Xof der Zinnen":
alkshow over liefde
fen verliefdheid
Snelle reporter zestig jaar oud
or
3
Van Gogh's waarschijnlijk in Nederland
Ster allures Joop Visser
JNST
Ecidóc Gouoant
WOENSDAG 4 JANUARI 1989 PAGINA 9
istdirigent Gergiejev
st bij RPhO
TTERDAM De Russische di
nt Valerie Gergiejev, muzikaal
ecteur van het Kirov Theater in
lingrad, is voor onbepaalde tijd
loemd tot vaste gastdirigent bij
Rotterdams Philharmonisch
kest. De benoeming gaat het sei-
n 1989-1990 in De 35-jarige
rgiejev zal het Rotterdamse or-
t zes tot acht weken per seizoen
len. De Rus dankt zijn benoe-
aan de indruk die hij vorig
november met het RPhO
akte. Juni van dit jaar staat Ger-
ëv, die in 1977 het Von Kara-
concours in Berlijn won, voor
ibl eerst weer voor het Rotterdams
01 iharmonisch.
t beli
„HET LOOPT STORM"
Cobra-expositie
opnieuw verlengd
AMSTERDAM De tentoonstelling „Cobra, 40
jaar later" in de Amsterdamse Nieuwe Kerk is op
nieuw verlengd, nu tot en met 22 januari. De or
ganisatoren hebben hiertoe besloten omdat „het
storm loopt". Sinds de opening op 9 november
hebben ruim 80.000 mensen „Cobra" gezien. De
expositie trekt dagelijks gemiddeld 1300 bezoekers
met uitschieters tot 4000 belangstellenden, aldus
een woordvoerder van de Stichting De Nieuwe
Kerk. Er zijn 250 schilderijen, gouaches, litho's, te
keningen en sculptures te zien van vrijwel alle
kunstenaars die in de jaren 1948-1951 betrokken
waren bij de oprichting van Cobra, een rebelse
vernieuwingsbeweging in de beeldende kunst.
De Appel met
„Hamlet" °°k
in theater Carré
AMSTERDAM Toneelgroep
De Appel uit Den Haag geeft een
aantal voorstellingen van Hamlet
van William Shakespeare in het
Koninklijk Theater Carré in Am
sterdam. De uitvoeringen zijn
van 13 tot en met 15 en van 17
tot en met 22 januari. De belang
rijkste rollen worden vervuld
door Aus Greidanus (Hamlet),
Geert de Jong (Gertrude) en Ca
rol Linssen (Claudius). Het to
neelbeeld is van Tom Schenk'.
Erik Vos voert de regie. De voor
stelling ging onlangs in Den Haag
in première.
EDE Het recherchebij
standsteam dat de diefstal
van de drie Van Goghs uit
het Kröller-Müllermu-
seum op de Hoge Veluwe
onderzoekt, heeft geen
enkele aanwijzing dat de
schilderijen zich in het
buitenland bevinden. Vol
gens een woordvoerder
van de Edese politie richt
de aandacht van het team
zich vrijwel uitsluitend op
Nederland.
Volgens de woordvoerder is
er van het beschikbare tip
geld nog geen cent uitge
keerd. Hoewel gisteren be
kend werd dat Justitie een
fors bedrag beschikbaar
heeft voor informatie, ver
wacht de woordvoerder niet
dat er uit het criminele cir
cuit veel informatie zal ko
men. „Dat geld is vooral be
doeld voor het illegale cir
cuit, maar de mensen uit die
kringen wisten natuurlijk al
lang dat er geld beschikbaar
is", aldus de woordvoerder.
Bijna drie en een halve week
na de geruchtmakende roof
uit het rijksmuseum Kröller-
Mtiller in Otterlo komen er
bij de politie nog druppelsge
wijs tips binnen. Volgens de
woordvoerder van de politie
is er nog steeds voldoende
informatie om het recher
chebijstandsteam op volle
sterkte te laten draaien.
