Het geven van concerten raakt weer in k. de mode" De Zonnebloem: Sints beste hulp in Nederland 'C^idócGouAdtit' Na acht maanden bakkeleien over hun platencontract met maatschappij Chrysalis gaat de Britse rockgroep Spandau Ballet een nieuwe toekomst tegemoet bij CBS. De overstap heeft voor een belangrijk deel te maken met het uitblijven van succes in Amerika. Met een nieuw contract in de hand is het land van Uncle Sam het komend jaar het belangrijkste werkterrein van de groep, die aan het begin van de jaren tachtig de voornaamste representant van de Blitz-beweging was. Met het titelnummer van de nieuwe (vijfde) elpee „Through The Barricades" wordt de aanval geopend. Het is één van de mooiste ballads van dit jaar. AMSTERDAM - Achttien maan den heeft Spandau Ballet in alle rust kunnen werken aan de elpee „Through The Barricades" en als Chrysalis niet zo toegeeflijk was ge weest bij het verbreken van het pla tencontract, had het vijftal er nog. vier jaar langer over kunnen doen. Wat Spandau Ballet haar oude maatschappij vooral verwijt, is een gebrek aan medewerking en dan met name de juiste begeleiding bij het openbreken van Amerika. „Ik geloof niet dat we daar ooit een eerlijke kans hebben gekregen", zegt drummer John Keeble. „In Amerika heb je een enorm promo tie-apparaat nodig om de 52 staten, met hun honderden radio- en tele visiestations, te bereiken. Het mag dan één werelddeel zijn, eigenlijk is elke staat een apart land". „De promotie daar is tot nu toe hele maal verkeerd geweest", vult zanger Tony Hadley aan. „Door „True" zijn de Amerikanen helemaal op het verkeerde been gezet. We hebben maanden met Chrysalis geruzied om de ballad daar niet als eerste single uit te brengen. Kijk, in Europa lag dat anders; na acht up- tempo-hits was „True" een frisse wind een nieuwe richting. Maar het is slechts een heel klein facet van de groep en zeker niet representatief terwijl de Amerikanen dat wel. dachten met het uitgroeien van „True" tot een hit". Of daar het komend jaar verandering in komt, is de vraag. Het mag toch op zijn minst opmerkelijk worden genoemd dat juist „Through The Barricades" ook aan de andere kant van de Atlantische Oceaan wordt uitgebracht. Tony: „Het is een heel emotionele song waar ik nog steeds kippevel van krijg als ik hem zing, maar het is geen conventionele bal lad. Ik denk dat we met die compositie onze nek behoorlijk uitstekenook wat de tekst betreft. Het is de meest „po litieke" compositie die we ooit hebben opgenomen. Gary Kemp schreef het nummer na een bezoek aan Belfast en hoewel het om een liefdesaffaire gaat, is de Noordicrse strijd tussen katholieken en protestanten er doorheen geweven". John: „Ik denk dat het meer een sociaal dan politiek commentaar is, dat nog eens wil onderstrepen hoe onsterfelijk belachelijk het is dat mensen in twee kampen worden verdeeld door hun ge loof, kleur of dat soort zaken". Ierland „Through The Barricades" geeft het dui delijkst de invloed weer die Ierland op Spandau Ballet heeft gehad. Het vijftal maakte gebruik van een oud, wat verval len theater in Dublin om de langspeler te schrijven en muzikaal uit te werken. Een luxe die ze zich de afgelopen jaren niet konden permitteren. Van de platen maatschappij mochten de musici welis waar net zo lang als ze nodig achtten over een langspeler doen, als hij maar voor een bepaalde datum was opgeno men. Tony: „Voordat we de songs in de Duitse Musicland-studio opnamen, heb ben we in het theater een live-sfeer ge creëerd door met z'n allen op het podi um de nieuwe nummers door te nemen. De sfeer was geweldig. Het was heerlijk om samen te spelen en in alle rust idee ën uit te werken. Later in de studio was er alle gelegenheid het materiaal op te nemen. Ik heb er drie weken over ge daan voordat ik helemaal tevreden was over de vocalen van „Through The Bar