Grafiekbiennale Singer een must voor liefhebbers RUGKLACHTEN? hond zoekt; huis Sharon valt Israëlische inzending voor Oscar aan fjtidó&Qowiant Nieuw blad voor het buitenland over Nederlandse cultuur GRAFIEK TE KUST EN TE KEUR Spetter op herhaling Denen stellen Oscar voor ballet in In „Zak en as" zitten verrassende elementen Wij hebben nu de oplossing. KUNST ZATERDAG 6 DECEMBER 1986PAGIN] Kamer overlegt over Europa-tv DEN HAAG Komende week donderdag zal de vaste Kamer commissie voor WVC vergaderen met minister Brinkman over de toekomst van Europa-tv. Een grote meerderheid van de Tweede Kamer (CDA, PvdA, VVD en D66) zal er bij de minister op aandringen om binnenkort op de Europese ministersconfe rentie in Wenen bij zijn collega's te peilen welke gevoelens er leven over Europa-tv, dat een week geleden zijn uitzendingen staakte. Vóór het mondelinge overleg van donderdag zou de be windsman zich internationaal op de vlakte moeten houden. D'66-Kamerlid Wolffensperger zal dit verlangen namens de vier fracties overbrengen aan de minister van WVC. Het onderzoekbureau McKinsey heeft in een kersvers rapport enkele ingrijpende wijzigingen voorgesteld om nieuwe ontplooi ingskansen te scheppen. Opmerkelijk is de conclusie dat een succesvol Europa-tv-programma ten koste zou gaan van de kijk dichtheid bij de Ned. tv. Europa-tv moet meer geld van de deel nemende landen ontvangen en sport zou als belangrijkste pro grammavulling moeten dienen. De Britse reclamefirma West- Nally kwam ondertussen met een reddingsplan. Ook dat vergt bespreking. Enige vrouwentheater bedreigd met sluiting ROME Het „enige vrouwentheater van Europa", Teatro La Maddalena in Rome, wordt bedreigd met sluiting. Naar de leidster van het project, de schrijfster Dacia Maraini meedeelde, staat het in 1973 opgerichte theatercol lectief voor zijn faillissement. Van de speelruimte van het theater in het centrum van Rome is de huur opge zegd en de verwarming en stroom zijn afgesneden. De directie - die het vrijwel zonder subsidie moet stellen - heeft een beroep op het publiek gedaan om door een bijdrage het leven van het theater te rekken. La Maddalena, dat Italiaanse en buiten landse vrouwen de sprong naar het to neel gemak uitsluitend s DEN HAAG Als opvolger van het der tien jaar geleden opgeheven tijdschrift „Delta" over Nederlandse cultuur en ge volg gevend aan de wens van de Tweede Kamer geeft het ministerie van WVC met ingang van deze winter „Dutch Heights" uit: informatie in het Engels over de cul-' turele ontwikkelingen in ons land. De vijfduizend exemplaren vinden hun weg via de diplomatieke vertegenwoordigin gen in het buitenland. Het ministerie van buitenlandse zaken draagt in de kosten bij. Het blad zal drie keer per jaar verschij nen. Het is, naar hoofdredacteur en coör dinator Louis Smit meedeelt, gericht op culturele beleidsmakers en beslissers in het buitenland en dient de internationale culturele betrekkingen te ondersteunen en te stimuleren. ^Delta" ging over kunst en denken in Ne derland en wa§ eveneens een uitgave in het Engels. Na de opheffing van dit blad werd nog een tijdje informatie over cultu rele aangelegenheden in „Insight Hol land" gepubliceerd, een katern van het tijdschrift Holland Herald. Het eerste nummer van „Dutch Heigths" besteed onder meer aandacht aan het Am sterdams Muziektheater, poppentheater Triangel, de Nederlandse landschapsschil derkunst, en de glasontwerper A.D. Co- pier. Verder komen