De „nieuwe kerk" komt er!" Invloed Amerikaanse katholieken neemt toe aan tafel CotdócSouimit NNi kerk wereld ZUSTER FRANCESCO VERRAST DOOR PRIJS VAN „OPZIJ' beroepingen Botha leest r.k. bisschoppen de les CeidóeSotwcMi® Omstreden rechtsgevoel Statiegeld; te simpel weer ACHTERGROND DINSDAG 18 NOVEMBER 1986 PAGINA Paus gaat opnieuw in Polen op bezoek De bijzondere zaakgelastigde van de H. Stoel voor Oost-Eu ropa. de Italiaanse aartsbisschop Francesco Colasuonno, is gisteren in de Poolse hoofdstad aangekomen voor een be zoek van veertien dagen. Met vertegenwoordigers van Staat en Kerk zal hij overleg plegen over het derde pausbezoek aan Polen, dat is voorzien voor juni 1987. Tot dusver bestond over dat bezoek nog geen officieel con tact tussen het Vaticaan en de Poolse autoriteiten. Niet alle Baptisten zijn gelijk Een beweging binnen de Baptistengemeenschap van Groot- Brittannië met tal van huisgemeenten naar het voorbeeld van de eerste christengemeenten uit de Handelingen der Apostelen, is geschrapt als lid van de Unie van Baptistengemeenten van Groot-Brittannië en Ierland, nadat de beweging naam begon te maken. Alle volgelingen werden verplicht hun aardse bezittin gen in te brengen en een leven te leiden van „alles gemeen schappelijk". De beweging begon ook aanhang te werven on der andere Baptistengemeenschappen en met succes er zijn thans 800 volwassen leden, verdeeld over 41 huisgemeenten. De druppel die de emmer voor de officiële Baptisten deed overlopen was dat de Baptisten die toetraden opnieuw gedoopt moesten worden. Zij die de mens minachten wanen zich grote geesten. „Helemaal verrast was ik. Ik heb geen speciale bin ding met het blad „Op zij". Maar ik ben er na tuurlijk wel blij mee dat ik de prijs heb gekregen. Ik zie er een aanwijzing in dat de mensen van „Opzij" levensbeschouwe lijke inbreng ik ben tenslotte religieuze in het feministisch denken van belang vinden". Antoinette van Pinxteren, zuster Francesco voor de or- dezusters van de Dochters van Maria en Joseph, zegt dat ze eerst nog geprobeerd heeft van de prijs, de Harriet Free- zerring, „af te komen". „Ik zag er tegenop al die belang stelling, interviews en zo. Maar ik heb hem toch geac cepteerd. En ben daar nu best blij mee". Het feministisch maandblad „Opzij" kent jaarlijks de priis toe; zuster Francesco krijgt de onderscheiding wegens haar „onvermoeibare streven de positie van de vrouw in de Rooms-Katholieke Kerk te verbeteren". De blijken daarvan zijn tal loos. De eerste aanwijzingen van wat nu feministisch den ken heet, waren er al toen Antoinette van Pinxteren te gen de twintig was. Ze kon toen al moeilijk accepterén dat mannen wel priester kun nen worden en vrouwen niet. En dat is nog zo. „Niet dat ik bij wijze van spreken morgen hier in de St. Jan zou willen staan. De mensen zouden dat ook niet accepteren. Ik denk dat het bij veel vrouwen niet zo zeer gaat om het per se priester willen worden. Waar het wel om gaat is een herbe zinning op de plaats van het ambt. Er moet een eerlijke heroriëntatie op het ambt plaatshebben vanuit Schrift, theologie en traditie. Bij de kerkleiding en bij de gelovi gen. In die bezinning komt dan vanzelf de plaats van de vrouwen in de kerk aan de orde". Zuster Francesco is in haar kloosterleven altijd nauw ver bonden geweest met velerlei facetten van onze samenle ving. Ze was veertien jaar on derwijzeres op een school voor moeilijk opvoedbare kin deren. daarna lerares aan een kweekschool en ondertussen voortdurend bezig in de sa menleving en in allerlei ker kelijke organisaties. Tot van daag aan toe, ondanks haar leeftijd: zeventig jaar. Ze is lid van de werkgroep Feminisme en Theologie (in 1974 studeer de ze af als theologe), is voor zitter van de in haar bestaan bedreigde sectie Vrouw in Kerk en Samenleving van de Raad van Kerken en ze is, lid van de Mariënburggroep. Zus ter Francesco zorgde in haar