„Herhalen van serie getuigt van geestelijke armoede" nale HUIS R ZATERDAG 21 JANUARI 1989 PAGINA 22| door Piet Snoeren pt Hoezo dreigt driekwart van de door futuroloog prof. Fred Polak gedane voorspellingen niet uit te komen, zoals Of vorige keer op deze plaats werd voorspeld?, informeert een lezer op hoga poten. Hoezo de toekomstvisioenen van de gebroeders Das gebazel? Okee. YY\ ..Omstreeks het jaar 2000 zal het wel A. zover zijn", aldus Polak in zijn boek Gesprek met Morgen. „Dan zal de tli economie van de meeste ontwikkelde ff landen zijn of worden omgezet in een vrijwel volledige robot-economie, een economie zonder mensen". Polak F voorzegde dit in 1968 toen hij 1 achtereenvolgens al directeur van het Centraal Planbureau, Til regeringscommissaris voor de werkgelegenheid, adviseur van de minister van O.K. en W. en directeur van een stojfenfabriek was geweest. Een val van theoretische en praktische kennis. Inmiddels is de wereld twintig jaar verder. Twee derde van de door Polak voorspelde toekomst zit erop. Hoeveel robots binnen de grenzen van dit land, i economisch een van de meest ontwikkelde ter wereld? Een petieterige zevenhonderd, schatten ze bij de Vereniging van Nederlandse Ondernemers. En hoeveel dan wel in heil jaar 2000? Nou. duizend misschien. Wan economie zonder mensen? Bij het VNO ff kunnen ze de gewezen stoffenfabrikant Polak nog sterker vertellen. Uit cijfers blijkt dat in bedrijven die robots hebben aangesteld, de werkgelegenheid voor mensen van vlees, bloed, koffiepauzes en ziekteverzuim juist is gegroeid. De gebroeders Rudolf en Robbert Das, bij bezoekers van het Autotron welbekend. Okee. Van hen verscheen in 1983 het boek Zicht op de Toekomst. Citaat: „Na\ het jaar 2020 kan maar één ontwikkeling naar de volwassenheid vair i de auto leiden: het railvoertuig. Wanneen fl voor de aandrijving gebruik wordt i 1 gemaakt van een lineaire inductiemotor met een bewegende elektriciteitsstroom onder het wegdek waarop de auto als een\ anker wordt meegevoerd, kunnen de wagens op onze autowegen met hoge snelheid bumper aan bumper rijden". Gebazel dus. Met hoge snelheid bumper j aan bumper rijden, dal doen de Nederlanders nu al, getuige het BAL apocalyptische kettinggebots dat mees plaatsgrijpt zodra uit de sloten maar op j\jed( zijn, Echt af et comi brua durft te kringelen wat Hans de Jong neerbuigend klompenmist noemt. Dachten die jongens van Das nu echt dat ^Aai Nee/ie Smit-Kroes de aanschaf van auto'sl mist met lineaire inductiemotoren zou gaan van subsidiëren of dat ze de straks ten jg behoeve van haar rekeningrijden u opengebroken autowegen andermaal zou gaan openbreken voor het aanbrengen jU1^ van bewegende stroom, terwijl ze derd hetzelfde effect al gratis heeft? trou En nu is er weer net Huis van de Toekomst waarover krantekoppen berichten „dat het zonder glazenwasser i. kan". In Rosmalen komt het, als J aanhangsel van het reeds genoemde we 'Autotron. De eerste paal is geheid en Hen vanaf 15 juni kan men zich er gaan versi vergapen, want dan moet het klaar zijn. enigt Dat van die glazenwassers zit trouwens teerc zo. De ramen worden voorzien van een speciale vuilwerende coating waardoor ze <*9 zelfreinigend zijn. En nog een andere diOO eigenaardigheid hebben de ramen. Ze j ty's zullen vervaardigd zijn uit dubbel glas „dat zijn isolerende werking automatisch aanpast aan het seizoen: 's zomers koel, 's winters warm". Alvast berekend op het broeikaseffect van straks wanneer het