Zonder pretenties, droog, wijs en bovenal vriendelijk Openhartigheid sterkste wapen in Warren's dagboeken J Goede schaatsen voorwaarde voor i jspret HUISI ■RAADk Zal het u ook een worst wezen? Warmte uit een zakje Groente en fruittip BOEKEN CeidaeSouiont MAANDAG 29 DECEMBER 1986 PAGINA Ruim een jaar geleden, op 24 november 1985 over leed de dichter C. Buddingh aan de gevolgen van een operatie. Vijf dagen later werd hij begraven in Dordrecht, de stad waar hij geboren was en waar hij zijn hele leven zowat doorbracht. De dichter Willem Wilmink was - met vele anderen - bij deze begrafenis en hij schreef er een gedicht over: „Een afscheid - 29 november 1985": „We zagen Dordrecht: de gevels, de toren, en in het hemelse winterlicht leek alles als nieuw, als vandaag herborgen, dat was dus Buddingh 's jongste gedicht. Zo zie je maar weer wat een dichter vermag: Cees heeft ons zelf door die stad vergezeld, nadat wij hem op een winterse dag zojuist nog hadden ter aarde besteld. Twee strofen uit een eenvoudig, warm gedicht van iemand die met Buddingh' had samengewerkt. De bewondering en vriendschap die hij onder woor den brengt is een van de vele reacties op de dood van de merkwaardige, huiselijke dichter, die een unieke plaats innam in de Nederlandse letteren. Naast dit gedicht van Wilmink vindt men veel an dere uitingen van waardering en betrokkenheid met Buddingh in het boek „Een stem om niet te vergeten", dat door De Bezige Bij onlangs werd uitgebracht. Het meest opvallende ervan is de kleine verras sing, die het bevat, hoewel dat aan de buitenkant nauwelijks zichtbaar is. Binnen het boek zit „als een gedicht in een kastje" een geluidscassette, waarin men Buddingh' hoort lezen uit eigen werk, bijna een uur lang. Zijn merkwaardige stemgeluid, ietwat sloom, nasaal, ironisch en tegelijk warm, is daarop nog eens te horen. Hij was er beroemd door geworden, zelfs werd hij voor STER-spots ge vraagd om reclame te maken voor verzekeringen of iets dergelijks, waarbij dat unieke stemgeluid heel markant was. Ook kon men hem jaren gele den zien in een tv-programma onder de naam „Poets", waarin met de verborgen camera gefilmd werd hoe Buddingh' argeloze voorbijgangers een poets bakte. De menselijkheid en het vertrouwenwekkende dat Buddingh' als persoon uitstraalde, waardoor hij in dertijd voor dat soort programma's gevraagd werd, is nauw verbonden met zijn poëtisch werk. Op het geluidsbandje is dat weer te constateren: je kunt je niet voorstellen dat deze gedichten met een andere stem worden voorgelezen, waaraan dat huiselijke en herkenbare zou ontbreken. „Ik weet het. Soms mag ik hier of daar meedoen, maar nooit hoor ik er helemaal bij. Ik ben het neefje dat ook mee uit mag logeren. Het is niet zo erg: daaruit put ik mijn kracht", zo hoor je Bud dingh' op het geluidbandje zeggen. Inderdaad, als je zijn werk in ogenschouw neemt, valt heel sterk op, hoe hij zichzelf wat afzijdig opstelde. Hij bleef in Dordrecht, hij schreef over zijn kleine dagelijkse dingen. Op zijn zestigste verjaardag begon hij aan een reeks sonnetten, die hij uiteindelijk in hun to taal wilde publiceren onder de titel „Een mens in de tijd", een soort autobiografie in dichtvorm. De twee eerste delen daarvan zijn verschenen: „De eerste zestig" en „De tweede zestig". Sonnetten ge wijd aan de kleine dingen van het leven, zijn kat ten, zijn huiselijk geluk met Stientje. Een dom ste nen leeuwtje dat hij ooit heeft meegebracht en dat nu op de schoorsteenmantel