De BKR is dood, leve
de beeldende kunst
In februari nieuwe
elpee Michael Jackson
AU
Voortbestaan Europa TV
hangt aan zijden draadje
fl?0
DE VARAGIDS
Twaalf blazers in tweeledige opzet
UNA
UNST
£elcbc6otMa/nt
DONDERDAG 20 NOVEMBER 1986PAGINA 17
luders „Bobby"
oodgeschoten
lULDER In een bar
i de Amerikaanse stad
Voordïulder, Montana, zijn de
v ders doodgeschoten van de
t eur Patrick Duffy, die in
tv-serie Dallas de rol
jelt van Bobby Ewing.
politie heeft de daders,
ee jongelui van negentien
ahlma r, gearresteerd. Over hun
r< itief voor de moord op Te-
1 ice en Marie Duffy, die de
beheerden, is nog niets
(énd. Vermoed wordt dat
twee op rooftocht uit wa-
i helft
kwaï
(zes),
>en V(
nton
Patrick Duffy, die in Dallas
Bobby Ewing speelt.
DEN HAAG Michael Jackson, wiens „Thriller" de best
verkochte solo-elpee uit de geschiedenis van de populaire
muziek is, volgt het succes uit 1982 op met een nieuwe langs-
peler, die in februari verschijnt. Als voorloper van de plaat
wordt in januari een single uitgebracht, terwijl een Europese
tournee voor eind 1987 op het programma staat. Jpckson
heeft het grootste deel van dit jaar in zijn huisstudio in En-
cin, Californië aan het nog titelloze produkt gewerkt met
producer Quincy Jones. Volgens ingewijden is er genoeg ma
teriaal opgenomen om drie elpees te vullen. Tussen die songs
zit ook een aantal duetten die Michael Jackson deze zomer
opnam met George Michael (ex-Wham). Aangenomen wordt
dat in elk geval een van die opnamen op de plaat terecht
komt, maar over de keuze van songs wordt door alle betrok
ken partijen in alle toonaarden gezwegen.
Amerikaanse literaire
prijs voor E.L. Doctorow
NEW YORK De „American Book
Award", een van de grote literaire prij
zen van de Verenigde Staten, is in de
categorie romans toegekend aan E.L.
Doctorow, voor zijn roman „World's
Fair". De American Book Award, die
met ingang van het volgend jaar zijn
oude naam „National Book Award" te
rugkrijgt, is met de Pulitzerprijs en de
„National Book Critics Circle Awards",
een van de drie grote literaire onder-
roemd met „Ragtime" in 1974. Hij is niet
zo erg voor literaire prijzen, maar ac
cepteert ze wel. „World's Fair" gaat
over de ervaringen van een joodse jon
gen die in de jaren dertig opgroeit iiKde
Bronx.
„Leven op het
platteland"
nu al
in boekhandel
DEN HAAG
Het boek „Leven
op het platteland",
waaraan in de bij
lage Finale van za
terdag jl. een uit
gebreide recensie
met kleurenfoto's
was gewijd, is in
tegenstelling tot
vermeld nu al in
de boekhandel te
koop a raison van
39,50.
no(
ek
^VD-KAMERLID DIJKSTAL: „BKR-WERK MOET TERUG NAAR KUNSTENAARS"
rdach
ners
idmin
)rgen,
eelnej
attent
nwiel
spor
ijen
nkel-
n. De
V'
)EN HAAG „De BKR
llllllllil s dood, leve de beelden-
le kunst". Een parafrase,
iie het VVD-Tweede Ka
nerlid Dijkstal uit het
kunst-hart" is gegrepen.
/Vis woordvoerder van
:ijn fractie zag Dijkstal
gisteren tijdens de be-
reking van het onder-
leel Kunsten uit de
'C-begroting een alou-
wens van vooral de
D in vervulling gaan.
