„Er is maar één categorie: mensen"
M
kerk
wereld
Paus pleit voor
minderheden
Verdeelde reacties op
Westduitse verklaring
over Concilai'r Proces
£eidóë Somant
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
EeidócSoivuMit
MAANDAG 2 ANUARI 1989 PAGINA
BIN
HIL^
moge
gele\
den
EBÓ
giste
ra's
Afge:
Chen
lijk f
aan
In de
tusse
Litouwse bisschop na 28 jaar weer aan het werk
VATICAANSTAD Bisschop Juliajonas Steponavicius krijgt
van de Sovjetunie toestemming na bijna 28 jaar ballingschap
zijn ambt in Litouwen weer op te vatten, zo heeft radio Vatica-
na bekendgemaakt. Steponavicius werd in 1957 door hét Vati-
caan aangesteld als apostolisch administrateur voor de hoofd
stad Vilnius. In 1961 werd hij naar het noorden van Litouwen
verbannen omdat hij had geweigerd met de Sovjetautoriteiten
samen te werken. Eerdere aanbiedingen om naar Vilnius terug
te keren heeft de bisschop afgeslagen, omdat hem daarbij niet
werd toegestaan zijn officiële functie aan htt hoofd van het
aartsbisdom van de stad uit te oefenen. Het aanbod aan Stepo
navicius volgt twee maanden nadat de kathedraal van Vilnius,
die als kunstgalerie in gebruik was, aan de kerk werd terugge
geven.
Paus gaat naar Cuba
HAVANA De president van de pauselijke raad 'Justitia et
Pax', kardinaal Roger Etchegaray, heeft een bezoek van paus
Johannes Paulus II aan Cuba in het vooruitzicht gesteld. De
Cubaanse partijleider Fidel Castro heeft met een bezoek van de
paus ingestemd, zo deelde de kardinaal mee tijdens een pers
conferentie in Havana. Het tijdstip en het programma van het
bezoek staan nog niet vast. Daarover voeren de bisschoppen
overleg met de autoriteiten, behoort met Suriname tot de wei
nige landen in Latijns-Amerika waar de paus nog nooit is ge
weest. Etchegaray was tien dagen op Cuba. Hij zei tegenover
de pers de indruk te hebben dat de RK Kerk op het eiland na
de tijd van onderdrukking in de eerste jaren van de revolutie
De mensen geloven de
ogen meer dan de
oren.
Kandidaat paus
in Salzburg met
benoeming
akkoord
SALZBURG De be-
houdende deken Georg
Eder heeft de verkiezing
tot aartsbisschop van
Salzburg aanvaard. Dit
heeft het kapittel (advies
college) van het aartsbis
dom bekend gemaakt. Na
de te verwachten instem
ming van de Oostenrijkse
regering kan paus Johan
nes Paulus II op korte
termijn overgaan tot de
officiële benoeming van
de 76e aartsbisschop van
Salzburg.
Het kapittel is volgens de ver
klaring onder zware druk van
het Vaticaan tot de verkiezing
van Eder overgegaan. Het Va
ticaan had er op gewezen dat
het kapittel op grond van het
concordaat tussen Oostenrijk
en het Vaticaan uit de drie
door de paus voorgedragen
kandidaten dbn bisschop
„moest" kiezen. Dit was ook
de „uitdrukkelijke wens" van
Johannes Paulus II.
Verder had het Vaticaan ge
weigerd andere namen in
overweging te nemen nadat
het kapittel reeds in septem
ber zijn bezwaren tegen het
drietal van de paus had uitge
sproken. Ook had het Vati
caan een gesprek met het ka
pittel hierover geweigerd.
Tenslotte had het Vaticaan
per brief van 14 december het
kapittel vijf dagen de tijd ge
geven een bisschop te kiezen.
Dit was op de laatste dag. 19
december, geschied. Door
deze situatie was het geweten
van de kapittelheren „onder
zware druk" komen te staan,
aldus de toelichting van het
kapittel.
Het drietal van de paus was
„niet zo evenwichtig samen
gesteld" als op grond van de
voordracht uit het aartsbis
dom en op grond van vroege
re bisschopsbenoemingen
mocht worden verwacht, al
dus hel kapittel. Sinds sep
tember heeft het alle moge
lijkheden van het kerkrecht
aangegrepen om tot een bete
re oplossing te komen. Het
Vaticaan hield echter vast aan
het drietal met Eder.
