Zelfs watertorens dragen de oren van Mickey Mouse p 1 final Ie a Vliegen voor beginners ZATERDAG 7 JANUARI 19 89 PAGINA 27 Een vakantie in Florida is geen goedkope aangelegenheid hoewel de koers van de dollar al geruime tijd als „laag" wordt aangemerkt (rond de twee gulden). Martinair voert al geruime tijd chartervluchten uit op Miami en de KLM vliegt sinds november twee keer per week direct naar Orlando. Het goedkoopste retourticket kost ongeveer 1400 gulden. De hotels bij Disney World kosten vanaf 65 dollar per kamer, die vaak geschikt zijn voor een gezin van vier personen. De toegang tot het Magic Kingdom en het Epcot Center kost voor één dag 28 dollar voor volwassenen en 22 voor kinderen onder tien jaar. Omdat het absoluut onmogelijk is in één etmaal beide pretparken behoorlijk te zien, zijn er toegangsbewijzen voor meer dagen verkrijgbaar (drie dagen voor 78 dollar). Eten en drinken is in Florida (evenals in de andere VS-staten) niet bijzonder duur, hoewel de rekening door de verhouding gulden/dollar toch telkens als een negatieve verrassing zal worden ervaren. Voor meer inlichtingen kan men - schriftelijk - terecht bij het Amerikaans Verkeersbureau, Museumplein 19,1071 DJ Amsterdam. DISNEY-IMPERIUM ECONOMISCHE MOTOR VAN ORLANDO Nieuw in het Magic Kingom is het paviljoen waar permanent de verjaardag van Mickey Mouse wordt gevierd. attracties; alleen wat korter dan gebrui kelijk. Maar het wachten bij Disney is nauwelijks als hinderlijk te ervaren. In elk geval onvergelijkbaar met het drin gen bij de bakker in de supermarkt of het in de rij staan bij het postkantoor. Bij Disney moet je lopend langs een in lengte wisselend parcours de wachttijd overbruggen of wordt de tijd bekort in een ruimte waar een voorfïlmpje wordt vertoond. Het is een specifieke eigen schap van de Amerikanen om te streven naar een perfect geoliede organisatie. Zo ook bijvoorbeeld in het op ruim een uur rijden gevestigde Kennedy Space Centre, waar in de lunchroom niet de bezoekers met hun bladen langs de vitrines lopen, maar waar de hotdogs en hamburgers in een hoog tempo aan de grijpgrage han den voorbijglijden. In een ander pret park van Orlando, Sea World, voert een rollend tapijt het publiek in een rustig tempo langs de enorme glazen wanden waarin vele honderden pinguïns verblij ven. Van opstoppingen en concentraties mensen op één punt is dus geen sprake. Rokers Voor rokers is in Orlando nauwelijks plaats. Waar in ons land nog van een to lerant anti-rookbeleid sprake is, zijn de Amerikanen volstrekt doorgeslagen. Je kan bij wijze van spreken nog gemakke lijker een paar pilsjes drinken dan een sigaret opsteken. En laat het maar uit je hoofd een sigaret op de grond te werpen. In een oogwenk staat er dan een persoon achter je, die met een stoffer en blik de monstratief het peukje verwijdert. Zon der iets te zeggen, maar daardoor min stens zo veelbetekenend. De reinheid van straten en perken in het Disney-im perium en aanpalende publiektrekkers is één van de opvallendste kenmerken. Zo ook de voortdurend en soms zelfs te na drukkelijk aanwezige vriendelijkheid. „Dat is ons handelsmerk", stelt Charles Ridgway. De alom aanwezige glimlach is niet het enige kenmerk. Bovenal raakt een Euro peaan onder de indruk van de perfecte organisatie. Elke publiekgerichte activi teit is tot in de puntjes doorwrocht. Niet alleen bij Disney, maar bijvoorbeeld ook in het voorstadje Winter Park van Or lando, waar je een rondvaart kunt ma ken over het water. De bestuurder van de boot vertelt nauwgezet over de bewo ners van de schitterend aan het water ge legen villa's en vergeet dan niet te ver melden hoeveel badkamers, telefoons en open haarden aanwezig zijn. Zijn echtge note toont de passagiers bij terugkomst met gepaste trots nog even een album met vergeelde foto's, waaruit je kan af leiden dat de tijd hier heeft stilgestaan. In het op een steenworp afstand gelegen Tiffany museum leidt het beherend echt paar elke bezoeker persoonlijk rond langs de verzamelde werken. Het bezoek aan Winter Park is in geen enkel opzicht te vergelijken met de mas saliteit van Disney. Geen oren van Mic key Mouse, geen rollende trottoirs en geen bonkende karretjes. Maar wel de zelfde glimlach en zorgzame koestering waardoor de toerist zich eventjes