'Gehechtheid aan de lamp brengt geen hulde aan het licht' CeidaeSoma/ni GEESTELIJK LEVEN/OPINIE kerk wereld beroepingen Nobelprijs aan Wiesel uitgereikt ^MA/EET WAAROM U GEEFTJ £cidóc(3(MUQttt DONDERDAG 11 DECEMBER 1986 PAGINA 2 Kunstenaars getuigen voor het leven AMERSFOORT Ruim 40 kunstenaars hebben in Amersfoort deelgenomen aan de eerste manifestatie „Kunstenaars voor het leven". De expositie had tot doel de mensen tot nadenken te stemmen over de waarde van het geschonken leven en de wij- ^e waarop daar in deze tijd mee wordt omgegaan door legalisa tie van abortus, euthanasie en medische experimenten. Tot de deelnemers aan de manifestatie, bijgewoond door ruim 1.000 personen, behoorden de dichteres Nel Benschop, pater J. Koop man, tekenaar Rien Poortvliet, de dichter Hans Werkman en het zangduo Elly en Rikkert Zuidervelt. Rabbijn J.S. Jacobs, hoofd van de geestelijke verzorging van de Joodse Geestelijke Gezondheidszorg sprak het openingdswoord. „Hervormd Nederland" wordt zelfstandig DEN HAAG Per 1 januari 1987 krijgt het oecumenisch opi nieweekblad „Hervormd Nederland" (oplage 26.000) financiële zelfstandigheid. Het wordt ondergebracht in een aparte stich ting. De verzelfstandiging houdt in dat voortaan alle inkom sten en uitgaven onder eigen beheer vallen, en dus niet langer onder dat van uitgeverij „Boekencentrum" te Den Haag. Daar door wordt de financiële basis van het weekblad verstevigd en ontstaat ruimte voor investeringen die de uitgave direct ten goede komen, aldus de hoofdredaktie. De nieuwe stichting heeft als nevenactiviteit het maandblad „Voorlopig" onder haar hoede genomen, dat tot nog toe werd uitgegeven door Meinema te Delft. Het beste hoofdkussen is een goed geweten DE VISIE VAN EEN HINDOE OP HET CHRISTENDOM: De kerken dreigen steeds leger te worden, het antwoord op de vraag hoe mensen daarvoor opnieuw warm kunnen lopen is niet gauw gevonden. Op zoek naar inspiratie besloten de hervormde en gereformeerde gemeenten in Rijswijk onlangs een Hindoe aan het woord te laten, met een flinke kennis van het christendom. Hoe kijkt zo'n man tegen het geloofsverval aan en wat zou het christendom kunnen leren van het hin doeisme? WADDINXVEEN Hendrik Rambaran, (45), wis- en natuurkundele- raar in Waddinxveen heeft zijn jeugd doorge bracht in Suriname. Hij bezocht daar missiescho len en is daarom goed op de hoogte van christelijke voorstellingen en hij kent ook de bijbel goed. Hij vindt het prachtig om daaruit te lezen, juist om dat het zo herkenbaar is. Niettemin is hij hindoe gebleven in hart en nie ren en heeft hij zich zijn achtergrond steeds scher per gerealiseerd in ont moetingen met christe nen die willen weten wat het hindoeïsme inhoudt. „Als ik het Nieuwe Testament lees, dan komt dat me alle maal zo verschrikkelijk be kend voor. Dat heeft me al leen maar in mijn religieuze overtuigingen gesterkt. Als je de ideeën van Christus en van hindoes terugvoert tot de ba sisbegrippen, dan kan het niet anders dan dat men gemeen schappelijke bronnen heeft gehad. De Veda, de oudste hindoe- tekst zegt: er is maar een God, er is maar een religie moge lijk en iedere mens moet de vrijheid hebben om dat naar eigen inzicht te beleven. Maar iedere mens beleeft die wer kelijkheid anders. Er zijn ver schillen in uitingsvorm, in woord, klank en beeld, maar in het diepste van het diepste gaat het om hetzelfde. Ieder een hunkert op zijn beste mo menten naar verlossing, want in ieder mens is een goddelijk atoom aanwezig, dat streeft naar vereniging met het god delijke." Vertekening Rambaran maakt een nadruk kelijk onderscheid tussen reli gie en godsdienst. Onder