. Mephisto in
de persoon van de bariton Ber
ry McCauley is meer een glad
de en elegante verleider dan
een sinistere figuur. De ro
mantische held van het stuk,
Faust, heeft in de tenor - PHi-
lippe Lafont - een uitstekende
vertolker gevonden. De mezzo
Hedwig Fassbender heeft een
gekruid timbre, wat haar ge
knipt maakte voor haar droe
vige rol.
Het geheel maakte een bijzon
der sterke indruk, ook al was
het misschien niet voor ieder
een duidelijk wat er nu uitein
delijk met Faust was gebeurd.
ERIK BESIER
ARNHEM De poging van
Het Gelders Orkest om tijdens
de komende jubileumviering
drie Nederlandse topdirigen-
ten een produktie te laten lei
den is mislukt. De dirigenten
zegden af vanwege de ondui
delijke toekomst van het or
kest. Alleen Hans Vonk bleek
bereid om een concert te lei
den.
Bernard Haitink en Edo de
Waard hebben afgezien van
medewerking aan een produk
tie. HGO bestaat dit jaar hon
derd jaar. Het jubileum wordt
met een groot aantal activitei
ten gevierd.
Hans Vonk zal bij Het Gelders
Orkest voor het eerst in zijn
leven een Mattheus Passion
dirigeren. „Toen we drie jaar
geleden begonnen met de
voorbereidingen van het jubi
leum was de toekomst van het
orkest zo onzeker dat uiteinde
lijk alleen Hans Vonk bereid
bleek te komen", aldus direc
teur H. Hierck van de Stich- HGÖ.
ting Het Gelderse Orkest.
endaal en Andries van Rossem
en de Pool Witold Lutoslawski
schrijven een orkestwerk voor
HGO heeft verder aan een
aantal binnen- en buitenlandse
componisten opdracht gegeven
een werk voor het orkest te
schrijven. De Nederlanders
Tristan Keuris, Willem van
Manen. Jan Rokus van Roos-
De officiële jubileumviering
heeft plaats tijdens een concert
op 14 oktober in Arnhem on
der leiding van de vaste gast-
dirigent Roberto Benzi. Het
concert wordt vrijwel zeker
uitgezonden door de NOS-tele-
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
,,UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant
3 Young gunt (12); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. BABYLON 1 (Winkelcen
trum Babyion. tel. 471656): A fish
called Wanda (al): 14.30. 17.00,
19.15, 21.45. BABYLON 2: Be
trayed (16); 14.30, 16.45, 19.00,
NEAC 2: Willow (al); do.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. i
laa in the mist (al); do.
13.45. A fish called Wanda (al); 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ma. t/m
00k 16.00. i
l di.
I 13.30.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19,
tel. 071-121239): Cocktail (12);
19.00, 21.15. do. t/m zo. wo. 00k
14.30. LIDO en STUDIO (Steen-
straat 39, tel. 124130): Masquera
de (12); Willow (al); 19.00, 21.15.
Who framed Roger Rabbit (al); A
fish called Wanda (al); Big (al);
14.30, 19.00, 21.15. Moonwalker
(al); 14.30. Frank en Fray (al);
14.30. «TRIANON (Breestraat 31.
tel. 123875): De ondraaglijke licht
heid van het bestaan (al); 20.00.
za. zo. ook 14.00. REX (Haarlem-
14.30, 19.00, 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Scrooged (al); 19.00, 21.15. do.
t/m zo. wo. ook 14.45. CITY
THEATER II: U2, rattle and hum
(al); 19.00, 21.15. zo. ook 14.45.
4.00. De reddertjes; do. t/m 1
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13.269): Action Jackson
(12); vr. za. zo. 20.00. Hope and
4.00, 18.45, 21.30.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA
ii het bestaan (al); 20.30. ma. dl.
1TROPOLE 5: C
1 (al); 18.45, 21.3
.00. ODEON
(Herengracht 13, tel. 462400):
Cocktail (al); 13.45, 18.45, 21.30.
zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30.
ODEON 2: Me and Him (al); 13.45,
18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00,
18.45, 21.30. ODEON 3: License
to drive (al); 13.45, 18.45, 21.30.
zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30.
ODEON 4: Big (al); 13.45, 18.45,
21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45,
21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat
12b, tel. 656402): Chostbustars
(al); 19.15. do. vr. za. zo. wo. 14.30.
Enrico IV (16); 21.45. STUDIO 2:
Bagdad café (16); 19.00, 21.30.
STUDIO 3: Spoorloos (16);
19.00, 21.30. HAAGS FILMHUIS:
Zaal 1: Een verhaal van de wind;
19.30. zo. ook 14.00. Hat rode ko
renveld; 21.45. zo. 16.15. Zaal 2:
Drowning by numbers; 19.30. zo.
ook 14.00. SMauvais aang; 21.45.
zo. ook 14.00. Zaal 3: 19.30, 21.45.
zo. ook 14.00, 16.15. II Grido; do.
Ludwig; vr. Le testament d'orp-
hée; za. Wie de waarheid zegt
moet dood; zo. Opname; ma. La
feu tollet; di. Schwestern; wo.
00.15. CINEAC 2: Willow (16);
13.15, 16.00. wo. 14.00. METRO-
POLE 5: Moonwalker; do. t/m zo.
13.15, 16.00. wo. 14.00. STUDIO
1: Ghoetbusters; 14.30. (beh. ma.
di.). STUDIO 2: Jongle book;
14.00. (beh. ma. dl STUDIO 3:
Bambi; 14.15. (beh. ma. dl.).
