„Kunstliefhebber kijkt niet Sir op miljoentje meer of minder" AUTO CeidóC Sou/unit DONDERDAG 4 DECEMBER 1986 PAGtNA; I Toekomst Fiat ziet er goed uit KUNST Ruime keus uit auto jaarboeken j Oost-Duitsland voert produktie auto's op bioscopen Eerder dit jaar presenteerde Fiat op de thuismarkt nieu we versies van de Uno Die sel en Regata, waarover we destijds ook berichtten. Nu zijn die modellen dan in ons land ook verkrijgbaar, doch het interessantste nieuws van Fiat is natuurlijk de overname van Alfa Romeo. Geruggesteund door de in- troduktie van de Croma dit jaar ziet de toekomst er bij Fiat goed uit. Volgens de laatste cijfers (tot eind oktober) bezet Fiat de vierde plaats in de verkoop- ranglijst: achter Opel, Ford en VW/Audi. Heel wat beter dan een aantal jaren gele den, maar niet beter dan vo rig jaar. Bovendien ligt Peu geot met slechts enkele hon derden verkopen achter stand op de zesde plaats, zo dat Fiat inderdaad alle mo gelijke moeite zal moeten doen om zijn positie te be houden. Officieel importeert Fiat ook Lancia's, die in de verkoop statistiek echter apart ver meld staan omdat de distri butie niet door Fiat Auto Nederland wordt verzorgd. Directeur Greco verwacht voor volgend jaar een onge veer even grote totale auto markt als dit jaar en wil daarin het marktaandeel nog vergroten van nu 6,1 naar 7 procent. Of de cijfers van Alfa Romeo volgend jaar gaan meetellen is nog onbekend. Vast staat in elk geval dat Fiat in Nederland niet stilzit. De gunstige verkoopresulta ten zijn natuurlijk goed voor de dealers,-die verder in de loop van dit jaar het Ge bruikte Wagens Plus Sy steem en Rent-a-Fiat in de strijd om de kopersgunst konden gebruiken. Daaraan worden weer twee instru menten toegevoegd: Lease-a- Fiat en een sponsoring van het 25-jarige Wereld Natuur Fonds. Kopers van een nieu we Fiat Panda worden daar bij vanaf 1 januari op kosten van Fiat donateur van het WNF. Voor klantenbinding moet verder de oprichting van de Fiat-A-Club zorgen, een club waarvan alle Fiat rijders gratis lid kunnen worden om in aanmerking te komen voor nader vast te Ruim baan voor jong muziektalent DEN HAAG Vrijdag 12 en zaterdag 13 december organi seert de Stichting Jong Mu ziektalent Nederland in het Koninklijk Conservatorium oriëntatiedagen voor jong mu ziektalent uit binnen- en bui tenland. Naast korte inleidin gen door deskundigen op het gebied van muziekconcoursen voor de jeugd wordt een aantal concerten gegeven'door jeug dige prijswinnaars van natio nale concoursen uit België, Engeland, Frankrijk, Duits land, Australië en Nederland. „Leveranciers" van de Neder landse deelnemers zijn o.a. het Edith Steinconcours, de Ior- dens Viooldagen en de Rotter damse Piano-driedaagsen. Het conservatorium-evene ment wordt vrijdag 12 decem ber (aanvang 14.00 uur) geo pend door Christian Timm, initiator en voorzitter van de Stichting Jong Muziektalent Nederland, waarna een tiental instrumentalisten het eerste concert zal verzorgen. De dag wordt besloten met een avond concert door leerlingen van de Yehudi Menuhin School uit Londen. De tweede dag begint om 10 uur en tot laat in de middag zullen vele talenten zich voorstellen. Het slotcon- cert draagt een Europees ka rakter en wordt gegeven door zes talenten die door het Arion Ensemble o.l.v. Alexandru Lascae worden begeleid. Ne derlandse vertegenwoordigers zijn de 14-jarige Thérèse Mais- son en de 13-jarige Folke Nau- ta, die werden geselecteerd tij dens een pianoconcours in het conservatorium begin vorige maand. De dagconcerten zijn vrij toegankelijk, kaarten voor het gastconcert en het Euro pees concert zijn verkrijgbaar voor resp. 12.50 en 15.-. Christian Timm heeft verge vorderde plannen met het or ganiseren van een concours voor jeugdige cello-talenten. Het blijkt dat op dit gebied een lacune bestaat. Timm is een sterk voorstander van con coursen omdat die naar zijn mening een grote uitstraling naar pedagogen ALPHEN AAN DEN RUN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6, tel. 01720-20800): Ruthless People (al); 18.30. 