1
,Vragen over zingeving zijn in
£eidóe6otncmt
MÊÊm
kerk
wereld
KATHOLIEKE UNIVERSITEIT START PROJECT ZINGEVING EN RELIGIE
vrfHTPri nvpr 7inirpviny 7iin i n
„Geen problemen
met conciliair proces'
„Verbondsmuur" op
Haagse kerkedag
Kritische theologen zijn ketters'
1
ezers
Gevaarlijke uitspraak
>weer
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
QeidóaOowiant
DONDERDAG 2 FEBRUARI 1989 PAGINA 2
Hervormde Kerk houdt collecte voor conciliair proces
LEIDSCHENDAM Het bestuur van
de hervormde synode heeft de kerke
raden gevraagd te collecteren voor het
conciliair proces voor gerechtigheid,
vrede en behoud van de schepping. De
kosten voor deelname aan nationale
en internationale conferenties, in to
taal 215.000 gulden, kunnen niet wor
den betaald uit de gewone middelen,
zo meldt het synodebestuur.
In de Rooms-Katholieke Kerk en de
Gereformeerde Kerken in Nederland
wordt geen extra collecte gehouden.
Deze kerken hebben destijds ook hun
bezwaren geuit tegen een nationale oe
cumenische collecte waarvan binnen
de Raad van Kerken sprake was, be
vestigt desgevraagd secretaris ds. W.R.
van der Zee.
De Nederlandse Hervormde Kerk
hoopt met de opbrengst van de collecte
de deelname aan de Europese confe
rentie te Basel (mei), aan de Neder
landse kerkendag te Utrecht (septem-
bér) en aan de zogenoemde wereldcon
vocatie te Seoul (maart 1990) te bekos
tigen. Verder wil ze een deel van de
kosten die de Wereldraad voor de or
ganisatie maakt, betalen.
Het synodebestuur rekent erop dat het
benodigde bedrag makkelijk op te
brengen is, gezien „de eenstemmigheid
waarmee de synode ruim een jaar ge
leden heeft besloten deel te nemen aan
het conciliair proces".
Ik discussieer gaarne met
de jeugd. Ze herinnert
mij eraan dat ik het
vroeger ook niet wist.
K. Jonckheere
Weer wijding
permanente
diakens
ROTTERDAM Mgr.
R.Ph. Bar, bisschop van Rot
terdam, zal zaterdag in de
kathedrale kerk aan de Ma-
thenesserlaan de diakenwij
ding toedienen aan Albert
A.A. Koot (39) en Bart M.
Vergouwe (61). Beiden zijn
Rotterdammers en zullen als
permanent diaken in de
Maasstad werkzaam zijn.
De toerusting en vorming
voor het diakenambt ontvin
gen Koot en Vergouwe aan de
diakenopleiding „Dijnsel-
burg" in Utrecht waarin het
bisdom Rotterdam partici
peert. De heer Koot die onge
huwd is, zal als diaken werk
zaam zijn in het industriepas
toraat waarbij hij al een aan
tal jaren sterk betrokken is.
Hij werkte onder meer als
metaalbewerker in de
scheepsbouw. Diaken Vergou
we, gehuwd en vader van
drie kinderen, zal worden be
last met de pastorale zorg in
zieken- en bejaardenhuizen in
Rotterdam-Zuid. Op 11 de
cember vorig jaar werd Th. H.
Midden (55) gewijd tot diaken.
Hij is nu werkzaam in de H.H.
Petrus en Paulusparochie in
Leidschendam.
NIJMEGEN „Het is nu
duidelijk „in" je voor zin
vragen te interesseren.
De belangstelling voor
politieke en maatschappe
lijke vraagstukken is
sterk gedaald, maar mewt
wijsgerige onderwerpen
trek je volle zalen. Ook
de vormen zijn veran
derd: wilden studenten
vroeger vooral over on
derwerpen discussiëren,
nu wil men weer meer
luisteren".