BKR verdwijnt per 1
luari definitief en
naakt, na een tijdelijke
Dvergangsregeling, plaats
\roor algemene maatrege-
en, gericht op kunstbe-
vorderende maatregelen
op rijks-, provinciaal en
'emeentijk niveau. Het
ijk is er voor de „top-
;unsten" (aankopen mu-
ia, stipendia e.d.), de la-
;ere overheden gaan de
trede ondersteuning bie-
via bijvoorbeeld
unstopdrachten en aan
lopen voor de artothe-
;en.
BKR werd ingesteld in de
■me naoorlogse jaren, om de
triode te overbruggen waar
particulieren eenvoudig
tn geld beschikbaar hadden
kunstaankopen. Men
al blij met als er brood op
plank kwam. Maar de tij
den veranderden. De wel
vaart steeg, de sociale voorzie
ningen verbeterden, maar de
BKR bleef. De regeling evo
lueerde tot iets, waar het in
veler ogen niet voor was be-
ioeld: een veredelde bij-
indsuitkering. De kunste-
taars produceerden vele tien-
luizenden kunstwerken, die
•tendeels verdwenen in een
fan de vele „CRM-kelders"
daar nog steeds doelloos
rblijven.
isteren debatteerde de
eede Kamercommissie
ir Cultuur onder meer over
Ie vraag, hoe het nu verder
noet met het beeldende
lunstbeleid. Volgend jaar is
Ie BKR weliswaar verdwe-
len, maar in totaal blijft 90
miljoen beschikbaar voor het
pakket algemene maatrege
len, om de aankoop van kunst
te bevorderen. Probleem is
wel, dat geen enkele kunste
naar bij voorbaat aanspraak
kan maken op zijn deel uit de
pot van minister Brinkman.
De gehele Kamer toonde gis
teren begrip voor de angst
van de Beroepsgroep Beelden
de Kunstenaars, dat vooral de
mensen met de grote namen
de bulk van de kunstopdrach
ten en -verkopen zullen bin
nenslepen. Kortom: de BKR
verdwijnt, maar wat komt er
voor in de plaats?
Met het VVD-Kamerlid Hans
Dijkstal werpen we een blik
vooruit op de nabije toekomst.
Dijkstal is al met al niet zo
pessimistisch gestemd:
„Welnee, waarom ook. Het
kunstenaarsbeleid wordt ver
vangen door kunstenbeleid.
Uitgangspunt moet zijn. dat
de markt voor kunstwerken
eindelijk eens fors wordt ge
stimuleerd. Daar is de afgelo
pen 25 jaar weinig van terecht
gekomen. Het allermooiste is
toch als er een weer een di
recte relatie zal ontstaan tus
sen kunstenaar en publiek. Ik
denk dat bijvoorbeeld de kun
stuitleen een uitstekend ka
naal kan zijn. om kunstenaars
te helpen bij het zoeken naar
een eigen publiek".
- Een zelfstandig kunstenaar
zal dus meer het oog moeten
houden op de afzet van zijn
product?
„Jazeker. Hij zal commercië
ler moeten gaan denken en
als hij dat zelf niet kan of wil,
laat hij zich dan verenigen
met anderen die dat wel kun
nen".
- En hoe moet het met de
kunstenaars die nieuwè artis
tieke wegen willen inslaan,
waar niet zo snel een markt
voor te vinden is?
„Ja, daar moet uiteraard wèl
aan worden gedacht. Sterk
vernieuwende kunst zal niet
altijd meteen aanslaan. Daar
ligt dan ook de legitimatie dat
de overheid zich met kunst
moet blijven bemoeien, bij
voorbeeld met de beroepskos
tenregeling. Ik denk ook dat
de vangnet-functie van die
regeling altijd wel nodig zal
blijven. Zeker bij de beelden
de kunst kan het de kunste
naar ook weleens een tijdje
tegenzitten, door gebrek aan
inspiratie bijvoorbeeld".
- Alleen is het wel zo dat
maar een beperkt aantal men
sen van die beroepskostenre
geling gebruik zullen kunnen
maken.
