ALCOHOL DAT KUN IE NIET HAKEN „Bevrijdt de arme rijken van Europa!" Rapport VN over godsdienstvrijheid loopt op eieren fieidóeSotwct/nf' Braziliaanse bisschop korte tijd gegijzeld GEESTELIJK LEVEN/OPINIE kerk wereld Feministisch theologen willen dat mgr. Simonis man en paard noemt beroepingen Moeilijke adviesaanvraag >weer QeidMQowumt MAANDAG 29 DECEMBER 1986 PAGINA Burgers VS vertrouwen 't meest op macht WASHINGTON Amerikaanse burgers stellen meer vertrou wen in militaire macht dan in Kerk of parlement. Dat blijkt uit een onderzoek van het Gallup-instituut. Op de vraag in welke instellingen in de samenleving zij een groot of tamelijk groot vertrouwen hadden, noemde 63 procent de krijgsmacht, 57 procent kerken of religieuze groeperingen, 53 procent het hooggerechtshof, 49 procent de banken alsmede het openbaar schoolsysteem en 41 procent voor het Congres (parlement). In een jaar tijd hebben de kerken als vertrouwensinstituut negen punten ingeboet, terwijl zij ook hun eerste plaats verloren sinds in 1973 werd begonnen met het meten van wat het „openbaar vertrouwen" wordt genoemd. Dat zou volgens Gallup vooral liggen aan controversiële politieke standpunten van de kerken. Oostenrijks LPO wil aggiornamento weer leven inblazen WENEN „De gemeenschappelijke verantwoordelijkheid van bisschoppen, priesters en leken voor de kerk" is het thema van het pastoraal overleg van de Oostenrijkse RK kerk, dat vanaf vandaag tot woensdag in Wenen wordt gehouden. Doel van deze bijeenkomst is in een wereld zonder gevoel voor traditie en geschiedenis de tweeduizend jaar oude Goede Boodschap te brengen. Men gaat uit van het laatste concilie, dat leken als mondige burgers van het volk Gods beschouwde. Het Oosten rijkse LPO wil het begrip „aggiornamento" (bij de tijd bren gen) van paus Johannes XXIII nieuw leven inblazen zonder op een „goedkope" manier zich aan de wereld aan te passen, aldus mgr. Rudolf Schwarzenberger. Ongeveer 500 priesters en leken zullen aan de bijeenkomst deelnemen benevens bijna alle bis schoppen. Wie niet uitsluit, bouwt aan vrede. Kerstwens Unicef OEGANDESE BISSCHOP ROEPT JONGEREN OP TOT EVANGELISATIE: UTRECHT Mino, een 22-jarige jongen uit Por tugal, kijkt alsof hij een groot geheim prijsgeeft. ,,God is hier, mijn broe der", zegt hij en glundert onder zijn prachtige pet. Hij is één van de elfdui zend jongeren die in Utrecht bijeen zijn op het zendingscongres Mission '87. Mino wacht op een boodschap van God; die zal hem vertellen wat hij doen moet. „Ik weet het niet precies, mijn broe der", zegt hij, „misschien ga ik naar de communis tische landen, misschien naar Afrika. Maar het is ook mogelijk dat ik in Portugal blijf, ik zie wel waar God me hebben wil". De tijd dat Westeuropese zen delingen de wereld introkken om arme negertjes te bekeren is definitief voorbij. Niet al leen omdat de Derde Wereld intussen gezegend is met ei gen kerken en theologie, maar ook omdat Europa zo langzamerhand alle trekken van een zendingsveld begint te vertonen. Mino komt uit Portugal, maar werkt op dit moment in een evangelisatie team in Zwitserland. Voor hetzelfde geld had hij in Am sterdam gelegerd kunnen zijn, om daar in internationaal ge zelschap de zending te bedrij ven. De jongeren die uit alle delen van Europa naar Utrecht zijn gekomen om Mis sion mee te maken staan ook niet massaal in de startblok ken om verre streken te kerstenen, maar zullen eerst eens om de eigen straathoek kijken, of daar misschien nog geloof gevonden wordt. „Als wij jongeren oproepen ambassadeurs van Jezus Christus te worden, betekent dat niet dat ze dus vanuit Noorwegen naar Nieuw- Guinnea moeten om daar het Evangelie te brengen. Het