„Theologen hebben irritatie van gelovigen verwoord'" Een filosofische kater van formaat Privégebied Vaticaan onderzoekt werk Schillebeeckx kerk wereld beroepingen £eidóc<3ouAcmt >weer GEESTELIIK LEVEN/OPINIE SaidócQowumt ZATERDAG 4 FEBRUARI 1989 PAGINA 2 door Marinus van der 8erg ,,Wat zit u hier alleen in deze donkere hoek", zei ik eens tegen een verpleeghuisbewoonster. „Laat me maar", zei ze. „Dit is een van de weinige plekken waar ik alleen kan zijn, waar ik niet gezien word. Hier kan ik alleen zijn met mijn verdriet en wordt niet meteen gezegd: „Wat zit u toch te piekeren, of wat kijkt u toch verdrietig". Deze ervaring is me altijd bijgebleven, omdat ze me zo geleerd heeft dat een mens een plek voor zichzelf moet kunnen hebben. Een plek waar je stil kunt zijn. Een plek waar je kunt huilen. Dit privé gebied wordt te veel en te snel geschonden. „Je moet kijken naar de mooie dingen. Je moet je niet te veel zorgen maken over de toekomst", wordt vaak gezegd. Elke mens moet niet alleen een privégebied kunnen hebben, maar ook zijn privé-gedachten en gevoelens. Als een moeder een van haar opgroeiende kinderen ziet piekeren en ze dringt erop aan dat haar kind zal zeggen waar ze mee zit, dan stuit ze meestal op geslotenheid, op een muur. Een mens, jong of oud, geeft zijn gevoelens en gedachten niet prijs als hij zich daartoe gedwongen voelt. Een mens moet ook het gevoel hebben dat hij verdrietig mag zijn. Als anderen zeggen dat je afleiding moet zoeken en niet zo moet zitten te piekeren dan wordt je van je gevoelens beroofd. Velen van ons zijn echter niet in deze zin opgevoed. We hebben vooral geleerd dat we niet aan onszelf moesten denken. We leerden dat we dingen, gevoelens, moesten toedekken omwille van de lieve vrede. Het begrip conflict kreeg zo een eenzijdig negatieve betekenis. Conflict is eigenlik dat iemand mijn privégebied binnendringt zonder toestemming. Conflict is dat iemand mij naar achteren duwt. Sommige mensen hebben geleerd om tijdig „stop" te roepen, „au" te zeggen. Zij stellen grenzen. Zij protesteren. Protesteren is uitkomen voor jezelf, voor je gevoel, voor wie jij bent, uitkomen, naar voren komen met jouw waarde. Jij bent ook iemand. Anderen laten zich van alles opdringen, laten zich terugdringen, laten zich in de wiek schieten. Zij laten hun privégebied bezetten en kiezen niet (meer) voor hun eigen gebied. We leerden immers: „De verstandigste zwijgt, houdt zijn mond dicht". En wie wil er voor dom worden aangezien? Zo werden gevoelens de nek omgedraaid en zo kan een mens vreemde worden van zichzelf. Niet „ja-zeggen" maar „nee-zeggen" kan een grote deugd zijn in het leven. Waar een mens „néé-zegt" laat hij van zich horen, daar geeft hij weerstand, stelt grenzen. Waar een mens nee- zegt, laat hij niet (langer) over zich heenlopen. Daar keert de slaafse houding zich om in een vrije houding. Een ziekenverzorgster die drie maanden in India werkte in een van de sterfhuizen van moeder Teresa en nu weer in een Nederlands verpleeghuis, zei: „Als een bewoner tegen mij zegt: snotaap ik wil niet door jou geholpen worden, dan betekent dat: hij durft iets te zeggen en is ondanks zijn afhankelijkheid niet meer zo bang om iets te zeggen". Ik vroeg me af of zij dat juist in India geleerd had: hoe arm en afhankelijk een mens ook kan worden en kan zijn: elke mens blijft een eigen waardigheid en heeft dus recht op een eigen privégebied. Een mens moet kunnen zeggen wat hij voelt. Geen mens hoeft over zich heen te laten lopen. Geen mens hoeft zich te laten verkrachten of nog duidelijker: geen mens mag verkracht worden. De levenservaring leert dat iets wat opgedrongen is niet gedijt. Het