Mitsubishi zet weer
een si4aixje perfektie neer:
de nieuwe lancer.
russelse Antiekbeurs:
waliteit boven omzet
riQUAIRS ZOEKEN BUITENLANDSE KOPERS
Kunstschilder Cloetingh (86):
atelier vol historische sfeer
iadne op hellend vlak
MITSUBISHI/DE GESTAALDE PERFEKTIE
LEIDEN 0UDSH00RN,
LEIDERDORP 0UDSH00RN,
agin NST
SeidócSowo/nt
DONDERDAG 19 JANUARI 1989 PAGINA 17
ISEL Chinese
Perzische tapij-
Hollandse meesters
eel juwelen, stand
en en meubilair: met
nventaris gaat bin-
irt in het Paleis voor
ie Kunsten in Brus-
34-ste antiekbeurs
elgië van start.
antiquairs uit Brussel,
leren en Wallonië, die
zo'n 3.000 vierkante
ptandruimte vullen, zijn
ien bezig hun kostbaar-
itiek, kunstvoorwerpen
I heologische objecten te
ren. De beursleiding
roor de niet eenvoudige
het verkooprecord van
jaar te evenaren, toen
erkopers van aandelen
toen in turbulente om-
[heden verkerende So-
Cénérale voor hun vrij-
]en geld een andere soli
de belegging zochten. De an
tiekbeurs in Brussel, die het al
jaren wil opnemen tegen we
reldvermaarde beurzen als die
van Parijs en Maastricht, laat
daarom ook dit jaar de kwali
teit nadrukkelijk boven de
omzet gaan.
„Je zou makkelijk een beurs
kunnen vullen met tientallen
werken die enkele honderd
duizenden franken moeten
kosten, maar wij weigeren dat.
In plaats daarvan worden de
handelaars ertoe aangezet met
het allerbeste naar buiten te
komen," aldus een deelnemer
en mede-organisator van de
beurs, die twee jaar geleden
zelf een doek van Permeke
voor 30 miljoen frank (ruim
1,6 miljoen gulden) van de
hand deed. Volgens verschil
lende standhouders is binnen
nu en vijf jaar een explosie in
de verkoop van zeventiende-
eeuwse schilderkunst te ver
wachten. Op de beurs zal in
elk geval wérk van Lucas van
Leyden, Henri de Braekeleer,
Emile Claus (Klein Zeelands
Meisje) en wederom Permeke
terug te vinden ziin, naast een
groot aantal andere antieke
voorwerpen.
Om het verrassingseffect te
vergroten hebben de organisa
toren van de beurs onder het
motto „Het onverwachte voor
werp" alle deelnemende anti
quairs gevraagd voor minstens
één aparte, verrassende inzen
ding te zorgen. De antiek
beurs, die zo'n twintigduizend
bezoekers verwacht, rekent
ook dit jaar op veel buiten
landse belangstelling, wat al
leen al blijkt uit het feit dat
voor reclamecampagnes buiten
België een kleine drie ton
werd uitgetrokken.
FRANS BOOGAARD
34e Antiekbeurs van België, Paleis
voor Schone Kunsten in Brussel,
van 23 januari tot en met 5 februari
van 14.30 uur tot 22 uur, zaterdag en
zondag van 11 tot 19 uur.
Schilderij La Petite Zelandaise (Klein Zeelands meisje) van Emile
Claus (1849-1924). FOTO: PERS UNIE
DEBUUT MET GESMOLTEN CHOCOLA
LEIDSCHENDAM Met ge
smolten chocolade en marse
pein uit zijn vaders bakkerij
schilderde Andries Cloetingh
in 1926 zijn eerste werk. Het
schilderij werd gezien door
een kunstenaar, die in Cloe
tingh een natuurtalent zag en
hem schildersmateriaal cadeau
deed. Nu hangt elke wand in
het huis van de 86-jarige Leid-
schendammer vol stillevens
die hij sindsdien maakte.
Een tentoonstelling van zijn
olieverfdoeken en aquarellen
is te zien vanaf 1 februari in
de openbare bibliotheek aan
het Fluitpolderplein in Leid-
schendam. De officiële ope
ning is op 7 februari, maar
voor Cloetingh hoeft dat niet:
„Die poespas kost alleen maar
tijd. Ik zit liever achter mijn
ezel".-Want tijd is voor hem
kostbaar geworden: „Als je zo
oud bent als ik, weet je niet of
je nog lang genoeg zult leven
om alles te doen wat je graag
wilt". De expositie, die eigen
lijk in het begin van de jaren
negentig gepland stond, is dan
ook naar voren geschoven. De
dagen gebruikt hij vrijwel uit
sluitend om te schilderen. Vijf
uur per dag brengt hij door in
zijn kleine, rommelige atelier
en hij bestudeert dagenlang
technische details van andere
schilders in musea en tentoon
stellingen.
