Banaliteit
als kunst
in „Hom
of Plenty"
K eint es
M071-122244
Gronheid
alvador Dali
as even
Hxcentriek als
areatiet
DINSDAG
iHsimlX.J/'
VOLGENDE
SAGEN
II
Thunderbird
bioscopen
£ekbc@otuant
MAANDAG 23 JANUARI 1989 PAGINA 9
rers, ji
ter mi
chocol
1 een
koi
Bak\
lichti
n ve
worct
zout
US n°g)dor Dali zoals de wereld hem het beste kende: uiterst ex-
in rfek> zoals onder meer bleek uit de krullende, in vet gedoop
sch>- FOTO: AP
de gri
i wate{
nte in
it klei\
het oi
I zacht
?rij in
?henk
naat-,
sel mt
angeier^
saus
e4
lus fè
oen te
op y°lg van de voorpagina)
van gé
besmepRID De vanmor-
overleden Salvador
ru!"aA, een van de bekend-
r deze maar °°k beruchtste
bten van de twintigste
JEAffl, werd op 11 mei 1904
ren in Figueras in
ije (Catalonië).
Is op jonge leeftijd gedroeg
d- en n^ter zeer excentrieke Dali
Mrgeni31 opvallend, tot grote
>k week?e van ziJn vader die nota-
ras en later ook van men-
riEKENin zijn omgeving, die be-
ivaiiend(en te twijfelen aan zijn
gelijke toestand. Als jonge-
ihuis pof had h»j ondermeer de ge-
ig S.C.Uite om, als hij wilde schil-
13.00 up, naakt in de keuken te
zitten.
ist Leid<hezocht korte tijd de aca-
3urgers*e van Madrid, maar daar
hij het zo bont dat hij
buitengezet. Later, in
lerienintf. autobiografie, beweerde
voor ri»ch nog duidelijk zijn ge-
96309; (Ie te herinneren. Hij heeft
nflaarin ook over zijn visi-
jn de moederschoot, met
v9rmeer het beeld van een
spiegeleieren zonder pan.
325Wn vroegste periode legde
iTIEDIE' grote belangstelling aan
Tel. |ag voor het cubisrrte, het
en i^-isme en de metafysische
zekerinPerkunst- ^ij Pr°heerde
elke jsynthese te vinden tussen
opvattingen van Gris, de
ERS Öjco en Carra enerzijds, en
.^'P^chniek van de klassieken
;en, difrz'jc's- Nadien ontwikkel-
jdeiijk lij een eigen stijl en stortte
wordt min het surrealistisch avon-
•e mog4
en de'
LE hifest
e' nJ.49^maakte in die periode het
Jjj^iTuderij „Het bloed is zoeter
33iomng" en in 1928 publi-
ne hij het manifest GROC,
_K|P29 trouwde hij met Gala
e dinsjrd-Diakonof. Hij begon
O u. Klop meerdere terreinen te-
2, Levertijd te werken. Hij
Jderde niet alleen, maar
ook mee aan films en
natie):jifesteerde zich als uitvin-
ivan bij voorkeur zeer on-
instrumenten. Tezelf-
^^^ijd werkte hij een nieuwe
rirjtieke methode uit, die hij
omschreef als „Activité para-
noiaque-critique" en waarbij
hij gebruik maakte van visio
naire gegevens en herinnerin
gen die dikwijls verband hiel
den met pathologische toestan
den.
Vanaf 1937 raakte hij onder in
vloed van de Italiaanse renais
sance, wat hem tot een vorm
van neo-classicisme bracht. In
1940 vestigde hij zich in Ame
rika. Vanaf die tijd oefende hij
ook invloed uit op mode en re
clame. Hij begon juwelen te
ontwerpen en schreef een paar
romans, 'tekende decors en
kostuums en schreef scenario's
voor balletten.
Na de oorlog keerde hij terug
naar Spanje. Zijn bekendste
naoorlogse doeken zijn „De
Maagd van Port-Lligat" (1949),
„De Kruisiging" (1951) en
„Het laatste Avondmaal"
(1955). Hoewel hij zijn „gehei
men" meer dan eens heeft
verkondigd, ondermeer in
1942 bij de publicatie van „The
secret Life of Salvador Dali"
en in 1948 bij de publikatie
van „Secrets of the Arts of
Magie" bleef het raadsel rond
om zijn persoon steeds bestaan.