„Ook dat is waar", zo beaamt
het VVD-Kamerlid: „We
moeten overigens niet verge
ten dat we in Nederland zo'n
10.000 beeldende kunstenaars
hebben, waarvan er maar
3500 in de BKR zitten. Die
andere 6500 kunnen dus blijk
baar nu al op een of andere
wijze wel van hun beroep
rondkomen".
- Ja, maar dat gegeven heeft
ook tot gevolg dat een deel
van de vroegere BKR-gelden
via kunstopdrachten of sti
pendia naar de grote groep
stroomt, die toch al niet af
hankelijk was van de steunre
geling. Blijft netto dus nóg
minder over voor de „noodlij
dende" ex-BKR-kunstenaars.
„Dat is zo. Met het nieuwe sy
steem kunnen we weliswaar
een beter kunstbeleid voeren,
maar daarmee is niet te voor
komen dat individuele kuns
tenaars die nu nog in de BKR
zitten, buiten de boot zullen
vallen. Individueel kan het
dus heel vervelend voor men
sen uitpakken, maar dat is
denk ik onvermijdelijk".
„Ik vind overigens dat zowel
rijk als provincies en gemeen
ten bij de verdeling van die 90
miljoen er héél goed op moe
ten toezien dat de bulk van
het geld niet bij een kleine
groep gevestigde kunstenaars
blijft hangen".
- De beperkte groep kunste
naars die in de beroepskosten-
regeling terecht kan, wordt
ontheven van de plicht om bij
het arbeidsbureau als werk
zoekende te worden inge
schreven. Wordt men daar
mee niet bevoorrecht ten op
zichte van anderen, die in de
bijstand terechtkomen en die
wèl vastzitten aan de sollicita
tieplicht en het begrip „pas
sende arbeid"?
„Ja, maar dat is .een logischë
consequentie van zo'n be
roepskostenregeling. Zo ie
mand zit weliswaar in de bij
stand, maar je geeft hem via
die financiële regeling de ge
legenheid zijn beroep te blij
ven uitoefenen. Met de hoop
dat zo iemand zich weer snel
zelf kan bedruipen. En daar
om biedt de beroepskostenre
geling ook maar tijdelijk on
derdak. De consequentie is
dan dat je hem of haar in die
periode niet moet laten sollici
teren naar een vacature bij de
plantsoenendienst".
- De BKR verdwijnt per 1 ja
nuari, maar gemeenten en
rijk zitten ook na die datum
opgezadeld met enorme hoe
veelheden BKR-werken. Die
mogen van staatssecretaris De
Graaf niet worden verkocht
door gemeente en rijk...
En dat laatste moet ook zo
blijven", zo vult Dijkstal onze
zin aan: „Want dan zou je de
markt verkleinen, die we nu
juist voor de kunstenaars wil
len vergroten. De laatste cij
fers die ik ken, zeggen dat er
nog zo'n kwart miljoen kunst
werken in de kelders liggen.
Persoonlijk vind ik dat je dit
probleem het gemakkelijkst
oplost door de kunstwerken
terug te geven aan hun schep
pers. We hebben toch niks
aan die dingen en de opslag
kost ons alleen maar geld.
Maak daarom een massale af
koopregeling voor die BKR-
werken. De kunstenaars moe
ten dan zelf maar uitmaken
of ze hun oude werken, of
nieuw werk op de markt wil
len aanbieden. We moeten
eindelijk eens van die bela
chelijke situatie af."
FRANS WEERTS
Kunstenaars
voorzien chaos
in kunstbeleid
DEN HAAG De beelden-
de kunstenaars die er giste
ren in de Tweede Kamer
getuige van waren hoe de
kamerleden akoord gingen
met de opheffing van de
BKR verwachten een chaos
in het kunstbeleid in ons
land. Ze vonden dat de ka
merleden en de ministers
van WVC en sociale zaken
weinig of niets hebben be
grepen van de consequen
ties. „We hebben geïnves
teerd in ons beroep, in een
beroepsopleiding, en worden
met een pennestreek tot on
geschoold arbeider ver
klaard", aldus één van hen.
