„Pandora modern en heel erg aangenaam Bastille Barenboim te elitair voor Opera :Jn> Nieuw programma van Danswerkplaatscircuit Franse schilder Garouste in Stedelijk Museum KUNST üeid&aQowuvnt DINSDAG 17 JANUARI 1989 PAGIN#^ \dredai t progi Voor een uitgebrt agenda, ook voor de kc mende dagen, raadpli men „UIT", de gratis i kelijkse bijlage vag de#1jbrcec, kran' Wteizoe lyriek, ichtig pracï •hinde joen v ROCINEMA l (Van Boetzelan lellende LWraHHM fbriek in ALPHEN AAN DEN RIJN Fli gjzoen straat 6. tel, 01720-20800); Fish called Wanda (al); 18. 21.15. Nieuwe avonturen v Pippi Langkous (al); wo. 13.. EUROCINEMA II: Moonwall (al); 18.45. wo. 13.45. Maaqu» de (al); 21.15. EUROCINEI III: Who framed Roger Rol lee teve fk op h i cijfert Den Ne mgnet 'eden ei in: tnrno iramea noger nooor^ j (al); 18.30. 21.00. wo. 13.3 W V3 EUROCINEMA IV: Coming gaarden in znn AVE >yering LEIDEN LUXOR (Stationswt 19. tel. 071-121239): Who fr» med Roger Rabbit (al); 19.041' 1 21.15. wo. 14.30. LIDO e„tT ttvi STUDIO (Steenstraat 39. tei^j 124130): A Fish called Wandigaat de (al); 14.30, 19.00, 21.15. Willoiamusem (al); 14.30, 18.45, 21.15. Mooi «n walker (al); 14.30. 19.00. Franlii (12); 21.15. Big (al); 14.30. 19.00 21.15. Frank en Frey (al); wofe-verti 14.30. Coming to America (a)Jos Brir 19.00, 21.15. •TRIANON (Br«| straat 31, tel. 123875): De c draaglijke lichtheid van het t staan (al); 20.00. REX (Haar lemmerstraat 52, tel. 07|.op maa; 125414): Candy strippers II (16itiur) uit 14.30, 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER (Badstraat 30. tel. 01718-74075) Pr.°&r< Midnight Run (al); 19.00, 21.1T* 14.45. CITY THEATER H Good morning Vietnam (al| 19.00. Jungle Book (al), 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAj (tel. 01717-4354): Coming 1 America (al); ma. t/m v 15.45. The unbearable ligd tness of being (aL); do. t/m vT 20.15. KINDERVOORSTELLINGEN Jungle book; wo. 14.00. De n dertjes; wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (td 01751-13.269): Hanna's (12); ma. di. wo. 20.00. Ion, tel. 471656): A fish called HILVI indoor van he bij de bekijkt dë St. alles wijzers houdei daarna hij inti genezi keert I derwij Wanda (al); 14.30, 17.00. 19.30, 21.45. BABYLON 2: Tucker, the man and his dream (al) 14,30, 16.45, 19.00. 21.30. BABYLON 3: Spoorloos (16) 14.30. 17.00. 19.30, 21.45. NEAC 1 (Buitenhof 20. tel tussen 630637): Willow (al); 14.00. 18.45, 21.30. CINEAC 2. Dil hard (16); 14.00. 18.45, 21.30 CINEAC 3: Midnight run (al) 18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00, METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Who framed Rogei Rabbit (al); 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 2: Arthur 2 the rocks (al); 1fl.00. 18.45, 21.30. METROPOLE 3: Moon- school" walker (al); 14.00, 18.45, 21.30 (np tp METROPOLE 4: De ondraag c lijke lichtheid van het bestaai (al); 20.30. ma. di. ook 14.00 METROPOLE 5: White schief (al); 18.45, 21.30. ma.-.d ook 14.00. ODEON 1 (Heren gracht 13, tel. 462400): Big (al 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 2: Coming to America (al). 13.45. 18.45. 21.30. ODEON 3: Who framed Roger Rabbit (al); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 4: 18 Again (al); 13.45, 18.45, 21.30. STUDIO 1 (Ketting straat 12b, tel. 656402): Bagdad cafe (16); 19.15, 21.45. 14.00. STUDIO 2: Good ning Vietnam (16); 19.00, 21.30. STUDIO 3: Frantic (al); 19.00, 21.30. HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: Distant voices, still li ra; 19.30, 21.45. Zaal 2: Her- metisch zwart; 19.30, 21.45. Zaal 3: ma. 20.00. wo. 19.30. 21.45. di. 19.30. 