„WE MOETEN GRONDIG SCHOON SCHIP MAKEN IN EIGEN HUIS" KERK EN WERELD KIJK DRS L. P. DORENBOS NA BEWOGEN JAAR: LEIDSE COURANT PAGINA 2 In september dit jaar presenteerde Dorenbos zijn Troonrede voor het leven", een werkje van de stichting Schreeuw om Leven, waarvan deze evangelische actievoerder directeur is. FOTO: GER DIJKSTRA antwoording en correspondeert met di recties van grote warenhuizen over de verkoop van pornografische lectuur. En hem wordt herhaaldelijk gevraagd zestien pagina's te vullen in het door hem zo ver afschuwde blad Playboy; overigens zon der succes. Al die publiciteit doet hem goed. Hij praat er over met een zekere vrolijkheid. „Ik ben maar een half uur in Veenendaal ge weest, daar op die markt. Maar weken daarna werd er nog over gepraat. Dat is nou net de bedoeling. Mensen moeten gaan nadenken over wat ik met mijn pro vocerende acties en uitspraken wil zeg gen". Een gesprek met Dorenbos is boeiend. Wat al te boude uitspraken neemt hij na protest grif terug. Hij reageert flitsend op wat de gesprekspartner zegt en het ene verhaal lokt het andere uit. Intussen geeft hij als een professionele organisator aan wijzingen aan medewerkers van het insti tuut, gevestigd op het industrieterrein van Nijkerk („We gaan verhuizen naar Hilver sum, 't wordt hier veel te klein. Ik heb niet eens een eigen kamer"). De „vrolijkheid" over de publieke aan dacht leidt hem niet af van de in zijn ogen uiterst ernstige reden voor alle actie: Ne derland is hard op weg een goddeloze sa menleving te worden. Ongeboren kinde ren, ouderen en gehandicapten worden het slachtoffer van het „nuttigheidsden ken". Het recht op leven wordt met voe ten getreden. „Als je naar prof. mr. dr. H. Dupuis luistert, de ethicus van de Leidse universiteit, hoor je precies wat ik bedoel. De waarde van het leven is ondergeschikt gemaakt aan de waarde die de ving aan het leven geeft. Nou, fl einde van menselijkheid. Zelfs all niet in God en in Zijn geboden, j kan iedereen met enig verstand i zo'n standpunt niet kan. Het nui samenleving, maar ook individut sen aan het leven toekennen, i] send .of het leven geleefd magi Dat soort verhalen heb ik meerj En we weten allemaal wat voor vi kingen er daarna zijn gekomen, naam Hitier noem, komen de pi want zoiets kun je niet zeggen. D; te ongenuanceerd. Maar ik zou' de mensen die mij daarover aanvi len praten. Gewoon de feiten ops zetten. En er dan rustig op eenj veau over praten. Ik ben ervan d dat heel veel Nederlanders preci voelen wat ik bedoel en dat de mensen in ons land het met me( ook. Maar hardop zeggen, dat di niet". „We weten met z'n allen best dj een crisistijd leven. Treinbestuurdi ben net de moeilijkste maand van achter de rug; in december beft het trieste jaarrecord van mensen voor de trein werpen. Zelfdo doodsoorzaak nummer 1 onder d ren. Het voetbalvandalisme, de i drugs en seks, het is toch allen schreeuw om hulp?". PROCES „Wie zegt dat de oplossing voori hef condoom is, maar afwijzen va mofiele praktijk en trouw in de hi relatie, krijgt bijna een proces spannen. En in het liedje van „l voor Kinderen" wordt gesprok een jongetje van wie de ouders scheiden en die daar onder lijdt. I roept op tot meer huwelijkstrou zelfverloochening in relaties? I durft de „vrijheid" om te doen wa willen ter discussie te stellen. Het uit dat liedje en al die andere di kinderen uit gebroken gezinnen zi echt geholpen door het naleven v< re normen. Zelfs als je niet in God moet je toch zien dat het verkee Al die duizenden slachtoffers va loosheid moeten écht worden gi Dat wil zeggen: met liefde en ont maar ook met normen en waarde mens beschermen, die mensen recht laten komen". „Als ik bijvoorbeeld met prostitué of met aidspatiënten, begin ik ee te begrijpen van wat er in de bijl over Jezus, die met ontferming t was toen Hij de schare zag. In scheidenheid probeer ik Hem daa volgen. Christenen moeten voorf in het ontmaskeren van de schijn gen en voorop staan bij de hulp en bij het bieden van echte opk Helaas gebeurt dat te weinig. Eei rechts-orthodoxe kerkganger die week pornobladen