Over een paar jaar verlangt
iedereen terug naar een re
geling als de BKR, want nu
is er sprake van pure wille
keur bij de toekenning van
middelen aan kunstenaars,
aldus een woordvoerder van
de Beroepsvereniging van
Beeldende Kunstenaars.
Tijdens de behandeling van
de plannen tot opheffing
van de BKR wees minister
Brinkman elke maatregel
om de pijn voor de kunste
naars te verzachten van de
hand. Zo dienden CDA (Bei-
nema) en VVD (Dijkstal)
een motie in om het bedrag
van drie miljoen gulden
voor een beroepskostenver
goeding van „bijstandskun
stenaars" te verhogen tot
twaalf miljoen. Voor die
vergoeding komen in de
plannen van de minister 300
kunstenaars in aanmerking.
De Kamerleden hadden ont
dekt, dat er dit jaar nog ze
ventig miljoen gulden met
de BKR is gemoeid. Van
verschillende kanten werd
er op aangedrongen niet
slechts zestig miljoen, maar
het hele bedrag naar WVC
over te hevelen. Dat extra
geld kan volgens het CDA
gebruikt worden voor een
verhoging van het aantal
kunstenaars dat gebruik
maakt van de beroepskos
tenvergoeding.
CDA en PvdA wilden ver
der dat de gelden in de
kunstbegroting opnieuw
worden verdeeld. Nu is er te
weinig geld voor nieuwe ac
tiviteiten. Beide partijen
meenden ook dat de lagere
overheden meer geld moe
ten krijgen, waarbij gekeken
moet worden naar het aan
tal kunstenaars dat in de
provincies en steden woont.
Minister Brinkman was er
niet tegen, maar zag wel
praktische bezwaren.
'ersona maakt mooie „Electra" van Yourcenar
ireona: „Electra of de val van de
akers" van Marguerite Yource-
t. Vertaling: Jenny Tuin. Drama-
gie: Mieke Kolk. Regie: MarceWe
uleman. Decor en kostuums: Mir-
Grote Gansey. Met os. Edda
rends, Lineke Rijxman, Fred
en Han Römer. Koninklijke
houwburg, woensdag 19 novem-
llectra of de val van de mas-
rs" van de schrijfster Mar-
erite Yourcenar is een goed
werkt, fraai gespeeld en
rrassend stuk over kinderen
volwassenen. Het is welis-
lar gebaseerd op de Griekse
igedie, maar het bevat vol-
ende extra om te verbazen
om de hartelijke lach te la-
i klinken.
Ded spel van Lineke Rijx-
an als Electra, van Fred
aassen als haar stiefvader
egisthus en Edda Barends als
oeder Clytaemnestra maken
t niet getwijfeld kan worden
n de regie van Marcelle
euleman. De weinig overtui-
nde, slecht sprekende Ores
van Han Oldigs doet daar
einig aan af.
het kort komt het er ook
er op neer dat Electra en
restes hun moeder en haar
euwe echtgenoot vermoor-
:n, die op hun beurt vader
gamemnon hebben afge-
99
maakt. De verrassing is dat
Orestes niet Agamemnons,
maar Aegisthus' zoon blijkt: hij
vermoordt zijn eigen vader om
de moord op zijn zus te wre-
ken. Zo komen er nog meer
apen uit de mouw.
Dramaturge Mieke Kolk en
Marcelle Meuleman hebben er
goed aan gedaan Yourcenars
referenties aan het geloof uit
dit stuk te schrappen. Net als
in Jean-Paul Sartres „De vlie
gen" blijft de Griekse tragedie
te duidelijk aanwezig om een
verplaatsing in het heden aan
nemelijk te maken. Electra
doet hier net of ze zwanger is,
dat zal haar ouders wel naar
de boerderij lokken, waar zij
nu vijf jaar „als broer en zus"
met boer Theodoor leeft. Haar
list blijkt gaandeweg kinder
lijk, haar sluwheid doortrapt
maar helaas te weinig door
dacht en ingegeven door pube
rale haat. Op het cruciale mo
ment dat zij Clytaemnestra toe
wil brullen dat die haar vader
heeft vermoord, komt slechts
een schril piepje uit haar keel.