wordt afgestoten en nooit innerlijk aanvaard. Dat geldt in alle relaties. Mensen worden alleen gehoorzaam als ze elkaar gehoor geven, als ze eikaars privégebied respecteren. Gehoorzaamheid is dan ook niet dat de een zijn wil oplegt aan de ander, maar gehoorzaamheid is samen luisteren in respect voor eikaars privé. Waar mensen zich durven uit te spreken, daar verliest de angst zijn heerschappij en kan eigen leven gedijen. NIJMEGEN Het Vaticaan stelt opnieuw een onderzoek in naar de rechtzinnigheid van het werk van de Nijmeegse emeritus hoogleraar dogmatiek dr. E.C.F.A. Schille beeckx (74). Ook het werk van een andere Nijmeegse emeritus, dr. A.A. Willems (62), wordt onderzocht. Dit meldt het weekblad De Bazuin, dat door dominicanen wordt uitgege ven. De congregatie voor de geloofsleer, die waakt over de zuiverheid van het rk geloof, onderzoekt de opvattingen van in totaal ze ven dominicanen. Dit heeft de secretaris, aartsbisschop Alberto Bovone, geschreven aan de algemeen overste van de orde, de Ier se pater Damian Byrne. Schillebeeckx, die van 1958 tot 1982 in Nijmegen doceerde, kwam reeds tweemaal eerder met de congre gatie voor de geloofsleer in aanraking. Daar bij stonden zijn opvattingen over het kerke lijk ambt centraal. Beide keren leidde dat overigens niet tot een veroordeling. Ditmaal wordt hij „vervolgd" wegens zijn ethische op vattingen. Aanleiding is het artikel .Menselij ke biotechniek en Gods handelen', dat in 1986 verscheen. Willems wordt verweten dat hij zich heeft uitgesproken voor de priester wijding van vrouwen. Het lijkt me dat we alle reden hebben harder te denken dan ooit. J.F. LYOTARD SCHILLEBEECKX OVER VERKLARING VAN KEULEN: NIJMEGEN „Ik denk niet dat onze verklaring effect zal hebben, maar het moest gebeuren. An ders zou ons het verwijt treffen dat we laf zijn, onze mond houden en stiller worden. Ook al verandert er niets, het is toch belangrijk dat ons geluid gehoord wordt, omdat de verklaring weergeeft wat er onder het gelovige volk leeft. In Keulen hebben veel ka tholieken zich laten uit schrijven vanwege de be noeming van kardinaal Meisner. Als theologen hebben we iets verwoord van de irritatie onder de Dat zegt prof. dr. E. Schille beeckx, emeritus-hoogleraar in de dogmatiek uit Nijmegen. Met zijn Nijmeegse collega's Haarsma, Halkes, Walf en Schoonenberg behoort Schil lebeeckx tot de onderteke naars van de zogeheten „Keulse verklaring van ka tholieke hoogleraren in de theologie", die vorige week werd gepubliceerd in de Süd- deutsche Zeitung. In deze ver klaring uiten 163 katholieke hoogleraren uit de Duitstalige landen en Nederland hun ernstige bedenkingen tegen het beleid van paus Johannes Paulus II op het punt van bis schopsbenoemingen, het ont nemen of ontzeggen van de kerkelijke leerbevoegdheid aan gekwalificeerde theolo gen of theologes en „de theo logisch zeer aanvechtbare po ging, om naast de juridische competentie van de paus de leerstellige competentie van de paus op de voorgrond te plaatsen en te overtrekken". Over deze drie zaken schrij ven de hoogleraren: „De waarnemingen op deze drie gebieden lijken een signaal te zijn van een verandering in de post-conciliaire kerk: van een sluipende structuur-ver andering door een verder uit rekken van het jurisdictiehië- rachie; van een toenemend onmondig maken van de plaatselijke kerken, van een weigering theologische argu menten te accepteren, en van het terugdringen van leken in de kerk; van een tegenwer king van boven, die de con flicten in de kerk door disci plinering versterkt." De ka tholieke hoogleraren in de theologie uitten hun kritiek uit zorg. „De kerk", zo ver klaren zij, „staat in