Titelfavorieten gaan onderuit op Roomburg AUTOSZimZZ] HEEMSKERK OCCASION LEIDSE COURANT TENNS CIRCUIT Schelmenspoken en satire in Rijksmuseum Amsterdam 2HJ .1 DE KEER %OOR DE RANDSTAD SPORT/ KUNST CcidóeSourant NEDERLAGEN VOOR TITIA WILMINK EN VINCENT VAN GELDEREN ROELOFARENDSVEEN n TEKENINGEN EN PRENTEN VAN JAMES ENSOR ■V yi VRIJDAG 31JUU 1987 PAGINA - LEIDEN Bij eindelijk geschikte weersomstan digheden kon gisteren op Roomburgs tennisbanen een vol A-programma worden afgewerkt. De ge staag neervallende regen van de afgelopen dagen leidde voor een groot aan tal A-spelers tot 2 enkel spelen op één dag. Zowel bij de dames A (Titia Wil mink) als bij de heren A (Vincent van Gelderen) verdween in de eerste ronde de als nummer één geplaatste speler. Mariette Verbruggen kon net iets meer initiatief ontplooien dan favoriete Wilmink, en mag nu verder spelen tegen Margot van Overloop Margot hield haar tegenstandster Yo- landa Schreurs zodanig onder druk, dat deze maar tot één game kwam. Bij de mannen liet Van Gelderen zich door hard-hitter Remco Heethuis verrassen. Vincent, recentelijk teruggekeerd uit de States, en zijn Amerikaanse coach Eric Hayes, als toeschouwer aan de kant, moesten erkennen, dat Heethuis op gravel meer tem po weet te maken, dan op de Amerikaanse hard-courts, 3-6, 3-6. Remco Heethuis trof op zijn weg naar de kwartfinale als tweede tegenstander Uni- cummer Freek van der Capel- len. Freek heeft de kans ge had, maar kon drie setpoints in de eerste set niet maken, Nissan Mlcra DX Nissan Mlcra SOX Nissan Mlcra GL Nissan Cherry diesel Nissan Cherry 1 3 GL Nissan Cherry 1 S GL Nissan Cherry 1.3 DX Nissan Cherry 1 3 GL -™ Nissan Cherry 1 2 Sedan Nissan Cherry 1 2 Nissan Sunny i 6 Nissan Sunny Trend Nissan Sunny Trend Nissan Sunny 1 3 4-drs Nissan Sunny 1.3 GL Nissan Sunny Diesel 4-drs Nissan Sunny Diesel 4-drs Nissan Sunny 1 5 5-drs Nissan Sunny 1.5 5-drs. Nissan Sunny autom. Nissan Sunny bestel Nissan Stanza 1 6 GL 4-drs. Nissan Stanza 1.8 GL autom. Nissan Bluebird 1.6 GL Nissan Bluebird 2 0 diesel Nissan Bluebird 2.0 GL Nissan 300 2* autom. BMW 315 Citroen GSA Club Citroen LNA Citroen 16 TRS autom Fiat Panda Fiat Ritmo diesel Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta diesel Ford Escort 1.3 Ford Escort 1.3 5-drs. Ford Escort Laser Honda Civic Shuttle 1985 1984 1984 1983 1981 Lada 2105 GL Lada 205 Lada A112 Mini Mayfalr Mazda 323 1.5 Mitsubishi Galant wagon Opel Kadett 2x Opel Kadett GLS Opel Kadett GSl Opel Ascona 1 6 Ipg Opel Rekord Caravan Peugeot 305 Break diesel Peugeot 104 Comfort Renault 18 GTL Seat Ibiza Seat Fura 1985 1984 1984 1983 1982 1984 1984 1982 1982 1992 1984 1984 1985 1982 1981 1984 1985 1985 1982 1981 1984 1985 1982 1985 1985 1985 1983 1984 1983 1984 1985 1983 Talbot Horizon Toyota Corolla autom. Toyota Corolla 1.6 4-drs. Toyota Celica Volvo 360 4-drs. VW Jetta Elan VW Polo Suzuki Alto Deze auto's vindt u in ons bedrijf in: Nissan Cherry Trend Nissan Cherry 1 3 Nissan Cherry 1.3 Nissan Cherry 1.2 Nissan Sunny diesel Nissan Sunny Coupé Nissan Sunny 1 3 GL Nissan Sunny Coupé Nissan Sunny 1.3 GL Nissan Sunny 1.5 autom Nissan Stanza GL 3-drs. Nissan Bluebird SGL Nissan Bluebird 1.8 Nissan Bluebird Ipg Nissan Bluebird Wagon diesel Nissan Laurel autom Austin Metro Surf Ford Fiesta Festival Ford Escort 1.1 Ford Sierra 2.0 L Honda Civic Honda Accord 1.8 Mazda 626 Mazda 434 Estate Opel Kadett Special Opel Kadett 1.2 S Opel Kadett 1.3 Berlins t 205 5 GTL 1985 1986 1985 AUTCEHEEMSKER om met 6-7 deze set te verlie zen. De tweede set kende de zelfde stand, maar nu in het voordeel van Van der Capel- len. In de laatste set bleek Heethuis in zijn tweede partij