Dit zegt prof. dr. Paul van
Tongeren, een van de studie
leiders van de cursus Zinge
ving en religie, waarmee de
Nijmeegse Katholieke Uni
versiteit inhaakt op deze be
langstelling. Woensdag ging
daar de cursus in het bijzijn
van de Groningse bisschop
Möller officieel van start met
een lezing van professor Pe
perzak over de Zin van de
Levensweg.
Zeker honderdvijftig studen
ten hebben zich al opgegeven
voor de cursus. De helft van
komt van buiten.
Tegelijkertijd waarschuwt
Van Tongeren voor het tren
dy karakter van deze interes
se. Het is volgens hem zaak,
zeker voor een katholieke
universiteit, ook voor deze
problemen interesse te blijven
wekken, wanneer de mode
een andere kant uitgaat. Hij
meent overigens dat zinge
ving niet per se louter in
christelijke zin en nog minder
tot kerkelijkheid herleid moet
worden.
Tijdens een discussie ter inlei
ding op het project op het pro
ject hoeft Van Tongeren niet
lang na te denken over de
oorzaak van deze grote be
langstelling. „De traditionele
huizen van zingeving zijn mo
menteel kaduuk. Het is daar
om heel belangrijk dat de
vraag naar de zin van het be
staan gesteld blijft worden en
niet een louter privé-aangele-
genheid wordt en in een on
vruchtbaar isolement terecht
komt. We willen met dit pro
ject juist laten zien dat je met
anderen zinvol over zinsvra-
gen kunt praten".
Rector-magnificus dr. B. van
Iersel, eveneens aanwezig bij
de openbare discussiebijeen
komst, wijst erop dat de Nij
meegse universiteit als katho
lieke instelling haar verplich
ting na moet komen.
Denkend aan de al jaren du
rende discussies over de in
vulling van de identiteit van
de Nijmeegse universiteit zegt
hij: „We hebben de afgelopen
tijd veel geprobeerd op aller
lei manieren. Dit project lijkt
te lukken." Ook de priester
en bijbelgeleerde Van Iersel
wijst op de kaduke huizen
van de zingeving, „waarin het
regent en het waait", en
waarin hij zich persoonlijk
evenmin thuis voelt. „De
overeenstemming van vroe
ger in het eigen huis keert
nooit meer terug. De vanzelf
sprekendheid waarmee de ka
tholieke universiteit ooit werd
opgericht is helemaal weg,
maar ik durf te beweren dat
we nu veel meer werk maken
van die katholiciteit dan
vroeger".
Hij zegt ook dat het huidige
project een manier is om ge
stalte te geven aan de katho
lieke identiteit van de Nij
meegse universiteit. „In ons
onderwijs en onderzoek wil
len we iets van die gelovig
heid uitdragen, maar daar
voor is het nodig dat er eerst
iets wordt opgebouwd, met dit
project laten we zien wat er
aan zinsproblematiek op onze
universiteit leeft".
Van Iersel meent dat ook nog
om een andere reden de tijd
gunstig is voor het project zin
geving en religie. „De genera
ties die hier nu studeren zijn
er veel minder mee in aanra
king geweest dan die van tien
twaalf jaar geleden. Er is dui
delijk minder aggerssie jegens
zulke onderwerpen". Prof. dr.
A. peperzak beaamt dat. „Stu
denten kwamen er toen niet
op af, nu juist wel."
In zijn introductielezing over
de zin van de levensweg wees
Peperzak er op dat „zingeving
iets is is dat mij overkomt als
ik mij er voor open stel". Ook
de franciscaan Peperzak wil
zingeving niet in louter chris
telijke betekenis interprete-
Zingeving houdt verband met
het eigen levensproject. De
religieuze dimensie komt tot
uiting in de zorg en de ernst
waarmee dit project wordt
uitgevoerd.
In de cursus die tot begin juni
duurt, komen vragen aan de
orde als weten en geloven, zin
zoeken en zin ervaren en
wordt aandacht besteed aan
verschillende visies op zinvol
bestaan alsook aan concrete
ervaringen van zin in levens
beschouwelijk perspectief.