dienst van Jezus Christus. Ze moet weer stand bieden aan de constante verleiding zijn evangelie van Gods gerechtigheid, barmhar tigheid en trouw via een beroep op twijfelachtige machtsstructuren te misbrui ken voor eigen macht." Meisner Directe aanleiding van de verklaring was de omstreden benoeming van bisschop Meisner tot kardinaal van Keulen. „De druppel die de emmer deed overlopen", al dus Schillebeeckx. Meisners benoeming paste in een reeks van bisschopsbenoemingen, die de laatste tijd plaatsvon den zonder steun of raadple ging van de bisdommen of de voor benoeming verantwoor delijke organen: Hanns Her man Groër en Kurt Krenn in Wenen, Georg Eder in Salz burg, Klaus Küng in Feld- kirch, Wolfgang Haas in Chur. Schillebeeckx: „Dezelf de berichten komen uit de Verenigde Staten en Latijns- Amerika. Bisschoppen in La tijns Amerika, die voor de be vrijdingstheologie zijn, wor den uitgerangeerd en ver plaatst naar kleinere nietsbe tekenende bisdommen. In Frankrijk werden bisschop pen benoemd, die duidelijk conservatief zijn." Verder wijst de Nijmeegse hoogleraar erop dat recente lijk meer dan tien Duitstalige moraaltheologen problemen ondervonden bij een aanstel ling of promotie door toedoen van kardinaal Ratzinger en zijn Congregatie voor de Ge loofsleer. Op zijn tafeltje ligt een boek waarin het uitge- breidde dossier gepubliceerd is over het ontnemen van de kerkelijke leerbevoegheid van de Duitse moraaltheoloog Stephan Pfilrtner. „In Bonn was de in Tilburg docerende prof. Karl-Wilhelm Merks door de bisschoppenconferen tie en de universiteit be noemd. Hij werd getroffen door een veto van het Vati caan. Daarmee is zijn benoe ming niet doorgegaan. In Spanje, Italië en de Verenigde Staten wordt een groeiend aantal theologen afgezet. In Italië vallen ze bij bosjes. On der het pontificaat van paus Paulus VI zijn er wel proces sen tegen theologen gevoerd, maar er is er geen een afge zet. Ik heb zo al een lijstje verzameld van 16 theologen, die gebroodroofd zijn." Uitbreiding Daarnaast is er een derde punt van kritiek op het beleid van de paus: het „uitrekken van de dogmatische leerbe voegdheid". In toespraken tot Prof. E. Schillebeeckx FOTO: SP de Noord-Amerikaanse bis schoppen en tot een interna tionaal congres van moraal theologen stelde de paus dat de encycliek 'Humanae Vitae' van paus Paulus VI, waarin het gebruik van voorbehoeds middelen word verboden, tot de „fundamentele hoekstenen van de christelijke leer" be hoort. „De paus heeft gezegd dat de veroordeling van het gebruik van voorbehoedsmid delen een geopenbaarde waarheid is. Daarmee krijgt die encycliek het karakter van een onfeilbare uitspraak. Dat is iets totaal nieuws. Op zijn eentje gaat de paus uitma ken wat de dogmatische waarde van een encycliek van zijn voorganger is. Dat is een onaanvaardbare over schrijding van zijn leerbe voegdheid. Toen journalisten destijds aan de woordvoerder van paus Paulus VI vroegen of deze encycliek onfeilbaar was, heeft hij dat ontkend." Schillebeeckx verwacht niet dat de verklaring leidt tot een veranderende houding van het Vaticaan. Rome tracht de verklaring te „bagatelliseren", zegt hij, wijzend op de reactie van de woordvoerder van de paus, de Spanjaard Joaquin Navarro Valls, die het protest van de theologen 163 afdeed als een „locaal feit.". „Ze zul len in Rome wel met de ver klaring in hun maag zitten", gniffelt hij. „Het kan twee kanten opgaan: ofwel Rome zal harder optreden tegen hun onwelgevallige theologen, of wel het heeft enig effect, als theologen uit de hele wereld verder ondertekenen. Maar dat deze paus verandert, ver wacht ik niet. Daarvoor is hij te zelfverzekerd in