DE NIEUWE LANCER DYNAMIEK VOOR BEZIGE MENSEN „De barricaden hoeven we nu niet meer ^MITSUBISHI DE GESTAALDE PERFEKTIE KUNST EoidócQowuvnt DONDERDAG 27 NOVEMBER 1986 PAGINA 8 c lid rlie Freek de Jonge naar Diligentia DEN HAAG Freek de Jonge komt met een „literair" program ma naar Diligentia. De conferen cier zal op donderdag 11 decem ber voorlezen uit zijn bundel „Het Damestasje", dat begin volgend jaar in boekvorm zal verschijnen. Het programma bestaat uit het voorlezen van verhalen en ge dichten en het zingen van enkele liedjes, waarbij hij zichzelf bege leidt op de piano. De toegangsprijs is twintig gulden, CJP-ers en 65- plussers betalen een rijksdaalder minder. Het programma begint om 20.15 uur. Bij voldoende be langstelling zal Freek de Jonge om 22.30 uur het programma her halen. Bestuursleden BBK zeggen lidmaatschap van PvdA op AMSTERDAM Zes bestuursleden van de Be roepsvereniging van Beeldende Kunstenaars (BBK) hebben hun lidmaatschap van de PvdA op gezegd en zich als lid van de PPR aangemeld. Dat is gebeurd uit onvrede over de „slappe opstelling" van de PvdA in de discussie in het parlement rond de opheffing van de Beeldende Kunstenaarsrege ling (BKR). De zes BKR-bestuursleden, waaronder voorzitter Han Kuipers en vice-voorzitter Theos Syriër, vinden dat de PPR hun belangen beter be hartigde. Ze hadden al kritiek op de wijze waarop de PvdA de laatste jaren haar socialistische stand punten vorm geeft, maar de wijze waarop de PPR- fractie de belangen van de beeldende kunstenaars in de Tweede Kamer heeft verdedigd gaf de door slag, aldus de BKR-bestuursleden in een verkla ring. „Amsterdam mag als culturele hoofdstad niet bezuinigen" AMSTERDAM In het jaar waardige steun van de ge- joen gulden voor de manifesta- waarin Amsterdam Culturele meente aan de manifestatie t,e niet op de kunstbegroting Hoofdstad van Europa is geen sprake is als tal van za\ drukken. Ook de diverse (1987), is iedere bezuiniging op kunstinstellingen zelf de fi- vrjj besteedbare budgetten de kunstbegroting van de ge- nanciering van de manifestatie binnen de kunstbegroting mo- meente onaanvaardbaar. Dit moeten dragen en ze daarnaast gen op geen enkele wijze wor- zeggen de organisatoren van ook nog eens het slachtoffer den aangetast. Zeker niet in de manifestatie „Amsterdam zijn van bezuinigingen van 1937 omdat voor tal van acti- Culturele Hoofdstad van Euro- diezelfde gemeente. viteiten in het kader van pa 1987" (Nederlands Theater Een garantie voor de manifes- „Amsterdam Culturele Hoofd instituut, Holland Festival en tatie van 1,5 miljoen gulden stad" een beroep zal worden Amsterdams Uitburo) naar van de gemeente, op zichzelf gedaan op die budgetten, aanleiding van plannen van al zeer bescheiden, kan ook al het Amsterdams gemeentebe- onvoldoende grond zijn voor stuur volgend jaar 2,8 miljoen een blijvend geloof in de se- gulden op de kunstbegroting te rieuze bedoelingen van het ge- snoeien. meentebestuur, betogen de or- De organisatie zegt zich te zul- ganisatoren. len beraden over de vraag of De bezuinigingsplannen van kunstbegroting te kunnen vin- het festival moet doorgaan als de gemeente dienen daarom den. Subsidiëring zal volgens de bezuinigingen worden drastisch herzien te worden, hen dan niet ten koste gaan doorgevoerd. Ze zijn van me- De organisatoren willen dat de van kunstinstellingen, theater- ning dat er van een geloof- garantie