Paus komt op
bezoek bij
president Waldheim
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
kerk
wereld
beroepingen
Gereformeerden zijn niet meer gereformeerd
Pinksterbeweging wil Amerikaanse tv-predikant op lokale televisie
Kardinaal König: hoge katholieke
geestelijken hielpen nazi's vluchten
ficidóC
Menselijk drama
weer
I
SaidóaOowuwt
WOENSDAG 6 JANUARI 1988PAGIN.
Bijna zestig miljoen lutheranen in de wereld
GENÈVE Het aantal lutheranen in de wereld is het afge
lopen jaar met twee procent toegenomen tot 59.8 miljoen
mensen. Dat blijkt uit de statistische cijfers die de Lutherse
Wereldfederatie dinsdag in Genève heeft gepubliceerd. Van
de lutheranen woont tweederde in Europa. De Duitse
Bondsrepubliek telt het grootste aantal lutheranen: 12,3 mil
joen, iets meer dan in 1986.
De toeneming van het aantal lutheranen is het grootst in
Afrika. Daar wonen nu 4,2 miljoen lutheranen, vier procent
meer dan een jaar geleden.
Hof: Satanskerk is geen kerk en moet dus belasting betalen
AMSTERDAM De Kerk van Satan is geen kerkgenootschap
en moet gewoon belasting betalen over de bedragen die de
„kerk" op de Amsterdamse walletjes verdient met het aanbie
den van seksueel verkeer. Dit blijkt uit de uitspraak van de
belastingkamer van het Amsterdamse gerechtshof in het be
zwaarschrift dat de Satanskerk indiende tegen de aanslag van
ruim vijf miljoen gulden inkomstenbelasting. De Kerk van Sa
tan wil die aanslag niet betalen omdat zij zichzelf ziet als een
niet-belastingplichtige religieuze orde en zeker niet als vere
delde seksclub. „Al hetgeen door de Satanskerk is aangevoerd
is te vaag", aldus de uitspraak van de belastingkamer. De Sa
tanskerk gaat in cassatie tegen de uitspraak van het Amster
damse hof.
Tob u niet af voor
rijkdom
De fel omstreden
ontmoeting
tussen de paus en
Waldheim, vorig
jaar in het
Vaticaan.
FOTO: AP
VATICAANSTAD
Paus Johannes Paulus II
brengt in juni een bezoek
aan Oostenrijk. Op het
bezoek staat een particu
lier onderhoud met pre
sident Waldheim. Toen
hij vorig jaar het Oosten
rijke staatshoofd in het
Vaticaan een particuliere
audiëntie toestond, leid
de dat over de hele we
reld tot kritiek van jood
se zijde.
Naar radio-Vaticaan dinsdag
meedeelde, ontmoet de paus
op 24 juni in de nuntiatuur
(ambassade van het Vati
caan) in Wenen leden van de
joodse gemeenschap in Oos
tenrijk.
De reis van Johannes Paulus
II, het tweede bezoek van de
uit Polen afkomstige paus
aan Oostenrijk, voert hem
onder meer langs Wenen,
Salzburg, Lorch, Eisenstadt,
Gurk en Innsbruck. De reis
lustige paus is van 23 tot 27
juni in Oostenrijk.
Vast onderdeel van een be
zoek van de paus aan een an
der land is een particulier
onderhoud met het staats
hoofd van het ontvangende
land. Volgens radio-Vaticaan
spreekt de paus op de eerste
dag van ziin bezoek
;-palei
het
De audiëntie van de paus met
Waldheim leidde vorig jaar
tot een ernstige terugval in
de betrekkingen tussen de
rooms-katholieke kerk en de
joden, die twintig jaar lang
voortdurend beter geworden
waren. Deze verbetering
vond een voorlopig hoogte
punt in het historische be
zoek van Johannes Paulus II
aan de sysnagoge in Rome in
1986.
Rond de audiëntie vorig jaar
liet het Vaticaan weten dat
er slechts sprake was van het
normale protocol tussen twee
soevereine staten, en dat men
deze gebeurtenis niet mocht
uitleggen als een keuze van
het Viticaan in de controver
se rond het oorlogsverleden
van Waldheim.
Het bezoek van Waldheim
aan het Vaticaan was een te
genbezoek voor het bezoek
aan Oostenrijk van de paus
in 1983. Het had plaats in de
■context van gezamenlijke
voorbereidingen voor het
tweede bezoek van de paus
aan Oostenrijk in juni 1988,
zo zei het Vaticaan toen.
