finale GORILLA'S IN DE MIST „Alsof je de hoek omgaat en je ziet een eenhoorn" ia Heks Boergeluiden Geliefde Tweede film il l A Edele schepsels Cetdóe Sou/temt' AMSTERDAM - „Ziz geeft me „de blik". De blik betekent, afhan kelijk van je eigen graad van para noia: „Ik mag je niet" of „Ik wil je kwijt". Ik zit hier tienduizend voet hoog op Mount Visoke in Rwanda, aantekeningen te krabbelen op een bloc, en de enorme zilverrug die de groep leidt staart me aan met een concentratie die ik liever maar" niet verder interpreteer. Hij zit twintig voet verderop, z'n kin op z'n vuist, elke vinger de grootte van een Bratwurst. Hij ziet eruit als „De Denker" van Rodin, behalve na tuurlijk dat zijn hoofd zo groot is als een hunebedsteen. Ik kijk rond. De cameraploeg zit ergens beneden me zachtjes te praten. David Watts, onze gorilla-expert, is ner gens te bekennen. Ik neem m'n on- derdanigste houding aan en pro beer me te herinneren wat ik over dit soort situaties gelezen heb - wat te doen als een zilverrug je fixeert". Het zijn waarschijnlijk de merk waardigste woorden ooit door een actrice gezegd over haar werk en haar tegenspeler. Het is het begin van de tekst die Sigourney Weaver neerschreef voor het blad Life over haar werk in Afrika voor „Gorillas in the Mist". „Gorillas in the Mist" is een van de on gebruikelijkste Hollywoodprodukties van de laatste tijd. Een film die in Ne derland op 2 februari gaat lopen, nadat er op de eerste een gala-voorstelling heeft plaatsgevonden in het Amsterdam se Tuschinski-theater waarvan de op brengst naar het Wereld Natuur Fonds gaat. De film is het verhaal van de Ame rikaanse Dian Fossey. De vrouw die der tien jaar leefde tussen de berggorilla's van Afrika, een met uitsterven bedreigde groep van mensapen die in kleine fami liegroepen leven op de uitgedoofde vul kanen van het Virungagebergte in Zaïre, Rwanda en Oeganda. Een eigenzinnige vrouw die geobsedeerd werd door de dieren die ze bestudeerde, in oorlog raakte met de stropers en de systemen die ze bedreigden en die tenslotte eind '85 met een gespleten schedel in haar berghut werd aangetroffen. Negen maan den later worden een vroegere gids en stroper uit Rwanda en een Amerikaanse student als daders aangewezen. De gids hangt zich in zijn cel op, de student vlucht met behulp van de Rwandese en Amerikaanse autoriteiten naar de Vere nigde Staten, voordat hij officieel in staat van beschuldiging wordt gesteld. De rechtbank in Rwanda veroordeelt hem bij verstek tot de dood voor het vuurpeloton. De moord op Dian Fossey is nooit opge helderd. Hoewel tijdens haar leven al de verwachting werd uitgesproken dat zij ooit door een stroper gedood zou wof- den. Ze was een oorlog begonnen met de stropers die (in opdracht van verzame laars en dierentuinen) „haar" berggoril la's bedreigden, ze had als een heks enge maskers opgehangen om onverlaten af te schrikken en één betrapte stroper had ze al eens bijna opgehangen aan een boom. De schrijver Fawley Mowat suggereert in zijn boek „Woman in the mists" dat Dian Fossey gedood werd in opdracht van hoge autoriteiten in Rwanda, omdat zij met haar houding de exploitatie van bet natuurreservaat waar de gorilla's le ven in de weg zou staan. Maar Mowat was geen vriend van Dian Fossey. Schil dert haar af als een onuitstaanbaar kreng. Actrice Sigourney Weaver gaat ter voorbereiding van haar rol een maand lang iedereen langs die Dian Fossey ge kend heeft. Ze komt (in haar Life-ver- haal) met de volgende uiteenlopende „statements" over haar: „Ze was een grootse vrouw". „De gorilla's leven nog dank zij haar". „Ze was een fantastische vriendin". „Ze was een slechte weten schapster. Er klopte niets van haar re search en haar documentatie". „Ze was niet objectief'. „Ze was gek". „Ze was een alcoholiste". Al zullen al die opmerkingen wel een stukje van de waarheid hebben, een feit is dat de wereld aan Dian Fossey een veel betere blik op die prachtige dier soort te danken heeft. Fossey zal haar objectiviteit tenslotte verloren hebben, omdat haar benadering van de gorilla's zo'n persoonlijke was. Ze mat zich de gedragspatronen van de dieren aan (op gras kluiven, geluiden produceren, hou ding) om maar vlakbij ze te kunnen zijn. Ze had zelfs lichamelijk contact met ze, zoals bleek uit de film die Bob Campbell (National Geographic-filmer en een tijd lang