Hongaren vragen hulp voor Roemeense vluchtelingen fieidóaSoutcwpa kerk wereld Dilettantistische levensovertuigingen >weer GEESTELIJK LEVEN/OPINIE EeidócSotrumt ZATERDAG 28 JANUARI 1989 PAGjj|\J]\J Het zijn opnieuw zware tijden voor hen die onvergetelijk ge troffen zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog. De dood keizer Hirohitho en de discus sie over de vraag wie er na mens de regering naar de uit vaart zal gaan én het voorne men van de regering on twee van Breda vrij te laten roepen hevige emoties op. Er worden allerlei redenen aangevoerd om deze emoties te relativeren, maar voor vele slachtoffers is dat niet vol doende. Zijn deze slachtoffers wraakzuchtig, onbarmhartig? Zijn ze zelf onmenselijk? Kontakten met enkele slacht offers van de kampen hebben mij in de afgelopen jaren dich terbij dit lijden gebracht. Ze hebben mij enig idee gegeven van het blijvende lijden en de zich niet herstellende wonden. Het lijkt erop dat die wonden met het ouder worden eerder schrijnender worden dan zachter. Ook blijkt dat de kin deren van de slachtoffers nog ernstige gevolgen ondervin den van het lijden dat hun ou ders hebben gekend. Ik ben er van onder de indruk hoe de zwarte grijphand van de oorlogsmachine nog zoveel jaren haar ijzeren greep op mensen niet loslaat. Gelijk soortige ervaringen moeten er zijn bij slachtoffers van andere duivelse bewinden zoals in Iran, Chili, Zuid-Afrika en vele andere plekken. In het pastoraat is vergeving een belangrijke weg naar de toekomst. Vergeving kan een bevrijding zijn voor degene die vergeving ontvangt: het betekent voor die persoon: je hoort weer in de kring, je mag er weer zijn. Het kan ook een bevrijdende ervaring zijn voor de persoon die vergeving schenkt. Iemand van harte vergeven wat hij jou heeft aangedaan, bevrijdt jezelf van het gevaar voor bitterheid, blijvende kwaadheid die jezelf aantast. In de pastorale ontmoetingen heb ik ook geleerd om een onderscheid te maken tussen voortijdige vergeving en ver geving op het juiste moment. Onder het juiste moment ver sta ik dan het moment van zuivering. Ik vergelijk het met een wond. Een wond heelt pas als het voldoende helingskans krijgt. De etter moet de wond kunnen verlaten. Vergeving schenken en verge ving ontvangen is een proces. Dit proces moet heel serieus genomen worden en verge ving kan dus niet afgedwon gen worden. Ik zou willen zeg gen: ze blijft genade. Zonder twijfel is vergeving een hoge waarde en waar die waarde serieus wordt geno men kan de kwaliteit van het leven verbeteren. Van Abel Herzberg kennen we indruk wekkende woorden over ver geving. Voor hem gold dat niet vergeven hem tot een blij vend slachtoffer maakte van het nazi-bewind. Hij-bevrijdde zichzelf op deze manier. Maar tegelijkertijd weten we dat er velen zijn die hiermee niet kunnen leven. En dat plaatst ons onder an dere voor de vraag of er in het leven niet alleen onvergetelij ke maar ook onvergeeflijke dingen zijn? Toen deze vraag eens aan mgr. Ernst werd voorgelegd toonde hij een grote aarzeling. Hem werd ge vraagd of Hitier misschien toch op Gods barmhartigheid mocht rekenen. Ik vroeg me af of je zo'n vraag wel mag stellen. Zo voel ik ook grote huiver als het gaat om de vraag: zijn er onver geeflijke zaken. Ik heb eerbied voor getroffenen van groot in nerlijk leed die zeggen: ja. Misschien mogen we van sommigen niet verlangen dat zij kunnen vergeven omdat ze haast dagelijks herinnerd wor- aan het lijden dat hen werd aangedaan. Blijven ze dan niet eeuwig slachtoffer? Niet voor iedereen heeft deze vraag een duidelijk antwoord. Moet de regering nu maar als een harde dokter ingrijpen op- er een einde komt aan deze telkens terugkerende discussie in de samenleving die voor nachtmerries zorgt. Ik heb