Boymans-van Beuningen pakt
Holland in vorm groots aan
OMER
e
06
„Onderscheid tussen kunst en amusement aperte onzin"
'KUNST
KOOR UIT VS VOOR DE
TWEEDE MAAL IN VOORBURG
INDUSTRIËLE VORMGEVING TOT20 SEPTEMBER ZICHTBAAR
Hofvijver
kan niet
zingen
bioscopen
k)
IN h
EeidócSouaarit
VRIJDAG 26 JUNI 1987 PAGINA
Fred Astaire in besloten
kring begraven
LOS ANGELES Fred Astaire, de dinsdag
op 88-jarige leeftijd overleden danser en ac
teur, is woensdag in strikt besloten familie
kring begraven. Dat gebeurde op een kerkhof
in Los Angeles, in een graf waarin ook zijn
zuster Adèle - zijn eerste professionele dans
partner - en zijn eerste vrouw, Phyllis Potter,
werden bijgezet. Twee geestelijken baden aan
het graf, maar op verzoek van de overledene
werd er niet gesproken. Aanwezig waren al
leen Astaires weduwe, Robyn Smith, zijn 50-
jarige zoon Fred en 44-jarige dochter Ava en
haar man Richard McKenzie, en Hermes Pan,
de Braziliaanse choreograaf („Orfeu Negro"),
die een persoonlijk vriend van Astaire was.
Fred Astaire had niet gewild dat zijn kinderen
aan zijn sterfbed waren. „Ik wil niet dat ze
over me heengebogen dodenwake houden",
had hij volgens zijn tweede vrouw gezegd.
if
hi
Kunstverzamelaar exposeert
werken uit de Hermitage
LUGANO Baron Heinrich Thyssen Bornemisza, een
van de belangrijkste kunstverzamelaars in de wereld,
brengt van 9 augustus tot en met 15 november in zijn
villa in Lugano een expositie van 40 impressionistische
en post-impressionistische schilderijen uit de Hermitage
in Leningrad en het Poesjkin-Museum in Moskou. Op
zijn beurt exposeert de kunstverzamelaar baron Thys
sen van 4 augustus tot 19 september in beide Sovjetmu
sea 40 schilderijen van Van Eyck, Rubens en andere
meesters van de Zuid-Nederlandse school. De werken
uit Hermitage en Poesjkin zijn van Manet, Renoir, Cé-
zanne, Gauguin, Matisse en Picasso. Vorig jaar organi
seerde baron Thyssen een soortgelijke uitwisseling van
schilderijen. Zijn eigen verzameling omvat ongeveer
1600 werken. In Zwitserland is een heftige polemiek
ontstaan rond het plan van de baron om het grootste
deel van zijn verzameling onder te brengen in Madrid.
Nachtelijke
terugblik op
cultuur
DEN HAAG Onder de
titel „De nacht van het
nieuwe begin" wordt 30
juni in de Amsterdamse
Nieuwe Kerk teruggeke
ken op veertig jaar Neder
landse cultuurpolitiek.
Onder leiding van drs. J.
den Uyl spreken daarover
onder anderen Jan Blok
ker, Wim Crouwel, Albert
Dunning, Peter Schat,
Hugo Brandt Corstius en
Jan Fabre. Ook wordt de
NOS-documentaire „40
jaar Holland Festival" ver
toond. De nacht begint om
22.30 uur.
VOORBURG Zaterdagavond om 20.00 uur zal het Ameri
kaanse jeugdkoor „Ohio Honors Chorale" uit de staat Ohio voor
de tweede maal een concert geven ih de Oude Kerk aan de He
renstraat in Voorburg. Het koor, dal in 1985 een uitstekende in
druk maakte op het publiek in Voorburg, brengt wederom een
programma met klassieke koorwerken, Amerikaanse koormu
ziek, werken uit de hedendaagse literatuur en natuurlijk een
aantal bekende negro-spirituals. Organist Wim van der Panne
speelt ter afwisseling enkele koraal-bewerkingen van Ameri
kaanse koororganisten. Het koor bestaat uit jongeren van 16 tot
18 jaar, die alvorens te worden toegelaten een auditie hebben
moeten afleggen om te kunnen meedelen aan deze nieuwe con
certreis door Europa. Dirigent is Robert E. Moore. Het concert
staat onder auspiciën van de „Stichting Orgelconcerten Oude
Kerk", in samenwerking met organist Wim van der Panne. De
toegang tot het concert is gratis. Aan de uitgang zal een collectie
worden gehouden ter dekking van de onkosten.