een welkome gast voelt. WILLEM BUIJTEWEG SCHIPHOL/ZÜRICH - Terwijl de Boeing 737 over de taxibanen van Schiphol rolt klinkt geprevel vanaf stoel 11A. „Twee en een half. Drie. Drie uur jongen, in drie uur ben ik naar Zwitser land geweest. En terug. Kom, laat ik m'n flesje wijn leegmaken". Wonderlijk, broerlief is 36, maar op zo'n dag lijkt hij wel tien. Heeft eindelijk voor het eerst gevlogen, zogezegd z'n luchtdoop gehad. Hij heeft voortdurend bij het raampje gezeten, alles gevraagd. En is voldaan huiswaarts gegaan, met een certificaat van de vervoerder op zak ten bewijze dat hij het echt heeft meegemaakt. Een alternatieve, exclusieve vrijetijdsbeste ding. Natuurlijk is het niet meer dan een luxe probleem als je nog nooit in een stoel bent gedrukt door de acceleratie van een vliegmachien. En wie nog nooit ons land van boven heeft gezien is ook niet direct een pechvogel pur sang. Toch zullen de meeste niet-ingewijden naar aanleiding van alle verhalen behoorlijk nieuwsgie rig worden. Wie zo iemand kent kan sinds kort een hartewens in vervulling doen gaan, met inachtneming van een kleine handleiding. Heel simpel; men belle KLM en „Twee dagvlugjes voor morgen alstublieft" later is alles is gere geld. Zo gezegd, zo gedaan. Het slachtoffer weet nog van niks. Z'n vrouw had be loofd een toeristenkaart te regelen; broer had wel nieuwsgierig geïnformeerd waar hij zonodig die pasfoto's voor moest la ten maken, maar het smoesje „voor in m'n portefeuille" werkte wonderwel. Zij vond het wel iets decadents hebben. Kon ze tegen de buren zeggen dat man lief even een middagje d'r uit zou gaan, even een paar uurtjes vliegen. Maar waarheen dan? „O, dat weet hij nog niet. Misschien Parijs, Kopenhagen. Hij is binnen een paar uur terug, maar ook daar is hij nog niet achter". „Zo jongen, kom je een bakkie halen?", zegt hij nog als het bezoek op zaterdag morgen ongewoon vroeg voor de deur staat. Een half uur later rijden we naar Schiphol, voor een zeer ongebruikelijk en buitensporig uitstapje. Kort maar krachtig, louter om het vliegen en om wat in de taxfree-winkel te kopen. Dat is het geheim, het voordeel en tevens het nadeel van de Dagvlugjes van de KLM; je koopt voor 149 (voor jongeren tot 18: 99) een lijndienstticket, vliegt naar de plaats van bestemming en vliegt na drie kwartier alweer mee terug. Snelle zakenman Alsof je een supersnelle zakenman bent stap je op de balie op Schiphol af en zeg je waar je voor komt. De bestemming is tot dat moment onbekend. De juffrouw rammelt wat op haar toverdoos en zegt dan: „U gaat naar Zürich, heren". Voor bij de paspoortcontrole begint die ande re wereld, dat internationale leventje van de luchthaven. Vroeger kon je op het oude Schiphol terecht voor eén rondleiding, alles was toen nog zo nieuw, zo ver weg voor de gewone man. Met iemand die compleet blanco staat tegen gates, transferbalies, aviobruggen, Boeings, Fokkers en X-ray-apparaten be kijk je alles weer anders. Even koffie drinken op de nieuwe C-pier, waar van die grote kanjers met de neus bijna tegen het raam naar binnen staren. „Pakistan, Canada, Brazilië. Te gek, dat staat hier allemaal maar". Hier zou de dagtocht kunnen eindigen, het is eigenlijk alweer leuk voor een dag. Maar er is betaald, we zijn voorbestemd om te vliegen. Als de versnelling plaats grijpt grist de hand snel in de tas waar het fototoestel moet zitten. Een grijns, nog net geen rooie oortjes. Een afdruk van de neus op het raam. Zalm. een sausje, een vers broodje. „Wilt u witte of rode wijn?" En even later: „Likeurtje of cognacje bij uw koffie?" Dit is nog eens wat anders dan een hobbelig ritje op vierhonderd meter hoogte met een klein propellervliegtuigje waarmee je vroeger op Schiphol je luchtdoop kon maken. Er gaat een compleet filmrolletje doorheen; de witte deken die de wereld op deze dag bedekt fascineert. Net als de duik die de reus in de witte wol maakt en de zachte bonk op de baan van Kloten, de besneeuwde luchthaven van Zürich. We wisselen nog heel snel wat franken, nemen ieder een fles likeur en wat chocolaatjes mee en het toestel is alweer klaar yoor vertrek. De blik van herkenning bij de stewardess is daar. Dagvluchters die we in Amsterdam ook al zagen instappen zijn er nu weer. Va ders met opgewonden zoons, die in het