Onrust bij Haagse koren over akoestiek in de Grote Kerk Rob de Nijs maakt beladen „Vrije val' Engelse belastingdienst pakt platenindustrie aan Verbod „Blonde Dolly" geëist foto met eocamera bioscopen Ceidae Sou/taut DONDERDAG 12 MAART 1987 PAGINA 15 kweg Award voor rise he filmer Storck RDAM De Belgische filmmaker Henri I (79) is voor zijn oeuvre onderscheiden met Ikweg Cinema Award for Reality Research ïeprezen wordt de cineast in het bijzonder jn sociale bewogenheid die naar voren komt ifilms „Misère au Borinage" en „Het huis der zo beargumenteerde Stichting de Mel- [de prijsuitreiking. Daarnaast heeft Storck i geen ander in België ingezet voor de .inige film door de oprichting van filmclubs [{propageren van de film als een zelfstandige Torm. In de Melkweg Cinema in Amsterdam [de eerste twee weken van april een retros- "in werk gehouden. Binnen dat pro- It ook aandacht besteed aan de on derleden cineast John Fernhout. Van hem twee films vertoond die Storck monteerde: land" en „Driemaster Mercator". Willem Nijholt hoofdrol in film „Havinck" AMSTERDAM Willem Nijholt speelt de hoofdrol in de nieuwe Nederlandse speelfilm „Havinck". Regisseur is Frans Weisz, pro ducent Gys Versluys. De film zal in oktober worden uitgebracht. Het is de eerste keer dat de acteur een belangrijke rol in een Ne derlandse film vertolkt. „Havinck" is gebaseerd op de roman van Marja Brouwers die in '85 een bestseller werd en dit jaar een ze vende druk beleefde. Willem Nijholt speelt als Havinck een suc cesvol Amsterdams advocaat, Anne-Marie Lousberg debuteert als Eva, zijn 15-jarige dochter, Will van Kralingen speelt zijn vrouw, Carolien van den Berg zijn vriendin. Verder zijn er rollen van Dora van der Groen, Coen Flink en Max Croiset. Frans Weisz, die na zijn internationale speelfilm „Charlotte" alleen theater-re gistraties en commercials maakte, koos als cameraman de Italiaan Giuseppe Lanci, die o.a. „Kaos" en alle films van Marco Belloc- chio draaide. Havinck is een Riverside produktie in samenwer king met Elsevier/Vendex Beheer, de combinatie die o.m. eerder de speelfilms „Flodder" en „Blonde Dolly" meefinancierde. Twintig kandidaten voor muzieklaureaat van ƒ100.000,- AMSTERDAM Er zijn dit jaar onge veer twintig kandidaten voor het „3M Muzieklaureaat", een geldbedrag van 100.000 gulden beschikbaar gesteld door het bedrijf 3M Nederland voor het stimu leren van de muziekbeoefening. Het be drag zal jaarlijks - in elk geval gedurende de komende vijf jaar - worden toegekend aan een getalenteerd, componerend, diri gerend, uitvoerend, pedagogisch of be schrijvend musicus in het genre van de vroege muziek, de klassieke muziek of moderne muziek (jazz en popmuziek). Er is geen leeftijdsnorm voor de kandidaten vastgesteld. ivangenis- af voor aagse bz Sectie I Twee leden de Jazz Sectie, een Irele organisatie die onafhankelijk van ifficiële Tsjechoslo- cultuurbeleid op zijn gisteren in •t gevangenisstraf- eroordeela wegens ttbare economi- activiteiten. Karei 50-jarige voorzitter Ie Jazz Sectie, werd maanden veroor- Secretaris Vladimir hoorde tien maan- igen zich uitspreken, idere leden kregen 'aardelijke vrijheids- Ti: i|en opgelegd. stonden terecht wegens "ing van een artikel inomische actiiteiten It als daarmee meer dan inen (1.900 gulden te- officiële koers) winst gemaakt. Rechter Stibo- erklaarde dat de Jazz sinds oktober 1984 een van 1.702.335 kronen 6,5 ton) heeft gemaakt atte de winst van de vijf [den op ongeveer 62.000 (23.560 gulden). De -dcht dat schade werd -k-acht aan socialistisch erd ingetrokken. Jazz had in november 19084 activiteiten