gat in de ozonlaag zich zal hebben uitgebreid tot boven de Flevopolder, dat Huis van de Toekomst, en geen wonder, het idee I dig komt van Chriet Titulaer wie, zoals zijn. bekend, geen zee zo hoog gaat of hij weet I versi er een technisch foefje op. deze Willem kom Bever met de futurologische j nieu waterpomptang. wil Uiteraard hebben die jongens van Das dat i hel ook over wonen. Zij voorspellen een in splitsing tussen enerzijds de bouw van gracl vaste, ae eeuwen trotserende „een draagconstructies en anderzijds die van losse wooncellen, de laatste op eenvoudige wijze in de eerste te schuiven, ongeveer zoals men de schappen in een magazijn vult met naar believen pakken Te v Kittekat of dozen Chateau Margaux i telt premier cru Médoc. „Een soort drie wegwerpwoning die makkelijk te verhuizen is, aangepast aan de behoefte van de toekomstige mens om niet zijn hele leven op dezelfde plaats te wonen staat er. En: „Misschien wordt de draagconstructie met inschuifbare wooncellen wel de rode draad in een wereld van wisselende seksuele relaties". Nooit van aids gehoord, de Dassen. Een aller frivoolste exegese van het bijbelwoord „neem uw bed op en wandel". Nou, zo bruin bakt Chriet Bever ze niet. Zijn Rosmaalse visie op het Huis van de Toekomst verankert het gezin integendeel hecht aan een audiovisuele muur met druktoelsen en beeldschermen voor telebankieren, telewinkelen, een elektronische krant waarvan de gewenste artikelen thuis worden geprint, een elektronische bibliotheek, zodat een mens voor de dichtbundels van Nel Benschop (oplage twee miljoen„in tijden van nood j grijpen tallozen voor troost op haar terug") niet door de regen hoeft. Echter: bij net ontwerpen van dit Huis van de Toekomst is ae architect ingeschakeld die ook de Amsterdamse Stopera heeft ontworpen. Dezelfde aan wie de Club van Lange Mensen de noodkreet heeft gericht dat de deuren daarin te laag zijn als gevolg waarvan menigeen de genieting van Le Nozze di Figaro moet bekopen met een buil op z 'n kop. Cees Dam heet hij. Dat wordt dus ook al niks. W Geen Danny „Ciske" de Munk, ook geen Jan „Bartje" Krol. Geen fabelachtige roem, maar ook geen vergetelheid. Dertien jaar geleden was acteur Paul Röttger hoofdrolspeler Michiel in de tv-serie Oorlogswinter. Deze reeks naar de gelijknamige bestseller van Jan Terlouw stond toentertijd wekelijks in de hoogste regionen van de Kijk Top Tien. Paul werd net geen beroemde Nederlander. Nu de VARA dit typisch Nederlandse drama op de zondagmiddag herhaalt, rijst de vraag: wat is er van Paul „Michiel" Röttger terecht gekomen? PAUL RÖTTGER (OORLOGSWINTER) UTRECHT - Hoewel de meeste mensen zijn naam niet meer ken nen, is Paul Röttger (34) een uni cum in de Nederlandse toneelwe reld. Hij heeft nog nooit één dag zonder werk gezeten. Vandaag de dag staat hij samen met Josine van Dalsum in de toneelproduktie Je anne d'Arc. Hoewel hij vindt dat een acteur vooruit moet kijken, haalt hij graag herinneringen op aan de tijd dat het voor hem alle maal echt begon. In 1975, toen hij samen met mensen als Ton Len- sink, Leontien Ceulemans, Piet Hendriks, Onno Molenkamp en André van den Heuvel in het Over ijsselse Zalk en IJsselmuiden ver toefde om het laatste jaar van de Tweede Wereldoorlog en het va derlands verzet vast te leggen. Eerst wenst Paul Röttger echter zijn hart te luchten over het culturele niveau in Nederland, dat hij typeert als van nul en generlei waarde. „Neem nu het herhalen van Oorlogswinter. Zo'n