Behalve dertien speciale hoor
colleges worden er ook werk
colleges gegeven. Een handelt
over het boek Merkstenen,
het persoonlijk getuigenis van
Dag Hammarskjelds, tussen
1953 en 1961 secretaris-gene
raal van de Verenigde Naties.
In confrontatie met de chris-
telijk-lutherse traditie van
zijn ouders zocht hij naar een
persoonlijk geloof dat zich in
spireerde op de grote mystie
ke schrijvers uit de Middel
eeuwen en andere niet-chris-
telijke mystieke stromingen.
Een ander werkcollege han
delt over tijdelijkheid en zin-
ervaring in het werk vand de
Nijmeegse romanschrijver A.
F. Th. van der Heijden, spe
ciaal bestudeerd aan de hand
van zijn nog niet voltooide
trilogie De Tandeloze Tijd.
Inlichtingen over het project
Zingeving en religie te ver
krijgen bij de Faculteit der
Wijsbegeerte van de Katholie
ke Universiteit Nijmegen, ter
attentie van Paul Sars, post
bus 9108, 6500 HK Nijmegen.
Tel. 080 - 51.29.98.
KARDINAAL RATZINGER:
ROME De president
van de rooms-katholieke
Congregatie voor de Ge
loofsleer, kardinaal Jo
seph Ratzinger, spreekt
tegen dat hij problemen
heeft met het conciliair
proces voor gerechtig
heid, vrede en behoud
van de schepping.
Zijn redevoering in de
cember vorig jaar waarin
hij een vredesconcilie van
alle wereldgodsdiensten
„gezien de ware aard van
de kerk" onmogelijk
noemde, is verkeerd
geïnterpreteerd, zo heeft
hij meegedeeld.
Mgr. Ratzinger heeft gezegd
dat zijn opmerkingen geen be
trekking hadden op de confe
renties in het kader van het
conciliair proces in Basel (mei
1989) en Seoul (maart 1990).
Hij doelde uitsluitend op het
voorstel van sommigen om
een „vredesconcilie van de
wereldgodsdiensten" te hou
den.
Binnen de Wereldraad van
Kerken was bezorgdheid ont
staan naar aanleiding van de
toespraak van kardinaal Rat
zinger. Het Vaticaan heeft
niet voldaan aan het verzoek
van de Wereldraad om als
mede-organisator op te treden
van de wereldconvocatie in
Seoul. Wel heeft het Vaticaan
twee rooms-katholieken aan
gewezen om de Wereldraad te
helpen bij het organiseren
van de bijeenkomst.
De opmerkingen van mgr.
Ratzinger deden binnen de
Wereldraad de twijfel groeien
of het Vaticaan nog aan Seoul
wil deelnemen. Dit te meer
daar kardinaal J. Willebrands
van de Vaticaanse raad voor
de eenheid van de christenen
eind vorig jaar nog niet wilde
toezeggen dat het Vaticaan
vertegenwoordigers naar
Seoul stuurt.
DEN HAAG De Haagse Gemeenschap van Kerken
belegt op zondag 21 mei een Haagse kerkedag in het
kader van het Conciliair Proces.
Er staan allerlei activiteiten op het programma, onder meer het
bouwen van een „verbondsmuur" bij de Grote of Jacobskerk.
Aan de in de Raad deelnemende kerken en gemeenten is ge
vraagd „bouwstenen", in de vorm van kisten, te maken. De
muur symboliseert het verbond dat mensen met elkaar maken
om te werken aan vrede, gerechtigheid en heelheid van de
schepping. Tegelijkertijd is de muur een concrete bijdrage aan
milieuzorg: er kan chemisch afval in worden gelegd (batterijen
etc.).
De Haagse stuurgroep geeft de lidkerken in overweging in de
ochtenddienst aandacht te schenken aan de Geloofsbrief van
de Nederlandse Raad van Kerken, uitgegeven in het kader van
het Conciliair Proces.
Tevens wordt aan de kerken gevraagd minimaal 25 mensen
min of meer officieel „uit te zenden" naar de bijeenkomst in en
rond de Grote Kerk.