veel meer over te hebben dan Freek in zijn eerste, 6-0. Eveline Hamers opende giste ren de reeks van A-partijen. De Limburgse is een mogelijke kandidate voor Unicums eer ste team; geen slechte keuze, want Annemarie Radstake werd met 6-3, 2-6 en 6-1 ver slagen. Eveline Buermann, zij speelde al voor Unicum I, trof als tegenstander de Amster damse Yvette Flu, een meisje wat een aantal jaren geleden voor de tennisbond de wereld afreisde. Het werd „net niet" voor Eveline, 4-6, 5-7, die in Leiden haar carrière wenst voort te zetten, dit betreft zo wel het afstuderen, als moge lijk het tennis. De als twee ge plaatste Nanette Schutte on dervond weinig weerstand van Birgit Pardoel, terwijl Heieen van der §erg van Maroesjka van Dijk niet die oppositie kreeg, die vooraf gedacht werd. De sterk aanvallende Van Dijk maakte teveel mis sers aan het net, terwijl Van der Berg juist heel weinig fou ten maakte met haar sterke baselinespel. Bij de heren A kwam de in Amsterdam studerende Alphe- naar Ivar de Jong tweemaal in aktie. De vroegere topper in t/m 14 iaar van Leiden en Ne derland won de afgebroken partij tegen B-speler Erwin Lems met 6-4, 3-6, 7-5. In de tweede partij moest afgere kend worden met één van die tegenstanders uit de roem ruchte jeugdtijd, Groninger Jack Liewes. Wat toen ge schiedde, gebeurde ook nu, winst met 7-6, 6-1, en daarme een plaats in de kwart. Maar ten Koopman uit Hilversum klopte achtereenvolgens Frans Grimbergen en Andy Schaef- fers, waarbij woordt aangete kend, dat Frans bij een 6-1, 1-0 voorsprong met een enkelbles sure te kampen kreeg. Jeroen Schuur benutte de donderdag om eerst Mark Bolier in 3 sets te verslaan, om vervolgens Jos Koemans met stevig aanval lend spel en goede volley's uit de kwartfinales te houden, 6-3, 2-6, 6-4. B-speler Robert Veldt, in B reeds uitgeschakeld, bleef in A overeind. Peter van Dommelen en Henk Burger werden zijn slachtoffers. Frank Bitter, in het Utrechts A-circuit liefst vier maal A-fi nalist, waarvan één maal win naar, behoort ook in Room burg tot de kanshebbers. Ro ger Welsh, wel winnaar tegen de eveneens uit Amerika te ruggekeerde Jacco van Duyn, kon na 5-7 en 0-6 Bitter felici teren. Mark van Eekeren en Joost van der Marei kwamen beiden één maal tot winst te gen resp. Rob Hak en Stephan Faas, hun tweede treffen, te gen elkaar, werd vanwege de duisternis afgebroken. Tussen alle A-partijen door werden ook nog enkele B, C en Veteranen-partijen afge werkt. Irma van Seeters bleek een maatje te klein voor de in de DEB geplaatste Haagse Eva Haslinghuis, 3-6, 2-6. Bart Krans kon in de HEC alleen in de eerste set Onno Guinau van zich öf houden, 6-1, 2-6, 2- 6. Mark Nije werd de eerste halve finalist in de HEC, na winst op R. Plomp, 6-0, 6-2. Marco Smit bleef Eric Bolten in de HEC voor, terwijl Jac queline Paauw haar plaatsing in de DE waar maakte via 6-2, 6-1 tegen M. Potter. Kees-Jan Schuilenburg bleef de grote favoriet voor de HEC-titel na 6-1, 6-3 tegen B. Posthuma. Michael van den Berg mag het in het HEB na zijn 6-3, 6-3 te gen Hoofddorper René Oskam vandaag tegen de als 1 ge plaatste Eddy Scholl opnemen. SV Voorhout In Voorhout werden gisteren drie van de vier kruisfinalis- ten van het invitatie B-toer nooi bekend. Waldo Jansen, Michael Schermer' en Anne Jan van der Meer zijn inmid dels onbereikbaar geworden voor de concurrentie en mo gen in het weekeinde zeker verder. Pieter Verdegaal en Marcel Gerritsen strijden nog om de resterende plaats. De C-heren raakten in het Voorhoutse de papieren num mer één kwijt. Commentaar van Peter Grimbergen na de verrassende 5-7, 6-1, 3-6 ne derlaag tegen Egbert Vonk: „Negen uur 's-ochtends is voor mij