Op zijn schilderijen zijn vooral
oude tinnen en houten ge
bruiksvoorwerpen te zien,
waarmee de bejaarde amateur-
schilder een historische sfeer
oproept. „Oude dingen inspire
ren me", verklaart Cloetingh.
„De uitdaging om die goed
weer te geven is "bij dat soort
oude materialen groot". Met
trots wijst hij op een doek dat
hij in 1927 schilderde, waarop
een uitheems snaarinstrument
tussen oude voorwerpen ligt:
„Die balalaika had ik van een
Rus geleend. Ik verbaas me er
nog steeds over hoe goed het
gelukt is dat kléedje eronder
te laten weerspiegelen in de
lak van het instrument".
Tijdens de crisisjaren is Cloe
tingh noodgedwongen
met schilderen: „Ik werkte bij
mijn vader in de zaak en
kreeg last met hem omdat ik
meer schilderde dan werkte.
En in die verschrikkelijke tijd
mocht je al blij zijn als je werk
had". In het begin viel het
hem niet gemakkelijk het pa
let te laten liggen, maar na
verloop van tijd vergat Cloe
tingh zijn passie voor het pen
seel: „Ik heb het schilderen
pas in de jaren zestig weer op
gepakt. We verhuisden naar
Brabant en van het zoldertje
in ons huis maakte ik een
soort atelier. Maar er was al
leen een heel klein dakraamp
je, dus erg veel moois heb ik in
die tijd niet gemaakt".
De geur van olieverf was er
echter weer en nu is hij niet
meer van plan zijn ezel af te
breken: „Ik moet doorgaan
met schilderen. Het is dan ook
onmogelijk dat ik naar een be
jaardehuis ga, daar zal ik me
met hand en tand tegen ver
zetten. In een klein hokje kan
ik niet werken".
LIESBETH BUITINK
iet name als zij buiten de lange
uraria korte intermezzi zingt,
•ilijker is de korte rol die Bac-
het einde is toebedeeld. Hier is
:enor nodig die een wend-
:m heeft en bovendien ook nog
laagte. De fortissimo hoogte
d Griffith wel, en dat is al
maar op verschillende ande-
Iten bleek zijn stem te weinig
"Sen goede kleine andere man-
was die van Arlecchino door
Black. Bij de kleinere vrou-
len waren het de drie nymfen,
ands, Ans van Dam en Maria
>ngen die als drie ware „Rhein-
"het Wagner-element in deze
op meeslepende wijze tot klin-
in de v achten. Was de Bacchusfiguur
den in plomp gekleed geweest dan had
,n W0£ k aan Siegfried herinnerd, ter-
rlechmo en Zerbinetta zich op
geven moment meer met Schu-
Jdan met Strauss leken bezig te
no9 9<i. Op zichzelf is daar niet direct
tonerstegen, temeer daar het Neder-
Philharmonisch orkest in een
veelzijdige bezetting de inven-
orkestratie van de componist
■r aandeden. Bij bepaalde rollen
ze doorgecomponeerde opera
de begeleiding door het harmo-
gedragen, bij andere door piano
K- of meer strijkers of blazers etc.
IvC 1 de orkestbegeleiding mis-
soms nog wat weelderiger had
zijn, vond ik het boegeroep
je dirigent, Stephen Barlow, aan
ide niet gerechtvaardigd. Dat de
;gend Engelse en Amerikaanse
met het duits maar matig
konden stond terecht een
•ublieke waardering' niet in de
entieve en ook vaak erg mooie
de kostuums van Rus-
ig vormden op zichzelf een ide-
deze wonderlijke opera,
jie was er echter niet op gericht
[dubbele bodems duidelijk te ex-
n en vormde meer een letterlij-
.aling van woord en muziek in
n beweging.
ERIK BESIER
Première ven de opera „Ariadne auf Naxoe"
van R. Strauss door de Nederlandse opera
stichting onder muzikale leiding van Step
hen Barlow. Amsterdam, woensdagavond.
Herhaling in Den Haag op 30 januari.
De première van de opera van R.
Strauss „Ariadne auf Naxos" die gis
teravond plaats vond in het Amster
damse Muziektheater betreft een voor
Nederland uit Engeland overgenomen
produktie. Het is een moeilijk te ver-
wezelijken opera met twee geheel ver
schillende delen en een aantal zang-
technisch bijzonder veeleisende rollen.
Strauss bouwde bovendien zoveel dub
bele bodems in, een parodie op een
klassieke geschiedenis,- op de comedia
dell'arte stijl - op de coloratuurzang en
meer in het algemeen op het hele ope-
rabedrijf. De handeling speelde zich
voornamelijk af op een ruwhouten
naar de orkestbak hellend vlak met
een aantal wisselende achterdoeken.