van anderhalf mil- groepen en kunstenaars. De organisatoren zeggen er van uit te gaan dat het ge meentebestuur er in zal slagen de Amsterdamse bijdrage aan manifestatie buiten Vier miljoen gulden voor Grieks beeldje NEW YORK Shelby White Levy, schrijfster over financiële zaken en echt genote van de financier van Wall Street Leon Levy, heeft op een openbare ver koop bij Sotheby-Parke Bernet in New York, bijna 4 miljoen gulden betaald voor een 20 cm hoog Grieks marmeren beeldje van een zittende godin van 6.000 jaar oud. De prijs die werd betaald lag 20 maal boven de schatting van het veiling huis. Een andere gegadigde was George Ortiz Patino uit Genève, erfgenaam van een tinvermogen. Het beeldje was af komstig uit de nalatenschap van James John Sweeney, kunsthistoricus en oud directeur van het Guggenheimmuseum. Bij hem thuis stond het op de schoor steenmantel in de huiskamer van zijn woning in New York. MAX VAN EGMOND MET SCHUBERT PROGRAMMA IN LEIDEN De bariton Max van Egmond is een veel gevraagd kunstenaar. Als Barokspecialist heeft hij een internationale reputatie waardoor hij vaak samenwerkte met diri genten als Claudio Abbado, Nikolaus Har- noncourt, Eugen Jochum en Zubin Mehta. Zong hij aanvankelijk veel in oratoria, met zijn grote literaire eruditie verbreed de zich zijn repertoire meer en meer in de richting van de liedkunst, maar ook tot pre-romantische opera's, hedendaagse wer ken en ook tot declamatierollen. Hij be haalde in de loop van zijn carrière vele onderscheidingen. Met zijn indringende kennis van Barok-interpretatie vraagt men hem vaak in binnen- en buitenland als gastdocent. Hij is verbonden als do cent aan het Amsterdamse Sweelinckcon- servatorium waar hij door zijn specialis me veel zangers en zangeressen uit eigen land en uit het buitenland heeft aange trokken. Van Egmond treedt morgen in het kader van de K&O-Vocalistenserie in samenwerking met „Vrienden van het lied" op met Jacques Ogg (piano). Hij brengt een Schubert-programma in de Ka pelzaal van het K&O-gebouw aan de Oude Vest 45. Het concert pegint om kwart over acht LEIDEN/AMSTERDAM „Barok-specialist van het eer ste uur" noemt Max van Eg mond zichzelf en dat is hij ook. Hij doelt daarmee op die veel omstreden periode zo'n tien jaar geleden, toen musicologen de weg wezen naar een nieu we interpretatie van instru mentale en vocale Barok-mu- ziek. Samen met Gustav Leon- hardt, Frans Brüggen, Ton Koopman en Jaap Schröder stond Max van Egmond in de eerste gelederen, strijdbaar en overtuigd van zijn gelijk. Ze kregen bijval, maar ondervon den ook weerstand tegen de soms nogal extreme opvattin gen die sommigen in het ver keerde keelgat schoten. Ze votiden Harnoncourt op hun weg, zij het dan ook dat deze niet onverdeeld enthousiast was over wat hij „musicologi sche dogma's" noemde, en waarvan hij zich, rechtgeaard muzikant als hij was, later na drukkelijk distantieerde. Hoe staan de zaken nü? dat is onze eerste vraag aan Max van Egmond, die wij in zijn wo ning in Amsterdam hebben opgezocht. „Ik denk dat we niet meer zo op de barricaden hoeven te staan", zegt hij bedachtzaam. „Het is allemaal wat meer ge liberaliseerd, wat vrijer ge worden. De extreme kantjes zijn er wat afgesleten". „Maar", zo vervolgt hij triom fantelijk, „het is opvallend dat de geavanceerde koordirigen ten onze inzichten hebben overgenomen. Ik noem als voorbeeld