al moeten e fjj, omdat ze toen door de 2 %id ontbonden werd en wdi)il werd verklaard. De itt ging echter door met ,'ulturele uitgaven, waar- je dissidente geluiden te 4-10 waren. lager Petr Snajdr had ge- 15-ijnisstraffen van twee tot aar geëist en liet na af- veten tegen de uitspraak •oep te gaan. De beklaag- lbaipelf hebben over een ovëieel beroep nog geen be- ad-ljg genomen. Ze verklaar- Man^aderhand dat Jazz Sectie wordt voortgezet, tot- Ie organisatie wordt er door de autoriteiten. De cy-NJtter van de Internatio- Federatie, Charles zei na afloop dat ze co-F¥>ectie als lid zal blijven Sjouwen. De federatie is inden met de UNESCO, 2- Hiij Tsjechoslowakije is (sloten. van de Tsjechos- Communistische Rude Pravo, had verrassend snel itaar. Het blad meen- rgeois informatieme- ibben een hatelijke cam- rond deze zaak gevoerd, i gaande met grove be- ig van het socialistische loslowakije en speciaal "turele beleid." ,..s het persbureau CTK *N1ie het blad verder dat ie- in Tsjechoslowakije de deel te nemen aan ^wedstrijden en festi- 1„maar de wetten van ons en wettige reglementen lit voortvloeien moet GERESTAUREERDE KERK ONGESCHIKT VOOR UITVOERINGEN DEN HAAG In de Haagse amateuristische muziekwereld en met name bij de koren groeit de laatste weken een ge voel van onbehagen over het mogelijk akoestisch resultaat van de uitgebrei de restauratie (kosten vier miljoen gulden) van de Grote of Sint Jacobskerk. De kerk zal op 7 novem ber officieel in gebruik worden genomen, maar de alles overheersende vraag is of de onaanvaard bare nagalmtijd van 7 se conden dan is terugge bracht tot het gestelde doel van 3 a 3'/$ seconde. Met een nagalmtijd van 7 se conden (2 2Vi seconde geldt bij akoestiek als ideaal) zijn koor- en orkestuitvoeringen niet te realiseren en daarmee zou een belangrijke functie van de gerestaureerde kerk wegvallen. Maar juist aan een geschikte concertruimte met ca. 2000 plaatsen bestaat drin gend behoefte. Weliswaar zal de Muziekzaal aan het Spui na de officiële opening op 9 sep tember ook beschikbaar zijn voor koren en andere muziek gezelschappen, maar de huur kosten van de Muziekzaal lig gen aanmerkelijk hoger dan van de Grote Kerk. Archieffoto van de Grote Kerk. Project-architect ir. J. Roos maakt er geen geheim van: „Zoals de zaken er nu voor staan kunnen wij die nagalm tijd van 7 seconden wel weg werken maar het terugbren gen tot drie seconden lukt niet. In samenwerking met het bureau Dorsser hebben wij vanaf het begin van de restau ratie de akoestiek primair ge steld. Wij beseffen maar al te goed, dat de kerk als cultureel monument in feite onbruik baar is als de akoestiek te wensen overlaat. Tot de voor zieningen die wij tot nu toe hebben getroffen behoort het aanbrengen van een wandcon- structie. Met het bevestigen van voorzetwanden (kosten ll/i ton), wordt een fraaie en akoestische oplossing bereikt. Maar het grote probleem van dit moment is dat de gelden ontbreken voor de aanschaf van een akoestisch theatergor dijn en juist met een dergelijk gordijn wordt het maximale resultaat bereikt. Slaagt men er tijdig in de nodige gelden bijeen te brengen, dan zijn we er gerust op dat de kerk ook akoestisch aan de eisen vol doet". Opzichter Schellevis onder streept de noodzaak van het gordijn: „Het is noodzakelijk dat het benodigde bedrag van ca. 75.000.