uiteen lopende onder werpen als mensen in het nieuws, Neder landse ontwerpers en de belangrijkste ten toonstellingen aan de orde. LAREN Een tweede editie van de manifestatie „Grafiek Nu", die in no vember 1984 in het Sin ger Museum in Laren haar première beleefde, kon moeilijk uitblijven. De publieke belangstel ling voor dit uitvoerigste overzicht-van hedendaag se Nederlandse grafische kunst tot dan toe, sloeg alle verwachtingen. Ruim 22.000 mensen vonden, verrassend genoeg, hun weg naar een kunstmedi um, dat in 1984 zijn beste tijd gehad leeft te hebben na de hausse, die de gra fiek in de jaren zeventig had beleefd. Het waren de overheidssubsi dies op grafiekaankopen, de opkomst van de artotheken en de verrijzenis van openba re grafische ateliers her en der, die een brede belangstel ling wekten en de toepassing van grafische technieken voor kunstenaars aantrekkelijk maakten. De binnen het ge heel van beeldende kunstui tingen altijd wat marginale grafische kunsten schenen in die tijd, althans in ons land, een duurzamere en betekenis vollere rol te gaan spelen, al was het maar als bemiddelaar tussen bepaalde moeilijke vor men van hedendaagse kunst in de musea en de waardering daarvoor in de huiskamer, waar de grafiek voor het me rendeel terecht kwam. De in houdelijke ontwikkeling van de grafiek bleef echter goed deels stilstaan bij de vraag en afname ervan. Naast de grafi- ci-uit-overtuiging diende zich een leger van beeldend kuns tenaars aan dat ook wel een graantje wilde meepikken, maar zich aan de ontwikke ling en verdieping van het metier weinig of niets gelegen liet liggen. Eenzijdig De verkoop bevorderende aankoopsubsidies voor gra fiek, een door zijn oplagen toch al relatief goedkope kunstvorm, hadden echter een eenzijdige accentuering van de interesse in beeldende kunst tot gevolg, die met name in de collectievorming van artotheken t<$t uitdruk king kwam. Veel kunst vóór weinig geld, zo luidde het wervingsparool. De grafiek- hausse nam dan ook af op het het moment dat de overheid ging bezuinigen en ophield met het subsidiëren van gra fiekaankopen door particulie ren. In 1984, bij de presentatie van de eerste „Grafiek Nu", was er weer sprake van een „nor maal" grafiekklimaat en bleek er aan de zijde van de kunstenaars nog wel degelijk serieuze aandacht voor de specifieke aspecten van het metier en zijn expressieve mogelijkheden te bestaan, al leen was het zicht daarop lan ge tijd vertroebeld geweest. Oudere grafici hadden zich verder ontwikkeld en werk geïntensiveerd; jongere kuns tenaars en nieuwkomers in het grafisch atelier namen het vak weer ernstig, in de meer „klassieke" benaderingen zo wel als in gerichte vernieu wingen en experimenten. Het initiatief van de in gra fiek gespecialiseerde Amster damse galeries Printshop en Galerie Petit om een grote presentatie van kwaliteitsgra fiek te organiseren kwam dus op het goede moment, dat wil zeggen toen de hausse royaal was uitgewoed en de aandacht van de serieuze liefhebber weer kon worden opgeëist. De hoop dat een dergelijke pre sentatie mogelijk zou uitgroei en tot een grafiekbiennale is geen ijdele geweest, zo bewijst de tweede „Grafiek Nu" in het Singer Museum. Voornamelijk door toedoen van opnieuw de Printshop en Galerie Petit kon in Laren werk van meer dan honderd kunstenaars bijeengebracht worden, waarvan de meerder heid niet in het eerste over zicht met werk was vertegen woordigd. Dat is stellig een van de