Stuivertje wisselen mooi gezelschapsspel in Hilversum" KOOS POSTEMA: LEIDSE COURANT ZATERDAG 27 DECEMBER 1986 Willem Ruis Op 3 augustus overleed Willem Ruis. Hij was 41 jaar en verbleef op dat moment in Spanje, om tot rust te komen na de maandenlange inspanningen voor de Humanitas-acties die dooe de VARA-televisie werden uitgezonden. Ons land verloor in hem een groot show man, die alles op alles zette om zijn uitzendingen tot een succes te maken. Bovendien was hij altijd erg be gaan met de deelnemers aan zijn show, die volgens hem de eigenlijke makers van zijn programma waren. Hij schroomde dan ook niet hen persoonlijk door de opgaven heen te helpen. Nipkow Adriaan van Dis kreeg dit jaar de Nipkowschijf uitge reikt voor zijn gesprekken op de VPRO-tv met diverse kleurrijke figuren. In die programma's ontstonden pit tige ontmoetingen op niveau. Vandaar die prijs. Niet minder opvallend werk leverde Ivo de Wijs, dat werd gehonoreerd met de Reismicrofoon. Hij was wegens de bezuinigingen bij de VARA ontslagen, maar werd na het winnen van de prijs weer aangenomen. HILVERSUM Omroepmede werkers hadden erg lang de naam honkvast te zijn. Ze be paalden zelfs vaak het gezicht van een omroep. Maar de laat ste jaren zijn er velen van werkgever veranderd. Om het geld, zoals Willem Ruis en Ted de Braak. Maar er blijken nog tal van andere redenen te zijn om „stuivertje te wisselen". Neem Dieuwertje Blok. Zij leek prettig te werken bij de KRO, totdat zij liet weten dat zij zich niet zo thuis voelde bij de con fessionele KRO. Zij bleek bij de VARA beter te kunnen aar den. Verder zijn er de voor beelden van Koos Postema (Klasgenoten) en van Harry Vermeegen en Henk Spaan (Pisa/Verona). In hun geval draaide het weliswaar ook om geld, maar dan vooral geld dat de VARA-met-tekorten niet had om dergelijke program ma's overeind te houden. Jaap van Meekren zegt het recht op de man af: hij werkt voor „Nieuwslijn" van de VOO (Veronica) even plezierig als tot midden '84 bij de AVRO. Toen verscheen daar echter Wibo van de Linde ex-TROS een man met wie Van Meekren niet tot goed overleg kon ko men. En dus ging hij weg. Van Meekren vindt dat er in zijn ge val geen sprake is van „stui vertje wisselen". Hij zegt hier over: „Na twintig jaar trouwe dienst bij de AVRO kun je dat niet zo noemen. Voor mij gaat het er om of ik mijn werk in een prettige sfeer kan doen. Daarvan is vele jaren sprake geweest bij de AVRO. Nu vind ik bij de VOO opnieuw de sfeer waarbij ik mij wel voel, de mo gelijkheden ook om er wat van te maken". Evenals eindredacteur Ruud Hendriks van „Nieuwslijn" tilt hij overigens niet zo zwaar aan het dreigement van Rob Out, een maand geleden, dat er ontslagen gaan vallen als er niet meer goed nieuws in VOO's nieuwsrubriek komt. Dat dreigement heeft meer te maken met de woordkeus van Rob Out dan met werkelijke voornemens in die richting, zo menen zij. KOOS POSTEMA Koos Postema heeft op het zo genaamde „stuivertje wisse len" een eigen kijk: „Het is een Oudhollands gezelligheidsspel dat niet genoeg gespeeld kan worden, zeker bij de omroepen die vrijwel allemaal dezelfde identiteit hebben". Koos ver dween bij de VARA-zonder- geld, maar vond als freelancer onderdak bij Belbofilms, het eigen produktiebedrijf van Ben Eikerbout, die ook voor de VARA had gewerkt. Het bevalt Koos daar uitstekend omdat hij er voortdurend in de weer kan zijn met zijn werk. Hij hecht er aan vakwerk te leve ren en, zegt hij, „het zal me verder een zorg wezen wie het uitzendt, al is het zoals nu Ve ronica met „Klasgenoten Over het werken bij de omroe pen zegt Koos: „De oude hap in Hilversum praat niet meer over radio en tv, maar over ra dio en atv. Zo ben je lekker in je werk verdiept en dan moet je weer een verplichte vrije dag opnemen. Daar word je eerder moe van dan dat je ervan op knapt. En dat bedoel ik dan nog niet eens cynisch. Voor het nieuwe jaar wachten weer hopen werk. Dan staat je hoofd niet naar voorgeschre ven vrije dagen". ROB VAN DER SPEK Van „stuivertje wisselen" wil Rob van der Spek al evenmin horen. Voorheen was hij quiz master bij de Evangelische Omroep, waarmee