Het bezoek van de paus aan
Oostenrijk is één van de vier
buitenlandse reizen die het
hoofd van de rooms-katholie-
ke kerk in 1988 van plan is te
maken. De andere gaan naar
Zuid-Amerika, zuidelijk
Afrika en Frankrijk.
Stott bezorgd
om sociale inzet
evangelische
beweging
SINGAPORE De angli-
caanse theoloog dr. John,
R.W. Stott uit Londen vreest
dat de wereldwijde evangeli
sche beweging een stap terug
doet op het terrein van socia
le verantwoordelijkheid. Hij
zegt dit in een vraaggesprek
met dr. Thomas Wang, direc
teur van het Lausanne-comi-
té voor wereldevangelisatie
(LCWE).
Stott geldt als de architect
van het zogenaamde Lausan
ne Verbond dat in 1974 tij
dens het eerste Lausanne
Congres door bijna 2.500 pre
dikanten en evangelisten uit
de hele wereld werd onderte
kend. Dit verbond handelt
met name over de opdracht
tot wereldevangelisatie, maar
spreekt zich ook duidelijk uit
over de sociale verantwoor
delijkheid van de kerk. Zo
maken evangelisatie en soci
aal politieke betrokkenheid
deel uit van de christelijke
opdracht. Verder worden
christenen geroepen te delen
in Gods zorg voor gerechtig
heid en verzoening in de ge
hele samenleving, die zich
richt op de bevrijding van
mensen van elke vorm van
onderdrukking.
De relatie tussen evangelisa
tie en sociale verantwoorde
lijkheid werd in 1982 tijdens
een consultatie in Grand Ra
pids in de Verenigde Staten
toegespitst. De laatste jaren
echter is er weer de neiging
het accent eenzijdig bij de
evangelisatie-opdracht te leg-
ten. Dit zou volgens Stott on
er invloed zijn van allerlei
plannen voor de evangelise-
ring van de gehele wereld
vóór het „magische jaar"
2000. Stott hoopt dat het
tweede wereldwijde Lausan-
ne-congres, in 1989 in Singa
pore, op het punt van de soci
ale verantwoordelijkheid een
stap vooruit zal doen en niet
achteruit.
Neöerlendee Hervormde Kerk
Benoemd tot pastoraal werker te
Musset en Vledderveen. A.Schaper.
pastoraal werker te Nleuwlande.
Christelijk» Gereformeerd» Ker-
BOEK OVER GEREFORMEERDE KERKEN NA DE TWEEDE WERELDOORLOG:
De Gereformeerde Kerken
in Nederland zijn niet langer
„gereformeerd". Dat is de
conclusie na lezing van het
boek „Een kerk in bewe
ging" van dr. J. Plomp, voor-4
heen hoogleraar kerkrecht in
Kampen.
Hèt kenmerk van het „gere
formeerd-zijn" is het weren
van leringen die afwijken
van de bijbel en de uitleg
daarvan in de drie Neder
landse belijdenisgeschriften,
die jaren lang in de Gerefor
meerde Kerken in Nederland
als een papieren paus hebben
gefunctioneerd. En uit het
boek van dr. Plomp blijkt dat
die „papieren paus" in feite
al lang is afgezet. Het gere
formeerd-eigene is dus in de
praktijk verdwenen.
„Een Kerk in beweging" is
geen smeuïg geschiedenis
boek. Dr. J. Plomp heeft aan
de hand van de officiële do
cumenten en publicaties in
diverse media een zo breed
mogelijk beeld van de ont
wikkelingen binnen de Gere
formeerde Kerken na de
Tweede Wereldoorlog willen
geven. Hij is daar zo goed in
geslaagd dat de nieuwsgierige
lezer hem de ene keer ver
denkt van confessionele sym
pathieën en de andere keer
hem schaart onder de linker
flank der gereformeerde
mannenbroeders. Daardoor
blijven ook in de slotbe
schouwing die eigenlijk niet
meer dan een samenvatting
is krachtige conclusies uit.
De koers die de Gerefor
meerde Kerken na de Twee
de Wereldoorlog hebben ge
varen, valt het duidelijkst af
te lezen in de relatie tot de
andere Kerken. Dat blijkt
bijvoorbeeld uit de onover
brugbare kloof die sinds de
Vrijmaking van 1944 tussen
de „gewone" gereformeerden
en de (afgesplitste) „gerefor
meerd vrijgemaakten" is ont
staan.