redenen waarom deze tweede aflevering minstens zo fris oogt als de eerste. Hoewel de beide galeries geen aan spraak maken op „het" gra fiekoverzicht, valt op hun we reldkundig gemaakte wens droom een „zo breed mogelij ke presentatie van het beste, mooiste en interessantste uit de hedendaagse Nederlandse grafiek" te realiseren in La ren weinig af te dingen. Zij vertegenwoordigen als galerie immers de top van Neder landse grafici, terwijl Piet Clement van de Printshop niet ophoudt belangrijke kunstenaars zo niet perma nent dan toch tijdelijk naar zijn grafisch atelier te lokken. Dat heeft onder meer geresul teerd in een boeiende selectie grafiek in het Prentenkabinet van Singer, met werk van Marien Schouten, Adam Col- ton, Cornelius Rogge, Sigur- dur Gudmundsson, Jan van Munster, Peter Voormeij, Joost Baljeu, Herman Mak kink, Jan Sierhuis, Mariene Dumas, Henk Visch en ande ren. Stilistisch biedt het Pren tenkabinet wat mij betreft veruit de interessantste staal kaart van hedendaagse gra fiek. Hoge kwaliteit In de expositiezalen op de be gane grond echter excelleren opnieuw oudere individualis ten als Ger Lataster, Jef Die deren, Roger Raveel, Luce- bert, Constant, Co Westerik, Nicolaas Wijnberg, Harry Gerritz, Jaap Hillenius, Guil- kume le Roy en Pierre van Soest naast Marianne Plug, Werk van Marli Turion, winnares van de Grafiekprijs '86: een boardsnede. René Aardenwijn, Simon Koene, Madeleine Leddy en natuurlijk de prijswinnaars van de eerste Nederlandse Grafiekprijs: Stanislaw Lew- kowitcz, Kees Slegt en Marli Turion. De honderden grafi sche bladen in het Singer Mu seum vertegenwoordigen alle denkbare grafische technie ken en stilistische stromingen, van traditioneel tot postmo dern, van figuratief tot ab- stract-geometrisch. Maar zon der uitzondering gaat het om grafische bladen van hoge kwaliteit, voor een aandachti ge beschouwing waarvan de bezoeker zeker enkele uren dient uit te trekken. Voor wie zich op de hoogte wil stellen van de huidige stand van zaken in de grafi sche kunst is 'Grafiek Nu II' den absolute must. Grafiek Nu II is nog te zien t/m 14 december in het Sin ger Museum Laren (N.H.), Oude Drift 1, op dinsdag t/m zaterdag van 11-17 uur; zon dag van 12-17 uur. GODERT VAN COLMJON Voor de tweede keer is Spetter onderwerp van deze rubriek. Door een vergissing is het verhaal over Spetter in het ver haal over Tijger en Spet ter, twee weken geleden, niet helemaal goed ver teld. Om Spetter recht te doen wordt hij nu goed voorgesteld. Spetter verblijft sinds mei in het dierenasiel. „Hij is in de zomer al eens door mensen opgehaald, maar helaas al na een paar weken weer terug", aldus beheerder Gottschal van het asiel. De reden voor de spoedige terugkeer van Spetter in het asiel was dat de nieuwe baas van Spetter al lergisch voor katten bleek te zijn. „Heel erg jammer, want Spetter had het erg naar zijn zin en zijn baasje was erg op hem gesteld geraakt", vertelt Gottschal met spijt in zijn stem. Spetter is een mooie en grote gecastreerde kater. Hij is zwart met vier witte voetjes en hij heeft een wit snorretje. Spetter is ongeveer zes jaar oud. Veel mensen denken dat een kat van zes jaar te oud is om nog in huis te halen, maar daar is de heer Gottschal het helemaal niet mee eens. „Mensen die denken dat een kat van zes jaar oud zoals Spetter niet meer kan wen nen. hebben ongelijk. Spetter zal bii een nieuwe baas heel goed kunnen wennen en wie zich over Spetter ontfermt