- nóg tijdens de res tauratie binnenkomt, daarna worden de kosten alleen maar hoger. Nu staan de steigers nog in de kerk, want om een dergelijk gordijn van ca. 200 m2 inclusief electrische bedie- ningsapparatuur te bevestigen zijn natuurlijk steigers nodig. Het probleem van deze restau ratie is dat het eeuwenoude monument geen geweld mag worden aangedaan, maar dat aan de andere kant theater voorzieningen nodig zijn om de Grote Kerk meer te doen zijn dan een oogstrelend fraai gebouw. Maar omdat de kos ten van dat gordijn slechts een gering deel uitmaken van de totale kosten hebben wij er alle vertrouwen in dat op en na het openingsconcert oog én oor niets tekort zullen ko men". Het ligt in de bedoeling om in de komende maanden met een aantal toekomstige gebruikers geluidsproeven te nemen en op dat resultaat wordt met spanning gewacht. ADRIAAN HAGER Een optreden van Rob de Nijs met de Springband in het kader van de concerttournee „Vrije Val". In het Circustheater te Scheveningen, woensdag 11 maart Rob de Nijs is een perfectio nist. Onberispelijk gekleed en met volle overgave brengt hij het publiek in ae ban van zijn afwisselende repertoire. In „Vrije Val" brengt hij vooral Voor Rob de Nijs is het de laatste jaren een gewoonte ge worden om, na het uitbrengen van een nieuwe langspeel plaat, zijn fans in de gelegen heid te stellen om de liederen in levende lijve aan te horen. Rob is nu bezig met zijn con certtournee „Vrije val", de ti tel van zijn laatste LP. Het Circustheater was volgepakt met aanhangers van het idool. Een gemakkelijke uitdaging voor Rob? Niet helemaal, want door het hoge niveau waarop hij zijn liederen vertolkt vergt het telkens weer een enorme inzet om aan de verwachtin gen te voldoen. liederen die geschreven zijn door Belinda Meuldiik. Zij kent, als geen ander, de emo ties en de belevingswereld die Rob brengen tot het uiten van zoveel beladenheid in de liede ren. Hij staat al jarenlang aan de top. Zijn bijdragen aan de Nederlandse muziekwereld zijn al talloze malen bekroond. Hij werkt hard om zijn pu bliek het beste te geven. Het meest indringende lied Open einde" van zijn nieuwe LP, blijkt ook al in korte tijd grpte bekendheid te genieten. Het enthousiaste publiek laat dat merken door in een massa le samenzang te ontbranden. Het programma van ruim twee en half uur is een aan eenschakeling van bekende nummers uit het omvangrijke repertoire van De Nijs. Over donderende lichteffecten, met veel knallen en flitsen, omlij sten de goed geoliede „Spring band". Deze zesmansformatie weet, soms met donderend ge weld en dan weer met serene ingetogenheid, de begeleiding in te vullen. De vocale bijdragen van de Belgische zangeres Danny Caen geven de liederen op be paalde momenten een enorme diepgang. Vooral in het lied „Boelage" ontstaat er een emo tionele samenzang tussen Rob en Danny. Rob de Nijs hoeft niet bang te zijn om een vrije val te maken, want hij kan er verzekerd van zijn dat een grote schare fans hem op zal vangen. ROB VAN DER MIJL Rob de Nijs In zijn programma „Vrije Val" IRDAM In de rdamse RAI gaat maart t/m 5 april wereld van de wit* film en video open, professioneel en par- ier gebruik. Getoond Jiden alle nieuwste op dit terrein, inder een doorbraak gebied: de »p heden kleinste en videocamera die h<£ eind mei „in elk ge- 'oor de grote vakan- de handel brengt. ïpparaat doet sterk den- ian de oude smalfilmca- die niet meer wordt ge- ïo «t en alleen nog door de 58 5r f>eneratie wordt 6e" omicft' beginnende filmer, Spiatst tegenover een vrij- 21-j ondoordringbaar woud De JVC GR-C9, licht en compact, „als een smalfilmcamera van vroeger,,. van videocamera's - prijzig en omslachtig - wachtte af. JVC denkt dat daar nu een einde aan is gekomen, met de intro ductie van de GR-C9, een een voudige videocamera die in clusief accu en band minder dan 1000 gram weegt