22.00. Turtle diary; ma. Betrayal; di. The French lieutenants woman; wo. KINDERVOORSTELLINGEN CINEAC 3: Walt Disney'l Frank en Frey; wo. 14.00. ME; TROPOLE 4: Pippi Langkous; wo. 14.00. METROPOLE 5: Frank en Frey; wo. 14.00, STUDIO 2: Jungle book, wo, 14.15. STUDIO 3: Bambi; wo. 14.30. UTRECHT Het Dans werkplaatscircuit brengt volgende maand een nieuw programma uit met drie werken. Het Amster damse centrum voor dans en beweging Perron 2 neemt twee ervan voor zijn rekening: „Ainima" van Jan Hein van Tol en „Schetsen" van Ada Rum- ping, een voorstudie van een grote produktie. Danswerkplaats Leeuwar den draagt „Brieven on der nummer" bij van Hil- degard Draayer en Carla de Wal. Dit programma wordt uitge voerd op 11 en 12 februari in Perron 2 in Amsterdam, de volgende twee dagen in Studio al Porto in Rotterdam, de vijf tiende in Theater aan de Ha ven in Den Haag, 18 februari in 't Heks in Tilburg, een week later in Studio Theater Leeuwarden en- tenslotte no19.25 op 8 maart in Akademiethea]- ter in Utrecht. Danswerkplaatscircuit is twi jaar geleden door Dansem - Hart, werkplaats voor theater dahs in Utrecht, gestart. Di; aangesloten werkplaatsen ont wikkelen en stimuleren pro fessionele projecten voor dans 5. en beweging. Ze brengen daar- -i toe artiesten bijeen als choreo grafen, dansers, bewegers beeldende kunstenaaars thea termakers, regisseurs en com ponisten. In januari 1987 werd het eerste programma gebo den. Het programma voor vol gende maand is inmiddels het zestiende. De programma's vormen steeds een afgerond geheel en zijn avondvullend. De werk plaatsen komen met deze pro gramma's tegemoet aan een voorkeur van met name aap- komende danskunstenaars voor korte, kwalitatief werkstukken en aan de be hoefte om werk-in-ontwikke- ling te toesten aan het publiek. Geen krant ontvangen Bel tussen 18.00 en 19.00 uur, zater dags tussen 14.00 en 15.00 uur, telefoonnr.071-122248 en u» krant wordt nog dezelfde avond nabezorgd. Record aanmeldingen Edith Stein Concours DEN HAAG Het Edith Stein Cponcours heeft dit jaar meer aanmeldingen binnen ge kregen dan ooit. Meer dan honderd middelbare scholieren hebben zich ingeschreven voor het concours, waarvan de finale op 19 februari ge houden wordt. Het jonge muziektalent is af komstig uit alle provincies, na een wervings campagne die de organisatie had georganiseerd. Tijdens de voorronden op 28 en 29 januari zul len tien finalisten worden geselecteerd. De deelnemers zijn ingedeeld in vier categorieën, zowel voor jazz als klassieke muziek is een prijs weggelegd voor beginners en gevorderden. De keuze van het muziekstuk is vrij, zolang het maar op de piano is te vertolken. De hoofdprijs is een optreden met het Residentie Orkest in de dr. Anton Philipszaal. Pop voor Armenië Serie films van en over fotografen in Kijkhuis LONDEN Van 11 tot 13 febru ari wordt in Moskou een popfes tival voor Armenië gehouden. Het benefietfestival, dat de naam „We all together" heeft gekre gen, zal naar verwachting tachtig miljoen gulden opbrengen. Dat geld wordt gebruikt voor de we deropbouw van de Armeense stad Leninanakan, die zwaar werd getroffen door de aardbe ving van begin december vorig jaar. Het concert wordt in 100 landen uitgezonden op de televi sie. De Sovjettelevisie zal elke dag drie uur van het concert uit zenden. Raisa Gorbatsjov, de echtgenote van Sovjet-partijlei der Michaïl Gorbatsjov, is be schermvrouw van het concert. DEN HAAG Alles is aan te leren. Behalve talent. Dat is de strekking van de parodistische spoedcursus fo tografie „The world of photography" van en met de amateur-fotograaf Mi chael Smith. Zijn film is onderdeel van een serie films van en over foto grafen in het Kijkhuis in Den Haag op 19, 20 en 21 januari. De films zijn alle van cineasten en fotografen die dat talent wel bezitten. De cyclus begint met „Review" van Paul de Nooijer, dat zich laat bekij ken als een rondgang langs de foto's van de fotograaf, die deze maand te vens exposeert in het Kijkhuis met de foto/video-installatie „Warmte bronnen IV". Vrijdagavond zijn drie films van Ro bert Frank, „Keep