zal zich snel aan hem hechten", aldus de beheerder van het asiel aan de Besjeslaan. Met andere dieren kan Spet ter niet zo goed opschieten. De medewerkers van het asiel denken dan ook dat Spetter het best op zijn plaats zal zijn bij mensen die nog geen die ren hebben. „Spetter is abso luut niet agressief en zonder andere dieren is Spetter de rust en vriendelijkheid zelve", licht Gottschal toe, „maar het samenleven met een ander dier in een ruimte levert eni ge problemen op, vandaar dat r Wekelijks verschijnt in de Leidse Courant de rubriek „Hond zoekt huis". In deze rubriek wordt een hond (ol soms ook wel een kat) be schreven, die in het asiel verblijft. De in deze rubriek beschreven die ren zijn óf gevonden, óf door hondenbezitters naar het asiel gebracht. Ze worden om uiteenlopende redenen afgestaan, vaak begrijpelijke, maar soms ook volslagen onzinnige. De in „Hond zoekt huls" beschre ven dieren zijn alle gezond, hebben een wormenkuur ondergaan en zijn volledig ingeënt. Tegen betaling van 95 gulden (inclusief dieren- paspoort) en 45 gulden voor katten zijn ze af te halen. Dit geld komt ten goede aan zwerfdieren. Adres: Nieuw Leids Dierenasiel, Besjeslaan 6b, Leiden, tel. 411670. Geopend: di-vr 10-12, 14-17 u; za 10-12, 14-16 u, zo en ma gesloten. Spetter is de rust en vriendelijkheid zelve. we proberen hem bij mensen nog steeds in het asiel. Men zonder andere dieren onder hoopt bij het dierenasiel dat dak te krijgen". er zich deze week alsnog ie- o I j- mand voor dit rustige bedaag- Dpaniel Mardl de dier meldt. Gottschal: „Dit De Franse spaniel Mardi, lieve dier verdient gewoon waarvoor vorige week een een gezellige rustige oude nieuwe baas gezocht werd, zit dag". KOPENHAGEN Het Ko ninklijk Ballet Gezelschap van Denemarken zal naar het voorbeeld van de Amerikaan se Oscar internationale ballet- prijzen gaan uitreiken. De prijs is een beeldje van Hans Christiaan Andersen, die ook zelf balletdanser is geweest. Het beeldje wordt voor het eerst in 1988 uitgereikt aan de beste mannelijke en vrouwelij ke balletdanser, de beste cho reograaf en aan een persoon die zich het meest verdienste lijk heeft gemaakt voor het ballet. In totaal hebben zich 28 vooraanstaande gezelschappen uit 22 landen voor meedinging naar de balletprijzen aange meld. De kandidaten worden beoordeeld door een jury van deskundigen uit Moskou, Lon den en Kopenhagen. Theo van der Pas overleden LEIDEN De bekende con certpianist Theo van der Pas is op 84-jarige leeftijd overleden. In Leiden heeft hij met grote regelmaat het concertpodium betreden, hetzij als solist met orkest, hetzij met recitals waarin hij uitblonk als Cho- pin-vertolker. Ook vormde hij vaak een gelijkwaardig artis tiek en inspirerend duo met befaamde vocale en instru mentale kunstenaars. Theo van der Pas was hoofd leraar piano aan het Koninklijk Con servatorium in Den Haag, waar hij onder zijn leerlingen telde Joop Stokkermans, An dre Presser en Leo Driehuis, die allen onder zijn leiding de Prijs van Uitnemendheid heb ben behaald. In 1956 nam Van der Pas afscheid met een toer- nee door Nederland, dat hij in Twente afsloot met een „stunt" door op één avond drie pianoconcerten met orkest te spelen. Hij is in onze stad ge durende enige tijd dirigent ge weest van het studenten mu ziekgezelschap Sempre Cres cendo. De winnaars van het Leids Cabaretfestival 1985: Eric Eijgen- raam, Erik van Muiswinkel en Justus van Oei, werkend onder de naam „Zak en