verkoopt, dat niet? Een forse oplagedaling va Telegraaf en Panorama in de cl streken van ons land zou voor grootste bewijs van geestelijke o| zijn. Daarom ben ik met de anti-p tie in Veenendaal begonnen ei Amsterdam. We moeten grondii schip maken in eigen huis". LÜTSEN K< DONDERDAG 31 DECEMBER 1987 NIJKERK - Hij is op het kerkelijk erl waarschijnlijk de meest besproken man van het jaar: evangelisch actie voerder drs. L. P. Dorenbos. Chris telijke zedenmeester door zijn strijd tegen bloot in bladen en tegen bloot op het strand; verdediger van de rechten van ongeboren kinderen, plannenmaker voor een christelijk educatief centrum (spottend wel „christelijk pretpark") genoemd en slachtoffer van tomatengooierij. Di recteur van de stichtingen Schreeuw om Leven, Christelijk Instituut voor Normen en Waarden; initiator en or ganisator van talloze activiteiten: het Rainbow-bijbelplan, het Da-Costa- pamflet en protesten op het Binnen hof in Den Haag. Een veelbesproken man, om wie wat ge ringschattend wordt gelachen, die door anderen als een geestelijk voorman wordt gezien, maar die ook van geestverwanten kritiek ontmoet. Onvervaard is hij ondanks alles, en hij lijkt steeds meer bezield te raken. De noodzaak om „op de barricaden" te gaan ziet hij alleen maar scherper nu er meer reacties komen. En de geestelijke grond onder zijn voeten wordt steeds steviger: „Hoe meer we bezig zijn, hoe sterker mijn vrouw en ik de roeping ervaren en ons geloof in Jezus het ons duidelijker maakt: Nederland is aan een réveil toe". „Sommigen in de evangelische beweging zeggen: moet het nu allemaal zo scherp en zo ongenuanceerd, Dorenbos? Ze vin den wat ik doe eigenlijk een beetje te ver gaan. Ik zeg dan: Goed, maar wat doen jullie? Ja, dan blijft het lang stil De „evangelische broeders" hebben kri tiek op de manier waarop de oud EO-di- recteur publiekelijk oproept tot bekering. Zijn plannen voor een evangelisch educa tief centrum werden met „enige reserve" ontvangen door mensen van wie verwacht mocht worden dat ze van harte dergelijke initiatieven steunen. Het plan leed schip breuk door verzet van de gemeente Zee- wolde. Maar ook in de eigen kring kwam wat afstand; er werd een aparte stichting in het leven geroepen: „Diamondo". Te veel associaties met de actievoerder Do renbos moeten worden vermeden, blijk baar. „Ik denk dat de kritische opmerkingen over onze acties niet terecht zijn. Kijk eens naar wat de apostel Petrus allemaal zei en schreef over dingen die verkeerd gingen. Of luister naar Jezus die ver schrikkelijk fel was in zijn veroordelingen. Nee, ik vind dat je de dingen duidelijk moet zeggen. Ik leg mijn visie op tafel en nodig iedereen uit om daarover te komen praten. Dan gaan we de feiten rustig op een rijtje zetten en kijken of ik er echt zo ver naast zit". TOMATEN Dorenbos is radicaal. En dat maakt men sen boos. Zo boos dat ze tomaten naar hem gooien en felle discussies met hem beginnen, zoals op de markt in Veenen daal na de bijna-verbranding van bloot bladen. Maar het deert hem niet. Hij schrijft de regering, roept politici publiekelijk ter ver- Voor de rechter Kardinaal Simonis werd in februari tot tweemaal toe voor het gerecht gedaagd. De homobeweging wilde dat de kardinaal zijn uitspraken herriep in een radio interview waarin hij begrip aan de dag legde voor een katholieke huiseigenaar die homofielen zou willen weigeren. Een groep feministische vrouwen uit Nijmegen was boos omdat de kardinaal in een artikel in het tijdschrift Communio had ge steld dat God mannelijk is. De homobeweging noch de feministen werden door de rechter in het gelijk gesteld. Wel zouden zij de kardinaal met hun acties blijven achtervolgen. ANp Statenvertaling In de Grote Kerk in Dordrecht werd op 9 september herdacht dat daar 350 jaar geleden de Statenvertaling van de bijbel werd aangeboden aan de opdrachtge ver, de Staten-Generaal. Sindsdien is de scheiding tussen kerk en staat een feit, maar dat was voor de ondervoorzitters van de Eerste en Tweede Kamer, prof. L. de Rijk en drs. H. Eversdijk geenszins een bezwaar op de