Een ander teken aan de gere
formeerde wand is de ver
houding tussen de Gerefor
meerde Kerken en de Gere
formeerde Oecumenische Sy
node (GOS). De Gerefor
meerde Kerken hebben sinds
de oprichting in 1949 lange
tijd ae theologische toon ge
zet in de GOS. In het laatste
decennium komen zij echter
steeds geïsoleerder in de
GOS te staan, door de nieu
we opvattingen over homofi
lie, het gezag van de bijbel en
door het lidmaatschap van de
Wereldraad van Kerken. In
1984 stelde de Orthodox
Presbyterian Church zelfs
(tevergeefs) voor de Gerefor
meerde Kerken uit de GOS
te zetten. En op de synode
van Gouda in 1986 haalde
een voorstel om uit de GOS
te treden geen meerderheid.
„Sommige gereformeerden in
Nederland vinden dat in de
GOS nog al eens achterhaal
de standpunten worden ver
dedigd en dat hun kerken
daarom bij het lidmaatschap
niet veel belang meer heb
ben. Zij mogen echter niet
vergeten dat die standpunten
vroeger ook onder hen gang
baar waren en door degenen
die ze nu verdedigen van hen
zijn overgenomen", schrijft
Plomp.
De verhouding van de gere
formeerden met de Neder
landse Hervormde Kerk ver
liepen in het begin vooral
van gereformeerde zijde ui
terst moeizaam. In 1948 wer
den officiële besprekingen
tussen vertegenwoordigers
van beide Kerken geopend
over de vraag +'wat staat
hereniging in de weg?' De
gezamenlijke commissie
bracht in 1955 een rapport
uit, waarin het voor die tijd
revolutionaire voorstel werd
gedaan afgevaardigden naar
eikaars synoden te sturen. De
gereformeerde synode trapte
echter fors op de rem. Het
zou „de indruk kunnen wek
ken, als zou het principiële
verschil tussen beide kerken
niet meer óf niet meer in die
mate bestaan als voorheen".
En toen in 1959 de hervorm
de synode een lans brak voor
plaatselijke samenwerking
tussen de gereformeerde ker
ken en hervormde gemeen
ten, liet de gereformeerde sy
node zuinigjes weten dat „af
gezien van bijzondere nood
gevallen" geen hervormde
predikanten op de gerefor
meerde kansel geduld wer
den of omgekeerd. En in die
incidentele diensten mocht
„geen boodschap gebracht
worden die in strijd is met
evangelie en belijdenis".
De kentering kwam op Pink
steren 1961 toen achttien pre
dikanten, negen gerefor
meerde en negen hervormde,
in een verklaring aan de le
den van beide Kerken schre
ven „dat de gescheidenheid
van de hervormde en gere
formeerde kerken niet lan
ger geduld" kon worden. Na
enkele weken van merk
waardige stilte kwamen en
kele duizenden steunbetui
gingen binnen.
Opmerkelijk genoeg reageer
de de gereformeerde synode
1961-62 vrij positief op het
optreden van de „Achttien".
Bovendien gaf de synode van
1962 plotseling wel de ruimte
voor gezamenlijke diensten
met de hervormden.
In „De Gereformeerde Ker
ken in beweging" behandelt
Plomp verder de tuchtzaken
tegen dr. H. Wiersinga en
prof. dr. H.M. Kuitert, het re
sultaat van de bezinning door
de gereformeerde synode op
ethische vraagstukken rond
euthanasie en abortus, de dis
cussies over de actualiteit en
eventuele vervanging van de
calvinistische belijdenisge
schriften, en het in gerefor
meerde kring nog steeds zeer
omstreden rapport over het
gezag van de bijbel „God met
ons". Voor wie wil weten wat
de Gereformeerde Kerken
na de Tweede Wereldoorlog
heeft bezield en nog bezielt,
is „Een Kerk in beweging"
een uitstekende gids.