Jan Pasveer, maar er zijn er veel meer. Ik durf wel zeker te stellen dat er geen (koor)dirigent is die niet weet wat „articulatie" is en hoe het toe te passen. Ze heb ben zich toch op brede schaal georiënteerd. En niet alleen de dirigenten,maar ook de zang solisten zijn voor een groot deel op de conservatoria goed geïnstrueerd". „En ook zij zullen de nieuwe Harnoncourt past stijlelemen- belangstelling voor talen en li- ten uit de Barok ook toe in Ro- teratuur gespeeld. Dit is de re- mantische werken. Vindt Max gelrechte drempel geweest van Egmond dit stilistisch te naar mijn zangstudie". rijmen Ook voor hem geldt de vraag: „Zingt Max van Egmond tekstbewust, of gaat hij meer uit naar de muzikale gedachte in de eerste plaats?" „Wel degelijk ga ik uit van de „Ja", knikt hij beslist. „In de loop van de eeuwen is veel verloren gegaan in de muziek notatie en in de muziekdruk, hetgeen dank zij onze musico- I logen, toch weer achterhaald tekst en de meeste componis- is. En al die stijlelementen zijn maar niet zo verdwenen gedu rende de overgangen ten hebben ook tekstbewust geschreven, zoals Britten, de Schumann, Wolff, Purcell, ene naar de andere stijlperio de. Die hebben zich wel dege lijk nog lang gehandhaafd. Met zijn kennis van zaken, zijn Schubert, Schütz en ook bach in zijn recitatieven. Ik denk bijvoorbeeld aan „lm Frlih- ling" van Schubert. Het derde Max van Egmond: „Het is alle maal wat vrijer geworden". barokinterpretatie uitdragen. Vooral op het gebied van de versieringskunst valt nog veel te doen. De meeste versierin gen zijn wel uitgeschreven, maar er blijft nog veel over voor improvisatie, en dat is een kwestie van kennis en goede smaak". muzikale intuïtie en zijn goede couplet krijgt iets wrangs, smaak zijn daarom de opvat- Schubert wisselt hier van har- tingen van Harnoncourt beslist monie, heel knap en ook heel te verdedigen". opvallend. Ik zing graag Schu bert. In het komende concert Max van Egmond heeft vele brengt mijn begeleider Jacques kanten, en een daarvan is ook Ogg, zijn Hammerklavier mee, zijn liedkunst, die hem grote een instrument dat ten tijde bekendheid heeft gebracht tot van Schubert werd gebruikt, ver over onze landsgrenzen. Het is een zijde van zijn artis tieke persoonlijkheid die hem nog meer aan het hart gebak ken lijkt, dan die van barok- specialist, een etiketje waar hij duidelijk van af wil. „Een gro te rol in mijn leven heeft mijn Welke normen en eisen stelt Max van Egmond aan een be geleider? „Vele, moet ik zeggen. In de eerste plaats moet ik het ge voel hebben dat we op eenzelf de golflengte zitten. Dat we beiden dezelfde muzikale emo ties hebben. En ook hij moet tekstbewust zijn, en veel van zingen weten. Maar hij moet ook alle ruimte hebben voor een eigen inbreng, die min stens zo belangrijk is als die van de zanger. Zo groeit een interpretatie tot een eenheid". „Het contact met het publiek is beslist belangrijk voor een zanger. Het is altijd mijn grote angst vóór een optreden dat ik het niet zal hebben. Ik ben op dit punt nogal gevoelig, ik denk trouwens dat iedereen dat heeft. Het is altijd een wis selwerking. Soms heb je direct al het gevoel dat er iets „vi breert", dat het flitst. En dan ben ik ook over mijn angst heen. Je gaat meestal je pu bliek wel zo'n beetje kennen. Van heel essentieel belang is dat je met je programmakeuze rekening met hen houdt. Nog maals, ik