zijn opvat tingen." THEO KRABBE Christelijke uitgevers tekenen convenant LAGE VUURSCHE - Bijbelver- halen bevatten een specifieke opvoedkundige dimensie: ze la ten (kinderen) zien hoe je nooit de moed moet laten zakken, je nooit verslagen moet voelen, maar dat je kunt leven in de voortdurende hoop dat deze we reld vrede en gerechtigheid ge vestigd kan worden. Dat zei dr. Cil Wigmans van de Nederlandse Zondagsschoolvere niging (NZV) in Lage Vuursche tegen collega's uit diverse Euro pese landen tijdens een presen tatie van de NZV. Bijbelverhalen, zo vervolgde dr. Wigmans, helpen kinderen om echt mens te worden. Redenen te over om vooral verhalend be zig te zijn in de geloofsopvoe ding. En daarbij hoort materiaal. Voor dat laatste waren de orga nisaties bijeen: ze tekenden een overeenkomst voor samenwer king op het terrein van materi aal voor geloofsopvoeding. Er waren afgevaardigden van organisaties uit Finland, Zwe den, Noorwegen, Denemarken, West-Duitsland en Nederland. Tussen diverse leden van de „Noordeuropese conferentie van kerkelijke uitgevers" bestaan al jarenlange contacten. Zo werken de NZV al geruime tijd samen met de Finse Zondagsschool or ganisatie. In een convenant dat gisteren is getekend is onder an dere afgesproken dat de deelne mers elkaar het recht van eerste koop geven van het materiaal dat ieder uitgeeft. De uitgevers willen zich nader beraden op de wijze waarop ze bij het vervaar digen van materiaal nog beter kunnen samenwerken. (toez.) als predikant voor bijzondere werkzaamheden (geestelijk verzor ger Holyziekenhuis) dr.A.H. van Erp koop te Benschop (part-time). Gereformeerde Kerken vrijge- Beroepen te Almkerk-V veld, te Musselkanaal-Valthermond en te Onnen drs.J.Janssen, kand. te Assen; te Groningen-Oost T.K. van Eerden te Kantens. Er wordt wel beweerd dat de tijd niet langer is aan de ideo logieën, aan het denken in stelsels, maar aan het pragma tisme. Ideologische rijken wankelen of staan onder gro te druk. In kerken bekogelen rekkelijken en preciezen el kaar omdat zij het over de ideologie niet langer eens zijn. Politieke partijen verkeren in moeilijkheden, vooral wan neer ze zo ideologisch geladen zijn als de Partij van de Ar beid. Het meest 'frappante voorbeeld van ideologische verwarring is misschien wel de Sovjet-Unie, zo ongeveer het laatste politieke rijk dat er een gesloten waarheidsopvat ting op nahield. Met zijn her vormingen zaagt partijleider Michael Gorbatsjov driftig aan de poten van het marxis- tisch-leninistische stelsel. Het moet wel want als het niet ge beurt, dreigt de Sovjet-Unie aan interne tegenstellingen te bezwijken. De gehanteerde ideologie kan niet langer de oplossingen aandragen waar nu juist zo'n behoefte aan is. Ze wordt dus overboord gezet zonder dat dit overigens met zoveel woorden wordt gezegd. Ongewild vormt het optreden van de Russische partijleider de illustratie van een stro ming die momenteel spraak makend is in de filosofie, die van het zogeheten postmoder nisme. In de filosofie van het postmodernisme worden, grofweg gezegd, korte metten gemaakt met de gedachte dat de hele wereld „bedacht", van betekenis kan worden voor zien, vanuit een enkel sy steem. Toch is dat de preten tie van het misschien wel meest totale en ingrijpende systeem dat er in de geschie denis bestaat: het marxisme- leninisme. De geschiedenis van de filoso fie, maar ook die van de reli gie, zou je kunnen karakteri seren als een aaneenschake ling van systeembouwers die ieder voor zich hebben gepro beerd de hele wereld in een enkel systeem te omvatten. Het marxisme-leninisme vormt misschien wel de kroon op dat streven. Het heeft als sinistere