Kiefer Sutherland gaat niet naar zijn eigen films kijken Lou Diamond Philips voorbeeld voor niet-blanke Amerikanen Seat Ibiza. Tijdelijk extra interessant voor vogelliefhebbers. SATELLIET ONTVANGER i JriLiVl Kotdóe^omaiil VRIJDAG 20 JANUARI 1989 PAGINA 1DI Kiefer Sutherland: „Door mijn films kan ik met m'n vader praten". LONDEN „Géén per soonlijke vragen" is de strenge vermaning die je van de publiciteitsdames mee krijgt op de trap naar de suite van acteur Kiefer Sutherland. Sutherland is door de Engelse pers uit geknepen als een citroen, hangt in z'n stoel alsof hij bij elk woord z'n laatste adem uit kan blazen en praat zo zachtjes dat hij op de bandrecorder bijna niet te horen is. Bekende zoon van een be roemde vader, Donald Suther land. Dat is oorzaak nummer eén. En getrouwd met een twaalf jaar oudere actrice met een dochter, die inmiddels ook van hèm net een dochtertje heeft, Sarah Jude. En dat zijn smakelijke dingen voor de t Britse „tabloids". Geen persoonlijke vragen dus. Maar tussen neus en lippen door kom je toch wel het een en ander te weten. Kiefer Su therland (22) groeide op in Ca nada bij zijn gescheiden moe der, de actrice Shirley Dou glas. Zijn vader kent hij hoofd zakelijk van de films. „Dat ik inmiddels ook al een aardige filmcarrière achter de rug hebt, maakt het makkelijk om nu met hem te praten. We hebben nu iets gemeenschap pelijk" zegt hij. Op zijn vijf tiende trok Kiefer Sutherland weg uit de kostschool waar hij op zat, en ging toneelspelen. Zijn eerste (Canadese) film „Bay Boy", was in Nederland niet al te lang geleden in de filmhuizen te zien. Het werd het begin van een filmcarrière die inmiddels als zeven jaar duurt. Kiefer Sutherland trok na „Bay Boy" op de bonnefooi voor naar Hollywood, parkeer de zijn „camper" op het strand en ging op zoek naar rollen. En dat hij oudere vrouw heeft, is -ook niet verbazend. Wan neer hij praat, maakt hij een veel vohvassener indruk dan leeftijdsgenoten. Zijn produ cer, Joe Roth, zegt dan ook over hem: „Hij is echt oud. Absoluut geen 22. Hij is een jongen die op een of andere manier twee jaar gemaakt heeft van elk jaar van zijn le ven". Hokjesgeest In elk geval heeft de jonge Su therland, wiens opvallende ge lijkenis met vader Donald nog een extra accent krijgt door de exact hetzelfde gevormde, in het midden naar beneden ge punte onderlip, er - na zijn Ca: nadese toneelperiode - al twaalf films op zitten. Met daaronder zeer succesvolle en heel góede rollen. Kiefer is nu al veruit de veelbelovendste en meest veelzijdige acteur van zijn generatie. In „Stand by me" - naar een verhaal van Stephen King - speelde hij het „slechte" broertje van ewen van de jognetjes in de hoofd rol, in „Promised land" de ge- desillusionneerde jongen van het Amerikaanse platteland met wie het de verkeerde kant op gaat, in „Lost boys" de lei der van een krankzinnige vamperbende, in „Bright Lights Big City" een wat sata nische New Yorker, die Mi chael J.Fox de Grote Leegte van de wereldstad in sleept. En nu in „Young Guns" is hij „Doe", een lid van de bende van William Bonney, alias Bil ly the Kid. Een „dichter" (hij citeert een vrije variatie op Edgar Allen Poe's „The Ra ven" als zijn eigen schepping). Was Kiefer Sutherland be nauwd dat hij teveel in de rol van „bad guy" gestopt zou worden? Hij ontkent t. „Ja, even heb ik dat maar gedacht. Dat was na „Stand by me". Omdat de pers daar alsmaar over schreef. Maar ik heb van geen enkele rol die ik gedaan heb spijt. Er zijn voor mezelf altijd duidelijke redenen ge weest waarom ik een rol aan nam. Trouwens, die vakjes geest die niet alleen van Hol lywood is, maar die bij De Mens hoort, werkt ook posi tief. Als je na een aantal de zelfde rollen opeens iets com pleet anders doet, wordt ieder een razend enthousiast. Is mij ook overkomen". Ensemble-stuk „Een rol neem je om diverse redenen aan. „Young Guns" was voor mij een goed script en ik werd als eerste „gecast" met Lou Diamond Phillips. Ik heb ja gezegd