van asiel zoekers Angst beheerst het leven a£eidóc SouAcmt' I i< >r«S wr ii'fuil- diremit «If bij een >reenKje Qfwbcbl «8B It k hippen votir ire- tttormiiig.Manst dv emotie* de sjwflftingeo de j»ev»«n dit de litteht "met zich beeft (utionulitcH, scm>. ge- liHif of het simpelHie behoren im .-eo be- de «nekte groep, rün m bun gebooriefatad <mt- lucht. De shuatic in him «interland lieeii /e Cedi»nneen U kieren ïonr een, mi^echlen vseS levenslange. balilag- kdmp. Ven de dertien iiiiljuen iluihtelingen ever de bete reereid Jeeft tier procent in iwl- Ungsdtap te een westers beatescfeerming geeon- ohi vrienden, familie en vaderland te verinten. De boot van Jezus en de apostelen zoals hij in kinderbijbels wordt afgebeeld. In hel Meer van Galilea is een dergelijke boot van tweeduizend jaar oud gevonden. Maar om te zeggen dat het gaat om hèt vaartuig, gaat deskundigen vooralsnog te ver. Ondertussen was het echte opgravings- werk nog niet eens begonnen, maar het was wel duidelijk dat het niet lang kon worden uitgesteld, geld of geen geld. „Wij zijn dus maar gewoon van start ge gaan", zegt Raven, „en al snel bleek de hysterie van de eerste dagen in ons voor deel te gaan werken. Iedereen wist ervan en we kregen van alle kanten medewer king. Je behoefde bij wijze van spreken maar om een chocoladetaart te vragen en de mensen brachten er tien. Dat nam natuurlijk niet weg dat het allemaal te snel moest, het was een reddingsoperatie geworden. Eigenlijk mag je niet op die manier met zo'n project beginnen, maar ik ben er nog steeds niet helemaal van overtuigd, dat we niets fout hebben ge daan". Na acht dagen en nachten hard werken lag de boot open: bijna negen meter lang en opmerkelijk gaaf na tweeduizend jaar. Het moet een vissersscheepje zijn geweest. De in het hout getrapte stukjes lood van de netten wijzen daarop. Maar de schepen werden in Jezus' tijd ook veelvuldig gebruikt als openbaar ver voermiddel, ook al omdat wie over land reisde belasting moest betalen. Een nieuw probleem voor het opgra vingsteam vormde het snel stijgende wa ter. Er moest dus een dijk komen om de vindplaats. „Maar dat vond ik als Ne derlander natuurlijk prachtig werk", zegt Raven. Hij begon samen met vrijwilli gers en al snel kwam er hulp van bulldo zers en graafmachines. Uiteindelijk brak het moment aan waarop de archeologen moésten gaan denken over het lichten. Het hout van de boot leek tamelijk gaaf, maar in werkelijkheid was het weinig meer dan een spons, met tathtig procent water. Een kraan kon niet in de buurt komen door de modder en een helikop ter zou de zaak uit elkaar blazen. Weer moest vindingrijkheid uitkomst brengen. De boot werd versterkt met polyester spanten en daarna aan binnen- en bui tenkant volgeblazen met piepschuim. Als een wonderlijke witte sprookjesboot voer het scheepje vervolgens na tweedui zend jaar opnieuw het water op van het Meer van Galilea, door een gat in de dijk naar Kiboets Ginossar. Houtworm Door bemiddeling van de Amerikaanse ambassadeur Thomas Pickering, zelf een enthousiast amateur-archeoloog, was daar inmiddels een bassin gebouwd waarin de boot voorlopig een rustplaats zou vinden. Nadat piepschuim en poly ester waren verwijderd en het bassin vol1 water was gepompt, dacht Ravens team even rust te kunnen nemen. Maar de ar- cheologen hadden buiten de houtwor men gerekend. Die wierpen zich onder water massaal op het kwetsbare scheep-; je, tot grote schrik van iedereen die bij het opgravingswerk was betrokken. Ra ven: „We zaten echt in zak en as. Wanl om