RUUD VAN HAASTRECHT
Dr. J. Plomp: „Een Kerk in
beweging de Gerefor
meerde Kerken in Neder
land na de Tweede Wereld
oorlog", Uitgeversmaat
schappij J.H. Kok, Kam
pen, prijs f 27,90
Jimmy Swaggart tijdens een preekbeurt
visiepredikant Jimmy Swag
gart het evangelie verkondi
gen in Nederland. Dat is het
doel van de in november vo
rig jaar opgerichte Neder
landse tak van de „Jimmy
Swaggart Ministries", een or
ganisatie die zowel in de Ver
enigde Staten als in Neder
land deel uitmaakt van de
Pinksterbeweging.
Tot nu toe is het alleen in
Amsterdam zover gekomen.
Daar is Swaggart een keer op
de lokale televisie te zien ge
weest. Daarna oordeelde de
Stichting Amsterdamse Lo
kale Televisie Omroep (SAL
TO) dat een dergelijk pro
gramma toch eigenlijk niet
kon. Preken van Swaggart
zouden niet in overeenstem
ming zijn met de functie van
lokale omroep. In Gouda,
Den Haag en Delft wil de
vanuit de Nederlandse pink
sterbeweging werkende orga
nisatie een nieuwe poging ge
waagd.
De Apeldoornse pinksterpre
dikant G. Blankespoor noemt
de weigering van SALTO
aantasting van de vrijheid
van meningsuiting. De orga
nisatie gaat het dan ook nog
een keer proberen. „In een
tolerante stad als Amsterdam
mag altijd alles, zelfs porno
grafie. Dan moet evangelie
verkondiging ook kunnen",
aldus Blankespoor.
Verder dan contact zoeken
met Gouda, Den Haag en
Delft is de Apeldoornse orga
nisatie, die volledig van de
Verenigde Staten uit wordt
gefinancierd, nog niet geko
men. Ze probeert de aan
vraag voor zendtijd zoveel
mogelijk via plaatselijke
pinkstergemeenten te rege
len. De plaatselijke gemeen
ten kunnen op deze manier
ook de reacties op de pro
gramma's verwerken. Als hel
via een plaatselijke kerk niet
lukt, regelt de Apeldoornse
organisatie de aanvraag zelf.
De pinksterpredikant voelt
weinig voor het zelf maken
van evangelisatieprogram
ma's. „Te duur. In de Vere
nigde Staten hebben ze alle
faciliteiten en maken ze goe
de programma's. Zelf doen
zou verspilling van geld zijn,
dat we overigens niet eens
hebben." Volgens Blankes
poor is het eerste televisie
programma in Amsterdam
„uitgezonderd de reactie van
SALTO" goed ontvangen.
Het Apeldoornse kantoor
heeft ongeveer 35 enthousias
te telefoontjes en brieven ge
kregen. „Overweldigend", al
dus Blankespoor, die het
werk voor de Jimmy Swag
gart Ministries pro deo in zijn
vrije tijd doet.
Swaggart heeft zich, evenals
zijn collega's Falwell en Ro
bertson, de afgelopen iaren
sterk politiek geprofileerd
door partij te kiezen voor
conservatieve presidentskan
didaten. Met Falwell vere
nigde Schwaggert zich eind
1985 in een „religieuze coali
tie voor morele verdedigings-
politiek". Amerikanen wer
den door hen opgeroepen tot
een nationale gebedsdag voor
het welslagen van het Strate
gisch Defensie Initiatief ('star
wars') van president Reagan.
Wel vrouwelijke zendelingen,
geen vrouwelijke predikanten
GRAND RAPIDS Net iets meer dan de helft van de
leden van de Christian Reformed Church in Noord-Ame-
rika, een zusterkerk van de Gereformeeree Kerken in Ne
derland, is tegen een vrouwelijke ouderling en 54 procent
tegen een vrouwelijke predikant. Overigens heeft maar
liefst 81 procent van de ondervraagden geen moeite met
vrouwelijke zendelingen, zelfs al zijn ze op het zendings
werk werkzaam in onderricht en prediking. Dit blijkt uit
representatief onderzoek, dat vorig jaar werd gehouden.
De discussie over de vrouw in het ambt houdt de gemoe
deren in de 710.000 leden al enkele jaren bezig. In 1984
besloot de synode het diakenambt voor vrouwen open te
stellen. Sindsdien zijn er 178 vrouwen als diaken beves
tigd.
TEL AVIV Hoge
rooms-katholieke geeste
lijken hebben volgens de
vroegere aartsbisschop
van Wenen, kardinaal
Franz König, nazi-misda
digers geholpen bij hun
vlucht naar vooral La
tijns-Amerika.