haar minnaar tot ze toch voor haar gorilla's koos) in '71 van haar maakte: het eerste niet-agressieve, lichamelijke contact van een mens met een wilde berggorilla. Ze noteerde prachtige obser vaties van het gedrag van moeder- en kind-gorilla onderling. Over hun gelui den schreef ze in het aanhangsel van haar boek „Gorillas in the Mist" (hier verschenen bij uitgeverij Veen): „Boer geluiden. Deze geluiden lijken op een diep, langgerekt gerommel (naoem, naoem), enigszins als het geluid van keelschrapen. De boergeluiden behoren zonder twijfel tot de meest ingewikkelde van het gehele gorillavocabulaire door hun veelsoortige gradaties en functionele variaties. Het geluid zoals dat is vastge legd bij in het wild levende zowel als bij ?;evangen gorilla's heeft twee dominante requenties en een groot aantal schake-_ ringen als kreunen, spinnen, neuriën," klagen, janken en huilen wanneer het in situaties van maximale behaaglijkheid lang wordt voortgezet". En over het .jammeren": „Jammeren werd alleen gehoord van baby's of jonge kinderen en kwam het meest voor wanneer zij alleen waren gelaten en zodoende tijdelijk van hun moeder waren gescheiden. Of in het geval van de gevangen kinderen Coco en Pucker, wanneer zij van elkaar of mij werden gescheiden. Bij de in net wild le ZATERDAG 28 JANUARI 1989 - Moeder en kind. Sigourney Weaver als Dian Fossey met een van haar geliefde gorilla's. vende zowel als bij de gevangen jonge gorilla's groeide het jammeren uit tot hysterische aanvallen als de spanningssi tuatie langer duurde". „Gorillas in the Mist" is een wetenschappelijk boek, maar het geeft zoveel van zulke voor le ken herkenbare en unieke informatie dat het zelfs aangrijpend wordt. digit Zéker zal Dian Fossey tegen het einde van haar leven steeds geobsedeerder zijn geraakt door de gorilla's en de taak die zij zichzelf gesteld had. Vooral wanneer blijkt dat stropers toch blijven toeslaan. Ze is er kapot van als haar lievelingsgo rilla, de zilverrug (oudere, leidinggeven de gorilla met zilvergrijs haar op z'n rug) Digit door stropers met spiezen wordt doorboord (stropers doden vaak oudere gorilla's om zo de kinderen te kunnen vangen). „Ik schaamde me er niet voor hem mijn geliefde Digit te noemen", schrijft Fossey in een brief. Haar eigen graf zal grenzen aan de graven die ze voor hem en andere overleden gorilla's groef. Actrice Sigourney Weaver in haar dagboek-artikel: „Ik ga naar Dians graf, kniel neer en raak de vochtige aarde aan: geen bloemen, geen grafsteen, niets. Maar hier wilde ze liggen. Het spijt me dat ik je niet gekend heb, zeg ik zachtjes. Het spijt me. Maar opeens ben ik kwaad - dat ik haar niet gekend heb, dat we dit allemaal zonder haar moeten doen. Help me, bid ik, 't is niet gemakkelijk je te vinden. Ik vraag om een teken dat ik ac ceptabel ben. Dian had vrienden verteld dat ze wilde dat Brooke Shields haar zou spelen als jonge vrouw en Elizabeth Tay lor wanneer ze ouder is. Wat doe ik hier eigenlijk?". Je ziet Liz Taylor niet negen weken lang berg op berg af kruipen en dan ook nog eens wachten tot er gorilla's in de buurt zijn. De pittige, lange Sigourney Weaver heeft het tanige dat je je bij Dian Fossey voorstelt. En haar carrière („The alien", „The year of living dangerously" onder meer) vroeg eindelijk om een rol waarin ze zich helemaal kon geven. Grote kans dat ze er straks een Oscar-nominatie en heel misschien wel een Oscar voor krijgt in Hollywood. Hollywood sloeg overi gens de handen op een unieke manier ineen voor „Gorillas in the Mist". Pro ducent Arnold Milcher kwam op 26 de cember 1985 in Rwanda aan om met Dian Fossey te praten over het ombou wen van haar boek tot een film over haar leven. Wanneer hij 's ochtends wakker wordt om de tocht naar Fossey's Karisoke Research Center te onderne men, hoort hij dat ze vermoord is. Hij zet toch door en een jaar later is hij weer in Afrika om een en ander voor te berei den. Dan ontmoet hij collega's uit Hol lywood! Zij werken voor producenten Peter Guber en Jon Peters en hebben ge lijke plannen. Plannen die begonnen zijn als een mini-tv-serie over de protégés van antropoloog Dr. Louis Leakey, de man die Dian Fossey naar Afrika stuur de. Er is sprake van dat de actrice Ann- Margret de rol van Fossey gaat spelen en die ene aflevering voor de tv-serie groeit uit tot basis voor een