kan evengoed betekenen dat ze dat in hun eigen straat moeten doen", aldus Silvano Perotti, voorzitter van Tema (The European Missionary Association, Qrganisator van Mission) gisteren op het con gres. „Het is soms makkelij ker tienduizend kilometer verderop zendeling te zijn, dan in je eigen omgeving. We moeten echter niet dromen over de mogelijkheden déér, maar open oog hebben voor de situatie hiér. Je hoeft niet naar Egypte om moslims te bereiken of naar India om boeddhisten te ontmoeten, die mensen leven gewoon om je heen". Radicaal Als bewijs van de omkering van de rollen krijgen de Eu ropese jongeren deze week (Mission duurt tot donderdag) een lesje geleerd door leraren uit Afrika. „De kerk is in slaap gesust", zegt de Angli caanse bisschop Festo Kiven- gere uit Oeganda. „De men sen zitten lekker onderuit, luisteren naar liefdevolle woorden en zakken nog wat verder weg. De kerk is abso luut hopeloos, verlamd, ver duisterd. Geen wonder dat er bevrijdingstheologieën zijn ontstaan. Dat zijn allemaal re acties op het falen van de kerk. Omdat de kerk de men sen niet meer bevrijdde. Ter wijl de gemeente in het nieu we testament en Jezus zelf zo radicaal waren als maar kan! Jezus was zo radicaal dat de gevestigde kerk uit zijn tijd op zijn grondvesten schudde. Hij zei: „Heb je vijanden lief". Dat betekent een absolute be vrijding. Als je je vijand kunt liefhebben ben je de meest be vrijde mens op aarde. Toen Jezus aan het kruis hing, met bloed over zijn hele lichaam en ondragelijke pijn lijdend, riep hij: „Vader, vergeef het hen, geef ze nog een kans". Zijn onderwijs was absoluut bevrijdend". „In mijn land hebben we ver schrikkelijke politieke erva ringen achter de rug. Amin doodde mensen als insecten. En wat deed de kerk? Mooie evangelische liederen zingen, terwijl de één na de ander werd afgeslacht. Dat is niet de bedoeling van Jezus. Een aan tal bisschoppen, ik was daar ook bij, is toen naar Amin toe gegaan om te protesteren. Zo hoort dat, zo is de gemeente het zout der aarde. Na Amin kregen we een regering die de kerk een warm hart toe droeg. Dat vonden we heer lijk en we gingen weer com fortabel achterover zitten. Maar daardoor vielen we in slaap. Weer werden duizen den mensen vermoord. En de kerk zweeg. Haar luxe werd een gevangenis. Ze mag niet zwijgen. Ook al is het in een land als Oeganda gevaarlijk jou hand te steken in de ge wonde hand van Jezus, toch moet je dat doen. Zo gevaar lijk is het ook voor de zwar ten in Zuid-Afrika en de ar men in Latijns-Amerika. Als je met Jezus gaat, worden deze mensen je broeders en zusters. Voor mij is dat bevrij- Jongeren uit heel Europa bidden in Utrecht om te horen „waar God hen naar toe wil zenden". dingstheologie: Jezus volgen". Kivengere waarschuwt de jongeren ervoor de bevrij dingstheologieën, die onder evangelische christenen in zeer kwade reuk staan, niet zonder meer te verwerpen. „Ze zijn positief. Maar omdat sommige Jezus niet centraal stellen, hebben ze hun rich ting en kracht verloren. Want zelfs al geef je me politieke vrijheid en geef je me te eten, nog heb ik Jezus als bevrijder nodig. Maar omdat ik in Hem geloof kan ik niet op mijn bis schopsstoel blijven zitten, ik moet Jezus volgen naar de ar men en onderdrukten. Ver geet niet dat er in Europa veel arme rijken zijn; mensen met gebroken harten, eenza men. Bevrijdt Europa op Je zus' manier! En bidt voor mij dat ik Oeganda mag bevrij den". Full-time vengere ter harte te nemen. Sommigen van hen, uit de Zuideuropese landen, hebben er een maandinkomen voor over gehad om in de Jaar beurs-hallen te komen. Daar slapen ze dan, in eindeloze rij en, op dunne matrasjes in de hallen en luisteren