Publiciteit
Vast staat in elk geval dat Dali
minstens even veel bezig was
met zijn persoonlijke publici
teit en met zaken doen, als
met zuiver creatieve activitei
ten. Volgens André Breton,
die hem op zeker ogenblik
zelfs met de bijnaam „Avida
Dollar" bedacht, was hij eigen
lijk vooral zakenman.
Dali werd door de Spaanse ko
ning Juan Carlos tot Markies
verheven. In 1981 kreeg hij de
hoogste Catalaanse onder
scheiding, de Gouden Medaille
van de Generaliteit. Reeds
herhaaldelijk werd zijn dood
gemeld. Hij leed al jaren aan
de ziekte van Parkinson, wat
hem het schilderen zeer moei
lijk maakte. In 1984 werd hij
zwaar verbrand toen er in nog
steeds onopgehelderde omstan
digheden vuur ontstond in zijn
kamer. Reeds tijdens zijn le
ven werd zijn werk veelvuldig
vervalst. Sedert de dood van
Gala op 89-jarige leeftijd in
1982, kwam hij bijna niet meer
buiten.
PAUL HUYLEBROECK
ipoken" van Ibsen met Ellen
>gel en Hidde Maas
(STERDAM Impresario Wim Visser brengt met zijn stich-
*De Jungle op 27 januari in De Meerpaal in Dronten de mo
tie klassieker „Spoken" van Hendrik Ibsen uit. Met regisseu-
panna Bilska trok hij voor de hoofdrollen Ellen Vogel en
'de Maas aan. De officiële première is 1 februari in de
J )uwburg in Eindhoven. „Spoken" verscheen in 1881 en
•ht een rel teweeg omdat het stuk „immoreel" zou zijn. De
laltijd zeer actuele thema's zijn onder andere incest, euthana-
benauwende conventies en erfelijkheid. Ibsen laat volgens
fegisseuse scherp voelen hoe schijnheilig de zogenoemde mo-
maatschappij kan zijn en hoe het individu daartegen moet
ietteAten- Ze wil graag het (tragi-)komische van het wanhogig
oor zeden en proberen van de mensen belichten,
woor
aaisie,Kleine Alice"
ert»ij De Appel
tannië;
(en haag Toneel-
jroep De Appel geeft op 4
fbhiari in het eigen thea-
sr in Scheveningen de eer-
ied 618- voorste^ing van ..Kleine
i e ideflice" van Edward Albee in
;oia
de regie van Lodewijk de
Boer, vertaald door Ernst
van Altena. Het gezelschap
speelt dit absurdistisch to
neelstuk niet alleen thuis,
maar in maart en april
meer dan dertig keer ook in
andere steden. Uitvoeren
den zijn Sacha Bulthuis,
Stef Feld, Carol Linssen,
Robert Prager en Willem
Wagter.
DIEPERE ZIN VAN OPPER VLAKKIGHEID
IN HET STEDELIJK MUSEUM
AMSTERDAM Zestien
kunstenaars uit New York
hebben het Stedelijk Mu
seum tot podium gemaakt
van de meest geruchtma
kende expositie sinds de
Jonge Italianen in 1980
Nederland veroverden.
Gastconservator Gosse
Oosterhof reisde naar
Amerika's toonaangeven
de cultuurstad en nam de
stand op van de actuele
kunst.
Kunst die staat voor de cul
tuur van veel, meer en meest.
Oogst van laat-20ste eeuwse
welvaart. Titel van de ten
toonstelling: „Hom of Plenty"
(Hoorn van Overvloed.. Opzet
telijk gekoesterde oppervlak
kigheid is de stemming in deze
kunst van tegenspraken, echte
en schijnbare banaliteit.
De „Horn of Plenty", die het
Stedelijk uitstort, is gevuld
met kunst die door grote stijl
verschillen overdadig divers
aandoet. De gehanteerde me
dia variëren sterk: van foto's,
schilderiien, beeldhouwkunst
tot installaties uit allerlei ma
terialen. De dertigers uit New
York hebben een markt vero
verd van goed in het pak zit
tende effectenhandelaars en
optie-jaagsters.