leven voor diverse verrassin gen; niet iedereen in haar di recte omgeving begreep haar. Zo was ze in 1967 een van de eerste religieuzen die het ha bijt aflegden. In 1979 betuigde ze haar sympathie voor de be weging „Wij vrouwen eisen". Vrouw bepalend De vrouw heeft in de kerk een heel belangrijke plaats, meent zuster Francesco. „In veel gevallen is het de vrouw Zuster Francesco die bepalend is voor het gees telijk en kerkelijk meeleven in het gezin. Traditioneel ligt dat zo. Denk maar aan al die moeders die vroeger de cate- chismusviagcn bij hun kinde ren overhoorden. Nu gebeurt dat niet meer. maar die ver antwoordelijkheid is geble ven. Ik hoor het zo vaak van vrouwen: „Als ik niet naar de kerk ga, dan gaat niemand". „Vrouw en kerkverlating hebben dus heel veel met el kaar te maken. De kerklei ding zou dat alleen vanwege dit belang moeten inzien en serieus bezig gaan met wat vrouwen over de kerk zeg gen". Afgaande op wat ze daarover van vrouwen hoort, voelen velen zich in de kerk niet thuis vanwege de taal die er gesproken wordt. „De taal in de kerk is vaak onverstaan baar1 voor vrouwen omdat daarin vaak niets doorklinkt van het leven zoals vrouwen dat ervaren. Het gesprokene in de kerk is te vaak pone rend, geen ruimte latend voor vragen. Wat vrouwen missen is het getuigen van mensen van hun geloven met vra gen en twijfels als uitdruk king van hun leven". Kerkverlating door vrouwen is niet een uniek rooms-ka- tholiek verschijnsel, maar het effect is voor katholieke vrouwen ernstiger, meent zuster Francesco. „Mensen uit de reformatorische kerken hebben meestal een persoon lijke binding met de bijbel. Als protestantse vrouwen niet meer in de kerk komen, heb ben ze vaak nog die ver trouwdheid met de bijbel. Die hebben dus nog wat om mee te leven als ze de kerk de rug hebben toegekeerd. Katholie ke vrouwen hebben dan veel minder. Die zijn groot ge bracht in een kerk met het sacrament als middelpunt. Als ze de kerk uit zijn gegaan, staan ze met lege handen op straat". Wie is de kerk? Met graagte herinnert zuster Francesco aan het Tweede Vaticaans Concilie dat nadruk legt op de gezamenlijkheid van priesters en leken in de kerk. ..Irr de groepen waar ik kom merk ik dat het idee van „wij zijn de kerk", groeit. We beseffen dat we niet meer af hankelijk zijn van priester of predikant om de gemeen schappelijkheid in het gelo ven te ervaren, om kerk te zijn. We worden ons meer be wust van de eigen plaats van iedereen in de geloofsgemeen schap. Je ziet dat in de basis beweging, maar ook in meer traditionele groepen". Haar houding jegens de kerk is er een van „kritische trouw", meent zuster Frances co, daarmee Geert Groote ci terend. „De kerkleiding bena dert over het algemeen kri tiek negatief. En dat is jam mer, want mijn kritische hou ding komt voort uit liefde voor de kerk. En we zijn toch sémen de kerk? De kerklei ding en „het volk"? Naar haar overtuiging groeit er in de katholieke kerkpro vincie Nederland iets dat een „nieuwe kerk" gaat vormen. „Overal gebeurt het: vrouwen nemen het initiatief tot nieu we dingen. Vaak nog niet in officiële functies, maar van onderen op. Vrouwen spelen een belangrijke rol in de kerk van de toekomst. Die „nieuwe kerk" komt er. Dat staat voor mij vast. Vrouwen hebben daarin hun plaats, maar ook anderen die nu nog maar een heel klein plaatsje hebben of helemaal niet; een kerk zon der onderscheid, naar sexe, huidskleur of status". In die overtuiging wordt zus ter Francesco vaak gesterkt: „Zoals laatst, op een bijeen komst met jongeren. Ik was opnieuw verrast over de be trokkenheid op wat voor hun de kerk moet worden, hun toewijding en enthousiasme. Maar ook de kennis van za ken. Ze weten waarover ze praten. Zulke ervaringen ge ven mij het zekere gevoel: er is een nieuwe kerk aan het ontstaan". LÜTSEN KOOISTRA Nonnen verbreken zestig jaar stilzwijgen Om het pausbezoek aan de