„Genoeg in plaats van aldoor meer" £etdó<z Commit fieidAeSoiwcMiBo. kerk wereld PROFESSOR DR. B. GOUDZWAARD: beroepingen Remonstrantse inzegening trekt ook buitenlanders Geweld in de samenleving )weer rVi. •kii «bri brieuen uan lezers GEESTELIJK LEVEN/OPINIE MAANDAG 16 JANUARI 1989 PAGINi '01 „Priesterwijding gehuwde man biedt nieuw perspectief' KANSAS De komende priesterwijding van de gehuwde Da vid McDonald op 8 maart biedt nieuwe mogelijkheden voor de Rooms-Katholieke Kerk, voorspelt het Amerikaanse weekblad National Catholic Reporter. De aanstaande Britse priester, va der van vijf kinderen, trouwde nadat hij de Anglicaanse Kerk had verlaten. In de VS, Australië en Engeland is het geen uit zondering* dat ex-anglicanen priester worden gewijd, ook al zijn zij getrouwd. In tegenstelling tot McDonald, kwamen zij echter de RK Kerk binnen met hun echtgenote. McDonald trouwde in 1958, twee jaar nadat hij lid werd van de RK Kerk. Daarmee leek de weg naar het priesterambt voor goed geblok keerd. Kardinaal Joseph Ratzinger heeft na uitvoerige bestu dering van zijn dossier toestemming gegeven voor de wijding van McDonald en ook de paus ging akkoord. Eerste Sovjet-gedenkteken voor joden BERLIJN In Riga in Letland moet het eerste gedenkteken in de Sovjetunie voor de joodse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog verrijzen. Dat bericht het mededelingenblad van joodse gemeenten in de DDR. Volgens het blad hebben onge veer 100 voormalige leerlingen van het vroegere joodse gym nasium in Riga vorig jaar tijdens een reünie een vereniging op gericht. Deze vereniging ziet het als haar eerste taak een „waardig" gedenkteken op te richten voor de joodse slachtof fers van de Holocaust. Het zou sterk moeten lijken op het mo nument voor de slachtoffers van het getto van Warschau. Di rect na de invasie van het Duitse leger in de Sovjetunie in 1941 were} de grote synagoge in Riga in brand gestoken. Ongeveer 2.000 joden, die in het gebouw waren bijeengedreven, ver brandden levend. Beter is het geheel blind te zijn dan een zaak van slechts één kant te bezien Indisch spreekwoord DRIEBERGEN Het persoonlijke verhaal van prof. dr. B. Goudzwaard is gauw verteld. HBS-A gedaan en economie stu deren in Rotterdam. Het was kort na de oorlog. Na het doctoraal was de stap naar de Kuyperstichting, de studieclub van de ARP. Vrij logisch, de jon ge doctorandus was im mers geïnteresseerd in economie en in calvinis me. In 1965 werd hij de eerste officiële fractieme dewerker van de AR- fractie en de Tweede Ka mer en van 1967 tot 1971 was hij zelf Kamerlid voor de ARP. Goudzwaard werd daarna be noemd aan de Sociale Facul teit van de VU om daar eco nomie te geven. Dat is anders werken dan voor en met de studenten van de „echte" Eco nomische Faculteit, immers die vragen om economische specialisaties. Als bijvakdo cent economie aan de Sociale Faculteit kon Goudzwaard zich verder ontwikkelen als generalist. Door een proef schrift over het milieu kwam daarbij ook dat terrein binnen zijn gezichtsveld. En zo kon het gebeuren dat hij in 1976 de schrijver werd van het eerste gezamenlijke program ma van het CDA „Niet bij brood alleen". Wanneer Goudzwaard terug denkt aan die jaren in de poli tiek bij de AR in de Kuyper stichting en in de Kamer dan was het bezig zijn met bezin ning en de zaken in perspec tief plaatsen mooi werk. Ver ontschuldigend zegt hij dat hij in die dagen de partijideoloog werd genoemd. Hij is twee keer gevraagd voor minister en heeft beide keren gewei gerd, want een manager voelt hij zich ook niet. Was u en bent u toch niet te veel preker? Had u misschien graag dominee willen wor den? „Dat laatste beslist niet. Wat mij interesseert is hoe het ge loof gestalte