Jeff Koons is een van de bru
taalste kunstenaars die beho
ren tot de post-Vietnamgene-
ratie. Koons kreeg bewonde
ring met werk dat zonder eni
ge schaamte de grens van de
onverbloemde kitsch is over
getrokken. Een van zijn hou
ten beelden met de titel „Us
hering in Banality", een werk
dat het Stedelijk wil aanko
pen, is beschilderd in de vals-
echte kleuren van Jozef en
Maria uit de kerststal. De rose
big van ongeveer 80 cm hoog
te, wordt begeleid door een en
geltje in babyblauw en voort
geduwd door zijn mensen-
vriendje, een kind in rood jog
gingpak en grijze bodywar
mer.
De twee zijn doende, zoals de
titel aangeeft, de Banaliteit (in
de kunstwereld) binnen te lei
den: het vette varken, symbool
van materiële welvaart van de
meest platvloerse soort, terzij
de gestaan door een niet be
staande, (schijn)heilige en zijn
makker in hedendaagse uni
form.
Imitatiekunst
Zonder veel omhaal zet Koons
ons nog meer imitatiekunst
voor. Een Frans tafelstuk uit
de Rococo-tijd, gecopieerd in
roestvrij staal is zo„n kunst-
werk-over-het-randje-van.
Het siervoorwerp toont een
vrouw in een draagkoets en
een man die haar een roos
aanbiedt. Behalve de kitsch
van sprookjes of verleden, be
speelt Koons ook de kitsch van
het moderne. In een vitrine
koestert hij stofzuigers, tapijt
reinigers en neonbuizen be
wonderenswaardige, heilige
koeien van de moderne be
schaving als baby's in een
couveuse.
Anne Doran maakt foto-colla
ges. Tussen de stroom van af
beeldingen (How the dead
live, 1988), opnames van de
huid van de tijd, valt de foto
van een mismaakte baby niet
op. In haar werken is elk au
thentiek geluid van lijden of
conflict overspoeld door een
golf van beelden, snapshots en
onzinnige détails uit de wereld
van reclame en amusement-
sindultrie. Hoe zou een beeld
van de werkelijkheid daartus
sen ook kunnen opvallen?
Steinbachs manier van wer
ken is drie-dimensionaal. Net
als Koons past hij het principe
van de „ready-mades" toe, be
staande voorwerpen die uit de
context van hun dagelijks ge
bruik zijn gelicht. Anders dan
Koons zoekt hij het in combi
naties van artefacten uit we
relden die elkaar in naam uit
sluiten.
„Supremely Black", (1985)
plaatst pakken zeeppoeder
naast lees op het zelfde ni
veau als een ander product
uit de grote supermarkt die
hedendaags leven heet: de ver
antwoorde vorm van design.
Op een uitstalkastje dat tot de
inboedel behoort van een tren
dy winkelinterieur, heeft
Steinbach terracotta vazen
neergezet schijnbaar door ar
cheologen uit Italiaanse bodem
opgegraven. Op de plank
eronder staan wanproducten
uit de Amerikaanse Blokker
winkel zoals een beker met
het „I love (hartje) NY".
Hoe verschillend het uiteinde
lijk resultaat ook moge lijken,
er loopt een verbindende lijn
langs Koons, Doran en Stein
bach. De naam „neo-Pop Art"
is hier op zijn plaats. De drie
ontlenen hun onderwerpen en
vormentaal aan de hen omrin
gende wereld van het alle
daagse, de Amerikaanse popu
lar culture. Dat hebben ze ge
meen met Pop Art uit de jaren
zestig.
Sexy
En zij reageren net als Pop Art
door zich niet van die cultuur
af te wenden maar door zich
de Popcultuur toe te eigenen
met als middel de overdrij
ving. Het woord dat op dit mo
ment in zwang is om de koes
tering van het oppervlak in de
kunst te omschrijven is dan
ook „sexy".
Koons isoleert en vergroot zijn
ready-mades tot ze bespottelijk
zijn. De zeepdozen van Stein
bach zijn een echo van Andy
Warhols stapeling van Brillo-
dozen. Steinbach demonstreert
niet alleen de platheid van het
consumentisme, maar ook de
gelijkschakeling van „volkse"
en „hoge" cultuur als resultaat
van de vrije-markt-economie
in het tijdperk van supertech
nologie.