speelfilm, „Hea ven and Earth". Bob Rafelson zal de re gie voeren. „Ik was woedend", herinnert Glimcher zich in het tijdschrift Preview. „Die pi raten dachten dat ze eerder konden zijn dan ik, omdat zij> de beschikking hadden over de gorilla-pakken uit de film „Grey- stoke". Het blijkt allemaal niet zo be doeld en de twee producenten steken de koppen bij elkaar. En met hen de twee filmmaatschappijen die hen steunen: Universal Pictures en Warner Brothers. Ze besluiten samen de film te produce ren, samen de kosten op te brengen en de winst te delen. Het verhaal gaat dat er getosst wordt wie de film over de we reld in de bioscopen zal uitbrengen. Het wordt Warner Brothers. Plan nummer twee, waarin Dian Fossey neergezet zou worden als een drinkende („vier flessen whiskey per week" volgens een insider), gekgeworden fanate wordt overboord ge zet. Regisseur van „Gorillas in the Mist", Engelsman Michael Apted: „Ik vond dat de film over drie liefdesverha len moest gaan: Dians liefde voor de go rilla's, haar liefde voor de fotojournalist Bob Campbell en haar liefde voor de zwarte gids, die Afrika symboliseert. Ik wilde een positieve film tfiaken, geen film over een gek". Hoofdrolspeelster Si gourney Weaver: „Wat wij willen vertel len is het verhaal van een vrouw met een obsessie. Ze is naar Afrika gegaan en heeft enorme ontdekkingen gedaan. Ze eindigde volkomen geïsoleerd. Ze h^d een intense overtuiging over wat de go rilla's nog zou kunnen redden - dat werd iets uitermate persoonlijks voor haar. Voor mij is dat geen gekte". Wanr neer later blijkt dat de film 27 miljoen dollar gaat kosten willen Universal en Warner alsnog afhaken. Alle medewer kers staan een derde van hun salaris af het scheelt meer dan drie miljoen op het budget en de film kan gedraaid worden. Natuurlijk is „Gorillas in the Mist" een' Hollywood-film geworden, „entertain ment" en geen wetenschappelijk v»erk. Een interpretatie van het leven van den bijzondere vrouw. Waarbij er met een zachtere pen geschreven is dan waarmee de werkelijkheid geètst is. De „love sto ry" en Fossey's keus om fotograaf Campbell (gespeeld door Bryan Brown) niet naar een project elders op de wereld te volgen, zitten wat rozegeur-en-mane- schijnachtig in de film. Iets te veel gla mour. Maar wat wél overkomt is Fos sey's liefde voor die prachtige, grote beesten waarover prins Bernhard in zijn voorwoord tot Fossey's boek zegt: „Dit boek beschrijft de heroïsche strijd van een bijzondere vrouw wier interesse, lief de en devotie uitgaat naar een van de meest spectaculaire schepsels op aarde, de berggorilla. De grootsdte van de mens apen, die op het ogenblik helaas tot de meest bedreigde diersoorten ter wereld moet worden gerekend. Vervolgd en uit zijn leefgebied verdrongen door de mens, is de gorilla in getalssterkte terug gedrongen tot zo'n 4000 individuen (waarvan naar schatting enkele honder den berggorilla's), een getal dat schriel afsteekt bij de 4,8 miljard mensen op aarde!."Dian Fossey zelf schrijft no vember '82 als laatste regel van de inlei ding tot haar .boek: „Tenslotte wil ik mijn allerdiepste dankbaarheid uitspre ken aan de berggorilla's die mij de gele genheid gaven ze te leren kennen als de unieke en edele schepsels die ze zijn". De gorilla's lijken definitief haar gelijken te zijn geworden. Al werden er in „Gorillas in the Mist" trucs gebruikt, al worden af en toe figu ranten in gorillapakken gebruikt, het is niet merkbaar in de strakke mixage van echt en onecht. Daarvoor was Sigourney Weaver ook steeds té dicht in de nabij heid van de dieren. Haar reactie toen ze kennismaakte met een van de groepen die door Dian Fossey waren bestudeerd en beschreven: „De eerste keer dat ik ze zag was voor mij als een wonder, 't Was alsof je de hoek omgaat en je staat tegen over een eenhoorn. De groep begon om ons heen te bewegen. Toen kwam Josie (de laatste gorilla die door Dian van een naam was voorzien) naar me toe en ik kan de vreugde van dat moment ge woon niet beschrijven. Ik had 't elke keer weer als ik bij de gorilla's was". BERT JANSMA Voor dit artikel werd gebruik gemaakt van: Queen Kong" door Sigourney We aver (Life magazine): ..Gorillas in the Mist" door Dian Fossey (uitgeverij Veen) en interviews in het Amerikaanse blad Première (oktober '88).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 21