hij echter een paar maanden geleden in conflict kwam. Kort nadien dook hij op bij de TROS. Hij zegt: „Onder stuivertje wis- Europa-tv ter ziele Een lang leven was de als Olympus-televisie begonnen Europa-tv niet beschoren. Nog voor het einde van dit jaar, na nauwelijks twaalf maanden in de weer te zijn geweest, viel het doek voor wat een echte Europese televisiezender had moeten worden. De schulden waren te hoog opgelopen en de reclame-inkomsten bleven te laag om door gaan te rechtvaardigen. Vooral in Portugal treurde de kijker om het verlies. Koos Postema: „In Hilversum praten ze niet meer over radio en tv, maar over radio en atv. Zo ben je lekker aan het werk en zo moet je een verplichte vrije dag nemen". selen versta ik dat je omwille van het geld overstapt naar een andere omroep. Over mijn persoonlijke levensomstandig heden rezen er op zeker mo ment moeilijkheden tussen mij en de EO, maar ik blijf zeggen, dat deze omroep mij om wat zij uitdraagt niet onsympathiek is. Alleen de manier waarop men er met medewerkers om springt, vind ik weinig evange- geheel geen kijk" lisch. Ik mag dat zeggen, om dat ik dat aan den lijve heb er- VaTd'er Spek is van huis uit LEVENSSTIJL taxateur/veilingmeester en kan „Het past niet bij mijn levens- goed met publiek omgaan. In stijl haatdragend te zijn", zo 1981 bedacht hij de kwis vervolgt hij. „Daarom wil ik het „Spelregel". Hij stapte ermee er liever niet meer over heb- naar de EO, die zijn idee in ben. Bovendien begin ik intus- ning iets te maken hebben met wereldvreemdheid: „Ik had een keer Pierre Kartner in mijn programma, geen enkel pro bleem. Toen hij echter optrad onder zijn artiestennaaam „Vader Abraham" moest hij direct uit de uitzending ge schrapt worden. Bij de EO hebben ze een heel vreemde kijk op amusement of in het overleg met hem uitzendrijp maakte. Dit leidde tot een reeks goed-gewaardeerde uit zendingen. Aanvankelijk was hij als freelancer aan de om roep verbonden, later kwam hij in vaste dienst. De laatste ja ren trok hij voor deze omroep ook het land door voor pro gramma's die „op lokatie" werden opgenomen. „Ik mag wel zeggen dat ik op die avon den in de loop der jaren bijna tweeduizend leden voor de EO heb geworven. En dan toch zo'n behandeling als de wegen zich scheiden". Ook achteraf nog blijft hij zich verbazen over typische EO- standpunten, die naar zijn me- sen lekker mijn draai te vincL bij de TROS, in enkele radf. programma's ook voor m deren en in de produkti® taf van „De Blufshow". Ik B ook in de praatshowrubri „Linda". Het had voor mij ofl rigens ook een van de andtj omroepen mogen zijn. ErB maar één omroep, waar ik I helemaal niet bij thuis vq Dat is de VPRO". I, Van de rubriek van „Lind heeft hij bijzondere verwar tingen. Zijn rol daarin is onq meer het aandragen van idf. en. Hij vond de afsluiting 4-; de eerste de beste afleverr het wassen van een ai| door naakte dames, bedoï als een klapper niet zo L lukkig gekozen, maar wel stf hij achter het idee van J pakkend afsluitend onderwei Hierover blijft hij meedenll en hoopt hij inbreng te kunt* leveren. Over Linda de Mol, rond w de rubriek „Linda" is |i bouwd, heeft hij niets dan F< „Zij is een bijzonder pientei ambitieuze meid, die openstje voor de ideeën van anderji maar die zelf ook vol ideeri zit. Zij heeft alle aanleg om if vak helemaal in haar vingersd, krijgen. Als u haar een „twm de Mies" zou willen noem|p heb ik daar niet de minste In denking tegen". ANNE Dat een overstap naar een dere omroep niet altijd m valt, is iets waarover KR Anne van Egmond kan m praten. Het is alweer een p jaartjes geleden dat zij meer het bij de AVRO gevonden hebben. De sfeer onder de lega's was echter niet wat bij de KRO gewend was. keerde vrij snel op het oij nest terug. Catherina Keyl die naar AVRO ging vindt daar stap werk waaraan zij bij de NC niet toekwam. Het eigen zicht? Zij geeft aan elk wc stuk haar eigen persoonlijke journalistieke visie mee. Dat doen op hün eigen mar ook Harry Vermeegen en H< Spaan, die in koor reager „Er wordt al zoveel in Hil\ sum gekletst over stuive wisselen. Vraag ons niet i niet om