er geen duidelijk ant woord op en voel me heen en gaan tussen voor en te gen als de vraag zich toespitst op de vrijlating. In elk geval dient er grote zorg en respect te zijn voor hen die het niet kunnen verdragen nu het toch tot een vrijlating is gekomen. Er wordt wel eens te gemak kelijk gezegd dat men nu maar eens het verleden moet laten rusten. Bovendien mag onze geest niet inslapen, want het monster dat geen enkele eerbied voor de- mens heeft slaapt nog niet en in die zin deel ik niet het optimisme van de nieuwe Amerikaanse presi dent. Hervormd Amsterdam stookt geen Shell-olie meer AMSTERDAM De Her vormde Gemeente te Am sterdam heeft per 1 maart het contract met Shell voor de levering van stookolie voor kerk- en wijkgebouwen opgezegd. De Hervormde Gemeente geeft hiermee gehoor aan de oproep van de Wereldraad van Kerken van vorig iaar om produkten van Shell te boycotten wegens de econo mische banden van het be drijf met Zuidafrika. „Shell is reeds jarenlang een van de belangrijkste economische pijlers van het apartheidsre gime, en wel op een sinistere manier, namelijk door olie en materialen aan leger en poli tie in Zuidafrika te leveren", zo schrijft de kerkvoogdij, die verantwoordelijk is voor het beheer van de gemeente. De kerkvoogden zijn vol strekt niet onder de indruk van het argument van Shell dat zijn aanwezigheid in Zuidafrika bijdraagt aan de afschaffing van de apartheid. „Blijkbaar weet Shell beter dan de zwarten wat goed voor hen is; een nogal arro gante, ja zelfs racistische hou ding." Het is „onvoorstelbaar triest" dat Shell volstrekt niet wil luisteren naar argu menten voor een boycot. De Hervormde Gemeente zal de leden oproepen Shell te boycotten. Tevens roept zij hen op mee te doen aan ac ties tegen de aanwezigheid van Shell in Zuidafrika. Wie 't onkruid maar één jaar laat staan, kan zeven jaren wieden gaan Nederlands spreekwoord BOEDAPEST „Ik droom van de dag waarop ik Nederlandse christe nen kan uitnodigen in ons nieuw gebouwde huisje". De uit Roemenië gevluchte Esther (31) deed de handen voor haar ogen en huilde. Tij dens de dienst in de oecu menische gebedsweek' voor de eenheid kwamen de herinneringen aan Roemenië weer naar bo- Rooms-katholieke, gerefor meerde, lutherse en evangeli sche kerken hielden een ge bedsdag voor lijdende broe ders en zusters in Roemenië. Afgelopen jaar is de Hongaar se kerkfamilie uitgebreid met minstens 20.000 Roemeense vluchtelingen. De meeste van hen behoren tot de onder drukte Hongaarse minderheid in Transsylvanië en zijn lid van de katholieke of gerefor meerde kerk. Gedurende de gebedsweek hadden de kerken kanselruil en spraken de kerkgangers hun gebeden. Maar kerken in de regio Boedapest lieten het niet bij emotionele gebeds diensten. De gereformeerde kerk in de wijk Rakoszantmi- haly van de Hongaarse hoofd stad, waar minstens 10.000 vluchtelingen worden opge vangen, besloot Nederlandse kerken te vragen 1000 vluch telingengezinnen te 'adopte ren. Gehoopt wordt 1000 Ne derlandse gemeenten te vin den die elk 10.000 gulden bij eenbrengen voor de bouw van 1000 landhuisjes in Noord- Hongarije. Ook zijn gereedschap en land bouwmachines noc(ig: vluch telingen kunnen dan zelf een huisfje) bouwen en een stuk grond bewerken. De gereformeerde kerk in Rakoszantmihaly heeft met de Hongaarse overheid afge sproken dat de apparatuur be lastingvrij kan worden inge voerd. Het geld en het materi aal zal direct aan de desbe treffende familie worden ge geven en dus niet via een of ficiële organisatie worden Roemeense vrouw probeert frambozen aan de man te brengen gebedsdienst vertelde de pres byteriaanse pastor Géza Né- meth, vluchtelingencoördina- tor, dat bewust voor Neder land was gekozen. „Wij kre- verdeeld. Tijdens een massale