serie is dertien jaar oud. Gedateerd dus. Je leeft in een bepaalde tijd. Zo maak je kunst. Kunst staat niet los van maatschappelijke ont wikkelingen. Als ik al die herhalingen over het scherm zie denderen, dan vraag ik me af: waar ben je in vredesnaam mee bezig?". „Ik heb dat ook gevraagd aan de mensen van de VARA. Waarom? Waarom doen jullie dat nou? Als antwoord krijg je dan: „Die serie was razend populair. Zoiets willen de mensen graag terugzien". Ik durf dat te betwijfelen. Inderdaad, Oor logswinter was in 1975 een groot succes, maar als je het nu terugziet, zie je zoveel fouten. Dingen die vandaag de dag ge woonweg niet meer kunnen". „In het algemeen hebben de financiën ermee te maken. Herhalingen besparen een omroep veel produktiekosten. Ik vind dat het herhalen van series getuigt van armoede. Niet alleen financiële, maar veel meer geestelijke armoede". „Kunst, ook tv-kunst vraagt om ontwik keling. Nieuw materiaal. De maatschap pij blijft ook niet stilstaan, die maakt ook een bepaalde ontwikkeling door. Met die herhalingen lijkt het alsof er niets verandert. Vandaar dat je je heel goed af moet vragen waarom je iets op nieuw brengt zonder het aan te passen aan het hedendaagse. Ik kan dan ook niet juichend op mijn stoel op en neer wippen, omdat Oorlogswinter opnieuw over het scherm schuift. Ik kan beter zeggen: ik kijk er naar, maar ik zie me zelf niet. Ik heb in dertien jaar een enor me ontwikkeling doorgemaakt. Ik heb dan ook het geVoel dat er iets niet klopt", verkondigt Paul zeer bëslist. Hij schetst daarmee zijn levenshouding. Hij is een man die nooit te lang bij iets blijft stilstaan. Röttger grijpt elke kans aan om zichzelf te verrijken, te verbeteren. Kortom: door te gaan met leven. Vergankelijk „Toneelkunst is vergankelijk. Het is niet hetzelfde als bij schilder- of schrijfkunst of composities. Een schilderij van Rem brandt of Van Gogh leeft nog altijd. Een acteur bestaat bij de gratie van het mo ment. Ik speel nu avond aan avond met Josine van Dalsum in Jeanne d'Arc. Zo dra de voorstelling afgelopen is, is het weg. Alles is voorbij en leeft uitsluitend nog voort in de herinnering. Vandaar datje niet te lang moet blijven stilstaan bij successen uit het verleden. Daar kun je niet op blijven teren. Ik in elk geval niet". Met elementaire zaken als geestelijke ar moede is Paul Röttger dagelijks bezig. Het leed van een acteur, noemt hij het zelf. Leed zonder overigens één greintje verdriet. „Ik dreigde dertien jaar geleden een bekende Nederlander te worden. Op zich had ik daar geen bezwaar tegen, want wat is voor een publieke persoon lijkheid (en dat is een acteur) nu leuker dan herkend te worden op straat. Voor een acteur betekent dat erkenning en daar leef je toch voor. Maar ik had het gevoel", vertelt Paul, terwijl hij met een soort moedeloze wanhoop zijn schou ders ophaalt: „is dat nu alles?". Belemmering „Mijn populariteit ging mij belemmeren in mijn werk. Ik vind dat je dan moet stoppen. Ik voelde me absoluut niet hap py. Ik had er tot het einde der tijden mee door kunnen gaan, maar de gedach- Paul Röttger dertien jaar geleden in Oor logswinter, een serie die momenteel door de VARA wordt herhaald. FOTO: PR Maupassant. Die speelfilm was de eerste Europese film die een Emmy Award kreeg. Het was een te gekke tijd. Heel leerzaam ook. Bovendien had ik con stant werk". Hoewel hij een bekende Nederlander dreigde te worden, is dat toch niet ge beurd. Na twee jaar euforie trok