bijeenkomstigheid dat het waarschijnlijk ook het grootste aantal slachtoffers heeft veroorzaakt. Jean-Frangois Lyotard, een van de bekendste post-moder- ne filosofen, heeft opgeroepen tot omverwerping van het sy steem-denken. Want - en dat is zijn voornaamste bezwaar - systeem-denken leidt tot ter reur. Wie niet in het systeem past, wordt er meestal op ge welddadige wijze uit verwij derd. Kijk naar de (recente) geschiedenis van de laatste tweehonderd jaar waarin de vooruitgangideologieën (libe ralisme, communisme, socia lisme) een voorheen onge kend aantal slachtoffers heb ben veroorzaakt. Sartre zei dat politiek niet zonder vuile handen bedreven kon worden en rechtvaardigde in de jaren vijftig het stalinisme. Lenin meende dat de politiek niet zonder vuilnisvat kon. We weten inmiddels dat miljoe nen daarin verdwenen zijn. Nihilisme Het echec van het communis me, dat aan het speerpunt van de vooruitgang stond, heeft de humanitaire idealen zelf in diskrediet gebracht. Het heeft gezorgd voor een filosofische kater van formaat: het post modernisme. Maar dreigt dit postmodernisme niet het kind met het badwater weg te gooi en? Dat is de inzet geworden van een debat tussen filoso fen, Lyotard als belangrijkste woordvoerder namens de postmodernen, Jürgen Haber- mas namens de modernen die het Verlichtingsideaal, zij het in een aangepaste vorm, wil len redden. Want staat door het postmodernisme te omhel zen de deur niet open naar ni hilisme? De Utrechtse hoogle raar Van Reijen heeft in De onvoltooide rede geprobeerd de tegengestelde posities te verduidelijken, iets waar hij nog het best in slaagt in het eerste deel van zijn boek. De Franse revolutie wordt ge zien als het begin van het vooruitgangsdenken. De Ver- lichters streefden naar eman cipatie. De geschiedenis was een onomkeerbaar proces. Met behulp van de rede zou de ideale maatschappij bereikt worden. Het redelijk, wetenschappelijk denken, het denken in elkaar uitsluitende categorieën, heeft zich sindsdien van alle le vensterreinen meester ge maakt, zo stelt Lyotard. Niet alleen in de politiek, ook in de architectuur en de literatuur vindt de vooruitgang vertol kers. In de architectuur raak te in het begin van deze eeuw het functionele, „redelijke" bouwen in zwang. Maar deze functionaliteit heeft tot een vormigheid geleid, tot eento nigheid, ook tot grootschalig heid waarin de menselijke maat zoek is. Is dit de uit komst van de Vooruitgang, van de Verlichting? Postmo derne architecten vinden dat de mens er wel erg bekaaid van af is gekomen en pleiten opnieuw voor fantasie, voor doorbreking van de uniformi teit. In Het postmoderne uitgelegd aan onze kinderen heeft Lyo- J.F. Lyotard tard geprobeerd uit te leggen wat hem bezielt. Het is be paald geen lectuur voor kin deren of het moet zijn dat we kinderen moeten opvatten in de betekenis waarin we alle maal kinderen zijn: kinderen sche aan de schrijfwijze Lyotard is dat hij het denken in ons bekende categorieën juist nadrukkelijk lijkt te ver mijden. Het resultaat is ver vreemdend: hij schrijft op een postmoderne i postmoderne. Plaatsbepaling Duidelijk minder ontoeganke lijk is het boekje Postmoder nisme van Dick Veerman en Christel van Boheemen, bei den fervente adepten van Ly otard. Zij doen een poging tot plaatsbepaling van het post modernisme als reactie op de negatieve kritiek die het post modernisme hier in Neder land bij kritici als Carel Pee tere en de componist Peter Schat heeft gekregen. Schat wordt vanwege zijn overdui delijke onkunde op een wel heel nadrukkelijke wijze de oren gewassen. Hier treden academici in het strijdperk te genover praktisch georiën teerde journalisten met