staat, wordt bijvoor beeld in zo'n sonnet bezongen: 'k Heb hem een keer gekocht bij Sigtermans (een bloemenzaak in Dordt), ons stenen leeuwtje: pseudo-antiek, kitscherig misschien, maar met van die trouwhartige dikke katerpoten. Buddingh's poëzie van de laatste tien jaar van zijn leven, waar deze „Zestig-gedichten" deel van uit maken, is te vinden in een nieuwe verzamelbun del, -ook van De Bezige Bij-. „Gedichten 1974- 1985" heet dit boek, dat in vormgeving en naar in houd een zeker vervolg is op de gedichtenuitgave uit 1979 met de titel „Gedichten 1938-1970", die voor de Buddingh'-lezer onmisbaar was. In deze nieuwe verzamelbundel staan twee uiterst boeiende delen. In „Verzen van een Dordtse Chi nees" keert Buddingh' terug naar die merkwaardi ge, half-nonsensicale poëzie die hem zo bekend maakte: de gedichtjes over het elastiekje dat steeds wat anders leek of over het dekseltje op jampotjes. Niet voor niets noemt hij zich „een Dordtse Chi nees", een wijze die met het besef van de betrek kelijkheid van alle dingen van het leven uit zijn kleine schuilplaats het leven beziet en daar zijn eenvoudige gedachten over opschrijft. Hij spreekt daarover in een kort gedichtje: „Ik, oude Chinese boer". „Ik, oude Chinese boer, zag generaties komen, generaties verdwijnen, ii wetten, zeden, gewoontes veranderen, If luchtvloten ten onder gaan, aarde verschroeiend sterren verrijzen, nova's verpulveren. Ik, oude Chinese boer, L in mijn kleine zwarte gat.L In deze verzamelbundel valt ook het laatste df op: „Nieuwe gorgelrijmen", waarin Buddingh' t rugkeert naar de regelrechte nonsenspoëzie, wjL hij zich in de na-oorlogse jaren mee bezig hield j: die iedereen wel kent van de blauwbilgorgel, f gringergoriaan, de lariekoekoek en de jenk. L toon is gehandhaafd in deze nieuwe reeks overt popokatepee, de vijfvooreenhoorn („in een bos v brem en sleedoorn, leeft de laatste vijfvooreA hoorn.") of de piroet. Buddingh' lijkt de cirkelij sluiten. K Rob Schoutens herdenkingsartikel, van ruim ej jaar geleden, is in „Een stem om nooit te vergetei1 nog eens te lezen. In de laatste alinea daarvan oni komt hij er niet aan zich uit te spreken over ul ,de persoon van Buddingh' voor hem betekend! „Ik heb Cees Buddingh' een paar maal ontmoet fi .voorleesavonden. Daar was hij, zoals de meest" zich hem zullen blijven herinneren, zonder preteL-, ties, droog, wijs en bovenal vriendelijk". K JAN VERSTAPPfy C. Buddingh': „Gedichten 1974-1985" - Pri ƒ39.50. u „Een stem om niet te vergeten - C. Budding! 1918-1985". Met geluidscassette. Prijs /32.L Uitgaven van De Bezige Bij. De Zeeuwse schrijver, literator en dichter Hans Warren is 65 jaar geworden. Bij die gelegen heid in oktober j.l. verscheen zijn Geheim Dagboek, deel VI, dat handelt over de jaren 1956-1957. Sinds 1981 ver schijnt er ieder jaar een deel. Sinds die tijd ook staat het dagboek als literaire kunst vorm in de belangstelling. Er worden essays over geschre ven en studiedagen over ge houden. Hans Warren heeft met zijn werk dus niet alleen zichzelf uit de schaduw gehaald, maar ook een genre dat tot dan toe in ons land maar een matige waardering vond. Het grootste compliment dat Warren kan krijgen over zijn Geheime Dagboeken is dat ze lezen als een roman. Je kan er niet af blijven als je er eenmaal in verdiept bent. Je kijkt uit naar het volgende deel dat toch elke keer weer een jaar op zich laat wachten. Dagboek als genre In de buitenlandse literatuur is en was het dagboek een geac cepteerd genre. De