krijgt en moet krijgen in de maatschappij, terwijl het predikantschap ook een belangrijke pastorale kant heeft. Dominee worden zou oneerlijk geweest zijn, omdat ik dat ambt te eenzijdig zou hebben gebruikt." Existentiële relaties leggen tussen geloof en wetenschap: vragen naar de christelijke achtergrond van politiek han delen en denken over de poli tieke consequenties van het evangelie, het kan allemaal zomaar als preken overko men. „Dat gevaar was er", al dus Goudzwaard, „maar ik ben me er nu meer van be- Prof. dr. Bob Goudzwaard is 54 jaar en hoogleraar econo mie aan de Vrije Universiteit. Hij kerkt „Samen op weg" en hij heeft het eerste programma van het CDA „Niet bij brood alleen geschreven", maar is nu partijloos. Hij wil een heel ander economisch systeem, dat hij de 'economie van het genoeg' noemt. Het lijkt alsof de politiek zijn idee ën laat liggen en de economie ook. In kringen van de Raad van Kerken en de Wereldraad vindt hij meer ge hoor. Is Goudzwaard te veel een preker om economisch serieus te worden genomen of komt zijn tijd nog? wust dan een aantal jaren ge leden". Goudzwaard zegt veel te heb ben geleerd van de Franse denker Jacques Ellul, die on der andere auteur is van „Subversief christendom". „De kerk heeft zich de eeu wen door te veel en te vaak verslingerd aan de macht en aan de mammon, maar tege lijk is de kerk de draagster van het geheim in deze we reld. De kerk beschikt over de sleutel voor de oplossing van de vragen van elk mens, maar ook van de maatschap pelijke problemen van de mensen samen. En natuurlijk blijft het begaan van Gods weg heel vaak behelpen want we leven tussen de tijden". Op de vraag in welke richting hij is gaan doordenken als het om de samenleving gaat noemt hij twee zaken. Hoe komt het dat de armoede toe neemt, terwijl de rijkdom al door maar groeit? Hoe komt het dat de spiralen van tech nologische ontwikkeling en bewapening aldoor maar doorzetten? Wat voor mecha nismen zitten daar achter en zijn die niet te stoppen? „Daarbij gaat het om meer dan economie en politiek. We hebben namelijk een cultuur, die gestempeld is door de dood. Onze bewapening loopt uit op de dood; onze bemoeie nis met het milieu heeft ster ven tot gevolg en ons econo misch bezig zijn heeft als bij- produkt dodelijke armoede. Daar staat de bijbel haaks öp als verbond van het leven. Daar moet het begin van het geheim van de kerk liggen, die niet meer zomaar uitloopt op de vanzelfsprekendheid van beginselen. Christelijke gehoorzaamheid mag niet ge motiveerd worden door de hang naar succes, maar door de overtuiging om nochtans gebruikt te worden tot ze gen". Christelijke politiek kan en moet volgens Goudzwaard al leen als opdracht tot navol ging en hij citeert dan Groen van Prinsterers visie op de beginselen. „Hij noemde die grondwaar heden die door de Geest in het hart van eenvoudige men sen geplant zijn. Dan wordt christelijke politiek inderdaad navolging. En dat kun je vaak pas achteraf doorzien en be grijpen. Wat Martin Luther King gedaan heeft is zo ach- Techniek en geld „In de jaren zeventig", aldus Goudzwaard, „dachten we dat het mogelijk was om de ont wikkelingslanden langzaam op te bouwen als we maar voldoende van onze techniek en van ons geld en van ons organisatievermogen naar ginds konden doorsluizen. Net als hier moest ook daar de na tuur gebruikt worden en als we de factor arbeid daarginds maar vermenigvuldigden met onze kennis en ons geld, dan ging het goed. Maar het werk te niet. We gingen namelijk uit van ons concept van ge luk. En geluk is bij ons ge worden het bevredigen van behoeften. Economen hebben het mate rieel vertaald in koopkracht. Maar wanneer men ginds landbouw verbetert of indus trieën bouwt, komen