Maar hij geeft toe dat er nog
geen concrete gegevens zijn
die wijzen in de richting van
de daders of de schilderijen.
mest
d of
jgt v.
(opsl;
3ET GEBEUREN OPNIEUW MET EIGEN PRODUKTIE
rten
tduike
'tde£!| SN HAAG „Lof der
is een muziekthe-
■rstuk waarin wordt ge-
gebru aat over de liefde en
aarvo' rhcfdheid. De gesprek-
n. vinden plaats in een
diTng|kshowachtige ambian-
iet vo<, waarin de muziek
koste ms het publiek bege-
kw dt in de gedachten en
Veeris van de drie per-
ik v; Pages. Wanneer bijvoor-
wordeield een van de spelers
ie gla gt, geeft de muziek dat
5 bez n. „Lof der Zinnen"
at morgenavond in het
'te k heveningse Theater aan
C Haven in première.
CHEPt stuk is een eigen pro-
»ktie van Het Gebeuren,
't Haags centrum voor
ireiding van actuele the-
erkunst.
ilia Henneman en'José Kui-
Het Gebeuren schre-
n het script op basis van het
ek „De Taal Der Verlief
de Franse filosoof en
irijver Roland Barthes. Het
is op te vatten als een sy-
s, waarin Barthes pro-
lért alle begrippen rondom
liefde te analyseren. De be-
ippen worden naar alfabet
ihandeld in tachtig korte
>ofdstukjes. In het boek
maakt hij gebruik van zowel
passages uit de wereldlitera
tuur als van eigen teksten, die
zijn ontsproten aan zijn fanta-
Julia Henneman daarover:
„Een van de hoofdstukjes
heeft als titel „Wie jaloers is,
lijdt op vier manieren". Deze
zijn de jaloezie op zichzelf, het
jezelf verwijten jaloers te zijn,
de angst dat jouw jaloezie je
geliefde zal bezeren en het je
zelf op de kop laten zitten door
zoiets banaals. Barthel onder
steunt zijn statement in dit ge
val met een voorbeeld uit Het
lijden van de jonge Werther
van Goethe. Het betreft de
passage waarin de jonge Wer
ther helemaal van streek raakt
als hij zijn geliefde Lotte een
sinaasappel ziet delen met zijn
rivaal. De proza uit het boek
van Roland Barthes is een van
de drie pijlers waarop het stuk
Wereldliteratuur
Het tweede element in het
stuk zijn de drie personages uit
de wereldliteratuur, die als het
ware gecoverd worden om
deels de teksten van Barthes
te reciteren en deels hun eigen
teksten houden uit de oor
spronkelijke boeken. José Kui
pers speelt Lucile uit Dantons
Dood van Büchner, Julia Hen
neman is Matliilde uit Rood en
Zwart van Stendhal en Jack
Vecht tenslotte speelt de rol
van Werther Weltschmertz uit
Het lijden van de jonge Wer
ther van Goethe. „Deze figu
ren hebben in het script wel
een tijdloze mentaliteit gekre
gen. Zo speelt het verhaal
Dantons Dood zich af tijdens
de Franse Revolutie. De echt
genoot van Lucile verkeert in
gevaar en wordt later ont
hoofd. Dat gevaar hebben we
in het script gehandhaafd,
maar de tijd waarin zich dat
afspeelt en hoe dat gevaar ere
precies uitziet, hebben we ge
schrapt. Het is aan de fantasie
van de toeschouwer overgela
ten om dat deel in te vullen,
aldus Julia Henneman.
Van de drie personages heeft
Werther de meeste oorspron
kelijke tekst behouden. Maar
de schrijfsters van het script
hebben hem ook veel tekst
van Barthies toebedeeld en dat
zorgt er volgens Julia Henne
man voor dat „het historische
personage een tegen kleur
krijgt". Zo spreekt Werther de
volgende tekst van de Franse
filosoof uit: „Diep in mijn hart
eigenlijk, wil ik dat aan mijn
begeerte onmiddellijk voldaan
wordt. Als ik een slapend ge
zicht zie, een half geopende
mond, een ontspannen hand,
dan wil ik mij erop kunnen
werpen."
