Protestanten niet akkoord
met opzet vastenbrief
over conciliair proces
Aandacht kerken gaat weer uit naar geloof
kerk
wereld
beroepingen
Gereformeerden onverschillig
tegenover het eigen belijden
Kritiek Lambsdorff
op visie van paus
over bevolkingsgroei
MAATSCHAPPELIJK ENGAGEMENT WORDT MINDER BELANGRIJK
£eidóc
Laatste eerbetoon
ËP
''r-
X
Ag.. y
>weer
brieuen
•GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
£otdóc6ou*mit
MAANDAG 9 JANUARI 1989 PAG1N
Aantal priesters in Polen neemt verder toe
WARSCHAU Het aantal rooms-katholieke priesters en
priesterstudenten in Polen is het afgelopen jaar opnieuw geste
gen. Dit blijkt uit cijfers die de Poolse bisschoppen hebben ge
publiceerd. In 1987 werden 1169 nieuwe priesters gewijd, een
stijging met 160 (bijna 16 procent) in vergelijking met 1986. In
1980 werden 632 priesters gewijd. Ook het aantal priesterstu
denten is gestegen. Bereidden in 1980 6285 mannen zich voor
op het priesterambt, vorig jaar waren dat er 8867. Kort na de
Tweede Wereldoorlog telde Polen ruim 11.000 priesters. Vorig
jaar was dat aantal meer dan verdubbeld tot 23.432.
Paus kondigt synode over Afrika aan
VATICAAN Paus Johannes Paulus II heeft een bijzondere
bisschoppensynode aangekondigd over het thema „De kerk in
Afrika op weg naar het derde millennium". De bijeenkomst,
waarvoor nog geen datum is vastgesteld, moet een belangrijke
impuls geven aan de verbreiding van het geloof, aldus de paus.
Met de bijzondere synode komt de paus tegemoet aan de wen
sen van vele Afrikaanse bisschoppen, priesters en theologen
die bij het Vaticaan al geruime tijd aandringen op „pastorale
solidariteit" met het Afrikaanse continent. In de voorberei
dingscommissie zitten de voorzitters van de bisschoppenconfe
renties uit negen Afrikaanse landen.
De gebreken van het
karakter nemen met de
jaren toe, evenals de
gebreken van het
uiterlijk.
Frans spreekwoord
Veel geld van
katholieken voor
ontwikkeling
DEN BOSCH Katho-
lieke organisaties en par
ticulieren hebben in 1987
ruim 132 miljoen gulden
besteed aan pastorale en
ontwikkelingsprojecten
in de ontwikkelingslan
den. Dat is een stijging
met 14 miljoen (ruim 11
procent) in vergelijking
met 1986. Vooral de Bis
schoppelijke Vastenactie
heeft veel meer aan pro
jecten kunnen uitgeven.
Dat blijkt uit cijfers die de
Nederlandse Missieraad heeft
gepubliceerd. In de Missie
raad werken de RK organisa
ties op het gebied van missie
en ontwikkeling samen.
Meer dan. 82 miljoen, negen
miljoen meer dan in 1986,
werd uitgegeven door die or
ganisaties die elk jaar een
beroep doen op katholieke en
niet-katholieke donateurs. De
uitgaven van de Vastenactie
namen van iets meer dan 9
miljoen in 1986 toe tot 13,5
miljoen in 1987, een stijging
met 50 procent. Mensen in
Nood gaf 3,4 miljoen gulden
meer uit en Memisa, dat zich
richt op de gezondheidszorg
in de ontwikkelingslanden,
bijna 2 miljoen meer. Daaren
tegen waren de Miva (ver
keersmiddelen) en de Week
voor de Nederlandse Missio
naris gedwongen hun uitga
ven te verminderen.
Naast de 82 miljoen via de or
ganisaties kwam er 50 miljoen
uit plaatselijke acties of van
particulieren. Het grootste
deel daarvan gaat naar de
ontwikkelingslanden via de
bemiddeling van religieuze
orden en congregaties.
In de cijfers is geen rekening
gehouden met de opbrengst
van de adventsactie Solidari-
dad. Omdat het een interker
kelijke actie betreft, is niet
aan te geven hoeveel van de
opbrengst van 3.775.000 gul
den in 1987 te danken was
aan rooms-katholieken. Ook
de opbrengst van het Missie
bureau van het bisdom Roer
mond, dat geen zitting heeft
in de Missieraad, is niet in de
cijfers opgenomen.