Australische stad Brisbane niet te missen, zal een orde van vrouwelijke religieuzen voor het eerst in zestig jaar in de openbaarheid treden. De 23 religieuzen van een slot klooster in de buitenwijken van Brisbane behoren tot de Carmelietessen-orde van de Gezegende Maagd Maria. De overgang van de sobere le vensstijl van zwijgend wer ken en bidden naar het sa men met 80.000 anderen in een stadion een mis bijwo nen. die wordt opgedragen door de paus, is nogal groot. De religieuzen hebben dan ook speciale plaatsen in het stadion toegewezen gekregen. Paus Johannes Paulus II zal tijdens zijn 32e buitenlandse reis van 18 november tot 2 december zes dagen verblijf houden in Australië. Nederlands Hervormde Kerk: Aangenomen naar Wassenaar J. Visser te 's-Gravenhage-Loosdui- Gereformeerde Kerken: Beroepen te Sleen P.J. Bakker, kandidaat aldaar die dit beroep heelt aangenomen. Aangenomen naar Velsen (hervormd-gerefor meerd) T.S. van Leeuwen te De Lier. Beroepbaarstelling: P.J. Bak ker. De Koepen 1. 7841 BT Sleen. Gereformeerde Kerken Vrijge- Bedankt voor Delft B. van Zuijlekom te Hattem. Bedankt voor Spaken- burg-Z. H.J.J. Feenstra te Berkel en Rodenrijs. Christelijke Gereformeerde Ker ken: Aangenomen naar Putten J.W. van Pelt. kandidaat te Breda, die be dankte voor Haarlem-C. DERTIGERS KEREN TERUG TOT KERK Amerikaanse katholieken be leven thans een zodanige reli gieuze opleving, dat zij de ko mende jaren een ongeëve naarde invloed zullen uitoefe nen op het kerkelijke en openbare leven. Tot deze con clusie komen George Gallup van het gelijknamige bureau voor opinieonderzoek en Jim Castelli, een schrijver over godsdienstige onderwerpen te Washington. De bevindingen zijn gebaseerd op het onder zoekmateriaal dat de afgelo pen twintig jaar beschikbaar is gekomen. De Amerikaanse katholieken worden in hun volgend jaar februari uitkomende boek „Het Amerikaanse katholieke volk" omschreven als men sen, wier ster rijst als gevolg van groeiend aantal, een gro tere welvaart en beter onder wijs, waardoor zij gestaag aan invloed winnen. Als de huidige ontwikkeling onverminderd blijft doorgaan zullen de Amerikaanse katho lieken in het midden van de volgende eeuw de protestan ten naar de kroon steken als de invloedrijkste religieuze stroming van het land. Men sen die zich katholiek noemen maken thans 28 procent uit van de volwassen bevolking. Hoewel toegewijd blijvend aan het geloof worden katho lieken meer en meer onaf hankelijk denkende mensen, meer geneigd de juistheid van de overheidspolitiek in twijfel te trekken en van de officiële kerkleer af te wijken waar het gaat om geboortebeper king en voorechtelijk ge slachtsverkeer, aldus de on derzoekers. In het 200 bladzijden tellende boek wordt twijfel uitgespro ken over het welslagen van de pogingen, die het Vaticaan aanwendt de Amerikaanse katholieken weer in het ver trouwde gareel te krijgen. Het Vaticaanse streven uniformi teit van geloofsleer op te'leg gen zal op steeds groter weer stand stuiten, aldus de au teurs. „Door Amerikaan te zijn hebben de gelovigen eeTi eigen vorm gegeven aan de lokale Kerk, door katholiek te zijn hebben zij een nieuwe wending gegeven aan de Amerikaanse samenleving", verklaren de schrijvers. Zij hebben over het hele land een hernieuwde belangstel ling geconstateerd voor le vens- en geloofsvragen, voor al in het Midden-Westen, vanouds een broedplaats van vooruitstrevend katholicisme, waar de bisschoppen meer ge neigd zijn vernieuwingen toe te staan dan elders het geval is. Hoewel overal het misbe zoek de afgelopen twintig jaar aanzienlijk is gedaald, is er een sterke opleving te consta teren wat betreft de deelne ming aan allerhande kerkelij ke activiteiten, van bijbelstu dieclubs tot parochiebijeen komsten. Jonge katholieken worden in de regel pijnlijk gemist in de Kerk, maar het materiaal toont aan dat zij daarin ge woonlijk terugkeren op een leeftijd