De 60-jarige deken Eder van
Altenmarkt staat blijkens ei
gen publicaties sceptisch te
genover bepaalde vernieu
wingen van het Tweede Vati
caans Concilie. Hij weigert tij
dens de eucharistieviering de
hostie de gelovige in de hand
te leggen. Bovendien staat hij
niet geheel afwijzend tegen
over de denkbeelden van de
geëxcommuniceerde traditio
nalistische Franse aartsbis
schop Marcel Lefebvre.
Prof. M. Mulder
met emeritaat
LEIDEN Dr. M.J. Mulder,
hoogleraar in de exegese van
het Oude Testament, de ge
schiedenis van de Israëlitische
godsdienst en de Israëlitische
letterkunde aan de Rijksuni
versiteit Leiden, houdt 20 ja
nuari zijn afscheidscollege. Hij
gaat met emeritaat.
Mulder (65) studeerde theolo
gie aan de Vrije Universiteit
te Amsterdam. Op 18 decem
ber 1949 werd hij in de gere
formeerde kerk van Sprang
in het ambt bevestigd. In 1963
werd Mulder wetenschappe
lijk hoofdmedewerker aan de
subfaculteit der Semitische
letteren aan de Vrije Univer
siteit te Amsterdam. Daar
naast studeerde hij Semitische
talen in Leiden.
Met ingang van 1 september
1970 werd Mulder benoemd
tot hoogleraar Israëlitische
oudheden. Hebreeuws en
Aramees aan de Vrije Univer
siteit. Sinds 1 september 1979
was Mulder als hoogleraar
werkzaam in Leiden.
Mulder is onder meer depu-
taat voor de zending geweest
van de Gereformeerde Ker
ken in Nederland. Voorts was
hij voorzitter van het bestuur
van het Bijbels Museum in
Amsterdam, waar.van hij nog
steeds bestuurslid is, en maak
te hij deel uit van het alge
meen bestuur van het Neder
lands Bijbelgenootschap. Op
dit moment is hij nog advi
seur van het deputaatschap
Kerk en Israel van de Gere
formeerde Kerken in Neder
land.
Mulder heeft diverse boeken
op zijn naam staan, zoals „De
targum op het Hooglied"
(1975), „De naam van de af
wezige God op de Karmel"
(1979) en „Koningen vertaald
en verklaard" (1987).
BOEK OVER JODENDOM EN KATHOLIEKE SOCIALE LEER
OLDEBERKOOP Op
de valreep van dit her
denkingsjaar van veertig
jaar staat Israel, waarin
vele christenen zich bo
gen over de relatie met
het jodendom, is een boek
verschenen waarin de re
latie tussen „Rome en Je
rusalem" kritisch onder
de loep wordt genomen.
Ondanks veranderingen ten
goede is een echte dialoog tus
sen de Rooms-Katholieke
Kerk en Israel nog niet moge
lijk. Het Vaticaan houdt nog
te veel vast aan het zoge
naamde corporatieve denken.
Dat wil zeggen dat in de leer
van de moederkerk al eeu
wenlang de maatschappij en
de kerk als Corpus Christi (li
chaam van Christus) worden
gelijkgeschakeld. Voor de jo
den is daardoor nog steeds
weinig tot geen echte ruimte,
aldus het boek.
„Ik heb geprobeerd geen anti
papistische toon in het boekje
te leggen", zegt de schrijver,
dr. C. P. van Andel. Zelf zag
hij zich als auteur als „een
protestant die zich op het ka
tholieke erf waagde met een
lijstje lastige vragen, terwijl
hij van het besef doordrongen
was op dat erf een vreemde te
zijn".
Vijf jaar geleden verscheen
van zijn hand het werk „Jo
denhaat en jodenangst",
waarin de eeuwenlange ge
schiedenis van het antisemi
tisme te boek was gesteld. Dat
vroeg volgens Van Andel zelf
om een vervolg om zo nader
antwoord te kunnen geven op
vragen als: Hoe was in het bij
zonder de houding van Rome
te verklaren? Hoe had de
Rooms-Katholieke Kerk zo
veel vervolging kunnen tole
reren? Waarom was er zo
weinig krtiek te horen ge
weest van het Vaticaan toen
in de jaren 1933-1945 de joden
eerst werden gediscrimineerd
(het begin daarvan is dit jaar
ook herdacht) en later syste
matisch uitgeroeid?
