Fatale twijfelaar Boris Godoenov" bij Nederlandse Opera Imperiums kerstspel klinkt als een klok Jos Brink brengt musical rond Max Havelaar :unst CekbeSoutcwit Peil Nederlandse korte films te laag FRASCATIE GAAT DOOR ONDANKS OPHEFFING BAAL ubileumtoernee Fiesta Gitana iet sterren van het eerste uur ZATERDAG 20 DECEMBER 1986 PAGINA 15 ona Lisa-theorie ;kraakt door expert ]W YQRK James Beek, hoofd van de fa- teit van kunstgeschiedenis van de Colum- universiteit in New York en auteur van deskundige verhandeling over de schilder- ist in de Italiaanse Renaissance, heeft een uwe theorie over Leonardo da Vinci's he mde portret van de 'Mona Lisa', "van a tot z in" genoemd. Dat de Amerikaanse kunste- es en filmer Lillian Schwartz door middel i computertechniek treffende gelijkenis jr haarlijn, wenkbrauwen en pupillen heeft getroffen tussen Mona Lisa en een zelfport- van Leonardo uit 1518 met baard, overtuigt k niet. In haar theorie in het tijdschrift ts and Antiques" zegt Schwartz dat Mona a waarschijnlijk geen geheimzinnig glimla- nde vrouw is, maar de jonge Da Vinci in begin van de zestiende eeuw. DEN HAAG Drie Nederlandse films zullen meedingen naar de jaarlijks uit te loven Franse prijzen voor korte films. Twee animatiefilms sprongen er voor de selectiecommissie van de Werkgroep Buitenlandse Filmmanifestaties meteen uit: „De Ka rakters" van Eveft de Beijer, die ook al wordt ingestuurd voor de Oscars, en „Welterusten Schat" van het collectief De Dames, in samenwerking met Paul Haenen. „De Tovenaarsleerling" van Marion Bloem wordt eraan toegevoegd. Volgens de commissie is het peil van de inzendingen laag in vergelijking met dat van voorgaande jaren. Bij de beoordeling speelde mee dat de gemid delde documentaire vrijwel altijd buiten de prijzen valt, omdat de Fransen ze meer geschikt achten voor TV dan voor het witte doek. In de commissie zaten dit keer producent Ton Burghard, filmdistributeur en -exploitant Cor Koppies, filmcriticus Joyce Roodnat en regisseur-producent George Sluizer. AMSTERDAM Toneelgroep Baal, de vaste bespeler van theater Frascati aan de Nes in Amsterdam, heft zich zelf op na het volgend seizoen, dus me dio 1988. Er zal geen subsidie meer worden aangevraagd, mede omdat het niet mogelijk is gebleken „verant woord te voorzien" in de opvolging van artistiek leider Leonard Frank, zoals de toneelgroep gisteren mede deelde. Er wordt intussen wel al ge werkt aan een andere toekomst voor Frascati. Joost Sternheim, dramaturg bij Baal, heeft bij rijk en gemeente subsidie gevraagd voor een door hem bedacht en ontwikkeld plan. Hij wil een „Firma Frascati" oprichten die ge heel los staat van Baal. Sternheim (35) denkt onder meer aan het uitbrengen in Frascati van „een aantal produkties van eigenzinnige theatermakers". Veel meer wil hij daarover nog niet kwijt. Aan de Nes in Amsterdam bevinden zich nog twee theaters: De Brakke Grond en de Engelenbak. Deze thea ters zijn van Sternheims plannen op de hoogte en zijn bereid tot samenwer king. Een fusie met ze is niet voorzien. Overigens zegt Baal gedurende het sei zoen 1987-1988 „op niet mis te verstane wijze" afscheid te zullen nemen. Op het programma staan een nieuw stuk van Matin van Veldhuizen naar aan leiding van werk van Dorothy Parker, een door Frank te regisseren komedie en Die Fremdenfiihrerin van