rond de dertig jaar. Hoe hoger de scholing, hoe meer gelovigen verklaren voldoening te putten uit hun betrokkenheid bij het kerke lijk leven. Naar de auteurs hebben vast gesteld verwachten vrouwen heel wat meer van de Kerk dan ze thans wil geven, maar is de RK Kerk nog altijd „hun Kerk" gebleven. Slechts 7 procent verklaart dat wat de Kerk hun biedt zo ongeveer alles te wensen overlaat. Wat bijzonder opvalt in het materiaal is dat katholieken sinds de zestiger jaren een aanzienlijke ommezwaai in hun politieke denken hebben doorgemaakt. Waren zij vroe ger conservatiever dan de ge middelde burger, nu zijn zij duidelijk vooruitstrevender, vooral op het gebied van ont wapening en wapenbeheer sing in het algemeen. Naar de auteurs menen heeft de pasto rale brief van 1983 over oor log en vrede zijn uitwerking niet gemist. Uit de sterk uiteenlopende kerkelijke betrokkenheid in de landsdelen leiden de au teurs af, dat die daalt bij het conservatiever zijn van de kerkelijke leiding en juist stijgt, waar bisschoppen zich toleranter tonen. Daarom wordt het dieptepunt van ka tholiek kerkelijk leven aan de oostkust gevonden, aldus de auteurs, waar conservatieve aartsbisschoppen het voor het zeeeen hebben. Jeugdjaren van Moeder Teresa De meeste publicaties over moeder Teresa gaan over haar huidige leven: de stich ter van de orde die zich be last met de zorg voor armen. Veel minder bekend is er over de jeugd van deze bij zondere vrouw. De journalist David Porter verzamelde materiaal over haar kinderja ren en maakte daar een boekje van: „Moeder Teresa, haar vroege jaren" Uitgave Gottmer, prijs 19,50. Van de IKON-radio serie over kerk en secularisatie verscheen de tekst in druk. Het boekje „Voorbij de van zelfsprekendheid" bevat ge sprekken die Trudi Klein voerde met zes theologen. Uitgave Kok Kampen, prijs f 17,50. Smangaliso Mkhatshwa Invrijheidstelling Mkhatshwa afgewezen Een lid van het Zuidafri- kaanse opperste gerechtshof heeft een verzoek om invrij heidstelling van de zwarte priester Smangaliso Mkhats hwa afgewezen. Mkhatshwa is de algemeen-secretaris van de Zuidafrikaanse rooms-ka- tholieke bisschoppenconfe rentie. Hij zit al vijf maanden zonder formele aanklacht vast. Hij heeft bij voorgaande voorgeleidingen geklaagd dat hij zich voor verhoor door de politie moest uitkleden en werd gefolterd. Leiders van de rooms-katholieke kerk in Zuid-Afrika heb ben gisteren verklaard dat hun smeekbeden aan het adres van president Pieter Botha om een einde te maken aan de apartheid tegen dovemansoren zijn gezegd. Aartsbisschop van Durban, Denis Hurley, leider van de Zuidafrikaanse r.k bisschoppenconferentie, zei na een ander half uur durende ontmoeting met Botha dat een gesprek als dit het ons heel moeilijk maakt hoop te koesteren. Botha, die om het gesprek had gevraagd, verklaarde na afloop dat hij de bisschoppen duidelijk heeft gemaakt dat zij zich in het be lang van de kerk bij hun leest moeten houden. Hij haalde daarbij een toespraak van paus Johannes Paulus II uit 1981 in Guadeloupe aan. waarin deze had gezegd: Jullie zijn pries ters, en religieus, jullie zijn geen sociale of politieke leiders. De delegatie van vier aartsbisschoppen en twee bisschoppen waren het wel met Botha en vier kabinetsleden eens dat de regering een aantal elementen van rassendiscriminatie heeft willen verzachten, maar het centrale fort van de apartheid staat nog recht overeind, aldus Hurley, doelend op de Group Areas Act (volgens welke woonwijken naar ras worden inge deeld) en de Population Registration Act (die mensen bij hun geboorte een bepaald ras toekent). Wij hebben gezegd dat wanneer die niet belangrijk worden gewijzigd, vrede in Zuid-Afrika onmogelijk is, aldus Hurley. Botha kritiseerde voorts het katholieke tijdschrift New Na tion als een voorvechter van het communisme, de mensen rechten, bevrijdingstheologie en economische druk tegen