zing graag Schubert, en vooral de wat minder be kende". „En daarom verheug ik mij echt op mijn komende recital in Leiden". BEP RIJNDERS Virtuoos spel van trio La Dada LEIDEN In de serie„Oude Muziek in Oudheden" in de Taffeh-zaal van het Museum van Oudheden, trad gister avond het trio La Dada op. Deze groep bestaat nu twee jaar en legt zich toe op de uit voering van onbekende com posities uit de 17e en 18e eeuw voor één melodie-instrument, concerterend basinstrument, en basso continuo. De bezet ting van La Dada bestaat uit blokfluit, in diverse soorten en maten bespeeld door Han Tol, clavecimbel (Rien Voskuilen), en, afhankelijk van het soort muziek, dulciaan of barokfagot (David Mings). Het programma bestond uit twee gedeeltes: voor de pauze klonk er Italiaanse muziek, erna Franse. Hiertussen be staat een wereld van verschil, en niet alleen wat de instru mentatie betreft. De Italiaanse muziek is behoorlijk extrovert met vloeiende melodieën en imponerende virtuoze loopjes, terwijl de Franse gekenmerkt wordt door een meer naar bin nen gekeerd raffinement. La Dada past haar instrumen tarium aan aan de stijl van de uit te voeren muziek. Voor de stukken in Italiaanse stijl ge bruikte Han Tol blokfluiten van een andere boring dan voor de stukken in de Franse stijl, en David Mings bespeelde de dulciaan, een voorloper van de barokfagot. Het programma was zo opgezet, dat elk van de drie instrumenten toch zeker een keer in het middelpunt stond. De blokfluit lag, als me lodie-instrument, wat dit be treft voorop. Han Tol speelde prachtig, met een soepele, ont spannen toon, en met eeq enorm virtuoze techniek. Ook in vlugge virtuoze passages be waarde hij een zekere rust in zijn spel. De dulciaan kon schitteren in Sonata sopra La Monica van Ph. Fr. Böddecker (1607-1683). Dit stuk bestaat uit variaties over een melodie, die telkens door de blokfluit herhaald wordt; de dulciaan speelt intussen razendmoeilij- ke watervlugge variaties. Da vid Mings leverde schitterend werk, al kostte het hem zicht- baar, en tegen het eind ook wel hoorbaar, moeite. Na de pauze nam hij echter nog even revanche in de Neuvième Sui te in G van M. de la Barre (17e/18e eeuw), dit keer op de barokfagot, die helderder van toon is, en waarschijnlijk ook wel gemakkelijker aanspreekt. Clavecinist Rien Voskuilen tenslotte leverde een geraffi neerde sol in de Suite in g van Louis Couperin (1621-1661). Naast al deze afzonderlijke prestaties, moet niet in de laat ste plaats ook het zeer hechte samenspel van het trio ver meld worden. ANNETTE JASPERSE "Een auto moet voor mij, voor ons zeg maar. een enorme gebruikswaarde hebben, "tegelijkertijd ben ikzelf natuurlijk genoeg kwajongen gebleven om lekker te willen sturen en ze op de zaak te kunnen verbazen. Maar goed. Wat we ook doen, onze Lancer lijkt ervoor gemaakt. Alles gaat er altijd in, alle vriendjes en vriendinnetjes kun nen altijd mee. Hij trekt de boot dat "t een lust is en we lijken altijd eerder aan te komen dan 'n "INTERESSANT OM NU AL proefrijden is de Lancer Wagon: een extra- dynamische auto voor extra bezige mensea Nieuwtje voor dieselfans: de 1.8 liter Lancer diesels zijn motonsch zó verbeterd dat ze ook mooie acceleratiekarakteristie- ken vertonen in het lage en middelste toe- renbereik. Let bij de proefrit vooral ook op de versnellingsbak, want door nieuwe vond sten werken zowel de handgeschakelde