„Kenmerk" over
vredesactivisten
HILVERSUM De actuali-
teitenrubriek Kenmerk
brengt vanavondn reportage
over de twee actievoerders
die op de basis Woensdrecht
voor Turkije bestemde vlieg
tuigen met moker en bijl be
schadigden. Daarbij staat de
vraag centraal wat deze men
sen (op hoge leeftijd en met
een aanzienlijke carrière)
heeft bewogen tot deze daad.
(Ned. 3, 21.55 uur)
Nederlands Hervormde Kerk
Benoemd tot bijstand in het pasto
raat te Eefde (per 1 september a.s.)
(part-linie) G A. Zuidam te Lemmer,
die deze benoeming heeft aangeno-
Aangenomen naar Ruinerwold-Koe-
kange C.A.D. van der Meulen te 's-
Gravenmoer
LEIDSCHENDAM-
HAARLEM Er komt
geen gezamenlijke vas
tenbrief van de Neder
landse kerken over het
conciliair proces voor ge
rechtigheid, vrede en be
houd van de schepping.
Een ontwerp-tekst die op
verzoek van de Raad van
Kerken door het secreta
riaat van de RK Kerkpro
vincie was opgesteld, was
voor drie protestantse
kerken (de Nederlandse
Hervormde Kerk, de Ge
reformeerde Kerken in
Nederland en de Remon
strantse Broederschap)
onaanvaardbaar.
Dat heeft de perschef van de
Nederlandse RK Kerkprovin
cie, Th. Palstra, meegedeeld.
februari) als vastenbrief van
de Nederlandse bisschoppen
verschijnen.
De secretaris-generaal van de
hervormde kerk, dr. K. Blei,
zegt desgevraagd dat zijn kerk
twee bezwaren had. In de eer
ste plaats werd in het ontwerp
een veel te harmonisch beeld
gegeven van de schepping. De
manier waarop de mens met
de schepping is omgegaan, het
leed in de wereld en de per
soon van Jezus Christus in de
schepping kwamen niet aan
de orde. Verder had de her
vormde kerk moeite met de
„ongebruikelijke" manier
waarop de schepping werd
voorgesteld als plaats waarin
Dr. K. Blei men God kan ontmoeten.
FOTO: SP Een tweede bezwaar gold een
passage in de ontwerp-brief
Vooral de visie op de natuur waarin wordt gezegd dat in
was een breukpunt. De tekst sommige landen de islamieten
zal nu kort na Aswoensdag (8 naar een theocratische staat
streven. Daarbij werd er vol
gens Blei aan voorbijgegaan
dat ook christenen eens een
theocratische staat nastreef
den en dat ook zij een ge
schiedenis van intolerantie en
ondemocratisch handelen
hebben.
Bedroefd
Tegenover de leden van de
pastorale raad van het aarts
bisdom Utrecht sprak kardi
naal dr. A.J. Simonis er vrij
dag zijn bedroefdheid over uit
dat er geen gezamenlijke brief
van de kerken komt. Hij weet
het vooral aan het feit dat
protestanten het niet met de
RK Kerk eens zijn dat de na
tuur iets heiligs is. Het is de
kardinaal opgevallen dat in
het conciliair proces rooms-
katholieken vooral aandacht
besteden aan het derde thema
(behoud van de schepping).
Protestanten leggen meer ac
cent op gerechtigheid en
Volgens Blei zou overleg over
wijzigingen in de tekst zoveel
tijd hebben gekost dat de vas
tentijd allang voorbij zou zijn
geweest. Hij betreurt het dat
de protestantse kerken niet
van meet af- aan bij de opstel
ling van de brief zijn betrok
ken. De hervormde kerk zal
geen alternatieve vastenbrief
publiceren. De kerk kent
geen traditie van vastenbrie
ven.
Volgens Palstra hebben de
opstellers van de ontwerp
tekst regelmatig overlegd met
vertegenwoordigers van de
protestantse kerken. Het ge
volg is nu dat de brief over
het conciliair proces de meest
„algemeen christelijke" vas
tenbrief is die Nederlandse
bisschoppen ooit hebben ge
schreven.
ERMELO De voorzit
ter van het Confessioneel
Gereformeerd Beraad
(CGB), drs. R. van den
Berg, beticht vele lei
dinggevenden binnen de
Gereformeerde Kerken
in Nederland van onver
schilligheid tegenover het
gereformeerde belijden.