Zuid-Afrika. Hij noemde het blad in zijn verklaring gevaar lijk, en de rooms-katholieke kerk onwaardig. Het blad staat onder redactie van Zwelakhe Sisulu, zoon van de gevangen ANC-leider Walter Sisulu. Pittige gehaktbal met gesmoorde koolraap en aardappelen - flensjes met appelmoes Voor twee personen hebt u nodig: 1 sneetje brood, ui, 5 g margarine, sambal, 200 g gehakt, zout, aroma, ketjap, boemboe saté, 20 g margarine, mespunt bloem; 500 g koolraap, 10 g margarine, 0,5 dl water, zout, papri kapoeder; 0,5 tot 1 kg aardappelen; 50 g bloem, iets zout, 1 ei, 2 dl melk, margarine, potje appelmoes, poedersuiker Zet het brood te weken in water. Fruit de kleingesneden ui met weinig sambal lichtbruin in de eerste portie margarine. Zet de pan af en voeg gehakt, weinig zout, aroma, ketjap, boemboe saté en bet drooggedrukte en fijngemaakte brood. Kneed de massa tot alles goed gemengd is. Voeg paneermeel toe als het gehakt te slap is of water als het te droog is. Vorm er per persoon met vochtig gemaakte handen een gladde bal van en leg die ten minste een uur koel weg. Bak de gehakt ballen in de laatste portie margarine in twintig minuten bruin en gaarMaak de jus af met even gebakken bloem, weinig water, aroma, ketjap en boemboe saté. Snijd de koolraap in plakken, schil en was die. Verdeel de plakken in blokjes of reepjes. Zet de groente op met margari ne, water en zout en laa^haar onder af en toe omscheppen gaar worden in vijfentwintig minuten. Bestrooi de koolraap in de schaal met paprikapoeder. Bak de flensjes wat eerder op de dag, ze moeten kunnen af koelen. Maak voor de flensjes een mengsel van bloem, zout, ei en melk en schep hiervan steeds een juslepel in een niet te grote koekepan met gesmolten margarine (neem steeds een klein stukje). Bak zo'n flensje lichtbruin en keer het met behulp van een pannekoekmes of deksel. Bestrijk elk flensje met een lepel appelmoes en rol het op Strooi er voor het opdienen poeder suiker over. JEANNE (KN rolstoi •s aai HeT standpunt van de kamermeerderheid en het bi van de regering het staatspensioen voor de weduwe Rosl tf Tonningen in stand te houden, heeft tot een felle reacti tt leid uit de kringen van het voormalig verzet. De toestan nu is ontstaan is al vergeleken met de discussie over de lating van de Drie van Breda, in 1972. Toen dwong de|£ mer minister Van Agt terug te komen op zijn beslissii drie oorlogsmisdadigers op humanitaire gronden vrij te Nu ligt de zaak nog ingewikkelder. VORIGE week schreven we in deze kolom dat we er aan ontkomen ons node neer te leggen bij het han ven van de regeling. Verandering daarin aan te bre vergt een afzonderlijke wet die vermoedelijk tot in ho Europese instantie zal worden aangevochten. MINISTER Van Dijk die de kwestie behandelt, heeft het argument aangevoerd van de rechtszekerheid die v ren dreigt te gaan, als men terugkomt op een eenmaal verwogen genomen besluit. Het voormalig verzet stelt tegenover dat het besluit wel regelmatig maar niet ree! tig is genomen: iemand die door zijn dienst bij de Waff< zijn Nederlanderschap verliest had niet in aanmerking gen komen voor een staatspensioen en zeker niet voor d< breiding die er later aan gegeven is. Het ene rechtsge komt met het andere in conflict. ;te va Vierc in ee Li! Jerlar emen jens :f van van g ■daag: >n me PC( 'S Het argument van de rechtszekerheid vraagt nog om el-, le kanttekeningen. Het wordt niet in strijd met de redhr kerheid geacht als een bestaande regeling wordt gecorrigt ten gunste van iemand die door die regeling te kort vtLPE gedaan. In de onderhavige, tegenovergestelde zaak zo\h „V wel het geval zijn. Nu de overtuiging leeft dat ten minstejeschi deel van het pensioen van de „zwarte weduwe" op betjat ei bare gronden is toegekend, vraagt het rechtsgevoel ornfas, I nieuwe beslissing. Er is slechts een kleine kans dat de h)U zi zitting in de Kamer daartoe zal leiden en vervolgens