schitte rendste dagboeken uit de Franse literatuur bijvoorbeeld, waarvan onlangs ook een keu ze" in het Nederlands is ver schenen, zijn die van de ge broeders De Goncourt. Ook in een Nederlandse vertaling zijn nu de dagboeken van Max Frisch over de jaren vlak na de oorlog verschenen. In Nederland zijn in de negen tiende eeuw enkele dagboeken bekend, zoals die van de schil der Bilders, van de literator Willem de Clercq en die van Beets uit zijn studentenjaren, maar alle exemplaren zijn be werkt en niet oorspronkelijk. Het dagboek van De Clercq, dat nog wel in handschrift be staat, is nooit uitgegeven. On langs verscheen ook het dag boek van Alexander Ver Huell, een integrale editie van aantekeningen uit de jaren 1860-1865. Het is een indrin gend verslag van iemand die van eigenaardig eerst zonder ling en dan volkomen geschift wordt. Dan zijn er natuurlijk de dagboeken van Anne Frank en van Etty Hillesum, maar die zijn niet in de eerste plaats als literaire kunst ge waardeerd. Ook de journalen van Frederik van Eeden, Lo de wijk van Deyssel en Van Slauerhoff zijn onder de grens blijven hangen, evenals de moderne autobiografische ver slagen, zoals die van Willem Oltmans, J.J. Peereboom, C. Buddingh e.a.. Aantrekkingskracht Met de Geheime Dagboeken van Hans Warren is dus iets bijzonders aan de hand. Je kan het onderscheid tussen die dagboeken en alle andere ego documenten pas aangeven als je ze allemaal hebt gelezen. Dat is niet het geval, dus blijft het bij het aangegevn van de aantrekkingskracht van de ge heime Dagboeken. „Schrijven is even onzeker en boeiend als leven, je weet wat je wilt, maar je weet niet hoe zich dat van seconde tot seconde reali seren zal," schrijft Hans War ren zelf in Deel VI. In die woorden ligt precies een ver klaring van die aantrekkelijk heid verscholen. Je wordt in het leven van de schrijver meegetrokken, kan het ook geen draai geven, staat even machteloos als de schrijver zelf tegenover plotselinge om wentelingen. Het dagboek is een ongekunstelde weergave van het leven, van het schrij ven. Niet dat Warren van zijn leven een boek maakt. Hij be leeft het als literatuur en schrijft het op als pure nood zaak. Hij zegt zelf dat het schrijven in dagboeken voor hem een troost was. De dag boeken zijn een vergaarbak, een laboratorium van herinne ringen. Hij had de zelfanalyse, emoties en beweegredenen ge nadeloos ontleden, hard nodig. „Het is nu moeilijk voor te stellen hoe het veertig jaar ge leden was als je als jong mens in een zeer afgelegen provin cie ontdekt dat je homo bent. De moeilijkheden waren toen gigantisch. De hele seksualiteit was toen nog taboe." Geheim Het schrijven in zijn dagboe ken is in de oorlogsjaren be gonnen. Hij hield een natuur- dagboek bij, een literair dag boek en zijn geheim dagboek. Het natuurdagboek verdween, over literatuur schreef hij van af de jaren vijftig een weke lijkse rubriek in de Provincia le Zeeuwse Courant en zijn ene dagboek bleef het gehei me. Daarin noteerde hij vanaf 1942 alles wat hem bewoog. „Het wordt een geheim dag boek, omdat ik niet wil dat ie mand anders er een vermoe den van zal hebben dat het be staat. Ik zal er zo eerlijk moge lijk in zijn en er alles in note ren, behalve de enkele dingen waarvoor ik me te diep schaam om ze ooit aan het pa pier toe te vertrouwen." schrijft hij in Deel 1. (1942-1945). En toen hij een maal had besloten Bert Bakker toestemming voor de uitgave van zijn dagboeken te geven heeft hij ook alles laten