Sommigen bestrijden het be
lijden zelfs, zo constateert hij
in een brief aan de 4500 leden
van zijn vereniging en de
abonnees van het nauw met
de vereniging verbonden blad
Credo.
Het CGB verenigt die leden
van de Gereformeerde Ker
ken, die zich inspannen voor
behoud en verdieping van het
gereformeerde belijden.
Van den Berg verwijt vele ge
reformeerden dat zij mensen
die zich nog inspannen voor
het belijden, „maar al te graag
binden aan de schandpaal van
de onverdraagzaamheid".
Er is een grote vrijblijvend
heid in de kerken, aldus Van
den Berg. Van de synode
wordt niet meer verwacht dat
zij de kerkleden aan het belij
den bindt. Verder mogen pre
dikanten die bij' voorbeeld de
maagdelijke geboorte of de
verrijzenis van Christus ont
kennen, gewoon in het ambt
blijven.
Van den Berg schrijft dat
Christus bij terugkeer op aar
de op dit moment nog wel ge
loof zou vinden. De meeste
mensen zijn tegenwoordig
heel religieus. „Er is veel ge
loof: het New Age-geloof, het
holistisch geloof, het geloof in
Veronica's zwarte gat, het
reïncarnatie-geloof, het spiri
tistisch geloof en ga zo maar
door". Maar of Christus bij
wederkomst op aarde hét ge
loof in hem als de Zoon des
mensen zal vinden, is twijfel
achtig, aldus Van den Berg.
Ds. R. van den Berg
FOTO: PERS UNIE
Het CGB heeft een goed jaar
achter de rug. Er kwamen in
1988 300 nieuwe ledenbij.
Verder liet een grote afdeling
in Kampen zich inschrijven
en nam het aantal plaatselijke
afdelingen toe tot zestig.
Graaf Otto Lambsdorff
BONN De voorzitter
van de Westduitse libera
le partij FDP, Otto
Lambsdorff, heeft scher
pe kritiek geuit op de op
vattingen van paus Jo
hannes Paulus II over be
volkingsgroei.
Het is „onverstandig en on
verantwoordelijk" dat het
hoofd van de RK Kerk katho
lieken in Afrika en Latijns-
Amerika oproept veel kinde
ren te krijgen, aldus Lambs
dorff tijdens de traditionele
Driekoningenbijeenkomst van
zijn partij in Stuttgart. „On
danks alle nood en alle ellen
de blijft de paus zeggen:
Weest vruchtbaar en wordt
talrijk. Waar moet dat heen",
zo vroeg de FDP-leider. De li
berale partij heeft niet slechts
kritiek op de katholieke kerk.
Over de kerkelijke bereidheid
tot samenwerking in bijvoor
beeld het vluchtelingenbeleid
is zij zeer te spreken.
PROF. GEERTSEMA:
„Persoonlijke
levensheiliging
moet ook worden
opgenomen in
conciliair proces"
AMSTERDAM Behal-
ve gerechtigheid, vrede
en behoud van de schep-
vping zou ook de persoon
lijke levensheiliging een
thema moeten zijn van
het conciliair proces. Dat
bepleitte prof.dr. H.G.
Geertsema zaterdag tij
dens de jaarvergadering
van de vereniging voor
Calvinistische wijsbegeer
te.
Geertsema is voorzitter van
de vereniging. Hij omschreef
de persoonlijke levensheili
ging als de „binnenkant" van
de drie andere thema's. De
kerken mogen in het kader
van het proces niet voorbij
gaan aan onderwerpen als de
eerbied voor het ongeboren
leven en de verloedering van
de seksualiteit. Geertsema
voorspelde dat deze onder
werpen over 25 jaar in de
westerse samenleving volop
in de belangstelling zullen
staan en sprak de vrees uit
dat de kerken ook dan achter
op zullen lopen. Prof.dr. D.C.
Mulder, voorzitter van de
Raad van Kerken gaf hem te
verstaan dat de kerken zich
met nog- veel meer dan het
conciliair proces bezighouden.
AMSTERDAM Het
klinkt paradoxaal, maar
de Kerk kan niet zonder
het geloof. Meer en meer
dringt dat besef momen:
teel door in de grote ker
ken in ons land.