omdat ik zo'n fi guur als die Doe nog nooit ge speeld had. Hij is in die bende van William Bonney de enige buitenstaander. Hij is de mid delaar naar de toeschouwer toe. Hij maakt zich voortdu rend bewust waarom hij bij die bende blijft en waarom ze doen wét ze doen. Dat was interessant. En de film was een „ensemble-stuk". Het is niet één rol, maar er zijn er di verse die even belangrijk zijn. Dat is leuk werken". „Young Guns" is een Western van en voor jonge mensen, over de bende van Billy the Kid die via het pad van het protest de schietijzers bedient omdat er geen andere weg is om hun probleem onder de aandacht te brengen. Zomaar een poging de Western te laten herleven of wil het meer zijn? Kiefer Sutherland: „Het is een Wes tern, maar dat is alleen de ui terlijke vorm. Het is het ver haal van een enkeling die op staat tegen een regering om die te veranderen. Dat soort verhalen bestaat natuurlijk al lang. Maar wij als ras herhalen ons voortdurend. We willen blijkbaar niet leren van de ge schiedenis". Video Kiefer Sutherland heeft de laatste jaren minstens twee, soms drie films per jaar ge maakt. Teveel, vindt hij. Hij zal het wat kalmer aan gaan doen, en zich wat meer aan zijn allerlaatste project, z'n baby wijden. Goede scripts mogen ze hem altijd blijven toesturen. „Want", zegt hij „wanneer een script van een film echt goed is, kan er niet meer zoveel fout gaan voor jou als acteur. Ik bedoel: een regsi- seur hoeft dan alleen maar de camera ergens neer te poten en te draaien. Okay, dan heb je een gewone film, niets spe ciaals, maar je hoeft je er niet voor te schamen. Heb je een bovendien een góede regis seur, die iets speciaals met die camera doet, dan kan je een klassieker krijgen". Wie wil weten wat Kiefer Sutherland wat dat betreft van zijn laatste films denkt, krijgt nul op het request. Simpelweg omdat Su therland die films zelf niet ge zien heeft. „Ik ga niet kijken. Zinloos" zegt hij. „De film is gemaakt, ik heb m'n best ge daan en meer kan ik niet doen. Stel je voor dat je een film niet goed vindt, dan zit je je daar volkomen hulpeloos te ergeren. Je moet helaas af en toe naar officiële premières toe. Dan probeer ik er in het donker tussen uit te knijpen. Nee, ik wacht tot de tijd af stand geschapen heeft, en dan draai ik die film wel thuis. Godzijdank bestaat er video". BERT JANSMA LONDEN Hij speelde de Mexicaanse popster Ritchie Valens in „La Bamba", een Chicano uit Oost-Los Angeles in „Stand and deliver" en nu de Indiaan Chavez y Cha vez in „Young Guns". Maar er zit geen druppel Mexicaans bloed in Lou Diamond Phillips. De donkere, sluikharige ac teur met de brede juk beenderen en het ronde gezicht werd geboren op de Filipijnen. „Hoofdzakelijk Filipino van moeders kant, met wat sporen Hawaïaans, Japans en Spaans. En van m'n vaders kant Ame rikaans van Schots-Ierse af komst en een achtste Chero- kee-Indiaans" vertelt hij in het peperdure Londense Sa- voy-hotel. En die „Diamond" in zijn naam kreeg hij van pa mee uit waardering voor een Amerikaanse oorlogsheld uit de Pacific tijdens de tweede wereldoorlog, Lou Diamond. Als dat geen interessant meng sel is, weet ik het niet meer. Wat de Amerikanen „etnische acteurs" noemen zie je niet vaak in Europa verschijnen ter promotie van Amerikaanse speelfilms. De enige zwarte ac teur die hier de laatste jaren in de buurt kwam was tapdanser Gregory Hines. Hollywood is nog altijd niet gul met en voor de minder blanke landgeno ten. Lou Diamond Phillips is blijkbaar een uitzondering. Hij beseft het heel goed. „Ik ben op-gegroeid in Texas, maar al draag ik nu toevallig punt- laarsjes, ik ben niet de klassie ke Texas-Amerikaan met een „drawl" (die Dallas-achtige manier van praten waarbij de woorden als kauwgum uitge sproken worden. BJ) en de cowboy-hoed. Ik ben opgevoed in Corpus Chri^ti, een kust- plaatsje waar een militaire ba sis is. Je zag er blanke kinde ren, zwarte, Chicano's, Filipi no's. Ik heb nooit last van ra cisme of