Kinderboeken
meer verkocht
DEN HAAG Het (lichte)
herstel in de omzet van kin
derboeken, dat midden 1986
inzette, houdt aan. Deze
marktverbetering wordt aan
getoond in guldens en aantal
len boeken. Ook de groei van
het marktaandeel van litera
tuur (romans en gedichten) zet
door. Aldus becijferde de
Stichting Speurwerk voor de
boekverkoop in de laatste
kwartalen. Opgemerkt wordt
voorts, dat het aantal huishou
dens waarin zelden of nooit
een boek wordt gekocht, in
het eerste kwartaal van dit
jaar enigszins lijkt af te ne
men.
ROTTERDAM Wat in
het normale leven een
hooi-opgooier is, zo'n ge
weldig landbouwwerk
tuig dat met vijf schoe
pachtige spaakwielen het
hooi keert, wordt bij
Boymans-van Beuningen
een Zonnewagen, een
kunststuk, een pracht
van een industrieel ont
werp. Het gevaarte blijft
daar te bezichtigen tot 20
september, te midden
van honderden andere
industriële vormen, groot
en klein, onder het kop
je: „Tussen uitvinding en
ontwerp". Deze expositie,
die morgen wordt geo
pend, maakt deel uit van
een landelijke manifesta
tie „Holland in vorm"
waaraan vijf musea mee
doen ter gelegenheid van
Design 87, een interna
tionaal congres van
vormgevers dit najaar.
Uitgangspunt is Nederlandse
vormgeving vanaf 1945. Elk
museum koos daarvoor een
bepaald terrein. Boymans-
van Beuningen koos voor
produkten uit industriële en
professionele sectoren (ver
voer en transport, medische
apparatuur, huishoudelijke
apparaten, kantoor, land- en
tuinbouw).
Behalve Boymans in Rotter
dam doen mee het Stedelijk
museum in Amsterdam met
„Institutioneel ontwerpen"
en „Grafische vormgeving",
Gemeentemuseum Arnhem
met „Sieraden", Haags Ge
meentemuseum met „Ont
worpen voor de woning" en
Centraal Museum Utrecht
met „Gemengd nieuws". Alle
exposities duren voort tot ko
mend najaar.
Vormgeving
Wat Boymans-van Beunin
gen te bieden heeft, is geen
Hal in Boymans met stofzuigers, tv-apparatuur en scheerapparaten.
persoonlijk initiatief van di
recteur prof. Wim Crouwel,
bij wie industriële vormge
ving altijd in goede handen
is. „Maar mijn medewerking
heb ik natuurlijk ruimschoots
gegeven", zegt hij met leven
dig stralende oogjes. Dat de
huidige grote expositie over
twee verdiepingen precies in
zijn museum past, blijkt uit
de nauwelijks zichtbare over
gang tussen de permanente
uitstalling van de voorwer
pen in de eigen museumwin
kel en wat, als nieuw, wordt
geëxposeerd onder de titel
„Tussen uitvinding en ont
werp".
Crouwel: „Ja ja, dat geef ik
toe, er zijn heel wat dingen
in de museumwinkel die op
de tentoonstelling niet zou
den misstaan". En dat klopt
natuurlijk ook, want het mu
seum Boymans heeft een
goede naam hoog te houden
inzake industriële vormge
ving en dat levert tal van
aantrekkelijk vormgegeven
gebruiksvoorwerpen op.
Toch is er één levensgroot
verschil tussen die voorwer
pen en wat de tentoonstelling
biedt.
Bruikbaarheid
De vormgevers van alle spul
len die op de tentoonstelling
zijn te zien, zijn niet uitge
gaan van de gedachte: „En
laat ik er nu eens iets héél
moois van maken". Zij gin-
;en uit van de hoogst moge-
ïjke bruikbaarheid. Dat zo'n
zeer bruikbaar voorwerp ook
mooi kon worden gevonden,
was vers twee. Zoals daar
zijn: het staartstuk van een
vliegtuig, een truck, een tou
ringcar, een hijskraan, licht
druk- en kopieermachines,
een kas voor de teelt van pa
prika's, pacemakers, koffie
zetapparaten, scheerappara
ten, naaimachines en een
wand van (lege) bierkratten.