echt te vroeg". Ook de nummers drie en vier van het HEC kregen de wacht aange zegd. Jan Baan (3) werd door Senegalees Nicolas Sagna ge klopt (2-6, 6-3, 6-3); Leo Bieze- man werd door Dick van der Meer (6-7, 6-4, 7-5) teruggewe zen. Ook bij de C-dames liep bepaald niet alles volgens planning. Zo kwalificeerde Liesbeth van Bakel zich ten koste van de als tweede ge plaatste Marlies van Balen met 6-2, 6-4 voor de halve finale en liet Sabine Berkhout Suzanne Gijsbers (3) een ronde eerder al struikelen: 6-2, 7-5. De D-dames raakten, evenals de singelende C-heren, hun lij- staanvoerdster kwijt Frangoi- se Pauluis kreeg van Mariëlle Sievers slechts zes games toe gemeten: tweemaal 3-6. In het HDD klasseerden twee kop pels zich inmiddels bij de laat ste acht. Van het als eerste ge plaatste koppel Maurits Eiken hout/Krik Duyvendak werd dat ook verwacht; van Rob Paardenkooper en Theo Poots minder. Via een 3-6, 6-4, 6-2 overwinning op De Baat-Doel- man/Lempers werd deson danks „Paards" tweede kwart finaleplaats in twee weken tijd een feit. ipt TV Sikkens Na het probleem van de al n overvloedig vallende regt ,z( druppels, stak gisteren op Se c kens een ander probleem kop op: dat van de al te ovi :i' dadig vallende driesetters. 1 beslissende sets waren n; van de lucht en dus liep r programma gisteren fors uiti )S1 het drie banen tellende coi plex van voorzitter Daan vp1 Bakkum. De sfeer bleef ech%- goed, de (18+) deelnemers lijk èn ook de wedstrijdleidi werd er bepaald niet hum* rig door. K' i >teS hall I Met name de enkelspelendel heren maakten er gisten overigens een potje van. R« de Groot (6-4, 5-7, 6-3 tegi Jan Voskuil); C. de Ruiter (7- 3-6, 6-3 tegen Erik Dahlhau W Warmerdam (6-3, 5-7, tegen Piet Pracht) en J. Kr nenberg (4-6, 6-3, 6-4 Bert Klein) vonden het mooie dag en bleven derhal graag wat langer op het vel. Ook het als derde aan"hi toernooi begonnen damesdul bel De Roo/Verkerk hield h, drie sets op de baan uit; ai het eind van het duel blekt ma en dochter Lechte ecba aan het langste eind te hebht getrokken: 1-6, 7-5, 6-2. PETER KLEI GERT-JAN ONVLI AMSTERDAM Neder land toonde na Frankrijk als eerste belangstelling voor de Belgische kunste naar James Ensor (1860- 1949). Sinds 1910 werd zijn werk hier regelmatig tentoongesteld. In de ja ren '30 kwam de klad erin. Het duurde tot 196-1 voor hem opnieuw de eer te beurt viel en zijn werk te zien was in Museum Kröller-Miiller en het Boymans-Van Beunin- gen. Nadien bleef het in Nederland stil rond En sor. Slechts een enkel schilderij dat in Otterlo en Amsterdam (Stedelijk Museum) was aange kocht, werd nu en dan geëxposeerd. Die stilte is deze zomer verbroken door het Rijksmuseum. In samenwerking met het Museum voor Schone Kunsten en van Gent wordt tot 28 september een selectie tentoonge steld van Ensors tekenin gen en prenten. De deur op een kier van een burgermanssalon. Achter die deur bevindt zich de wereld van Ensor die bevolkt wordt door parvenu's, spoken en de Dood. En op de achtergrond joelt een menigte van markt vrouwen, vissers en ander werkvolk. Wie het werk van Ensor op pervlakkig kent en eraan te rugdenkt, zal voor zijn geeste soog geen tekening of prent zien verschijnen. Iedereen zal ongetwijfeld de felle kleuren voor zich zien van zijn meest opzienbarende schilderijen. Hierop trekt een stoet van vreemde, gemaskerde figuren aan je voorbij, neergezet met forse, korte streken in een dikke laag verf Een hand schrift dat direct doet denken aan de korenvelden van Van Gogh. Het lijkt daarom een gewaagde ondernemeing een expositie van Ensors werk in te richten zonder die fleurige doeken. Om meer dan één reden is dat toch niet zo'n gekke