Moeder reduceert Electra's
wraak tot simpele jaloezie: va
der Agamemnon was een
overspelige viezerik en Electra
begluurde haar en Aegisthus
en wilde hem verleiden met
haar magere meisjesbenen in
te korte rokken. Aegisthus
doet er in een aangrijpende
monoloog nog een schepje bo
venop. Clytaemnestra leed aan
een ongeneeslijke ziekte en
zou toch over een paar maan
den dood zijn. Haar overspe
ligheid had niets met ontrouw
te maken. Electra moest be
grijpen „dat twee oude echtge
noten tegenover elkaar van
een toegeeflijkheid kunnen
zijn, even diepgaand en even
onbegrijpelijk als hun ruzies
en hun verrukkingen". Zon
der zijn vrouw heeft het leven
voor hem ook weinig zin
meer. Hij legt uit dat Orestes
ook zijn zoon is en dat de ver
trouwensman van Electra en
Orestes, Pylades, een losbol is,
die hij helaas heeft moeten on
derhouden om zijn zoon voor
erger kwaad te behoeden.
Electra en Orestes zullen na
dat ook Aegisthus is vermoord
het goud en de macht wel in
handen krijgen. Of ze daar
veel wijzer van worden vertelt
dit verhaal niet.
De voorstelling beantwoordt
in elk opzicht aan de gedach
ten die Kolk en Meuleman er-,
over op papier zetten. De ac
centen die Yourcenar heeft
verlegd, zijn terecht aangepast,
want wie het stuk leest, ziet
een iets hoogdravender en
minder meeslepend drama.
Het is daarmee overigens nau
welijks iets meer modern ge
worden, een goede dramaturg
had deze bewerking ook op
basis van Euripides' Elektra
kunnen maken.
PETER SNEL
[JS De Florence Gould
•prijs van 50.000 dollar is gis-
en toegekend aan de Franse
hilderes van Portugese af-
>mst, Maria Helena Vieira da
Iva. De jury, bestond uit leden
9n de Académie des Beaux
fts de l'Institut de France,
Florence
FLORENCE COULD-PRUS
VOOR MARIA DA SILVA
Gould corresponderend lid was.
Maria Vieira da Silva, in 1908 in
Lissabon geboren, woont sinds
1930 in Frankrijk. Zij wordt be-
cohn.M.^ cU .eon v^n H» «mt»
namen in de abstracte schilder
kunst, beïnvloed door Bissiere
en Torres Garcia. Zij heeft vele
prijzen gewonnen, waaronder
Carnegie in 1958, Biennale van
Sao Paulo (1962), Grand Prix
National des Arts (Parijs 1963).
Haar werk hangt in de belang-
VLADIMIR HOROWITZ IN NEDERLAND
Een lichtelijk verbaasde
en misschien ook wat
geïrriteerde Vladimir
Horowitz arriveerde
gisteren op Schiphol
voor zijn concert, ko
mende zondag in het
Concertgebouw in Am
sterdam. De 82-jarige
planovirtuoos werd
ontvangen door Con-
certgebouwdir'ecteur
Sanders, en een heel
leger persfotografen,
die daarmee de enige
gelegenheid aangrepen
om Horowitz tijdens
zijn verblijf in Neder
land te kunnen fotogra
feren. „De laatste ro
manticus", zoals Horo
witz ook wel wordt ge
noemd, kon de belang
stelling maar matig
waarderen. Ook de bos
bloemen, die hem werd
aangeboden, leek hij
meer lastig dan mooi te
vinden.
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
Donderdag 20 november
DEN HAAG Koninklijke
Schouwburg (Korte Voorhout 3 tel.
469450) 20.15: Haagse Comedie:
"Ons kent ons" van Alan Ayck-
bourn; regie Jules Royaards; met
o.a. Trudy Labij. Filip Bolluyt, Lies
Franken, Kees Coolen. Francine
Dreessen, Wim van den Heuvel.