die beesten dood te maken heb je' chemicaliën nodig en die zouden het hout verwoesten. We waren al te rade gegaan bij een universiteit, toen er een kiboetsnik kwam die zei dat hij ons pro- bleem wel even zou oplossen. Twee da-: gen later was er geen worm meer te zien! Hij had een aantal grote goudvissen in| het bassin losgelaten en die hadden zich heerlijk aan de wormen te goed gedaan. Kijk, dat vond ik nu het mooie van die opgravingen: alles is gedaan door vrijJ. willigers en door improvisatie. Elk pro-'! bleem is door een simpele oplossing uit de wereld geholpen. Neem nou de hon-j' derden nummertjes die we op het hout, hadden bevestigd. Ik vond dat nodig want ik was bang dat de boot als ze hem lichtten, in duizend stukjes uiteen zou! vaHen. We hadden geen geld om de pe- perdure roestvrijstalen naalden te beta len waarmee je de nummers moet vast maken, dus hebben we cactusnaalden ge bruikt. Die zijn ook roestvrij. Allemaal van die patenten waar ik echt van genoj ten heb. Dat kan alleen in Israël". Binnenkort wordt het water in het bas sin vervangen door een oplossing van polytheline glycol, een vloeibare was. Die vloeistof wordt dan een jaar of ze ven verwarmd, zodat ze in de poriën van het hout de plaats van het water in neemt. Daarna zal de boot aan de bui tenlucht kunnen worden blootgesteld! De polytheline glycol is aangeboden^ door een Amerikaans bedrijf, maar voof de verwarming moet nog een oplossing worden gezocht. „In het begin was er ie-1 mand die heeft aangeboden het verwar-1 mingssysteem voor het bassin te beta len", zegt Koert Raven, „maar later troK hij zijn aanbod in. Dus we zitten nu nog met een probleem van 25.000 dollar. Maar het komt wel goed, hoor. Ovei deze boot maak ik me geen zorgen' imeer". AD BLOEMENDAAL ZATERDAG, 20 DECEMBER 19 UTRECHT - Al zijn ze er dan in geslaagd hun land te ontvluchten, de angst beheerst nog steeds hun leven. De angst dat het land waar ze hadden gehoopt bescherming te vinden ze weer over de grens zet; dé angst om te worden terugge stuurd naar hun vaderland en de angst voor represaillemaatregelen, ook hier in Nederland. Ze zijn op hun hoede, in elk land kunnen po litieke tegenstanders hun droom van een veilige toekomst ruw ver storen. Namen en leeftijden, laat staan foto's in de krant zijn taboe. De vrees voor herkenning maakt het gesprek er niet gemakkelijker op. Uiteindelijk stemmen ze toe in de vermelding van een voornaam en de nationaliteit: Reza en Ammir uit Iran-en Gemal uit Eritrea. Drie mannen die de politieke situaties m hun thuisland, de bloedige oor log tussen Irak en Iran, de dicta tuur en de vergeten oorlog tussen Ethiopië en Eritrea zijn ontvlucht en in Nederland vertwijfeld wach ten op erkenning als politiek vluch teling. Eigenlijk willen ze hun verhaal wel graag kwijt, al was het alleen maar om de situ atie in hun vaderland te benadrukken. Maar de angst voor herkenning weer houdt hun ervan in details te treden over hun persoonlijke ervaringen. Een veelbetekenend stilzwijgen volgt als hun wordt gevraagd naar de redenen van de vlucht, de gevaren onderweg en hetgeen ze tjiuis hebben achtergelaten. Ammir, die van het drietal het best Nederlands spreekt,vbesluihftet stilzwijgen te verbre ken. Hij vertélt het verhaal dat voor de meeste! vluchtelingen uit Iran opgaat. Een triest relaas waarin langzamerhand toch de'pefsoonlijke eryaringen de over hand krijgen: „Toen in 1979 de Iraanse revolutie uitbrak om een eind te maken aan het dictatoriale regime van Sjah Pahlavi, hoopten we met de terugkeer