„Ik ken twee vooraanstaande
geestelijken, een Oostenrijker
en een Duitser, die nazi-mis
dadigers hebben geholpen.
Beiden bekleden op het mo
ment een hoge post in het
Vaticaan. Ik kan hun naam
echter niet noemen", aldus
kardinaal König in een inter
view met de Israëlische
krant „Jediot Acharonot".
Mgr. König meent dat de
Oostenrijkse RK Kerk indi
rect medeverantwoordelijk is
voor de misdaden van de na
zi's tegen het joodse volk. Hij
noemt antisemitisme „typisch
voor het Oostenrijkse volk".
Het antisemitisme is naar zijn
mening een gevolg van „de
oppervlakkigheid van de
godsdienstige opvoeding van
de bevolking door de kerk en
van het gevoel van minder
waardigheid dat de Oosten
rijkers van generatie op ge
neratie hebben geërfd". „Een
deel van de kerkelijke verte
genwoordigers heeft in het
begin van de jaren dertig niet
begrepen wat het nationaal-
socialisme werkelijk inhield".
aldus mgr. König. Dat is vol
gens de vroegere aartsbis
schop van Wenen „een fout
geweest die tot de tragedie
leidde".
Hij meent dat de „overdre
ven propaganda" tegen de
van oorlogsmisdaden be
schuldigde president van
Oostenrijk, Kurt Waldheim,
het standpunt van de Oosten
rijkers weliswaar heeft ver
hard, maar dat ze niet tot
„versterking van het antise
mitisme heeft geleid".
WAT de Amsterdamse joodse acteur Jules Croiset vor|pt f
maand heeft misdaan is even verbijsterend als onbegrijpeliu va
Voor menig toneelspeler houdt het acteren niet op zodra kn de
niet meer op de planken staat; een demonstratie van ijdjdus
heid meestal, die met een schouderophalen kan worden
daan. Het optreden van Croiset is echter van een geheel
dere orde en zal vergaande gevolgen hebben, waar met nai^d b
ons joodse volksdeel onvermijdelijk onder zal lijden. us va
p -mi
GEDURENDE de toch al met grote spanningen gepaf^
gaande dagen waarin de opvoering van het toneelstuk vi
Fassbinder „Het vuil, de stad en de dood" ter discussie stoi
heeft een aantal joodse landgenoten al persoonlijk leed
dergaan door de dreigbrieven die Croiset schreef aan enkj
vooraanstaande joden die ook nog zijn persoonlijke vriendj ry
zijn: een rabbijn, een schouwburgdirecteur en een beken}
econoom. Hij is zelfs zo ver gegaan dat hij zijn eigen vroii
en kinderen heeft bedreigd in brieven die hij onderteken
met de „Nederlandse Fascisten Jongeren". Een organise
van die naam en dat is dan het enige lichtpunt in de i
schuwelijke affaire blijkt gelukkig niet te bestaan.
ZlJN activiteiten hebben er toe geleid dat veel joodse lan
genoten zich ernstig voelden bedreigd, sommigen onder ptj
tiebewaking werden gesteld en een enkeling zich zelfs i
vroeg of de joden in Nederland maar niet beter hun koft fl
konden pakken. Daardoor hebben ook vele niet-joodse lan
genoten pijn geleden over ergerniswekkende zaken die a<j
teraf „gespeeld" blijken te zijn.
De affaire-Croiset zal zich echter niet tot die gevolgen j
perken. Ook als al het mogelijke wordt ondernomen on
verhinderen dat toekomstige anti-joodse uitlatingen en I
dreigingen niet meer of minder serieus genomen zul)
worden, dan zal dat toch niet helemaal voorkomen kunij
worden. Er bestaat in ons land onmiskenbaar anti-semitisl
en zij die zich daaraan schuldig maken zullen gretig gebnj
maken van de nu geboden gelegenheid. In dat opzicht he
Croiset met zijn verzonnen ontvoering, valse bommelding (V<
en zelf geschreven dreigbrieven ten minste zoveel scha
aangericht als de discussie over het omstreden toneelstpj
van Fassbinder. jgej
ch.