De koppeling van het sociale
gezichtsveld van de R.-K.
ele-
Dr. Van Andel
Kerk en de specifieke relatie
met de joden, is al studerende
tot stand gekomen. Bij het
volgen van de koerswijzigin
gen in de sociale leer die te
constateren waren in de ach
tereenvolgende pauselijke en
cyclieken (rondzendbrieven
over leerstellige zaken), werd
Van Andel ook steeds meer
door die problematiek geïntri
geerd. Want hij geeft graag
toe dat naast „Jeruzalem'' de
„shalom", waaronder de soci
ale gerechtigheid valt, een be
langrijke plaats in zijn per
soonlijke bezinning heeft in
genomen.
In 1970 maakte hij de over
stap naar het toen nieuw op te
richten Diaconaal Centrum in
Amsterdam. „Dat waren jaren
van verbreding en verdie
ping", zegt hij nu. Van Andel
streefde ernaar de gemeente
„pastoraat-minded" te maken.
Zelf hanteerde hij het begrip
„politiek diaconaat", waarin
hij de relatie met de samenle
ving centraal stelde. Intussen
was hij ook voorzitter van de
Anti Apartheids Beweging
Nederland (AABN) en werd
hij bestuurslid en later direk-
teur van de Anne Frank
Stichting.
Maar terwijl hij ook in het
persoonlijke vlak goede con
tacten opbouwde onder an
dere met Otto Frank, de va
der van Anne, bleek de func
tie als regelende en zakelijke
spil „toch wat te hoog gegre
pen". Van Andel werd afge
keurd en zijn vrouw en hij
verhuisden naar de rust van
het Friese land, waar zij bei
den zo verknocht aan waren
geraakt.
In Oldeberkoop bleef Van
Andel actief voor de Anne
Frank Stichting, zij het nu in
de studeerkamer. Niet alleen
enige brochures waren daar
van het resultaat, maar ook
vond al het voorbereidende
werk voor een evenwichtige
FOTO: PERS UNIE
studie over de jodenvervol
ging in de geschiedenis zijn
neerslag in het boek „Joden
haat en jodenangst".
Verschuivingen
Van Andel schetst dat de
Rooms-Katholieke Kerk eeu
wen geleden de deur naar het
antisemitisme openzette, door
het corporatieve denken uit te
werken. In zijn boek over dat
begrip: „De organische een
heid van de Kerk, verbonden
met de eenheid van het volk,
sluit het jodendom uit. Wan
neer er een analogie bestaat
tussen de Kerk als lichaam
van Christus en de staat als
organisch verband uit enen
bloede: wanneer deze twee
parallel lopen en de Kerk als
het ware „oerbeeld" van de
staat wordt, dan breekt al
gauw het ogenblik aan, waar
op „wezensvreemde" elemen
ten door Kerk en staat
moeten worden afgestoten.
Het jodendt
ment".
Maar, zo betoogt Van Andel,
de oorzaak zit dieper. De soci
ale leer van de Rooms-Katho
lieke Kerk is gebaseerd op de
natuurlijke theologie. De
mens, de geschiedenis en de
maatschappij zitten in een
eeuwige scheppingsordening.
Volgens hem is dat wezenlijk
in strijd met de joodse traditie.
De God van de Tenach be
vindt zich niet in zo'n orde,
maar is een levende God van
de geschiedenis, aldus zeer
kort de visie van Van An
del.
De schrijver constateert trou
wens in de loop der eeuwen
wel een „duidelijke verschui
ving van de visie van de kerk
als corpus christi mysticum
(mystiek lichaam van Chrsi-
tus) naar Gods volk onder
weg". Hoewel er conserveren
de tegenkrachten zijn in de
R.-K. Kerk, meent hij: „Dat
corporatieve houdt het niet.
Het denken om in gesloten
formatie op te trekken naar
de overwinning staat aan alle
kanten bloot aan onmogelijk
heden". Rome zal deze ge
dachte volgens Van Andel
steeds meer loslaten en dat zal
onherroepelijk ook conse
quenties hebben voor zaken
als de sacrementsopvatting en
het gezag van het priester
schap.
„Wij zijn nu in een situatie die
je als een tussenpositie kunt
aanduiden. In ieder geval is
de beweging die je nu ziet het
gevolg van de bezinning op
wat de jodenvervolging big de
mensen los heeft gemaakt
De schrijver heeft zelf nog
steeds niet „een helemaal uit
gebalanceerde visie" op de
plaats van Israel. „Ik krijg
steeds meer de indruk dat het
joodse volk gezien moet wor
den als een geroepen gemeen
schap, die of ze dat willen
zien of niet een aparte
plaats inneemt".