er ook groepen slachtoffers, die als landlozen naar de steden vluchten of als weggeconcur reerde handwevers hun be staan verliezen. Die nieuwe allerarmsten kun nen geen behoeften in econo mische zin hebben, want ze hebben geen mogelijk tot be vrediging van behoeften op de markt. Ze vallen zo als het ware buiten de bereikbaar heid van ons economisch sy steem. Daar zit een haak, die niet in een oog past. Een tweede is, dat in ons den ken menselijke arbeid en de natuur middelen zijn die wij gebruiken om ons geluk, dat wil zeggen het bevredigen van behoeften te bereiken. Echter de natuur vraagt zorg vóór je haar waar dan ook voor gaat gebruiken. Daar ligt de oorzaak van de hele mi lieuproblematiek. Bovendien hebben we in onze samenleving arbeid meer en meer misbruikt zodat we of menselijk geluk te grabbel gooien in de frustraties van werklozen en afgedankten of door van werkenden te veel te vragen. Vrede hebben we een nieuwe dimensie gegeven door een koppeling aan het begrip veiligheid. Dat werd het excuus om legers veel gro ter en duurder en gevaarlij ker te maken en met name in Latijns-Amerika het alibi voor het aandoen van de meest verschrikkelijke dingen aan mensen, die zogenaamd Prof. B. Goudzwaard de veiligheid van de staat in gevaar brachten. Nog een haak waar geen oog op past is het feit dat we van gezondheid een schaars arti kel hebben gemaakt door heel eenzijdig onze gezondheids zorg te richten op levensver lenging tegen letterlijk elke prijs. En nu wordt de zorg voor de mens net als trou wens die voor de natuur te duur. Dat komt omdat in onze samenleving beloning alleen gericht is op het industriële proces en de produktiviteit. Wanneer mensen in de indus trie door technische vernieu wingen maar meer produce ren, kun je ze meer gaan beta len, alleen dat gaat niet op van de gezondheidszorg, de dienstverlening of het milieu, omdat daar de produktiviteit nooit groter kan worden. Op die terreinen is economische groei niet mogelijk. Goudzwaard is er als econoom van overtuigd dat het anders kan. Want de theorieën van de economie van het genoeg berusten niet op theologie, maar op economische concep ties. Gouden standaard Het is volgens hem allemaal FOTO: PERS UNIE begonnen na het afschaffen van de gouden standaard. Die gouden standaard betekende dat er voor alle geld, dat er gedrukt werd ergens in een kluis de hoeveelheid goud be waard werd, die dat geld waard was. Zo was het geld gegarandeerd. Men heeft die gouden standaard laten vallen en is gaan werken met de waarde van de produkten en de eigendommen van een land als garantie voor het geld. Maar het is er op uitge lopen, dat landen geld gingen drukken naar behoefte. Men kan zeggen dat een be langrijk middel van de rijke landen om hun welvaart te fi nancieren het drukken van meer geld is geweest. De waarde van dat geld werd dus ook bepaald op basis van de economische belangen van de welvaartsstaten. Gevolg was dat de armen, die hun hulp en leningen in het geld van de rijken krijgen, nu eens meer moesten betalen voor hun im port produkten, dan weer minder vingen voor hun ex port en wat de rente en de waarde van hun schulden compleet afhingen van het grote welvaartsspel van der rijken. „Er is maar één oplossing en dat is economisch onze doel stellingen fundamenteel ver anderen of nog beter omke ren. Wij hebben grenzenloze behoeften-bevrediging ma terieel meer krijgen tot de doelstelling gemaakt van ons economisch bezig zijn en han delen. De menselijke arbeid en de natuur en ook de hele Derde Wereld zijn hulpmid delen in een gebruiksrelatie, die meer produktie met het oog op meer behoeftenbevre- diging tot doel heeft. Wanneer we de zaken omke ren, dan wordt het doel van het bezig zijn in de