Botho Strauss. j j jlSTERDAM Twee Êlden" staan centraal dialectische hande- g van machtigen en jchtelozen in Moessorg- f's realistische opera in we diamantvorm „Boris noenov", die 10 januari 'het Amsterdamse Mu- ktheater in première I de ene kant de Tsaar, die |nzinnig wordt, omdat hij |bloedige verleden niet kan jeten, aan de andere kant 'gemanipuleerde volk, dat aanvankelijk bejubelt om !niet lang daarna te ver- elen en zich tot een nieu- „leider" te wenden, die Volgens op zijn beurt via 2rd en doodslag carrière kt. thema als dit moet een je naar de hand van de fa- ze Oostduitse regisseur ry Kupfer zijn, die het k succesvol 20 november i al aan de Komische Oper ensceneerde en die nnu met zijn décorbouwer Heinrich in Amster- J komt doen. Hartmut Haenchen, die „Boris Godoenov" al eerder dirigeerde in Berlijn. Oost-Berlijnse première ^1 destijds door Rolf Reuter figeerd, maar ook Hart- "Haenchen nam een aantal ^stellingen voor zijn reke- 'j. Nu vormt de „Boris" ;.eiding voor zijn eerste op- ïn als muzikaal direkteur Volgende voor- zijn 13, IJ» 19. 22, 25, en 1 februari. Ig naar Kupfer: de bin- van het Novodevit- 3 klooster bij Moskou gevormd door een nog toneel: „het volk ver gt zich op één punt", staat Ie regie aanwijzing. Dan j uit de toneelzolder een "kant hekwerk en krijgt de ïhouwer zijn eerste „déja Modest Moessorgsky. vu" ervaring: „het gekooide en geknechte volk". Het vormt één van die over duidelijke, clichématige opera signalen, die tot de conventies behoren en die van Kupfer ei genlijk teleurstellen, omdat ze de eigen fantasie beperken. Maar misschien wilde hij die toeschouwer alleen maar even op het verkeerde been zetten, want zijn enscenering is op het tegendeel van conventies uit. Misschien wilde hij ook be wust even irriteren. Want uit gerekend bij Kupfer wordt ra- dikaal afgerekend met het nietszeggende „volksdrama", zoals „Boris" werd geetiket- teerd. Dat volk is omnipresent, ook al blijft het vaak op de achtergrond. Het is althans mentaal van meet af aan aan wezig als een machteloze, on derdrukte, maar van blijvende hoop vervulde component. Die hoop luistert naar de naam Bo ris Godoenov, die ook met hem sterft. In de finale worden symbo lisch lijkwades over het toneel uitgestrekt. Behalve de mar kante regie hebben de komen de Amsterdamse uitvoeringen nog wat bijzonders. Terecht wordt de oer-Boris aan de orde gesteld, ontkoppeld van het noodlot van de titelfiguur, ont daan van het naderhand ge componeerde Polen-bedrijf en het tafereel van de opstand bij Kromy. En gelukkig met Moessorgsky's eigen orkestra tie uit 1869, zonder de glad strijkende mengtinten, die eerst Rimsky Korsakof en la ter Dimitri Shostakovitch aan brachten in hun bewerkingen. Lear Onwillekeurig wordt een an dere overeenkomst duidelijk. Kupfers heel effectieve, pak kende regie herinnert ook aan die van Aribert Reimanns „Lear", die ook uit Berlijn stammend 12 en 14 januari aan de orde wordt gesteld in het Muziektheater. In beide gevallen gaat het im mers om heersers, die ten of fer vallen aan volslagen een zaamheid. Boris met name is van goeden wille, maar mach teloos tegenover het machtsap paraat, dat hij heeft helpen scheppen en dat hij tenslotte moet bekopen met het soort zelfvernietiging, dat men waanzin noemt. 