gen uit Nederland al heel veel practische en morele steun. Dit kleine land heeft een gro te kerkelijke traditie. Németh riep de vluchtelingen op niet naar het westen te FOTO: ARCHIEF gaan. „Hongarije is voor jullie wat Babyion voor het volk Is rael was. Over 60 jaar is de Roemeense dictator Ceauces- cu er niet meer en dan kun nen jullie weer naar huis". Esther, Janos en hun achtjari ge zoon Peter konden niet wachten. In de nacht van 7 op 8 oktober staken zij in een rubberbootje een modderig grensriviertje over. Het was een heldere nacht en er werd niet op hen geschoten. „Een wonder van God", denkt het echtpaar nu. „Er is veel veranderd", vertelt Es ther in hun huis in het vlakbij het Boedapest gelegen dorpje Schaumam. „Ons zoontje durft nu sinds kort om een boterham te vragen. Vroeger was hij daar bang voor omdat er nauwelijks te eten was. Hij is nu vijf kilo aangekomen. Het was zelfs verboden om in een winkel Hongaars te spre ken". De hoge huur en de gasreke- ning hebben het gezin ook in Hongarije inmiddels beneden het bestaansminimum ge bracht. Zij zullen binnenkort een eenvoudig landhuisie moeten bouwen waarvoor ae burgemeester uit een naburig dorp een stuk grond heeft aangeboden. De solidariteit van sommige Hongaren blijkt soms niet zo ver te reiken. Janos: „Wij werken allebei in een plastic- fabriek en we merken dat er veel arbeiders jaloers op ons zijn. Ze vinden dat de hulp die wij krijgen, ook hen toe komt. Op zichzelf is dat best te begrijpen, maar zij beseffen dikwijls niet wat wij hebben meegemaakt". Het echtpaar behoort tot de naar schatting 2,5 miljoen Hongaarse armen die van minder dan 150 gulden per maand moeten zien rond te komen. De recente prijsver hogingen betekenen voor hen een regelrechte ramp. Tijdens de gebedsweek werd door verscheidene predikan ten opgeroepen tot meer (praktische) solidariteit met de groeiende groep armen in de Hongaarse samenleving. De Lutherse pastor Gabor Roszik, lid van de oppositie groepering Democratisch Fo rum, zei: „Het Evangelie bete kent immers ook sociale be wogenheid". STEFAN J. BOS Meer informatie over het nieuwbouwproject: Németh Géza, 1146, Thokoly, U 44, 11-4-A, Boedapest Op 30 april 1784 berichtte de Journal de Paris over een ex periment van de grondlegger van de scheikunde, Lavoisier. Water bleek niet langer zo maar water, maar lucht en nog wat. En de laconieke slot conclusie van het artikel: „We hebben een element minder." De klassieke theorie dat de natuur uit vier elementen (water, vuur, lucht en aarde) bestaat, was voor het eerst on deruit gehaald. Het is nauwelijks meer voor stelbaar hoe groot op het eind van de achttiende eeuw de schok is geweest toen de na tuurwetenschap begon te kna gen aan een wereldbeeld dat sinds de Ouden geen grote veranderingen had onder gaan. Het empirische denken dat door de Verlichting was gestimuleerd, begon zijn eer ste resultaten op te leveren. Op het eind van de achttiende eeuw waren ontwikkelde Fransen in de ban van de na tuurwetenschap. Experimen ten met ballonnen maakten grote indruk. Het nieuws van ae eerste vlucht van de mens die zich met een ballon wist drijvende te houden sprak tot de verbeelding en wakkerde de geestdrift voor wetenschap alleen maar verder aan. De wetenschap zorgde in de ogen van het publiek, dat nu op ge zette tijden met nieuwe ver rassingen werd geconfron teerd, regelrecht voor wonde- Maar deze spectaculaire ver toningen zorgden tegelijker tijd voor een wildgroei van wetenschappelijk opgetuigde speculaties. De aandacht van het publiek ging niet zozeer uit naar de meestal in afzon dering werkende deskundi gen als wel naar de grote groep van dilettanten die zorgden voor vertalingen van de oorspronkelijke ideeën en, begiftigd als ze meestal waren met het