De meester kiest voor rap en rock Cabaret als uitputtingsslag Residentie Orkest in de ban van nieuwe zaal 'KUNST Caidóc Souoant Huisman-museum meest bezocht BOWIE ALS BOWIE IN UITGEBALANCEERD ROCKTHEATER bioscopen MAANDAG 1 JUNI 1987 PAGINA 6 Het orkest Jazzconcours in Breda eindigt internationaal BREDA De finale van het con cours voor amateur jazzorkesten tij dens het zeventiende oude stijl jazz festival te Breda wordt een interna tionale aangelegenheid. De jury heeft vier orkesten voor de finale van zondagmiddag geselecteerd. Dat zijn de Jazzin Babies uit West Ber lijn, de Red Beans Jazzers uit het Italiaanse Florence, de Two Banjos Jazzband uit het Zwitserse Luzern en de Sunnyside Jazzband uit Amersfoort. De jury onder leiding van Pim Kras stelde dat het hoge muziekale peil van vorig jaar ook dit jaar bereikt is. Bandlid Beastie Boys opgepakt wegens mishandeling LIVERPOOL Adam Horovitz, lid van de Newyorkse popgroep Beastie Boys, is formeel beschuldigd van mis handeling na een rel die een abrupt einde maakte aan een optreden van de groep in Liverpool. De groep beko gelde het publiek met flessen en an dere voorwerpen, waardoor vier fans gewond raakten. Horovitz zou van daag worden voorgeleid. Vijf fans werden gearresteerd wegens openlijke geweldpleging en op borgtocht vrijge laten. The Beastie Boys, bekend om hun gewelddadig optreden, trekken ondanks dat imago overal uitverkoch te zalen. John Landis vrijgesproken van dood door schuld LOS ANGELES De Amerikaanse film regisseur John Landis en vier van zijn medewerkers zijn niet schuldig bevonden aan de dood van de acteur Vic Morrow en twee acterende kinderen op de set van de film „The Twilight Zone" in 1982. Tijdens de opnamen stortte een helikopter boven op de acteurs. Volgens de rechtbank was het ongeluk echter niet te voorzien. Vol gens de aanklaagster waren veel getuigen a charge niet bereid te getuigen, uit vrees dat zij door hun werkgevers de laan zou den worden uitgestuurd als zij tegen Lan dis getuigden. Volgens haar was Landis wel degelijk schuldig, omdat deze veel te ver ging in zijn streven naar realistische opnamen waar vroeg of laat ongelukken van moesten komen. Sovjetpianist wint Elisabeth-concours BRUSSEL De 28-jarige in de Sovjetunie opgeleide Andrej Nickolski heeft het internationale Koningin-Elisabethconcours 1987 voor piano gewonnen. De winnaar van het Elisabethcon- cours is een pianist die zich naar de mening van muziekcritici onderscheidt door een zeer persoonlijke stijl. In 1979 won hij al een tweede prijs op een andere internationale wedstrijd en een derde tijdens de pianistenwedstrijd in München (West-Duits- land). De in 1959 in Moskou geboren Nickolski debuteerde in 1977. In 1983 verliet hij de Sovjetunie en ging.hij in München wonen, waardoor hij officieel statenloos werd. In 1984 gaf hij zijn eerste concert in de Koningin-Elizabethhal in Londen. Hij kreeg in de nacht van zaterdag op zondag behalve een oorkonde een geldbedrag van 300.000 frank (ruim 16.000 gulden). De uit 17 leden bestaande jury kende de tweede prijs toe aan de jongste deelnemer, de 22-jarige Japanner Akira Wakabayashi. Als derde kwam uit de bus de 28-jarige Westduitser Rolf Plagge. De 23-jarige Belg Johan Schmidt eindigde als vierde in de wed strijd die de gehele week duurde en via de televisie werd uitge zonden. Begin mei had de jury de 12 deelnemers geselecteerd uit 76 kandidaten die uit 25 landen afkomstig waren. Andrej Nickolski. JONGERE GARDE WINT HARTEN PUBLIEK IN CABARET MARATHON ROTTERDAM Het Rotterdamse Luxor-thea- ter gistermiddag. Terwijl Joost Prinsen en zijn pia nist Dick van der Stoep een deel uit hun program ma „De firma List en Be drog" brengen, ligt op de trap in het theater een vrouw half opgerold te slapen. Bezoekers doen de grootste moeite bij hun pogingen een zitplaats te bereiken haar slaap niet te verstoren. Ze kunnen gerust zijn, want zelfs de nasale en snerpende