ricades". Echt een ongekende luxe niet alleen voor mij. Gary heeft bijvoor beeld in alle rust aan de teksten kunnen werken". Het betekende overigens met dat de gita rist met kant-en-klare produkten kwam aanzetten in de oefenruimte. John: „Gary is nooit een songschrijver geweest die met een uitgewerkte demo-tape de studio kwam binnenwandelen. Hij ge bruikt altijd zijn akoestische gitaar om een nieuw idee te laten horen. Door zo'n manier van werken worden het echte songs en geen knap geconstrueerde klankstructuren. Dat is een nadeel van de technologische vooruitgang in de mu ziek: als je de drumcomputer en het syn thesizerpatroontje weghaalt, blijft er van de meeste hedendaagse composities niets over. Ik denk toch dat de schoonheid van het componeren is datje echte num mers schrijft. Als je een song op de pia no kunt spelen, is hij goeden dat gaat met het materiaal van Gary". De rustperiode heeft een gunstige in vloed gehad op Spandau Ballet. John: „Het was heerlijk om te herontdekken dat we muzikanten zijn. De laatste vijf jaar heb ik deel uitgemaakt van de draai molen, die muziekindustrie heet. Voor we een platencontract kregen, had ik de naïeve gedachte, dat alle professionele muzikanten het grootste deel van de dag doorbrachten met het maken van mu ziek. Dat is helemaal niet waar. Je bent Afgeslagen Tony: „Spandau Ballet is een baan, die vierentwintig uur per dag in beslag neemt. Tijd voor andere dingen is er niet. Ik heb laatst nog een aanbieding af geslagen om in een tv-spel voor de BBC te acteren. Ik vroeg aan de producer: „Hoe lang ben ik er aan kwijt?". Hij zei: „Niet zo lang, zes weken". Nou, dat is echt onmogelijk lang, die tijd heb ik niet". John: „Daarom zijn er ook nog geen solo-elpees verschenen. Bovendien heb ben we allemaal het gevoel dat we met Spandau Ballet nog lang niet tot het ui terste zijn gegaan van wat een rockgroep vandaag de dag kan bereiken. Er is bin nen de groep helemaal geen behoefte aan solo-elpees, zoals bij Duran Duran bij voorbeeld. Duran Duran was waar schijnlijk op een punt beland, waarop de musici niet meer wisten welke volgende stap de groep zou moeten nemen. Ze hoopten dat de solo-uitstapjes frisse ideeen voor de groep zouden opleveren. Dat is niet gebeurd". Tony: „Volgens mij waren ze ook een beetje blasé geworden door het succes. Wij vinden het hele muzikale gebeuren nog altijd reuze opwindend". John: „Spandau Ballet is eigenlijk een heel traditionele rockgroep en dat is een uitstervend ras. Duo's en voorgepro grammeerde muziek is waar het de afge lopen jaren om draaide in de muziekin dustrie. Gelukkig heeft Live Aid daar verandering in gebracht. De mensheid heeft weer interesse gekregen voor groe pen die echt spelen. Gevolg is dat het ge ven van concerten weer in de mode raakt. En dat is iets wat wij altijd hebben gedaan. Van alle groepen die aan het be gin van de jaren tachtig van zich deden spreken, zijn wij de enigen die nog nooit een drumcomputer hebben gebruikt. Bij ons is zweet te zien als we spelen en wij oefenen voordat we aan een concert reeks beginnen. Niets nieuws onder de zon zou je zeggen, maar vooral in het begin werd dat aspect volledig over het hoofd gezien". Uiterlijk Tony: „Op het moment dat we bekend werden, wilden we duidelijk maken waarvoor we stonden. Hierdoor werd de muziek over het hoofd gezien. Ons uiter lijk en de kleren die we droegen, werden buiten alle proporties opgeblazen door de media, terwijl die kleren slechts een heel klein onderdeel van het geheel wa ren. Als ik nu de foto's terugzie van vijf, zes jaar geleden, vraag ik mij af waarom al die drukte werd gemaakt. We zagen er lang niet zo progressief uit als we werden afgeschilderd. We droegen die kleren omdat ze bij de beweging hoorden waar van wij deel uitmaakten. Rond die tijd liepen er heel veel modebewuste jonge mensen rond in