van Khomeini op betere tijden. Maar de Iraanse Islamitische Republiek bleek er een te zijn van een heel klein beetje de mocratie en veel dictatuur en censuur. Bijna alle politieke krachten werden ver volgd en onderdrukt. In 1980 kwam daar nog de oorlog met Irak bij. Die oor log was voor de machthebbers nodig om hun positie te handhaven en werd een bliksemafleider voor de andere misstan den. Jongeren zijn als pion de oorlog in gestuurd, enige honderdduizenden zijn doodgegaan voor niets. Dan sta je voor de keuze om mee te doen of het land te verlaten". Geld Voor die keuze gemaakt kon worden, stond de familie van Ammir voor een andere even moeilijke keuze: wie moest er vluchten? Zowel Ammir als zijn broer zouden het land moeten verlaten, maar er was maar geld voor één vlucht. Want vluchten kost geld, erg veel geld. Omge rekend zijn er duizenden en vaak zelfs tienduizenden guldens nodig om gidsen en grenswachten om te kopen of valse papieren te bemachtigen. Er wordt grof verdiend aan vluchtelingen. Uiteindelijk eerste verzoek om asiel afgewezen. Het verhaal van Reza komt in grote lij nen overeen met dat van Ammir. Hij is veel minder spraakzaam en zijn Neder lands is wat minder vloeiend. Reza deed er veel korter over om Nederland te be reiken. Hij liep in negen uur via dezelfde gevaarlijke bergen naar Turkije, waar hij ruim twee maanden verbleef Het lukte hem met een vals paspoort naar Boeda: pest in Hongarije te komen, vanwaar hij naar Nederland vloog. Reza verblijft nu ruim twee jaar in Nederland en ook zijn eerste asielaanvraag is door justitie op dezelfde gronden afgewezen. Gemal is de langste oorlog, die in Afrika wordt gevoerd, ontvlucht. Volgend jaar is het een kwart eeuw geleden dat de vrijheidsstrijd in Eritrea bpgon. Ethiopië en Eritrea werden samengevoegd tot één land, maar in plaats van een samenwer kingsverband tussen twee volkeren, wer den de Eritreërs onderdrukt. Eritrea dreigde niet meer dan een provincie van Ethiopië te worden. Sindsdien is er in Eritrea een vrijheidsstrijd aan de gang. Een strijd die heviger is geworden sinds de overname van de macht in Ethiopië door een militair regime in 1974. Gemal maakte deel uit van het Eritrese vrij- heidsleger (ELF) en was genoodzaakt te vluchten vanwege zijn politieke overtui ging en actieve strijd voor de vrijheid van Eritrea. Hij zag kans om met een karavaan handelslui in veertien dagen door de woestijn naar Soedan te lopen. Een tocht met een minimum aan water en voedsel die alleen 's nachts kon wor den afgelegd om te voorkomen dat de stofwolken hen zouden verraden. In Soedan hoorde hij dat zijn familie de kledingwinkel die ze in Eritrea had in de steek had gelaten. Vanwege zijn vlucht JERUZALEM - Het verhaal van „De boot van Jezus" begon tien maanden geleden aan de oever van het Meer van Galilea. Op een fe bruaridag zochten twee broers uit Kiboets Ginossar, Jossi en Joval Loefan, met metaaldetectors langs de waterlijn naar munten. Een ille gale hobby, maar dat is bijzaak ge geven de rest van de historie. Het stuk modder waarover zij hun de tectors lieten gaan was vrijgekomen door de laagste waterstand sinds mensenheugenis. De broers stuitten op een stuk hout met een spijker en groeven met hun handen wat in de modder. Een schatkist? Bang dat ze zouden worden beschuldigd van illegale opgravingen besloten ze de archeologische dienst in te schakelen. Wat ze vonden is nu een belangrijke toe ristische attractie in Israël: een scheepje dat tweeduizend jaar geleden werd ge bruikt op het Meer van