Maar ook: Sommige mensen
onderscheiden drie catego
rieën: joden, heidenen en
christenen. Dat is niet goed.
Er is maar één categorie en
die i
WIM SCHRIJVER
De paus tijdens zijn preek ter gelegenheid van Nieuwjaar
FOTO: AP
VATICAANSTAD
Paus Johannes Paulus II
heeft gisteren in zijn
nieuwjaarspredicatie in
de St. Pieter in Rome spe
ciaal de aandacht geves
tigd op het lot van gijze
laars en dat van minder
heden.
De paus zei op Nieuwjaarsdag,
de dag die voor de RK kerk
geldt als „Wereldvredesdag",
te wensen dat 1989 „het jaar
van vrede, van rechtvaardig
heid" mag worden. In citaten
die ontleend waren aan de of
ficiële kerkelijke boodschap
ter gelegenheid van Wereld
vredesdag zei Johannes Pau
lus dat deelname van minder
heden aan het openbare leven
„een teken vormt van gevor
derde burgerlijke vooruit
gang" en de landen siert waar
dit het geval is. Hij noemde
geen landen bij naam. Johan
nes Paulus onderstreepte dat
eerbied voor de rechten van
minderheden cruciaal is voor
het ontstaan van een harmo
nieuze wereld.
In het Angelus-gebed dat on
middellijk na de een uur en
drie kwartier durende mis
volgde, deed de paus een
beroep op het geweten van
ontvoerders, om hun slachtof
fers vrij te laten. Hij beklem
toonde dat „God de enige
ven" en noemde met name
het geval van de 18-jarige
Carlo Celadon, die op 25 janu
ari 1988 in een klein stadje in
noord-Italië werd ontvoerd.
De gebedsdienst werd bijge
woond door naar schatting
20.000 gelovigen.
Na de dienst verscheen de
paus op het balkon van zijn
privé vertrekken dat uitziet
over het St. Pietersplein. Hij
drong er bij de aanwezigen op
het plein en degenen die zijn
rede via de radio en de televi
sie volgden, op aan niet de
waarde van „innerlijke
vrede" te onderschatten. Zon
der innerlijke vrede wordt ie
dere andere vorm van vrede
„onbestendig, illusoir en frus
trerend", waarschuwde de
paus.
BONN De Westduitse
bisschoppenconferentie
noemt de „Stuttgarter
verklaring" van de lan
delijke vergadering over
gerechtigheid, vrede en
het behoud van de schep
ping „een belangrijke oe
cumenische uitspraak".
Hoewel er op onderdelen wel
'kritiek mogelijk is, vormt de
verklaring een goede basis
voor kerkelijke vre'des-, ont-
wikkelings- en milieuactivi
teiten, aldus een mededeling
van de Westduitse bisschop
penconferentie.
Daarentegen hebben twee
kleine vredeskerken, de Qua
kers en de Doopsgezinden,
„tandenknarsend" gereageerd
op de verklaring. Een conci
liair proces kan niet in korte
tijd 1500 jaar lange nauwe sa
menwerking tussen de staats
kerken en de overheid door
breken, aldus ds. Wolfgang
Kraus, die namens de Doops
gezinden de bijeenkomst in
Stuttgart bijwoonde.
Bij de stemming over het deel
van de verklaring over vrede
hebben Quakers en Doopsge
zinden zich onthouden. Naar
hun mening wordt daarin de
eigenlijke opdracht van de
kerk te vrijblijvend beschre
ven, namelijk als volgeling
van Christus in de bevrijding
van het geweld leven, on
danks druk van de overheid.
Verder is het volgens de vre
deskerken in strijd met het
evangelie als deelneming van
christenen aan een oorlog niet
volledig wordt afgewezen. In
de verklaring wordt de af
schrikking met kernwapens
onder bepaalde voorwaarden
aanvaardbaar genoemd.
Nieuwe secretaris voor
Remonstrantse
Broederschap
UTRECHT Mevrouw ds.
M.A. Bosman-Huizinga wordt
de nieuwe algemeen-secreta
ris van de Remonstrantse
Broederschap. De commissie
tot de zaken (het dagelijks be
stuur) heeft haar met ingang
van 1 februari 1989 benoemd
als opvolger van mr. J.W.A.
Nieuwenhuijsen.
Mijntje Anna Bosman-Huizin
ga (44) studeerde theologie in
Leiden en legde in 1970 het
proponentsexamen af aan het
Remonstrants Seminarium.