Londen en die ontmoet ten elkaar in dezelfde clubs en hadden samen een geweldige tijd". John: „Die kleren werden slechts ge bruikt om aandacht te trekken". Tony: „Ik geef toe dat de aandacht voor onze kledij een positieve invloed heeft gehad op Spandau Ballet. Terwijl ieder een over het uiterlijk struikelde, kregen wij de gelegenheid ons als muzikanten verder te ontwikkelen. Tegen de tijd dat de nieuwigheid eraf was, waren wij vol wassen geworden". John: „Het grappige is dat de visuele kant nog steeds heel belangrijk voor ons is. Kijk maar naar de foto's, de platen hoezen en de aankleding van de shows. We dragen nog altijd mooie kleren, maar zo zijn we nu eenmaal". Haarlak Tony: „Als ik echt alleen maar interesse had voor haarlak, zou ik niet optreden, want dan zou het zweet spelbreker wor den. Die concerten hebben er overigens voor gezorgd dat de muziek die we maakten een belangrijkere rol ging spe len dan de kleding. Toch zal je mij niet horen klagen over die beginperiode. Ik denk er vaak met enige weemoed aan te rug. We hadden net onze eerste elpee opgenomen en dachten dat die langspe ler de beste was die ooit werd gemaakt". John: „Terugkijkend is het echt een eer ste elpee. We hadden alle songs al meer dan een jaar in huis en inmiddels be hoorlijk wat keren gespeeld in de kleine clubs en pubs in de omgeving van Lon den. In de studio hebben we de compo sities opgenomen zoals we ze op het po dium speelden. „Journeys To Glory" is eigenlijk een heel naïeve plaat, die nau welijks is gearrangeerd en geproduceerd. Spijt hebben we echter nooit gehad van de dingen die we hebben gedaan. We be kijken het als een leerproces, waaruit we tenslotte als volwassen muzikanten te voorschijn zijn gekomen". HANS PIËT In heel Nederland zijn zo'n zeventigduizend kinderen en volwassenen bezig voor ,,Zon in de schoorsteen Ze zijn druk in de weer om pakjes te maken voor vereenzaamde zieken. Maar het zijn er te weinig, want er zijn nog steeds meer mensen die gelukkig gemaakt kunnen worden met een Sinterklaaspresentje dan er gevers zijn. Het schiet natuurlijk al lekker op als bijvoorbeeld hele schoolklassen zich zouden inzetten voor het maken van surprises en cadeautjes. Maar ook anderen, gezinnen bijvoorbeeld, kunnen aan de slag. Iedereen kan natuurlijk de mouwen opstropen om iets te maken voor de eigen zieke buurman ofbuurvrouw. Maar wie niemand weet, hoeft niet werkeloos in zijn stoel te blijven zitten. De Zonnebloem heeft hele lijsten met adressen. In Zuid-Holland kan men voor een naam en een adres van een zieke stad- of streekgenoot terecht bij mevrouw C. Sewalt-Schipper, Marktweg 30, 2525 JL Den Haag. En het wordt op prijs gesteld als er een antwoord-postzegeltje wordt bijgeslotenDe Zonnebloem kan met het zodoende uitgespaarde geld weer andere mooie dingen doen. Tienduizenden pakjes naar zieken en gehandicapten DEN HAAG - De beste hulp van Sint Nicolaas in Nederland is De Zonne bloem. Jaarlijks verlicht de organisatie het karwei van de Sint door tienduizen den pakjes te bezorgen bij zieken en ge handicapten „die het verdienen in het zonnetje te worden gezet, omdat er ver der niemand is die naar hen omkijkt", zoals voorlichtster Elly Janichen van De Zonnebloem het uitdrukt. Al veertig jaren komen tienduizenden Nederlanders onder het motto „Zon in de schoorsteen" in beweging. Verwacht wordt dat er dit jaar zeventigduizend ca deautjes worden gemaakt en bezorgd. Maar het gaat niet om de kwantiteit. Wat telt is volgens Elle Janichen de kwa liteit. Wat niet wil zeggen dat het ca deautje kostbaar moet zijn. Dat mag het zelfs niet zijn. De Zonnebloem ziet het liefst eigen maaksels, omdat dat het doel van de actie benadrukt: „Niet duur, maar een cadeautje waar met overtui ging aan gewerkt is". Deelnemers kun nen zich bij De Zonnebloem opgeven er, krijgen dan een briefje met