het laatste verstaat hij een (van de vele) manieren om het re ligieuze ideaal te bereiken. In de godsdienstige praktijk tre den altijd vertekeningen op. „Soms gebeurde dat met de uitdrukkelijke bedoeling te heersen over mensen. Hin doeïstische leiders deden dat en ook christelijke gingen zo te werk om mensen in het ga reel te houden. Passages uit heilige geschriften werden al te letterlijk opgevat met de bedoeling bepaalde doelen te bereiken." Als voorbeeld om mensen in het gareel noemt hij het optreden van sommige Brahmanen die zeiden: je moet hard werken en wat je verdient moet je aan ons ge ven. In ruil daarvoor zorgen wij dat je na je dood verlos sing vindt. „Hoe meer spullen je gaf, hoe meer je van verlos sing verzekerd bent. Zo zou je daar aan kunnen toevoegen: in de katholieke kerk kende je het stelsel van de aflaten. Daar kwam op het eind van de Middeleeuwen veel geld aan te pas. Daardoor werd je van bovenaf verzekerd van je zaligheid." Rambaran verwerpt vanuit zijn Hindoe-achtergrond de gedachte dat de eigen leer de enig ware zou kunnen zijn. Hij preekt verdraagzaamheid: er zijn vele wegen leiden die naar Rome leiden. w Taaibreuk Dat veel jongeren nu geen boodschap meer hebben aan de kerk heeft volgens Ramba ran te maken met een taai breuk. Hij verwijst daarvoor naar uitspraken van de gere formeerde hoogleraar K. Schippers. Godsbeelden van de bijbelse taal functioneren voor velen niet meer. „De godsbeelden van het christen dom zijn statisch, maar het godsbeeld moet juist mee groeien met je ontwikkeling. Als het goed is. is God actief met je bezig. Het lijkt erop alsof wij in het hindoeïsme een onnoemelijk aantal goden hebben. Dat is niet zo. We zien God als de energie achter de hele schepping. God heeft dus oneindig veel aspecten. Je kunt energie transformeren in zo ontzettend veel vormen. Energie zelf is vormloos. God Hendrik Rambaran is vormloos en naamloos en hij kan eindeloos veel gedaan ten aannemen. Die heeft men bij de Hindoes afgebeeld om het veelvormige van God aanschouwelijk te maken. Hij is nu eenmaal niet statisch maar dynamisch. Aan de mens zal naarmate hij meer geestelijk evolueert steeds meer van de waarheid geopenbaard worden. Je moet dan ook open staan voor alle frisse nieuwe ideeën. Die tek sten van het Oude Testament en Nieuwe Testament zijn lampen om licht te maken. Maar gehechtheid aan die ene lamp brengt geen hulde aan het licht". Men verwijt de hindoes dat ze wereldverzakend zijn, een af wachtende houding aanne men „Het hindoeïsme is een le venshouding: in harmopie le ven met je omgeving en na tuur. Het leert je aan te pas sen aan gewijzigde omstandig heden. Maar dat wil natuur lijk niet zeggen dat het reli gieuze ideaal ook bij de Hin does soms niet vertekend werd. Die Brahmannen zei den: wij zullen er voor zorgen dat je wordt opgenomen in het kosmische. De leer werd daardoor in feite verminkt zo dat de Brahmannen er beter van werden. Onthechting wil niet zeggen dat je geen mooie kleren zou mogen dragen. Het is alleen zo dat je er met aan verslaafd moet raken." Het grote probleem is: hoe weet je nu of iets waar of on waar is. Op welke religieuze autoriteit moet je afgaan 9 „De ware religie kun je alleen maar zelf ervaren. Als er ie mand komt die zegt dat hij de ware religie heeft, dan moet je hem wantrouwen. Het ken merk van ware religie is nu juist dat deze de mens inner lijke vrede geeft en een uni versele aandrang. Ware reli gie denkt in termen van het absolute. Als een leer geen in nerlijke rust geeft dan is dat voor jou niet de ware leer. Dan moet je dat verwerpen. De Boeddha zei al dat je niets moet aannemen