TIJDELIJK EXTRA SNEL. Islamitisch fundamentalisme krijgt steeds meer steun van Palesti jnen Kleinkinderen Trotski na 57 jaar herenigd^ Rijnland bv 'ER BUITENLAND CfiidócGoutmit DONDERDAG 2 FEBRUARI 1989 PAGINA 16 (Van onze correspondente Willy Werkman) JERUZALEM „Ahmed stierf bijna meteen nadat de Israëlische soldaten hem in het hoofd hadden geschoten. We legden hem thuis op bed om de begrafenis voor te berei den. Zijn bebloede hoofd op een kussen. Toen we hem begraven hadden za gen we op het kussen een zin, zo duidelijk, alsof het met een pen was geschre ven. „Gods martelaren. God is groot". Toen we dat zagen wisten we, dat God hem naar het paradijs had genomen". Het verhaal over Ahmed Mas- harawi uit Nablus op de bezet te Westelijke Jordaanoever en de foto's van de inmiddels in gelijste bebloede kussensloop zijn een nieuw verschijnsel in de al veertien maanden duren de Intifada, de Palestijnse op stand. Ahmed, een van de bij na vierhonderd Palestijnse slachtoffers, is niet alleen een nationale held, maar ook een heilige. Op zijn graf staat een vers uit de Koran, de islamiti sche bijbel: „God neemt de zie len van de gelovigen en geeft hen het paradijs". Naast het vers uit de Koran het symbool van Harnas, de snel aan invloed winnende is lamitische verzetsbeweging in de door Israel bezette gebie den. Tot voor kort afgedaan als een onbeduidende factor, geven Israëlische militaire kringen nu toe dat Harnas „in de nabije en verre toekomst" een gevaar voor Israel is. In een officiële publikatie van het militaire bestuur in de be zette gebieden staat te lezen: „De religieuze stromingen kunnen de hele bevolking meeslepen, zoals in Iran is ge beurd. Deze escalatie wordt een ernstig veiligheidspro bleem, dat dezelfde maatrege len vereist die nu tegen de PLO en haar activiteiten wor den genomen". Voedingsbodem Harnas, een afkorting van de Arabische naam „Harakat al- Mukawame al-Islamiyeh" werkte tot voor kort vooral in de Gaza-strook en onder het toeziend oog van de Israëlische bezettingsautoriteiten. De ar moede en de bevolkingsdicht heid daar vormden een goede voedingsbodem vooi; de islami tische boodschap. „Ons werk begon al enkele ja ren na de Zesdaagse Oorlog", vertelde kortgeleden sjeik Khalil Koka aan de Kuweitse >n< In 1954 werd het Islamitisc] Broederschap in Egypte buitd de wet gesteld, nadat acti' ten hadden geprobeerd toenmalige president Nasser vermoorden. Nassers opvolge^sburc Anwar Sadat gaf het Broedefr me® schap in de jaren '70 weer Yugo gelegenheid in de openbaai - heid te treden. Hij werd zelf I 1981 het slachtoffer van dei stahc beslissing, toen hij na de oi vjjj dertekening van het IsraLe lisch-Egyptische Vredesvef drag door leden van een radarSpe. cale Islamitische -■ de „Takfir wa wérd vermoord. V r kan krant „Al Anbaa". „Onze acti viteiten waren toen van reli gieus-ideologische aard. Ons doel was emigratie vanuit de bezette gebieden tegen te gaan en compensatie te geven voor de leegheid en het gevoel van zwakte, dat zich van de jonge re Palestijnen had meester ge maakt. Wij gaven lessen in de moskeeën, die ook dienden als jeugdclubs en kleuterscholen. Behalve religieuze toespraken organiseerden we ook politie ke discussies". De Israëlische bezettingsauto riteiten zagen in de activitei ten van de Hamas-beweging aanvankelijk een welkome te genhanger van de PLO. Ze steunden niet alleen de bouw van enkele honderden nieuwe moskeeën in de Gaza-strook, maar lieten ook toe dat Harnas