en in de hand ligt als de oude en ver trouwde filmcamera. Deze VHS-C-camera die rond de f 2500,- gaat kosten, wordt ge vuld met een cassette die een half uur film oplevert op nor male snelheid. Bij halve snel heid - maar dan is een aange paste recorder nodig - is een uur film te zien. De cassette kan met een adapter in elke VHS-recorder worden afge speeld. De eenvoudige GR-C9 „waarmee niets fout kan gaan" krijgt een 20 procent duurder broertje met 3x tra- Sloze handzoom. VC werkt met de jongste mo dellen niet meer met een op namebuis maar met een chip, waardoor de camera zo licht en compact kon worden. LONDON Een wijzi ging in de Engelse belas tingwetgeving zorgt er voor dat het voor buiten landse groepen en arties ten heel onaantrekkelijk wordt zich op het Britse eiland te begeven. Dit als gevolg van de zoge naamde 29 procentsregeling, die op 6 april in werking treedt. Het betekent dat niet- Engelse musici 29 procent be lasting moeten betalen over de bruto-inkomsten die ze der ven. Dit geldt echter niet al leen voor inkomsten uit con certen of plaat-opnamen. De belastingdienst gaat namelijk elke buitenlandse musicus die de pers te woord staat en/of optreedt in radio- en televisie programma's scherp in de ga ten houden. Via een bepaalde formule wordt daarna bere kend hoewel effect deze pro motie heeft op de verkoop van de hele catalogus van de ar tiest. Naar aanleiding van die berekening moet dan belasting worden betaald. Hoe die for mule precies werkt, is nog nie mand duidelijk. Het is overigens zo dat wan neer een interview of opname buiten Engeland plaatsvindt, er geen extra belasting hoeft te worden betaald. Ook niet dui delijk is hoe de belastingdienst zal omspringen met een elpee, die behalve in Engeland, ook in andere landen is opgeno men. Er onstaat in elk geval een si tuatie waarbij over een live- optreden van een buitenlandse artiest in bijvoorbeeld het En gelse popprogramma „Whistle Test" wel belasting zal worden geheven op de royalties, ter wijl daar bij de video-clip die dezelfde musicus stuurt, geen sprake van zal zijn. Bijna alle internationale platenmaat schappijen hebben hun Ameri kaanse en Europese artiesten inmiddels laten weten de Brit se studio's ongebruikt te laten. De Engelse platen-industrie reageerde met de uitspraak dat de regeling de doodsteek is voor Londen als internationaal plaatopnamen-centrum. George Martin, voorzitter van de vereniging van professione le opname-studio's in een com mentaar: „Het gevolg is dat heel veel studio's zullen moe ten sluiten, waardoor technici en ander personeel op straat zal komen te staan. Het heeft echter ook gevolgen voor ses sie-muzikanten en orkesten omdat zij minder zullen wor den gevraagd, terwijl bedrij ven die apparatuur verhuren, videoclip-makers en instru mentbouwers ook een gevoeli ge klap zal worden toege diend". HANS PIËT Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, tel. 01720-20800): Flodder (al); 18.30. 21.15. za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00. EUROCINEMA II: Dutch treat (al); za. zo. wo. 13.45. Heartbreak ridge (12); 18.30. 21.15. za. ook 24.00. zo. ook 16.00. EUROCINEMA III: Ferria Buel- ler'a day off (al); 18.45. 21.30. zo. ook 16.15. De epeurneuzen (al); za. zo. wo. 14.00. EUROCINEMA IV: No mercy (12); 18.30, 21.00. za. zo. wo. ook 13.45. za. ook 24.00. zo. ook 16.15. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Sextheraple (18); za 24.00. EUROCINEMA II: Heartbreak ridge (12); za. 24.00. EUROCINEMA III: Sexmuekiet (18); za. 24.00. e EUROCINEMA IV: No mercy (12); za. 24.