In de jaren zeventig
oriënteerden de grote
protestantse kerkgenoot
schappen zich vooral op
hun .profetisch spreken'
over maatschappelijke
ontwikkelingen. Het
kernwapenvraagstuk bij
voorbeeld leverde binnen
de Kerken meer strijd op
dan daarbuiten. Nu is er
sprake van een kerend tij.
In het oudejaarsnummer van
Kerknieuws noemde de secre
taris-generaal van de Neder
landse Hervormde Kerk dr.
K. Blei het afgelopen jaar een
.jaar van heroriëntatie". Hij
naar het rapport
Godsverduistering'
1988 het brandpunt vormde
van de discussie in hervormde
kring. In het rapport buigt
het hervormd moderamen
(dagelijks bestuur) zich over
de vraag hoe de secularisatie w,
zowel binnen de Kerk (zich Waardering
bijvoorbeeld uitend in geloofs-
onzekerheid en een steeds va
ger Godsbeeld) als buiten de
Kerk (waar men zich niet
eens meer afvraagt óf God be
staat) zo heeft kunnen toe
slaan.
deren werd de nota overigens
even positief ontvangen.
Blei noemt als oorzaken de
scheiding tussen geloof en we
tenschap, het terugdringen
van het geloof uit de samenle
ving naar de privésfeer, en
het feit dat mensen niet meer
vragen naar de zin en doel
van het leven.
De oplossing voor de in- en
uitwendige secularisatie is
volgens het moderamen een
«terugkeer naar het bijbels
abc'. Het geloof moet weer
persoonlijk worden, bijvoor
beeld door zelf opnieuw de
bijbel te gaan lezen. Alom
gaat de gedachte heersen dat
er meer spiritualiteit nodig is,
zei de hervormde synode
voorzitter ds. B. Wallet bij de
presentatie van de nota op de
synodezitting eind april vorig
jaar.
Niet in alle hervormde gele-
De mensen die betrokken wa
ren bij de andere hervormde
nota die het afgelopen jaar het
licht zag, .Gemeente-zijn in
een mondiale samenleving',
blijven de secularisatie (zoals
dat begin jaren zeventig alge
meen gebeurde in de Kerken)
positief waarderen. De Kerk
herwint haar geloofwaardig
heid, aldus het rapport, door
zich nog meer maatschappe
lijk te oriënteren. De makers
van het rapport reageerden
fel op het „Godsverduiste-
ringsrapport", omdat ze vre
zen dat door die visie een
Kerk ontstaat die ,met een
Boekje in een hoekje' gaat zit
ten.
Zo'n „Mussert of Moskou"-te-
genstelling tussen geloof en
maatschappelijk engagement
verliest echter meer en meer
terrein. Dr. Blei reageerde in
Kerknieuws op de kritiek:
„Zeker, het evangelie kan
niet recht worden verstaan
buiten de confrontatie met de
oervragen van het menselijk
bestaan om. Maar anderzijds:
loopt niet elk oecumenisch
engagement, elke mondiale
betrokkenheid, hoe enthou
siast ook, dood wanneer er
geen geloof is waaruit zij
voortkomt?" En vorig jaar
constateerde Jurjen Beumer,
voorman van de basisgemeen
schappen in ons land, op een
bijeenkomst in Hengelo dat de
,dood in pot zit in het kerke
lijk maatschappelijk engage
ment' vanwege het ontbreken
van spirituele wortels.
Honger
Het rapport „Kerk-zijn in een
tijd van Godsverduistering"
kan wel eens profetisch blij
ken te zijn. Juist in onze tijd is
er - nota bene buiten de Kerk
- sprake van een enorme reli
gieuze honger. De onkerkelij-
ken zoeken het stillen van die
trek echter niet in de Kerk,
maar in de .religieuze hum
bug' van de New-Agebewe-
ging en .zwarte gat'-experi-
menten. In het augustusnum
mer van 'Vuur', het blad van
de charismatische werkge
meenschap Nederland, con
stateert ds. W.W. Verhoef
„dat de Kerk weinig ant
woord geeft op het menselijk
zoeken, zodat velen het in alle
mogelijke andere religieuze
en pseudo-religieuze stromin
gen zoeken". De Kerk lijkt bij.
de heilvolle ontdekking van
haar taak óók maatschappe
lijk te moeten spreken, het
kind (de spiritualiteit) met het
badwater (louter verticalisme)
te hebben weggegooid. Maar
gelukkig, er zit een zeef in de
afgoot: de Heilige Geest.