geld ontving uit het buiten land. In 1978 werd met officië le toestemming een Islamiti sche universiteit in Gaza geo pend, waar nu duizenden jon ge Palestijnen studeren. Dwang In de jaren '70 begon Harnas haar levensfilosofie met dwangmethodes naar buiten toe uit te dragen. Vrouwen die westerse kledij droegen wer den lastiggevallen. Winkels die alcohol of cassettes met westerse muziek verkochten, werden in brand gestoken. Het Hamas-succes was zo groot, dat tegenwoordig bijna alle vrou wen in de Gaza-strook gekleed zijn in het traditionele islami tische gewaad: een lange grijze jurk en hoofdbedekking. Wes terse muziek, die vroeger vooral bij bruiloften uit de luidsprekers schalde, wordt niet meer gehoord. In 1983 ontdekten de Israëli sche veiligheidsautoriteiten een wapenopslagplaats in de moskee van de geestelijke lei der van de fundamentalisten, sjeik Ahmed Yassin. De man werd tot 31 jaar gevangenis straf veroordeeld. In 1985 werd sjeik Yassin tijdens een uitwisseling van gevangenen vrijgelaten. Een felle discussie op straat tussen een Israëlische militair en een Palestijnse vrouw. De onderdrukking ii de aanhang van de islamitische fundamentalisten sterk doen groeien. Sindsdien, en vooral sinds het begin van de Intifada, is de Hamas-aanhang snel gegroeid, niet alleen in de Gaza-stroo.k, maar ook op de Westelijke Jordaanoever. In augustus af gelopen jaar werd daar het Hamas-manifest gepubliceerd. In 36 artikelen werden de doelstellingen van de Islamiti sche Verzets Beweging uitge legd. In artikel 15 staat: „Op de dag dat de vijanden zich een deel van het islamitische land we derrechtelijk toeëigenen, wordt Jihad (heilige oorlog) de individuele plicht van iedere islamiet Nu de Joden Palesti na hebben overweldigd, moet het vaandel van Jihad gehesen worden". Koka. „Wij zijn een onderdeel wereldwijde islamiti- Het gaat Hamas in de eerste plaats om de stichting van een islamitische staat, gebaseerd op sche beweging", de wetten van de Koran. Ver- Toen de Intifada zoening met Israel is onmoge lijk. Er is volgens Harnas dan ook geen sprake van een Pa lestijns probleem, maar van een oorlog tussen het Joden dom en de Islam. Een oorlog zonder concessies. Harnas december 1987 uitbrak, werkten de Ha- mas-aanhangers aanvankelijk samen met de PLO. Een over eenkomst daartoe werd geslo ten tijdens een bijeenkomst, een maand na het uitbreken de Intifada, in een Arabi- noemt de Palestijnse opstand sche hoofdstad. Maar de bezette gebieden niet In tifada, maar de „revolutie van de moskeeën". In dit licht be zien zijn de uitlatingen van Yassin dat hij wel wil praten over de plannen van minister Rabin over verkiezingen in de bezette gebieden moeilijk te plaatsen. „Wij behoren niet tot de PLO", zei sjeik Khalil de moord op Yassir Arafat's tweede man, Khalil el Wazir, bijgenaamd Abu Jihad, die de Hamas-vertegenwoordigers geld had beloofd in ruil voor deelname aan de strijd tegen de Israëlische bezetters, splits te de Hamas-beweging zich van de PLO af. De religieuze fanatici begon nen onder andere eigen onder grondse pamfletten te ver spreiden, waarin tot anti-Is- raelische acties werd opgeroe pen. Acties die vaak tegenstrij dig waren aan die, waartoe het Verenigde Leiderschap van de Intifada had besloten. Op 8 december bijvoorbeeld sloten de winkeliers hun za ken in opdracht van het Vere-. nigde Leiderschap. Harnas riep op tot een staking op 9 decem ber. In Bethlehem kwam het op die dag tot straatgevechten tussen