De personages vertegenwoor
digen drie prototypen van ver
Een scène uit
het korte,
maar krachti
ge stuk „Lof
der zinnen".
José Kuipers,
Julia Henne
man en Jack
Vecht in ge
sprek over de
liefde.
FOTO: PAN SOK
liefden, die ook vandaag nog
overal rondlopen. Werther is
de romanticus, het op en top
gevoelsmens. Hij laat alles
over zich heen komen en zich
meeslepen met het gevoel. Ma-
thilde is het toonbeeld van de
rationele stroming. Zij maakt
haar keuzen weloverwogen.
Ten slotte is Lucile het idealis
tische type. Haar gedachte be
perkt zich voornamelijk tot
een liefde waarin voor handel
in gevoelens geen plaats is.
Daardoor kan ze niet spontaan
„Ik hou van jou" zeggen, want
dan is de kans op handel toch
aanwezig. Alleen wanneer
twee verliefden gelijktijdig „Ik
hou van jou" zeggen is die
kans uitgeschakeld.
In het stuk geven de drie-figu
ren eikaars visie weer. Alle
drie vinden ze zichzelf speciaal
tegenover de rest van de we
reld. Julia Henneman zegt:
„Een verliefd mens is vaak
egoïstisch. De drie raken ver
zeild in een soort van wed
strijd, waarin vragen centraal
staan als: wie lijdt het meest
onder de liefde? Of: wie kan
de liefde het mooiste onder
woorden brengen? Het stuk
heeft geen intrige, maar heeft
de vorm van een praatshow
met revue-achtige breaks. De
acteurs praten met elkaar om
dat ze niet goed tegen de een
zaamheid kunnen. Op het ton-
neel wordt dat uitgebeeld door
een doorgezaagd bed, waarvan
de ene helft gebruikt wordt als
als bank. Het stuk speelt zich
op die helft af. De acteurs kie
zen ervoor om dicht bij elkaar
te zitten, hoewel ze elkaar heel
vaak in de weg zitten. Ze den-,
ken elkaar te begrijpen, maar
dat doen ze absoluut niet. Er
ontstaat daardoor een span
ningsveld tussen de drie ver
liefden".
Het derde element in „Lof der
Zinnen" is de rol van de mu
ziek. Deze werd speciaal ge
componeerd voor het stuk
door Maurice Horsthuis. De
muziek wordt uitgevoerd door
Johannes Leertouwer, viool,
Esther Apituley, altviool en
Michie) Weidner, cello. De
muziek vervult een belangrij
ke rol in het stuk. Het geeft de
toeschouwer een handreiking
in de speurtocht naar de taal
en aard van de liefde. Wan
neer de acteurs er niet meer
uitkomen, worden ze onder
steund door de strijkers. De
muziek is vol met paradoxen.
Zo wordt plotseling een heel
langzaam stuk gespeelt bij een
knallende woordenwisseling
op het toneel. Misschien is dat
de beste illustratie voor het
feit dat het stuk meer vragen
opwerpt dan dat het beant
woordt.
egbert jorissen
RUSSEL EERT KUIFJE EN HERGÉ
I in het Gemeentemuseum v
Ine, Jean van Volsemstraat 71 in
russel, dinsdag tot en met vrijdag
in 13 tot 19.30 uur, in het weekend
RUSSEL Het prototy-
e van een echte journa-
st is Kuifje nooit ge-
- eest. Want wanneer zat
!e blondgelokte jongeman
ou achter zijn schr.ijfma-
hine of zijn draagbare
C? Wanneer greep hij
[ankerend en vloekend
ie telefoon omdat er een
lerkeerde kop boven zijn
jukken stond of de mooi-
je citaten weer eens ge-
phrapt waren? En wan
eer worstelde de jonge
(russelse reporter met
ien zwaar ethisch pro-
(leem?
n de stripwereld gaat het
ir allemaal anders toe dan
h de realiteit, en is het
fiist de bedoeling van de
kerkelijkheid een karika-
uur te maken.