daar nog nieuwe i spraken over te doen. „Pisa" bij de VARA zitten e nu met Verona" bij de VG Daar zitten we voorlo|l goed". i TON OLIEMULUi VARA-perikelen j Dit jaar bracht de nieq, VARA-voorzitter Maj] van Dam een reorgani, tierapport uit aan f VARA-v. Om kosten te en het al bestaande]! nanciële tekort efficj, te kunnen aanpakk, stelde hij voor het (j stuur in te krimpen hem meer bevoegdhet te verlenen. De VAL verenigingsraad was alarmeerd en voqj hooguit voor een macht van één jaar. dan alleen om orde zaken te stellen. Men I eerder te pijnlijke erl ring en met Van Dams ganger Van den NOS in cultuur De NOS heeft zich de afgelopen maanden vooral toegelegd op het maken van culturele tv-programma's, als een soort voorbode van wat Nederland 3 straks heeft te bieden. Hoewel sommige kijkers vin den dat de NOS best nog wat meer cultuur in haar uitzendingen mag stoppen, bood de omroep aan vele kunstvormen onderdak. Zo vul den de balletten van Jiri Kylian, de choreograaf van het Nederlands Danstheater, een aantal woensdagavonden het scherm en kregen opera's een kans. Ook konden jazzorkesten zich uitleven, zoals bij voorbeeld het Dutch Jazz Orchestra. Opmerkelijke VPRO-jeugd Voor de jeugd stelde de VPRO het afgelopen jaar een uitgebalan ceerd programma samen. Ze werden door volwassenen, maar ook door kinderen gemaakt zoals „Achterwerk in de kast". De tandjes van Theo en Thea werden wereldberoemd in Nederland, maar ook het Amerikaanse meisje Soleil Moon Frye stal als Punky Brewster vele harten. Het was echter niet alleen amusement dat de klok sloeg. Hoewel jeugdprogrammamaker Burny Bos geen opvoedkundige om roep voorstaat, liet hij in „Lange Jaap" de jeugd speels kennismaken met kunst en cultuur. Willy's laatste Willy van Hemert, die ver in de zeventig is, liet weten met de KRO- serie „De Appelgaard" zijn laatste grote werkstuk te hebben gele verd. Hij maakte er ook geen geheim van in dit verhaal over een ver knipte familie een stuk van zijn eigen leven te hebben neergelegd. We zagen Ton Lensink als de oude levensgenieter Langevelt botsen met zijn vrouw Charlotte (Sigrid Koetse). Deze voerde een schrikbe wind over haar kinderen, onder wie dochter Margot (Adrienne Kley- weg) en schoondochter Annelies (Josine van Dalsum). Na veel pro blemen gloorde er nochtans hoop voor de kinderen. Commerciële omroep TROS-voorzitter mr. H. Minde maakte in september een opvalt de stap terug ten aanzien van zijl jarenlang voorgestane idee q commerciële omroep. Mini| Brinkman had in zijn mediawl voorstel mogelijkheden voor cj merciële omroep opengelaten, j deze werd gebonden aan bepaj voorwaarden. Zo moesten er I minste drie omroepen bereid zijn stap te wagen. Waarop Minderop haakte. Nog geen maand gelei evenwel diende hij toch een q vraag voor een commerciële omrl in. Rob Out van Veronica deedi ook. Echter niet namens die I roep, maar op eigen titel. i programma's. Hij is te genwoordig dan ook re gelmatig te horen in „Langs de Lijn" en „De Rode Draad". Weg bij Jeugdjournaal In september 1982 stapte Le- oni Jansen over van de VARA naar het „Jeugdjournaal". Na vier jaar jong Nederland te hebben ingelicht over het wel en wee van de wereld vond ze het tijd worden weer eens een nieuwe uitdaging aan te nemen. Eind november werd haar stoel ingenomen door Birgit Ganzert, die al vele ja ren jeugdprogramma's bij de AVRO presenteert en dat ook de komende jaren zal blijven doen. Hoewel Leoni zich gaat toeleggen op het zingen, on der meer in jazzclubs, is de kijker haar (gelukkig) nog niet kwijt, want ze gaat een show maken voor de AVRO. Niet voor veertigers „Radio 3 is niet voor veer tigers", was een bekende kreet van VARA's disc- jockey Felix Meurders. Bij het bereiken van die leef tijd trok hij dus aan zijn stutten, overigens tot groot ongenoegen van zijn luisterpubliek. Achttien jaar had hij met veel ken nis van zaken, maar voor al met een heel persoonlij ke aanpak de luisteraar beziggehouden. Zijn ver trek bij Radio 3 gaf hem de ruimte zich volledig toe te leggen op het maken van sport- en politieke

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 8