staan. „Al mijn ploertige streken blij ven erin staan." De kracht van Warren's werk ligt vooral in de volstrekte openhartigheid en eerlijke weergave van gedachten en belevenissen. Nergens pro beert hij er als de held uit te komen. In allerlei puur men selijke soms onaangename trekjes herkent de lezer zich zelf. Ook zijn gedachten over mensen die dicht bij hem le ven, zoals zijn ouders, zijn En gelse vrouw Mabel en zijn Al gerijnse vriendjes zijn ontbloot van ieder gevoel van schaamte of van angst voor ruzie neer geschreven. In de vele inter views die hij sinds zijn dagboe ken verschijnen heeft gege ven, zegt hij steeds weer hoe het hem meevalt dat er geen negatieve reacties komen. Zijn vrouw Mabel heeft hij na de scheiding, nu tien jaar geleden, niet meer gesproken. Na een vriendschappelijk afscheid hebben ze dat zo bepaald. Hij weet dus ook niet of zij de dag boeken leest. Dat hij nu voor velen een open boek is, laat hem koud, evenals het feit dat het lezen van dagboeken met dergelijke intieme gegevens wel tegemoet komt aan gluud- ers-trekjes die in elk mens verborgen zitten. Thema's De zes delen van het Geheim Dagboek hebben steeds terug kerende thema's. De rode dra den van Warren's leven: zijn huwelijk, dat steeds weer voor nu eens scherpe en dan weer slepende conflicten zorgt, zijn even problematische als op windende verhoudingen met Noordafrikaanse jongens, Mo- hamed in de eerste plaats en in andere dagboeken Habib en vele anderen. In deel VI komt de verhouding met Mohamed wel tot een heel triest verloop. Het leven in Parijs biedt hem alle mogelijkheden de Alge rijnse vrienden te blijven ont moeten, wat hem in Deel V bijna fataal wordt. Er wordt een tweede dochter, Beryl, ge boren en het derde kind kon digt zich aan. Het gezin Warren verhuist naar Kloetinge, gemeente Goes, Zuid-Beveland. Die ver huizing herinnert hem gere geld aan zijn jeugd. „Terugke ren naar het land van je jeugd brengt haast vanzelfsprekend met zich mee dat je vaak aan die jeugd terugdenkt. Mogelijk dat geuren, geluiden, stem mingen een bepaalde sfeer op roepen", schrijft hij. En hij ge niet er van de rust, die in Pa rijs vaak ver te zoeken was. „Ik zit alleen in een rustige kamer, een elektrisch kachel tje verjoeg de kilte, Mabel en de kinderen slapen. Ik onder ga de rust, de stilte die me om ringt als weldadig, maar ook als een bedreiging na het on stuimige leven dat ik heb ge leid en dat me als het ware nog in het bloed woedt. Toch woon ik hier goed, op ec boerderij waar alles bepaald r ouderwetse manier toegaaf schrijft hij. De verhuizing brengt hem ol weer meer in contact met r vader, een gierige norse terbouwkundige. Hij laat nc na een schets te geven van if gedrag van zijn vader: „Hij moeide zich met alles, f mochten geen warm eten, p kinderen mochten geen naasappels, het was werkeF of hij niet goed bij zijn ho{ was. Hij wou ons dwing1 margarine te eten". Ze vjJ stopte de boter, maar vad* Warren ontdekte dat. „Op zp ke 'momenten is hij de 1 roerdste niet, hij meesmuiP en wij gierden het uit". 