busy", „Life dan ces on" en „Pull my daisy" te zien. Frank, die momenteel in de belang stelling staat met zijn film „Candy Mountain", toont het leven aan de rand van het Amerikaanse bestaan in korte zwart-wit films. Na een aantal zeer korte films wordt zaterdag onder meer vertoond „Re porters" van Raymond Depardon over zijn vroegere collega's in de persfotografie. De filmavonden in het Kijkhuis, Noordeinde 140 in Den Haag, begin nen steeds om acht uur. De toegang kost vijf gulden per voorstelling of 7,50 per avond. Voor drie avonden „Video en film van en over fotogra fen" wordt vijftien gulden gevraagd. Extra voorstellingen dansgroep Djazzex DEN HAAG Djazzex, het Haagse modern-jazz dansgezel schap, geeft van zijn jongste produktie „Djazz Impuls" op 20 en 21 januari extra voorstel lingen in het Koninklijk Con servatorium in Den Haag. Het ook elders in den lande beju belde programma ging 14 ok tober in Den Haag in premiè re. Het bestaat uit twee wer ken van de Amerikaanse gast- choreograaf Bruce Taylon, het debuut van Conny Janssen als choreografe, en twee dansen van de artistiek leider van het gezelschap, Glenn van der Hoff. Monroe-portret van Warhol gestolen LONDEN Een schilderij van Marilyn Monroe van de Amerikaanse beeldend kun stenaar Andy Warhol, waar van de waarde wordt geschat op 600.000 gulden, is ont vreemd uit een galerie in Lon den. Het schilderij, een im pressie op zijde met acrylverf, laat vier naast elkaar geplaat ste schetsen zien van het ge zicht van de actrice, uitge voerd in rose en zwart. Het is het enige werk dat uit de gale rie Waddington is verdwenen. De dieven hebben zich toegang verschaft tot de gale rie door een ruit in te slaan. De Opera Bastille in Parijs, waaraan nog druk wordt ge bouwd. Over de muzikale in vulling van het gebouw zijn de meningen hevig verdeeld. Bo ven: Daniël Barenboim. FOTO: AP ma. Het aanvankelijke plan was om veel voorstellingen te geven - 220 per jaar - van een artistiek niveau dat te vergelij ken is met de opera's in Lon den, Berlijn, Frankfurt of Le ningrad. Barenboim van zijn kant is voorstander van een beperkter aantal voorstellin gen (160), die evenwel het ni veau van toppers zoals die in Bayreuth of Salzburg worden opgevoerd, moeten overtref fen, wat hem het stempel „eli tair" te zijn heeft opgeleverd. AMSTERDAM Twee nieu we tentoonstellingen zijn te zien in het Stedelijk Museum in Amsterdam: werk van de Franse schilder Garouste en schilderijen, beeldhouwwerk en objecten van zestien beel dende kunstenaars uit New York. Gérard Garouste (42), die door •Sommigen als de belangrijkste schilder van Frankrijk wordt beschouwd en over grote tech nische vaardigheden beschikt, laat zich in zijn werk inspire ren door onder meer fabels en mythen uit de oudheid, mid deleeuwse heiligenverhalen, Dante en Flaubert. In het Ste delijk zijn ongeveer veertig vaak in grote formaten uitge werkte doeken te zien die de Fransman in de afgelopen tien jaar heeft gemaakt. Tekenin gen, beelden en grafiek van Garouste zijn eveneens op de expositie te zien. Gelijktijdig met de tentoon stelling in het Stedelijk zijn in de Oude Kerk in Amsterdam 'zogenoemde Indiennes van Garouste te zien. Indiennes _ïijn grote beschilderde doeken van grote afmetingen - sommi ge zijn zes meter hoog en 16 .meter breed - die vrij in de ruimte hangen. Zij zijn in de loop van 1987 ontstaan en ge ïnspireerd op het eerste deel van Dantes Divina Comedia: de hel. De tentoonstelling is 1 tot 5 maart te zien. Horn of Plenty - Hoorn van overvloed - heet de expositie in het Stedelijk van de zestien kunstenaars, in leeftijd varië rend van dertig tot veertig jaar, wonend en werkend in New York City. Elk van de •zestien kunstenaars is met on geveer vijf werken - schilde rijen, beeldhouwwerken en objecten - vertegenwoordigd op de tentoonstelling, die bijna de gehele bovenverdieping