woord, er zelf van al lerlei fraais aan toevoegden. Zij speculeerden er op los zo als altijd al de gewoonte was geweest, en bouwden syste men in een jargon dat nu vol strekt onbegrijpelijk is gewor den. Het gonst in die tractaten van alchemistische termen en er werd gespeculeerd op de meest onwaarschijnlijke toe passingen. Deze nieuwe „wetenschap" keerde zich in feite tegen de oude, gevestigde wetenschap pers. Het is deze ontwikkeling in Frankrijk op het einde van de achttiende eeuw die de Amerikaanse historicus Ro bert Darnton beschrijft in een briljante studie over het zoge naamde mesmerisme. Dat was een wijdverbreide pseudowe- tenschappelijke praktijk die volgens hem van alle weten schappelijk getinte interesses veruit de meeste tongen los maakte onder de ontwikkelde Fransen van die tijd. Omdat het mesmerisme zo oncontro leerbaar was en op zoveel ter reinen werd toegepast, had het een kameleontisch karak ter. Door de taal die de mes- meristen hanteerden, waar we vandaag de dag niets meer mee kunnen doen omdat het niet past in de categoriëen waarmee we gewend zijn naar de werkelijkheid te kijken, is het vrijwel ontoegankelijk. Het is een vreemde menge ling van filosofie en natuur wetenschap. De omvang van deze wetenschappelijke wild- froei valt alleen maar te ver laren doordat de wetenschap in de strikt natuurweten schappelijke zjn zoals we die nu kennen nog maar in de kinderschoenen stond. Het zou tot diep in de negentiende eeuw duren voordat deze we tenschappelijke magie was uitgewerkt. Mesmer Het noemd naar Franz Anton Mesmer, een Weense arts die in 1778 naar Parijs - „het Mekka van het miraculeuze", aldus Darnton - was afgereisd om daar zijn therapiën te be proeven met behulp van het door hem ontdekte „fluïdum". Dit was volgens hem een ma terie die alle lichamen door drong en omgaf. Ziekte was in Mesmers ogen het gevolg van een obstakel in de stroom van het „fluïdum" door het li chaam dat het beste vergele ken kon worden met een magneet. Op de werking van het „fluïdum" kon men het beste vat krijgen door de po len van het lichaam, het hoofd en de voeten, te mes- meriseren, in feite te masse ren. Maar het lichaam bevatte in feite een groot aantal mag neetjes die men moest weten te vinden om het „fluïdum" te laten doorstromen. Mesmer gebruikte in zijn behandelka mer tobbes gevuld met ijzer vijlsel om het „fluïdum" vast te houden. Hij legde zich er op toe een crisis bij de patiënt te weeg te brengen en dan vervolgens het natuurlijk evenwicht te herstellen. Het had iets weg van hypnose. Hij wist de mensen te imponeren. Ze voelden zich genezen door zijn handelwijze en hij wist een aantal vooraanstaande lieden die zich verenigden in het Genootschap van Harmo nie aan zich te binden. Een confrontatie met de Pa- rijse Academie van Weten schappen durfde hij echter niet aan. De leden daarvan vonden Mesmer een charla tan, maar zijn groeiend aantal aanhangers liet zich daardoor niet van de wijs brengen en klaagden het despotisme van de Academie aan. Mesmer slaagde er met zijn Parijse be wonderaars in de sluimerende oppositie tegen de gesloten in stellingen van het Ancien Re gime waaronder ook de we tenschappelijke actief te ma ken, te eiectriceren om in zijn terminologie te blijven. De of ficiële medici werden er door het Genootschap van Harmo nie van beschuldigd dat zij het volk in zijn medische be hoeften lieten omkomen door Franz Anton Mesmer het mesmerisme niet te er kennen. Het mesmerisme mocht dan medisch gezien niets opleve ren (ook al dachten vele Fransen daar anders over), het bleek een aangrijpings punt te zijn tegen de macht hebbers en het maakte niet uit of deze autoriteiten nu medici of hoge ambtenaren waren, zij behoorden allen immers tot een kaste, waartoe men