Boymans-van Beuningen
verbindt aan de expositie een
vouwblad, gewijd aan de Rot
terdamse haven. Niet omdat
Tandartsstoel: ook als industriële vorm te bewonderen.
de havenlucht zo lekker is of
omdat de haven zo goed is
vormgegeven, maar omdat
met een beetie goede wil en
een heldere kijk op de din
gen heel wat haventuig on-
derwerp zou kunnen zijn
voor een kreatieve blik. „Er
zijn geen drie, er zijn tiental
len soorten hijskranen", leer
de Robin Adèr namens Boy
mans. „Kijk maar goed, het is
allemaal heel mooi, er is on
gelooflijk veel te zien".
Vorm
Dat klopt natuurlijk. Achter
elk voorwerp heeft een mens
gestaan die een praktische
gedachte vorm moest geven;
neel letterlijk. Soms maakte
die ontwerper er iets moois
van, opzettelijk of niet En
soms moet de argeloze wan
delaar of opvarende zelf iets
doen met zijn creatieve kijk-
vaardigheid: dan wordt een
rode hijskraan een machtige
spin die heerszuchtig afsteekt
tegen een blauw met witte
lucht en maar zó tot onder
werp van een modern schil
derij kan fungeren.
Boymans toont nu van die
voorwerpen waarvan soms,
door de beperkte ruimte van
een museumzaal, maar een
deel kan worden getoond:
van een reusachtige grijper
slechts de grijpbak, het
staartstuk van een vliegtuig,
een vrachtwagencabine.
Maar er is meer te zien. Die
scheerapparaten bijvoor
beeld, de stofzuigers of de
broodroosters. Hondetrouw
staat er bovendien nog bij of
het desbetreffende apparaat
nog in produktie is of niet;
van de voorwerpen zijn er
tientallen bijeengebracht en
daaruit blijkt, ook door de
juiste rangschikking van die
apparaten, dat door de jaren
heen niet alleen de techniek
voortschreed, maar ook de
vormgeving. Zo'n eerste
scheerapparaat deed gewoon
z'n werk. Maar een soortge
lijk apparaat van vandaag of
morgen, is al een reclame
boodschap op zichzelf: het
suggereert door z'n vorm al
een akelige gladheid, nog
voor een baardhaar is aange
raakt
Hollands
Wim Crouwel heeft bij het
uitzoeken van de voorwer
pen op zijn tentoonstelling -
en zijn medewerkers met
hem - het accent gelegd op
het „typisch Hollandse ont
werp. Bestaat er dan in dit
verband iets typisch Hol
lands? Crouwel aarzelt. „Niet
onmiddellijk als zodanig her
kenbaar. Maar termen als
strak, dun en sierlijk zijn wel
van toepassing. Wat de expo-
site betreft kan ik echter vol
houden dat we uitsluitend
Nederlandse fabrikanten
hebben opgezocht".
De aard van het onderwerp
FOTO: PR
levert méér op dan een over
zicht van vormen. Niet alleen
zal de bezoeker van de ten
toonstelling nog lange tijd
daarna op straat tal van din
gen tegenkomen, die opeens
interessant van vorm blijken
te zijn; want zover brengt de
tentoonstelling hem volgens
bedoeling wel.
De tentoonstelling levert di
rect al resultaat, wanneer de
bezoeker in opperste verruk
king het dashboard van het
eerste personendafje inspec
teert. Was eerst die Daffodil
al een ruime blik waard, la
ter volgt de overrompeling
van dat schattige instrumen
tenpaneeltje zonder instru
menten, behalve de kilome
terteller en twee minuscule
pookjes.
Muur
En erger nog: misschien staat
de bezoeker voor het eerst
van z'n leven stil bij een
reusachtige muur van gele
bierkratten, alsof het hier
een laat meesterwerk van
Rembrandt betreft. En zo is
er nog veel meer te bewon
deren, waarover later op
straat kan worden nagegie-
cheld: heb ik in extase staan
kijken naar een broodroos
ter? Ja, dat hebt ge. Waarmee
de inrichters precies hebben
bereikt wat ze wilden berei
ken: oog voor het gewone,
waar iets ongewoons mee aan
de hand is. Als je héél goed
kijkt.
FRITS BROMBERG
In het kader van de kunstmanifesta
tie De Haagse Zomer „Hoe klinkt de
Hofvijver?". Woensdag- en donder
dagavond.