als automatische systemen mooier dan ooit Nieuw is ook de Mitsubishi 1-2-3 jaar garantie. Een uniek garantieschema dat u tot 3 jaar (of 100.000 km) extra zekerheid EEN MOTOR VAN DE NIEUWSTE biedt. Uiteraard blijft de GENERATIE TE HEBBEN..!" ander. Anneke kan ermee lezen en schrijven (en doet dat ook) en ongemerkt draait-ie er per maand 'n tweeduizend zakelijke kilome ters bij. Natuurlijk is 't ook zeer interessant om nu al 'n motor van de nieuwste generatie te hebbea" DE NIEUWE LANCER De Lancer wordt aangedreven door de nieuwste generatie motor. Met kom- paktere verbrandingskamers en to taal gewijzigde in- en uitlaatspruit stukken. Gevolg: hetzelfde en vaak zelfs meer vermogen bij een lager verbruik en schonere uitlaatgassen. Nieuw is ook de Lancer 1500 GLX met katalysator voor schoner dan schoonrijden. Ook uiterst interessant om te zien èn te i jaar anti garantie gewoon bestaan. U merkt het, er is nu alle reden om een proefrit te maken in de Lancer van uw keuze. U houdt er dien een gratis minivakantie (max. 3 overnachtingen) voor 2 personen aan over. De nieuwe Mitsubishi Lancer, al vanaf f 19.545* (inkL BTW, exkl. anti- Importeur Hart Nibbrig Greeve BV, Sassenheim. TfeL 02522-66111. UIDEN OUDSHOORN, Levendaal 136-138, teL 071-14934L LEIDERDORP OUÖSHOORN, TbuwbaanS.teL 071-410141 Voor een uitgebreide! agenda, ook voor de ko-^j. mende dagen, raadpleger men „UIT", de gratis we-i kelijkse bijlage van deze[TEr: krant. «ed bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN ROCINEMA I (Van Boetzelaer-R straat 6. tel. 01720-20800):(iet Ruthless People (al); I8.30,de b 21.00. za. zo. wo. ook 14.00.,rvan EUROCINEMA II; Ruthless People (al); 18.30, 21.00. wo. ook 14.00. EUROCINEMA III: Top Gun (al); 18.45, 21.15, za. zo. wo. ook 13.45. EUROCI NEMA IV: Aliens (12); 18.30, 21.15. za. zo. wo. ook 13.45. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Porno onder lunchtijd (18); za. 24.00. EU-_~- ROCINEMA II: Ruthless People! VI (al); za. 24.00. EUROCINEMA III: Top Gun (18); za. 24.00.k EUROCINEMA IV: Pornostuk-) q» ken om van te smullen (18); za.j.cl1 24.00. C? KINDERVOORSTELLINGEN $TE EUROCINEMA I: Sneeuwwilje[e en de zeven dwergen (al); za.' zo. wo. 14.00. r" atsn LEIDEN LUXOR (Stationsweg p ze 19, tel. 071-121239); Running >r b Scared (al); 19.00, 21.15. za. zo 'de wo. ook 14.30. LIDO en STU-k DIO (Steenstraat 39, tel ïf m 124130): The Mission (12) hev 18.45, 21.15. do. vr. ma. di. ook htte 14.30. Ruthless (al), Heartburn sbui (al). Top Gun (al). Down and outd. in Beverly Hills (al) 14.30. 19.00, G 21.15. TRIANON (Breestraal F d 31. tel. 123875): Hold-up (al);V001 14.30, 19.00. 21.15. zo. 14.15,yinr 16.30, 19.00. 21.15. REX-hoi (Haarlemmerstraat 52, tel. 071-" t Ho DaniarfiA Crflvin Dij me KINDERVOORSTELLINGEN ;Spr< LIDO: Sneeuwwitje en de zeven jege dwergen (al); za. zo. wo. 14.30. j.a°r NACHTVOORSTELLINGEN spr REX: Jünge Madchen, heissel g< Körper (18); za. 23.30. Kei NOORDWIJK LIDO THEATER,.** (Pr. Bernhardstraat 56, tel.'rie- 01719-12800): Geen voorstellin-iert FX, Murder by illusion (12); do.^" vr. za. zo. wo. 14.45, 19.00.lt b 21.15. ma. di. 19.00. 