Fraaie harmonie tussen abstractie en figuratie
Geslepen
stenen en
schilderijen
in galerie
Joop Doderer en
Maya Bouma in
Ten fijn span'
De Trust/Independance met bekroond werk van Goetz
Wereldconcert rond gitaar
Concourswinnaar
met oude muziek
in Groene Kerkje
Barokensemble in Lokhorstkerk
uadoosora
PETRIE KLINCKHAMERS IN LAK-GALERIE
LAK-Galerie woud rond hem. De titel van
(Cleveringaplaatsl, het schilderij luidt 'De Onver-
Leiden); Schilderijen van saagde'. Het is geschilderd door
Petrie Klinckhamers. Tot Petrie Klinckhamers en is te
en met 11 februari (di t/m za zien in de LAK-Galerie.
12-17, zo 13-17, do ook 19-21).
Een gespierde mannenfiguur DOORONNOSCHlLSTRA
met een ondermaats hoofd is
verstrikt in een woud van pun-
tige stokken. Met een kapmes De Onversaagde is slechts één
baant hij zich een weg uit de voorbeeld uit de reeks geslaag-
wildernis. Op zijn lichaam zijn de schilderijen die het LAK ex-
motieven geschilderd die lij- poseert. Klinckhamers han-
ken op de vormen van puntige teert een beproefde schildert-
stokken, reflecties van het oer- rant, die hem in staat stelt ab-
stracte begrippen als moed,
schaamte, evenwichtigheid,
tweestrijd, geborgenheid en
macht in beeld te brengen.
Hoewel de doeken met uiteen
lopende technieken zijn ge
schilderd, verschilt de methode
van uitbeelden niet wezenlijk:
figuratieve beeldelementen
worden in forse, expressieve
contourlijnen geschilderd,
open vlakken wor-
T\^ waarna de open vlakken wor-
I IR Jt OÏIllJ den ingevuld met min of meer
abstracte motieven, geschil-
Galerie De Pomp derd in een kleurrijke, bewee-
Dorpsstraat 38, Warmond): glijke toets.
Werk van Meta Thepass Zo ontstaan schilderijen, waar-
olieverf, pastel, aquarel) in de figuratie fraai harmo-
en gepolijste stenen en nieert met de abstractie. De ab-
sieraden van Wiet van Os. stracte elementen zijn door hun
Tot en met 2 februari (di 19- combinatie met eenvoudige fi-
21, wo 10-12 en 14-16, do, za, guratieve elementen niet al
zo, 14-16). leen decoratief, maar werken
ook beeldversterkend.
Meta Thepass is in 1929 gebo
ren in Bandung, Indonesië. Zij
begon op jonge leeftijd al met STRAMME MASKERS
schilderen. Zeven iaar geleden Petrie Klinckhamers studeer-
werd zij lid van de teken- en de aan de Stadsacademie en
schilderclub 'The painting vervolgens aan de Jan van
Lions'. Inmiddels heeft zij zich Eyck Academie in Maastricht,
als schilderes enige naam ver- Hij heeft nog maar een beschei-
worven en exposeert zij regel- den staat van dienst wat betreft
matig. Ondanks haar fulltime exposities, maar dat is ten ont-
job als administratief ambte- rechte. Want Klinckhamers
naar is haar produktie toch heeft een rijpe schilderstijl, die
groot genoeg om regelmatig te je als publiek benieuwd maakt
exposeren. naar de voortgang van zijn ar-
Haar heimwee naar haar ge- tistieke ontwikkeling,
boorteland komt tot uitdruk- Hij maakt gebruik van een per
king in haar schilderijen van soonlijk getinte iconografie
onder meer Indonesische land- waarin veel symbolen te ont-
schappen. Sinds enige jaren ex- dekken zijn, die zich evenwel,
poseert zij op de Pasar Malam juist door het persoonlijke ka-
in Den Haag. Maar niet alleen rakter ervan niet altijd even
Indonesische taferelen, ook makkelijk laten duiden. Des-
haar bloemschilderijen en Eu- ondanks laat Klinckhamers
ropese landschappen zijn het zijn publiek nooit in het onge-
bekijken waard. Inmiddels wisse over zijn bedoeling met
heeft Meta Thepass een eigen een schilderij. Hij kiest spre-
schilderclub opgericht. kende titels die de kijker op
Wiet van Os is in 1931 geboren weg helpen bij de interpretatie. Klinckhamers maakt er ner- weer weg, waardoor men in wenfiguur, opnieuw met een 'De Onversaagde' van Petrie
in Soerabaja én heeft als hobby In de iconografie van Klinck- gens expliciet gewag van, maar harmonie met zijn omgeving fors lichaam en een klein, mas- Klinckhamers (foto: Wim van
het cabochonslijpen van sier- hamers staan menselijke figu- hij is ontegenzeglijk beïnvloed komt. kerachtig hoofd en toegeloken Noort).