Het is een bekend feit dat wa
ter en electriciteit elkaar
slecht verdragen. Dat was dan
ook het grote probleem van
het project„Hoe klinkt de Hof
vijver?", omdat alle stroom
van grote provisorisch afge
dekte generatoren kwam en
de orgelpijpen via een grote
compressor van de nodige
luchtdruk moesten worden
voorzien. Door de harde wind
op de woensdagavond stoof
het water van de fontein wel
iswaar meer dan voldoende
om de eronder gespannen en
electrisch geladen snaren ex
plosief te laten klinken, maar
Michael Collins en zijn be
sproeide electrische appara
tuur op de wal waren wel re
gelmatig op de rand van kort-,
sluiting.
Toch kregen de ruim 300 luis
teraars nog heel wat te horen
van Collins tape muziek en
vooral van de snaren die van
af het eiland klonken. Het
leek of het eiland de vulkaan
de Krakatau was en als een
krater pruttelend en bruisend
zijn lava uitbraakte.
Extra bizar was het moment
waarop Paul Panhuysen als
een Peter Pan uit de bosje te
voorschijn kwam en vokalise-
rend met de snaren mee ging
zingen. Zij die zich per boot
lieten overzetten konden op
het eiland een romantische
rondwandeling langs de aldaar
opgestelde orgelpijpen maken
en het grote rondzingende ak-
koord van iedere plaats anders
beleven.
Door de regen kon dat gister
avond niet herhaald worden,
evenmin als de grootscheepse
belichting. Horst Rickels kon
zijn kiezelsteeneiland niet op
bouwen en evenmin zijn zelf-
drijvend eiland. In plaats daar
van construeerde hij een or
gelpijp-rondje op de wal dat
een veeltonig akkoord produ
ceerde met wisselende accen
ten voor wie er omheen liep.
Intussen zaten Paul Panhuy
sen en Johan Goedhart in een
bootje onder hun snaren en
streken die met een enorme
strijkstok aan waardoor zaag-
tonen zich door het sputteren
de vulkaangebraak een weg
baanden. Wie tussen orgel en
snaren stond en misschien ook
nog een vochtig vleugje hash
inademde kon zich ver buiten
onze rationele wereld wanen.
Die indruk werd nog versterkt
toen er enige verlichte nevel
wolken van de langzaam uit
dovende vulkaan opstegen en
langzaam verwaaiden. De ra
tio keerde terug toen de fon
tein om elf uur uitging én
daarmee de vulkaan ook acuut
ophield en alleen het orgelak
koord overbleef.
Jammer, want dit waren
slechts moedige fragmenten
van iets dat met een ter elfder
ure afgezegd orkest en met
lichteffekten tot een grootse,
direct op de omgeving geënte
happening had moeten uit
groeien. Hoe de Hofvijver
klinkt weten we nu nog steeds
niet, wel dat het eiland over
onverwachte vulkanische
krachten blijkt te beschikken.
ERIK BESIER
JACQUES KLÖTERS MAAKTE BOEK OVER 100 JAAR AMUSEMENT
AMSTERDAM De
waarde van het amuse
ment is altijd onderschat.
Ten onrechte, want het
heeft grote emotionele
waarde. Bovendien geeft
het een beeld van de le
vende opvattingen en de
heersende mentaliteit. Het
is daarmee een soort spie
gel van de tijd.
Bevlogen praat Jacques Klö-
ters, „amusementsdeskundige"
bij het Nederlands Theater In
stituut in Amsterdam, over het
onderwerp waar hij al 15 jaar
intensief mee bezig is: het ont
staan en de groei van het amu
sement in Nederland.
Ter gelegenheid van het 100-
jarig bestaan van Carré en het
feit dat Amsterdam dit jaar
Culturele Hoofdstad van Euro
pa is, stelde hij deze geschiede
nis op schrift. Op 1 juli wordt
het boek „100 jaar amusement
in Nederland" bij de opening
van de gelijknamige tentoon
stelling over dit onderwerp in
de voormalige stallen van Car
ré gepresenteerd.
Een primeur, want nooit eer
der werd de totale geschiede
nis van het Nederlandse amu
sement - de pretentieloze
kunst van het laten lachen,
huilen, troosten en het doorge
ven van een boodschap - be
schreven. In zijn boek regis
treert Klöters de veranderen
de samenleving in het midden
van de vorige eeuw, de be
hoefte aan een andere organi
satie van het vermaak dan de
aloude kermis en de amuse-
mentsvormen die daaromheen
bestonden en de bloeitijd van
het kritische cabaret, de nieu
we houding tegenover de
overheden, satire, kritiek en
protest. Circus, kermis, varié
té, revue, volkstoneel, cabaret,
operette en musical, al deze
genres worden in de context
Louis en Rika Davids ten tijde van hun doorbraak. De foto komt
uit het boek „100 jaar amusement in Nederland".