•aarom beleeft Kuifje, altijd
andere, is Haddock een
nverbeterlijke drinkebroer
n blunderen Jansen en Jan-
heel wat af in hun strijd
egen het kwaad. Professor
Zonnebloem móet verstrooid
ijn, want hij is een geleerde
veel Chinezen in de 22 al-
lums van Hergé zijn opium
ehuivers omdat het nu een-
naai Chinezen zijn. Tachtig
liljoen lezers in meer dan
ertig landen hebben er van
cnoten, omdat ze hun voor-
•ordelen bevestigd zagen en
nïdat er, door mooi teken
en niet al te flauwe
irappen, echt wat te genieten
alt. Ook voor de nu al niet
zo jonge jeugd van 7 tot
'7, die in de vroege jaren '30
let eerste Kuifjes-a
.Kuifje in het land
Uiterlijk is het hem niet aan te zien, maar
deze maand passeert ook de eeuwig jonge re
porter Kuifje de zestig. Met zijn hond Bobbie,
het duo Jansen en Jansens en de onverbeter
lijke kapitein Haddock boeide de jonge held
generaties lang miljoenen over de hele we
reld. In het Gemeentemuseum van Elsene
richtte de Fondation Hergé een fraaie expo
sitie in, die Kuifje en zijn ontdekker, wijlen
Georges Rémy, uitgebreid in het zonnetje
FOTO: AP Kuifje, zijn hond Bobbie en al de zijnen: allemaal zestig jaar.
Buitenland
„De Petit Vingtième, die haar
lezers altijd een genoegen wil
doen en op de hoogte wil hou
den van wat zich in het bui
tenland afspeelt, zond onlangs
één van haar beste reporters
naar Sovjet-Rusland: Kuifje".
Met die aankondiging in de
wekelijkse jongerenbijlage van
„Le Vingtième Siècle" begon
op 10 januari 1929 het eerste
Kuifjes-avontuur. De jonge re
porter heeft op dat moment
zijn beroemde kuif nog niet,
maar dat is een kwestie van
weken. Een PGOE-agent, die
van zijn bazen in het Kremlin
opdracht krijgt pottenkijkers
te weren, legt een fikse bom in
de trein waarmee Bobbie („Ik
heb gehoord dat daar vlooien
zijn") en Kuifje oostwaarts rei
zen. Een gigantische ontplof
fing volgt. De wagon van
Kuifje haakt af, en in Berlijn1
wordt hij, zwart-geblakerd en
in gerafelde kleren, door de
politie ingerekend. 'Kuifje, niet
voor één gat te vangen, maakt
zich met een snelle sportwa
gen uit de voeten, zó hard dat
zijn haar overeind gaat staan.
De volgende 23 albums zal dat
zo blijven.
„Een vluchtig moment ligt aan
de basis van een tijdloze
vorm," aldus de samenstellers
van de expositie, die in het
Gemeentemuseum van Elsene
meer dan 300 originele platen,
schetsen en tekeningen van
Georges Rémy bijeen hebben
gebracht. Van „Kuifje in het
land van de Sovjets" tot „Kuif
je en de Alfa-kunst", het 24-ste
en laatste album dat Rémy bij
zijn dood op 3 maart 1983 on
voltooid achterliet.