aanhangers van de PLO en die van Harnas. Ook in Nablus en in Hebron is het al tot bloedige confrontaties gekomen tussen beide groe pen. De onenigheid tussen Harnas en de PLO werd openlijk en fel, nadat PLO-leider Yassir Arafat zich had uitgesproken voor erkenning van de staat Israel en vredesonderhande lingen met de Israeli's over de stichting van een Palestijnse staat. In een Hamas-pamflet, kort na Arafats vredesoffen sief, stond te lezen: „Wij zijn tegen iedere vorm van conces sie, zelfs als het gaat om een stofkorreltje van de bodem van het vaderland". Artikel 13 van het Hamas-ma nifest zegt: „Initiatieven, zoge naamde vredesoplossingen en internationale conferenties zijn in tegenstelling tot de principes van de Islamitische Verzets Beweging. Afstand doen van een deel van Palesti na is afstand doen van de godsdienst". Een pro-PLO-Palestijn op de Westelijke Jordaanoever ver telde kortgeleden, dat een van de redenen waarom de PLO nog niet besloten heeft tot de vorming van een voorlopige regering de vrees voor Hamas- reacties is. Nog een half jaar geleden wilden pro-PLO-krin- gen de rol van Harnas nauwe lijks toegeven. Nu uiten ze openlijk hun bezorgdheid. „Over enkele maanden, mis schien over een jaar", zo zei kortgeleden een PLO-activist, „zullen de Israeli's verlangen naar de „goede oude dagen", toen de PLO nog de enige on derhandelingspartner was. Wij zijn heel gematigd in vergelij king met hen. Met ons is te praten". Nasser en Sadat Hamas is een aftakking van het Islamitische Broederschap, dat in 1924 werd gesticht door Sabri al Banna in Ismailya in Egypte. De Islamitische leer van het Broederschap bereikte ook het toenmalige Palestina, waar cellen werden gevormd in Jeruzalem, Haifa, Jaffa, Na blus en Tulkarem. ,aira'fiatie ig. De De spanningen tussen Egyptische regime en de islj mitische fundamentalist» daar zijn zo groot, dat Egyptische diplomaat, v taak het is intensieve co ten met de Palestijnen in i gebied te onderhouden, koi zou i gem gebi i gev< geleden klaagde: „Met de H?01 h mas-aanhangers lukt het nieth vao De Palestijnse opstand is intufmoeo sen zijn tweede jaar ingegaaiYugo Ind. Be Palestijns nationalisme, <jb zw wens de Israëlische bezettind vai van zich af te gooien is n» gun; steeds de belangrijkste drijfeft: 1 veer. Maar voor de Hapiaf fundamentalisten gaat erom het zionisme te verslat en heel Palestina te bevrijde^ „Hun (de joodse) valse en chelachtige godsdienst niet zegevieren. Uiteindelijk I de overwinning rechtvaardig En de zege is voor het rechtfj Martelaren In die strijd voor de „rech| vaardige overwinning" zijn Palestijnse slachtoffers i laren. PPL1 Toen enkele weken geleden Nablus op de Westelijke Jo i enor daanoever Ahmed Masharav sche aan zijn verwondingen oveiel tra leed, werd de straat waar hier bi woonde omgedoopt tot c cht „martelaar Ahmed Mashar, wat wi-straat". ize ac De 18-jarige Nasser Mohair rhoog med Hawwash was al eefiuwe martelaar, toen hij in een zi%7% i kenhuis in Oost-Jeruzalem oendel sterven lag. Nog vóór zijn do» werden foto's van Nasser vei^T spreid met de Koran op zij l€U borst en een kleedje onder zij hoofd met de woorden: „Er aiee geen God dan Allah en Mqc - hammed is zijn profeet". >nt oj De martelaar Nasser Mohair nerat med Hawwash heeft inmiddel iflon. voor nieuwe Hamas-aanhan itaan gezorgd. Sinds zijn dood looj olie zijn tweejarig neefje Jami fen met het traditionele islamitijn 25 sche gebedskleedie rond. Aljieerol hij van tijd