keus. En sor maakte na hij de Konink lijke Academie van Brussel in 1880 verliet, een aantal jaren impressionistische salonstuk ken in rustige kleuren die door hun harmonieuze en conventionele karakter op herhaalde bijval van de critici konden rekenen. De stilisti sche ommezwaai die hier op volgde, komt ook in de teke ningen en prenten duidelijk naar voren. Alle thema's die hem bezighielden, zijn in dit deel van zijn oeuvre verte genwoordigd. Het beeld dat de expositie van Ensor geeft is dus alleszins representatief te noemen. Wat de tentoonstelling trou wens ook interessant maakt, is het gegeven dat veel van de tekeningen tot nu toe hoogst 5 H IK cüt «.s -. üANVRE3LJ\ 'vX, .V Groteske humor bijvoorbeeld, waarin excrementen niet zel den een rol speelden. Ensors joelend gepeupel smijt her haaldelijk met poep en braak sel naar de machthebbers. En wat te denken van een ets waarop geneesheren de stoel gang onderzoeken van Darius, de Perzische veldheer, die op een pot heeft plaatsgenomen? Ensors carnavalsstoeten en burleske humor worden in de tentoonstelling overigens niet in die sociaal-romantische context geplaatst. Verbazing wekkend genoeg. Wel wordt uitdrukkelijk gewezen op de onmiskenbaar autobiografi sche achtergrond ervan. En sor kende de attributen van het feest uit de souvenirwin kel van zijn moeder. Hier kocht men als herinnering aan Oostende grote kink hoornschelpen. r/Z Uitgestald liggen de snuisterij en uit moeders winkel. En fo to's van Ensor en zijn vrien den. Grappenmakerijen in de duinen: Ensor verkleed als chirurgijn in een klucht met" een vriend, 1892. De maskers/ zijn in zijn werk vanaf 1883 niet meer weg te denken.' Maar het carnaval van de schilderijen, de verklede, gè- zeten burgerij, is een ander- carnaval dan het volksfeest. Het is geen feest, het is een tragedie. ADELEI VAN DER VEL DEüj Ik James Ensor, 140 teke ningen en prenten, te zien in het Rijksmuseum in Aiq; sterdam tot 28 septembei 1987. Catalogus 35,- (in de winkel 45,-). Affiche van James Ensor voor een solotentoonstelling in Parijs, 1898/99. FOTO: PERS UNIE zelden getoond werden. Eén groot deel van het aanwezige materiaal is namelijk uit pri- vé-verzamelingen afkomstig. En wie na de tentoonstelling in Amsterdam ook de schilde rijen wil zien, kan behalve in Brussel en Antwerpen in Oos tende terecht. In deze bad plaats woonde Ensor met en kele korte tussenpozen vanaf zijn geboorte. Het huis aan de Vlaanderenstraat nr. 27 dat Ensor in 1917 betrok, is tot Ensormuseum ingericht. Kenmerken De stilistische en inhoudelijke variatie in Ensors werk, is een van de meest opvallende kenmerken ervan. Het kunst historisch verleden was voor hem zo zeer een bron van in spiratie, dat associaties met werk van anderen veelvuldig bij je opkomen. De tekening De Luiheid waarin hij onder meer zijn moeder en tante portretteerde, vertoont opval lende overeenkomst met de tekenstijl van Daumier. Bij het zien van Ensors Aanbid ding van de herders (1886), hoef je het letterlijke voor beeld niet te kennen om niet onmiddelijk met Rembrandt op de proppen te komen. Jeroen Bosch, Breughel, Ru bens, Michelangelo, Turner, Goya, Watteau, Gustave Doré het is een groot reservoir waar Ensor zijn voorbeelden uit put. En met alleen wijst zijn werk naar het verleden, het werpt ook zijn schaduwen vooruit. Naar Jan Toorop, le den van de Nabis (Denis, Ve- uillard) en naar het Duitse ex pressionisme van Emil Nolde. Ensor is een figuur waarin di verse stromingen samenko men. Tijdgenoten Veel van de voorbeelden die hem aanspraken en die hij letterlijk of minder letterlijk copieerde, kende hij uit kunsttijdschriften. Van tijdge noten als