economie niet het méér maar het ge noeg. Die doelen kunnen ge realiseerd worden wanneer we ons welvaartspeil bevrie zen en maximaal vijf jaar lang een daling van het consump tieniveau van maximaal 3 procent aanvaarden. Financieel en economisch klopt dit verhaal; het is.op in stigatie van de Raad van Ker ken door de Wetenschappelij ke Raad voor het Regerings beleid doorgerekend. Het heeft ook geëxposeerd gestaan als een van de drie scenario's voor de economische toe komst van Nederland op een tentoonstelling in het Stede lijk Museum in Amsterdam". De economen weigeren dit scenario serieus te beoordelen. „Aan de redactie van het be langrijkste economen-tijd schrift JCSB is gevraagd om het boek van prof. De Lange en van mijzelf over de „Eco nomie van het genoeg" te be spreken, maar het gebeurt niet". En de politieke partijen? Goudzwaard glimlacht; „Ik vind dat het thuishoort bij het CDA. Daar is het gedropt, maar ik krijg de indruk dat het in de derde la verdwenen is. De VVD, de PvdA en de vakbeweging willen er niet aan. Men vindt de ideeën interessant, maar is bang voor de consequenties van het ingrijpend anders economisch denken. Alleen bij de PPR en de EVP is enige sympathie te vinden. Het is onbegrijpelijk. Ieder zinnig mens kan constateren, dat de werkloosheid niet ver dwijnt met de huidige aanpak. Iedereen weet dat het fout gaat met het milieu en dat de bezuinigingen in de gezond heidszorg en het onderwijs averechts werken. Maar men houdt dogmatisch vast aan de wetten van een economie, die almaar meer wil produceren om almaar meer behoeften te bevredigen en die de „bijpro- dukten" daarvan alleen maar wil wegwerken met meer geld. In de kringen van de kerken is belangstelling voor onze visie omdat die armen en zwakken recht doet. Al leen, kerken kunnen de eco nomie niet hervormen". YPESCHAAF Nederlandse Hervormde Kerk Benoemd tot vicaris te Rotterdam- Dellshaven J.W. Roodenberg, kand. te Rotterdam, die deze benoeming heeft aangenomen. Aangenomen naar Middelburg (buitengewone wijkgemeente Vrijzinnig Hervorm den) (part-time) K. Hendrikse te Zie- rikzee (part-time) en bijstand In het pastoraat te Middelburg (part-time). Doopsgezinde Broederschap Beroepen te Giethoorn A.H. Bakker te Streekgemeente De Lytse Streek (Franeker e.o). die dit beroep heeft aangenomen. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Barneveld M. Aangeen- brug te Thusis (Zwitserland) (Evange lisch Reformierte Klrche); te Gene- muiden J. van Oostende te Eder- veen. Bedankt voor Rijssen (toez.) A.A. Floor te Uddel. Gereformeerde Kerken Beroepen te Wolfheze drs.K.A.E. de Waard. kand. te Arnhem, die dit beroep heeft aangenomen. Aange nomen naar Curacao (Verenigde Protestantse Gemeente) drs.H. Gil huis te Heerlen;naar Ded ems vaart drs.G.B. Huiskamp te Arum. UTRECHT De Remon strantse Broederschap oefent sinds haar geruchtmakende besluit over de inzegening van andere relaties dan het huwelijk een bijzondere aan trekkingskracht uit op chris tenen uit het buitenland. Van de veertig paren die de afgelopen twee iaar gebruik maakten van deze remon strantse vrijheid, kwam de helft uit het buitenland. Algemeen-secretaris J.W.A. Nieuwenhuijsen van de Broe derschap is ook zelf verrast door deze ontwikkeling. In een gesprek naar aanleiding van zijn naderend afscheid meldt hij dat de verzoeken uit heel Europa komen. Twee Italiaanse mannen die on langs een zegen over hun re latie vroegen, reisden ter voorbereiding maar liefst drie keer op en neer naar het libe rale Nederland. Naar schatting van Nieuwen huijsen wilden dertig paren meer dan de Remonstrantse Broederschap kon bieden. De kerk mag best een rol spe len in de emancipatiebewe ging, vindt Nieuwenhuijsen. Hij erkent dat de Remon