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239); No mercy (12); 19.00, 21.15. zo. 14.30. De speur neuzen (al); za. wo. 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Labyrinth (al); 14.30. He artbreak ridge (12); 19.00, 21.15. Betty Blue (16); A Room with a View (16); Crocodile Dundee (al); Flodder (al); 14.30, 19.00, 21.15. e TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): Dutch treat (al); 14.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmer straat 52, tel. 071-125414); Blond heat (18); 18.30. 21.15. NOORDWUK e LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719- 12800): Top gun (al); za. 19.00. zo. 15.00. ma. dl. 21.15. Ratelrat (12); za. 21.15. zo. 20.15. ma. dl. 19.00. KATWIJK e CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Ruthleea people (al); do. t/m zo. wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. dl. 19.00, 21.15. CITY THEATER II: Wild cats (al); tijden zie City I. CITY THEATER III: Top gun (al); tijden zie City I. CITY THEATER IV: Naked gates (16); tijden zie City I beh. za. wo. Peter en de vliegen de autobus (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Top gun (al); vr. za. 15.45, 19.00. zo. 15.45. De aanslag (al); do. 14.00, 20.15. vr. t/m zo. 21.15. De ratelrat (12); zo. 19.00. ma. t/m wo. 20.15. wo. ook 15.45. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Down and out in Beverly Hills (al); vr. t/m zo. 20.00. De dood van een handelsreiziger (12); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Assepoester; za. zo. 14.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spul 27. tel. 463500): Blonde Dolly (16); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. e ASTA 2: Crocodile Dundee (al); 14.00. 18.45, 21.15. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.15. ASTA 3: Peggy Sue got married (al); 19.00, 21.30. BABYLON 1 (Winkelcentrum Babylon, tel. 471656): Children of a lesser God (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.15, 15.45, 19.00, 21.30. BABYLON 2: Night mother (16); 14.00. 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. e BABYLON 3: The fly (al); 14.00, 18.45, 21.15. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.15. CINEAC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): No mercy (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINE- AC 2: The color of money (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45. 21.30. e CINEAC 3: Clockwise (al); 18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00. za. 00.15. EURO- CINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): Amadeus (al); za. wo. 20.00. zo. 16.00, 20.00. overige dagen 16.00, 20.00. METROPOLE 1 (Carne- glelaan, tel. 456756): Flodder (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPO LE 2: The color of money (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPO LE 3: A room with a view (16); 14.00, 18.45, 21.30. ZO. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. e METROPO LE 4: Out of Africa (al); 14.00, 20.30. METROPOLE 5: De aan slag (al); 20.30. ma. dl. ook 14.00. e ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): Flodder (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. za. 00.15. e ODEON 2: Dutch treat (al); 13.45. 