Anne-Marie Heyligers en Carl van
der Plas.
Appeltheater (Duinstraat 6, tel.
502200) 20.15: Toneelgr. De Appel:
'Marat/Sade' van Peter Weiss; re
gie Erik Vos: met o.a. Eric Schnei
der, Carol Linssen. Sacha Bulthuis,
Aus Greidanus, Hugo Maerten, Will
van Kralingen en Henk Votel.
Theater aan de Haven (Westduin
weg 230, tel. 543202) 20.30:
"Beeldhonger"; regie Rense Roy
aards; met Karina Holla, Ingrid
Kuijpers, Trudi Lute en Ulrike
Peuckert.
Congresgebouw (Churchlllplein 10
tel. 548000) 20.15: Toneelver.
Randstad: "Liever geen bloemen';
regie Hans Hölzel.
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6,
tel 01720-20800): Aliens (12);
18.30, 21.15. za. zo. wo. ook 13.45.
EUROCINEMA II: Top Gun (al);
18.45, 21.15. za. zo. wo. ook 13.45.
EUROCINEMA III: 9'A Weeks
(16); 18.30, 21.15. za. zo. wo. ook
13.45. EUROCINEMA IV: The Pro
tector (12); 18.45, 21.00. za. zo.
wo. ook 14.00.
NACHTVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA I: Pornostukken
om van te smullen (16); za. 24.00.
EUROCINEMA II: Top Gun (al);
za. 24.00. EUROCINEMA III:
Champagne In het pornobed (18);
za. 24.00. EUROCINEMA IV:
Protector (12): za. 24.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA IV: Feestelijke
Revue van Tekenfilmsterren (al);
za. zo. wo. 14.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239); Running Scared
(al): 19.00. 21.15. za. zo. wo. ook
14.30. LIDO en STUDIO (Steen
straat 39. tel. 124130): The Color
Purple (al) 20.00; The Mission (12);
14.30, 18.45. 21.15. Heartburn (al),
Top Gun (al). Down and out In Be
verly Hills (al) 14.30. 19.00. 21.15.
TRIANON (Breestraat 31. tel.
123875); Emanuelle IV (16); 14.30.
19.00. 21.15. zo. 14.15. 16.30,
19.00. 21.15. REX (Haarlemmer
straat 52. tel. 071-125414); Sex
achter tralies (16); 14.30, 19.00,
21.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
LIDO: Sneeuwwitje en de zeven
dwergen (al); za. zo. wo. 14.30.
NACHTVOORSTELLINGEN
REX: Getting lucky (18); za.
23.30.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr Bernhardstraat 56, tel. 01719-
12800): Geen voorstellingen.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
FX made by illusion (12); do. vr.
za. zo. wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma.
di. 19.00, 21.15. CITY THEATER
II: Jewel ol the Nile (al): tiiden zie
City I. CITY THEATER III: Com
mando's vallen aan (al) tijden zie
City I. CITY THEATER IV: Drie
mannen en een wieg (al); Tijden
zie l. behalve za en wo-middag.
Pink Panther Festival (al); za. wo.
14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel
01717-4354): The killing fields
(12); do. 19.00. vr. za. 19.00. 21.15.
zo. 19.00. Poulet au vinaigre (16);
do. zo. 21.15. Terms of endear
ment (al); ma. di. wo. 20.15. The
goonies (al); vr. za. zo. wo. 15.45.
KINDERVOORSTELLING
De fluit met de zes smurfen; za.
zo. wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): The jewel of the
Nile; do. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Donald Duck In het wilde westen:
zo. wo. 14.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel.
463500): Heartburn (al); 14.00,
19.00, 21.30. zo. 13.30. 16.00.
19.00. 21.30. ASTA 2 (Spui 27.
tel. 463500): Aliens (12); 14.00,
20.15. ASTA 3: The man with
one red shoe (al); 14.00, 18.45,
21.15. zo. 13.30. 16.00. 18.45,
21.15. BABYLON 1 (naast Cen
traal Station, tel. 471656): The co-
lor purple (al); 13.45, 20.00. BA
BYLON 2: Top gun (al); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.00, 15.45.