FOTO: PR
een stukje „discriminatie"
waaronder het amusement
steeds heeft geleden: het alle
daagse en gewone karakter er
van maakte het als kunstvorm
niet geaccepteerd. Dat heeft
echter vooral een historische
oorzaak.
Van oorsprong hebben de be
oefenaren van het amusement
en de toneelkunstenaars de
zelfde achtergrond: het waren
rondreizende families die nau
welijks konden lezen en schrij
ven. Pas rond de eeuwwisse
ling ontstond een scheiding
toen sommige groepen pro
beerden het toneel op een ho-
fer en kunstzinniger plan te
rijgen. Er werd zelfs een to
neelschool opgericht en het
opleidingsniveau van de to
neelspelers werd al snel beter.
De kJoof tussen theater en
amusement groeide. „De to
neelspeler las boeken, terwijl
de mensen uit het amusement
bij voorbeeld oefenden om op
één vinger op een kogel te
van de tijd geplaatst en door
middel van onder andere an-
nekdotes en teksten van lied
jes en sketches belicht.
Klöters maakte daarbij een
keuze uit de ongeveer 6.000
boeken, 20.000 liedjes, 10.000
foto's en meters knipsels en
recenties over dit onderwerp
die in het archief van het Ne
derlands Theater Instituut lig
gen opgeslagen. Tijdens zijn
zoektocht naar het verleden
van het amusement trof hij
ook belangrijke „schatkamers'
aan in de diverse gemeentear
chieven in het land.
Was voor veel musea en offi
ciële instellingen op het kunst
en cultuurgebied het amuse
ment vaak niet de moeite
waard om er veel over te ver
zamelen, voor gemeentelijke
archieven is alles even belang
rijk: het kunstzinnige belang
prevaleert daar niet boven an
dere belangen, aldus Klöters.
Hij wijst daarmee meteen op
kunnen staan", illustreert Klö
ters.
Voor amusement had ie vol
gens hem ook eigenlijk geen
opleiding nodig. Om een rol in
een opera te vertolken zijn
muzikaliteit en zangkunst een
vereiste. Voor cabaret daaren
tegen hoef je helemaal geen
geschoolde stem te hebben om
toch succesvol een muzikaal
nummertje ten gehore te bren
gen.
Publiek
Een ander verschil tussen
„echte kunst" en amusement
is dat bii laatstgenoemde vorm
het publiek „de baas" is. Het
idee van „de mensen hebben
ervoor betaald en hebben dus
recht op een leuke avond".
Het meest belangrijke onder
scheid tussen beide vormen is
echter het financieel-economi-
sche aspect.
Theater werd na de oorlog
door de politiek belangrijk ge
noeg gevonden om het te sub
sidiëren. Amusement daaren
tegen wordt beschouwd als iets
dat niet gesteund, maar juist
„geplukt" dient te worden en
waar zelfs ook veelal belas
ting, de zogenoemde vermake
lijkheidsbelasting, over betaald
moest worden.
„Neem Snip en Snap destijds.
Die hebben echt miljoenen
Idens vermakelijkheidsbe-
gul<
last
lasting betaald in de loop der
jaren. Als René Sleeswijk nog
geleefd had, had hij vast ge
claimd met zijn revues een be
langrijk deel van de Stopera te
hebben betaald", lacht Klöters.
Hij vindt het overigens aperte
onzin dat de overheid het on
derscheid tussen kunst en
amusement zo benadrukt door
„a priori" niet met geld over
de brug te komen als er het
naamkaartje „amusement" op
zit.
Te meer omdat de laatste jaren
toneel en amusement steeds
meer met elkaar verweven
zijn. Het toneel verwerkt veel
„amusements-elementen", zo
als circusactige optredens en
dergelijke, in zijn produkties.
Een verandering die onder an
dere door Bertolt Brecht, „die
zeer gefascineerd was door het
amusementswezen" is ingezet.