Verboden
De eerste serie Kuifjes, die
van 1929 tot de inval van de
Duitsers in België in Le Ving
tième Siècle verscheen, heeft
maar weinig gemeen met de
kleurenalbums van 62 pagina's
die nu van Hergé op de markt
zijn. Zeker in Kuifje in het
land van de Sovjets zijn de te
keningen en het taalgebruik
nog zeer sober. De zwarten die
in Kuifje in Kongo paraderen
verrijken de woordenschat, en
met ingang van Kuifje in
Amerika, door de bezetter tij
dens de oorlog verboden, doet
ook de invloed van de film in
het tekenwerk van Rémy zich
gelden. Hij bedient zich van
flash-backs, een wisselende fo
cus en wisselende formaten; de
invulling van de pagina's
wordt doordachter. Maar het
feest is maar van korte duur.
Aan het begin van de oorlog
verdwijnt Le Vingtième, en
Hergé, die Het Zwarte Goud
(1939) moet onderbreken, haalt
zich de woede van rechtgeaar
de Belgische patriotten op de
hals door mee te werken aan
de Duitsgezinde Le Soir en -
onder andere initialen - Die
Bruxeller Zeitung. De tentoon
stelling in Elsene maakt er
terloops en kritiekloos mel
ding van: als gevolg van de pa
pierschaarste ziet Rémy zich
gedwongen Het geheim van de
eenhoorn op een kleiner for
maat te tekenen. Na afloop
van de oorlog wordt Hergé er
voor gestraft met een tijdelijk
publikatieverbod, dat hij benut
voor het omwerken in kleur
van vroegere albums en door
de in België illegale publikatie
van parodieën (Kuifje in Zwit
serland en Kuifje in Holland)
die zijn vermeende collabora
tie dan wel vergaande naivi-
teit, al naar gelang de opvat
ting van de criticus, aan de
kaak stellen. Hergé, die zijn
contract met Le Soir uitlegt als
een poging zijn landgenoten
ook in zware tijden verstrooi
ing te bieden, reageert daar
steeds dubbelzinnig op: met
verbittering en met processen,
die hij in België wint.
Na de grote overzichtstentoon
stelling in 1979, toen Le Musée
Imaginaire de Tintin in het
Brusselse Paleis voor Schone
Kunsten meer dan 60.000 be
zoekers trok, en later in Parijs,
Barcelona en Montréal nog
eens 240.000, heeft het Ge
meentemuseum van Elsene
vooral op de kwaliteiten van
Rémy als tekenaar de aan
dacht willen vestigen. De
Blauwe Lotus, het eerste grafi
sche hoogtepunt van Hergé, is
er in haar originele vorm vol
ledig te bewonderen, naast
veel schetsen voor het onvol
tooide Kuifje en de Alfa
kunst, waarin de schepper,
sinds de jaren zestig sterk on
derhevig aan moderne invloe
den, zijn schepping wilde laten
opgaan in de kunst als de
Franse beeldhouwer César dat
deed met zijn in grote blokken
samengeperste sculpturen. In
het Modern Art in New York,
het Metropolitan, het Pompi
dou in Parijs en in meer dan
tachtig miljoen verkochte al
bums die in kinder- en vol
wassenenkamers worden ge
koesterd leeft de jonge repor
ter voort. In Elsene, in en om
het Gemeentemuseum, lopen
nu zelfs weer punkers rond
met een Kuifjes-kapsel. Er zijn
^r die definitiever afscheid ne
men van het leven.
A FRANS BOOGAARD
Lunchprogrt
Gezien in Di
Veertigers en nog veel meer
mensen kunnen plaatkanten-
lang met hem meeprevelen. Als
Jaap Fischer een programma
zou maken met die liedjes, stan-
daardrepertoire van de vroege
jaren zestig, zou hij avond aan
avond volle zalen trekken. Na
tuurlijk roepen nog drie mensen
per voorstelling tegen zijn waar
schuwing in om 'Het ei', maar
dat doet hij niet meer. Hij ver
anderde zijn naam en zijn tek
sten en bepaalt zelf hoe vaak hij
optreedt om het leuk te blijven
vinden. Weinig moeite kostte
hem het veranderen van leeftijd
en daarmee kregen zijn teksten
een andere toon. De student van
vroeger voor wie de wereld
openlag werd een man die veel
heeft zien gebeuren en dat was
gemiddeld niet zo positief. Zijn
verwachtingsvolle romantiek is
romantiek gebleven, maar het
sprookjesachtige is er wel af en
een sterk besef van het mense
lijk tekort is er aan toegevoegd.