en halfedelstenen. Hij is van ren centraal. Een motief dat door Oosterse filosofieën. Hij ogen; rondom deze figuur zwe-
beroep computerprogram- daarbij telkens terugkeert, is de schildert weliswaar geen moei- Deze gedachte is bijvoorbeeld ven geschilderde ogen, die de
meur. Als tegenwicht voor zijn tegenstelling tussen een ex- zame yin- en yang-doeken, uitgebeeld door binnen de con- vrouw aankijken. De vrouw een groot aantal artistieke mid-
dagelijks werk is hij drie jaar pressieve plasticiteit van de li- maar kiest wel vaak onderwer- touren van een figuur dezelfde sluit zich af van de buitenwe- delen, zoals het geven van in-
geleden begonnen met het slij- chamen en een vlakke uit- pen, die een thema als dualiteit invulling te schilderen als bui- reld, maar voelt innerlijk nog trigerende titels, slaagt Klinck-
pen van stenen. De mooist ge- drukkingloosheid van de ge- - dat een rol speelt in het Zen- ten de contouren. Subjectieve steeds de ogen van de omge- hamers erin zijn schilderijen
tekende stenen treft men aan zichten. Gezichten zijn bij boeddhisme en in de yoga - in ervaringen lopen als het ware ving in haar rug prikken. In- een symbolisch en metafysisch
onder de agaten, vandaar dat Klinckhamers eerder stramme kaart brengen. In de yoga over in objectieve feiten; inner- nerlijk en uiterlijk, geest en li- perspectief te verlenen en door
hij deze bij voorkeur slijpt. maskers dan meedeelzame tracht men in harmonie te ge- lijk en uiterlijk worden on- chaam: ze vormen een tegen- zijn uitstekende vermogen om
Maar ook andere stenen be- kletskoppen. Klinckhamers raken met het universum door danks hun tegengesteldheid als stelling, maar zijn tegelijkertijd mensen te observeren, weet hij
werkt hij. Van iedere steen- lijkt de overtuiging toegedaan zich mediterend te richten op eenheidervaren. één. een interessant wereldbeeld
soort houdt hij er één in zijn ei- dat de houding van een li- het eigen innerlijk. Door de te- Dit gedachtengoed is bijvoor- over te dragen. Het is te hopen
gen collectie. Van de andere chaam veel meer vertelt over genstelling innerlijk-uiterlijk beeld vormgegeven in het Hoewel zijn stijl naïef oogt, is dat we in de toekomst in Lei
exemplaren maakt hij siera- iemand dan een gelaatsuit- extreem te beleven, valt dan schilderij 'Schaamte'. We zien het werk van Klinckhamers den meer werk van deze zui
den. drukking. uiteindelijk die tegenstelling een in elkaar gedoken vrou- zeer volwassen. Met hulp van derling krijgen te zien.
hoofdrollen zijn weggelegd
voor Joop Doderer, Maya Bou
ma en Hans Boskamp.
Boskamp speelt de rol van no
taris Van Wijngaarden. Hij
wordt door zijn vrouw van een
buitenechtelijke relatie ver
dacht. Om zijn onschuld te be
wijzen doet hij een beroep op
een vriend (Guus van der
Made), maar die komt niet op
draven. Teneinde raad vraagt
hii de man, die als butler komt
solliciteren, als 'vriend' te fun
geren. Zo ontstaan de omstan
digheden vooreen krankzinni
ge reeks misverstanden.
Leidse Schouwburg:
Theater Plezier brengt 'Een
fijn span'; met Joop
Doderer, Maya Bouma en
Hans Boskamp. Op 26
januari (14.30uur) en 27
januari (20.15 uur).
Als een klassieke klucht, waar
van de inhoud nauwelijks is na
te vertellen. Zo wordt 'Een fijn
span' omschreven, waarin
Guus van der Made, Hans Bos
kamp, Pamela Teves, Joop Do
derer en Maya Bouma v.l.n.r
in 'Een fijn span(foto: Roland
Smulders
jeej^ 'U3Adjqosa9 JUDUJOUJ ais
:A3SHOd NNVIIVD S3H3DNVZ
LAK-Theater (Leiden): De
Trust/Independance speelt
'De oorlog'deel I van
Rainald Goetz. Vertaling:
Rezy Schumacher en Tom
Kleijn. Regie: Theu
Boermans. Op 20 en 21
januari (20.30 uur).