strantse Broederschap, een kleine geloofsgemeenschap met ongeveer 10.000 leden, op dit punt een voortrekkersrol speelt. Een hervormd-gerefor- meerde gemeente in Amster dam biedt deze maand voor het eerst mensen zij het al leen haar eigen leden de kans een zegen over een niet- huwelijkse relatie te vragen. De 46-jarige jurist Nieuwen- huisen werkt sinds 1978 in het landelijk bureau van de Broe derschap te Utrecht, de laatste zes jaar als algemeen-secreta ris. Per 1 februari keert hij te rug naar zijn oude vak en wordt hij gerechtsauditeur- /rechter-plaatsvervanger in Rotterdam. Nieuwenhuijsen wordt opgevolgd door mevr. M.A. Bosman-Huizinga, nu nog predikant in Rotterdam. „Ruim driehonderd katholieken op zwarte lijst" PORTO ALEGRE Ruim driehonderd rooms-katholieke bis schoppen, priesters en le ken die zich* in Brazilië inspannen voor landher vormingen zijn met de dood bedreigd. Dit heeft de vice-voorzitter van de Braziliaanse bisschoppen conferentie, Ivo Lorschei- ter, op een persconferen tie meegedeeld. Op de zwarte lijst van de grootgrondbezitters en hun doodseskaders staan onder meer de namen van kardinaal Aloisio Lorscheider van For- taleza en bisschop Pedro Ca- saldaliga van Sao Felix. Ook de bisschoppen Jaco Hilgert, Moacyr Grechi en Waldir Calheiros zijn vfelgens Lor- scheiter met de dood be dreigd. Lorscheiter deelde mee dat op de zwarte lijst eveneens de naam stond van de Brazili aanse milieu-activist en vak bondsman Chico Mendes, die op 22 december van het vori ge jaar werd vermoord. )EN H TwEE zaken van uitzonderlijk geweld hebben dezer da: fan de sterk de aandacht getrokken. De eerste betrof de verooi erz0^v ling van vier jonge Rotterdammers die uit verveling eni a"js i zucht naar sensatie een verpleegster om het leven had: (N gebracht en enkele andere mensen afschuwelijk hadden n ebben handeld. De tweede was de rechtszaak tegen de Van Mesd Dorspo kliniek die een tbr-patiënt met onbegeleid verlof had la (stand gaan met als rampzalig gevolg de verkrachting van en mo< op een studente. eremd In die laatste zaak, waarin de rechtbank nog uitspraak jeL doen, gaat het met name om de vraag of met de verlofreaT* ling zorgvuldig is omgesprongen. Daarnaast speelt de vr of de tbr-patiënt de psychiater en de overige therapeu c van de kliniek zand in de ogen heeft kunnen strooien zich heeft kunnen voordoen als een patiënt die veilig op v HC lof gestuurd kon worden. tt )al UIT de behandeling van de zaak is in elk geval duide geworden dat de controle op het verlof slecht was en dat \|*C man de door hem opgegeven verlof adressen niet had zocht. In het algemeen mag het verlof van tbr-patiën I geen reden geven tot bezorgdheid. Ook mensen die zich 101 het verleden schuldig hebben gemaakt aan geweldmisdrijv als verkrachting en moord moeten na een therapeutische! ar handeling een herkansing kunnen krijgen. Maar de ma schappij moet dan wel kunnen vertrouwen op een gi mate van zorgvuldigheid bij de hulpverlening. Zonder i jjipel: vertrouwen zou immers de vraag naar de toelaatbaarhi verkg van.het proefverlof onvermijdelijk opnieuw gesteld wording g ezam Ook bij de moordzaak in Rotterdam, waarin de rech ie mi zware straffen oplegde aan drie van de vier beklaagde jonj ren, speelt de hulpverlening een essentiële rol. Het gingir°or jongens die een zwakbegaafde leeftijdgenoot tot bruut gewi konden aanzetten en daar ook zelf niet voor terugdeinsdi De publiciteit rond strafzaken als deze roept angstgevoel! n de op die de overheid probeert te beteugelen door het sanctiel fNO 1 leid te benadrukken. amen milieu TOCH geeft een dergelijk beleid onvoldoende antwoord an t de vragen die hier aan de orde zijn: hoe komt het dat jonj noeter ren emotieloos en gewetenloos