21.00. za. zo. wo. ook 14.00. EUROCINEMA II: Running Scared (al); 18.30, 21.00. za. zo. wo. ook 13.45 EUROCINEMA III: Top Gun (al); 18.45, 21.15. za zo. wo. ook 13.45. EUROCI NEMA IV: Aliens (12); 18.30, 21.15. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Ruthless People (alY. za 24.00. EURO CINEMA II: Running Scared (al); za 24.00. EUROCINEMA III: Zuster voor dag en nacht (16); za. 24.00. EUROCINEMA IV: Porno onder lunchtijd (16). KINDERVOORSTELLINGEN EUROCINEMA IV: Sneeuw witje en de zeven dwergen (al); za. zo. wo. 14.00. 5 december gesloten LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239); Young Blood (al); 19.00, 21.15. za zo. wo. ook 14.30. LIDO en STU DIO (Steenstraat 39, tel. 124130): The Mission (12); 18.45, 21.15. do. vr. ma dl. ook 14.30. De Wisselwachter (12). Ruthless (al). Heartburn (al). Top Gun (al); 14.30, 19.00, 21.15. TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): Vuil Spel (12Y, 14.30, 19.00. 21.15. zo. 14.15. 16.30. 19.00. 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071- 125414); Body Girls (16); 14.30. 19.00, 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN LIDO: Sneeuwwitje-en de zeven dwergen (al); za. zo. wo. 14.30. NACHTVOORSTELLINGEN REX: Showgirls (16) za. 23.30. NOORDWMK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719-12800): Pretty in Pink (al); do. za. ma. di. 19.00, zo 15.00. Jewel of the Nile (al); do. za. ma. di. 21.15. zo. 20.15. 5 december 's avonds geen voor stellingen KATWUK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Poltergeist II (12); do. vr. za. zo. wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. di. 19.00, 21.15. CITY THEATER II: Philadelphia Ezperiment (alY, tijden zie City I. CITY THEA TER III: Car Trouble (al) tijden zie City I. CITY THEATER IV: Suzi Superstar. Tijden zie l, be halve za. en wo-mlddag. Peter en de vliegende autobus (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Abel: do. 14.30. za. 15.45, 19.00, 21.15. zo. 15.45, 19.00. wo. 15.45. El amor Brujo (al); do. 20.15. zo. 21.15. ma. di. wo. 20.15. KINDERVOORSTELLING Sneeuwwitje en de 7 dwergen; za. zo. wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Karate kid 2 (al); do. t/m zo. 20.00. Letter to Bretzjnev (al); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING De fluit en de zes smurfen; za. zo. wo. 14.00 OEN HAAG* ASTA 1 (Spul 27. tel. 463500): Heartburn (al); 14.00, 19,00, 21.30. zo. 13.30, 16.00. 19.00, 21.30. ASTA 2 (Spul 27. tel. 463500): Top g (al); 14.00, 18.45, 21.15. I 13.30, 16.00, 18.45, 21.1 ASTA 3. Quicksilver 14.00, 19.00, 21.30. ZO. 13.1 16.00, 18.45, 21.15. BABYLÖ 1 (naast Centraal Station, 471656): Ruthless people (I 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.) 16.00, 19.00, 21.30. BABYLÖ 2: Aliens (12b 14.00, 20. BABYLON 3: The color pur? (alb 13.45. 20.00. CINEAC! (Buitenhof 20. tel. 630637b L gal eagles (alb 14.00. 18.4 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.4 21.30. CINEAC 2: Down tl out in Beverty Hills (16b 14.0 18.45, 21.30. ZO. 13.15, 16-0 18.45, 21.30. CINEAC 3: Pt» cho III (16b 18.45. 21.30. do.i ma. dl. 14.00. EUROCINEW (Leyweg 910, tel. 6670& Aliêns (12b za. wo. 20.15. 16.00, 20.15. overige dag» 14.00, 20.15. METROPOLEI (Carneglelaan, tel. 456756b 1) mission (12b 14.00. 18.4 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.4 21.30. METROPOLE 2: Abc last night (12b 14.00, 18.4 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18* 21.30. METROPOLE 3: A»i rix contra Caesar (alb 14.9 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.0 18.45, 21.30. METROPOLEI Hannah and her sisters (l 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.1 16.00, 18.45, 21.30. METRi POLE 5: Fantasia (al); 14.0 18.45. zo. 13.15, 16.00, 18.4 Disvolo in corpo (16); 21.9 ODEON 1 (Herengracht 13, ll 462400b 8 Million ways to (16b 13-45. 