as", hebben eens niet krampachtig gezocht naar een vernieuwing binnen de cabaretwereld. Dit trio werkt met veel inzet aan een programma dat weer terug gaat naar de bron. Geen politieke geëngageerdheid, geen scherpe kritiek op misstanden, maar puur amusement in een programma van twee uur. Een goed gevuld theater Pepijn, ondanks het „Heerlijk avondje", wist „Zak en as" op de'juiste waarde te schatten. Het programma „Hij is Justus, wij zijn Erik" biedt een constante stroom aan verzinsels van uiteenlopende aard. Het enige hou vast is, dat het voorafgaande nummer weer de inzet is voor het volgende. Verder is er geen duidelijke lijn te bespeuren in het gebodene. Eric Eijgenraam neemt de piano voor zijn rekening en aangevuld met absurde toeters en bellen ontstaat er toch een muzikale ondersteuning die voldoende is om zijn talent op de juiste waarde te schatten. Erik van Muiswinkel en Justus van Oei beelden allerlei figuren uit. Met een voudige hulpmiddelen krijgen de verschillende karakters vorm. Alle facetten van het theater zoals: mime, toneel, drama en zang krijgen gedurende het spel even de aandacht, waarbij het opvalt dat vooral de zangstem van Erik van Muiswinkel het meest gecultiveerd is. Justus van Oei is vooral mimisch sterk aanwezig. Met z'n drieën zorgen zij voor twee uur onbezorgd cabaret zonder verplichte boodschap, alleen de hoop dat het programma nog even blijft hangen en daar slagen zij zeker in. ROB VAN DER MIJL bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, lel. 01720-20800): Ruthless People (al); 18.30, 21.00. za. zo. wo. ook 14.00. EUROCINEMA II: Running Scared (al); 18.30, 21.00. za. zo. wo. ook 13.45 EUROCINEMA lil: Top Gun (al); 18.45, 21.15. za. zo. wo. ook 13.45. EUROCINEMA IV:' Aliens (12); 18.30, 21.15. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Ruthless Peop le (al); za. 24.00. EUROCINEMA II: Running Scared (al); za. 24.00. EUROCINEMA III: Zuster voor dag en nacht (16); za. 24.00. EU ROCINEMA IV: Porno onder lunchtijd (16). KINDERVOORSTELLINGEN EUROCINEMA IV: Sneeuwwitje en de zeven dwergen (al); za. zo. wo. 14.00. 5 december gesloten LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239); Young Blood (al); 19.00. 21.15. za. zo. w9. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): The Mission (12); 18.45. 21.15. do. vr. ma. di. ook 14.30. De Wisselwachter (12), Ruthless (al), Heartburn (al), Top Gun (al); 14.30, 19.00, 21.15. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): Vuil Spel (12); 14.30, 1900, 21.15. zo. 14.15. 16.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmer straat 52. tel. 071-125414): Body Girls (16); 14.30, 19.00, 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN LIDO: Sneeuwwitje en de zeven dwergen (al); za. zo. wo. 14.30. NOORDWIJK e LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719- 12800): Pretty in Pink (al); do. za. ma. dl. 19.00, zo 15.00. Jewel of the Nile (al); do. za. ma. di. 21.15. zo. 20.15. 5 december 's avonds geen voorstellingen KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Poltergeist II (12); do. vr. za. zo. wo. 14.45, 19.00. 21.15. ma. di. 19.00, 21.15. CITY THEATER II: Philadelphia Experiment (al); tij den zie City I. CITY THEATER III: Car Trouble (al) tijden zie City I. CITY THEATER IV: Suzi Super star: Tijden zie I, behalve za. en wo-middag. Peter en de vliegende autobus (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Abel; do. 14.30. za. 15.45, 19.00, 21.15. ZO. 15.45, 19.00. wo. 15.45. El amor Brujo (al); do. 20.15. zo. 21.15. ma. di. wo. 20.15. KINDERVOORSTELLING Sneeuwwitje en de 7 dwergen; za. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Karate kid 2 (al); do. t/m zo. 20.00. Letter to Bretzjnev (al); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING De fluit en de zes smurfen; za wo. 14.00 DEN HAAG# ASTA 1 (Spui 27, 463500): Heartburn (al); 14 19,00, 21.30. zo. 13.30, 18 19.00, 21.30. ASTA 2 (Spul tel. 463500): Top gun (al); 14 18.45, 21.15. zo. 13.30, 18 18.45, 21.15. ASTA 3: Quick ver (al); 14.00. 19.00. 21.30. 13.30, 16.00, 18.45, 21.15. BYLON 1 (naast Centraal Stal tel. 471656): Ruthless pr 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13 16.00. 19.00, 21.30. BABYL0 Aliens (12); 14.00. 20.15. BA LON 3: The color purple 13.45, 20.00. CINEAC 1 (Bui hof 20. tel. 630637): Leg (al); 14.00, 18.45, 21.30. 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC Down and out in Beverly Hills 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC Pshycho III (16); 18.45, 21.30. vr. ma. di. 14.00. EUROCINE (Leyweg 910, tel. 667066): All (12); za. wo. 20.15. zo. 18 20.15. overige dagen 14.00, 20 METROPOLE 1 (Carnegleli tel. 456756): The mission 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13 16.00. 18.45, 21.30. METRO LE 2: About last night (12); 14 18.45, 21.30. ZO. 13.15, 16 18.45, 21.30. METROPOLE Astèrix contra Caesar (al); 14 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16 18.45, 21.30. METROPOLE Hannah and her sisters (al); 14 18.45, 21.30. ZO. 13.15, 16 18.45, 21.30. METROPOLE Fantasia (al); 14.00, 18.45. 13.15, 16.00. 18.45. Diavolo in po (16); 21.30. ODEON 1 (Ha gracht 13. tel. 462400): 8 Mil ways to die (16); 13.45, 16 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18 21.30. ODEON 2: Youngbl (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13 16.00, 18.45, 21.30. ODEOI Running scared (12); 13.45, 18 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18 21.30. ODEON 4: Band ol hand (16Y. 13.45, 18.45, 21.30, 13.15, 18.45, 21.30. LE PARI (Kettingstraat 12b, tel. 6564 Stoeipoezen in het hooi (18); 12.15. zo. v a. 13.45. LE PA 3: Taboe deel 3 (18); v.a. 12.30. va. 14.00. HAAGS FILMH (Denneweg 56. tel. 459900): Za Mishima; 19.30, 21.45. Zaal 2: da; 19.30. Oeath of e salesn 21.45. Zaal 3: Gey A Lesbian festival; za. zo. v.a. 12.00. The starfighter; do. THX 1135; tropolis; ma. Forbidden plans): Destination moon; wo. dag. 19 21.45. NACHTVOORSTELLINGEN: CINEAC 1: The shining 00.15. CINEAC II: Down and in Beverly Hills; (16); CINEAC III: Koyaanisquatsi za. 00.15.# EUROCINEMA: Tn lady (18); za. 24.02. KINDERVOORSTELLINGEN: Odeon 3: Assepoester; za. 13.45. zo. 13.15, 16.00. CINEMA: Taran en de t< za. zo. wo. 14.00. METROPI 1: Asterix contra Caesar; 14 18.45. zo. 13.15, 16.00, 18.45. TEL AVIV De Israëlische minister van handel Ariel Shi heeft felle kritiek geleverd op de film die door de Israelii filmraad is ingezonden voor een Oscarnominatie in Hollyw Het gaat om „Avanti Popoio", een satire over de Zesdaagse log. De film van regisseur Rafi Bukai schildert de belevenissen twee Egyptische soldaten die tijdens de oorlog gevangen woi genomen door een Israëlische legereenheid. De Israëlische daten in de film gedragen zich geregeld onmenselijk, terwij. Egyptenaren overkomen als beschaafde, vriendelijke manm Bij rechts Israel is de film slecht gevallen. Parlementariër Landau diende een