stem van Prinsen, normaal toch goed voor een hevig ver langen naar oordopjes, kan haar niet aan de ar men van Orpheus ontruk ken. De vrouw behoorde tot het naar schatting tweehonderd vijftig man tellende legioen, dat de Cabaretmarathon 1987 van begin tot einde uitzat. Een huzarenstukje, zelfs als daarbij even weggedommeld werd. Van zaterdagmiddag vier uur (Freek de Jonge) tot zondag middag zelfde tijd (Paul van Vliet) kreeg het publiek maar liefst 43 cabaretgroepen en -so listen voorgeschoteld. Van de 932 zitplaatsen in het Luxor- theater bleef er niet één on verkocht, maar slechts een deel beleefde deze uitputtings slag van begin tot einde mee. Het was een publiek waarvan elke cabaretier vermoedelijk droomt. Zelden zullen de caba retiers zo enthousiast zijn ont haald als afgelopen weekein de, zelden zullen zoveel ova ties in zo'n betrekkelijk korte tijd door het theater gegalmd hebben. Waarbij met name het „onbekend talent" zich in de goedgunstigheid van dat pu bliek mocht verheugen. Het waren namelijk niet zo zeer de grote namen die de aandacht trokken, alswel de voor velen nog onbekenden als Peter Lusse, Herman Fin kers, Marijke Boon, Sjoukje Dijkstra, het duo Zindroom, de Berini's en Mon Cherie en de •Herenflikken. Zij konden het zonder ook maar enige géne opnemen tegen een grote ver scheidenheid aan „gearriveer de" cabaretiers, variërend van Mini en Maxi tot Purper, en alles wat daar tussenin ligt. Het cabaret in Nederland bloeit als nooit tevoren, zo m?g uit'deze uitputtingsslag gecon- Herman Finkers, met zijn droge humor een van de hoogtepunten van de Cabaretmarathon. FOTO: ARCHIEF cludeerd worden. De invloed van de cabaretfestivals in Delft en Leiden, waarvan de winnaars dit weekeinde ook optraden, is nog steeds groei ende, de belangstelling van groepen en solisten die daarin willen optreden eveneens. De goodwill die met hun prijswin nende optredens in de festivals wordt gekweekt, wordt on middellijk geïnvesteerd in contacten met mensen als Haye van der Heyden, Adel- heid Roosen en Ivo de Wijs, die met hun adviezen al van heel wat ruwe diamanten fraaie briljantjes wisten te ma ken. Een proces waarvan de Cabaret-marathon de vruch ten plukte. De bravoure waar mee zij dit weekeinde het pu bliek benaderden, hun timing en de teksten maakten het bij na onvoorstelbaar dat de meeste nog maar een paar jaar bezig zijn. Wanklanken waren er zowel letterlijk als figuurlijk nauwe lijks te beluisteren in Rotter dam. De enige negatieve prijs die je bij zo'n gebeuren als or ganisatie betaalt is dat het tij dens de optredens een drukte van belang is van komende en gaande mensen. Niemand was gebonden aan zijn plaats, waardoor voor velen minder boeiende acts nog wel eens werden verstoord door een over de trappen struikelend publiek. Maar de belangrijkste vraag, of het publiek na tientallen uren cabaret nog de energie kon opbrengen om te lachen, ontroerd te worden, kritiek te waarderen of mee te zingen, werd gisteren positief beant woord. De vrees van de orga nisatie dat bepaalde groepen en solisten ten onder zouden gaan in een algemene verzadi ging bleek ongegrond. Zodat ook Paul van Vliet, die met „zijn" theater Pepijn talloze ionge cabaretiers de gelegen heid gaf zich te presenteren, als hekkesluiter mocht meede len in de algemene waardering voor dat vak cabaretier. Wie er niet bij was en ook de mara thonuitzending van de KRO op de radio niet heeft gevolgd, kan op de zaterdagen 12, 19 en 26 september de schade inha len door te kijken naar de sa menvattingen die de de KRO- TV van het programma maak te. KOOS VAN WEES LEEUWARDEN Het door particulieren opgezette Jopie Huis man-Museum in Workum was vorig jaar veruit de best bezochte attractie in Friesland. Met 102.000 bezoekers kreeg de schilderij en-expositie van Jopie Huisman meer dan twee keer zoveel be langstelling als het Nederlands keramiek-museum Het Princes- sehof in Leeuwarden. Alle