Behalve het bouwen van een muur voorziet het (voorlopige)
programma in een groot aantal workshops: iedere gemeente/
parochie kan daarin laten zien wat de plannen zijn: bijvoorbe-
reld werken aan vrouw-kerk-samenleving, Oost-Europa kon
takten, arme kant van Den Haag, liederen, vervoer en verkeer
en dergerlijke.
Weer in opspraak
De Amerikaanse televisiepredikant Jimmy Swaggart is weer in opspraak. Hij wordt er opnieuw
van beschuldigd een prostituee tegen betaling seksuele handelingen te hebben laten uitvoeren.
Swaggart ontkent alles, zo bleek op een persconferentie. Hij kwam eerder in opspraak toen een
prostituee vertelde dat de predikant een relatie met haar had gehad. De predikant werd daarna
uitgestoten uit de kring van de christelijke pinksterbewegingen in de V.S. en zijn televisie-popula-
riteit daalde sterk.
Op de foto: Een zelfbewuste Swaggart op de persconferentie.
FOTO: AP
Geen opzet
bij dood
van Poolse
priester
WARSCHAU De brand die
een kritische, Poolse priester
afgelopen maandag het leven
kostte hij stierf aan ver
stikking door rook is ver
oorzaakt door een kortsluiting
in een elektrisch kacheltje.
Een woordvoerder van de
Poolse kerk zei woensdag dat
uit een onderzoek is gebleken
dat het vrijwel zeker om een
ongeluk gaat.
De 31-jarige priester Stanis-
law Suchowolec kwam bij de
brand door rookvergiftiging
om. Wat de zaak voor sommi
gen verdacht maakt, is dat
tien dagen eerder een andere
priester ook een onnatuurlijke
dood stierf en dat beide met
de vakbeweging Solidariteit
sympathiserende geestelijken
herhaaldelijk dreigementen
hadden ontvangen.
Er is geen reden om te veron
derstellen dat in Polen ie
mand rondloopt die dood en
verderf zaait onder priesters,"
zo verklaarde regerings
woordvoerder Urban. Naar
zijn zeggen zijn er in beide ge
vallen geen aanwijzingen
voor moord.
KARDINAAL BAGGIO:
ROME „Er zijn altijd ket
ters geweest en blijkbaar zijn
ze er nog". Dat was de korte
reactie van de Italiaanse cu
riekardinaal Sebastiano Bag-
gio op de „Verklaring van
Keulen" waarin 170 theologen
vorige week een felle aanval
deden op het beleid van paus
Johannes Paulus II.
Baggio is sinds 1984 camerlen-
go van de Rooms-Katholieke
Kerk, wat betekent dat hij na
de dood van de paus de zaken
Kardinaal Baggio
FOTO: AP claaf
paus bijeen moet roe
pen.
Een andere Italiaanse curie
kardinaal, Silvio Oddi, oud-
president van de congregatie
voor de clerus, had meer
woorden nodig om zijn me
ning naar voren te brengen.
Hij ging vooral in op de kri
tiek van de theologen dat de
paus de afwijzing van het ge
bruik van kunstmatige voor
behoedmiddelen maakt tot
„een fundamentele hoeksteen
van de christelijke leer".
Volgens mgr. Oddi weet het
Vaticaan dat de encycliek Hu-
manae Vitae, die het gebruik
van voorbehoedmiddelen ver
biedt, het geweten van de ka
tholieken raakt. „Velen den
ken dat de kerk tegenover be
paalde kwesties een buitenge
woon hard standpunt in
neemt. Maar ik denk persoon
lijk dat de kerk haar eigen
leer niet kan wijzigen. Voor
ons is de moraal gebaseerd op
goddelijke principes en ik ge
loof dat de kerk niet het ge
zag heeft haar grondbeginse
len te veranderen", aldus kar
dinaal Oddi.
Twee van Breda
Open brief aan Hans Teengs
Gerritsen, een van de negen
tien schrijvers van „de" brief
aan het kabinet, waarin om
vrijlating van Fischer en Aus
der Fünten werd verzocht.