op gezag van personen. Je moet het zelf kunnen accepteren. Het plaatst je ook voor je eigen verantwoordelijkheid. Het hindoeisme kent ook een duidelijke ethiek. Zo is er een belangrijke stelregel die luidt: Wat je niet in de hand kan houden, schep dat niet. Kern energie bijvoorbeeld. Je moet niet alleen technisch daartoe in staat zijn, maar ook men taal. Voor atoomsplitsing is de wereld mentaal niet rijp. We hadden de atoomsplitsing ook voor vredelievende doelein den kunnen aanwenden. Nu woidt er iets uitgevonden en dat wordt meteen in wapens omgezet. In feite worden we geregeerd door de begeerte. Het is de al les overheersende motor ach ter ons denken op vrijwel alle God heeft naar de opvatting van de Hindoe ontelbaar veel ge zichten. Met deze prent wordt dat aanschouwelijk gemaakt. terreinen, maar de mentale ontwikkeling blijft dan ach ter. Maar het kenmerk van begeerte is dat je die nooit kan stillen. Mentaal ben je dan niet in staat een hoog doel na te streven. Begeerte weerhoudt ons ervan uiting te geven aan onze universele aandrang van liefde. Als wij terug keren naar de basisbegrippen die in de bij bel, maar ook in het hindoeis- me leven, kunnen wij een heel eind bijdragen aan een harmonieuzere samenleving. Er is een wildgroei van inter pretaties van de leer ontstaan. Zowel hindoeïsme als chris tendom hebben er in dit op zicht een potje van gemaakt. We vechten om onze lampen en vergeten dat we naar het licht zoeken. Een lamp kan licht geven. Dat geldt voor Jezus als voor Krishna een soort Jezusfiguur van het hin doeïsme, maar het gaat niet om die personen. Het doel van religie is het lij den te voorkomen en de vre de te vestigen. De manier waarop men die vrede wil vestigen en de manier waarop men lijden wil voorkomen, die verschillen van godsdienst tot godsdienst. Maar uiteinde lijk streeft men hetzelfde na. De christenen willen toch Gods koninkrijk? Maar dat willen de Hindoes ook: bijeen komen in Gods koninkrijk." PAUL VAN VELTHOVEN De werkgroep Hindoeïsme en christendom, Conradkade 52, Den Haag, onder leiding van ds. F. Nijssen houdt geregeld bijeenkomsten over boven staande problematiek. Kattenvriendin klaagt Vaticaan aan ROME Lidia Anelli Sbara- glini, een lid van de Italiaanse dierenbescherming, heeft een klacht wegens dierenmishan deling ingediend tegen het Vaticaan. Haar is onlangs de toegang tot het Vaticaan ont zegd en nu kan zij niet langer om de twee dagen de daar cir ca vijftig loslopende katten voeren. Waarom mevrouw Anelli de toegang werd ont zegd tot de kerkelijke staat, is niet bekend. Nederlandse Hervormde Kerk Aangenomen naar Nieuwe Tonge, A.Beider kandidaat te Ridderkerk. Gereformeerde Kerken Beroepen te Baarn, B.J.G.Roolvink te Heerhugowaard. Gereformeerde Kerken vrijgemaakt Beroepen te Rijnsburg voor de mis sionaire dienst op Curacao, drs.J.van Benthem kandidaat te Kampen. belcomité vandaag de Nobel prijs voor de Vrede uitreikt aan Elie Wiesel. We doen dit namens miljoenen voor alle volken en rassen. We doen dit in diepe eerbied voor de nagedachtenis van de do den, maar ook met een diep gevoelde hoop dat de prijs een kleine bijdrage zal zijn aan de bevordering van de zaak die de mensheid de grootste zor gen baart de zaak van de vrede." In zijn dankwoord zei een zichtbaar ontroerde Wiesel, dat hij zich eigenlijk niet ge rechtigd achtte te spreken na mens de miljoenen die in de oorlog zijn omgekomen. Hij OSLO „Ik aanvaard de prijs mede namens de overle venden van de Holocaust in Nazi-Duitsland". Dat zei de Amerikaanse joodse schrijver Elie Wiesel gisteren bij de aanvaarding van de Nobel prijs voor de vrede in Oslo. De