18.45, 21.30. BABYLON 3: Fal
ling in love (al); do. vr. 14.00.
19.00, 21.30. Kramer versus Kra
mer (al); za.' 14.00. 19.00, 21.30.
zo. 13.15, 15.45. 19.00, 21.30. Sop
hie's choice (16); ma. di. wo.
13.45, 20.00. CINEAC 1 (Buiten
hof 20. tel. 630637): Psycho III (16);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2:
Legal eagles (al); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45,
21.30. CINEAC 3. Down and out
in Beverly Hills (al); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45,
21.30. EUROCINEMA (Leyweg
910, tel. 667066): Aliens (12); za.
wo. 20.15. zo. 16.00, 20.15. overige
dagen 14.00, 20.15. METROPO-
LE 1 (Carnegielaan, tel. 456756):
The mission (12); 14.00, 18.45,
21.30. ZO. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. METROPOLE 2: About
last night (12); 14.00, 18.45, 21.30.
zo. 13.15. 16.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 3: Hannah and her
sisters (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ME
TROPOLE 4: Walt Disney's Fanta
sia (al); 14.00, 18.45. zo. 13.15.
16.00, 18.45. Abel (al); 21.30.
METROPOLE 5: Diavolo in cor-
po (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
13.15. 16.00, 18.45. 21.30. ODE-
ON 1 (Herengracht 13. tel. 462400):
Youngblood (al); 13.45, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45.
21.30. ODEON 2: Band of the
hand (16); 13.45. 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODE
ON 3: Running scared (12); 13.45.
18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45. 21.30. ODEON 4: Camor-
ra (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 18.45. 21.30. LE PARIS 1
(Kettingstraat 12b, tel. 656402): De
peep-show (18); v.a. 12.15. zo. v.a.
13.45. LE PARIS 3: Dixie ray
(18); v.a. 12.30. zo. v.a. 14.00.
HAAGS FILMHUIS (Denneweg
56. tel. 459900): Zaal 1: Death ol a
salesman; do. vr. 19.30, 22.00.
Zaal 2: Liebeskonzil; do. 19.30.
21.45. Cfia cuervos; vr. 19.30,
21.45. Zaal 3: V.a. za. 22 nov. t/m
za. 29 nov. Image and Sound *86;
In 3 zalen dagelijks v.a. 12.00.
NACHTVOORSTELLINGEN:
CINEAC 1: Psycho III (16Y, za.
00.15. CINEAC II: Legal eagles.
(16); za. 00.15. CINEAC III: Down
and out in Beverly Hills (16); za.
00.15. EUROCINEMA: De lusten
van Anna (18); za. 24.02.
KINDERVOORSTELLINGEN:
Odeon 4: Assepoester; za. wo.
13.45. zo. 13.15, 16.00. EURO
CINEMA: Tarsn en de toverketel;
za. zo. wo. 14.00.
HILVERSUM Het beeld
van Europa TV gaat direct op
zwart als minister Brinkman
niet met meer geld voor dit
Europese satellietstation op ta
fel komt. Dat is het dreige
ment dat het Facilitair Bedrijf
van de NOS heeft geuit. Daar
mee is het voortbestaan aan
een zijden draadje komen te
hangen. Europa TV staat na
melijk voor 23 miljoen gulden
(ADVERTENTIE)
DE NIEUWE VARAGIDS LIGT ER WEER
KOOP M DIE
NIEUWE VARAGIDS.
IN DEZE GIDS OA
KARIN BLOEMEN.
Interview met deze jonge
artistieke duizendpoot.
Zij presenteert VARA's nieuwste
TV-kwis 'Zeg 't maar'.
VARA's 7V-NACHTSHOW.
Naast de nachtfilms nu ook
pittige nachtshows in het
weekend.
Verder: Popinfo, Brieven,
Puzzel, Radiotips en uitgebreid
programma-nieuws.
BEL VOOREEN
ABONNEMENT
035-711911
Aanbieding: de eerste
30 weken voor maar f 20,-.