In de eerste acte waarin de chaotische
voorbereidingen worden getroffen
voor het uitvoeren van „Ariadne auf
Naxos" is dat achterdoek een villa
muur met talloze ramen en deuren
waardoor continu personen naar bin
nen en weer naar buiten hollen en rol
len. De hele opera draait goedbe
schouwd om drie grote vrouwenrollen.
In die eerste acte is de enige goed uit
gewerkte rol die van de componist, bij
zonder goed gezongen door de sopraan
Jeanne Piland. In de veel langere
tweede acte waarin Ariadne op haar
eenzame eiland treurend tenslotte in
de armen van Bacchus naar de hemel
wordt geleid, zijn het twee andere so
pranen, een dramatische sopraan, Rita
Cullis als Ariadne en een coloratuur
sopraan, Claron McFadden voor de
Zerbinettarol.
Rita Cullis zong haar veeleisende rol
schitterend en gaf Strauss' gestroom
lijnde muziek al zijn glans, maar zij
was te brits om erg dramatisch te zijn.
Claron McFadden zag kans om haar
bizarre coloratuur hoogstandjes correct
en zuiver over het voetlicht te krijgen
en was bovendien een goede actrice.
Haar stem is echter klein en soms wat
looi aoderdduizendste bezoeker bij Cobra-expositie
chakeT
en afsjERDAM De tentoonstelling
ige kk, 40 jaar later" in de Nieuwe
1 en ldn Amsterdam heeft gisteren de
e destrdduizendste bezoeker getrok-
let was Ilse Meyer uit Amster-
let is voor het eerst in het ne-
aadscag bestaan van de Stichting De
langs je Kerk dat een expositie zo'n
de co aantal belangstellenden trekt,
ïekenjnden van K. Stuyvenberg, eige
naar van de Cobra-collectie en E.
Veen. directeur van de Nieuwe Kerk
ontving de Amsterdamse een aantal
cadeaus. Naast de gebruikelijke ruiker
kreeg zij een jaarabonnement op de
Nieuwe Kerk en het Stedelijk Museum
in Amsterdam. Voorts een catalogus
en een ingelijste affiche van de ten
toonstelling. De tentoonstelling duurt
nog tot en met 22 januari.
een uitgebreide agenda, ook voor de
ende dagen, raadplege men „UIT", de
s wekelijkse bijlage van deze krant.
iiioscopen
edraj
rziei
iaarh
/oer
vighe
HEN AAN DEN RIJN EUROCINEMA I
Boetzelaerstraat 6, tel. 01720-20800):
•h called Wanda (al); 18.45, 21.15. zo.
5. Nieuwe avonturen van Pippi Lang-
3. wo. 13.45. EUROCINE-
II: Moonwalker (al); 18.45. za. wo. 13.45.
ook 13.45, 16.15. Coming to America
21.30. EUROCINEMA III: Who framed
ir Rabbit (al); 18.30, 21.00 za. wo. ook
10. zo. ook 13.30, 16.00. EUROCINE-
IV: Scrooged (al); 18.45, 21.15. zo. ook
15. Frank en Frey (al); za. zo. wo. 14.00.
)EN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-
Who framed Roger Rabbit (al);
I0, 21.15. za. zo. wo. 14.30. LIDO en
IDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): A fiah
ld Wanda (al); 14.30, 19.00, 21.15. Wil-
(al); 14.30, 18.45, 21.15. Moonwalker
za. zo. wo. 14.30. Frantic (12); 19.00,
5 Big (al); 14.30, 19.00, 21.15. Frank en
f (al); za. zo. wo. 14.30. Coming to Ame-
(al); 19.00 21.15. eTRIANON (Breestraat
tel. 123875): De ondraaglijke lichtheid
het bestaan (al); 20.00. za. zo. ook
3. REX (Haarlemmerstraat 52, tel.
•125414): Candy strippers II (16); 14.30,
1. 21.15.
•c [WIJK CITY THEATER I (Badstraat 30,
01718-74075): Action Jackson (16);
0, 21.15. za. zo. wo. ook 14.45. CITY
-ATER II: Cop (12); 21.15. zo. ook 14.45.
die ppiing to America (al): 19.00. Bambi (al);
14.45.
[jïRSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-
I): The unbearable lightness of being
do. t/m wo. 20.15. Coming to America
do. t/m zo. 19.00. za. zo. wo. 15.45.
jfcorloos; do. t/m zo. 21.15. ma. t/m wo.
v 15. KINDERVOORSTELLINGEN: Jungle
•k; za. zo. wo. 14.00. De reddertjes; za.
'^wo. 14.00, 15.45.