Monet, Renoir, Seu- rat en Whistier zag hij werk bij exposities die Les Vingt organiseerde. Les Vingt was een kunstenaarskring van so cialistische signatuur die door Ensor was mee-opgericht in 1883. In hetzelfde jaar stierf de grote vernieuwer in de kunst, Edouard Manet, die ook voor Ensor een belangrij ke voortrekker moet zijn ge weest. Manet had een revolutionaire daad gesteld met zijn schilde rij Déjeuner sur l'herbe (1863): hij had Rafaels weergave van het mythologische Paris-oor- deel in een eigentijdse omge ving geplaatst. Bovendien ge bruikt hij in het schilderij twee verschillende stijlen. Met deze middelen verbrak Manet de onaantastbaarheid van bepaalde beeldtradities. Elke kunstenaar uit het verle den kon een tijdgenoot wor den, zoals bleek in zijn bewer king van Titiaans Venus van Urbino. Ensor past hetzelfde procédé toe. Ze werd hij in het kielzog van Manet post modernist avant la lettre. Voorbeelden Het vrije gebruik van kunst historische voorbeelden was niet alleen een symptoom van culturele crisis. Het was ook een uiting van het welbewust individualisme van de moder ne kunstenaar. 'Ik James En sor', heet de tentoonstelling en catalogus. Dit heeft zeker zijn gronden. Ensor produ ceerde een grote hoeveelheid zelfportretten waarin hij meestal of held of slachtoffer is. Op het tentoonstellingsaffi che een reproduktie van een affiche dat Ensor maakte voor zijn eerste solo-tentoon- stellfhg in Parijs in 1898/99 figureert hij als slachtoffer omringd door demonen. Maar in de periode dat hij door critici veelbelovend werd genoemd, tekende hij zichzelf met trotse blik en met zijn hand wijzend naar zijn gezicht. Op de achterzijde schreef hii: 'Ik James Ensor'. Een sterke ego-gerichtheid kan hem bepaald niet ontzegd worden. In een toespraak zei hij: „Ik wil aan iedereen de mooie legende van het Ik ver tellen, het universele Ik, het unieke Ik, het dikbuikige Ik, van het grote werkwoord Zijn: Ik ben, wij zijn, gij zijt, zij zijn". En wie durft zichzelf ai te beelden als Christus, zo als Ensor deed in het schilde rij Ecco homo? Ensors sociale bewogenheid beperkte zich niet tot bewon dering voor Christus als wel doener. Het egoSme van de burgerij en de machthebbers, stelde hij op allerlei manieren aan de orde. Of dat nu was in een tekening van een visser sopstand, of in zijn portret van Leopold II, afgebeeld als bijziende. Ketelmuziek Mensenmassa's trekken veel vuldig over het toneel van Ensors werk. Hij beeldt het volk af als schelmen en boer tige types. Klein en rond. Ze doen denken aan Daumiers spotprenten voor het tijd schrift Le Charivari, de spreekbuis van Frankrijks so ciaal bewuste romantici. Te gen de achtergrond van de mislukte revolutie van 1830, hadden schrijvers als Victor Hugo het maatschappelijk en gagement ontdekt. Zij ver woordden het geweten van de burgerij en zochten een bond genootschap met de armen. te'- ff?' vCX Ensor als slachtoffer van de kunstkritiek, 1896. FOTO: PERS UNIE (ADVERTENTIE) BOEKHANDEL LEIDEN - LEIDERDORP OEGSTGEEST KATWIJK VOORSCHOTEN Japanse prijs voor Amsterdamse beeldhouwster AMSTERDAM De Amstej damse beeldhouwster Marg Zanstra heeft „The Speci Prize", een Japanse prijs van, miljoen yen (ruim 40.000 gi den) ontvangen. Zij kreeg onderscheiding voor haal werk „Turbulence" dat in M in Tokyo staat. In totaal dedeo 463 kunstenaars mee aan df vijfde Internationale Henó Moore Grand Prize Exhibi tion, georganiseerd door hel Hakone Open Air Museum m Tokyo. Uit de inzendingö werden 15 werken geselec teerd. LEIDEN ^NISSAN] ROELOFARENDSVEEN Lammenschansweg 128 Alkemadelaan 1 Tel. 071-310811 Tel. 01713-2866

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 6