'De voorstel ling belooft niet alleen fascine rend, maar ook heel overtui gend te worden. Het is de be doeling, dat het werk zich zon der pauze in twee uur en een kwartier voltrekt. In hoeverre het team, dat de Nederlandse Opera mobili seerde in staat zal zijn om Moessorgsky's (en Kupfers) in tenties te realiseren, is voorals nog een open vraag. De geko zen bezetting laat het niveau alleen maar vermoeden met Robert Lloyd in de titelrol, Jan Blinkhof als vorst Sjoeski, Willard White als Pimen, Henk Smit als Varlaam, Jo- chen Kowalsky als Feodor, El len van Lier als Ksenia en Enid Hartle als voedster. Het is natuurlijk nooit reali seerbaar, maar eigenlijk zou men met de „Boris" eens moe ten zien, wat onlangs met de diverse voltooiingen van Mah- lers 10e symfonie werd ge daan: het binnen kort tijdsbe stek confronteren met de di verse versies. In dit geval dus van de nu komende oorspron kelijke zetting in zeven tafere len uit 1868/9 met correcties anno 1872. Vervolgens de her ziening in vier aktes met pro loog uit 1871 en tot besluit de tweede revisie uit 1873. Wie althans enigszins voorbe reid wil zijn op de komende voorstellingen en op de pro blematiek van die verschillen de versies, kan terecht bij een aantal grammofoonopnamen. Karajan dirigeerde de latere standaardversie van Rimsky Korsakoff in een weelderige Salzburg Festival produktie uit 1970 op Decca SET 514/7; Semkof en een ensemble van de Poolse omroep ontfermden zich over het ongecorrigeerde origineel in een weinig drama tische presentatie op HMV 155-02870/3 en Fedosejef bena dert het origineel het dichtst met een kernachtige echt Rus sische uitvoering op Philips 412.281-1, die ook op CD lever baar is (als 412.281-2). JAN DE KRUYFF jl HAAG Voor de ^ende en dertigste rfnee van Fiesta Gitana- tft de Haagse theater- lucent Da Silva terug- Iepen naar de eerste li van dit Spaanse Sfeest en onder ande- Carmen Casarrubios de danseres e nnlr fa; ook faam verwierf reciteren van ge- Jten op de maat en de Ipdie van de flamenco- uek. Zoals destijds Carmen als partner «o Velez terug, die er bij is, en die ook nu K gezelschap leidt. Hij iit als de meest authen- fe flamencodanser. De Jp komt 23 januari Leiden en 12, 13 en in het Scheve re Circustheater. jamenco-show uit is een geworden voor een pu- j dat belangstelling blijft J. Meer dan dertig voor- 'figen worden de komende jden gegeven. De premiè- tIO januari in het nieuwste jer van ons land, Metropo- 5Almere; het laatste optre- is op 27 februari in Haar- e treden onder anderen zangers-dansers El Toro 1 Moro. De laatste geniet •hdheid om ziin interpre taties en brengt zijn dochter La Morita mee, die wordt be schouwd als één van de beste vertolksters van de zigeuner flamenco, alsmede zijn zoon de. gitarist José Luis El Morito. Eerste zanger is El Nino de San Lorenzo, de man met een opera-stem, aldus Da Silva. Gecontracteerd is verder het zangeresje La Chiqui, een op komend ster. Voorts dansen nog Juan Manuel die al een ei- ffen publiek in Spanie heeft, en Silverio, een opkomende artiest. Het tableau de la trou pe vermeldt voorts de danse ressen La Lucretia en Lupe, en de meestergitarist Quique Paredes. Het programma opent met een volksfeest in de streek van Malaga. Na de presentatie van verschillende hoogtepunten uit de flamencokunst wordt het besloten met het Feest van Sevilla, de stad waar de kunst ij* ontstaan