van het Stedelijk in beslag, neemt. Tot de kunstenaars be horen Ashley Bickerton, Saint Clair Cemin, Anne Doran, Ca- roll Dunham, Christian Eck- •hart, Robert Gober, John Kessler, Jeff Koons, Jonathan Lasker, Richard Prince en Ro bert Yarber. De expositie pretendeert een overzicht te geven van de be langrijkste Newyorkse kunst stromingen van de afgelopen vijf jaar. Geen van de deelne mende kunstenaars was eerder in Nederlandse musea te zien en met een enkele uitzonde ring evenmin in een Neder landse galerie. Gosse Ooster hof, die onder meer leiding geeft aan Galerie 't Venster, heeft de tentoonstelling sa mengesteld in opdracht van directeur Wim Beeren van het Stedelijk Museum. Horn of Plenty wordt geëxpo seerd tot 19 februari. PREMIERE IN HAAGS DANSTHEATER DEN HAAG Enthousiasme alléén wordt slecht betaald. Was het anders, dan zou Jan Erik Noske zich in weelde kun nen baden. En zou hij niet zo benauwd hoeven te doen over de financiële gevolgen die de première van „Sometimes... wit hout music" kan hebben die zijn muziek- en dansgroep Pandora 25 januari geeft in het Dansthe ater aan het Spui. Noske laat een spoor achter van affi ches en een wolk van geestdrift. Komt dat zien, komt dat zien, alle maal Haags en nog uitstekend ook. „Waarom steunt de Haagse gemeen teraad ons niet wat beter? Zelfs als de zaal is uitverkocht, zijn we nèt uit de eerste kosten". Muziek- en dansgroep Pandora waagt de grote sprong van de kleinere zalen naar de mooiste en beste danszaal van Nederland, die van het Neder lands Dans Theater aan het Spui. Noske: „Pandora bestaat uitsluitend uit mensen die een conservatoriumo pleiding achter de rug hebben. Niet zo maar een jaartje of wat, nee, hele maal afgemaakt. Maar jong, hè, alle maal jonge mensen die zich nog moeten bewijzen. Maar daarvoor ook bereid zijn zich de benen uit het lijf te oefenen, 's morgens, 's middags en 's avonds, dat gaat maar door, dat danst maar en repeteert, want het moet straks perfect gaan, zo'n kans krijg je eigenlijk maar één keer. Want in die danszaal, zo mooi, zo voortreffelijk gebouwd, voor dansers en publiek, daar komen straks de schouwburgdirecteuren. En die kij ken, hè, die willen zien wat Pandora kan. Nou, en als het goed gaat, en waarom zou het niet goed gaan, we hebben een prachtig programma, dan krijg je na afloop van die gesprekken en daar komen dan weer boekingen van en dan..." Aangenaam Muziek- en dansgroep Pandora wil met niets en niemand vergeleken worden, wat was, dat is voorbij en de toekomst kan alleen van goud zijn. Noske: „Met Haagse muziekgroepen De Dansende Beer of Yuka, die schoolvoorstellingen maakt, kan Pan dora niet worden vergeleken, ook niet met het Nederlands Dans Thea ter, dat laatste zou niet eerlijk Éijn. Want die van het NDT zijn de aller beste; daar trekken ze talenten aan die zich in het verleden ruimschoots hebben bewezen. Wij, de mensen van Pandora gaan zich nog bewijzen en kunnen eventueel later bij het NDT terecht komen, wie weet. Maar dat is nu niet aan de orde, wat nu speelt is die première in het Danstheater met moderne muziek en dans, hoe zal ik het zeggen". Noske, doorgaans toch niet om een woord verlegen, zoekt radeloos steun bij de dansers, die even moeten bijko men van hun jongste repetitie, maar nauwelijks weten waar het over gaat en puffend voor zich uit gaan kijken.