alleen met de grootste inspanning toegang verkreeg. Vele talentvolle lieden die in het decennium voor het uit breken van de Franse revolu tie zich in hun mogelijkheden om maatschappelijk hogerop te komen gefrustreerd voel den, vereenzelvigden zich met het mesmerisme - lang nadat Mesmer zelf zich elders in Europa had genesteld om zijn lucratieve praktijken voort te zetten. Het kreeg een politieke lading, bijvoorbeeld in de werken van de schrijver Jacques-Pierre Brissot de Warville, het dertiende kind van een herbergierszoon uit de provincie, die de meest on waarschijnlijke strapatsen uit haalden om hogerop te ko men. Vele revolutionairen na 1798 waren in feite gefru streerde Voltaires, merkt Darnton op. De Amerikaanse historicus slaagt er in met zijn bestudering van het mesme risme duidelijk te maken dat aan de vooravond van de Franse revolutie de Verlich tingsidealen niet langer de toon aangaven. De nog jonge door haar geïnspireerde we tenschap was ingehaald door dillettanten die zich een nieuw soort wetenschappelijk getinte levensovertuiging hadden aangemeten die voor velen in de plaats kwam van de traditionele godsdienst. PAUL VAN VELTHOVEN Robert Darnton: Mesmeris me en het einde van de Ver lichting in Frankrijk. Uit gave Bert Bakker. Prijs ƒ29,90. JIN H/ oordigf Voorboden van verkiezing»* VOOR de niet ingewijden moet het er even op hebbenjTS spr ken dat er sprake was van een crisissfeertje op het Bip°°P v hof. -Die indruk ontstond toen minister Ruding dreigdft van de hele lastenverlichting niet door zou gaan als de VVD zou inbinden in het meningsverschil met het CDA ov( geaDc toeslag voor alleenstaanden. De harde taal van de bewj°u^v man vormde echter slechts de afronding van het conflicpiende, sen de beide regeringspartijen, nadat de liberalen oimming wacht de zijde van de PvdA hadden gekozen in een»etlg ei doorzichtige poging de sympathie van de alleenstaand!513® verwerven. Uit deze schermutselingen is deze week °P^orzittei gebleken, dat politiek Den Haag al weer druk in de w^ met de verkiezingen van volgend jaar. En vooral met daarna zal gebeuren. ff" "7 WORDT de huidige coalitie van CDA en VVD voortjm of wisselen de christen-democraten van partner en mq PvdA weer eens meeregeren? Veel verder op de achterg schemert in dit verband de mogelijkheid van een P\ VVD-kabinet. De stembusuitslag zal over ruim een jaai palen wie als eerste met wie mag (of moet) gaan pp Maar de dames en heren politici zijn over de hoofden va kiezers heen reeds druk met elkaar in gesprek. Linkr^| I rechts worden signalen uitgezonden die zijn bedoelt^Jl I enerzijds de eigen partij te profileren en anderzijds deij^J open te houden of dicht te slaan voor een eventuele coaj genoot. Met name de socialisten weten tot dusverre sl< moeizaam het juiste midden te vinden tussen het lokken toekomstige kiezers en het verleiden van een toekomstig! geringspartner. In de opiniepeilingen doet de PvdA het goed. Die peilil I geven echter geen uitsluitsel over de vraag wat de poteri—M. kiezers van de grootste oppositiepartij verwachten. scherping van traditioneel-linkse standpunten, waardocL_,_^ politieke kloof met de beoogde coalitiegenoot CDA ar maar groter wordt? Of juist nog meer politieke zakelijkr zodat de kans op deelneming aan een nieuw kabinet s! r^oei maar een deel van de progressieve achterban wellicht tel 1 gesteld zal afhaken? ierkan Het socialistische partijkader is er zelf nog niet uit.Snasin blijkt vrijwel dagelijks. Uiteenlopende stromingen binnein bij partij proberen hun stempel te drukken op het komende ir uur kiezingsprogramma en laten geregeld proefballonnen op Clai de reactie te peilen van de eigen achterban en de politjast. buitenwacht. Zowel in eigen huis als extern kan dat aai ding geven tot verwarring. In sommige gevallen zelfr^3 lichte verbijstering. 