een humanitair ideaal. Maar zijn de verschillen in de praktijk wel zo groot? Het debat post modernisme/modernisme is in de eerste plaats een acade misch debat. Het streven naar eenheid, de behoefte de wereld als op weg naar een harmonieuze een heid met een duidelijk doel te zien, typeert zowel Lyotard als Habermas. Het is een on- heid bestaan. Maar Lyotard meent dat we veel te snel tot die eenheid willen conclude ren, tot oordelen komen, en dus onvermijdelijk tot afwij zen: resultaat daarvan is, in laatste instantie, terreur. De eenheid bestaat wel maar valt volgens Lyotard niet te bena deren. Idealen die zeggen de eenheid te benaderen moeten steeds als een hersenschim worden afgewezen. Principiële modernisten zul len dus altijd de tegenvoeters zijn van de postmodernisten. Maar naar mate er meer ver splintering van idealen is en dus doorbreking van de een heid, een gevolg van-toene mende specialisering, wordt de ideale toestand waar het postmodernisme naar streeft, steeds meer bereikt. Het kan niet anders of het postmoder nisme is al heel oud. Zij is het anti-systeem bij uitstek, ge wekt door de confrontatie met het meest monstreuze systeem dat de geschiedenis heeft ge baard. PAUL VAN VELTHOVEN Jean Francois Lyotard: Het postmoderne uitgelegd aan onze kinderen. Prijs 22,50. Dick Veerman, Christel van Boheemen: Postmodernis me 17,90. Willem van Reij en: De onvoltooide rede. Prijs ƒ23,50. Uitgave Kok, Kampen. Fusiecontrole onontbeerlijk MINISTER Brinkman vindt het niet nodig de krantenwe reld met behulp van wettelijke voorschriften te beschermer) tegen een mogelijk uit de hand lopende fusiegolf. De be windsman liet dit onlangs aan de Tweede Kamer weten; hij negeerde daarmee het advies van zowel de Mediaraad als het Bedrijfsfonds voor de Pers. Deze instanties achten het wel degelijk gewenst dat er een wettelijk onderbouwde controle regeling komt voor persfusies. HET Bedrijfsfonds gaat daarbij wat verder dan de Media raad, maar in grote lijnen komt beider voorstel vrijwel op hetzelfde neer. Er mag in ons land géén uitgeversgigant ont staan die meer dan een derde deel van de dagbladmarkt be heerst, aldus de twee adviesorganen. Als een concern een marktaandeel van boven de twintig procent dreigt te ver werven, moet eerst een speciale toetsingscommissie het licht op groen zetten. Mocht deze commissie het onafhankelijk voortbestaan van een of meer bij de voorgenomen fusie be trokken dagbladen in gevaar achten, dan volgt een veto. CDA en PvdA hebben voorzichtig positief gereageerd toen dit tweestemmig advies werd gepubliceerd. De minister van WVC blijkt er duidelijk anders over te denken. BRINKMAN heeft natuurlijk de volledige vrijheid af te wij ken van een advies waarom hij overigens zelf heeft ge vraagd. De minister staat bovendien niet alleen in zijn me ning. De werkgevers in de dagbladsector, verenigd in de NDP, hebben van begin af aan gesteld dat zij geen behoefte hebben aan een beperking van de vrijheid tot samenwerking; in hun branche. Niettemin neemt de minister wel erg soepel de argumenten van de NDP over. DiE argumenten worden vooral ontleend aan de stelling, dat de naoorlogse fusies en andere samenwerkingsverbanden in de dagbladwereld de redding van de pluriforme pers zijn geweest. Er zijn weliswaar krantetitels verdwenen, maar niet doordat uitgeverijen gingen samenwerken. Integendeel. De veranderde behoeften en voorkeuren van het lezerspubliek zouden een slachting onder de redacties hebben aangericht, indien de uitgevers niet tot allerlei vormen van samenwer king hadden besloten. DEZE redenering snijdt zeker hout. Maar zoals in veel ge vallen geldt ook hier, dat historische