hun medemensen martelen Jties doden, en wie trok zich het lot van deze jongeren aan? Dc gebrek aan binding met thuis en door een verkokerde pi jgt fessionele hulpverlening zijn sommige jongeren niet in sU |iSatie relaties op te bouwen die hun houvast bieden. Door va iij het langdurige werkloosheid leven zij aan de rand van de en. menleving die hen nauwelijks erkent. Een samenleving n ®en kansarme jongeren geen thuis biedt, loopt echter het geva j^g dat het op straat niet langer veilig is. Hoe goed de polit |ver wellicht ook is georganiseerd. yNO c veginj Af en toe wat regen DE BILT (KNMI) - De aan- voer van zachte lucht blijft ook morgen nog voortduren. Dit wordt veroorzaakt door een gebied van hogedruk bo ven Frankrijk en Zuid-Duits- land en een oceaanstoring, die via Schotland naar Zuid-Fin- land trekt. Het regengebied van de storing nadert ons land en zal ons in de loop van de nacht bereiken. Ten noorden van onze omgeving beweegt het regengebied wat sneller dan over ons land zelf. Dit houdt in dat het morgen een dag wordt met veel bewolking waar af en toe wat regen of motregen uitvalt. Later op de dag kan er een opklaring voorkomen, maar dan staat de zon al te laag om nog veel in vloed te hebben. De wind gaat uit het westen waaien en is matig. Weersvooruitzichten voor diverse Europese landen, geldig voor dinsdag en woensdag: Zuid-Scandinavië: Langs de Noorse westkust buien, meer naar het noor den met sneeuw. Ten oosten van de Noorse bergen overwegend droog en soms opklaringen. Middagtempera- tuur langs de westkust en bezuiden Oslo 2 tot 6 graden, benoorden Oslo rond of enkele graden onder nul met matige vorst in de nacht. Britse Eilanden: In het noordwesten af en toe motregen, elders overwe gend droog. In het zuiden soms een opklaring en plaatselijk mist. Mid- dagtemperatuur 6 tot 10 graden. Denemarken. Noordwest-DuitSland en Nederland: vooral meer naar het noorden enige regen, gevolgd door droog weer met opklaringen dat woensdag voortduurt. Middagtempe- ratuur van 4 graden in Noord-Dene- marken tot 8 graden in Nederland. grotere hoogten Hier en daar mist. Geen neerslag Middagtemperatuur van 3 tot 6 graden, bij zee wat hoger. Vooral in Zuid-Duilsland lichte vorst in de nacht. ïhone jers t leeds ren van 3 tot 6 graden en lichte vt in de nacht. Boven, rond 1000 n overwegend zonnig. Nul-gradengn 's middags op rond 1500 meter h" te, daaronder lichte dooi. Spanje. Portugal. Zuid-Fran\ Noord-Ital ië en Joegoslavische I Langs de kusten overwegend z Middagtemperatuur van 10 g langs ae noordelijke Adriatische tot 15 k 18 graden langs de zuidel kusten. Landinwaarts vooral noorden van Spanje en Italië Zuid-Frankrijk gebieden me: laaghangende bewolking bij van 3 tot 8 graden. Griekenland. Zuid-Italië: Veranti lijk bewolkt. Voornamelijk Italië mogelijk een bui. Middagt peratuur 12 tot 15 graden. WEERRAPPORT HEDENMORGEN Eindhoven Zuid-Limburg Istanbul Klagenfurt Kopenhagen ij he 'NV Rlo de Janeiro de bewolking bij middagtemperatu- Tur Ibart •I ïe end t t boerd 5 levert sliep broer: i verdit uitbra den z ten. 5 door c j gehaa dens Boe zijn drie 1 land i bij ee land heeft blikse was Boeir lucht 2000 was ke fo Enge een Holla Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich hel recht voor ingezon den stukken te bekorten Hirohito Hirohito is dood. Voor zijn be grafenis heeft de Japanse re gering 150 miljoen gulden uit getrokken. Een kapitaal be drag dat beter aan de slachtof fers van de „goddelijke" keizer had kunnen worden uitge keerd. M. v.d Poel, LEIDEN. Arm Den Haag Arm Den Haag, overgeleverd aan een college waarvan je hoopte, dat het juist de gewone burger en zijn problemen, waaronder de stadsvernieu wing en het schone milieu, een warm hart