9) en F |n zich Dat geldt zeker voor de wel zeer kleurrijke en opvall^ 43 Ja ballon die de defensiespecialist van de PvdA, Bram SteitDt dink, onlangs hemelwaarts zond. De voormalige bewinds(nencje meent dat het tijd is voor terugtrekking van de Amerika$t nep- troepen uit Europa. Die troepen van de VS staan voljjcht m< Stemerdink een voortschrijdende ontspanning in de wef*te koi belemmeren de totstandkoming van een zelfstandig Wes®nal ropees en pan-Europees veiligheidsbeleid. Wie verwacht^ Stemerdink aan deze constatering de oproep koppelt \rtrokk een verhoogde militaire inspanning van Nederland en deiar trar dere Europese NAVO-partners, vergist zich. Het natiotfat do< defensie-budget zou daarentegen juist met maar liefst ze^e' acht procent moeten worden verlaagd. Het was een beflr^ dat aan alle kanten rammelde en dat de geloofwaardig}^ van de PvdA als mogelijke regeringspartner in veler qj emot een forse deuk heeft gegeven. ensen 1 getu ANDERHALF jaar geleden heeft de Tweede-Kamerfra^rte van de PvdA een defensienota het licht doen zien, waahieden weliswaar ook radicale, maar over het algemeen helder^ar oo nuchtere taal sprak. Ook in de toen, mede door Stemerd" en h geformuleerde visie werd gerept van verdwijnende Amlstermc kaanse troepen. Echter niet als doel om naar te streven, m als mogelijk gevolg van de groeiende Amerikaanse irritu y over de te lage defensiebijdragen van Westeuropese zip* Ook die defensienota bepleitte een diep snijdende bezul ging, maar het toen genoemde maximum bedroeg vijf p cent. Thans wil Stemerdink er nog een paar procenten venop gooien en maakt hij de terugtrekking van de Ami kaanse divisies een voorwaarde voor het welslagen van Europese óntwapeningsproces enerzijds, en de Europese y ligheid anderzijds. Stemerdink zou wijzer moeten wezen. De Amerika? divisies in Europa spelen vooral in symbolisch opzicht belangrijke rol. Ze vormen het levende bewijs van de Amfj kaanse veiligheidsgarantie aan West-Europa. Die garat mag niet verloren gaan, zoals ook een verantwoord defenj budget de beste voorwaarde blijft voor succesvolle ontw£ ningsbesprekingen. Stemerdink heeft een aantal lessenj^N H het recente verleden kennelijk niet begrepen. Hopelijk gfcascj j dat wél voor de meerderheid van zijn partijgenoten. is Irefor als d f Gela Aanhoudend zacht HEOENMORGEN Ook vrij DE BILT (KNMI) vandaag wordt het w zacht met een middai ratuur van ongeveer 8 dagen Het wordt echter wel minder zonnig dan de afgelopen Barcelona twee dagen het geval is ge- weest. In de hogere luchtla- Bordeaux gen is veel bewolking aan- ®nj^1 wezig waar de zon nauwe- lijks doorheen komt. Op na- dering van een storing wordt Helsinki in de middag de bewolking dikker en er is een kleine Kia*genUiurt kans dat er in het noorden van het land een spatje regen Lissabon" valt. Morgen verandert er J-°^rno niet veel. Het is dan half tot Leemburg zwaar bewolkt en de regen- kansen blijven klein. mSm Weersvooruitzichten voor di- verse Europese landen, mede- nic« gedeeld door het KNMI, geldig voor morgen en maandag. Praag repu Wolkenvelden en ook perio- zurS» den met zon. Middagtempera- Bangkok tuur rond 6 graden. In de §2mascus* nacht temperatuur om het los Ang«i«a vriespunt. now vor*^ Palm Beach Frankrijk en de rest van de Pretoria Bondsrepubliek Duitsland nioda janei Zonnige perioden. Middagtem- p'**, peratuur rond 8 graden langs .saom de westkust, tot 5 graden in TeuJvïv" zuid-Duitsland. Rond 12 gra- Tokyo den langs de franse zuidkust. Tunl' I Den |>mst It ov "eda. k vin< ■Homer fs die iroorde as het ree gev n het i tor hei jchting öffener jgenlijk lopen jt het ijgen. ig B

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2