15 Natuur Dan is er de natuur als vf thema, zijn uitgesproken lief voor vogels. In het laatste d bloeit die liefde in alle to<}- aarden op. Over de Zeeu' dichter PC. Boutens sch: Warren zelf ooit, dat de nati die Boutens beschrijft Zeeuwse is. MARSCHA VAN NO! CONSUMENTENINFORMATIE Soepen- en eenpans- maaltijdenboek „Heerlijke soepen en bijzondere eenpansgerechten" is een schit terend boek. Het boek bevat goede stap-voor-stap beschre ven recepten, tips, handelingen foto's en bovenal prachtige fo to's van gerechten. Een boek voor in de keuken én om lek ker in te bladeren. Heerlijke soepen en bijzon dere eenpansgerechten, uit gever Van Dishoeck. Prijs 29,90. Kookbijbel voor dertig gulden Wie geen kookboek heeft maakt met „Het complete kook boek voor de goede keuken" en goede en niet dure (f 29,90> keus. Het boek bevat 900 duide lijk beschreven recepten, van simpele daagse kost tot feestelij ke gerechten. De ingrediënten staan overzichtelijk naast de tekst. Handig is het dat onder elk recept de bereidingstijd staat aangegeven,, de energiep- inhoud van het gerecht en een prijsindicatie. Naast de recepten, naar ge rechtsoort in hoofdstukken in gedeeld, staan productinforma tie, kooktips en inkoopadviezen in Het complete kookboek. Ondanks twee minpunten de tabellen van maten en gewich ten zijn summier en onover zichtelijk en het boek blijft door zijn dikte niet op de opengesla gen bladzijde liggen is Het complete kookboek een aardig cadeau-idee voor beginnende keukenprinsessen en -prinsen. Edda Meyer-Berkhout: Het complete kookboek voor de goede keuken, Zomer en Keuning, serie Culinaire Boekerij. Gebonden 29,90. Nuttig kookboek voor bezitters foodprocessor „Het foodprocessor kookboek" is een sober uitgevoerd boek me* 150 recepten waarbij de keukenmachine gebruikt kan worden. In elk recept zijn de handelingen genummerd en is aangegeven met welk mes ge werkt moet worden. Een handig boek voor mensen die net een foodprocessor heb ben gekocht en ermee willen leren werken. Het foodprocessor kook boek, uitgever Dekker/van der Vecht, Prijs 39,50. DEN HAAG Wie de komende weken nog niet op natuurijs kan schaat sen, kan het op de kunst ijsbaan proberen. Want deze maanden zijn bij uit stek geschikt om je op glad ijs te begeven. Goe de schaatsen zijn echter dè voorwaarde voor ij- spret. Want je moeizaam voortbewegen op botte ij zers en in slechte schoe nen doet je enthousiasme snel bekoelen. En de winter is al koud genoeg, nietwaar? De heer A. Steijn van schaats- speciaalzaak Ooms Sport bij het schaatscentrum De Uithof in Den Haag „zit" bij wijze van spreken in de schaatsen en kan er dus ook veel over vertellen. „Het is natuurlijk belangrijk dat de schoen goed om de voet sluit", vertelt hij. „Bij schaatsen ligt de voet na melijk, vergeleken bij loop schoenen, vrij onbeweeglijk in de schoen. Daarom is vol doende steun nodig, zodat de schaatser minder snel ver moeid raakt. Het is dus niet goed om schaatsen „op de groei" te kopen, al kan ik me voorstellen dat ouders geen zin hebben hun kroost elk jaar van nieuwe schaatsen te voorzien. Vooral de hielstuk ken moeten goed gevormd zijn. Verder verdienen leren schoenen de voorkeur boven die van ander materiaal, om- >dat leer zich naar de voet vormt". „Voor de ijzers zijn ook wel richtlijnen te geven. Iemand met noren die vooral op na tuurijs schaatst, kan beter lage Het slijpen van schaatsen moet zorgvuldig gebeuren. ijzers nemen. Die zorgen voor een rechte houding, zodat lan ge afstanden met minder moeite kunnen vyorden afge legd. Wie met noren vooral op kunstijsbanen schaatst, doet er goed aan hoge ijzers onder de schoenen te laten zetten. Die zijn nodig om snel boch ten te kunnen maken". Steijn vervolgt: „In de soorten ijzer die voor de schaatsen ge bruikt worden, zijn ook enor me verschillen. Het gaat om een bepaalde legering. De bes te ijzers roesten het snelst. Goedkopere ijzers van zachte re staalsoorten