18.45, 21.30. i 13.15, 16.00, 18.45, 21.1 ODEON 2: Youngblood (4 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.1 16.00, 18.45, 21.30. ODEONj Running scared (12); 13.4 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.9 18.45, 21.30. ODEON 4: Ba of the hand (16); 13.45. 18.4 21.30. zo. 13.15, 18.45, 21.1 LE PARIS 2 (Kettingstré 12b, tel. 656402): Stoeipoeit in het hooi (18); v.a. 12.15.3 v.a. 13.45. LE PARIS 3: TaW deel 3 (18); v.a. 12.30. zo. v 14.00. HAAGS FILMHli (Denneweg 56, tel. 459900): Zé 1: Mishima; 19.30, 21.45. Zaal Frida; 19.30. Death of a salé man; 21.45. Zaal 3: Gay A Li bian filmfestival; za. zo. vi 12.00. The last starfighter, 4 THX 1135; vr. Metropolis; fl» Forbidden planet, di. Destirt Hon moon; wo. dag. 19.4 21.45. NACHTVOORSTELUNGEN: CINEAC 1: The shining (1 - 00.15. CINEAC II: Down out in Beverty Hills; (16); 4 00.15. CINEAC III: Koyasnf quatsi (16); za. 00.15. EUR CINEMA: Trashy lady (18b 4 24.02. KINDERVOORSTELLINGEN: Odeon 3: Assepoester; wo. 13.45. zo. 13.15, 16.9 EURO CINEMA: Taran en toverketel; za zo. wo. 14.9 METROPOLE 1: Astsfix C* tra Caesar. 14.00. 18.45. 13.15, 16.00, 18.45. GRATIS ELKE WOENSDAG DE stellen voordeelaanbiedin gen. Uno diesel en Regata We beschijven nog maar even in kort bestek wat de vernieuwingen in de Uno- en Regatareeks behelzen. Bij die laatste gaat het om wijzi gingen aan alle modellen. Het uiterlijk is verfraaid en met name is de lijn van de zijruiten omlaag getrokken. Het interieur is eveneens in detail verfraaid, terwijl het motorenaanbod is verruimd en gewijzigd. Naast de 70 en 85 heeft de 100-versie nu brandstof-injectie gekregen. Het systeem werkt met één centraal inspuitventiel en le vert voornamelijk een lager brandstofverbruik op. Ver der is er nu naast de 1,7 liter D en de 1,9 liter DS een 1,9 liter Turbo DS, die 58 kW/80 pk levert in plaats van 48 kW/65 pk voor de gewone 1,9 liter diesel. Zo zijn er nu zes sedan-varian ten van de Regata, het aan tal stationscars is uitgebreid tot vier (plus een „van") met de komst van een Diesel Su per versie voor de Regata Weekend. De prijzen lopen voor de vierdeurs sedans nu van 22.350 tot 33.900 (voor de nieuwe Turbo DS). De Weekend-versies kosten f 24.190 tot 31.170 (voor de nieuwe Weekend DS). Daarmee komen we dan op het Uno-nieuws, dat betrek king heeft op een nieuwe dieselversie die de oude ver vangt. Ter onderscheiding heet de nieuweling Uno 60D in plaats van gewoon Uno D; het verschil zit hem in een grotere motor. Daarvoor nam men de 1,7 liter kracht bron die reeds in de Ritmo en Regata wordt ingezet, in filaats van het vroegere 1,3 iter exemplaar. Daarmee beschikt de diesel- Uno nu over 44 kW/60 pk in plaats van 33 kW/45 pk. Als voorheen is er een driedeurs 60 D en een luxueuzer vijf- deurs 60 D Super, respectie velijk geprijsd op ƒ21.175 en f 22.890. Als voorheen is de krachtbron standaard ge Sinterklaas is weer in het land en dus worden weer al lerhande zaken aangeprezen als hét ideale sinterklaasge schenk. Met het oog daarop kwamen de autojaarboeken ook steeds vroeger uit om van de kooplust in deze pe riode mee te profiteren. Dat houdt dan wel in dat het laatste nieuws van het jaar uit de boot valt, terwijl er dit jaar ook problemen ontston den rond de aktuele stand van de autoprijzen. Per 1 ok tober ging immers de btw van 19 naar 20 procent, zo dat alle prijslijsten aangepast moesten worden. Daarnaast wordt er heel wat geschoven met „schone" auto's, die in aanmerking komen voor korting op de BVB dat leidt alweer tot regelmatige wijziging in prijs- en model- lenoverzichten. Wat dat be treft loopt een „jaarboek" echter haast altijd wat ach ter. Traditioneel zijn