Alles wat Amerikanen mooi
vinden, oud en namaak-oud,
nieuw en namaak-nieuw, tri
viaal of verheven van preten
tie, is allemaal „Pop" en dus
voer voor kunst, vinden de
New Yorkse kunstenaars. Ook
space-invaders, flipperkast en
andere verleiders.
De installaties van Ashley Bic-
kerton zijn van een keihard
sarcasme. In de vorm van ij
zingwekkend echt lijkende,
zogenaamde machines, slingert
hij ons koekjes van eigen deeg
voor de voeten. Hij bouwt met
leer beklede kisten waarop
bordjes zijn geschroefd met se
rieus aandoende gebruiksaan
wijzingen. Het is verleidelijk
om in de zijvakjes met het op
schrift „handschoenen" te
gaan snuffelen.
In het midden van de zaal
staat een van zijn landschaps
dozen, een „Biofragment". De
kist heeft met glas afgedekte
vakken, de een gevuld met
rijst, de ander met maïskor
rels. Sculptuur van instant-na-
tuur.
De New Yorkse kunstenaars
konden in hun ironie de mo
derne kunst natuurlijk niet
ongemoeid laten. Christian Ec-
kart maakt reliëfs uit schilde
rij- of deurlijsten. Als er al
doek tussen het hout is ge
spannen, geeft ook de abstrac
te voorstelling niet meer aan
dan leegte.
Richard Prince vertelt het
grote Niets door op monochro
me doeken in drukletters de
tekst van moppen aan te bren
gen. Zijn schilderijen halen de
pretenties van conceptualisten
als Lawrence Weiner, vorige
maand nog in het Stedelijk,
genadeloos onderuit.
Het project van Tim Rollins en
zijn Kid of Survival staat bui
ten de grimmig cynische blik
van de anderen. Rollins maakt
collages samen met jongeren
uit de ghetto's naar aanleiding
van boeken. Over de pagina's
brengen ze afbeeldingen aan
die op associatieve manier met
de tekst verbonden zijn.
Kabaal
Voor het overige geldt dat je
geen kunstrichting kunt noe
men of hij wordt wel geparo
dieerd. Dubbelzinnig genoeg
wordt de neo-Pop, neo-Con-
ceptkunst en het neo-Surrea-
lisme gretig gekocht door
mensen die hun welvarende
posities te danken hebben aan
dezelfde oppervlakkigheid die
de kunstenaars in „Horn of
Plenty" belachelijk maken,
dwepen met kunst niet uitge
zonderd. En zo verdwijnt dan
geruisloos de angel uit deze
opzettelijke verleidkunst die
niet meer is dan een schijnge
stalte van zichzelf.
Alleen een tijdelijke tentoon
stelling in de relatief neutrale
ruimte van een museum laat
een glimp zien van de dubbele
bodem die deze kunstwerken
vertegenwoordigen. Misschien
is dat een reden, waarom het
Stedelijk het werk van Koons
juist niet moet kopen. Maar
ook dat zou een laffe schijnbe
weging zijn, een gevecht tegen
windmolens.
Het museum ontkomt niet aan
zijn eigen, onbedoelde effect:
het verlammen van betekenis
sen in de veelheid van het he
dendaagse kunstgewoel. Rudi
Fuchs probeert in het Haags
Gemeentemuseun een pauze
in te lassen, een pauze in een
muziekstuk dat geen enkel au
thentiek geluid meer voort
brengt. Een pauze in een holle
stilte die knettert van het ka
baal. Het moet daar in New
York op die „Hom of Plenty"
een oorverdovend getoeter
zijn.
„Hom of Plenty" is tot 19 fe
bruari in het Stedelijk Mu
seum in Amsterdam.
ADA VAN DER VELDEN
rvjze/M'tofr vui^der
xdemck kelft
Leiden-Delft
Botermarkt 17-18
Leiden
LEIDSE COURANT
WINKEL/KAPPERS PERS. GEVR.
Neuteboom Kaas-delicashop, Kopermolen 34 in Leiden, heelt we
gens toenemende drukte plaats voor een nette, vlotte verkoop
ster, voor hele dagen. Leeftijd tot 20 jaar. Soil, na tel. afspraak,
071-220039, vragen naar dhr. Van der Meer.