- Jan Erik Noske blijft zoeken naar het verlossende woord, dat duidelijk moet maken hoe de muziek klinkt, bij „Sometimes... without music", ,,'t Is dus van onze huiscomponist Olaf Tarenskeen", legt hij voorzichtig pro berend uit, alsof daarmee veel, zo niet alles is gezegd. „Helemaal alleen voor deze produktie geschreven. Nee, geen folk, geen jazz, geen klassiek... Het is modern, beetje jazzy, beetje theatermuziek, eh... het klinkt echt lekker, hoe zal ik het zeggen. Aange naam? Ja, dat is het. Het is heel aan gename muziek, om naar te luisteren en helemaal in de sfeer van wat er op het podium gebeurt". Grotachtigs Noske: „Wat op het podium gebeurt, heeft Henk Schut eigenlijk bedacht, zo'n beetje, want Henk maakt de de cors en hij kreeg de opdracht iets grotachtigs te maken, iets met angst erin, een ruimte waar je niet in of uit kan. Henk maakte dat dus, iets grot achtigs, een maquette van ongeveer een bij een meter, zo groot dus en toen hij dat klaar had vroeg hij ons of het zo de bedoeling was. Het was precies de bedoeling en toen we die maquette hadden, schreef Olaf de muziek en maakte John Wis man de choreografieën. Op die ma nier ging het, niet erg gebruikelijk, dat geef ik toe, maar het werkte per fect. Komt ook, omdat Tarenskeen stilten inlaste, niet lang, maar genoeg om stukjes spanning op te bouwen. Terwijl de dansers dansen. Of die dansers geluid maken weet ik eigen lijk niet. Misschien stampen ze een beetje of maken ze op een andere manier ritmische geluiden, in die stil ten, als een brug tussen de muziekde- len". Jan Erik Noske wil het precies weten en vraagt het een grote, donkere danser. „Maken jullie lawaai, als de muziek stopt, in Sometimes... without music? Ik bedoel, gaan jullie stampen, of in je handen klappen, of zo?" Het is niet de bedoeling. Als de mu- Choreografe Lidy Mouw in „Stamitzer Walz". ziek, soms, stopt, is het woord hele maal aan de dansers. Maar dat ze hoorbaar en ritmisch dansen, ligt voor de hand, helemaal geluidloos is niet goed mogelijk. Dus als Noske dat lawaai wil noemen... „Sometimes... without music" moet angst uitdrukken, angstige, emotione le spanning. Voor wie of wat doet er niet toe, deze produktie van ongeveer een half uur moet boeien en de be zoeker aan het Danstheater in span ning houden, met muziek en vijf dansers die tegen het decor van Henk Schut tot een eenheid worden. Muziek Na de première van dit stuk speelt en danst Pandora A Man Get's Up, Sta mitzer Walz en This place, waarop eerder lovende kritieken zijn ge schreven. Noske: „Dat komt natuur lijk ook door de muziek die we spe len. Dat is ook al iets i Muziek- en dansgroep Pandora kan geen orkestbak vullen, maar wil ook geen muziek uit een nogal dode bandrecorder. Bovendien zijn bij Pandora vier musici betrokken - al len met conservatorium - die meer dan één instrument bespelen. Noske: „We staan met onze instrumenten op de dansvloer en hebben achter de de cors de apparatuur. We spelen in hoofdzaak op akoestische instrumen ten, die hooguit wat worden ver sterkt. Die komen trouwens weer he lemaal terug, akoestische instrumen ten, die zijn toch het mooist. Maar daarbij laten we een band meelopen, met stukjes muziek en effecten, waar wij weer op inspelen". Jan Erik Noske geeft het toe: „Ja, dat is natuurlijk moeilijk, dat wordt pre cies mikken waar we moeten inzet ten. Maar daar zijn we toch niet bang voor, dat gaat wel goed". Zit het met de muziek wel goed, de dansers en danseressen doen van 's morgens vroeg tot 's avonds laat hun best van de première een succes te maken; aan hen zal het niet liggen. Noske: „Nu het publiek nog, het zou niet eerlijk zijn als de zaal niet vol stroomde voor Pandora, toch hele maal en in alle opzichten een goed en Haags gezelschap". Waar de gedre ven Noske zich ook vertoont, hij laat een klein affiche achter, zodat nie mand achteraf kan zeggen dat hij niet op de hoogte was van de premiè re van Pandora in het Danstheater. Er zijn ook heel grote affiches in Den Haag opgeplakt, Noske: „Mooie affi ches. Héél mooi gemaakt, vind je niet?" Jan Erik Noske kan er niet ge noeg van krijgen en kijkt er liefdevol naar. Muziek- en dansgroep Pandora: als Noske 'm niet al had opgericht, deed hij het alsnog. FRITS BROMBERG zijn ontslag aangezegd door di recteur Pierre Bergé. Bergé verklaarde dat de dirigent ge noegen moet nemen met een forse inkrimping