Zij was predikant van de re
monstrantse gemeente
Nieuwkoop en publiciteitsme
dewerker bij de Arbeiders
Gemeenschap der Woodbroo-
kers. Op dit moment is zij
predikant in Rotterdam.
Mr. Nieuwenhuijsen is sinds
1982 algemeen secretaris van
de Remonstrantse Broeder
schap. Met ingang van 1 fe
bruari is hij benoemd als ge
rechtsauditeur/ rechter-
plaatsvervanger te Rotterdam.
Atheïsten
jubileren
VIJAYAWADA. INDIA
Het gouden jubileum van het
Atheïstisch Centrum in Vijay-
awada, India, wordt begin
1990 gevierd met een drie
daagse conferentie 'ontdek de
wereld van het atheïsme'. Het
centrum, in 1940 opgericht
door Gora, wil de internatio
nale samenwerking van at
heïsten bevorderen met als
doel de mensheid naar een
godsdienstloos tijdperk te voe
ren. et centrum heeft zich
deze halve eeuw ingezet voor
de nationale vrijheidsstrijd,
sociale wederopbouw, revolu
tionaire filosofieën en de be
vrijding van de mensen uit de
klauwen van sectarisme, bij
geloof, fatalisme, fanatisme en
vooroordeel.
In het Atheïstisch Centrum
woont een groep van atheïsti
sche activisten en intellectue
len, alwaar zij „de schoonheid
en doel van het leven ontdek
ken in het atheïsme," aldus de
uitnodiging voor die viering
van het jubileum.
Piet Derksen FOTO: SP
Derksen maakt grote
priesterretraite in
Vaticaan mogelijk
ROME Volgend jaar krij
gen rooms-katholieke pries
ters voor de tweede keer de
gelegenheid deel te nemen
aan een retraite in het Vati
caan. Paus Johannes Paulus
II heeft daarvoor toestem
ming gegeven, zo heeft de in
ternationale katholieke orga
nisatie 'Evangelisatie 2000'
ïeegedeeld. De organisatie
der Piet Derksen, oprichter
van het Center Parcs-con-
cern. Aan de bezinningsweek,
die van 14 tot 18 september
1990 in de grote audiëntiezaal
van het Vaticaan wordt ge
houden, nemen naar ver
wachting ongeveer 7000 pries
ters uit 120 landen deel. De
eerste retraite in het Vaticaan
had in oktober 1984 plaats.
Toen kwamen meer dan 6000
priesters uit ongeveer 100 lan
den naar Rome. Derksen stel
de toen ongeveer 3,5 miljoen
gulden beschikbaar voor de
bijeenkomst, waar onder an
deren moeder Teresa uit Cal
cutta tot de sprekers behoor-
(part-time) J.J. Suurmond, kand. te
den) (herv.geref.Xtoez.)
Kopmels-Benthem. kand. te Delft.
Gereformeerde Kerken
Aangenomen naar Gorinchem drs.N.
Tellingen, wonende te Bergeijk.
Spakenburg-Zuid, l.l.
i Jaya. wonende te Bunscho-
Oudejaarsrellen
Al jarenlang verklaren woordvoeders van de gemeentepo
litie in Den Haag op nieuwjaarsdag dat het met de rellen in
de Residentie tijdens de jaarsoverjang wel is meegevallen,
Het hoofd van de politie, burgemester Havermans, herhaal
de dit gisteren voor radio en televiiie. Volgens hem is het in
het Haagse nog nooit zo rustig geveest als in de nacht van
zaterdag op zondag. De slachtoffers van de rellen, en daaron
der verstaan wij op de eerste plaais burgers die eigendom
men (ramen, auto's e.d.) zagen vernield, zullen daar anders
over denken. En niet ten onrechte.
ONZE krant heeft het aantal doden, gewonden, arrestaties,
politieacharges en brandw°eracties tijdens de „viering" van
oud en nieuw gedurende de afgelopen vijf jaar eens op een
rijtje gezet. Daaruit valt af te leiden dat de conclusie van de
burgemeester helaas iets te optimistisch is. Het aantal gewon
den was hoger dan ooit tevoten, de brandweer kwam veel
vaker in actie en het aantal arrestaties was ook niet mis, on
danks het feit dat vele tientallen jonge Hagenaars tevoren
huisarrest was opgelegd. Statistieken liegen niet en het is
daarom de vraag of burgemeester Havermans tijdens zijn
rondgang door nachtelijk Den Haag wel een juist beeld van
de situatie heeft gekregen.