Rij-instnicteur
worden, maar dan een hele goe
de. De VRM leidt u op voor het
erkende diploma, waarmee u
zelfs een eigen rijschool kunt
starten. Vóelt u hiervoor, bel
dan om onze folder van 9-19 uur
070-804849 of bezoek vrijblij
vend onze voorlichtingsavond,
iedere ma.av. aanvang 19.30
uur op de Ln. v. Meerdervoort
156a, Den Haag. Zaterdagcur
sus start eind jan.
Agrarisch LOONBEDRIJF
U.R.K. Te druk? We staan klaar
met ervaren personeel voor al
uw tuinwerkzaamheden. Tel
070-290416 tussen 17-21 uur in
Zoeterwoude.
1
Gevr. voor eetcafé zelfst.
werkende kok met ervaring en
evt. papieren. Tel. 070-638840,
vanaf 16.00 u.
AUTOMARKT
Autosloperij
Gebr. Opdam B.V.
Lid STIBA, grote sortering onderdelen van recente schadeauto's
in alle merken en alle bouwjaren. Tevens verkoop nieuwe onder
delen. Inkoop sloop- en schadeauto's met afgifte van wettelijk
goedgekeurd vrijwarlngsbewijs. Voorschoterweg 41, Valkenburg
Z.H., tel. 071-315101. Afdeling Japanse onderdelen, Haringkade
2. Katwijk ZH. tel. 01718-28131.
Zoet auto's
Westelnde 91, Voorburg.
Tel. 070-8611061/860255
Fax: 070-875497
Te koop GOLF 1050 cc, nieuw
model 8-'84, km. 44.000, vr.pr.
12.000,-. Tel. 071-415974.
bj. 10-81, APK '89, kleur zwart,
sportwielen, prachtige auto.
Vr.pr. 5950.-. Tel. 071-
174518.
Ford Capri 2.3 S, '8'
Suzuki Alto
nw.staat, plm. 17.000 km, bj.
1987, 3-deurs. Jnl.: Ambassade
India, vragen naar J. Brug-
mans. Tel. 070-46.97.71.
Garage Van Goozen, reparatie
onderhoud aan personen- en
bedrijfsauto's, APK gratis bij
grote beurt. Karei Doormanweg
3a. Tel. 071-211125. Industrie
terrein De Waardt in Leiden.
Mazda 323 '86. rood, 3-drs.
Vr.pr. 15.500,-.
Tel. 070-212582.
I AUTO'S T/M ƒ3500
OPEL Kadett City, bj. '78. In
goede staat. Vr.pr. 1000.-.
Tel. 01711-10509.
BMW 518, '78, garage ge
stald, APK 10-'89, In mooie
en goede staat. 2.950.-. Tel.
na 17.30: 070-47 70.52.
Te koop HONDA Camino,
l.z.g.st., 2 jr. oud, Incl. verz.
550.-. Tel. 02523-75745.
T.k. YAMAHA RD 80 papie
ren. Vr.pr. 1.300.-. Tel. 070-
463397, na 18 uur.
I CARAVANS
T.k.a.: KNAUS Sud-wind QL de
luxe, plus voortent, extra zwaar
doek, bj. '79, Bovag-keuring
'89, uitgevoerd, pr. 7.900.-.
Tel.: 070-45.20.28 of privé
97.96.41.
Te huur luxe auto's, vanaf 30,-
per dag. Autoverhuur PRAN
GERS, Hoofdstraat 104 Leider
dorp. Tel. 071-894040.
Boerakker accountancy admini
stratieve en flnancleel-econo-
mische advisering, belastingen.
Leiden, 071-212469.
„Ushering in Banality", Jeff
Koons' succesvolle poging de
banaliteit in de serieuze kunst
te brengen. Het kitscherige
beeldje, te Zien op de tentoon
stelling „Horn of Plenty", staat
op de nominatie voor 250.000
gulden aangekocht te worden
door het Stedelijk Museum.
FOTO: PR
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6, tel. 01720-20800): A
fish called Wanda (al); 18.45,
21.15. Nieuwe avonturen van
Plppi Langkous (al); wo. 13.45.