van zijn hui dige salaris - 2,3 miljoen gul den per jaar - en met wijzigin gen in het programma. Barenboim wordt met name verweten niet te hebben be grepen dat de nieuwe Opera tot doel heeft een „moderne en populaire opera" te zijn die toegankelijker moet zijn voor het publiek. Bergé heeft hem beschuldigd zich juist „elitair" op te stellen bij de samenstel ling van zijn programma. De dirigent heeft maandag ge zegd voorbereid te zijn op een korting op zijn loon. Hij wijst elke programmawijziging ech ter van de hand en bestrijdt dat zijn contract, dat werd ge sloten onder de vorige rechtse regering-Chirac, niet bindend is. Bergé verklaarde vorige week dat het contract slechts tijdelijk is. Barenboim, die de zaak als een „politieke affaire" heeft be stempeld, gaf maandag te ken nen aan te zullen blijven tot hij een officiële ontslagbrief van Mitterrand heeft ontvan gen. Hij verweet Bergé, die te vens directeur is van het mo dehuis Yves Saint Laurent, geen verstand te hebben van muziek. De dirigent, die eerder sinds 1975 leider was van het Orche- stre de Paris, heeft de steun van een reeks beroemdheden uit de muziek- en toneelwe reld. De Franse regisseur Pa trice Chéreau, die ondermeer de openingsvoorstelling - Don Giovanni van Mozart - op 10 januari zou produceren, heeft gezegd dat hij zich zou terug trekken als Barenboim wordt gedwongen op te stappen. An dere prominente artiesten, zo als de Franse componist Pierre Boulez, hebben de dirigent hun volledige steun betuigd. Boulez is zondag afgetreden als onder-directeur van de Opera. De dirigent van het Berliner Philharmoniker Her- bert von Karajan, de sopraan Jessye Norman en andere be roemdheden hebben de Franse regering een petitie gestuurd waarin zij oproepen tot het aanhouden van Barenboim op zijn post. President Mitterrand nam op 9 maart 1982 het besluit een nieuwe Opera op te richten op de Place de la Bastille. Met de bouw werd begonnen in 1985 naar plannen van de Canadese architect Carlos Ott en het be tonnen en glazen gebouw moet PARIJS Het conflict rond het ontslag van Da niel Barenboim, de artis tieke leider van de nieu we Parijse Opera op de Place de la Bastille, dreigt uit te lopen op een boycot van wereldberoemde kunstenaars, zoals de diri gent Herbert von Karajan en de sopraan Jessye Nor man. Daarmee staat het hele project rond de opening van de Opéra Bastille, die centraal staat in de reeks activiteiten ter gele genheid van de viering van het 200e herdenkingsjaar van de bestorming van de Bastille - het begin van de Franse Revo lutie - op het spel. Het gebouw zal op 14 juli offi cieel worden geïnaugureerd, hoewel de echte opening voor 10 januari volgend jaar op het Erogramma staat, wanneer de ouw zal zijn voltooid. De Opéra-Bastille vervangt de oude Opéra van Parijs, ook be kend als het Palais Garnier. Barenboim, een 46-jarige Is raëlische dirigent en pianist die in mei 1987 tot artistieke leider van de nieuwe Opera werd benoemd, kreeg vrijdag in april dit jaar worden opge leverd aan het artistiek perso neel. De grote zaal heeft een capaciteit van 2700 zitplaatsen en in de kleine zaal zullen tot 1300 mensen kunnen plaatsne men. De problemei. rond de nieuwe Opéra begonnen tijdens de al gemene verkiezingen van 1986, waarbij de socialisten plaats moesten maken voor de rechtse regering-£hirac. Deze klaagde over de hoge kosten die met het „prestige-project" van de president gemoeid gin gen. Tegelijkertijd ging de re gering echter akkoord met de hoge salarissen die Barenboim bij zijn aanstelling in juli 1987 voor zichzelf en zijn personeel eiste. En dat is de socialistische premier Michel Rocard (sinds juni 1988) weer een doorn in het oog. De problemen rond het finan ciële aspect gingen gepaard met onenigheid over Baren- boims visie over het program-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 14