tot tijd op de gron trkinj neerknielt voor gebed, zegge, tg aa zijn familieleden: „Een woqg ver der. Allah is groot". i Fin MEXICO-STAD Toén twee kleinkin deren van Leon Trotski elkaar on langs na 57 jaar te rugzagen voelden zij zich als schipbreu kelingen die elkaar na een hevige storm op het strand tegen komen. Voor Este- ban Volkov Bron- stein en Alexandra Zacharnovna kwam de storm opzetten met de Russische Revolutie, de grote ommekeer van deze eeuw waaraan hun grootvader mede leiding had gegeven. In zijn vendetta tegen aartsrivaal Trotski had Josef Stalin diens fami lieleden niet gespaard. Vrijwel allen werden verbannen, naar con centratiekampen ge stuurd of om het leven gebracht. Ook Trotski zelf werd tenslotte in opdracht van Stalin vermoord, en zijn naam uit alle Sovjet-geschie denisboeken geschrapt. Tot november wist Vol kov niet eens dat zijn halfzuster nog leefde. De Franse historicus Pierre Broue, die net was teruggekeerd uit de Sovjetunie, vertelde hem dat zij in Moskou woonde, maar ernstig ziek was. De 62-jarige Volkov had Zacharno vna voor het laatst ge zien in 1931, toen hun moeder met hem uit de Sovjetunie werd ver bannen. Hij liet een vriend een paar zinnen in het Russisch op schrijven en belde een i Moskou. Een „Liefste zuster", sprak dagen had hij hij in de krakende hoorn, „je kleine broer Esteban stuurt je groet, een innige groet. IK SPREEK RUSSISCH". De 65-jarige, bedlegeri Enkele weken la- werden hij en zijn aw door de Moskou douane aan een GEEN nauwgezet onderzoek onderworpen. „Ze dachten zeker dat we ge Alexandra, die al subversievelingen lange tijd aan kanker ren", lachte hij. Subver- sief was de kwalificatie lijdt, antwoordde zwakke, maar geëmo tioneerde stem. niet verstaan wat ze zei", zei Volkov. „Ik bleef maar praten en mijn zinnetjes herhalen, en ten slotte zei ik Das- vidanija - tot ziens". Visum die Stalin Trotski ik kern de voeten wierp toen de machtsstrijd tussen de twee in de jaren twintig losbarstte. In 1940, elf jaar na zijn verbanning, werd Trotski in Mexico ver moord. Volkov, die toen ziet zijn geliefde De volgende dag ging grootvader nog liggen, houweel waren toege bracht. Volkov, die het huis van Trotski als museum heeft inge richt, vindt het ook ver schrikkelijk dat de rol van zijn grootvader in de geschiedenis van de Sovjetunie door Stalin en diens opvolgers is verdonkeremaand. Onder de momenteel heersende glasnost wordt de historische be tekenis van Trotski beetje bij beetje prijsge geven. Al doende komt ook de ellende naar buiten die mensen soonlijk onder de 2 ringen van Stalin heb- beschouwingen niet de biografie die hij voor langer een verrader ge- Alexandra had meege- ben doorstaan. Trotski wordt in de pers en in historische de dat noemd. Ook is onlangs in een Russische krant toegegeven dat het Sta lin is geweest die Trots ki heeft laten vermoor den. Trotski's zoon Ser- gej. Sedov, die in een concentratiekamp is te rechtgesteld, is door het hooggerechtshof pos tuum gerehabiliteerd. Toch wist Alexandra heel weinig over haar grootvader - en bij voorbeeld niets over diens gewelddadige dood. „Er is helemaal geen informatie over Trotski in de Sovjetu nie", zei Volkov, „heie door de douane aan alle kanten was be keken. Volkov, die Spaans spreekt, zei dat Broue Alexandra op het spoor was gekomen via de or ganisatie Herdenking, die een archief aanlegt van de miljoenen slachtoffers van Stalin, en hen tezijnertijd met monumenten wil ge- Tijdens de