voorbijgaan een schalkse blik in de cock pit werpen. Dat wordt gezien door het personeel, attent op zulke klanten van de toekomst. „Straks even kijken ze ker?" Graag zelfs. Sensatie compleet Het vertrekritueel herhaalt zich; alstde neus weer richting hemel gaat is de sen satie opnieuw compleet, zoals die voor echte vliegfans nooit verbleekt. Twintig minuten duurt het verblijf in de meter kast van deze vliegmachien, de vliegers herkennen echte interesse boven de plichtmatigheid van de bijna-dagelijkse klanten die met een verveeld gezicht voor in het toestel zitten. Een klein uur tje van Zürich ziet Nederland er van bo ven af weer asgrauw maar toch boeiend uit. Hoe verder in de daling, hoe meer het gevoel in een bus te zitten afneemt. Zo vlak boven de grond voel je pas echt dat je vliegt. „Blijft u zitten tot de ver lichting van het bordje „Niet roken" is uitgeschakeld". Inderdaad, in drie uur Europa door, een hele ervaring rijker. De linnen tas met de camera oogt een stuk voller dan eerst. Geen wonder, alle blauwe suikerzakjes, koffiecreamers, servetten, „in-flight-ma- gazines" en braakzakjes waar het oog in de laatste drie uur op viel, zitten er in. Leuk voor thuis, waar nog weken over het gebeuren wordt nagepraat. Vliegen is een feest, zeker de eerste keer. „Is dit nou het Peter Stuyvesant-gevoel?" ARJEN VAN DER SAR ORLANDO - De watertorens ne men een fiere positie in aan de rand van de splinternieuwe film studio die op het gigantische grondgebied van The Walt Disney Company in Orlando staat, in het hart van Florida. „We wilden het beeld van Hollywood natuurge trouw nabootsen. Dus hebben we ook de watertorens nagebouwd, zonder dat er een druppel water in zit. We hebben de torens herken baar gemaakt door ze te voorzien van de oren van Mickey Mouse; een grapje dus. We noemen ze de „earful towers". Grinnikend laat Charles Ridgway zich erop voorstaan dat hij die naam heeft verzonnen. Hij is de spreekbuis van het Disney-imperium dat sinds het verschei den van de naamgever met een ontzag wekkende snelheid is gegroeid. De filmstudio is de nieuwste uitbreiding van het imperium. De studio is dusda nig ingericht dat het straks als nieuw at tractiepark kan dienen voor het miljoe nenpubliek. In een treintje kunnen de bezoekers een twee uur durende toer maken door het film-imperium. Men neemt een kijkje op de plek waar de na- luurrampen op het celluloid worden vastgelegd, van vulkaanuitbarstingen tot overstromingen. Vervolgens staat een bezoek aan de filmstad op het program ma, een nederzetting van piepschuim, hout en plastic. Van de filmstad gaat men naar het stunttheater, waar goed be taalde waaghalzen op gezette tijden laten zien hoe de meest bizarre stunts worden uitgevoerd. „Het kan niet fout", meldt Charles Ridgway, „dit wordt een wereld succes, net als ons Magic Kingdom en Epcot Center". Filmmekka Hoe raak het Disney-imperium heeft ge schoten met het bouwen van een film studio ver buiten het filmmekka Holly wood wordt duidelijk als blijkt dat een andere filmkolos. Universal Studio's, zo juist besloten heeft in Orlando eveneens een gigantisch complex te bouwen. „Het zal geen vijf jaar meer duren, of Orlando heeft Hollywood als filmcentrum over troffen", stelt Ridgway met enig onge kend Amerikaans chauvinisme vast. Het in centraal Florida gelegen Orlando is in economisch opzicht een van de snelst groeiende gebieden van de Vere nigde Staten. De motor van de econo mie in deze regio is The Walt Disney Company, een gigantisch bedrijf met be langen in veel meer dan louter en alleen het exploiteren van vermaakcentra. Op een naar Europese begrippen volstrekt onvergelijkbare schaal trekt Disney jaar lijks meer dan twintig miljoen bezoekers naar de attractieparken van Orlando, zo als Epcot Centre en Magic Kingdom. Een reeks nieuwe pretparken staat op het punt de deujen te openen. Daaren boven exploiteert Disney een aantal ko lossale hotels, een reeks van transportfa ciliteiten en tal van bijkomende zaken als energiecentra, restaurants in vele oceanen in The Living Seas om te spelen met computers en televisieschermen, terwijl een dolfijn achter glas jacht maakt op een haai, terwijl een barracuda en een rog wat verveeld toekijken. Een bezoek aan de Universe of Energy is sy noniem voor een reis