zou toedragen! In plaats daarvan zijn onze be stuurders zelden voor ons aan spreekbaar, want altijd op reis naar verre, opwindende lan den of druk met het produce ren van vrijblijvende, uiterst kostbaar uitgegeven nota's of met het voorbereiden van een onbetaalbaar plan voor een grote, witte kolos om ambtena ren in op te bergen, ik bedoel dat rampzalige stadhuis van Duivesteijn. Maar onder de grond vervuilen kilometers kapotte riolen, de bodem en het grondwater, het stadsver nieuwingspotje voor uit te plaatsen bedrijven is leeg en burgers die zich zorgen maken over de bouw van een veel te duur èn onnodig stadhuis wordt verweten bekrompen en benepen te denken en geen hart te hebben voor hun stad. Maar luisteren naar wat de burger wil, dat is het laatste wat het college wil. W. Praag, DEN HAAG. Vrijwillig celibaat In het goed gedocumenteerde en weldoorwrochte weer woord van mevrouw Joke Forceville-van Rossum aan het adres van de maatschap- pijk werkster Tineke Ferwer- da over de priester-vrouw re latie (11 januari jl) valt één zaak zeer pijnlijk op. In prote stantse kringen is het een op zettelijk gebruik te doen voor komen alsof men in Nederland „gedwongen" wordt rooms-ka- tholiek priester te worden en ongehuwd te blijven. Dat krin gen binnen de reformatie dit bij voortduring insinueren is tot daar aan toe, de Heidel- bergsche Catechismus die nog dagelijks onderwezen wordt binnen de Reformatie bevat nog wel meer lasterlijke aan tijgingen jegens de katholieke kerk. Dat echter mevrouw Forceville-van Rossum na drukkelijk voorbij gaat aan de vrijwilligheid van die celi baatsverplichting, grieft mij zeer. Jaren en jaren kan in Neder land een priesterkandidaat vrijwillig nadenken over die verplichting, soms meer dan tien jaar! Als mevrouw Force- ville zich dan opwerpt als „ambassadrice" voor hen die woordbreuk plegen en van twee walletjes willen eten dan stemt dat zeer droevig. Het gaat hier toch om volwasse nen! En als men dan al zo graag als gehuwd priester door het leven wil gaan, wel er zijn nog meer katholieke Kerken in dit land. De Oud-Katholie ke Kerk heeft gehuwde pries ters, en de Anglikaanse kerk in dit land (twintigduizend lid maten, tweemaal zoveel als de Oud-Katholieke Kerk) heeft die eveneens. Keus genoeg dunkt mij. Maar er is wel iets anders. De Oud-Katholieke Kerk heeft in de jaren twintig, toen de ver plichte celibaatskwestie speel de, zeer nadrukkelijk gesteld, „dat zij die vóór afschaffing van die verplichting hadden gestemd niet mochten trou wen". Zij die dat toch deden werden uit het ambt gezet, zo als bijvoorbeeld de bestudeer de en beminnelijke dr. Brug- geman, de Utrechtse archiva ris die als gunst toch in super- pli en met miskelk mocht wor den begraven. Overigens accepteerde de Oud-Katholieke Kerk toen géén Rooms-Katholieke pries ters die onderdak bij deze kerk zochten om te kunnen trouwen: het motief was on zuiver. In deze kerk bestaat de verplichting tot celibaat niet. Maar van 48.000 lidmaten in 1926 te zakken tot beneden de 10.000 nu spreekt boekdelen, zijn vond en in deze kerk niet alleen u Men tornt niet straffeloos aar| bra traditie en overlevering... nogmaals, niemand wordt ir g0gd. dit land gedwongen celibatair te leven, alleen anti-papisten verspreiden dit fabeltje, wan! ziende zijn ze opzettelijk blind Dominees die priester willen 1 worden, en gehuwd zijn, zf zijn er in Nederland! Doch da! is een andere zaak. Zij hebber geen vrijwillige afstand vat het huwelijk gedaan. Jan van Sanen jr., VOORBURG DE Geen krant ontvangen? Bel zaterdags tussen 14.00 en 12.22.48 en uw krant wordt zorgd. tussen 18.00 en 19.00 uur, 15.00 uur, telefoon 071' nog dezelfde avond nabe-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2