Ja beste Hans, ook jij bent
voor de rest van je leven ver
oordeeld om als een van de 19
verder te leven. Jg hebt ge
schiedenis gemaakt. Ik zou
niet graag in jouw schoenen
staan. Waarom Hans, waarom,
welk doel moest hiermee ge
diend worden? Ik kan me nog
niet voorstellen dat het initia
tief hiertoe van jullie uit is ge
gaan. Men komt niet opeens
op een dag bij elkaar om nu
eens het lot van je beulen te
bespreken; jij zeker niet Hans.
Ik had je zo graag in miin her
innering gehouden als de man
die als een oudere broer naast
me stond, toen ik (jij weet wel
waarom) in 1976-1977 in het
centrum verbleef. Jij deelde
jouw ervaringen met de ande
ren en gaf ze vaak weer ver
trouwen in zichzelf. Daarom
vraag ik me steeds weer af,
wie of wat heeft jullie op dit
onzalige idee gebracht.
Jullie hebben met dit initiatief
een chaos aangericht. Jullie
hebben je vrienden in het ge
zicht geslagen. Dit waren de
beulen toch niet waard, Hans!
Het argument, dat men „men
sen" niet in de gevangenis
mag laten zitten tot de dood
erop volgt is zo wrang; zij heb
ben nog nooit een gevangene
begenadigd. Onze mensen
stierven als ratten in de kam
pen en als ze al niet ia^de
kampen omkwamen, kwam
dit alleen, omdat ze recht
streeks de ovens in gejaagd
werden. Je kunt toch moeilijk
zeggen dat zij, die als door een
wonder teruggekomen zijn,
door deze ploerten begenadigd
zijn. Jij weet beter dan wie
ook, dat onze mensen de rest
van hun leven veroordeeld
zijn door hun herinnering.
Door de regering is jullie op
treden uitgelegd als „een ver
anderde opvatting onder de
vervolgden en verzetsmen
sen". Zij zouden nu kunnen
weten, dat zij de plank mis
hebben geslagen. Een objectie
ve rondvraag onder deze men
sen had en dat weten jullie,
een andere uitslag gegeven.
Waar is jullie protest gebleven
tegen deze opvatting van de
regering, waarom is niet meer
benadrukt, dat, als het al jullie
initiatief was, dit op persoon
lijke titel gebeurde?! Toen Ko-
talla tiidens zijn gevangen
schap kv
te overlijden,
werden we door het dagblad
Trouw min of meer erop ge
wezen, dat we ons moesten
schamen dat zoiets in ons land
kon gebeuren. Ik heb gehuild
om deze beschuldiging, maar
kan me nog steeds niet scha
men en als er ook maar een
kleine blijk van medeleven in
mij op dreigt te komen, dan
bedenk ik mij hoe deze figu
rant zijn honden op ons af
stuurde en met een duivelse
lach genoot van onze angst.
Nee Hans, ik ga nu geen nare
verhaaltjes vertellen; je kent
ze beter dan ik en dat geldt ze
ker ook voor de andere 18. Ik
blijf alleen verbijsterd over de
houding van onze Volksverte
genwoordiging.
Als het alleen maar de jonge
vertegenwoordigers waren ge
weest, die geen enkele oorlog
servaring hebben, dan hadden
we misschien kunnen stellen
dat zij zich door de 19 hadden
laten beïnvloeden, maar als je
ziet hoe een Korthals Altes
diep geëmotioneerd zijn erva
ring met zijn klas vertelde (en
dat kan hij toch niet veinzen),
begrijp ik niet waarom hij niet
uitschreeuwde: „Stop dit voor
stel, laat zitten deze ellendelin
gen!" Anders ligt het met Kos-
to, die de moed had over zijn
vriend Joop Voogd te praten
en toch voor de vrijlating te
stemmen. Wij kennen Joop
Voogd als een groot voorvech
ter van de verzetsmensen en
vervolgden. Heer Kosto, hij
zou uw houding afgekeurd
hebben.