Zijn milde maatschappelijke sa
tire ontwikkelde zich tot een di
recte, soms bijtende kritiek
waarin de dingen bij hun naam
worden genoemd. Links,
niet betweterig, lastig genoeg
voor zowel links als zichzelf.
„En als soms iemand zich ge
kwetst voelt dan is dat niet de
bédoeling, want ik wist niet dat
u zou komen." Cynisch, maar
relativerend, en met een unieke
stijl, humor en persoonlijkheid.
Zijn nieuwe naam Joop Visser
klinkt heel gewoon en hij wil
dat ook zoveel mogelijk zijn. Hij
mompelt wat aankondiging-ach-
tige zinnetjes in de microfoon en
zingt daarna weer juweeltjes van
liedjes. Simpel, kort vaak, maar
precies en raak, met een taalbe
heersing die voorlopig onbereik
baar lijkt voor het gros van die
vlotte tekstdichters van musicals
en cabaretprogramma's van nu.
De spanning die hij alleen met
zijn gitaar en zijn stem weet mee
te geven aan de erotische blues
„Er was niemand in de winkel"
is groots. En als iemand zich
over vijftig jaar Bert de Vries
nog herinnert, moet dat komen
door het lied waar Joop Visser
hem mee vereerde. Citeren is
mooi, maar te weinig: je moet
hem horen. Gelukkig kan dat af
en toe, maar laat niet teveel
kansen voorbijgaan.
dick Van teylingen
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
16.30, 18.45. Frantic (al): 21.1?
EUROCINEMA II: Midnight
Run (al); 18.45, 21.30. Frank en
Frey (al); 13.00, 15.00, 17.00.
12.30, 14.30, 16.30.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19, tel. 071-121239): Moonwal-
ker (al); 14.30, 19.00. Coming to
America (al); 21.15. LIDO en
STUDIO (Steenstraat 39, tel.
124130): Willow (al); 14.30,
18.45, 21.15. Scrooged (al);
19.00, 21.15. Big (al); 14.30,
19.00, 21.15. Who framed Roger
Rabbit (al); 14.30, 19.00, 21.15.
Frank en Frey (al); 14.30. TRIA
NON (Breestraat 31. tel.
123875): De ondraaglijke licht
heid van het bestaan (al); 20.00.
REX (Haarlemmerstraat 52,
tel. 071-125414): Cicciolina in
action (16); 14.30, 19.00, 21.15.,
Die hard (16); 21.15. Big busi
ness (al); 19.00. Junglebook (al);
Coming to America (al); 15.45,
19.00, 21.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
Jungle book; 14.00. De redder-
DEN HAAGASTA 1 (Spui 27. tel.
463500): Willow (al); 13.15,
Who framed Roger Rabbit (al);
14.30, 17.00, 19.30, 21.
BABYLON 3 White mischief
(12); 14.30. 17.00, 19.30, 21.45.
CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel.
630637): Moonwalker (al); 13.15,
business (al); 21.30. CINEAC
3: Die hard (16); 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. METROPOLE
staan (al); 20.45. METROPO-
America (al); 18.45, 21.30.
i METROPOLE 5: Midnight r
462400): Big (al); 13.30.
(al); 13.15, 16.00. Die hard (16);
21.30. STUDIO 3:
19.00, 21.30. HAAGS FILM
HUIS: Zaal 1: Distant voices,
still lives; 19.30, 21.45. Zaal 2:
Someone to love; 19.30. Zaal 3:
19.30, 21.45. ma. 19.30, 22.00.