bij de prijs behorende gou den medaille en de oorkonde werden uitgereikt door de voorzitter van het Nobelprijs comité, de Noor Egil Aarvik. Deze merkte op: „Het is als erkenning van de overwin ning van de menselijke geest over de machten van dood en vernedering, en als steun aan het verzet tegen het kwaad in de wereld, dat het Noorse No- noemde zichzelf „een jood die stevig wortelt in de herinne ring en geschiedenis van zijn volk," die behoort tot „een ge traumatiseerde generatie." In zijn dankwoord riep Wiesel verder op tot hulp aan het Palestijnse volk, waaraan hij toevoegde dat terreur geen oplossing biedt. De IKON-televisie zendt vrij dag om 22.45 via Ned. II een filmportret uit van Edwin Leiser, waarin onder meer Wiesels ontwikkelingsgang van verslaggever tot schrijver na zijn befaamde confrontatie met de katholieke auteur Francois Mauriac wordt be licht. Studiesecretariaat Vrouw en Kerk voorlopig gered AMERSFOORT Het stu diesecretariaat van de sectie vrouw, kerk en samenleving is door de Raad van Kerken verlengd tot 1 september 1987. De grote kerken in de Raad wilden per 1 januari 1987 geen geld meer voor dit doel beschikbaar stellen, maar dankzj een bestemmingsgift kan de Raad dit werk voorlo pig voortzetten. De kleinere kerken in de Raad van Ker ken is gevraagd te onderzoe ken of zij in de toekomst dit parttime secretariaat ter be schikking van de Raad kun nen bekostigen. De Rooms- Katholieke kerk, de Neder landse Hervormde Kerk en de Gereformeerde kerken be sloten vanwege onder meer budgettaire en organisatori sche redenen per 1 januari 1987 geen geld meer beschik baar te stellen voor het tijde lijk dienstverband van de functionaris. Gelijke rechten voor Spaanse protestanten MADRID De protestanten in Spanje hebben sinds kort dezelfde rechten als de rooms- katholieken en joden. De pas opgerichte federatie van protestantse kerken, waarbij alle protestantse gemeen schappen zijn aangesloten, heeft haar statuten goed ge keurd gekregen waardoor zij verdragenmet de staat kan afsluiten. Het aantal Spaanse protestanten bedraagt onge veer 50.000. Bukman bij paus DEN HAAG Minister voor ontwikkelingssamenwerking, drs. P. Bukman,is vandaag in particuliere audiëntie ontvan gen door paus Johannes Pau- lus II. Dit heeft het ministerie voor ontwikkelingssamen werking woensdag meege deeld. De audiëntie is de af sluiting van het bezoek van minister Bukman aan Rome, waar hij de jaarvergadering van het Internationale Fonds voor Landbouwontwikkeling, heeft bijgewoond. Bom onder kabinet vandaan MINISTER Van Eekelen (VVD) van defensie heeft van he begin af aan te hoog ingezet met zijn eis dat hij, ter verster king van onze luchtverdediging, voor zo'n 400 miljoen gul den extra Patriot-luchtdoelraketten zou kunnen plaatsen bij vliegvelden en de Rotterdamse haven. Hij beriep zich op de afspraken, gemaakt op 1 november van het vorig jaar, toen werd besloten tegelijkertijd met de plaatsing van de kruisra ketten twee atoomtaken af te schaffen. Dat ging om de op het marinevliegkamp Valkenburg gestationeerde Orion vliegtuigen voor de bestrijding van onderzeeërs en de F-1& straaljagers van de luchtmacht. Tevens werd toen beslotet „in relevante jaren" de luchtverdediging, met name te Leeu warden te verbeteren. BlJ dat 1-novemberbesluit was steeds sprake van verbete ring van de F-16's, die op Leeuwarden gestationeerd zijn. Bo vendien was geen duidelijke afspraak gemaakt over de pe riode waarin dat geld beschikbaar zou moeten komen. Door van de verbetering van de F-16 zonder meer over te stappen op de aanschaf van extra Patriot-raketten stelde hij een eis waarvan hij