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3: Heartbreak ridge (12); 13.45, 20.00. ODEON 4: Back to school (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. e LE PARIS 1(Ket- tingstraat 12b, tel. 656402): Meisje met stijl (18); v.a. 12.00. zo. v.a. 13.30. LE PARIS 2: Suzle Super star II (18); v.a. 12.15. zo. v.a. 13.45. PARIS 3: Dark angel (18); v.a. 12.30. zo. v.a. 14.00). HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56. tel. 459900): Zaal 1: Down by law; 19.30, 21.45. Zaal 2: Vroeger is dood; 15.00, 19.30. zo. wo. niet om 15.00. She's gotta have it; 21.45. Paris Texas; 14.00. (incl. le zing Prof. Bill Stott „Visual arts In the USA") Zaal 3: do. za. wo. 16.00. vr. 15.00. dag. (beh. vr.) 19.30, 21.45. vr. 20.00. Mr. Deeds goes to town; do. The best years of Qur lives; vr. Come back to the 5 and dine Jimmy Dean, Jimmy Dean; za. The next voice you hear; zo. Cheers for miss Bishop; ma. Rumble fish; di. No down pay- NACHTVÓORSTELLINGEN: CINEAC 1: No mercy (16); 00.15. CINEAC 2: The color of money (16); za. 00.15. CINEAC 3: Against all odds (16); za. 00.15. EUROCINEMA: De jonge per verse gravin (18); za. 24.02. KINDERVOORSTELLINGEN: ASTA 3: Labyrinth; 14.00. zo. 13.30, 16.00. CINEAC De speurneuzen; do. vr. za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. EURO CINEMA: Pinkeltje; do. vr. 12.00. za. zo. wo. 14.00. METROPOLE: Repel steeltje; do. vr. za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. FILMHUIS: Sam son A Sally; za. wo. 14.30. zo. 13.30, 15.30. Stormboy; za. wo. 14.30. zo. 13.30, 15.30. AMSTERDAM Een 50-jari- ge man uit Helmond heeft gis teren voor de president van de Amsterdame rechtbank in kort geding geeist dat de speel film „Blonde Dolly" uit roula tie wordt genomen. De man zegt een zoon te zijn van Blon de Marietje (in de film Marie of Marietje genoemd), een in 1959 vermoorde buurvrouw en collega van de prostituée Blon de Dolly. Zijn advocaat mr. Van Gastel voerde gisteren aan dat bij de man ouae won den zijn opengereten. De man heeft aan de verhouding met zijn moeder trauma's overge houden, die hem onder meer in ontwenningsinrichtingen deed belanden wegens drank gebruik. Nu het weer goed met hem gaat, aldus zijn advo caat, komt „Blonde Dolly" uit, waarmee alle herinneringen weer naar boven komen. Bo vendien is in het Haagse we reldje precies bekend wie Ma rie in de film was. Daarmee wordt volgens mr. Van Ga6tel de eer en goede naam, de waarde, intimiteit en integri teit van zijn cliënt aangetast. Mr. J. Knipscheer, raadsman van Riverside Pictures, de producent van de film, voerde aan dat de rol van Marie in de film zeer beperkt is, maar bo vendien pure fictie is en niet ontleend aan het werkelijkè leven van de prostituee. Het enige wat men van deze vrouw aan de weet was geko men kwam uit een persverslag over de moord op deze vrouw. Daarnaast leek Marieke van der Pol, die de rol van Mariet je speelt, absoluut niet op de moeder van de man, wat deze zelf gisteren ook toegaf. Als de man de pijn wil voorkomen die hij voelt bii het kijken naar de film moet hij hem gewoon niet gaan zien, aldus de raads man. Mr. Knipscheer vroeg zich overigens af of de man wel de zoon is van de op 2 januari 1959 vermoorde Blonde Ma rietje. Naspeuring bij het be volkingsregister heeft daar over geen duidelijk verschaft. Volgens de raadsman zou het hem alleen om financieel voordeel te doen zijn, omdat diens raadsman een smarte- geldprocedure wil beginnen. Mr. Asscher doet op 19 april uitspraak. Yoko Ono, de weduwe van Beatle John Lennon, voor een kunst werk dat haar overleden man maakte en dat onderdeel Is van een expositie van nooit eerder getoond werk van Lennon. Ono weigerde de opbrengst van de expositie In Palm Beach af te staan aan behoeftlgen, omdat het werk dan op basis van liefda digheid wordt beoordeeld, In plaats van op artisticiteit. Lennon volgde een opleiding aan de kunstacademie In Liverpool.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 15