Ik moet stoppen, al zou ik
uren kunnen doorgaan. Mijn
moeder leerde me al „gedane
zaken nemen geen keer". We
zullen ermee moeten leven.
Maar het doet pijn, steeds
meer pijn, te moeten leven
met de gedachte, dat „de Twee
uit Breda" vrij rondlopen en
in hun woonplaatsen als mar
telaars worden ontvangen en
dat jullie daartoe het initiatief
hebben genomen. Jullie wens
ik toe dat je met jezelf in het
reine kunt komen; dat hebben
jullie aan het verleden ver
diend.
W. Cats
AMERSFOORT.
De Twee en Hirohito
Al zijn uw zonden als scharla
ken, God vergeeft als de
Grootmoedige bij uitstek aan
iedere berouwhebbende zon
daar. Als God barmhartig is
moeten mensen dat ook zijn.
Toen die van Breda weg
mochten overwon die barm
hartigheid, bij de begrafenis
van keizer Hirohito de half
slachtigheid. Wat deden de
Hollanders ooit in Indonesië?
Wie weet wat er echt gebeur
de. Dat de keizer ruste in
vrede en alle slachtoffers van
de oorlog. Dat is een waardi
ger, grootmoediger einde dan
toe te geven aan wraakgevoe
lens.
C.D. Noorderwier,
DEN HAAG.
TERWIJL werkgevers en bonden een principe-akkoord
(met een loonsverhoging) hebben bereikt over de nieuwe cao
vopr de metaalnijverheid, liggen vervoersbedrijven en
chauffeurs al een paar dagen met elkaar overhoop over de
arbeidsvoorwaarden. We willen de schuld voor dit conflict
zeker niet in de schoenen schuiven van dr. J. Weitenberg,
voorzitter van het christelijk werkgeversverbond NCW,
maar die heeft zich in elk geval wel de toorn op de hals ge
haald van ondernemend Nederland en van minister De Ko
ning. De aanleiding vormde de uitlating van de voorvechter
van het werkgeversbelang, dat de gezonde economische situ
atie van het moment voldoende ruimte biedt voor loonsver
hogingen. Er zit weer vlees en hier en daar zelfs vet op de
botten, zei hij, en de werknemers mogen best wat van de ve-
trandjes afsnijden.
WeITENBERGS eigen achterban was niet gelukkig met dit
royale aanbod en de zusterorganisatie VNO was ronduit ver
ontwaardigd. De ondernemers hameren ook in lopende cao-
besprekingen onvermoeibaar op de noodzaak van loonmati
ging. Ze hebben bepaald geen behoefte aan een dissident ge
luid uit eigen kring, dat ze aan de onderhandelingstafel on
getwijfeld met een dubbele echo terugkrijgen van de vak
bonden.
In diverse bedrijfstakken zijn de cao-onderhandelingen nog
gaande. Hoewel het in enkele sectoren niet echt soepel loopt,
zoals de vrachtwagenchauffeurs bewijzen, dreigt momenteel
geen massale arbeidsonrust. Dat komt mede doordat slechts
een beperkt deel van alle cao's ter discussie staat. In de mees
te bedrijfstakken werden de arbeidsvoorwaarden voor 1989
al eerder vastgelegd in meerjarige cao's. Niettemin hechten
de werkgevers zeer aan een gesloten onderhandelingsfront.
Te meer daar niet alleen 1989 op het spel staat, maar een
trend kan worden gezet voor de komende jaren.
De afspraak in het werkgeverskamp luidde: verdere ar
beidstijdverkorting is niet bespreekbaar want atv is een
ramp, en prijscompensatie is buiten de orde want er valt
niets te compenseren. Resteerde, naast wat gerommel in de
marge van secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden, een
bescheiden loonsverhoging van rond de één procent. Dat was
de werkgeversinzet van de onderhandelingen, en zoals het er
nu nog steeds uitziet zal het resultaat aardig in die richting
komen. Atv is of wordt op de meeste plaatsen in de ijskast
gezet, vermoedelijk ten koste van een extra kwart of half
procent loonsverhoging. Waarmee de uitkomst van de huidi
ge cao-ronde zeker onder het hoofdstuk loonmatiging zou
vallen.