door de tijd die begint met een bezoek aan de oertijd en eindigt met de lancering van de ruimte veer. En dat allemaal om uit te leggen hoe wij aan onze brandstof komen en hoe we in de toekomst gebruik kunnen maken van andere energiebronnen. Een kritische noot valt echter nergens te beluisteren, over bodemvervuiling wordt met geen woord gerept. Is dit niet wat erg oppervlakkig? Moet dit laagje vernis niet ergens van een krasje worden voor zien? „Dat is niet de bedoeling", reageert de Disney-woordvoerder. „Primaire doelstelling is entertainment, vermaak dus. Daarbij willen we de mensen kennis laten maken met alles wat er om ons heen gebeurt. Als men zich in iets wil verdiepen, dan is men bij ons niet aan het goede adres. Dan moet men naar een bibliotheek. We vinden heus wel dat we een educatieve taak hebben, maar dat moet je niet overdrijven". Iets meer van het educatieve element is te zien in The Land, waar uitgebreid wordt ingegaan op nieuwe en toekomstige landbouwmetho den. Grenzend aan Epcot Center is World Showcase, een tiental landenpaviljoens waar de miljoenen bezoekers kennis kunnen maken met onder meer Enge land, Canada, China, Noorwegen, Duits land en Mexico. Niet door een eenvou dig tentoonstellinkje te bezoeken, maar door zich te vergapen aan circle vision films (China en Canada), waar men dus letterlijk midden in de film staat. Of door met een bootje door Mexico te va ren of zich in het paviljoen van Noorwe gen van e,en waterval af te laten storten. Hoogtepunt van een bezoek aan Epcot is het IllumiNations, een dagelijks afslui tend vuurwerk met muziek, laserstralen en waterorgels, waarbij de landenpavil joens elk een feeërieke rol spelen. Mensenmassa Een ieder die dit deel van Disney be zoekt gaat onder in de enorme mensen massa. Zelfs als het seizoen zijn diepte punt kent, zo rond het begin van no vember en in de eerste weken van maart, is er sprake van drommen men sen. Ook dan zijn er wachttijden bij alle De nieuwe Disney-filmstudio. Linksboven wordt de laatste hand gelegd aan filmstad, rechtsboven is één van de watertorens te zien en in het hart is het Chinese theater verschenen. enorme bundeling van attracties afge stemd op een jeugdig publiek, maar waar elke oudere zijn ogen uitkijkt. De attracties zijn geént op de sprookjes van Walt Disney. In een piratenschip dender je in een grot omlaag om te zien hoe duistere zeelieden een stad belegeren. De kanonskogels slaan naast de boot in en werpen een druppelregen over de inzit tenden. In het spookhuis is do lift alleen al een .belevenis en de tocht door de duisternis eindigt op het moment dat een spook naast je op het bankje kruipt. Mickey Mouse is in Amerika vele malen populairder dan „onze" Donald Duck. „Mickey is lief en Donald altijd wat boosaardig. Daar houden wij Amerika nen niet zo van", vertelt één van de pre sentatoren van de verjaardagspartij van Mickey, waar al zijn vriendjes ten tonele verschijnen. Oertijd Voor de oudere bezoekers is het Epcot Centre bedoeld, de visie van Walt Dis ney op de wereld van vandaag en mor gen. Popster Michael Jackson is er in een driedimensionaal optreden als Cap tain EO. Je reist naar de bodem van de prijsklassen, souvenirwinkels enzovoort. De expansiedrift van het bedrijf is zelfs zo groot, dat het gerucht als zou Disney bezig zijn een van de grote landelijke nieuwsnetten (NBC) over te nemen, door niemand als volstrekte nonsens ter zijde wordt geschoven. „Wij zijn de economische motor van Orlando", zegt Charles Ridgway. Hij zit op het bordes van het nieuwste Disney- hotel, het Grand Floridian Beach Resort met 900 kamers. „Je ziet tal van onder nemingen die zich in onze nabijheid in Orlando hebben gevestigd of dat binnen afzienbare tijd gaan doen". Sprookjes Orlando en omgeving zijn in de afgelo pen jaren gegroeid tot de grootste toeris tische pleisterplaats van de Verenigde Staten, wellicht van de gehele wereld. Op New York na heeft men er de meeste hotelkamers: 60.000. Meer dan twintig miljoen mensen komen er jaarlijks voor een of meer dagen. Belangrijkste doel is ongetwijfeld een bezoek aan twee van de beroemdste pretparken ter wereld. Het Magic Kingdom is meer dan het woord pretpark aangeeft. Het is een Ëeidóc&HMO/nt1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 27