waarheden niet per de finitie een garantie voor de toekomst inhouden. De concern vorming onder dagbladuitgeverijen heeft door de recente fu sies een schaal gekregen die niet langer vergelijkbaar is met wat zich in het verleden heeft afgespeeld. De bezorgdheid van Mediaraad en Bedrijfsfonds door de NDP „overdre ven pessimistisch" genoemd is daarom wel degelijk ge rechtvaardigd. OVERIGENS bepleit ook de NDP niet een totale vrijheid blijheid-situatie, waarin alleen de financiële belangen van uitgevers het wel en wee van de vaderlandse pers bepalen. En de minister toont zich evenmin geheel ongevoelig voor de zorgen van met name de journalisten. De verzamelde dag bladuitgevers willen best praten over een methode om „over heersende machtsposities" van dagbladondernemingen te voorkomen. Zolang het maar niet de kant op gaat van inhou delijke toetsing van fusie-voornemens. DaT klinkt aardig, maar een alternatief is eigenlijk niet voorhanden, en dat beseft de NDP uiteraard ook wel. Er is| geen objectieve manier om een grens te stellen aan perscon centraties. De vraag wat nog wel en wat niet meer mag ini het belang van de variatie op de dagbladmarkt, en dus van de democratische meningsvorming, impliceert altijd een in houdelijk waarde-oordeel over kranten en datgene wat ze re presenteren. MINISTER Brinkman wil het redactiestatuut tot quasi-wet- telijke buffer tegen ongewenste concentraties verheffen. Ge geven de functie van dat statuut als ideologische grondslag van een krant, is dat geen slechte gedachte. Zelfs echter als individuele redacties een absoluut veto zouden kunnen uit spreken tegen overneming van hun krant, zal dat in de praktijk onvoldoende zoden aan de dijk zetten om het grote re belang van een pluriforme pers voldoende te waarborgen. Daarvoor is op termijn enigerlei vorm van controleregeling bij fusies noodzakelijk. Veel bewolking DE BILT (KNMI) Het ho- gedrukgebied dat nu al dagen lang zijn invloed uitoefend op het weer in ons land is iets naar het zuiden uitgeweken. Hierdoor krijgt een actieve oceaan-depressie meer greep op ons weer. Het regengebied van dit laatste weer-systeem ligt vanmiddag boven de Brit se Eilanden maar bereikt ons pas in de loop van de avond. Het dikke wolkendek dat gis teren boven ons land aanwezig was gaat geleidelijk over in de bewolking van het naderende regengebied. Al met al blijft het aus flink bewolkt. De lucht die naar ons toe wordt gevoerd laat geen hogere tem peratuur toe dan ongeveer 4 graden. De zuidwestenwind is matig, maar aan de kust en boven het IJsselmeer wordt de wind krachtig en langs de Wadden- noordkai mogelijk wat lichte sneeuw.'s Nachts lichte vorst, overdag temperatuur rond 2 graden. Spanje, Portugal, Italië en de Joego slavische kust: af en toe zon en op de meeste plaatsen droog. Middagtempe- ratuur van 12 graden in de noordelij ke gebieden tot 16 graden in de zui- Griekenland: perioden met zon en droog. Middagtemperatuur ongeveer 14 graden. kust zelfs hard. divi Weersvc Europese I het KNMI, geldig voor morgen en maandag: Zuid-Scandinavië en Denemarken: morgen af en toe zon en enkele bui en, maandag veel bewolking en pe rioden met regen. Temperatuur's nachts rond het vriespunt, overdag ongeveer 4 graden. Benelux en Noord-Duitsland: af en toe zon en een enkele bui. Maandag veel bewolking en af en toe regen. 6 graden. Midden en Zuid-Duitsland: veel be wolking en af en toe wat sneeuw.'s Nachts lichte vorst, middagtempera tuur rond 3 graden. Frankrijk: half tot zwaar bewolkt en op de meeste plaatsen droog. Tempe ratuur's nachts dichtbij het vriespunt, overdag circa 9 graden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2