musea samen trokken in Friesland bijna 700.000 bezoekers, 130.000 meer dan in 1985. Uit het jaar verslag van de Friese VVV blijkt verder dat de belangstelling voor goedkope vormen van toerisme is toegenomen. Met name logeren-inclusief-ontbijt op een boerderij mag zich in meer po pulariteit verheugen. Het aantal overnachtingen op de 66 adres sen steeg vorig jaar tot vijfduizend. David Bowie tijdens zijn openingsnummer van de „Glass Spider-tour", met telefoonhoorn in de hand. FOTO: ANP Zoals ook zijn laatste elpee „Never Let Me Down" laat horen, kruipt David Bowie niet langer in de huid van anderen. Tijdens het eerste concert van zijn wereldtour nee, die hem over zes conti nenten voert, kreeg het pu bliek zaterdag in de Rotter damse Kuip dan ook geen Ziggy Stardust-, noch een Thin White Duke-vermom- ming voorgeschoteld. Zelfs de witgekuifde Bowie uit 1983 was niet aanwezig. Wat de toeschouwer tegenover zich vond, was de vitale 40- jarige rock-artiest Bowie. Hoewel nog niet helemaal geschoond van de laatste on effenheden is „The Glass Spider Tour" een veelal im ponerende gebeurtenis, die een mengeling van dans en rap rock laat zien. De show, waarvoor Nona Hen- dryx werd ingehuurd als op warmertje, is prachtig van opbouw. Muzikaal staan de composities van „Never Let Me Down" centraal, maar David grijpt ook terug naar hits van weleer als „Heroes", „Fame" en „Fashion". Visueel worden de songs om kleed door veelal wild bewe gende dansers. In het eerste deel van de meer dan twee uur durende show krijgen zij alle ruimte. Wanneer de nacht inzet neemt de prach tig uitgebalanceerde licht show, deze taak over. Het geheel speelt zich af on der een „glazen", kleurrijke spin, die met zijn naar bene den hangende, verlichte po ten het dak van het podium vormt. De musici dalen aan het begin van het concert vanuit zijn buik af. Ook een in rood pak geklede Bowie volgt terwijl hij met een tele foonhoorn in zijn hand het ti telnummer van deze concert- reeks zingt. Op twee video schermen, aan beide zijde van het podium dat de over blijfselen van een web ver toont, is het geheel te volgen. Toch zal het publiek op de tribunes het nodige hebben gemist. De beelden, hoe in drukwekkend ook geregis seerd, toonden voornamelijk de bewegingen van Bowie, waardoor veel van de knap door Tony Basil uitgedachte danspassen verloren gingen. Er is waarschijnlijk de intie me sfeer van een zaal nodig om het spektakel voor ieder een tot zijn recht te laten ko men. Na de overdonderende en tree waarbij het nummer „Glass Spider" door middel van een rap wordt gekoppeld aan de single „Day-in Day- „Tha Glas» Spldar Tour" mat Da vid Bowia (zang, gitaar), Petar Frampton (gitaar), Carloa Alomar (gitaar), Richard Cottla (toataan), Erdal Kizilcay (synthesizers) Car mine Rojas (basgitaar) an Alan Childa (drums). Dansara: Toni Ba sil, Viktor Manoai, Malissa Hurley, Spazz Attack, Stephen Nichols en Constance Maria. Feyenoord Sta dion, Rotterdam. Zaterdag en zon dag. Voorprogramma Nona Hen- dryx. out" volgt de eerste opwin ding wanneer Bowie voor „Bang Bang" een meisje uit het publiek haalt om mee te dansen. Ze ontpopt zich al snel als een elegante danse res. Het blijkt Constance Ma rie te zijn, die deel uitmaakt van de dansgroep van Tony Basil. Deze choreografe deed in 1981 van zich spreken door de opvallende video- produktie „Word Of Mouth", waarvan ook een door haar gezongen elpee verscheen. Op het podium gaat het er tijdens het concert niet echt zachtzinnig aan toe. De dan sers combineren klassieke danspassen met de snelle be wegingen die veel rappers zich eigen hebben gemaakt. Veel teksten, die aan* het be gin van het concert de songs met elkaar verbinden, zijn eveneens in een rap-jasje ge stoken. Ook David Bowie ontkomt niet aan de rauwe aanpak. Zo wordt hij tijdens „Fashion" wild heen en weer geslingerd. Op een van de tribunes is dan inmiddels een levensgroot doek uitgevou