Prof. dr. J. Veenhof, hoogle
raar in de dogmatiek aan de
Vrije Universiteit, hield afge
lopen jaar in het kader van de
VU-lezingen twee keer een
lezing over nieuwe vormen
van spiritualiteit. Ook hij con
stateert de religieuze honger
in de samenleving van van
daag en het feit dat „er ken
nelijk behoeften zijn die door
de kerken en de theologie
niet worden vervuld". De re
den voor het gebrek aan
„Godservaring" is volgens
Veenhof, zelf gereformeerd,
het fundamentele wantrou
wen in calvinistische kring
tegenover gevoelens. „De
Kerken, althans die van cal
vinistische signatuur, hebben
te weinig gehonoreerd dat de
Geest gevoelens niet minacht,
maar ze inschakelt. De Geest
is een gentleman! Alles wat ik
voel, mag aan zijn trekken
komen."
De consequenties voor die he
rontdekking van de geloofs
beleving betekenen volgens
Veenhof een nieuw soort
preek qua vorm (niet meer
„van bovenaf" maar „tussen
een volwassen ik en een vol
wassen ik") èn qua inhoud (de
bijbelvertelling moet relevant
zijn voor je leven hier en nu).
Verder betekent het dat in de
van oudsher kale calvinisti
sche kerkdienst ruimte komt
voor liturgische vernieuwing
(bijvoorbeeld symboliek). En
de gereformeerde traditie kan
nog wat leren van de rooms-
katholieke spiritualiteit, con
stateert Veenhof. Want pas in
de stilte en door meditatie
wordt de stem van de „gentle
man" hoorbaar boven het la
waai van het dagelijkse strijd
om het bestaan uit.
RUUD VAN HAASTRECHT
De lezing Nieuwe vormen
van spiritualiteit van prof. dr.
J. Veenhof kan worden be
steld door fl 5,- over te maken
op giro 6327 van de VU-vere
niging in Amsterdam onder
vermelding van de titel.
9TT
oord
eurtj
inten
vord irj
ho |ii
Nu de Japanse keizer Hirohito gestorven is dreigt i:
land opnieuw een pijnlijke discussie gevoerd te gaan wi
die in september vorig jaar bij menigeen de emoties
heeft doen oplopen. Wie moet Nederland vertegenwoordig si
bij de begrafenisplechtigheid eind volgende maand?
Volgens een snelle NIPO-enquête zou maar liefst 79 p
cent van de Nederlanders die de Tweede Wereldoorlog
wust hebben meegemaakt (ouder dan 65 jaar) gekant zijn
gen de aanwezigheid van koningin Beatrix in Tokyo. Van
jongeren tussen 18 en 24 jaar zou slechts 47 procent daar
bezwaar tegen hebben. Een sterk omstreden kwestie derh
ve, voor zover die in een (in zijn vraagstelling altijd zeer
perkte) enquête voldoende uit de verf kan komen.
Nu moet de kans dat de koningin straks aan het hoofd
de Nederlandse delegatie naar de Japanse hoofdstad verti
zeer klein worden geacht, hoewel ons eigen orakel in Tol
EG-ambassadeur en oud-premier Van Agt, heeft laten
ken dat afvaardiging van ons staatshoofd of van prei
Lubbers de voorkeur heeft. De aanwezigheid van minisl
van buitenlandse zaken Van den Broek is naar zijn oordf
echter nog net voldoende. „Dat is het absolute minimu
daar beneden heerst absolute duisternis", aldus de heer V
Het kabinet zou er goed aan doen als het zo snel mogel
het definitieve besluit bekend maakt, dat minister Van d
Broek straks de delegatie zal leiden bij de begrafenis van EN
Japanse keizer. Aan hen die in de Tweede Wereldoor] ,gei
zwaar hebben geleden onder de Japanse bezetting van Nedei
derlands-Indië en de afvaardiging liever beperkt zouden zive
tot ambassadeursniveau, moet daarbij worden duidelijk gese
maakt, dat het kabinet met dit „absolute minimum" hun pifn
blemen zeker niet wil bagatelliseren. ,jjiei
Zerk
IN kringen van de Indische oorlogsslachtoffers wordt Hirerar
hito in belangrijke mate verantwoordelijk geacht voor ittor
oorlogsmisdaden, die in zijn naam zijn gepleegd. In wete ehet
schappelijke kringen lopen de meningen daarover overige in e
uiteen. Na de Tweede Wereldoorlog is in elk geval een nie rage
we fase ingetreden, waarbij Hirohito in zijn optreden, ziissiri
aanpak van de opvoeding van zijn kinderen en zijn schaar ede
uitlatingen, een positieve mentaliteit ten toon spreidde. en
ervi
Het eerbetoon aan het graf van keizer Hirohito moet zij
niet beperken tot een gebaar aan de laatste Japanse machat h
hebber uit de Tweede Wereldoorlog. In een breder perspe
tief kan het ook worden gezien als een gebaar naar het J
pan van na de oorlog en aan de naoorlogse generatie Japai aag
ners, waarmee ons land goede relaties blijkt te kunnen hel larsn
bep. Dat gevoelen klinkt ook door in de woordkeus van h D0.00
rouwbeklag van de Nederlandse regering aan het Japan ,erkf
kabinet, waarin wordt gesproken over Japan als een land d lidd€
zich na de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorli ,amp
„heeft geschaard in de gemeenschap van democratische st luerl
Opklaringen
DE BILT (KNMI) - De ko
mende nacht en morgenoch
tend wordt ons weer nog be
paald door een zachte en zeer
vochtige luchtstroming. Van
uit het zuidwesten stroomt
hiermee vochtige lucht via het
Engelse Kanaal naar ons land.