NOS krijgt korting op tonen videoclips HILVERSUM De NOS en de Wereldomroep hebben een tien jarig contract afgesloten met de Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs van beeld en geluidsdragers (NVPI) voor het gebruik van grammofoonplaten. Met het contract is een bedrag gemoeid van zes miljoen gulden, dat ten goede zal komen aan uitvoerende kunstenaars en platenproducenten. In het con tract is het gebruik van platen voor onderwijsdoeleinden en mu zikale aankondigingen vrijgesteld van een vergoeding. Boven dien werd overeenstemming bereikt over een vergoeding voor het vertonen van videoclips op televisie. Voor elke clip van drie tot vier minuten dient normaliter een bedrag van 300 gulden be taald te worden aan de clipsproducenten. De NOS heeft echter een korting bedongen, die afhankelijk van het aantal herhalin gen van een clip, kan oplopen tot 50 procent. Deze overeen komst geldt voor 1986 en 1987, aldus de NOS. Handke/Weiss bekijkt romantiek vanuit een absurde hoek Het Handke/Weiss gezelschap uit Amsterdam met „Het eeuwige lijden van de jonge W." naar de roman van Goethe. Carina en Frans van Deur- sen. Theater a/d Haven, gister avond. Herhaling: vanavond Is het mogelijk om de roman tiek van toen en nu te verge lijken? Voor het Handke/ Weiss gezelschap uit Amster dam is het een uitdaging om het te proberen. „Het eeuwige lijden van de jonge W." is een actuele bewerking van Goe the's beroemde roman „Die leiden des jungen Werthers", waarin de romantiek centraal staat. In het toneelspel van gisteravond ontmoet Werther, uit Goethe's verhaal, Walte- r.uit de huidige bewerking. Walter is verliefd op Charlot te. Zij beantwoordt zijn liefde niet. Walter besluit het gevoel voor romantiek in hem te do den. De op aarde teruggekeer de Werther weet echter te be werkstelligen dat er ook een andere oplossing mogelijk is. Handke/Weiss speelt dit to neelstuk in een bedrijf van ruim vijf kwartier. Als décor is er gekozen voor een aantal witte verplaatsbare borden. Alle spelers zijn in het zwart gekleed, zodat de contrastwer king heel duidelijk is. Alleen de figuur Werther is gekleed in felle kleuren. Het is een absurdistisch spel geworden. Veel strakke scènes geven een spannende inhoud aan de presentatie. Het voort durend bezig zijn met jezelf waardoor er weinig tijd over blijft voor romantiek komt duidelijk tot uiting in de but tons die de spelers dragen met daarop het woord „IK". Voort durend bekvechtend en elkaar aftastend blijkt het met de ge negenheid voor elkaar slecht gesteld te zijn. Mooie beelden leveren de spelfragmenten op waarbij steeds twee figuren in elkaar gestrengeld de meest waanzinnige acrobatische toe ren uithalen. Functioneel in gebouwde stiltes geven het spel een enorme diepgang. Het gezelschap Handke/Weiss weet dé kern te raken met deze boeiende interpretatie. ROB VAN DER MIJL Kunstwetenschap nu ook gegeven op Erasmus-universiteit ROTTERDAM Er zijn plan nen voor een studierichting kunst- en cultuurwetenschap pen aan de Erasmus Universi teit in Rotterdam, verzorgd door de universiteit in samen werking met de Academie voor Beeldende Kunsten, de Academie van Bouwkunst, het Rotterdams Conservatorium en de Dansacademie. De uni versiteit wil in 1987 met de nieuwe studierichting begin nen, met ongeveer vijftig stu denten. In latere jaren zal dit