EUROCINEMA II: Moonwalker
(al); 18.45. wo. 13.45. Coming to
America (al); 21.30. EUROCI
NEMA III: Who framed Roger
Rabbit (al); 18.30, 21.00. wo.
ook 13.30. EUROCINEMA IV:
Scrooged (al); 18.45, 21.15.
Frank en Frey (al); wo. 14.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19, tel. 071-121239): Who fra
med Roger Rabbit (al); 19.00,
21.15. wo. 14.30. LIDO en
STUDIO (Steenstraat 39, tel.
124130): A fish called Wanda
(al); 14.30, 19.00, 21.15. Willow
(al); 14.30, 18.45, 21.15. Moon-
walker (al); wo. 14:30. Frantic
(12); 19.00, 21.15. Big (al); 14.30,
19.00, 21.15. Frank en Frey (al);
wo. 14.30. Coming to America
(al); 19.00 21.15. «TRIANON
(Breestraat 31. tel. 123875): De
ondraaglijke lichtheid van het
bestaan (al); 20.00. REX
(Haarlemmerstraat 52. tel. 071-
125414): Candy strippers II (16);
14.30, 19.00, 21.15.
KATWUK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
Action Jackson (16); 19.00,
21.15. wo. ook 14.45. CITY
THEATER II: Cop (12); 21.15.
Coming to America (al): 19.00.
Bambi (al); wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): The unbeara
ble lightness of being (al); do. t/
m wo. 20.15. Coming to Ameri
ca (al); wo. 15.45. Spoorloos;
ma. t/m wo. 20.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
Jungle book; wo. 14.00. De red-
dertjes; wo. 14.00, 15.45.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13.269): Powaqqatsi (al);
ma. dl. wo. 20.00.
DEN HAAGASTA 1 (Spul 27. tel.
463500): A fish called Wanda
(al); 14.00, 18.45. 21.30 ASTA
2 Young guns (16); 14.00, 18.45,
21.30. ASTA 3 Beetlejuice
(al); 14.00, 18.45, 21.30. BA
BYLON 1 (Winkelcentrum Baby
lon. tel. 471656): A fish called
Wanda (al); 14.30, 17.00, 19.15.
21.45. BABYLON 2: Tucker,
the man and his dream (al);
14.30, 16.45, 19.00, 21.30.
BABYLON 3: Spoorloos (16);
14.30, 17.00, 19.30, 21.45 CI
NEAC 1 (Buitenhof 20. tel.
630637): Willow (al); 14.00,
18.45, 21.30. CINEAC 2: Die
hard (16); 14.00, 18.45, 21.30.
CINEAC 3: Midnight run (al);
18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00.
METROPOLE 1 (Carnegielaan,
tel. 456756): Who framed Roger
Rabbit (al); 14.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 2: Arthur 2 on
the rocks (al); 14.00, 18.45,
21.30. METROPOLE 3: Moon-
walker (al); 14.00. 18.45. 21.30.
METROPOLE 4: De ondraag
lijke lichtheid van het bestaan
(al); 20.30. ma. di. ook 14.00.
METROPOLE 5: Scrooged
(al); 18.45, 21.30. ma dl ook
14.00. ODEON 1 (Herengracht
13, tel. 462400): Big (ai); 13.45,
18.45, 21.30. ODEON 2: Co
ming to America (al); 13.45,
18.45, 21.30. ODEON 3: Mes
senger of death (16); 13.45,
18.45, 21.30. ODEON 4: 18
Again (al); 13.45, 18.45, 21.30.
STUDIO 1 (Kettingstraat 12b.
tel. 656402): Twice in a lifetime
(al); 19.15, 21.45 wo. 14.00.
STUDIO 2: White mischief
(al); 19.00, 21.30. STUDIO 3:
Bagdad café (al); 19.00, 21.30.
HAAGS FILMHUIS: Zaal 1:
Distant voices, still lives; 19.30.
21.45. Zaal 2. Hermetisch zwart;
19.30, 21.45. Zaal 3: wo. 19.30,
21.45. di. 19.30, 22.00. ma
20.00. La terazza; ma. Tom cur
tain; di. Night moves; wo.
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC 3: Walt Disney's
Frank en Frey; wo. 14.00. ME
TROPOLE 4: Pippl Langkous;
wo. 14.00. METROPOLE 5:
Frank en Frey; wo 14.00.