hij zelf aan de noodrem en ging terug naar af. „Ik wilde dolgraag met regisseur Frans Marijnen van het Rotterdamse Ro-thea- ter werken. Ik bewonderde die man al lange tijd om zijn lef. Ik houd niet van braafheid. En Frans was brutaal. Bij al les wat hij deed. Dus ik trok de stoute schoenen aan. Schreef hem een brief, waarin ik heel vrijmoedig meedeelde dat het me goed leek om samen te werken. Als hij het goed vond, zou ik wel eens een dagje komen kijken. Ik ben acht jaar gebleven". „Ik moest, ondanks alles wat ik had ge daan, weer onderaan beginnen. Ik moest weer proberen een positie te verwerven. Ik heb er nooit een seconde spijt van ge had. Ik heb bij het Ro-theater zoveel ge leerd. Marijnen was uitgesproken oncon ventioneel in zijn manier van aanpak. Hij experimenteerde bij het leven. Nu wil ik niet zeggen dat alles wat nieuw is, goed is. Maar spelen met nieuwe dingen is nooit slecht. Ik ben zelf ook altijd be zig nieuwe mogelijkheden bij mezelf te ontdekken. Marijnen deed dat in het theater". Geen traditie „Ik heb bij dit theatergezelschap geleerd dat Nederland cultuurarm is", meldt Paul Röttger bikkelhard. „Toneelmen sen hebben hier absoluut niets te beteke nen. Wij Hollanders hebben geen thea tertraditie, zoals de Engelsen en de Dui- ters die hebben. Zij leren op school ge dichten uit hun hoofd. Elke willekeurige Engelsman kan wel iets van Shakespeare citeren. Een Nederlander kent niet eens het Wilhelmus uit zijn hoofd, laat staan dat hij een gedicht van Vondel kan op zeggen. Ook op schrijfgebied bezitten wij geen traditie. Er zijn weliswaar enkele goede toneelschrijvers. Af en toe uit schieters, maar traditie: nul komma nul". „Of dat ooit zal veranderen? Ik denk van niet. De mentaliteit van dè grootste gemene deler is: doe maar normaal dan doe je gek genoeg. Al dat malle gedoe op het podium, dat vindt men maar niets. Bovendien wij kennen niet voor niets het spreekwoord: wat de boer niet kent, dat eet ie niet. Ik wil hiermee helemaal niet zeggen dat je alleen maar zwaar wichtige drama's op het toneel moet brengen, maar werken die geen inhoud hebben, hoeven natuurlijk ook niet. Ik vind niets zo heerlijk als mensen te laten lachen, maar ik wil ze niet laten lachen om het lachen zelf. Het moet uitdruk king geven aan iets. Emoties daar gaat het om". Verrassen Maar na acht jaar Ro-Theater hield Paul het voor gezien. Marijnen was inmiddels vertrokken en Paul had het gevoel vast te roesten. „Je moet jezelf blijven verras sen. Na zoveel jaar gesubsideerd theater, wilde ik wel weer gaan free-lancen. Bo vendien bood Karl Guttmann mij een rol aan in De Memoires van Benjamin, een vrije produktie. Ik overdrijf niet als ik zeg dat het fantastisch ging. Ik voel me nu als een vis in het water. Na Jean ne d'Arc ga ik samen met Josine van Dalsum een stuk van Alby op de plan ken zetten: Huwelijksspel.' Een heel ge waagd stuk, want het draait slechts om twee mensen. Josine en ik zijn dus totaal aan elkaar overgeleverd. Maar dat lijkt mij geen enkel probleem. Wij zijn bei den bezeten van ons vak en dat schept een heel hechte band". En voor wie mocht denken dat Paul Röttger de tv-wereld volledig op een zij spoor heeft gezet, heeft het mis. Want binnenkort komt de KRO op het scherm met de jeugdserie De avonturen van Si mon Winner, en daarin speelt Paul de hoofdrol. janine STOUGIE Paul Röttger nu: Een serie kun je niet lingen". te: wat wil je nu eigenlijk?, bleef door mijn hoofd spoken",. Stukje bij* beetje