DOOR DICK VAN TEYLINGEN
De Trust heette vroeger De
Zaak en verraste eerder dit sei
zoen met 'De Möwe', een Ach-
terhoekse Tsjechov met fris
spel en een regie met volop
mooie ideeën. Theu Boermans
verbond zich aan het gezel
schap dat samenwerkt met In-
dependance uit Arnhem. Boer
mans had na ruim tien jaar spe
len het acteren wel gezien en
ging in zee met mensen die net
van de toneelschool komen. In
'De Möwe' leverde die combi
natie een soort jonge-honden-
theater op.
Dit seizoen is het thema 'Na de
restauratie'. In de eerste voor
stelling stond het toneelspelen
centraal, de tweede produktie
werpt vragen op over de sa
menleving na de golf van de
'veryuppiesering', die eigenlijk
alweer over is. Daarvoor kozen
ze 'De oorlog' van Rainald
Goetz. De Duitse theatercritici
verfd wordt als opvolger van
Thomas Bernhard en Heiner
Muller. 'De oorlog' is een trilo
gie, en De Trust/Independance
gaat ze alle drie spelen
PARTITUUR
Goetz' tekst onttrekt zich aan
de gangbare normen voor dra
ma. In 63 scènes worden rollen
schetsmatig weergegeven en is
er geen duidelijke ontwikke
ling van handeling of thema.
De schrijver noemt zijn tekst
een partituur. Naast burgers en
soldaten duiken drie figuren
uit de flarden op: Stammhei-
mer, Stockhausen en Heideg
ger.
De Stammheim-gevangenis
werd in de jaren zeventig be
rucht door de processen tegen
terroristen, de componist
Stockhausen staat model voor
de degeneratie binnen het
Duitse cultuurgoed en Heideg
ger is de filosoof. Zo wordt 'De
oorlog' een commentaar op
onze tijden vol geweld en de rol
die de kunst en het denken
daarin spelen.
Goetz voelt zich in hoge mate
verantwoordelijk voor deze
wereld: aan alle misstanden
voelt hij zich medeschuldig. In
het vierde deel van het stuk on-
•werpt Stockhausen zich aan
intens zelfonderzoek van- Hij studeerde geschiedenis en van het stuk. Goetz vond vol-
- o speeld door De Trust/Indepen -
uit de perspectieven kind, his- medicijnen, en is naast schrij- gens hem de middenweg tussen introduceert de jonge groep dance (Foto: Rob ten Broek).
toricus, arts en alcoholicus. Die ver ook arts. filosoferen en associëren en deze interessante en eigenzin-
lijn, waarmee Goetz gedood- invalshoeken kun je zien als Boermans werd gegrepen'door ontleende het ritme van zijn nige schrijver in Nederland.
Leidse Schouwburg:
'Fragments of a dream' met
John Williams, Paco Peha
en Inti Illimani. Op 20
januari (20.15 uur).
Het gebeurt niet vaak dat de
klassieke gitarist John Willi
ams, de Spanjaard Paco Perta
en de Chileense groep Inti Illi
mani gezamenlijk optreden.
Ruim een jaar geleden zetten ze
het Utrechtse Vredenburg vol
ledig op stelten met een vriend
schapsconcert. Verder speel
den ze een aantal keren voor
grote, uitverkochte, concertza
len.
Tijdens de concerten zijn de in
spiratie van de groep, de liefde
voor de muziek.en de genegen
heid voor elkaar overduidelijk
te zien en te horen. Een derge
lijk concert staat Leiden ook te
wachten met de grootse gitarisi
Williams, zijn evenknie op hel
gebied van de flamenco en de
in ballingschap levende La-
tijnsamerikaanse groep.
Inti Illimani met John Willi
ams en Paco Peha (foto: Clarc
Park).
Groene Kerkje
(Oegstgeest): K O-concert
door het ensemble Af fetti
Musicali. Werken van
Falconieri, Castcllo, Domei,
Marais, Royer, Bach en
Telemann. Op 22 januari (14
uur).
De oude muziek - daartoe re
ken ik die uit de middeleeu
wen, de renaissance en de ba
rok - mag zich de laatste decen
nia op een groeiende populari
teit verheugen. De muziek uit
deze periodes wordt steeds
meer op authentieke instru
menten uitgevoerd en daar
door neemt het aantal oude
muziekensembles toe dat op
authentieke instrumenten
speelt. Daarnaast staan tegen
woordig steeds meer concour
sen, festivals en concertseries
in binnen- en buitenland in het
teken van de oude muziek.
DOOR PETER VAN VEEN
Een voorbeeld van een oude
muziek-concours in ons land is
dat van Amersfoort, waar vo
rig jaar het ensemble Affetti
Musicali de derde prijs won.