Stadsgehoorzaal (Lelden): Concert
delssohn. Onder leiding van Heinz
Wallberg met medewerking van Vi
cente Zarzo (hoorn). Gehoord op 10
Vaardigheid en ervaring bezit
het Residentie Orkest in hoge
mate. Daarvan getuigt dit ge
zelschap bij herhaling door
zijn absoluut toonvaste en rit
mische spel. Dat een musice
rend gezelschap ook teveel aan
'kunde' in huis kan hebben,
lijkt niet voor de hand liggend.
Toch, routine en kundigheid
alleen maken nog geen ge
slaagd concert. Wanneer een
minimum aan enthousiasme
femist moet worden, slaat de
aaiheid toe. Het Haagse or
kest maakte gisteravond in
een uitverkochte Stadsgehoor
zaal met het programma voor
de pauze een dergelijke matte
indruk.
In de symphonie nr. 5 in Bes
van Franz Schubert klonk in
het laatste deel nog wel enig
vuur door. Het allegro daaren
tegen was vlak en ongeïnspi
reerd. Vlak, want het orkest
leek zich nauwelijks in te
spannen om binnen het volu
me contrasten aan te brengen
die verder reikten dan tussen
mezzoforte en mezzopiano,
wat dit luchtige werk tamelijk
log maakte. In de zwakke ba
lans tussen strijkers en blazers
(blazers te zacht, maar de hobo
te hard) waren de laatsten
vaak onverstaanbaar. Ongeïn
spireerd, waar dezelfde frasen
door verschillende instrumen
ten afwijkend geïnterpreteerd
werden. Men kreeg de indruk
dat deze zaken vooraf slecht of
helemaal niet doorgesproken
waren. Zulke bezwaren kleef
den eveneens aan het andante
en het laatste deel, het me-
nuetto.
Gelukkig niet saai was vervol
gens het optreden van hoor
nist Vicente Zarzo in het con
cert voor hoorn en orkest nr. 4
in Es (KV 495) van Wolfgang
Amadeus Mozart. Met een ma
jestueuze toon en virtuoos spel
beheerste deze uitnemende so
list de uitvoering volkomen.
Onder de ervaren maar weinig
dwingende directie van Heinz
Wallberg werd na de pauze in
de symfonie nr. 4 in A (de 'Ita
liaanse'. opus 90) van Felix
Mendelssohn Bartholdy, muzi
kaal wél flink uitgehaald. Met
name in het derde (con moto
moderato) en het slotdeel (sal-
tarello) namen dirigent en or
kest het publiek voor zich in
doordat de nadelen van de
minder uitgewerkte dynamiek
bij Schubert hier grotendeels
opgelost werden. Het kan dus
wel. Jammer van Schubert.
TOM STRENGERS-
FOTO: TJERK HERINGA
PARIJS David Bowie
treedt vandaag op het
eiland Moustique in het
Caribische gebied in het
huwelijk met Melissa
Hurley, een Amerikaanse
danseres.
Het wordt de tweede maal dat
de inmiddels 42-jaar oude
„Thin White Duke" trouwt.
Uit zijn eerste huwelijk, met
de zangeres Angela Barnett,
heeft hij een zoon, de inmid
dels 17 jaar oude Zowie. Bowie
leerde zijn aanstaande twee
jaar geleden kennen tijdens
zijn Glass Spider Tour. Gasten
bij de huwelijkspartij zijn on
der meer Mick Jagger en zijn
vriendin Jerry Hall, Tina Tur
ner, Eric Clapton en prinses
Margaret. Na het huwelijk zal
Melissa door het leven gaan
als mevrouw Jones, aangezien
Bowie in werkelijkheid David
Jone^Jieet.
(ADVERTENTIE)
Kosteloze taxatie in Wassenaar
14 februari 1989: Kasteel Oud-Wassenaar, Park Oud Wassenaar 1,
Wassenaar
Schilderijen, Tekeningen, Grafiek, Zilver, Juwelen, Meubelen (tuinmeubelen en
tuinornamentcn), Klokken, Sculpturen, Europese en Aziatische Ceramiek en
Kunstvoorwerpen, 20ste eeuwse Decoratieve Kunst en Varia.
Op dinsdag 14 februari 1989 zal een team specialisten van Christie's Amsterdam van 10.00
tot 16.00 uur in Wassenaar aanwezig zijn om vrijblijvend en kosteloos uw kunstvoorwerpen
te taxeren cn u te adviseren omtrent eventuele veiling in Amsterdam, Londen of Genève.
Het maken van afspraken is niet nodig. Van grote objecten kunt u foto's tonen.
Voor taxatie
op een nader
omvangrijke collecties bestaat tevens de r
te komen tijdstip.
ogelijkheid tot bezoek aan huis
Indien op 14 februari in Kasteel Oud-Wassenaar te Wassenaar goederen voor een van de
komende veilingen worden aangeboden, zal Christie's die dagen voor gratis transport van
Wassenaar naar Amsterdam zorgdragen.
n ook bij Christie's Amsterdam
engenoemde objecten, alle andere
Dagelijks kunt U tijdens kan toe
terecht voor kosteloze taxatie vat
kunstvoorwerpen en antiquiteitc
Mor nadere inlichtingen:
Cornells Schuytstraat 57,1071JG Amsterdam
Tel: (020) 6 64 2011
CHRISTIE'S
AMSTERDAM