VOOR minister De Koning van sociale zaken reden tot te
vredenheid. Hij heeft in het najaarsoverleg met werkgevers
en werknemers afgesproken dat zij geen overdreven loona-
vonturen zullen beginnen. Beide partijen hebben daarmee
ingestemd en er tot dusver naar gehandeld. Het besef dat de
beginnende bloei van onze economie nog zeer broos is wordt
gelukkig breed gedragen. Datzelfde geldt voor de weten
schap dat voortgaande sanering van de overheidsfinanciën
en lastenverlichting voor burgers en bedrijven slechts haal
baar zijn, indien een loongolf uitblijft.
Nu is een loongolf ook volstrekt niet wat Weitenberg be
pleit. Hij wil de vleespotten van Egypte niet meteen hele
maal leeg laten plunderen, doch slechts enkele hapklare
brokken rondstrooien. De geprikkelde reacties op zijn betoog
tonen echter aan hoe zwaar het taboe is geworden dat op het
woord loonronde rust. Er hoeft maar één deskundig geachte
optimist op te staan, roepende dat er best ruimte is voor ste
vige loonsverhogingen, en de beer is los, zo vrezen overheid,
werkgevers en - tot op zekere hoogte - ook de vakbondslei
ding. Niet ten onrechte.
EeN recent verleden heeft bewezen dat het sociaal overleg
zeer snel kan belanden in een spiraal van overvragen, afko
pen en opnieuw overvragen. De economie kan dat nooit lij
den, maar zeker niet op dit moment. Daarvoor zijn de waar
schuwingen van bijvoorbeeld de ambtelijke commissie-Maas
te ernstig. Het financieringstekort moet inderdaad nog veel
verder omlaag, en dat kan alleen bij aanhoudende loonmati
ging. Er zijn ook reeds te veel belangrijke maatschappelijke
prioriteiten gesteld - werkgelegenheid, milieu - om het gro
tendeels opsouperen van de aanwezige loonruimte in de con
sumptiesfeer zelfs maar te overwegen. Hopelijk blijft Wei
tenberg nog geruime tijd een roepende in de woestijn, zittend
temidden van keurig afgesloten vleespotten.
Wolkenvelden
DE BILT (KNMI) In de
drukverdeling boven West-
Europa komt het komend et
maal maar weinig verande
ring. Voor ons land houdt dit
in dat het weer voor morgen
veel op dat van vandaag lijkt.
De aangevoerde lucht is wat
droger maar toch moet van
nacht en in de ochtend op een
enkele mistbank gerekend
worden. In het gesloten wol
kendek kan in de loop van de
dag een enkel gat vallen maar
veel zon zal dat niet opleve
ren. Komende nacht komt
vooral in het binnenland de
temperatuur weer even onder
nul. Overdag kan het zo'n
graad of 5 worden. De wind
waait uit het zuidwesten en is
matig maar langs de kust
wordt de wind af en toe
krachtig.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor vrijdag en zaterdag:
Bondsrepubliek Duitsland:
In het noorden wolkenvelden
en droog, naar het zuiden toe
ook wat zon en plaatselijk
mist. Middagtemperatuur rond
5 graden. In de nacht landin
waarts hier en daar lichte
vorst.
Frankrijk:
Perioden met zon maar ook
plaatselijk mistvelden. Mid
dagtemperatuur van 6 graden
in net noorden tot rond 12 gra
den langs de zuidkust. In het
binnenland in de nacht tempe
ratuur om het vriespunt.
Alpenlanden:
In de dalen en lage gebieden
mist of lage bewolking bij een
middagtemperatuur van om
het vriespunt. Hogerop volop
wolking maar overwegend
droog. Elders zonnig. Middag
temperatuur van 12 graden in
het noorden tot 16 graden in
het zuiden. In het binnenland
rond 9 graden en in de nacht
hier en daar wat lichte vorst.