Onderdeel van de prijs was een
VPRO-radio-opname van een
concert dat dit ensemble op een
nader te bepalen tijdstip zou
mogen geven. Dit concert vindt
zondag uur plaats in het Groe
ne Kerkje in Oegstgeest. Het
concert heeft een plaats gekre
gen in de lopende serie Oude
Muziek die K O-Oegstgeest
dit seizoen organiseert.
Met het programma dat Affetti
Musicali zondag brengt, wil zij
de drie belangrijkste stromin
gen uit de barok, te weten de
Franse, Duitse en Italiaanse,
voor het voetlicht brengen.
Bach uitgezonderd heeft zij
niet gekozen voor het werk
van bekende barokcomponis-
ten, waartoe behalve Bach ook
Handel, Scarlatti, Couperin en
Rameau gerekend moeten
worden. Het ensemble zal
daarentegen muziek laten ho
ren van de Italianen Castello
(begin 17e eeuw) en Falconieri
(1586-1656), die eindigde als
hofcomponist aan het Spaanse
hof, de Fransen Dornel (ca.
1685-1765), Royer (1700-1755)
en Marais (1656-1728), de laat
ste behalve als componist in
zijn tijd ook bekend als gamba-
bespeler, en de Duitse compo
nist Telemann (1681-1767)
naast Bach, van wie de 'Sonata
a-3 in d-mineur' ten gehore
wordt gebracht. Van Tele
mann, die evenals Bach een
zeer groot aantal werken heeft
gecomponeerd, werd door
Hëndel wel eens gezegd: 'Hij
kan even gemakkelijk een
achtstemmig motet als een
brief schrijven'.
De barokmuziek onderscheidt
zich van de renaissancemuziek
in het feit dat de muziek uit
deze tijd een grotere bewee
glijkheid, meer versieringen en
een sterker ritme kent. Gelei
delijk krijgt ook de uiting van
het gevoel - al is dit vaak nog
op een wat rationele wijze - een
duidelijke plaats in de composi
ties. Van deze periode dateren
ook de muzikale vormen als de
suite, de sonate, de concerto
grosso, de opera, het oratorium
en de cantate.
De naam van het ensemble Af
fetti Musicali, dat in 1987 is op
gericht, is dezelfde als de titel
van een werk van de Italiaanse
componist Marini. Deze titel en
dus gekozen naam van het en
semble drukt uit wat muziek
voor de leden van het ensemble
betekent en die voor de barok
muziek in het bijzonder.
Het ensemble bestaat uit de Ar
gentijn Alejandro Moguillan-
sky (blokfluit), de twee Japan
ners Makoto Akatsu (viool),
Takami Mizutani (viola da
gamba) en de uit Israël afkom
stige Noam Krieger (clavecim-
bel). De leden van het ensem
ble zijn allen naar Nederland
gekomen omdat de mogelijk
heden om hier aan een conser
vatorium oude muziek te stu
deren op een authentiek in
strument veel beter zijn dan in
eigen land.
Lokhorstkerk (Leiden):
Concert Leids
Barokensemble. Op 21
januari (20.15 uur).
Leiden is sinds vorig voorjaar
een kamermuziekgezelschap
rijker. Het Leids Barokensem
ble telt dertien musici, twaalf
strijkers en een clavecimbel; de
musici zijn merendeels gevor
derde amateurs. De opzet is om
vooral minder bekende maar
boeiende muziek uit de barok
ten gehore te brengen. Hoewel
daarbij moderne instrumenten
worden gebruikt, streeft het
gezelschap er naar om de mu
ziek zo authentiek mogelijk te
laten klinken. Naar het idee
van de muzikanten is daarbij
de speelmanier belangrijker
dan het instrumentarium of de
hoogte van de stemming.
Het afgelopen jaar heeft het en
semble twee concerten gege
ven. De enthousiaste reacties
daarop waren aanleiding om
voor aeze maand weer een con
cert te programmeren. Dit keer
staan op net programma een
suite van Telemann, twee con
certen van Vivaldi, een sonate
Van Vivaldi wordt het concert
voor cello en strijkers gespeeld.
Soliste is de Duitse Ute Peter-
silge. Zij studeerde enige jaren
in Freiburg. Sinds 1987 stu
deert ze moderne cello aan het
Sweelinck Conservatorium in
Amsterdam, waar ze les krijgt
van Godfried Hoogeveen. Aan
het Conservatorium in Den
Haag studeert ze barokcello bij
Richte van der Meer. Ze maakt
deel uit van het Frciburger Ra-
rockorchester.