Een op de oceaan aanwezig
front, samenhangend met een
depressie voor de kust van
Noord-Noorwegen, ligt van
avond boven de Britse Eilan
den. Dit front passeert ons
land morgen van noordwest
naar zuidoost. Vooral tijdens
de passage van dit front wordt
wat regen verwacht ofschoon
het ook de komende avond en
nacht in de vochtige lucht al
wat kan motregen. Achter het
front bevinden zich op de
oceaan opklaringen. Deze be
reiken rond het middaguur
het noordwesten van ons land
en breiden zich in de middag
over het gehele land uit. In de
nacht van dinsdag op woens
dag wordt het door uitstraling
wat minder zacht.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor dinsdag en woensdag:
Zuid-Scandinavië: Half tot
zwaar bewolkt en eerst nog
WEERRAPPORT HEDENMORGEN
een enkele bui. Middagtemjtf^kl
ratuur van 1 tót 4 graden.T
de nacht lichte vorst.
Denemarken: Eerst veel
wolking en perioden met
gen, later opklaringen. Mi
dagtemperatuur van 2
graden. In de nacht tem]
tuur om het vriespunt.
Benelux en noordelijke bonóf"
republiek Duitsland: Veel 1
wolking en in Noord-Duil
land eerst nog wat regen. Mi
dagtemperatuur van rond.
graden.
Frankrijk en de rest van
Bondsrepubliek: Veel bewö
king, later opklaringen en hi(
en daar wat zon. Middagten
peratuur van 8 graden in h )EN
westen tot 6 graden in Zuil n d
Duitsland. In het zuiden vs e
Frankrijk rond 13 gradei at
Overal iets lagere temperati
Alpenlanden: Aan de noordziemc
de van de Alpen veel bewo
king en mogelijk wat sneeuv ij
Later zonnige perioden, toJPP°
houdens in de dalen en lagei 'niv{
gebieden. Zij krijgen lage b 'ijkt
wolking en mogelijk
Temperatuur in de da!
lage gebieden rond het vrie un 1
punt.
Kfagenfurt
Kopenhagen
16 10 38
Bangkok
Singapore
Brieven graag kort en
duidelijk geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon
den stukken te bekorten
Plantsoenen
t)EN
De actie van de Plantsoenen |enz
dienst in Den Haag heeft aan
getoond, dat er Hagenaars zijll0ev
die schandalig met hun groen er*
voorzieningen omspringen twil
Die er stortplaatsen van ma Jem
ken. Er zou veel voor te zegjeej
gen zijn mensen, die hun huis5j
vuil in de plantsoenen deponé l(
ren, zeer grof te beboeten.
J. de Haan,
DEN HAAG.
Verhaal
Steeds vaker zie ik dat in aan
kondigingen, inleidende stuk
jes e.d. in de krant de tern
„verhaal" wordt gebe:
waar eigenlijk het woord „ar
tikel" op zijn plaats is. Hf
woord verhaal is een s
vakterm, denk ik, maar
stoort mij een nieuwsfeit
„verhaal" te zien aangeduid
Als ware het een verzinsel.
J. Haarsma,
LEIDSCHENDAM.
:ent
DE