aantal zich kunnen verdubbe len. Subsidie komt van het mi nisterie van onderwijs. De stu denten worden opgeleid voor het vervullen van leidingge vende functies in bestuur en beheer van culturele instellin gen en voor journalistiek op kunst- en cultuurgebied. Imperium speelt 'Klokkenspel!' naar The Chimes' van Charles Dickens. Met medewerking van 'Het zingend hart' o.l.v. Ellen Looyestijn. Gezien op 19 december in het Microtheater aan de Oude Vest 33e. Daar nog te zien op 20, 22, 23 en 24 december (20.30) Imperium is trouw aan de tra ditie die het actieve gezelschap zelf in het leven heeft geroe pen en brengt weer een kerst spel. Dit jaar namen Ans Al- ting en Kees Visser 'The Chi mes' van Dickens als uitgangs punt. In de bewerking werd de lange droom van de arme kruier Trotty Snel opgesplitst in delen. Het was niet altijd precies uit te maken waar de dromen begonnen, maar de bedoeling van het stuk werd ondubbelzinnig duidelijk. De kruier Trotty Snel verdient zelfs rond de kerstdagen heel weinig, wordt op zijn kop ge zeten door de overheid die zijn soort mensen minacht en heeft de grootste moeite om de moed erin te houden. Gelukkig brengt zijn dochter Margot, de zon in zijn bestaan, hem een pannetje dampende pens. Door overmatig van deze kostelijke lekkernij te eten krijgt hij sombere toekomstdromen, maar die blijken uiteindelijk bedrog te zijn en zijn dochter trouwt op nieuwjaarsdag met de arme Richard. Trotty is arm, maar heeft een hart van goud. Hij neemt de revolutionair-door- omstandigheden Willem Va ren en zijn dochter in bescher ming en blijft onderdanig te genover het gezag. Het slaan van de klokken vat hij op als bemoediging en hoop. Mensen als hij zien altijd een lichtpun tje, hnp weinig de sociale om standigheden daar ook aanlei ding toe lijken te geven. Jaap Slagter speelde de moei lijke rol van Trotty Snel met inzet en gevoel. De meisjes Margot (Nienke van den Berg) en Loes waren Dickensiaans lief en verder waren de baron en zijn vrouw (Jan Halin en Dineke Mandema) een ko- misch-bekakt stel. Regisseuze Ans Alting wist een Victori aanse sfeer op te roepen, maar af en toe wekten de spelers de indruk niet precies te weten waar en hoe ze moesten staan. Het koor 'Het zingend hart' zorgde onder leiding van Ellen Looyestijn voor een krachtige muzikale ondersteuning. Vier stemmige Engelse carols wa ren door Kees Visser gedeelte lijk van een passende Neder landse berijming voorzien en werden expressief gezongen. DICK VAN TEYLINGEN Voor een uitgebreide agenda, ook voor de komende da gen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. kunstagenda Zaterdag 20 december DEN HAAG Koninklijke Schouwburg (Korte Voorhout 3 tel. 469450) 20.15: Haagse Comedie: 'De storm' van Shakespeare; regie Guido de Moor; met o.a. Eric van Ingen, René van Asten, Lucas Die- tens, Guusje Eybers, Carl van der Plas, Patty Pontier, Jules Roy- aards, Gaston van Erven en Peter Hoeksema. Appeltheater (Duinstraat 6. tel. 502200) 20.15: Toneelgr. De Appel: 'Marat/Sade' van Peter Weiss; re gie Erik Vos; met o.a. Eric Schnei der, Carol Linssen, Sacha Bulthuis, Aus Greidanus, Hugo Maerten, Will van Kralingen en Henk Votel. Circustheater (Gevers Deynoot- plein 50 tel. 558800) 20.15: musical 'Madame Arthur' van Jos Brink, Frank Sanders en Henk Bokkinga; met o.a. Jos Brink, Frank