kivam het antwoord. „Ik wil een goed acteur worden. Acteren is niet iets dat stil blijft staan. Je moet aan jezelf blijven sleutelen. Alsje het ge voel hebt geestelijk dood te zijn, is het mis. Ik moet door het stuk waarin ik speel tot in het diepst van mijn ziel ge raakt worden. Alleen dan kun je vol overtuiging spelen en slechts dan ben je in mijn ogen een goed acteur. Heel sub jectief", geeft Paul ruiterlijk toe. „Maar kijk zelf eens om je heen. Welk stuk op televisie doet je emotioneel iets? Welke acteurs kunnen gevoelens bij je oproepen die je zelf niet meer in de hand hebt?". De stilte is veelzeggend. „Echt grote acteurs raken je' door de ma nier waarop zij spelen. Zo kun je het verhaal waardeloos vinden, maar er toch door geraakt worden. Dat is de kunst. De meeste acteurs spelen omdat ze brood op de plank moeten hebben. Dat kun je zien: uitgeblust, blasé". Hoofdrol Paul Röttgers carrière heeft weinig te maken met dit soort alledaagse berus ting. „Het is allemaal heel raar verlopen. herhalen. Die is gedateerd en kun je niet Voordat ik het goed en wel doorhad was ik hoofdrolspeler in een tv-serie". Paul zat in de derde klas van de Arnhemse toneelschool toen hij de hoofdrol in Oorlogswinter kreeg aangeboden. „Ei genlijk kwam ik alleen maar stage lo pen", voegt hij er welhaast verontschul digend aan toe. „Ik geef ruiterlijk toe dat ik een lastige, eigenwijze leerling was. Ik schopte tegen de theoretische manier van werken op school aan. De praktijk, dat was het he lemaal. „Okee", zei Onno Molenkamp, die spel-les bij ons op school gaf, „als jij zo graag de praktijk in wil, doe dan au ditie. Wij gaan binnenkort met een nieu we serie beginnen, maar de hoofdrolspe ler ontbreekt nog. Probeer maar of je goed genoeg bent". Dat liet ik mij geen twee keer zeggen, al had ik er geen flauw idee van wat mij allemaal te wachten stond. Ik wist niet eens om wat voor soort produktie het ging. Er is veel aan mij voorbij gegaan. Als ik op die tijd terug kijk, is het nog altijd heel onwerkelijk voor me". Zes maanden kreeg Paul vrijaf om „sta ge" in Zalk en IJsselmuiden te lopen. „Het was een heerlijke tijd. In één week had ik meer geleerd dan drie jaar op school. Je moet niet vergeten dat ac teurs, die in die tijd op toneelgebied echt loszien van maatschappelijke ontwikke- FOTO: GER DIJKSTRA wat betekenden, in die serie meespeel den. En omdat ik de hoofdrol vertolkte, had iedereen met mij te maken. Ik heb van al die mensen heel veel geleerd". Een ervaring én een voldoende op zijn eindexamenlijst rijker, kwam Paul terug in Arnhem. „Ik heb me eigenlijk nooit goed gerealiseerd waar ik mee bezig was. Ik ben na de opnamen dan ook weer doodgemoedereerd naar school gegaan. In het laatste jaar van de toneelschool werd de serie uitgezonden. En dat heeft mij geen windeieren gelegd". Veelgevraagd Paul „Michiel" Röttger werd1 populair. Kreeg enorm veel publiciteit en werd herkend door mensen op straat én door vakgenoten. Veel van zijn mede-studen ten kwamen na het behalen van het di ploma bij de sociale dienst terecht, ter wijl Paul een veelgevraagd acteur was. Televisie, film en zo nu en dan een to neelrolletje. „In die tijd deed ik van alles. Tresente- ren, acteren, interviewen. Ik maakte kin derprogramma's voor IKON en VARA, kreeg rollen in speelfilms als Mantel der Liefde en Pastorale. Ik werkte mee aan de verfilming van De Vlieg van Guy de £oidóc6oma/nt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 22