herdenkingsbijeen komst een speciale jubileum-editie van de Statenbijbel in ontvangst te nemen. Door het intense gebruik ervan in de afgelopen eeuwen heeft de Statenvertaling een onuitwisbaar stempel gedrukt op het Nederlands. Paus in Chili Paus Johannes Paulus II bracht geruchtmakende bezoeken aan Chili, Argentinië, Polen en de Verenigde Staten. De Chilenen koesterden grote verwachtingen van zijn bezoek, vooral nadat de paus voor het eerst in bedekte termen kritiek had uitgeoefend op de mensenrechtensituatie in dit land. De kerkleider wilde echter nadrukkelijk open staan voor zowel de regering als de oppositie. Zijn ontmoeting met dictator Pinochet werd hem hevig kwalijk genomen. In de Verenigde Staten zette de paus in een ontmoeting met de Amerikaanse bisschoppen de puntjes op de i. Versoepelingen in de leer met name waar het de houding tegenover homo fielen betreft, konden niet worden getolereerd. Oecumenebrief stelt teleur De Nederlandse bisschoppen schreven in het voorjaar een brief over de oecume ne. Zij noemden de opdracht daartoe „onze eerste prioriteit". De brief was welis waar zeer vriendelijk over de partners in de oecumene, maar die toonden zich toch teleurgesteld. Een van hen was ds. Kouwenhoven, voorzitter van de gerefor meerde synode (hier op de foto met mgr. Ernst van Breda). Hij en de zijnen meenden dat oecumene voor de rooms-katholieke kerk in de eerste plaats neer kwam op terugkeer naar de Moederkerk en geen gelijkwaardig proces was van geven en nemen. In feite bleven de bisschoppen pal staan voor de Vaticaanse Tv-dominee valt van voetsl De schatrijke Amerikaanse televisis Jim Bakker viel van zijn voetstuk, tos dat deze met zijn 23-jarige secretaresj ca Hahn een aantal jaren terug een I telijke verhouding heeft gehad. Ookj beschuldigd van homoseksuele contaii gelijkertijd kwamen er verhalen los ovj cieel wanbeheer bij het religieuze P] rium (Praise the Lord) dat door BakK geleid. In een poging de Amerikaanse] nische kerk te redden, deed zijn concuj minee Falwell een poging het televia van Bakker over te nemen. Falwell vij nadien echter de laan uitgestuurd. Bal| klaarde naderhand zonder blikken o!( daarin gesteund door zijn vrouw Tan) hij terug wilde komen als leider van imperium. Kardinaal Alfrink overlede, Kardinaal Alfrink, oud-aartsbisscli Utrecht, overleed half december opf leeftijd na al geruime tijd ernstig ziek ftfl frink was in Utrecht de opvolger van t darische kardinaal De Jong. Zijn m met het tweede Vaticaans Concilie. tensief bij de voorbereiding en hete daarvan betrokken.Als leider van (ft landse kerkprovincie probeerde hij dfr de tijd te brengen. Het Pastoraal Ca daarvoor werd gehouden, schiep echte mende spanningen met het Vaticaai binnen de Nederlandse katholieke'. 1975 nam hij afscheid. n FOTO: ANP B Desinvestering Zuid Afrika Zuidafrika is op de kerkelijke agenda vele ma len aan de orde geweest. De koers: contacten met het land via de slachtoffers van het apart heidsbewind werd voortgezet. Bovendien na men hervormden en gereformeerden na flinke discussie het besluit kerkelijk geld uit Zuidafri ka terug te trekken en een lijst van „besmette bedrijven" te publiceren. Anti-apartheidstrijder dr. Allan Boesak (foto) bedankte in Lunteren de synode van de Gereformeerde Kerken voor het besluit tot desinvestering. De Nederlandse bisschoppen stellen zich in op hun collega's in Zuidafrika. Die zijn er niet van overtuigd dat desinvestering de beste manier is om de belangen van de zwarte bevolking te dienen. FOTO: PERS UNIE Nieuwe gezichten De grote protestantse kerken in ons land heb ben in hun landelijke vertegenwoordiging nieu we gezichten gekregen. De secretaris-generaal van de Nederlandse Hervormde Kerk dr. R. Mooi nam afscheid en werd opgevolgd door de Haarlemse gemeentepredikant dr. K. Blei (links). De Gereformeerde Kerken kozen een nieuwe praeses (voorzitter): ds. E. Overeem, gemeentepredikant in Haren (Gr.). Hij volgde dr. H. Kouwenhoven uit Vlaardingen op, die vier jaar voorzitter is geweest. FOTO'S: PR

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 18