Galilea en dat daarom vanaf de eerste dag van de op graving „De boot van Jezus" is ge noemd. Archeologen doen wat lacherig over die door leken verzonnen bena ming, maar de toeristenindustrie en de kiboets zijn er maar wat blij mee. De be langstellenden stromen toe naar Ginos sar, waar de boot te zien is in een bete geld bassin, met ramen aan weerszijden. Onder water, want de tijd heeft het hout zodanig aangetast dat blootstelling aan de buitenlucht een snel einde zou bete kenen voor de enige antieke boot die ooit bij het meer is gevonden. Dat voor wat betreft het begin en het einde van de historie. De eigenlijke op graving en de conservering vormen een verhaal apart. Een verhaal over geest drift en vindingrijkheid. Of: Hoe de boot van Jezus is gered door goudvissen. Ver teld door een Nederlander die er vanaf het prille begin bij betrokken was en er zich nog bijna dagelijks mee bezighoudt. Hollander Koert Raven (36) kwam vlak voor de Jom-Kipoeroorlog van 1973 naar Israël om te helpen in de katoenvelden van Kiboets Nachsholim, aan de kust van de Middellandse Zee. Hij bleef er hangen en begon zich te interesseren voor de ge schiedenis van het Heilige Land. Al gauw nam hij deel aan de opgravings werkzaamheden, aanvankelijk op het land, later vooral onder water. Van na ture uitgerust met twee rechterhanden toverde hij een oude glasfabriek bij de kiboets om tot het enige museum in Is raël dat is gespecialiseerd in onderwater- archeologie. Raven is nu een van twee door de regering betaalde inspecteurs, die toezicht houden op wat er aan arche ologische schatten op de Israëlische zee bodem rust. Een dag nadat de gebroeders Loefan de vondst hadden gedaan was de uit Den Helder afkomstige Nederlander al aan de oever van de Kineret, zoals het Meer van Galilea in Israël bekend staat. Sa men met zijn uit Canada afkomstige col lega Shelley Wachsmann groef hij met de hand een geul van een halve meter langs het hout en al snel zagen zij dat er een boot uit de Romeinse tijd onder de modder verborgen moest liggen, waar schijnlijk uit de eerste eeuw na Christus. Het begint op Schiphol en kan vervolgens heel lang duren: asiel zoekers staan soms jaren van slopende onzeker heid te wachten over de vraag of zij in Nederland mogen blijven of worden terug gestuurd naar hun vaderland. kreeg Ammir de kans om via de bergen naar Turkije te vluchten. Een gevaarlijke vlucht; verwondingen als gevolg van een val van een berg kunnen pas veel later in een Turks ziekenhuis worden behan deld; twee medevluchtelingen bereiken nooit de Turkse grens, ze worden al eer der door wolven verscheurd. Ammir be reikt een vluchtelingenkamp, waar nog tachtig andere Iraniërs verblijven. Maar Turkije verleent geen asiel aan Iraanse vluchtelingen, ze worden gedwongen zo snel mogelijk het land weer te verlaten. Ammir komt uiteindelijk in Istanboel terecht en slaagt er in negen maanden in Turkije te blijven. Van de tachtig Ira niërs die in het vluchtelingenkamp ver bleven, worden er zesenvijftig door Tur- kije teruggestuurd naar Iran; ze komen allemaal om. Twee en een halfjaar gele den kwam Ammir, na een jaar op de vlucht te zijn geweest, in Nederland aan. Omdat hij, naar het oordeel van justitie, niet kon bewijzen een „gegronde vrees voor vervolging" te hebben, werd zijn De vrees voor herkenning leeft bij vele asielzoekers. Ze zijn op hun hoede want in elk land kunnen politieke tegenstan ders hun droom van een veilige toekomst ruw verstoren. werden zijn familieleden zodanig onder druk gezet dat ook zij