ALS JE T ECHT BETER WILT.
in het krijt bij het Facilitair
Bedrijf, terwijl de totale schuld
zo'n 40 miljoen gulden be
draagt. De reclame-inkomsten
zijn niet toereikend genoeg om
dat gat te dichten.
De mededeling komt op een
moment dat de deelnemende
partners in Europa TV moeten
beslissen over het voortbe
staan. Dat gebeurt morgen.
Volgens ingewijden zouden de
meeste deelnemende landen
niet langer willen doorgaan op
de wankelende financiële ba
sis. Ook minister Brinkman
van WVC heeft laten weten
dat hij zich bij het besluit van
de deelnemende landen zal
neerleggen.
Wordt er negatief geadviseerd
dan hoeft dat nog niet het ein
de van Europa TV te beteke
nen. De TROS en de AVRO
hebben beiden interesse in het
uitzenden van een commer
cieel Europees programma via
het tv-kanaal. De TROS wil
daarvoor zelfs uit het omroep
bestel stappen. Ook de Itali
aanse tv-magnaat Berlusconi is
geïnteresseerd.
„Spook van de opera'"
beste musical in Engeland
LONDEN De nieuwe musical
van Andrew Lloyd Webber,
„The Phantom of the Opera", is
in Londen tot beste musical van
het jaar uitgeroepen. Op de jaar
lijkse uitreiking van de „London
Standard Awards" werd de 50-
jarige acteur Albert Finney on
derscheiden als „toneelspeler
van het iaar", voor zijn rol in
'Orphans van Lyle Kessler.
Concert door blazers van het Resi
dentie Orkest, het tweede concert in
de serie kamermuziek. Herhaling op
26 november. Diligentia, Den Haag.
Geen streek kwam er aan te
pas gisteravond in Diligentia.
Er gingen twaalf blazers in
een dozijn, leden van het Resi
dentie Orkest die het tweede
abonnementsconcert in de se
rie kamermuziek verzorgden.
Met dat concert werd een
tweeledig doel gediend: de toe
hoorders kregen een afwisse
lend en uitstekend samenge
steld programma voorgescho-
nu eens anders dan binnen het
kader van het orkest. Het ziin
juist deze aspecten die de Dili-
gentia-uitstapjes zo boeiend
maken en waarvoor al jaren
veel belangstelling bestaat.
Met uitzondering van Haydn
bevatte het programma vrij
wel onbekende namen, ook
van de in 1914 geboren Luctor
Ponse, voor de oudere concert
bezoeker nog bekend als pia-
vpor 11 instrumentalisten de
Euterpe Suite, een voortreffe
lijk werk in opbouw en in har
monie, gisteravond bovendien
uitstekend uitgevoerd. Trie-
bensse liet zich inspireren door
Haydns Andante uit de Sym
fonie in Es, maar in het Diver
timento in F liet de grote
meester horen dat hij het vak
beter en overtuigender be
heerste. Niettemin, voor de
blazers de gelegenheid bij uit-
liteiten te bewijzen.
De basklarinet is bepaald niet
hét instrument dat Tom Sieu-
werts gisteravond optimaal liet
klinken in Konzertstticke van
de Tsjech Karei Reiner. Een
componist die gelukkig Da
chau overleefde en tot aan zijn
dood in 1979 vurig propagan
dist was voor de muziek van
zijn vaderland. Met pianiste
Margaret Krill kwamen beide
werken fascinerend tot klin-
Ter afsluiting de Petite Suite
Gauloise, geen sponsoring,
want de componist Gouvy
leefde van 1819-1898. In zijn
geboorteland Frankrijk heet
hij Louis, in ziin tweede va
derland Duitsland Ludwig
waar hij zich o.a. als compo
nist van de opera Le Cid
liet inspireren door Mendels
sohn. Het publiek kon gister
avond kennismaken met Ab
Weegenaar die zijn fagot in
ruilde voor de dirigeerstok.
Die tok gebruikte nij met
overtuiging.