er de laat ste jaren vier groot-formaat boeken en een aantal klei ner uitgevoerde versies, die derhalve ook goedkoper zijn. Het prijsverschil kan be hoorlijk oplopen, ai iiggen de prijzen voor de grote boe ken wel op ruwweg hetzelf de niveau. Ze kosten alle maal rond de dertig gulden, al bieden ze niet alle hetzelf de aantal pagina's. Het lij- vigste werk is wel Ted Sluy- mer's Autoboek '87, tegen een prijs van 29,50. De op zet is grotendeels gelijk aan die van vorig jaar, hetgeen wil zeggen dat dit onder meer hét boek is voor de ca- ravanner. Die staan in een apart supplement en komen in geen ander jaarboek ter sprake. Overigens is het een echt consumentenboek: een overzicht van allerhande tests. De beoordeling van de tester is daarbij belangrijker dan de specificatielijst, op basis waarvan de lezer zijn eigen beoordeling zou kun nen maken. Dat gaat al anders in het al eerder besproken jaarboek van Autovisie, dat 32,50 kost. Een apart catalogusdeel geeft een overzicht van al het leverbare, met daarbij een systematische opsom ming van specificaties die vergelijking zeer goed moge lijk maakt. Ware het echter niet dat er nogal wat fouten in voorkomen, die alleen de ervaren lezer met alternatie ve informatiebronnen achter de hand eruit haalt. Voorin staan vijftig autotests op al fabetische merkvolgorde, overgenomen uit het tijd schrift Autovisie. De derde grote is het jaar boek Autotest 87 van Klu- wer dat voor 29,75 over de toonbank gaat. Hierin zijn catalogusdeel en tests ver mengd, hetgeen de zaak er niet altijd overzichtelijker op maakt. De tests worden uit sluitend voor dit jaarboek gemaakt en zijn dus niet eer der elders verschenen. Het overzicht van leverbare mo dellen is bepaald niet bij elk merk compleet, terwijl soms extra verwarring ontstaat omdat ook het Belgische le veringsgamma wordt opge nomen dat soms sterk ver schillend is. Er zijn een paar inleidende verhalen op nog al hoog technisch niveau, al is er ook een sterk praktisch gericht verhaal over diefstal uit auto's. De ANWB liet Autojaar c drukken op glanzend (tij schrift-)papier. Daardoor j v het boek, hoewel een stu v dunner, niet eens zovet j| lichter dan de andere „gh I 8 ten" en heeft het een ve zorgd en fris aanzien. D boek telt zelfs 101 autotesj J' plus een summier catalogi s deel in schematische vort, Er is een aardig stuk metr leidende verhalen, met mo s fotowerk dankzij de gekozg betere papiersoort. Achter* staan voorlichtende verh - len, zoals over banden, aanschaf van een auto of problematiek van schone a to's en loodvrije benzine. De grootste van de kleinei boeken is Auto '87 van Fr van der Vlugt, tegen e prijs van 19,95. Het boek dan ook wel dikker gewo den en bevat een apj kleurkatern met alle in L derland leverbare cabriole Uniek is de cabriolet op fc omslag, een primeur nam lijk. Dat verwacht ie nauw lijks op een jaarboek, d door ae lange voorbewe kingstijd eigenlijk noodzak lijkerwijs achter de feitö aan loopt. Er is heel a tueel een overzicht vj schone auto's opgenomo het catalogusdeel is echt verre van compleet Dan is het prijsverschil I I Alle auto's 87 van uitgeve De Alk (annex jaarboek v» 1 de KNAC) al interessante want dit wat kleinere boj blijft onder de vijftien gu den. In dezelfde serie is overigens ook een boek} i over Alle motoren 87, voj wie daarin geïnteresseerd i PETER FOKKI AMSTERDAM Na de vele miljoenen die de af gelopen dagen bij Sothe by's in Londen zijn neer geteld voor werk van on der anderen Braque en Manet, komt volgende week 10 december bij dit veilinghuis een meisjes portret in olieverf van Rembrandt onder de ha mer. Een zeer gaaf werk, gesigneerd en gedateerd 1632 en van topkwaliteit. Richtprijs: 4 tot 6 miljoen gulden. Financieel direc teur J.L. van Schaik van Sotheby's in Amsterdam: „Deze richtprijs van een van onze deskundigen is gebaseerd op veilingprij- zen