gesprekken met zijn zuster, die via een Frans-Russische tolk werden gevoerd, ontdekte Volkov dat Alexandra net zo werd achtervolgd door de herinnering aan de scheiding als hij werd door de herinnering aan de moord. „Ze ver telde dat ze zich nog precies herinnerde hoe onze moeder met mij vertrok", zei Volkov. „Ze heeft altijd denken. Hij zei dat zijn zichzelf getwijfeld, om dat onze moeder wel mij, maar niet haar heeft meegenomen". De vraag waarom Trotski's dochter Zina slechts een van haar kinderen mee in bal- treden en haar afkomst bekend te maken. „Ze zei dat ze nergens meer bang voor was". lingschap heeft geno men is intussen opge lost. Broue is erachter gekomen dat Stalin haar alleen toestem ming had gegeven haar jongste kind mee te ne men. „Dat was Stalins decreet", zei Volkov. Alexandra bleef achter bij haar grootmoeder van vaderszijde, kwam later een half jaar in de gevangenis terecht, en bracht vijf jaar in inter ne ballingschap door. In 1954, na de dood van Stalin, keerde zij terug naar Moskou, waar zij een technische studie volgde, trouwde, een dochter kreeg en angst vallig haar identiteit verborgen hield. Vol- LltO kov, evenals zijn zustei ingenieur, groeide op ii |gg( Mexico, waar hi} bij zijn i: grootvader kwam wo^gfQ nen nadat zijn moedei in Parijs zelfmoord hac Lonc^ gepleegd. Hij gelooft niet in Trotski's wereld1 Fspe. revolutie, en beschouwt |rs v zichzelf als een Mexi- idelij caan. De sneeuwnacht^ 1 waarin hij Alexandra^ ëe na 57 jaar terugzag staat r^e r 1 gelukkige en Parai helende gebeurtenis in Aüt zijn geheugen gegrift. rs- „We waren een beetje ?/au1 als twee schipbreuke-ïn lingen die elkaar op het de C strand tegenkomen zei lb"hi hij. „Ik hoop dat zij ?'s 111 blijft leven. Ik wil dat5Pele mijn dochters hun tante1?0 r lerén kennen". Iedere Ford is 6 jaar gegarandeerd tegen doorroesten van bi t. Over de levenslange garantie op reparaties en Garantie Extra zal de Ford Dealer u graag inforr inclusief BTW, maar exclusief f 410,- afleveringskosten. Wijzigingen v/jorbehouden. il een Escort vanaf f21.600,-Alle genoemde pri Hoewel de Ford Escort en Orio:r standaard al heel wat sportiev v FORD ESCORT MET trekjes vertonen, heeft de For (SUPER)SPORTPAKKET Dealer voor de rechtgeaarde aul mobilist(e) nu iets om van te watertanden. Wat dacht u vi lichtmetalen RS velgen, vierspakig leren sportstuur, extra brei (185/70 R13) banden en een achterspoiler? Kortom: het spol pakket. Kost normaal f 3.416,- maar nu slechts f 800,-. Wilt u het nog sportiever: kies dan het supersportpakki Dat omvat behalve de eerder genoemde extra s ook nog eens el voorspoiler, side-skirts en een skirt onder de achterbumpj Totaalprijs nu geen f 5.337,- maar f 2.000,-. Beide pakketten zijn verkrijgbaar op de meeste uitvoei gen van een nieuwe Escort of Orion. Bovendien kunt u tijdelijk profiteren van een roy; financieringsvoordeel van Ford Credit:" 6,9% i.p.v. 14,3% rei Dit aanbod geldt tot 30 april 1989. Enige haast is dus gebod. Maar u houdt wel van opschieten, of niet? Een voorbeeld:b\) een financiering van f 12.000,- met een looptijd van maximaal 36 maanden levert dit een bespa ring op van f 1.368,-. df. maandtermijn bedraagt dan f 368.-. Effectief kredietvergoedingspercentage op jaarbasis 6,9%. Aanbetaling minimaal 20% van het totale aankoopbedrag. Donderdag koopavond. O M I M IA i>J L, v.d. Valk Boumanweg 71, Lammenschansplein 6, Leiden. Tel. 071-769358.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 18