21.15. raei CITY THEATER II: Jewel of v( the Nile (al); tijden zie City Li CITY THEATER III: Car Trou-iai ble (al) tijden zie City I. CITYB c THEATER IV: Philadelphia Ex-jijve periment (al); Tijden zie I, behal ve za. wo-middag. Pink Panther ^\f Festival (al); za. wo. 14.45. Llv VOORSCHOTEN GREENWAYl (tel. 01717-4354): Spies (al); do.ndl] za. zo. 19.00. De aanslag (al);de do. 14.30. zo. 21.15. ma. di. wo.j 20.15. Un amour de Swann (al)-. J: do. zo. 21.15. L KINDERVOORSTELLING >rd( Tom en Jerry tekenfilms; za. zo. >ncji wo. 14.00. Ronja de rovers- u v dochter; za. zo. wo. 15.45. WASSENAAR ASTRA (tel. nJ?J 01751-13269): Karate kid 2 (aiy.ndt do. t/m wo. 20.00. W KINDERVOORSTELLING Karate kid 2; za. zo, wo. 14.00 1 DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27,fes< tel. 463500): Heartburn (al); ale 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, F) 16.00, 19.00, 21.30. ASTA 2>p t (Spui 27, tel. 463500): Top gun [f. (al); 14.00, 18.45. 21.15. zo.'l,D' 13.30, 16.00, 18.45. 21.15. al ASTA 3: Quicksilver (al); ji 14.00. 19.00, 21.30. zo. 13.30, hjif 16.00, 18.45, 21.15. BABYLON 1 (naast Centraal Station, tel. 471656): Ruthless people (al);l°F 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30.0 16.00, 19.00, 21.30. BABYLON 4- 2: Aliens (12); 14.00. 20.15. ren BABYLON 3: The color purple L j (al); 13.45, 20.00. CINEAC 1 F (Buitenhof 20. tel. 630637): Le- gal eagles (al); 14.00, 18.45, tki 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: Psycho III L p (16); 18.45. 21.30. do. vr. ma. dl.Pp£ ook 14.00. CINEAC 3: Downfê" and out in Beverly Hills (al); 340 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45. 21.30. EUROCI- NEMA (Leyweg 910, tel. 667066): Aliöns (12); za. wo. 20.15. zo. k, 16.00, 20.15. overige dagen m 14.00, 20.15. METROPOLE 1 W\ (Carnegielaan, tel. 456756): Ther J mission (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 2: About f last night (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 3: Han nah and her sisters (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 4: Walt Disney's Fantasia (al); 14.00, 18.45. zo. 13.15, 16.00, 16.45. Diavolo in corpo (16); 21.30. METROPOLE 5: Salo- mö (16); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): Shagnhahi surpri se (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2: Youngblood (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3: Running scared (12); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4: Band of the hand (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 18.45, 21.30. LE PARIS 2 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Taboe deel 3 (18); v.a. 12.15. zo. v.a. 13.45. LE PARIS 3: Oriëntal jade (18); v.a. 12.30. zo. v.a. 14.00. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56, tel. 459900): Zaal 1: Mishima v.a. zo. 19.30, 21.45. Zaal 2: Death of a salesman; v.a. zo. 19.30, 22.00. Zaal 3: Image and sound '86; do. vr. v.a. 12.00. za. v.a. 20.00. v.a. zo. dag. 19.30, 21.45. Food of the Gods; zo. Ti memachine; ma. Island of dr. Moreau; di. Time after time; wo. NACHTVOORSTELLINGEN: CINEAC 1: Koyaanisqatsi (16); 00.15. CINEAC II: Runaway train; (16); za. 00.15. CINEAC III: Down and out in Beverly Hills (16); za. 00.15. EUROCI- NEMA: Wipjes op de schom melstoel (18); za. 24.02. KINDERVOORSTELLINGEN: Odeon 4: Assepoester; za. wo. 13.45. zo. 13.15, 16.00. EURO CINEMA: Taran en de toverketel; za. zo. wo. 14.00. ODEON 1: Donald Duck te kenfilmgrabbelton; zo. 11.00 (met bezoek van Sint en Piet). BIJLAGE BOUW KRANT MIT INFORMATIE OVER FILMS, MUZIEK THEATER, RECREATIE, EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 8