Klöters: „Het is daarom tegen
woordig niet goed meer uit te
maken of er spfake is van
amusement of kunst. Het he
dendaags theater is een collage
van technieken, waarbij veel
gebruik wordt gemaakt van de
moderne mythes. En dat is al
lemaal afkomstig uit de amu
sementscultuur".
Echte kunst
Tegelijkertijd krijgen veel vor
men van amusement ook een
steeds „hoger" niveau. „Goede
amusementskunst blijkt, daar
waar het het gewone- en inci
dentele karakter overstijgt,
echte kunst te zijn die een die
pe indruk maakt". Daar mag
de overheid ook best van door
drongen zijn en er iets voor
doen om het te behouden,
meent hij.
Klöters denkt daarbij aan bij
voorbeeld het beschikbaar
stellen van garantie- en pro
jectmatige subsidies voor amu-
sementsprodukties. „Het ma
ken van amusement kost on-
zettend veel geld. Daar be
schikken veel jonge amuse
mentsmakers nu eenmaal niet
over. Velen worden daardoor
rechtstreeks in de armen van
de commercie gedreven en ge
dwongen zichzelf te „verko
pen" bij allerlei spelletjespro
gramma's".
Hij pleit er daarom voor dat
amusementsmakers ook een
kans krijgen door voor hen
ook een vorm van ondersteu
ning mogelijk te maken. Klö
ters: „Zeker gezien het feit dat
het amusement in de loop der
jaren toch een heel eigen
plaats heeft weten te verove
ren. Dat heeft de geschiedenis
toch wel duidelijk gemaakt".
EDITH VAN ZALINGE
en
Voor een uitgebreic
agenda, ook voor de k<
mende dagen, raadplej
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van dez*»-
krant.
P EK
org-
iet
vlei
n
i d.
eric
lav
i.
ALPHEN AAN DEN RIJN E
ROCINEMA I (Van Boetzela* R
straat 6. tel. 01720-20800): P(
ce Academy IV (al). 18
21.30. za. zo. wo. ook 13.45.l'P
ook 16.15. EUROCINEMA en
Crocodile Dundee (al); 18.3 :nn
21.00. za. zo. wo. ook 13.30.1
ook 16.00. EUROCINEMA
The Fly (16); 18.45, 21.15. <x
16.15. Peter Pan (al); za. zo.
14.00. EUROCINEMA
Name of the rose (16); 18.3
21.15. za. zo. wo. ook 13.30.
ook 16.00.
NACHTVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA I:
(18); za. 24.00. EUROCII
II: Crocodile Dundee (al);
24.00. EUROCINEMA III:
Fly (16); za. 24.00. EUR0<
NEMA IV: Sexboot (18);
24.00.
LEIDEN e LUXOR (Stations*
19. tel. 071-121239)^ Police^ Ac Jj,
m«
demy IV (al); 19 00, 21*""""
zo. wo. ook 14.30. LI DO tinf
STUDIO (Steenstraat 39. I
124130): In de naam van i
roos (12); 14.30. 18.45, 21.1 'erS
Black Widow (al). Wanted
or alive (16), Platoon (16). Tl
14.3 f*
color of money (16);
19.00, 21.15. TRIANON (Br«
straat 31, tel. 123875): De as
slag (al); 14.30, 19.00; Hanm
and her sisters (al), 21.1 ien
REX (Haarlemmerstraat 5
tel. 071-125414); Stimulsl
(16); 14.30, 19.00, 21.15.
NACHTVOORSTELLINGEN
REX: Bordello (18); vr. t
23.30.
NOORDWIJK LIOO THEATE
(Pr. Bernhardstraat 56,
01719-12800): Geen opgave.
«der
gac
KATWIJK CITY THEATER
(Badstraat 30, tel. 01718-7407!
Act ol Vengeance (12);
19.00. vr. 19.00, 21.15. za. i
wo. 14.45, 19.00, 21.30. ma.'
21.15. Perverse Gravin (18);
14.45, 21.15. vr. 14.45. ma.
19.00. CITY THEATER II: Cliievi
Paradise (al); do. vr. zo. 14.4
19.00, 21.15. za. ma. dl. wT.
19.00, 21.15. Repelsteeltje (a
za. wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWA d.