genoodzaakt wa ren te vluchten. Ze verblijven ergens in Soedan. Gemal vloog van Soedan met een vals paspoort naar Italië om vervol gens met de trein door te reizen naar Nederland. Anderhalf jaar geleden meld de Gemal zich bij de vreemdelingen dienst en diende een aanvraag voor asiel in. Vrouwe Justitia heeft tot op de dag van vandaag nog geen besluit op dat verzoek genomen. Onzekerheid De contacten met achtergebleven vrien den en familieleden zijn schaars, verlo pen moeizaam en zijn altijd oppervlak-; kig. Een uitvoerige brief schrijven brengt altijd gevaren voor de geadresseerde met zich mee. Zo er al brieven worden ge schreven dan wordt daarin altijd een po sitiever beeld van de situatie geschetst dan het in werkelijkheid is. Immers, de achtergebleven familie heeft meer baat bij het bericht dat het hun gevluchte zoon of broer goed gaat. Maar veel vluchtelingen hebben helemaal geen contact met familie of vrienden. Ze kp'n- nen in een vreemd land de situatie thuis alleen van een afstand volgen, hopend op het tijdstip waarop de situatie zoda nig is dat ze kunnen terugkeren. Erkende vluchtelingen hebben vrijwel alle rech ten van de „gewone" Nederlander. Asielzoekers daarentegen leven jarenlang (vijf jaar is geen uitzondering) in een slopende onzekerheid met in het achter hoofd altijd de gedachte dat ze Neder land weer uit gestuurd kunnen worden. Bewijzen dat er een gegronde vrees voer' vervolging was, is een onmogelijke opga ve. Intussen kunnen ze in Nederland vrijwel niets doen. Ze krijgen een bij standsuitkering, krijgen geen werkver gunning en hebben geen geld om te stu-1 deren. Om de verveling te doorbreken 1 „mogen" ze zich elke week een keer bij de politie melden om aan te tonen dat ze niet zijn gevlucht. DICK LANING Een unieke vondst. Raven: „We belden onze baas in Jeruzalem, maar die was doodsbang om er aan te beginnen. Zo'n opgraving en de conservering kosten miljoenen. Aan de andere kant bestond het risico dat mensen illegaal aan het graven zouden gaan en dat zou een ramp worden. Als we niet nu zouden be ginnen, zouden we de ontdekking ge heim moeten houden tot het water weer zo hoog kwam te staan dat de vindplaats overspoeld werd". Het was een dilemma waarmee de ar cheologen niet lang hoefden te worste len. Raven: „Probeer in dit land maar eens iets geheim te houden. Dat lukt zelfs niet als het om atoombommen gaat. De volgende dag stond het hele verhaal dus al in de krant. Helemaal in de trant van: De boot van Jezus is ge vonden". Het werd een hele hysterie. Al snel arri veerden bij Kieboets Ginossar ultra-or thodoxe joden met spandoeken om te gen het opgraven van „De boot van Je zus" te protesteren. Langs de oevers van het Meer van Galilea ging de mare dat er een boot met gouden munten was ge vonden en vanuit Tiberias kwamen mensen met schoppen om 'een kans te wagen. Raven en zijn team begroeven 's nachts her en der langs het strand stukken hout om illegale zoekers op een dwaalspoor te brengen. Voor de broodnuchtere Westfries ging het allemaal wat te ver. „Het ministerie van toerisme ging de vondst ook al ver kopen als de „Jezusboot" en binnen drie dagen stond er een hele buslading eski mo's bij de vindplaats. Het waren chris tenen, ik heb nog een visitekaartje van ze. Journalisten belden op met vragen als: „Kunnen er wel dertien mensen in de boot?". Ze bedoelden natuurlijk Jezus en zijn discipelen. Van het begin af aan was het een relikwie, het maakte niet uit wat je er wel van zei".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 22