in het verleden van soortgelijk werk. Dan kun je daar wellicht iets bij optellen, maar nooit heel veel. Persoonlijk verwacht ik dat voor dit portret tenminste 10 mil joen wordt betaald, zo niet véél meer". Een deskundige, die als ter loops zijn mening kenbaar maakt: „O ja, 10, 12 miljoen, als het geen 20 wordt". Maar waar slaat die richtprijs dan op? Van Schaik: „We vermoeden dat voor dit portret 10 mil joen of meer wordt betaald. Maar bij het vaststellen van een richtprijs kun je nooit af gaan op een vermoeden. We kijken naar de bedragen die voor soortgelijk werk in het verleden zijn betaald; wat we verwachten mag dan wel uit komen, maar zeker ben je daar nooit van. We verwach ten dat Getty zal komen bie den, zeker omdat het hier zo'n gaaf werk betreft. We verwachten belangstelling uit Japan, we verwachten ko pers, rijke particulieren van internationale allure. Je kunt nooit voorspellen wat er ge beurt, als die tegen elkaar op gaan bieden. Maar als die verwachtingen niet uitko men - wat we weer niet ver wachten - dan kom je toch heel gauw in de buurt van de richtprijs, die wordt gevormd door het bedrag dat de ver koper er voor wil hebben en wat zo ongeveer haalbaar is". De richtprijs lag er de laatste tijd nogal eens naast. Van Schaik geeft dit toe, met de veilingprijzen van 1 de cember in Amsterdam voor zich: „Wie heeft eerder van Pieter Cloecke van Aelst ge hoord? Zijn „Beelden uit het leven van de Verloren Zoon" kreeg een richtprijs mee van 30.000 tot 40.000 gulden. Het werd ruim twee ton. Hiervoor geldt hetzelfde ver haal: soortgelijk werk bracht in het verleden die richtprijs op. Maar de internationale kopers hebben gemerkt dat topkwaliteit zeldzaam wordt; ze pluizen de catalogi na en gaan telefonisch bieden. En dan komt het voor dat ie mand bij wijze van spreken zegt: laat maar jongens, jullie kunnen bieden wat je wilt, maar IK koop het. Nu, dan gaat de verkoopprijs flink omhoog". Omdat topkwaliteit een goe de belegging vormt? Van Schaik: „Nee. Mensen Portret van een meisje, Rembrandt. Olieverf, ovaal, 59 bij 44 cm., volgende week bij Sotheby's in Londen onder de hamer. Voor hoeveel miljoen gulden is nog de vraag. die dit soort bedragen bieden, zijn in de eerste plaats kunst liefhebbers. Rijke kunstlief hebbers, dat natuurlijk wel. Die iets moois in huis willen hebben en niet op een cent kijken. Voor wie drie miljoen absoluut niets betekent. Er zijn op de wereld tientallen kunstliefhebbers die van de rente van hun kapitaal al per dag tien miljoen kunnen uit geven; onvoorstelbaar voor ons. Welnu, als die iets willen neooen op een veiling... Een mooi voorbeeld deed zich vorig jaar voor, toen een Engelsman een tekening van Hendrick Goltzius in zijn be zit wilde hebben. De richt prijs was 260.000 tot 350.000 gulden. Het werd 1.035.000, maar we hadden opdracht desnoods nog een paar ton verder te gaan. Tijdens die veiling bood Getty mee, die wel degelijk zijn grens had gepaald. Zonder Getty was deze tekening voor acht ton weggegaan. Ik moet zeggen dat sommigen wel eens moe deloos van Getty en zijn mu seum worden. Dan kom je er tóch nooit tussen, merken ze dan op". Hoe lang kan dit doorgaan? Van Schaik: „Geen idee. Ik vermoed dat hier en daar nog wel wat onbekende meesterwerken ontdekt wor den, maar veel kan dit niet zijn. De mensen zijn bewus ter geworden. Dat dit soort recordbedragen betaald wor den, is een verschijnsel van de afgelopen vier, vijf jaar; de internationale kunstko pers zijn zich ervan bewust geworden dat topkwaliteit steeds zeldzamer wordt. Wanneer een bepaald werk wordt doorverkocht, dan zijn de prijzen ongeveer bekend, maar niemand weet hoeveel moeite iemand zal doen om dat stuk nu eindelijk eens in bezit te krijgen. Overigens zit aan deze ont wikkeling een schaduwver- haal. Het nadeel van de top- prijzen is dat de verwachtin gen overspannen