(tel. 01717-4354): The golda
child (al); do. t/m wo. 19.0 efc
Fantasia (al); do. t/m zo. 21.1 [0
Terug naar Oegstgeeat (12);
di. wo. 21.15.
po
pcc
II
pre
tui,
KINDERVOORSTELLING
Dunderklumpen; za. zo. *vn
14.00. De speurneuzen (alk a
zo. wo. 15.45.
kit
WASSENAAR e ASTRA (t< ter
lei
01751-13269): Startrek IV (I
do. t/m zo. 20.00. za. zo. via
14.00. Belly Blue (12k me. l/l"11
wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Startrek IV; za. zo. wo. 14.00. |jt
20ETERMEER PROM EN AO tel
1,2,3 (Promenade 7, tel. 07!
511313): Police Academy 4 (al
do. ma. dl. 20.00. vr. 19.0i
21.30. za. zo. 14.00, 19.01
21.30. wo. 14.00, 20.00. Cr«
dile Dundee; do. ma. dl. 20.0
vr. 19.00, 21.30. za. zo. 14.0
19.00, 21.30. wo. 14.00, 20.0
Back to school (alk do. ma. d
wo. 20.00. vr. za zo. 19.0
21.30. Bambl; za. zo. wo.
DEN HAAGe ASTA 1 (Spul 1
tel. 463500): Raw deal (11
14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.31
16.00, 19.00, 21.30. e ASTA i
Defence of the realm (19
14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.3?
16.00, 19.00, 21.30. e ASTA
The French lieutenant's v
(16); 14.00, 18.45, 21.31
13.15, 16.00, 18.45,
BABYLON 1 (Winkel
Babylon, tel. 471656k One f
over the cuckoo's neat (11
14.00, 18.45, 21.30. ZO. 13.31
16.00, 18.45, 21.30. BABYL0I
2: Black widow (al); 14.0CF E
19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.01
19.00, 21.30. BABYLON 3
Children of a lesser god (all
14.00, 18.45, 21.30. za. zo. wo T
18.45, 21.30. CINEAC 1 (Bul
tenhof 20, tel. 630637): Pol*
academy IV (al); 14.00, 18 45 h
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45 t
21.30. CINEAC 2: Pistool j
(16); 14.00, 18.45, 21.30. 20
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. O t
NEAC 3: Dangerously clow j
(16); 18.45, 21.30. do. vr. ma. dl
ook 14.00. EUROCINEMJ5 I
(Leyweg 910, tel. 667066k Th» o i
color purple (al); za. wo. 20.00 5 I
zo. 16.00, 20.00. over, dag
13.30, 20.00. METROPOLE I 0 I
(Carneglelaan, tel. 456756): Till 1
morning after (16); 14.00, 18.45 i
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45 I
21r30. METROPOLE 2: 14.01 I
18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00 I'
18.45, 21.30. ma. 14.00, 20.30
Filmzomerfestival 87. Hair (13)
do. Una giornata particulan
(16); vr. Tootsle (al); za. Un dl
manche a la campagne (16k zo 0
A passage to India (12k
Plenty (al); di. Ruthless peopb
(al); wo. METROPOLE 3: Dl
naam van de roos (16k 14.00
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00 5
18.45, 21.30. METROPOLE 4
Platoon (16); 14.00, 18.45, 21.30
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30 0
METROPOLE 5: A room wHt
a view (16); 14.00, 18.45, 21.30 0
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30 0
ODEON 1 (Herengracht 11
tel. 462400k Firewalker (12! 0
13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15
16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3
Police academy 4 (al); 13.45
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00
18.45, 21.30. ODEON 3: Blad
moon slsing (16); 13.45, 18.45
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45
21.30. ODEON 4: The gold*
child (12k 13.45. 18.45, 21.30
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21 30
LE PARIS 1 (Kettingstraat 12b
tel. 656402): Speriamo che sk
femmlna (al); 12.15, 14.30
16.45, 19.00, 21.15. (ZO. VA
14.30). LE PARIS 2: LovSfl
lane (18); dag. v.a. 12.15. zo. VA
13.45. LE PARIS 3: Every wo
man has a fantasy (18); dag. v.»
12.30. zo. v.a. 14.00.
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1: Police academy*
(16); za. 00.15.# CINEAC 2: PN
toon (16k za. 00.15. CINEAC
3: Sex achter tralies (18k
00.15. EUROCINEMA: Hel*
maal In je blootje (18k Zi
00.02.
KINDERVOORSTELLINGEN
BABYLON 3: De troetelbeer
tjes 2; za. wo. 14.00. zo. 13.30,
16.00. CINEAC 3: Bambl;
wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00
EUROCINEMA: Peter Pan; z»
zo. wo. 14.00.