dagelijks naar vele sprekers om te „ho ren waar God ons naar toe wil zenden", zoals een Portu gees meisje van vijftien zegt: „We leren hier veel en we bidden om Gods wil te ver staan, want we willen hem full-time dienen". Volgens Wilfried Reuter, evangelisatiepredikant van de Lutherse kerk van Hessen- Nassau, kunnen ze daarvoor het beste terecht in hun eigen kerkelijke gemeente. „Zonder evangelisatie kan een ge meente niet bestaan, maar zonder gemeente is ook evan gelisatie niet mogelijk". Reu ter vindt dat veel kerken hun taak verzaakt hebben. „Veel vrome gemeenten leven in een getto. Men voelt zich pri ma in de vertrouwde kring van behoudenen. Eén keer in het jaar komt een evangelist van buiten als een parachute- springer uit de hemel, die slaat een paar dagen wild om zich heen en verdwijnt dan weer. De gemeente is tevre den en denkt: zo, we hebben onze plicht weer gedaan. Maar Jezus roept iedereen.. Weg met het specialisme! Niets kan een gemeente zo erg schaden als het overlaten van haar grootste opdracht, te evangeliseren, aan specialis ten". „Iedereen heeft met zending te maken, want iedereen kan de boodschap van Jezus Christus uitdragen. Daar hoef je echt niet voor naar een ver continent", beaamt de Neder landse deelnemer Arnoud. „Dat is geen zoethoudertje om maar niet te gaan, maar een stimulans om in je eigen om geving te beginnen". STEVO AKKERMAN BAARN De werkgroep Landelijk Interdisciplinair Overleg Feminisme en Theo logie en uitgeverij Ten Have uit Baarn hebben kardinaal A. Simonis middels een ad vocaat een brief doen toeko men waarin deze gemaand wordt bronnen te noemen voor zijn opvattingen in zijn artikel over feministische theologie in het katholieke tijdschrift Communio. Het initiatief is uitgegaan van de Nijmeegse hoogleraar in de musicologie, mevrouw TStty Mulder. De werkgroep neemt het de kardinaal in hoge mate kwalijk dat hij in een wetenschappelijk artikel, opvattingen van feministi sche theologen uit hun ver band citeert en niet verwijst naar de teksten van de be treffende auteurs. De femi nistische theologie wordt on deruit gehaald, terwijl de au teurs zich niet kunnen ver weren doordat zij niet bij naam worden genoemd, zo stelt advocaat mevrouw I. van Westerlaak in haar brief aan de kardinaal. Kardinaal A. Simonis werkgroep een kort geding aanspannen. Directeur T. van Worp van uitgeverij Ten Have verwacht overigens dat kardinaal Simonis bereid zal zijn de bronnen te noemen Gaat de kardinaal niet in op die hij voor zijn artikel heeft het verzoek, dan wil de gebruikt. WASHINGTON Het eerste veelomvattende rapport van de Verenigde Naties over de stand van zaken wat betreft vrijheid van godsdienst wereld wijd, zal wegens verschil len van mening binnen de volkerenorganisatie een zeer voorzichtig ka rakter dragen en geen namen noemen. Dat ver klaarde Angelo Vidal Ri- beiro, een Portugese rechtsgeleerde en verde diger van de mensen rechten, die in maart van dit jaar belast werd met de opstelling van het rap port. Volgens hem is vooral de weerstand uit socialistisch ge regeerde landen sterk, waar Religieuze ervaringen heel gewoon' MINNEAPOLIS „Religieu ze ervaringen bij gewone geestelijke gezondheid verke rende mensen, waarbij alle mensen in de vorm van een denominaties meespeelden. voorspellende droom, een Samen met de auteur dr. Milo stem-uit-het-niets of een an- Brekke uit Minneapolis gaat derê onverklaarbare gewaar wording die religieus kan worden geduid, zijn veel ge woner dan ik ooit heb ver moed". Dat is de conclusie, die dr. Ben Johnson, predi kant van de Lutherse Kerk in St. Cloud, Minnesota, heeft speelt, verbonden aan een uitgebreid onderzoek naar dat soort er varingen „in een behoudende stad van het Midden-Westen". Drie van elke tien onder vraagden hadden met dat soort verschijnselen te maken gehad in een 45.000 zielen omvattende bevolking, ver deeld in 55 procent rooms-ka- tholieken, 25 procent luthera nen, 10 procent andere deno minaties en eveneens 10 pro cent buitenkerkelijken. Dr. Johnson verklaart dat de door hem vastgelegde erva ringen komen uit de mond van heel gewone, in goede hij het materiaal verwerken in de overtuiging, dat heel wat van wat in de moderne, geseculariseerde samenleving als onbestaanbaar wordt be schouwd, in de menselijke er varing een geheel eigen rol De resultaten van het speur werk en de religieuze duiding ervan, voor zover van belang voor de theologie en het pas torale werk, worden gebun deld in een speciale uitgave. De eerste resultaten zijn be sproken op een gezamenlijke bijeenkomst van de Vereni ging voor Bijbelwetenschap en de Amerikaanse Academie voor Godsdienstwetenschap pen te Atlanta. het moeilijk blijkt de ook daar grondwettelijk vastgelegde godsdienstvrijheid in het le ven van alledag te garande ren. Het rapport zal in februari of ficieel bekend worden ge maakt, wanneer de VN-com- missie inzake godsdienstvrij heid opnieuw bij elkaar komt. De bedoeling daarbij is dat die landen die het niet zo nauw nemen met de vrijheid van godsdienst te confronteren met hun daden, alvorens ze met naam en toenaam in de openbaarheid te brengen. Naar Ribeiro onthulde is deze benadering geadviseerd door particuliere organisaties voor verdediging van de mensen rechten, alsmede door kerke lijke organisaties die op dit terrein werken. Gezamenlijk dragen zij de overtuiging uit dat religieuze intolerantie be strijden een zaak van lange adem is. Als de VN-commissie die zich bezig houdt met godsdienst vrijheid in februari het man daat van Ribeiro met een jaar verlengt, zal er een tweede rapport komen van meer we zenlijke aard, zo belooft Ribei ro. Hij zei, dat in landen van het Sovjetblok de godsdienstvrij heid in theorie prachtig is ge regeld, maar dat uitvoerings bepalingen grotendeels terug nemen wat met de ene hand is verstrekt. Er mag bij voor beeld niet vrij religieuze lec tuur worden verspreid of godsdienstonderricht aan kin deren gegeven, aldus de rap porteur. Het is niet overal even erg, is zijn mening, want Polen en Hongarije vormen gunstige uitzonderingen. Ribeiro ziet overigens al een zware bui hangen wat het on derzoek betreft, want onder normale omstandigheden zal de voorzitter van de VN-com missie te zijner tijd worden opgevolgd door iemand uit een Sovjet-republiek. Het doel van dit werk is uiteindelijk te komen tot een internationale VN-conventie voor gods dienstvrijheid. De 65-jarige Ribeiro woont in Lissabon en functioneert in zijn land als nationale om budsman. Internationaal ge zien heeft hij zijn sporen ver diend op het terrein van de mensenrechten. Ned«rlandM Hervormde Kerk Beroepen te Waarde. A.H.Groen kandidaat te Apeldoorn. Aangenomen naar Sebaldeburen, R.de Reuver kandidaat te Nieuwer- kerk ad IJsel. Bedankt voor Leeuwarden, S.van den Oever te Dordrecht. Beroepen te Genderen, drs.C.van der Niet te Hogersmilde, die dit be roep heeft aangenomen. Aangenomen naar Zwijndrecht, drs.S.T.van der Hauw te Colijnsplaat, Geersdijk en Vissenkerke. Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Aangenomen naar Monster, K.Har- mannij te Ulrum, die bedankte voor Lelystad. Christelijke Gereformeerde Kerken Bedankt voor Urk. T.M.Hofman te Ouderkerk ad Amstel. Eerste inleiding op werk René Girard 'De ander als model en obsta kel' Zo luidt de eerste Ne derlandse inleiding op het werk van de Franse letter kundige en filosoof René Gi rard. Het is afkomstig van ds. Roel Kapteijn en van de do cent filosofie Pieter Tijmes. Het werk van Girard komt, ook op de geïnteresseerde buitenstaander, zo gecompli ceerd over en tegelijkertijd is het zo intrigerend, dat een inleiding op zijn werk zeer welkom is. In De Ander als model en obstakel een weinig inspirerende titel ove rigens worden de hoofdlij nen van Girards denken op zo helder mogelijke wijze uit eengezet. De auteurs willen de oorspronkelijkheid en het belang aantonen van Girards inzichten met betrekking tot de menselijke begeerte, het conflict en het geweld. Interessant zijn de slothoofd stukken van dit boek waarin de visie van Girard wordt vergeleken met die van Freud. Girard heeft weinig op met het denken van Freud dat als pasmunt wordt gehanteerd voor elk innerlijk menselijk conflict. Daaruit een weg te wijzen zou wel eens een van de grootste ver diensten van Girard kunnen zijn. Het boekje van Kapteijn en Tijmes is, vooral ook door zijn beknoptheid een handza me gids voor het lezen van het werk van Girard, dat bij dezelfde uitgever in vertaling verschijnt. Roel Kapteijn, Pieter Tij mes: De ander als model en obstakel. Een inleiding in het werk van René Girard. Uitgave: Kok Agora, Kam pen. 170 blz. Prijs 24,50. PAUL VAN VELTHOVEN RIO DE JANEIRO Na een achtervolging van bijna 300 kilometer is gis termiddag een eind geko men aan de gijzeling van een Braziliaanse bisschop en een bankiersgezin. De vijf gijzelaars, onder wie mgr. José Rodrigues, keerden gisteravond per vliegtuig in hun woon plaats Juazeiro in de deelstaat Bahia terug, waar ze als helden door de plaatselijke bevolking werden ontvangen. De gijzelingsaffaire begon vrijdagavond, nadat twee overvallers het huis van de bankier waren binnengedron gen. Zondagmorgen werd mgr. Rodrigues bij de zaak be trokken. Hij had ingestemd te bemiddelen tussen de politie en de overvallers, die met hun gijzelaars in een auto zonder benzine zaten op de brug over de Sao Francisco- rivier. De bisschop werd ver volgens eveneens gegijzeld en verplicht zich van zijn kleren .te ontdoen. Zondagmorgen werd aan de overvallers benzine verstrekt, waarna een urenlange reis volgde door het binnenland van de deelstaat Pernambuco. Ze werden daarbij gevolgd door een langgerekte stoet au to's van burgers en politie agenten. In de loop van de middag slaagden de overvallers, die vermoedelijk gevlucht zijn uit een gevangenis in Brasilia, erin hun achtervolgers te mis leiden. Kort daarop werden de gijzelaars vrijgelaten en verdwenen de daders spoor loos. De politie hoopt het tweetal alsnog te kunnen ar resteren. De belastingvoorstellen die de commissie-Oort in opdrac b van de regering heeft uitgebracht, zijn in hoofdlijnen do nl het kabinet overgenomen, inclusief de nadelige invloed daa y] van op sommige inkomens. Desondanks wil het kabinjt voorkomen dat de voorstellen nu al deel gaan uitmaken v; jg de onderhandelingen voor de nieuwe cao's, zo blijkt uit adviesaanvrage aan de SER, de Stichting van de Arbeid de Emancipatieraad. HET kabinet heeft reden voor deze stellingname. Niet oifv dat getwijfeld wordt aan de zinnigheid van de voorstellf van de commissie-Oort: een aanzienlijke vereenvoudigiiT van het belastingstelsel. Want deze uitkomst lag besloten de opdracht aan de commissie. Maar wel omdat de commi sie-Oort tot de conclusie was gekomen dat voor een eenvi diger, gecombineerd tarief van belastingen en sociale pi mies veel werkgeverspremies noodgedwongen naar de werj nemers moesten doorschuiven. Als compensatie daarvt zouden de bruto-inkomens van de werknemers met eenzelj de bedrag moeten worden verhoogd om achteruitgang va inkomen te voorkomen. A