tevoren wist dat die nooit zou kunnen worden ingewilligd. Zeker niet als een goed deel van de kosten daar voor reeds in deze kabinetsperiode aan de begrotingen zo» moeten worden toegevoegd. NiETTEMIN heeft Van Eekelen een behoorlijke kans dal hij, ondanks de volstrekt afwijzende houding van drie CDA- ministers Ruding van financiën, Deetman van onderwijs ern Brinkman van WVC wat extra geld binnenhaalt voor deze kabinetsperiode. Dat heeft hij dan te danken aan CDA- fractievoorzitter De Vries, die gisteren tijdens een beraad bij Lubbers ter wille van de lieve vrede liet weten dat er vol gens het regeerakkoord best enkele tientallen miljoenen gul dens dertig miljoen in 1989 en dertig miljoen in 1990 - beschikbaar zouden kunnen komen voor de luchtverdedi ging. Voorwaarde is dan dat geld niet wordt gebruikt voor Patriots maar voor verbetering van de F-16, waardoor dal gevechtsvliegtuig ook bij slechte weersomstandigheden ge bruikt kan worden. VAN EEKELEN neemt zijn verlies, omdat hij tegelijkertijd zijn gedeeltelijke winst in ontvangst kan nemen. Vooraf- gaande aan het kamerdebat van vandaag over defensie heeft hij al onderhands laten weten dat hij met het compromis voorstel van De Vries best kan instemmen. Waarmee in elk geval een dreigende bom onder het kabinet-Lubbers is weg genomen. Weinig verandering DE BILT (KNMI) Neder- land ligt ook morgen in het overgangsgebied tussen een hogedrukcentrum boven Cen traal-Europa en depressies op de oceaan. De aangevoerde lucht komt uit het zuiden. Er is nogal wat bewolking en tij dens opklaringen kan in de nacht mist ontstaan. De kans op mist is het grootst in het oosten en zuiden. Uit de be wolking kan wat regen vallen, met name in het noorden van het land. Vannacht wordt de minimumtemperatuur onge veer plus 1 graad. Morgenmid dag zal de thermometer niet hoger komen dan een graad of 4. De zuidelijke wind is matig, aan de kust af en toe krachtig. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor morgen en zaterdag: Zuid-Scandinavië, Denemar ken: opklaringen en in Noor wegen een enkele bui. In het binnenland 's nachts lichte tot matige vorst. Middagtempera- tuur van 4 graden aan de westkust tot rond het vries punt elders. Britse eilanden, Ierland: veel bewolking en vooral in het westen af en toe regen.. Mid- dagtemperatuur rond 8 gra den. Benelux: Half tot zwaar be wolkt en op de meeste plaat sen droog. Middagtemperatuur omstreeks 4 graden. Duitsland: perioden met zon, overwegend droog, maar op veel plaatsen mist. In de nachi lichte, mogelijk matige vorst Middagtemperatuur rond graden. Frankrijk: perioden met zon maar ook plaatselijk mist. Za terdag in het westen hier et daar regen. In het noordoostec 's nachts lichte vorst. Middag temperatuur 5 tot 10 graden aan de Rivièra tot 13 graden. Spanje, Portugal: perioden me zon en droog. Op de Spaans hoogvlakte 's nachts mogelijl lichte vorst. Middagtempera tuur 8 tot 14 graden, aan Middellandse Zee-kust 13 to 18 graden. Italië, Joegoslavische kust: pe rioden met zon, in het zuiden een lokale bui. In de Povlakte mist. Middagtemperatuur van 5 graden in het noorden tot 15 graden in het zuiden. Alpengbied: perioden met zon; in de dalen mist. In de nacht lichte tot matige vorst. Mid dagtemperatuur rond 3 gra den. Nulgradengrens op onge veer 1000 meter. De Bilt Eelde Eindhoven Den Helder Gorbatjov's glimlach De Russische dissident Anatoli Martsjenko, die deze week in zijn cel in Tjistopol is overle den na twintig jaar van zijn le ven in gevangenissen en kam pen te hebben doorgebracht, is gestorven als gevolg van nala tigheid van de Russische auto riteiten. In samenwerking