Sanders. Georgette Hagedoorn en Lucie de Lange. Theater aan de Haven (Westduin weg 230, tel. 543202) 20.30: Hand- ke-Weiss Gezelschap: 'Het lijden van de jonge W.' van Goethe. Diligentia (Lange Voorhout 5 tel. 464308) 20.15: Haagse Comedie met première van 'Hooikoorts' van Noël Coward; regie Willem van de Sande Bakhuijzen; met o.a. Carline Brouwer, Kees Coolen, Lies Fran ken, Lou Landré, Trudy Labij en Gijs Scholten van Aschat. bioscopen Zondag 21 december DEN HAAG Koninklijke Schouwburg (Korte Voorhout 3 tel. 469450) 20.15: Haagse Comedie: 'De storm' van Shakespeare; regie Guido de Moor; met o.a. Eric van Ingen, René van Asten, Lucas Die- tens, Guusje Eybers. Carl van der Plas, Patty Pontier, Jules Roy- aards. Gaston van Erven en Peter Hoeksema. Appeltheater (Duinstraat 6. tel. 502200) 20.15: Toneelgr. De Appèl: 'Marat/Sade' van Peter Weiss; re gie Erik Vos; met o.a. Eric Schnei der, Carol Linssen, Sacha Bulthuis, Aus Greidanus, Hugo Maerten, Will van Kralingen en Henk Votel. Circustheater (Gevers Deynoot- plein 50 tel. 558800) 20.15: musical 'Madame Arthur" van Jos Brink, Frank Sanders en Henk Bokkinga; met o.a. Jos Brink. Frank Sanders, Georgette Hagedoorn en Lucie de Lange. Diligentia (Lange Voorhout 5 tel. 464308) 20.15: Haagse Comedie met 'Hooikoorts' van Noël Coward; regie Willem van de Sande Bak huijzen; met o.a. Carline Brouwer, Kees Coolen, Lies Franken. Lou Landrè, Trudy Labij en Gijs Schol ten van Aschat. Theatertje thuis (Riouwstr. 159, tel 603185) 20.30: Peter van der Linden: 'Het vergeten paradijs'. Theater de Poort (Paviljoensgracht 18) 20.30: Toneelgr. De Rederij kers: 'Hou me vast'; regie Piet Heggers. Diligentia (Lange Voorhout 5 tel. 464308) 11.30: Arielle Vernède (piano); werken van Mozart, Proko fiev en Fauré; 14.30: Walter van Hauwe (blokfluit), Glen Wilson (cla- vecimbel) en Wouter Möller (cello); werken van Castello, Ortiz, Cima, Storace, Corelli, Telemann en Bach. Elandstraatkerk 15.00: Kerstcon cert Werkgr. Oude Muziek v.h. Mu zisch Centrum Delft; werken van o.a. Tallis, Purcell, Byrd en Dow- land. Amerik. Kerk (E. de Boer van Rijkl. 20) 17.00 en 19.30: Kerstconcert koren en sol. olv Henry Blackmon. Theater Pepijn, (Nieuwe School straat 23, tel.460354) 15.00: Rein de Graaff Sextet mmv Jarmo Hoogendijk en Trio Hot O'Brian. Vrij Theater (Noordwal 74) 14.00: Cabaret Ron Klipstein en salon- ork. Michelle Scheltus. Congresgebouw (Churchillplein 10 tel. 548000) 14.00: Haags Jeugdcir- cus Festival. Café Schlemmer (L. Houtstr. 17) 15.00: Haagse dichters lezen voor uit eigen werk. Omniversum (Pres. Kennedyl. 5) Ma. t/m vr. 15.00, 19.00 en 21.00; weekeinde en vakanties 11.00, 13.00, 15.00, 19.00 en 21.00: Magie Egg/Picture Holland; ma. t/m vr. 14.00, 16.00, en 20.00, weekeinde en vakantie 12.00, 14.00, 16.00 en 20.00: 'Darwin op de Galapagos ei landen'. VOORBURG Huygensmuseum Hofwijck 11.00 en 20.00: Kerstcan tates olv Dany Zonewa. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): Jumpin' Jack Flash (al); do. vr. za. 14.00, 19.00, 21.30. zo. ma. di. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. ASTA 2 (Spui 27, tel. 463500): „Crocodile" Dundee (al); do. vr. za. 14.00, 19.00, 21.30. zo. ma. di. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. ASTA 3: Top gun (al); do. vr. za. 14.00, 18.45, 21.15. zo. ma. di. 13.30, 16.00, 18.45, 21.15. BABYLON 1 (naast Centraal Station, tel. 471656): Ruthless people (al); do. vr. za. 14.00, 19.00, 21.30. zo. ma. di. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. BABYLON 2: Labyrinth (al); do. vr. za. 14.00, 19.45. zo. ma. di. 13.15, 15.45, 18.45. The color pur ple (al); 21.00. BABYLON 3: He artburn (al); do. vr. za. 14.00, 19.00, 21.30. zo. ma. di. 13.30, 16.00, 19.00. 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): De speurneuzen (al); do. t/m za. 14.00. zo. t/m di. 12.15, 14.30, 16.30. Ferris Bueller's day off (al); 18.45, 21.30. CINEAC 2: Biggies (al); do. t/m za. 14.00, 18.45, 21.30. zo. t/m di. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: Fantasia (al); do. t/m za. 14.00, zo. t/m di. 13.15, 16.00. Down and out in Beverly Hills (al); 18.45, 21.30. EURO CI NEMA (Leyweg 910, tel. 667066): Amadeus (al); 20.00. Astérix con- Korzo (Prinsestr. 44) 20.00: Balco ny Dreams Festival; met o.a. Mar cello van Bemmel, Dogtroep, Paul Clark, Volle Melk. Pasklaar en J.C. Tans and his Rockets. Theater de Poort (Paviljoensgracht 18) 20.30: Toneelgr. De Rederij kers: 'Hou me vast'; regie Piet Heggers. Ev. Lutherse Kerk (Lutherse Burg wal) 20.00: Advents-/Kerstconcert Salvatorkoor olv Freek Ad. de Boer mmv sol. Paard van Troje (Prinsegracht 12) 22.00: Cry Out Festival; met Eyes Ears, Tyfoon, Hi Nelly, The Riff, Rhythm Construction en The Three Alley Cats. Kijkhuis (Noordeinde 140) 22.00: Ork. Zampano. Theater Pepijn, (Nieuwe School straat 23. tel.460354) 20.30: Caba ret Zak As: 'Hij is Justus, wij zijn Erik'. Omniversum (Pres. Kennedy!. 5) Ma. t/m vr. 15.00, 19.00 en 21.00; weekeinde en vakanties 11.00, 13.00, 15.00, 19.00 en 21.00: Magie Egg/Picture Holland; ma. t/m vr. 14.00, 16.00, en 20.00, weekeinde en vakantie 12.00, 14.00, 16.00 en 20.00:Darwin op de Galapagos ei landen'. VOORBURG Oude Kerk (He- renstr.) 20.15: Kerstconcert Kamer koor Quod Libet olv Ad de Groot mmv Ben van Oosten (orgel); wer ken van o.a. Bruckner, Brahms, Lassus, De Palestrina en Poulenc. tra Caesar (al); 13.30, 15.30, 18.30. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Flodder (al); do. t/m za. 14.00, 18.45, 21.30. zo. t/m di. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ME TROPOLE 2: De speurneuzen (al); do. t/m za. 14.00. zo. t/m di. 12.30, 14.30, 16.30. The mission (al); 18.45, 21.30. METROPOLE 3: Ferris SBueller's day off (al); do. t/ m za. 14.00, 18.45, 21.30. zo. t/m di. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 4: About last night (12); do. t/m za. 14.00, 18.45, 21.30. zo. t/m di. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 5: Astérix contra Caesar (al); do. t/m za. 14.00, 18.45. zo. t/m di. 13.15, 16.00, 18.45. Un homme et une femme: 20 jaar later (al); 21.30. ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): Flodder (al); do. t/m za. 13.45, 18.45, 21.30. zo. t/m di. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODE ON 2: Howard (al); do. t/m za. 13.45, 18.45, 21.30. zo. t/m di. 13.15. 16.00, 18.45, 21.30. ODE ON 3: De speurneuzen (al); do. t/m za. 13.45, 18.45. zo. t/m di. 13.15, 16.15, 18.45. Youngblood (al); 21.30. ODEON 4: Running sca red (12); do. t/m za. 13.45, 18.45, 21.30. zo. t/m di. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. LE PARIS 1 (Ket tingstraat 12b, tel. 656402): Strip tease (18); v.a. 12.15. zo. v.a. 13.30. LE PARIS 2: Nasty nurses (18); v.a. 12.15. zo. v.a. 13.45. PARIS 3: Brandend verlangen (16); dag. v.a. 12.30. zo. v.a. 14.00. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56, tel. 459900): Zaal 1: Le lieu du crime; 19.30, 21.45. Jonas; zo. 14.00. Dichter bij de macht; De vlieg; Weladam; zo. 16.15. Zaal 2: Death of a salesman; 19.15, 22.00. Zaal 3: do. 20.00; vr. 19.30, 22.00. za. zo. ma. di. 19.30, 21.45. Sola ris; do. Brazil; vr. Blade runner; za. Sleeper; zo. The day after, ma. 1984; di. NACHTVOORSTELLINGEN: CINEAC 1: Ferris Beuller's day off (16); 00.15. CINEAC II: Big gies; (16); za. 00.15. CINEAC III: Down and out in Beverly Hills (16); za. 00.15. EUROCINEMA: Aziati sche geneugten (18); za. 24.02. ODEON 1: Flodder; za. 00.15. ODEON 2: Howard»; za. 00.15. ODEON 3: Youngblood; za. 00.15. ODEON 4: Running sca red; za. 00.15. KINDERVOORSTELLINGEN: BABYLON 2: Labyrinth (al); do. vr. za. 14.00, 18.45. zo. ma. di. 13.15, 15.45, 18.45. CINEAC 1. De speurneuzen; do. t/m za. 14.00. zo. t/m di. 12.15, 14.30, 16.30. EURO CINEMA: Astérix contra Caesar; 13.30, 15.30, 18.30. METROPOLE 2: De speurneu zen; do. t/m za. 14.00. zo. t/m di. 12.30, 14.30, 16.30. METROPO LE 5: Astérix contra Caesar; do. t/ m za. 14.00, 18.45. zo. t/m di. 13.15, 16.00, 18.45. ODEON 3: De speurneuzen; do. t/m za. 13.45, 18.45. zo. t/m di. 13.45, 16.15, 18.45. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239); Legal Eagles (al); 19.00, 21.15. Speurneuzen (al); za. t/m wo. 14.30, 16.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): Heartburn (al); 19.00. 21.15. Flodder (al), Ferris Bueller's Day Off (al). Ruthless People (al). Top Gun (al); 14.30, 19.00. 21.15. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): Mission (16); 14.30. 19.00, 21.15. zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15. REX (Haarlem merstraat 52. tel. 071-125414); Hot Lips (18); 14.30, 19.00, 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN LIDO: Howard (al); 14.30. NACHTVOORSTELLINGEN REX: Gevallen door hartstocht, gered door liefde (18); za. 23.30. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 0t717-4354): Jewel of the Nile; vr. t/m wo. 15.45. Karate Kid 2 (al); vr. t/m wo. 19.00. Hannah and her sisters (al); do. 14.30, 20.15. vr. t/ m di. 21.15. KINDERVOORSTELLING Peter Pan,; za. t/m wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269]! Enemy mine (12); vr. za. zo. 20.00 Under the Vulca- no (12); do. ma. di. 20.00. KINDERVOORSTELLING Tom and Jerry festival; za. zo. 14.00. AMSTERDAM Jos Brink brengt volgend jaar een musical ge- basseerd op het boek Max Havelaar van Multatuli. Het is de be doeling dat het nieuwe stuk op 15 oktober 1987 in de Stads schouwburg in Haarlen in première gaat. De voorbereidingen beginnen op 8 januari, als in Amsterdam audities worden gehou den. De repetities starten op 27 juli. Brink, die al vier succesvol le musicals op zijn naam heeft staan, zal zelf de titelrol spelen. Frank Sanders speelt de ambtenaar Verbrugge, Jerome Reehuis Batavus Droogstoppel. De musical Max Havelaar komt in no vember van het volgend jaar naar Den Haag. Volgend jaar wordt de dood van Multatuli, pseudoniem van Eduard Douwes Dekker, herdacht. Hij stierf op lft-februari 1887

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 15