Identifizatione di una donna;
ma. The Graduate; di. Retour a
Frey; 13.15, 16.00, 18.45.
i METROPOLE 2: Pippi Lang-
GRATIS ELKE WOENSDAG DE
BULAGEBII UW KRANT MET
INFORMATIE OVER F1LMS.MUZIEK
THEATER. RECREATIE.EXPOSITIES
EN EEN COMPLETE AGENDA
„Peter Pan" vol techniek en amusement
Bewerking: Frits Forres en Patrici.
Kuiper. Decor: Roel Schneemann.
Muziek: Het Paleia van Boem. Cho
reografie: Steve Bridgewater. Met
Raphaël Troch als Peter Pan en o.a.
Met een „vliegende" Peter
Pan, Wendy en haar broertjes,
discodansende Maanjagers, een
reuzeschip van kapitein Haak,
een trouwe gedresserde hond
en een kwikzilveren Tinkel
Bel met metalen stem biedt
„Peter Pan, de jongen die niet
groot wilde worden" show en
amusement rond James Mat
thew Barries verhaal.
De muziek van de Rotterdam
se groep Het Paleis van Boem
dondert door de Koninklijke
Schouwburg, de kleintjes vin
den het spannend. Wat wil het
publiek dan nog meer?
Ze hebben inmiddels een syn
droom genoemd naar de beide
hoofdpersonen uit dit klassie
ke verhaal, Peter Pan en
Wendy. De eerste verliet zijn
ouders toen hij hen hoorde
praten over wat hij moest wor
den als hij groot werd. De laat
ste ging met hem mee op
avontuur om zijn moeder te
zijn, al had ze liever een kusje
van hem. Aan het eind van
het liedje wordt Wendy ge
dwongen volwassen te wor
den. Peter Pan gaat terug naar
Nooit Te Vinden Land en zal
zich ongetwijfeld aansluiten bij
die andere figuren van het
eeuwige spel, de piraten in dit
verhaal.
Bewerkers Frits Ferres en Pa
tricia Kuiper hebben ingezien
dat de kinderen van vandaag
niet meer in de slaapkamer
wachten als de ouders uit zijn.
Daarom speelt de televisie een
zekere rol in dit stuk. De eer
ste tekenen van Pans verschij
ning dienen zich via dat medi
um aan, zijn afscheid klinkt
vanaf de buis. Met behulp van
het roterende platform op het
toneel van de Schouwburg
heeft ontwerper Roel Schnee
mann een bijzonder Niet Te
Vinden Land gemaakt, dat
voor afwisseling zorgt in het
toneelbeeld. Ronduit verras
send is, dat deze produktie de
orkestbak gebruikt als zee
door hem met plastic ballen te
vullen. Een ware zeemeermin
verdwijnt erin. Alle vriendjes
van Peter Pan volgen haar
Ondanks de hoeveelheid func
tionele techniek en het vrolij
ke verhaal zitten er in het ge
geven wat schoonheidsfoutjes,
die moeiliik op te vangen zijn.
De handeling van dit avontu
renverhaal vindt op zoveel lo-
katies plaats, dat vertraging
door het vele verplaatsen nau
welijks te vermijden valt. Je
zou dat suspense kunnen noe
men, zo wordt dat door de
kleinsten ervaren. De soms
dreigende muziek doet overi
gens erg verlangen naar lied
jes, er is immers al bijna alles
op het toneel?
Contrasterend met de minder
sterke bijrollen wordt er be
hoorlijk gespeeld. Raphael
Troch komt met zijn matige
bewegingen nog het minst
sterk over, al is hij vanwege
zijn vreemde accent handig
gecast. Donald van der Maaten
heeft uiteraard de meest dank
bare rol als kapitein Haak, het
theatrale figuur van dit ver
haal. Hij legt het in kwaliteit
af tegen Els Holtzer, die Wen
dy nu eens vinnig en dan weer
teder laat zijn en die niet al
leen de harten steelt van de
jongetjes in Niet Te Vinden
Land.
t PETER SNKL