Wat Croiset heeft misdaan moet derhalve scherp wordg.
veroordeeld, maar tegelijkertijd heeft ook deze zaak een pi
soonlijke kant. Het is bijna onvoorstelbaar dat de acteur
ledig bij zinnen was, toen hij zijn schokkende verzinsels^ ba
ons losliet. Welke joodse vader schrijft zijn eigen kindeïuit
anti-joodse dreigbrieven? Is de woede en frustratie over' p,
affaire-Fassbinder, die vorige maand gelukkig ook menlj^j€
niet-jood in grote opwinding heeft gebracht, hem te veel j
worden? Croisets rol lijkt in alle opzichten uitgespeeld. V|tei
wijst er echter op dat in dit groot menselijk drama niet nVa:
een juridisch onderzoek tegen de acteur kan worden \jfes
staan. gei
lar
ie
Storm
DE BILT (KNMI) - De Noord
zeelanden hebben alweer een
stormdepressie op bezoek. Gis
teravond stak er een storm op
boven de Golf van Biscaje. De
veroorzaker, een depressie met
kerndruk van 975 millibar,
kwam vanmorgen vroeg bij
Wales aan. Daar kwam aan de
kust een windkracht 10 te
staan, terwijl de regen over
vloedig viel. Bij ons kan het de
komende nacht en ook nog
een deel van de ochtend stor
men. Morgen in de loop van
de dag moet de depressie via
Denemarken naar de Oostzee
verdwijnen. De wind draait in
ons land dan naar het noord
westen, waardoor koudere
lucht naar ons land kan stro
men. In de nacht van donder
dag op vrijdag resulteert dit
mogelijk in een of twee graden
vorst. Meer kou is er deze
week niet te verwachten.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor donderdag en vrijdag:
Zuid-Scandinavië: Veel be wol- zuiden,
king en buien, later ook
sneeuwbuien. Middagtempera-
tuur iets boven nul.
Britse eilanden: Donderdag in
Schotland een enkele sneeuw
bui, overigens vrijwel droog.
Vrijdag van het westen uit re-
rvc
Wc
Fr
gen. Middagtemperatuur va
graden in Schotland tot 8 jSp<
den in zuid-Engeland. iy
Beneluxlanden, Noord-dr a'
land: Donderdag buien,
dag vrijwel geen regen,
dagtemperatuur rond 6
den' OD
Midden en zuid-Duitslaj^,
Donderdag een enkele
mogelijk met natte sneeiL'gt"
.middagtemperatuur rond[j^aj,
graden. voo
Frankrijk: Half tot zwaar
wolkt en overwegend dr£[e
Middagtemperatuur van 7 frjjjs'
den in het noorden tot l^Cro
het zuiden. zon
een
Portugal en Spanje: Overr^
gend droog, in het binnenlef
kans op mist, aan de oostl£erj
bewolking en aan de zuidlj^et
zonnige perioden. MiddagtCe(
peratuur van 6 graden in L-n
binnenland tot 18 graden
de zuidkust.
WEERRAPPORT HEDENMORGEN
War Max Min R
Amsterdam regen 11 9 2
De Bilt regen 11 9 2
Eelde regen 11 8 2
Eindhoven regen 12 9 1
Den Helder regen 9 7 2
Rotterdam regen 12 9 3
Twei
Vlissmgen regen
Zd. Limburg regen
Aberdeen mist
Athene niet onl
Barcelon» how
Berlijn
Borde;
11 9
12 10
sel
Dublin
regen
regen
regen
Klagenfurt h bew
Kopenhagen zw.bew.
Lissabon h bew
Italië en Joegoslavisch-Grüer
se kust: Wisselvallig weer Dv<
af en toe buien. MiddagterrCro
ratuur van 6 graden in zon
noorden tot 17 graden in jvoll
was
pet
Ivoe
Alpengebied: Voornam^eë
donderdag af en toe sne^ter
eerst boven de 1500 meterBtar
ter boven de 1000 meter, Lan
.goh
acti
Hondenbelasting
Mijn hond, een chihuahua,
hoort tot de kleinste hom
soort ter wereld en beh
niet uitgelaten te worden v
krant. Toch moet ik er eJ
veel belasting voor betalei
andere mensen voor gro
honden, die wel uitgeli
moeten worden en dus mil
vervuilers zijn. Tot twee
toe schreef ik de burgemei
met het verzoek om veri
dering van belasting. De r
tie kwam via de inspecteur
belastingen: „verzoek afgi
zen". Is dat niet onbillijk"
DEN HAAG,
Mevrouw C. Wilkens.