ENAAR ASTRA (tel. 01751-13.269):
e (al); vr. za. zo. 20.00 Powaqqatsi
ma di. wo. 20 00. KINDERVOORSTEL-
GEN: The princess bride; za. zo. wo.
DEN HAAGASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): A
fish called Wanda (al); 14.00, 18.45, 21.30.
zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. ASTA 2
Young guns (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 3 Beet-
lejuice (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45. 21.30. BABYLON 1 (Winkel
centrum Babylon, tel. 471656): A fish called
Wanda (al); 14.30, 17.00, 19.15, 21.45.
BABYLON 2: Tucker, the man and his
dream (al); 14.30, 16.45, 19.00, 21.30.
BABYLON 3: Spoorloos (16); 14.30,
17.00, 19 30. 21.45. CINEAC 1 (Buitenhof
20. tel. 630637): Willow (al); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. e CI
NEAC 2: Die hard (16); 14.00, 18.45, 21.30.
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3:
Midnight run (al); 18.45, 21.30. do. vr. ma.
di. ook 14.00. METROPOLE 1 (Carnegie-
laan, tel. 456756): Who framed Roger Rab
bit (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 2: Arthur 2 on
the rocks (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 3:
Moonwalker (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE
4: De ondraaglijke lichtheid van het be
staan (al); 20.30. do. vr. ma. di. ook 14.00.
METROPOLE 5: Scrooged (al); 18.45,
21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. ODEON 1
(Herengracht 13, tel. 462400): Big (al);
13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45,
21.30. ODEON 2: Coming to America
(al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00,
18.45, 21.30. ODEON 3: Messenger of
death (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30,
16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4: 18 Again
(al); 13.45. 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00,
18.45, 21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat
12b. tel. 656402): Twice in a lifetime (al);
19.15, 21.45. zo. wo. 14.00. STUDIO 2:
White mischief (al); 19.00, 21.30. STUDIO
3: Bagdad café (al); 19.00, 21.30. HAAGS
FILMHUIS: Zaal 1: Distant voices, still lives;
19.30, 21.45. zo. ook 14.00, 16.15. Zaal 2:
Hermetisch zwart; 19.30, 21.45. zo. ook
14.00, 16.15. Zaal 3: do. vr. za. wo. 19.30,
21.45. di. 19.30, 22.00. ma. 20.00. The care
taker; do. Love happy; vr. Some like it hot;
za. Requiem for a heavyweight; zo. La te-
razza. ma. Torn curtain; di. Night moves;
wo NACHTVOORSTELLINGEN: CINEAC
1 Me and Him, (16); za. 00.15. CINEAC 2:
9'/» Weeks (16); za. 00.15. CINEAC 3: Fa
tal attraction (16); za. 00.15. KINDERVOOR
STELLINGEN: CINEAC 3 Walt Disney's
Frank en Frey: za. wo. 14.00. zo. 13.15,
16.00. METROPOLE 4: Pippi Langkous;
za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. METRO-
POLE 5: Frank en Frey; za. wo. 14.00. zo.
13.15, 16.00. STUDIO 2: Jungle book; zo.
wo. 14.15. STUDIO 3: Bambi; zo. wo.
14.30.
Het lijkt alsof hij uit één blok massief "staal" gehouwen is. Toch
zijn z'n lijnen niet hard en hoekig, maar rond en vloeiend. Het is
de lijn van de toekomst. Hij levert een ideaal profiel op. Met een
lange, hoge daklijn. Dat schept zeeën van ruimte, ook voor de
mensen achterin. En er blijft toch nog een ongebruikelijk grote
kofferruimte over. Nog meer perfektie: een zeer hoog uitrus-
tingsniyo en een weggedrag dat rijplezier, komfort en veilig
heid met elkaar kombineert. Een onderhouds- en kostenpa
troon dat hem partikulier aantrekkelijk en zakelijk onweerstaan-
baar maakt. Motoren van de nieuwste generatie. Katalysatoren
voor de benzine-versies. Een ECI Multi Point-systeem voor de
injektie-versies. De diesels zijn pittig, soepel en stil. De auto
maten zijn uitgerust met power/economy keuzeschakelaars-
Bij ontwerp en bouw zijn materialen en konstruktietechnieken
gebruikt die bij een lager gewicht nóg meer sterkte en duur
zaamheid geven. Daar kunt u zich nu bij elke Mitsubishi dealer
van gaan overtuigen. Een greep uit het gamma: Lancer 1.3 EL
f 25.195,-. Lancer 1.5 GLi (ECI) f 29.395,-. Lancer 1.8 EL
Diesel f 31.745,-. Prijzen inklusief BTW, af Sassenheim.
Wijzigingen voorbehouden. ''motors"
Levendaal 136-138, tel. 071-149341.
Touwbaan 5, tel. 071-410141.