Dit neemt overigens niet weg da\ we het met de burge
meester eens zijn dat de gemeente meet doorgaan op de inge
slagen weg. De feesten die worden georganiseerd om Haagse
jongeren afleiding te geven zullen er ongetwijfeld toe bijdra
gen dat de rellen worden getemperd. De hoop van de burge
meester dat het verschijnsel van de oudejaarsvernielingen to
taal zal verdwijnen moet echter helaas als illusoir worden
betiteld.
Stormvloedkering
In de Tweede Kamer is weinig enthousiast gereageerd op
het plan van minister Smit-Kroes een deel van de kosten
van de stormvloedkering in de Nieuwe Waterweg af te wen
telen op de waterschappen. Die stuw met gigantische draai
deuren, die in de jaren negentig tussen Hoek van Holland en
Maassluis gebouwd moet worden om bij extreem hoog water
Rotterdam en het laaggelegen achterland te beschermen,
gaat volgens de huidige berekeningen 1,4 miljard gulden kos
ten. Tweehonderd miljoen daarvan moeten de waterschap
pen aan de kust opbrengen, en Rotterdam en omgeving nog
eens zestig miljoen extra.
De waterschappen hebben berekend dat de kosten neerko
men op een bedrag van vijfhonderd gulden per boer. Ook
aan huiseigenaren zullen de kosten worden doorberekend.
Minister Smit - hierin gesteund door haar collega van finan
ciën Ruding - voelt er immers niet voor alle kosten van de
stormvloedkering voor rekening van haar ministerie te laten
komen, zoals die van de Deltawerken en de veel te duur uit
gevallen Oosterscheldedam.
Om die reden wil ze ook geld vrijmaken door uitstel van de
verhoging van de rivierdijken in het oosten van het land, die
elk voorjaar een vloed van smeltwater moeten keren. In fei
te dragen de provincies langs Maas en IJsseL dan mede de
last van de financieringsproblemen van het ministerie. Ook
op dit onderdeel van het plan is uiteraard veel kritiek gere-
De minister stevent af op een flinke aanvaring met de Ka
mer door het parlement nu al onder druk te zetten het voor
stel ongewijzigd te aanvaarden. Zo'n uitgangspositie vraagt
om conflicten. Daar komt bij dat uit de Kamer best een aan
tal creatieve oplossingen verwacht mag worden. Er ligt al de
suggestie dat waterschappen op de kapitaalmarkt gelden
kunnen lenen. Pas in een discussie met het parlement en
niet met een dictaat mag de minister een oplossing verwach
ten.
GELUKKIG staat het plan van de stormvloedkering zelf
niet ter discussie. Deze keuze, boven die van verhoging van
de rivierdijken tot ver in het achterland, biedt langdurige ze
kerheid tegen het nog voortdurend wassende water. Voor de
volgende eeuw moet immers rekening gehouden worden met
een gestaag stijgende zeespiegel. Het alternatief, verhoging
van de rivierdijken, zou tot aantasting van veel natuur- en
stedelijk schoon leiden.
WAAR het nu om gaat is de erkenning dat de veiligheid
van Rotterdam, zijn havens en een belangrijk deel van Zuid-
Holland een zaak is van nationaal belang. Zo'n erkenning
houdt een consequentie in: belangen van nationale omvang
vergen een nationale financiering. Aan dit principe mag het
begrotingsprobleem van minister Smit-Kroes niets afdoen.
Iets kouder
DE BILT (KNMI) - Het grote
jgedrukgebied in onze omge-
ng, dat ons een bijna wind-
il nieuwjaarsweekeinde
bracht, begint langzaam aan
betekenis in te boeten. Boven
dien verwijdert het zich nu
naar het zuidoosten. Een
oceaanfront, samenhangend
een zeer diepe en om
vangrijke oceaandepressie bij
IJsland dringt zich via de Brit
se eilanden naar onze omge
ving of>. De bijbehorende be
wolking, waaruit wat regen
kan vallen, kan ons echter pas
woensdag in de vroege och
tend bereiken. Morgen is het
nog droog weer. Bij een tot
matige toenemende zuidelijke
wind wordt uit Frankrijk tij
delijk wat drogere lucht aan
gevoerd waarin naast wolken
velden mogelijk enkele opkla
ringen voorkomen. Met mid-
dagtemperaturen van zo'n
graad of 5 is deze lucht ook
iets kouder.
gen en woensdag.
Zuidelijk Noorwegen en Zweden:
Eerst nog een enkele opklaring, later
veel bewolking en regen. Middag-
temoeratuur rond 3 graden. In de
T HEDENMORGEN