wen waarop het hoofd van een zingende David Bowie met de tekst „Greetings from Asten". Gas terugnemen Veel gelegenheid om mee te zingen geeft de rock roll- ogende Bowie niet. Dat ge beurt pas aan het eind van het festijn, wanneer hij het publiek aanspoort mee te klappen. Bowie blijkt te heb ben gekozen voor een aan eengesloten muzikale show, waarbij hij strak wordt bege leid door een magistraal mu sicerende groep. Hij neemt daarbij ook zelf nauwelijks gas terug. Hoogstens als hij zich even moet verkleden en het roer overgeeft aan de dansers en muzikanten. Er zijn prachtige uitvoerin gen van onder meer „Loving The Aliens" en „Absolute Be ginners", het titelnummer van de film. Het publiek rea geert met applaus en zingt vervolgens de eerste couplet ten mee van het met gejuich ontvangen „Let's Dance" en „Fame". Als de avond is ge vallen verlichten honderd^ wegwerp-aanstekers de Kuip ter ondersteuning van „Shi ning Star". Het lijkt een ster renhemel op aarde. Het duurt meer dan een uur voordat Bowie voor het eer ste het publiek toespreekt met een „Hallo Rotterdam". Dan neemt hij even de tijd om zijn groep voor te stellen en barst vervolgens los met „Beat Of Your Drum". Mond-microfoon Het duurt even voor het ge luid optimaal functioneert en de mond-microfoon die hij soms gebruikt om zijn han den vrij te hebben, geeft niet altijd een optimale weergave van het gebodene, maar het zijn slechts miniscule min puntjes in het goed draaiende Bowie-circus. Wie zich het meest uitleeft, is gitarist Pe ter Frampton, die de compo sities voorziet van vlijm scherpe soli. Zijn spel staat in schrille tegenstelling tot de achtergrondvocalen van de groep. Deze zijn niet zo sterk. Voor dat onderdeel van de show mist Bowie de broertjes Frank en George Simms, die hem op zijn tournee in 1983 begeleidden. Dat het een ech te rock rollshow is, wordt halverwege het optreden nog eens duidelijk wanneer het publiek wordt getracteerd op ...een drumsolo... Gitaar Wanneer Bowie niet op het podium of op de rondrijden de stijger dansend zijn songs begeleidt, hanteert hij de gi taar zoals in „Time Will Crawl". Na twee uur besluit hij, synchroon bewegend met de dansers, zijn concert met het opwindend „Fame". Dan wordt het donker op het po dium en klinkt uit 48.000 ke len: „Bowie... Bowie...". Als na een aantal minuten de lichtshow zijn spots op het hoofd van de spin richt, ziet het publiek een gevleugde Bowie ofwel de rockzanger als spin. Hij zingt drie num mers als toegift, te beginnen met het sentimentele „Time" uit zijn „Alladin Sane"-perio- de. Daarna daalt hij voor een tweede keer langzaam af naar het wit verlichte podi um voor „Blue Jean' en „Modern Love". Bowie was in Nederland. Magistraler dan in 1983, maar misschien is dat iets dat van een super ster van zijn kaliber mag worden verwacht. HANS PIËT Michel Legrand: vuurwerk als besluit Chansonweek Slot Chansonweek met Michel Le grand. Leidse Schouwburg. Muzika le begeleiding van duo. Gezien op LEIDEN Vrijdag nog in New York voor 3000 man, za terdagavond in de Leidse Schouwburg ter afsluiting van de Week van het Chanson: Mi chel Legrand uit Parijs, de Ho rowitz van de lichte muze. Hij speelt geen piano. Dat instru ment voegt zich geheel naar zijn muzikale ideeën, of het nu jazz is of licht-klassiek. Het werd op deze wijze een feest van de herkenning. Com ponist van de muziek voor 150 films en vele chansons vloeit zijn muziek alomtegenwoordig door de ether. Op enkele be kende thema's begon hij met een intro om van te watertan den, improvisaties tot in het oneindige, waarbij hij af en toe ruimte schiep voor de vinding rijke bas en de melodie produ cerende percussie, waarbij Mi chel het vuurtje opstookte met riedels in diverse tempi. Hij liet het op deze avond aan komen op internationaal re pertoire. Hij zou geen Parijze- naar geweest zijn als hij ook niet had gezongen over zijn „Premier amour", de muziek in al zijn