motie in waarin hij eiste dat de film w teruggetrokken, omdat hij een uiting zou zijn van „zelf-haat, litieke pornografie, minachting voor het geloof en sympa voor Palestijnen en Arabieren." Sharon zei in een antwoord dat hij het ermee eens is dat de „geen motieven van joodse of Israëlische trots" bevat. De fi raad valt onder het ministerie van handel. Producent Micha Shagrir reageerde als volgt: „Dit is beslist g politieke of ideologische film. In ieder normaal land zou het anti-oorlogsfilm worden genoemd." Bukai zei: „Ik kom net terug van een festival in Spanje een groep Palestijnen kopieën van de film vernielde omdat anti-Palestijns zou zijn. En nu wordt hij weer anti-Israelisch noemd." Eerder dit jaar kreeg de film de eerste prijs op het filmfest van Lucarno in Zwitserland. De film werd gemaakt met budget van minder dan anderhalve ton. De opnames duur vier jaar. Bukai begon ermee als eindexamenproject voor filmacademie van de universiteit van Tel Aviv. De hoofdro 1 worden gespeeld door Salim Dau en Sewil Haddad, twee P stijnse acteurs uit Hdifa. (ADVERTENTIE) JML ssSfout Een te zacht of te hard bed kan rugklachten verergeren. JLJtt COED SS- Hrt OBAS t*d g«ft de |ui9 r steun aan ieder van beide paitnen volledige ontspanning verlichting van pf JAREN VAN ERVARING hebben ons geleerd dat een standaardbed niet voor ieder lichaam geschikt is. Als het goede steun geeft aan iemand die zwaar gebouwd is, dan is het bijna zeker ongeschikt voor een minder zwaar persoon. En omgekeerd. Een van de partners lijdt in dat geval pijn en ongemak. WAT IS DE OPLOSSING? Een bed van OBAS. Een op uw eisen afgestemd éénpersoonsbed of een tweepersoonsbed met 2 totaal verschillende typen matrassen die precies voor iedere individuele partner ge schikt zijn. Ze brengen het lichaam behoedzaam in de juiste positie zodat de ruggegraat ont spannen en soepel isdaarbij wordt de druk weggenomen van beenderen, spieren, zenuwuit einden en gewrichten. WAT IS OBAS? Wij zijn de Orthopaedic Bedding Advisory Service, adviseurs voor orthopedische bedden en matrassen. Onze chirurgisch-orthopedische technici en onze professioneel opgeleide advi seurs hebben duizenden OBAS (een- of tweepersoons) bedden ontworpen op basis van ge gevens waarin het gewicht, de lichaamsbouw en de medische achterqrond van ieder van on ze klanten worden verwerkt Voor zover toepasselijk waren hierin de diagnoses van artsen eveneens opgenomen. WU ZUN DE DESKUNDIGEN Al onze bedden worden door vakmensen gemaakt en zien er uit als gewone bedden van top kwaliteit. Maar dat is slechts schijn; een OBAS bed is heel bijzonder! Toch berekenen we geen fantasieprijzen; onze bedden zijn niet duurder dan een normaal 1 - of 2-persoonsbed van een goede kwaliteit. Omdat wij rechtstreeks en zonder tussenpersonen vanaf fabriek leveren, kunnen wij onze prijzen laag houden. Als u rugklachten heeft, als uw partner zwaarder is dan u, of als u rugpijn lijdt - neem dan nu contact op met OBAS. Vraag informatie zonder enige verplichting, met nevenstaande coupon. OBAS OBAS (Europe) B V. Tunnelweg 104, 6468 EK Kerkrade. Telefoon 045-462211. DAM Aan OBAS: Ik wil weer goed kunnen slapen, en daarom wil ik meer weten over OBAS orthopedisch* bedden. Ik ga geen enkele verplichting aan. Naam:Postcode: Adres:Woonplaats: In open envelop zenden aan: OBAS, Antwoordnummer 2110, j 6460 WB Kerkrade. Een postzegel is niet nodig.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 14