roesten mis schien soms minder, maar ze zijn ook sneller bot en zijn niet zo goed geslepen. Laat ij zers trouwens nooit bij een fietsenmaker of een scharens liep slijpen. Die slijpen de schaatsen kapot. Ze halen het loopvlak eruit en bovendien zijn de ijzers zo weer bot. Bij ijsbanen zijn meestal zaken die nauwkeurige apparatuur hebben en voor ieder type schaats het goede gereed schap. Om te zorgen dat schaatsen minder snel bot worden moet je natuurlijk be schermers dragen op straat. Verder is het belangrijk om stukken ijs waar zand op ligt te vermijden. Zand is de grootste vijand van schaatsij zers. Of een ijzer bot is kun je het beste nagaan door met de vingernagel recht onder de voet over de binnenkant van de ijzers te gaan. Daar slijt het ijzer het snelst. Krult er een stukje van de nagel om, dan zit het nog goed met de scherpte. Bezitters van noren kunnen hun schaatsen zelf belangrijk om dat na iedere schaatsrit vol te houden". „De prijs van een stel nieuwe schaatsen van redelijke kwa liteit ligt momenteel rond de 150 gulden. Dat geldt zowel voor kunstschaatsen als voor noren. Natuurlijk zijn er wel goedkopere, maar ik heb de ervaring dat in deze prijsklas se een redelijk goede kwaliteit te krijgen is. Wat betreft het onderhoud: maak de ijzers na elke rit goed droog. Dan voor kom je dat ze roesten. Haal de beschermers er altijd af, want die houden vocht vast. Zet de ijzers alleen in het vet als je ze opbergt, tussendoor is dat niet nodig. Het leer van de schoenen kun je eventueel met een waterafstotend mid del behandelen en af en toe in het vet zetten". PETRA DE VRIES 1 Leg het trappelkussen op de grond en druk het beurtelings met de linker- en de rechter voet „trappelend" naar bene den. Trap je gezond Voetentrappelend zitten le zen, wie heeft daar ooit van gehoord, behalve wanneer het om een zeer zenuwachtig per soon ging? Toch zullen ook de meest stabiele mensen dit voetenwerk op kantoor of thuis voor de buis doen. Een opblaasbaar gezondheidskus sen, de C'Aire Cush, geeft u de gelegenheid om zittend in een stoel de spieren te oefe nen. Dat gebeurt door beurte lings met de rechter- en de linkervoet op het voetkussen te trappen. Vijf minuten oefe nen komt neer op een wande ling van 200 meter. De C'Ai- re-Crush werd oorspronkelijk ontworpen om bij lange rei zen gezwollen voeten en be nen te voorkomen, maar is ook geschikt bevonden om op een rustige manier te .jog gen". Prijs 35,-. (Alleenver koop: Verta Research Pro ducts B.V.; Antwoordnummer 10007; Vught; Tel. 073-569020 of 073-563602). TINY FRANCIS Je hebt rookworst en rookworst. Maar voor de consument is het moeilijk te beoordelen welke soor ten goed zijn en welke van mindere kwaliteit. Daarom is enige tijd gele den onder toezicht van het ministerie van land bouw en visserij het Ex tra Kwaliteitsmerk inge steld. Dit waarmerk wordt door de onafhan kelijke Stichting Neder landse Vleeswarenkon- trole (NVK) toegekend Goedgekeurde rookworst is te herkennen aan dit merkje aan rookworst die voldoet aan bepaalde eisen: het vetgehalte mag niet te hoog zijn, er moet vol doende echt vlees in zit ten, bij de bereiding mag geen zetmeel en geen vleesvreemd eiwit zijn toegevoegd en verder moeten ook kleur, geur en smaak in orde zijn. De goedgekeurde worst is te herkennen aan het „Hol land-Extra Kwaliteit" merk. Bij veel slagerijen waar de rookworst wordt verkocht hangen affiches met de tekst: „Deze sla ger heeft voor z'n rook worst een lintje ver diend". Voor meer