discriminatie gehad Ik wéét natuurlijk dat Holly wood niet genpeg rollen voo zwarte acteurs heeft, of vooi Chicano's of voor Chinese Amerikanen. En ik weet ook dat ik nooit een blanke „be- achboy" zal spelen. In die eer ste drie grote films heb ik dus etnische Amerikanen speeld. Maar inmiddels zijn e drie films waarin mijn achter grond er niet toe doet. Ik ge loof niet dat ik door Holly wood in een hokje gestop wordt. Ik denk dat je me eeer der een typische „cross-over" artiest kan noemen. En ik ge loof dat ik een voorbeeld functie voor andere, niet blan ke Amerikanen kan hebben. Zo van: zie je wel, het kan, als je maar gewoon doorgaat. Ge lijke mogelijkheden voor ie dereen in een land als het onze zal altijd een probleem blijven, zolang er verschillende huids kleuren zijn. Maar misschien dat mijn voorbeeld mensen kan laten inzien dat je niet moet opstellen met een „chip on your shoulder", met tegen zin, met achterdocht bij voor baat. Dan gaat de discriminatie omgekeerd werken". La Bamba „Natuurlijk heb ik verschrik kelijk veel geluk gehad. Je zou mijn filmcarrière tot nu toe een soort Assepoester-sprookje kunnen noemen. Ik heb altijd willen acteren. Heb een colle ge gevolgd waar je ook theater kon studeren, en een acteur gevonden, Adam Rourke, die een toneelschool opende, waarin ik inmiddels ook tot de leraren behoor. Ik ben begon nen met allerlei kleine films in Texas, een rolletje in „Dal las", hier een schurk, daar een held, en een hoop edelfigura- tie. Toen wilde Hollywood het verhaal van popster Ritchie Valens verfilmen. Men zocht naar een onbekend gezicht, het hoefde niet eens een ac teur te zijn. Mijn agent hoorde ervan en zei tegen mij: Je moet auditie doen voor de Frankie Valli-story. Nou was Frankie Valli, die korte zanger met die hoge stem van de „Four Seasons", dus ik be greep er niets van. Toen de ta lentscouts me tenslotte aanna men was dat voor een bijrol in „La Bamba". Maar eenmaal met de makers zelf geconfron teerd, kreeg ik de hoofdrol. „La Bamba" is verschrikkelijk populair geworden in de Vere nigde Staten. Dat had ik nooit gedacht. Ik wist wél dat ik met zo'n film, die door een grote maatschappij in heel Amerika uitgebracht zou wor den, de zekerheid had van een volgende rol. Maar door het succes van „La Bamba" kon ik kieskeurig zijn. Tot nog toe is dat gelukt. „Stand and deli ver" is een bijzondere film over Oost-Los Angeles, die een beetje een tegenhanger van „Colors" is geworden. Ik heb er een Golden Globe-nomina tie voor de beste bijrol vpoor gekregenm en Edward James Olmos voor de beste hoofdrol. Een kleine film, die we alle maal voor het vakbond-mini mum gemaakt hebben en die door een grote maatshappij werd opgepikt. Ik vind de film eerlijker voor Oost Los Ange les dan „Clors". Het zijn niet alleen maar Chicano-bendes die daar de dienst uitmaken. Het is óók een gewone wijk, waar gewone mensen wonen met normale problemen". Peyote „Ik weet dat er van allerlei soorten films zijn. Dat sommi ge films „popcorn-movies" zijn, waarvoor je vijf dollar neertelt en die je gewoon on dergaat. Amusement. Daar heb ik geen mnoeite mee. Ik vind „Raiders of the Lost Ark" een prima film, maar „Raging buil" ook. Ik probeer bij mijn keus een balans tussen die twee te vinden. Als ik een kleine film kan maken, die waarschijnlijk nóóit populair nge tor ISTGE tjes n- tgeest roning Oegst zal worden, maar die iets jn U zeggen heeft zal ik die bes |aI-f di niet weigeren. „Young Gu utö's. was een fantastische mogel bt heid om met jonge acteurs™ naam als Emilio Estevez, fer Sutherland en Chi Sheen samen te spelen, speel dus die Indiaan Chavi Weets Chavez. Het is een interess te poging de Western weer rug te brengen. Of dat 1 weet ik niet. „Young Gu ,j' was een succes in Amer Een deel van het publiek - voor de Western, een voor de jonge sterren in hoofdrol. We hebben ge] beerd in elk geval een zo thentiek mogelijke film te ken. Ik kreeg van de schrij' James Fusco, een boek ovei „Peyote-religie" (peyote