kunnen zijn wanneer net gaat om de mid delkwaliteit. Als het werk van Van Aelst, dat nu voor ruim twee ton werd ver kocht, kwalitatief iets minder was geweest, dan had de ver koper blij kunnen zijn als er 20.000 was geboden; zo dun is het verschil. Of deze middel kwaliteit straks ook zo duur wordt betaald, kan ik niet voorspellen". Ook voor moderne kunst worden hoge prijzen betaald. Van Schaik: „Ook wat be treft moderne kunst is de.ko per veel bewuster geworden. Sommigen, ik niet, voelen precies aan wat wel en wat niet kwalitatief en kunstzin nig gezien goed is, de moeite van het hebben waard. Want daar gaat het steeds om, om het hebben. Daar weten de Japanse musea nu ook veel meer van, ook al is de bezits drang niet specifiek Japans. Dat de topkwaliteit voor een enkeling is weggelegd, is een vastgesteld feit, het is nu eenmaal zo. De een kan een Lelijke Eend betalen, een an der een Mercedes. De afgunst is, wat de aankoop van kunst betreft, een zuiver Hollandse gedachte, omdat we in Ne derland niet met kunst zijn en worden opgevoed. Vraag een middelbaar scholier om de naam van een oude mees ter, dan komt hij niet veel verder dan Rembrandt. Of laat ik het zo stellen: wie in Nederland rijk wordt, gaat een wielerploeg sponsoren. Een rijk geworden Fransman koopt een schilderij. Neem Alain Delon, die toch niet meer was dan een be kwame parachutespringer voor hij ging acteren. Hij werd rijk en heeft nu een schitterende verzameling im pressionisten. Dat bedoel ik dus". FRITS BROMBERG koppeld aan een vijfbak en is de eenvoudige versie ook écht eenvoudig uitgerust. Vooral mist men de wisser achterop. Een logisch gevolg van de sterkere motor zijn de aardig toegenomen pres taties, daarbij is het verbruik volgens ECE-norm ook nog eens duidelijk lager; bij de zelfde snelheden hoeft de grotere krachtbron minder hard te werken. Dat merk je bij kruisen op de snelweg goed: de motor is stiller, er kunnen vrij hoge snelheden worden aangehouden en schakelen om in te halen is minder vaak nodig. Naar trekkracht bii laag toerental zoekt men echter nog steeds vergeefs, terwijl het geluids- comfort onder andere om standigheden dan constant rijden op de snelweg bepaald achterblijft bij wat sommige andere diesels in deze klasse kunnen bieden. PETER FOKKER (Van onze correspondent Rink Drost) BONN De fabrikant van Wartburg-personenauto's, Automobilwerk Eisenach, gaat tussen nu en 1990 de produktie opvoeren tot 100.000 stuks per jaar. Dat is ongeveer een derde meer dan de huidige produktie. In de loop van 1988 zal de Wartburg bovendien worden uitgerust met een viertakt- motor, die in licentie van VW wordt gebouwd. motor wordt de Wartburg weer een voor de DDR inte ressant exportartikel. Met de tweetaktmotor waarmee de wagen nu nog wordt uitge rust voldoet de Wartburg niet aan de westerse eisen ten aanzien van de samen stelling van uitlaatgas. Er bestaan ook plannen, de Wartburg te voorzien van een veel moderner carrosse rie. Het tijdstip daarvoor staat echter nog niet vast. Mocht de Wartburg weer in grote aantallen naar Wes- t-Eruopa worden geëxpor teerd, dan is dat een verve lende ontwikkeling voor de Oostduitse autokopers. Voor de binnenlandse markt ko men dan minder auto's be schikbaar. De wachttijd voor een als klassewagen be schouwde Wartburg is op dit moment bijna twaalf jaar. Ook de fabrikant van het Oostduitse volkswagentje Trabant, Sachsenring Auto mobilwerk, heeft aangekon digd de produktie op te v? ren. Dit jaar verlaten 143.D Trabants de fabriek, in 19 moeten het er 175.000 zj Concrete plannen voor rt dernisering van het ven gaand uit kunststof vervai digde tweetaktautotootje t staan er niet. Oostduits moeten tien jaar wachten] een nieuw bestelde Trabaj Tweedehands Trabbies' a vanwege hun veel kort» levertijd vaak meer waj dan nieuwe.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 12