AaN het voorgestelde systeem kleven enkele technische 1 zwaren. Maar ook de cao-onderhandelingen dreigen erdo te worden beïnvloed. Want de werknemers zijn er niet v£ overtuigd dat de voorstellen eenzelfde besteedbaar inkom^ opleveren. Na jaren van bezuiniging en interen op de salari sen zou dit voor de werknemers niet verteerbaar zijn. HET kabinet wil trouwens met de vereenvoudiging berea ken dat ook het verschil tussen bruto- en netto-inkomen ka worden verkleind. Over de manier waarop bestaat nog ge% duidelijkheid. Bepaalde gevolgen van de voorstellen van ic commissie-Oort, zoals een mogelijke achteruitgang voor ik, lagere inkomens en voor alleenstaanden van 27 jaar en oy, der, zijn niet aantrekkelijk, maar volgens het kabinet onve{( mijdelijk. Maar het kan zijn dat de adviesorganen daar hep anders over denken. y, Het zal zeker nog twee jaar duren eer een vereenvoudig» belastingstelsel in de lijn van de voorstellen van Oort en <j zijnen kan worden ingevoerd. Daartoe is noodzakelijk dat d adviesorganen betrekkelijk snel hun oordeel over de plaj^ nen gereed hebben. Gezien de ingewikkeldheid van de matr rie is dit geen eenvoudige opgave. Bovendien zijn de gevoe gen ingrijpend: voor de schatkist, voor de bedrijven, de inq) viduele inkomens en de inkomensverschillen. Maar vanwege het belang van een eenvoudiger belastingwetgeving zal e' ontwikkeling met enig ongeduld worden gevolgd. 'e Af en toe regen DE BILT (KNMI) Een frontale zone met veel bewol king en van tijd tot tijd regen blijft in de buurt van ons land. Deze zone behoort bij een de pressie bij IJsland. Ten westen van Ierland ontwikkelt zich een nieuwe storing, die mor gen Schotland heeft bereikt en van daar naar de noordelijke Noordzee trekt. Voorlopig blijft ons land nog in de zachte lucht, alleen het noordoosten krijgt in de komende nacht een vleugje koudere lucht bin nen. Daar wordt de minimum temperatuur vijf graden, el ders ongeveer acht. De mid dag- temperatuur bereikt waarden van circa tien gra den. Er staat een matige tot vrij krachtige zuidwestelijke wind, aan de kust is deze enige tijd hard. Na het passeren van de fronten gaat in het nieuwe jaar de temperatuur iets om laag en ontstaat een wat meer buiig weertype. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor morgen en woensdag: Zuid-Scandinavië: morgen op klaringen, woensdag weer sneeuw. In het algemeen lich te tot matige vorst. Britse eilanden, Ierland: perio den met regen, morgen in het oosten droog. Middagtempera- tuur van 7 graden in het noor den tot 12 graden in het zuid westen. Denemarken: morgen overwe gend droog, woensdag af en toe regen of sneeuw. Middag- temperatuur 2 tot 5 graden. Noordwest-Duitsland, Bene lux: veel bewolking en af en toe regen. Middagtemperatuur 5 tot 9 graden. Midden en Zuid-Duitsland: af en toe regen, in het zuidoosten overwegend droog. Middag- temperatuur van 5 graden in het zuidoosten tot 9 graden P het noordwesten. Alpengebied: eerst droog r zonnige perioden, woensdij voornamelijk aan de noord- Cr westzijde enige sneeuw, beir den 1000 meter ook regfl Nulgradengrens tussen 800 f 1500 meter. Middagtemper tuur in de dalen 2 tot 8 gradr Frankrijk: in het noorden w£ kenvelden en woensdag plar selijk regen. In het zuiden ze" maar hier en daar ook mi^ Middagtemperatuur van 8 gr1 den in het noorden tot 10' het zuiden, langs de Middr landse Zee nog iets hoger, r Spanje, Portugal: overwege!^ zon nig. M iddagtemperatuur van 12 graden in het noord en in het binnenland, tot k plaatselijk in het zuiden. I WEERRAPPORT HEDENMORGEN (ADVERTENTIE) mmÊÊÊÊÊÊÊW//// flflP'Veilig Verkeer Nederland wmmmn///

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 2