is hallucinaties opwekkende tusdrank. BJ) Wanneer geen uitweg meer is, geb: ken sommige Indianen „pef1""^1 ia j.eep de i mer, In tc mee, «)RD het rijk van de g<r de i teert ten in te treden. Om daar vijardig ontvangen te wordjj aar verven ze zich zoals zij den! dat geesten eruit zien. Toer dat gelezen had, moest en ik mezelf volgens een van oude foto's schminken, kon. Je persoonlijke inbrfc sar in een rol bestaat vaak uit Pn kleine dingen. Ik moet ra je senwerpen in die film. En <mp dat Chavez een nogal flamb1" ant karakter is, dacht ik W( hij ook zo met die mes t. moest omgaan. Ik heb les nomen van een drummer, begeleider van Rita Coolid1?1"1"61 Om onder de knie te krijj hoe je een mes als een dri stick in je vingers kan la - bewegen. En omdat Cha onder de blanken leeft, heb|flfii een mes met een ring er s laten maken. Zodat-ie 'm laten ronddraaien. Net als volverhelden met hun pisto r doen. Ik denk dat het te nend is voor „Young Gui i De film is gemaakt met i peet voor het genre. Maai ziet dingen die je nooit eer gezien hebt". BERT JANSlf ^roe; rale, Houdt u van snippen? Dan boft u Want als u deze maand een Seat Ibiza koopt, ontvangt u om te beginnen meer snippen voor uw inruilauto Vervolgens bespaart u nogal wat snippen met de financiering tegen 0% rente Hn tot slot speelt de Seat-dealer de verlaagde RTW van 20% naar 18.5% volledig aan u door. wat ook weer de nodige snippen oplevert Toch maar even naar de showroom komen dus. om te horen wat de Scat-dealer voor u kan regelen Nog 'n hint voor liefhebbers van vogels in de vrije natuur bijna alle Seat-modellcn zijn uitge- rust met katalysator en voldoen ruimschoots aan de wetrelijke milieu-eisen Seat Ibiza al v.a. f1.15.795,-/0% rente/Hoge inrullprijs gingen voorbehouden. Prijzen ind. BTW.cxcl aflcvrringskostcn Het financieringsaanbod bctrefrecn rentevrije vier-stappen-huurovereenkomst met optijd van 1 |aar in samenwerking met onze financieringsmaatschappij op de gcbruikeli|kc voorwaarden voor het bij inruil bij te betalen bedrag en maximum van fl. 10 000 - Minimale aanbetaling 25% Dit aanbod geldt alleen op nieuwe personenauto s en bi| aanschaf voor 31 r. 1989 en registratie voor 16 februari 1989 Importeur Pon Car B V Heemstede Tel 023-339172 kompleet voor ASTRA SATELLIET Voor ontvangst van o.a.: - screensport - Lifestyle en kindernet - Eurosport - UK Channel J jt_. - Scansat TV3, Scandinavia Mr - Scansat second channel - Filmnet - Disney channel, Family entertainment - Sky Channel - Sky Television News - Sky Movies - films Wij verwachten nog RTL Luxemburg en andere kanalen. Nieuwe Beestenmarkt 20-22 bij Molen „De Valk" Leiden - Telefoon 14.93.45 ONDERDELENSPECIAALZAAK Het goedkoopste adres van Leiden en omstreken Bijzonderheden over de in houd wilde Wertmuller niet kwijt. Rutger Hauer liet weten dat hij een journalist zou spe len „met twee vrouwen in zijn leven die van loopbaan veran dert. Voor mij is het een ver- De film zal in het Engels van af eind januari op lokatie wor den opgenomen in New York, Parijs, Rome, Venetië en Lon den. Het budget is voor Itali aanse begrippen groot: 9 mil jard lire (14 miljoen gulden). door Bert Jansma Meryl als Eviti m >pei 'ien We zijn nog lang niet van musical „Evita" af. Overal wereld houdt het succes Andrew Webber en Tim de planken nog bezet, in H lywood inmiddels ook de ïrvv dachten van een aantal ti sl sterren. Naar het Amerikaan blad Première bericht zal m mand minder dan OH\ („Platoon") Stone de filmvt r, sie van de musical gaan reg 0KJ seren. Met Meryl Streep ÊHS Evita Peron in de hoof dn „Che" Guevara gaat vertol worden door Mandy Patinki Patinkin had bijna eerder m Meryl Streep samen gespeei namelijk in Heartburn1 moest echter de vernederii BH slikken na exact één dag opn 1 t( mes vervangen te wordt m< door Jack Nicholson in c 3Qr film. Van „Evita" werd ovefaj gens eerder een tv-film i maakt, met Faye Dunaway de hoofdrol.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 14