infor matie: 070 - 409259. Wat zit er in uw rookworst? Fabrikanten bedenken de meest opzienbarende dingen on{ mensen te verwennen. Juist op de markt gekomen is een chip builtje dat een warmtebronnetje vormt op het lichaam. Pakjj „Poco" kan in de laarzen, onder trui of hemd, in de broekspijp penen tussen sokken. Zo kan het de wintersporter, winterj" kampeerder, schaatser, golfkampioen, voetbalfan of gewoon dj meneer of mevrouw met een stijve spier allerheerlijkst plaatse* lijk warm houden. Het pakje is 9 x 13 cm en straalt 24 uur beê haaglijkheid uit doordat het de lichaamswarmte overneemt ef versterkt. Het zou branden op de blote huid, zoveel hitte geeft het af. Poco blijft 5 jaar goed, mits het in gesloten toestand (ee$ plastic huls) wordt bewaard. Het lichaamskacheltje is in De» Haag verkrijgbaar bij Drogisterij „De Adelaar", Reinkenstraaf 48; „Tabak Speciaalzaak", Jan Heinstraat 103; Parfumerie DJ Gier, Fred. Hendriklaan 308. De levering door het hele land i[ net begonnen. Inl.: 01890-12011. Zelf gebruikt en prima bevon< den. Gezien op de Ski-inn '86. Prijs per pakje: 2,95. TINY FRANCI? Appelflappen- en oliebollen front rukt oji In de laatste week van het jaar is het niet zo simpel om inkd pen te doen voor het samenstellen van een weekmenu. Allj eetpatronen worden doorkruist door een aanval van het appeji flappen- en oliebollenfront dat oprukt. Daar tussendoor mol er geïmproviseerd worden. Er zal rekening gehouden moetd worden met overvoerde magen, die zich aan het herstellen zi| van de kerstmaaltijden. Met de nodige fantasie valt er best w( weer een eind aan het jaar te breien. I Het lijkt verstandig om de na druk op een aantal rauwkost- maaltijden te leggen. Of even tueel licht verteerbare ge rechten. In aanmerking ko men worteltjes, koolrabi en bijvoorbeeld bleekselderij. Bij de worteltjes heeft men de keuze uit breekpeen, waspeen of de boswortelen. Voor breekpeen en waspeen schommelt de prijs rond 1 gulden per kilo. De boswortelen zijn duurder, een bos kost al gauw 4 a 5 gu den. Voor koolrabi ligt de prijs tussen 50 cent en 1.50 pl stuk. De bleekselderij kost gemiddeld 2.40 per stuk. Tussef door kan men ook een keer kiezen voor andijvie, de prijs koij! op 2 gulden per pond. Het maken van rauwkostschotels is va^ voordelig. Witlof met walnoten en stukjes mandarijn en apFf kunnen de basis vormen voor een heerlijke salade. Het snijlj kost 1 gulden per pond. Voor de walnoten schommelt de pn rond 4 gulden per pond. Als appel kan men het beste kiezj voor een stevige fris zure appel. De winterwortelen zijn eve| eens bijzonder geschikt voor het maken van een rauwkostsai de. Ze zijn goed te combineren met walnoten en rozijnen. 1} winterwortelen kosten slechts 45 cent per kilo. Knolseldej komt ook in aanmerking, de prijs komt op 1 gulden per sti^ Daarnaast kan men natuurlijk kiezen uit de nodige sla-soortd Voor kassla ligt de prijs tussen 35 en 90 cent per stuk. Vo[ ijsbergsla komt de prijs op 2 gulden per stuk. Eikebladslai voor 50 cent per stuk te koop. De rode sla kost f 1.20 per stuf Komkommers en tomaten zijn onmisbare ingrediënten. De fl maten kosten 2.50 per pond en de komkommers ƒ1.50 a f\ per stuk. Radijs mag zeker niet ontbreken, een bosje kost 1.3 j Tot slot kan er nog opgemerkt worden dat de goudreinettj niet duur zijn, de prijs ligt tussen 75 cent en 2 gulden per kij Wat dat aangaat hoeft men dus beslist niet op een paar appf flappen te kijken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 12