facetten, van dwepe rig mijmeren tot uitspattingen van vervoering. Hierbij schijnt de linkerhand soms niet te we ten wat de rechter doet, maar zij zitten voortdurend in el- kaars vaarwater, om niet te zeggen waterval. Met overgave zingend liet hij „Once upon a time" verglijden in „Les'amoureux d'été". Van daar verwijlde hij uitvoerig bij het motief van de film „Les uns et les autres", het hart als bindend element tussen men sen. Als zodanig fungeert ook de taal als hij „The windmills of your mind" aansluit op „Les moulins de mon coeur". Zo be weegt „Les parapluies de Cherbourg" onder zijn virtuo se vingers zich tussen boogie- woogie en tango, grenzeloos gaaf en gemakzuchtig in het gehoor liggend tegelijk. Van Art Tatum tot Oscar Peterson, il n'y a qu'un pas voor hem. Valt dit nog onder de noemer van de Chansonweek? Hoe veel invloed heeft daarop de sponsor? De Argentijnse Sosa ging even gemakkelijk als de Portugese Amalia Kodrigues op de populaire toer. Dit leidt tot een personeelsavond, waar in Randy Newman ook bijna paste. De Vlaamse Delia Ho siers en Jasperina de Jong bei telen dan wel niet aan chan sons, maar koesteren het lied als levenskunst. Al bijeen bleek Claude Nougaro de eni ge glaszuivere chansonnier. Zonder twijfel aan Legrands integriteit geeft hij toch toe aan de eisen van het wereldre pertoire. Meer muzikaal vuur werk dan chanson. Tot besluit van een een feestelijke week. TON OLIEMULLER Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6. tel. 01720-20800): Poli ce academy IV (al); 13.45. 18.45, 21.30 EUROCINEMA II: Poli ce academy IV (al); 13.45, 18.45, 21.30. EUROCINEMA III: Pla toon (12); 13.30, 18.30, 21.15. EUROCINEMA IV: The color of money (al); 13.30. 18.30, 21.15. Taran en de toverfcetel (al); wo. 14.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239); Police aca demy IV (al); 19.00, 21.15. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): In de naam van de roos (12); 14.30, 18.45, 21.15. Over the top (al); Golden child (12); Chil dren of a lesser god (al); Pla toon (16); 14.30, 19.00, 21.15. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): De aanslag (al); 14.30, 19.00. Hannah and her sisters (al); 21.15. e REX (Haarlemmer straat 52. tel. 071-125414); Tight delight (16); 14.30, 19.00, 21.15. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719-12800): The mission (12); ma. 21.15. Fifty two pick up (16); ma. 19.00. -di. 20.15. De speurneuzen (al); wo. 15.00. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Over the top (al); ma. di. 19.00, 21.15. CITY THEATER II: The golden child (12); tijden zie City I. CITY THEATER III: Night of the creeps (16); tijden zie City I. CITY THEATER IV: Peggy Sue got married (al); 19.00, 21.15. De speurneuzen (al); wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Labyrinth (al); wo. 15.45. Field of honor (12); 19.00. Iris (al); 21.15. KINDERVOORSTELLING De speurneuzen (al); wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Labyrinth (al); wo. 14.00. The french lieute nant's woman (16); 20.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): Soul man (al); 14.00, 19.00. 21.30. ASTA 2: Wanted dead or alive (16); 14.00, 18.45, 21.30. ASTA 3: Stand by me (al); 14.00, 19.00, 21.30. BABYLON 1 (Winkel centrum Babylon, tel. 471656): Black widow (al); 14.00, 19.00, 21.30. BABYLON 2: Children of a lesser god (al); 14.00, 18.45, 21.15. BABYLON 3: Little shop of horrors (12); 14.00, 19.00, 21.30. wo. 19.00, 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): Police academy IV (al); 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: Platoon (16); 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: Tough guys (al); 18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00. EUROCINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): The color pur ple (al); wo. 20.00. ma. di. 13.30, 20.00. METROPOLE 1 (Carne- gielaan, tel. 456756): De naam van de roos (16); 14.00, 18.45, 21.30. Rosi's: „Carmen" (16); zo. 11.01. METROPOLE 2: Duet for one (12); 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 3: Pla toon (16); 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 4: A room with a view (16); 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 5: De aanslag (al); 20.30. ma. di. 14.00. ODE- ON 1 (Herengracht 13, tel. 462400): Police academy IV (al); 13.45. 