met de Boekovski Stichting heb ik twee jaar tevergeefs voor zijn in vrijheidstelling ge werkt. In 1960 werd hij, 23 jaar oud. voor de eerste maal gearresteerd. Verraad aan het moederland was de aanklacht. In werkelijkheid kwam de po litie af op geruchten over ru ziemakende jongeren in zijn pension. Bij afwezigheid van de bewuste groep, die bij de komst van de politie al lang vertrokken was, werden de overigen in het pension gear resteerd, zonder dat werd uit gezocht wie de schuldige wa ren. Zo begonnen de eerste zes kampjaren van Anatoli Marts jenko. Volledig uitgeput door meer dan twintig jaar onder voeding. zware dwangarbeid, martelingen en het ontbreken van medische hulp stierf Martsjenko. In plaats van zijn vrouw in de gelegenheid te stellen afscheid te nemen van haar stervende man, drongen de Russische autoriteiten er vorige week bij haar op aan een uitreisvisum aan te vra gen. Op haar dingend verzoek eerst haar man te mogen be zoeken werd niet gereageerd. Vele andere strijders voor de mensenrechten, onder wie Korjagin en Terelja, wacht eenzelfde lot Het zou wense lijk zijn, als de door sommige Nederlanders zo bejubelde heer Gorbatsjov eens een reis je door zijn eigen concentratie kampwereld maakte. Mis schien dat zelfs zijn glimlach even zou verdwijnen. Jagen (1) De afdeling Leiden van de Dierenbescherming heeft mel ding gemaakt van een drijf jacht op hazen die eind no vember in de Cronesteijnse Polder werd gehouden. Jagen is in die de polder toegestaan, wist de Leidse politie over dat gebeuren te vertellen. Een hoogst merkwaardige zaak. Een gebied, dat van een polder is veranderd in een groot re creatiegebied en door talloze Leidenaars wordt gebruikt om zich te ontspannen, mag na tuurlijk nooit meer door jagers worden benut om hun gevaar lijke hobby uit te oefenen. Wandelaars die worden gecon fronteerd met dubbelloops ge weren, agressieve honden en dode dieren. De jagers werden zelfs op de fietspaden en de wandelpaden aangetroffen. Levensgevaarlijke situaties kunnen hierdoor ontstaan. Het is ongrijpelijk dat de jachtwet niet al lang is aangepast. De gemeente Leiden moet ervoor zorgen dat hieraan op zo kort mogelijke termijn een einde wordt gemaakt. Voordat er on gelukken gebeuren. Jagen (2) Het jagen in de Cronesteijnse Polder moet onmiddellijk wor den verboden. De Dierenbe scherming Leiden heeft groot gelijk met zijn poging hieraan een einde te maken. Niet al leen omdat het gevaarlijk is voor iedereen die de polder bezoekt om er te wandelen of te fietsen, maar ook omdat ha zen in het prachtige natuurge bied thuishoren. Nederland en zeker de Randstad is te klein voor jagers. Jagers weten altijd prima te vertellen, waarom dieren moeten worden afge schoten. Zo ook nu weer. De hazen zouden een bedreiging vormen voor de volkstuinen in de polder. Waarom kunnen die jagers niet gewoon toege ven, dat ze het leuk vinden dieren af te schieten? Onschuldig slachtoffer Een volledig onschuldige bur ger is deze week het slachtof fer geworden van het volgens mij onverantwoord optreden van de politie. In Den Haag is een 78-jarige vrouw bij het oversteken van de sokken werd gereden door een door de politie achterna gezeten 20- jarige bromfietser. De motora gent, die de bromfietser in wil de vaart volgde, omdat hij deze op enkele verkeersover tredingen had betrapt, is hier mee naar mijn stellige overtui ging ver buiten zijn boekje ge gaan. Het is toch immers van de gekke om met hoge snelhe den door een druk bevolkte woonwijk achter een bromfiet ser aan te scheuren. Goed de dader is gepakt, maar wat ge beurt er met het slachtoffer, dat gezien haar leeftijd