gegevens over een zieke of gehandicapte. „Op die manier kan er een gericht presentje ge kocht of gemaakt worden. Bovendien schept dat een band tussen de gever, die zelf zijn cadeau moet overhandigen, en de ontvanger", zegt Janichen. In 1945, toen Nederland zich herstelde van de Tweede Wereldoorlog begon Alex van Wayenburg bij Radio Herrijzend Nederland met het uitzenden van op zieken gerichte radioprogram ma's. Een jaar later trad Van Wayen burg, die zelf gehavend uit de strijd te voorschijn was gekomen, in dienst van de Katholiek Radio Omroep (KRO), waar hij deze uitzendingen jarenlang voortzette. De naam werd: Radiozieken bezoek De Zonnebloem. In dat jaar or ganiseerde Van Wayenburg ook voor de eerste keer de Sinterklaasactie „Zon in de schoorsteen". Negenhonderd pakjes was dat jaar het resultaat. De Zonnebloem begon als katholieke vereniging. Maar op een gegeven mo ment vond de leiding het belachelijk al leen katholieke zieken en gehandicapten te helpen en uitsluitend katholieken als donateur of vrijwilliger te accepteren. „Je wilt niet dat zieken en gehandicap ten gediscrimineerd worden in de maat schappij en dan zou jij een uitzondering maken voor niet-katholieken?". Vandaar dat. aldus Janichen, De Zonnebloem nu officieel door het leven gaat als een ka tholieke nationale vereniging tot bevor dering van het welzijn der zieken van alle gezindten. „De vereniging heeft in derdaad nog altijd de term katholiek in haar naam, want je gooit niet zomaar je oorsprong overboord. Wij vinden, dat wij in onze benaming duidelijk moeten maken waaruit De Zonnebloem is voort gekomen". Ook blijft de KRO nog altijd met De Zonnebloem verbonden. Jaar lijks maakt de omroepvereniging geld over aan de organisatie en zorgt ze met promotiefilmpjes op televisie voor recla me. Het schip, waarover De Zonne bloem sinds vorig jaar de beschikking heeft, is bijvoorbeeld te danken aan de 1,2,3-actie van de KRO, waaraan overi gens heel Nederland heeft meebetaald. Vrijwilligers De Zonnebloem is een organisatie die drijft op vrijwilligers en veel meer doet dan alleen Sinterklaaspresentjes maken. Zo zijn er (om maar een greep te doen) voor gehandicapten speciale mogelijkhe den gecreëerd om te winkelen, vrijwilli gers gaan trouw op bezoek bij zieken, het is mogelijk via De Zonnebloem (kor te) reisjes te maken, enzovoort. Maar om al die activiteiten mogelijk te maken zijn er vrijwilligers nodig. „We kunnen er nog een heleboel gebruiken. Zeker als alle aangekondigde bezuinigingen door gaan. Dan worden steeds meer mensen afhankelijk van de activiteiten van onze vrijwilligers. Ook vergrijst de bevolking. En of je het nu leuk vindt of niet: met de ouderdom komen de gebreken", al dus Janichen. „Dat betekent niet alleen dat we meer vrijwilligers nodig hebben, maar vooral ook dat we een beroep moeten doen op jongeren. Onze ervaring is echter dat het vooral vrouwen tussen de veertig en vijfenvijftig jaar zijn die het vrijwilligerswerk jarenlang volhou den. Jongeren hebben blijkbaar zoveel andere dingen te doen, dat zij zich niet kunnen en willen verbinden aan vrijwil ligerswerk. Toch zou ie denken dat dit een ideaal tijdverdrijf is voor de vele jongere werklozen, die zich nu verve len", meent Janichen, die het gebrek aan belangstelling van jongeren bovendien aan de veelheid van activiteiten voor achtergestelden wijt. „Tot aan het einde van de jaren zeventig waren activiteiten als de onze nieuw. Tegenwoordig zijn dit soort acties aan de orde van de dag. Zo heeft bijvoorbeeld elke omroep wel haar eigen „minderheid" geadopteerd. Vooral jongeren raken overvoerd. Daardoor is hun belangstelling voor onze acties ta nende. Ouderen blijven bij de vereni ging, omdat ze daar vanaf hun jeugd al een band mee hebben". JANINE STOUGIE ZATERDAG 22 NOVEMBER 1986

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 21