18 45. 21.30 ODEON 2: The golden child (12); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 3: Criti cal condition (al); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 4 Over the top (12); 13.45, 18.45, 21.30. LE PARIS 1(Kettingstraat 12b, tel. 656402): Sophie's choice (16); 13.00, 16.00, 19.00. LE PARIS 2: Dirty blonde (18); v.a. 12.15. PARIS 3: Daisy chain (18); v.a. 12.30. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56, tel. 459900): Zaal 1: 19.30, 21.45. wo. 03-06: 19.30, 22.00. Brutti, sporchi cattivi; ma. The conversation; di. La grande bouff; wo. Zaal 2: Sid and Nancy; 19.30, 21.45. 21.45. Zaal 3: 19.30, 21.45. Adieu Poulet; ma. Un papillon aur I'epaule; di. La femme flic; wo. KINDERVOORSTELLINGEN: BABYLON 3: De troetelbeer tjes 2; wo. 14.00. CINEAC: Bambi; wo. 14.00. EURO CI NEMA: Peter Pan; wo. 14.00. METROPOLE 5: Bambi; wo. 14.00. HAAGS FILMHUIS: TheNeverEndingStory; wo. 14.30. Geen krant ontvangen Bel tusser 18.00 en 19.00 uur, zaterdags tusseifce 14.00 en 15.00 uur, telefoonnr.071 122248 en uw krant wordt nog dezelf 1 de avond nabezorgd. Het viel het Residentie Orkest zaterdagavond kennelijk niet mee te concerteren in de PW A-zaal van het Congresge bouw, na 's morgens de eerste proefrepetitie gehouden te hebben in de nieuwe concert zaal aan het Spui. Want het verschil in akoestiek bleek nu al evident: de PWA-zaal gort droog, met „luistergaten" in de zaal en op het podium, de Dr. Anton Philipszaal, hoewel nog van alles aan de afbouw moet worden gedaan, nu al zeker van een goede akoestiek, mooi en duidelijk klinkend in de zaal en op het podium. Zeker - het orkest, gewend om (te) hard te moeten spelen, zal zich nog moeten leren aanpa- sen, met name de blazers. Maar de strijkers klonken prachtig rond en vol. Hans Vonk had voor dit proefspel het le deel van Bruckners 4de Symfonie (de Romantische) en Lombard delen uit Berlioz' Symphonie Phantastique uit gekozen en zelden zal men Bruckner zo vervuld van klankschoonheid, van span ningsbogen in de structuur hebben gehoord. Hans Vonk was tevreden: hij kon het orkest in alle details Het Residentie Orkest tijdens de eerste repetitie in de nieuwe concertzaal aan het Spui, die qua akoestiek alle verwachtingen lijkt waar te maken. horen en de orkestklank bond ook mooi. Concertmeester Ja- ring Walta bevestigde dit: de basis is goed, men kan zichzelf èn elkaar horen. Misschien was de spanning FOTO: MILAN KONVALINKA van deze ochtend er de oor zaak van, dat het avondcon cert minder gelukkig uitviel. Residentie Orkest o.l.v. Alain bard, solisten: Charlotte Man sopraan, Francesco d'Artegni PWA-zaal Congresgebouw, Haag. speelde weinig a<fns curaat en dirigent Lombard, kreeg er geen vat op. Jammet^ want Mozarts Praagse SymfoW nie (nr. 38, KV 504) bevat niél^ alleen veel geniaals, maar pas. te bovendien precies bij wat e na volgde: het 1ste deel roe namelijk Don Giovanni en Finale Le Nozze di Figaro beide opera's die aan ziin verbonden. De sopr; Charlotte Mangiono zong Contessa-aria Dove sono (Fi ro) en de bas Francesco d'i tegna zowel Leporello's T ter-aria, als Don Giovanni^ Champagne-aria, hoewel beic verschillend van stemtimbi moeten zijn. Beter vonden i beide solisten in de Verdi-j a's: de sopraan héél mooi iiger Desdemona's Wilgenlied eniei Gebed (Otello), de bas indrutya^ wekkend in de grote aria vau^ Koning Philips (Don Carlost^ Het zijn beide jonge stemmofej met grote toekomst NOES KOK]

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 6