ver moedelijk voor de rest van haar leven met de brokken blijft zitten. Zelfs als de brom fietser, en het is te hopen dat hij daarvoor is verzekerd, de materiele schade dekt, is dit li chamelijk leed niet te over- Stadhuis (2) Gebouwen hebben een ziel. Buckingham Palace, Versailles en het Paleis op de Dam zijn met het volk tot een eenheid vergroeid en symboliseren blijvend de geschiedenis van land en volk. Hun uitstraling geeft mensen de zielekracht om in tijden van nationale rampsoed te volharden. Het zijn zinnebeelden van lotsver bondenheid. De huidige „Weltbaukunst", die overal ter wereld gelijk is, mist zo'n ziel. Verplaats de maquettes van de Haagse ten toonstelling „Het stadhuis cen traal" onder eenzelfde aandui ding naar elders waar men een stadhuis nodig heeft, en nie mand van de bezoekers zal be merken, dat de tentoongestel de maquettes eerst ergens an ders hebben gestaan. „Wel tbaukunst" bezit geen plaatse lijke of nationale kenmerken. Naar de geest des tijds stem pelt zakelijk universalisme deze bouwkunde. Uit verzet tegen de indruk- ken-schilderkunst van het im pressionisme zocht het expres sionisme het wezen der din gen. Men ontdeed de voorstel ling van de inidividuele noties, waardoor men tenslotte te recht kwam bij de abstracte schilderkunst van bijv. een Mondriaan. Een soortgelijke ontwikkeling volgde de bouw kunst. Laat een architect alle individuele noties achterwege dan zweeft hem een rechtlij nig, doorzichtig, tijdeloos en onpersoonlijk kubusvormig „abstractum" van lengte, breedte en hoogte voor ogen. Dit wil hij verwezenlijken door zijn gebouw als het ware „zwevend" (op palen) in de ruimte te situeren. Dunwan- digheid moet dit karakter ver sterken. Het doorzichtige, tij- deloze en universele aspect wordt gesymboliseerd door het gebruik van niet aan plaats en tijd gebonden materialen: glas, metaal en beton. Al naar ge lang de doelstelling van het project ordent de architect de losse bouwelementen tot een in diens ogen fraai geheel. De mogelijk bouwdelen „prefab" te leveren en, afgezien van posten als loonkosten en on verwachte prijsstijgingen, kan men de bouwkosten vrij nauwkeurig berekenen. De „Weltbaukunst" mist de geest van lotsverbondenheid. Ze is in wezen anti-vader landslievend en vóór wereld wijde „openheid". Den Haag vraagt als residentiestad een waardig stadhuis in het cen trum, dat de geest van de oude wapenspreuk „Ik zal handha ven" weerspiegelt, waarvoor velen in de loop der (laatste) jaren hun leven veil hadden of hebben gegeven. De hal van het nieuwe raadhuis diene om de levenden aan deze doden te herinneren. De namen van de tussen '40 en '45 voor onze vrijheid gestorven stadgenoten dienen in gulden letters de wand te sieren. Dr. W.J.A. Visser, DEN HAAG. Aids (2) Berichten in de krant combi nerend (over enerzijds het slinkend aantal priester-reli gieuzen en monialen en de ge ringe aanwas in het priester bestand en anderzijds over een Europese bundeling van krachten in de strijd tegen aids) overweegt de Stichting Marco Polo (die door verzoe ning allerlei tegenstellingen en leed in de wereld tracht op te heffen) een initiatief te ne men. De stichting wil een klei ne brochure verspreiden over de drie geloften (armoede, ge hoorzaamheid en celibaat) in het licht van de Boeddhisti sche en de Christelijke prak tijk anno 1986. Wie weet een meer geschikte titel dan: „CLEAN"? Bianca Dony, Stichting Marco Polo, DEN HAAG. Koningin Wilhelmina Fonds voor de Kankerbestrijding. Sophialaan 8, 1075 BR Amsterdam. Telefoon: 020-640991. Postgiro: 26000. Bankrekening: 70.70.70.007.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 2