totje ni lange nasleep in rechtszalen. De bevrediging van het relaan gevoel zal dan een jarenlange kwelling blijken voor deg&arli die de bestaande toestand niet kunnen accepteren. echn erare teroe lts) fen 1 iiatie iftet j Het voorstel van het socialistische kamerlid Velthoen het heffen van statiegeld op auto's verdient geen steui het debat over de begroting van milieubeheer, dat morgelP^1 overmorgen wordt gehouden. De simpelheid van het fchni staat haaks op de uitvoerbaarheid ervan. Invoering vanjj-asti< statiegeld-idee betekept immers, dat er een organisatie oph ve ten moet worden gezet die de uitgebreide administratiausie omheen begeleidt. !hr.ist pnisa HeT statiegeld moet worden geïnd, er moet worden ge{weet troleerd of er geen auto's rondrijden waarvoor niets isNn- taald en tenslotte moet het statiegeld worden terugbet^n^ aan degene die z'n „ouwetje" op de legale schroothoop dCnsd neert en dat is bijna iedereen. En tijdens dat hele cirfcur dat voor een beetje auto toch al gauw zo'n zes tot acht jaajngei beslag zal nemen, moet voortdurend worden opgelet datkn i recht op het statiegeld op de juiste wijze aan de wisseler*"^ eigenaren wordt overgedragen. OMDAT vrijwel alle auto's toch al op de schroothoop! recht komen, is van het voorstel nauwelijks een gunstia fect voor het milieu te verwachten. En wat na al de rcf slomp van de rente op het statiegeld van 250 tot 500 gul*e'n* per auto zal overblijven voor het „goede doel", laat zich g gemakkelijk becijferen. Zelfs als het voor de uitgebreide! ministratie benodigde papier zorgvuldig wordt „gerecycli zal dat niet veel kunnen zijn. Het gevaar bestaat zelfs dar^ overheid er geld bij inschiet. Het kamerlid Velthoen nc. voortaan zijn zakrekenmachientje eerst maar eens raadfo gen voordat hij weer met een briljante gedachte in de puj citeit tracht te komen. fen li Storm DE BILT (KNMI) Een ak- tieve oceaandepressie trekt vannacht van west-Engeland naar de zuidelijke Noordzee en vervolgt morgen zijn weg naar zuid-Zweden. Het aktiefste deel van het bijbehorende windveld passeert vanavond en vannacht. De zuidwester wakkert dan aan zee en op het IJsselmeer tot stormachtig of storm aan. In het binnenland wordt de wind hard-overeen- komend met een gemiddelde windkracht 7. Ook da'ar kun nen flinke uitschieters voorko men. Vannacht en morgenochtend wordt vanuit het zuidwesten zachte lucht aangevoerd, waarin de temperatuur tot 10 11 graden kan oplopen. Mor gen bereikt in de loop van de dag het koufront van de de pressie ons land. De wind draait dan naar west en neemt af. Vanuit het westen klaart het dan op en de temperatuur gaat iets omlaag. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, mede gedeeld door het KNMI, geldig voor woensdag en donderdag: Zuid-Scandinavie. Af en toe zon en vooral in de kuststre ken enkele buien. Middagtem- peratuur van 6 graden aan de kust tot 2 in het binnenland. In de nacht en ochtend lichte vorst. Denemarken: Veranderlijke bewolking en af en toe regen. Middagtemperatuur circa 7 graden. Britse eilanden en Ierland: Half tot zwaar bewolkt en dinsdag af en toe buien. Woensdag van het westen uit regen. Middagtemperatuur van 7 graden in het noorden tot 12 in het zuiden. Noord-, midden-Duitsland en Benelux". Veel bewolking en af en toe regen. Middagtempera tuur 8 tot 10 graden. Zuid-Duitsland: Half tot zwaar bewolkt en bijna overal droog. Middagtemperatuur rond1 graden. en toe regen. Middagtemp^ tuur 10 tot 15 graden. Zuid-Frankrijk: WolkenL—- den, maar geen regen vanpD tekenis. MiddagtemperattX. 14 tot 17 graden. Alpengebied: Zonnige p< den en grotendeels di Middagtemperatuur in de len rond 10 graden. Nul dengrens ongeveer 2200 mi Spanje en Portugal: Vrij nig en droog. Middagtemp tuur 15 tot 19 graden. Italië en Joegoslavische Perioden met zon en dr Middagtemperatuuur 16 to graden maar in noord-Itali noord-Joegoslavie 9 tot 15 den. Malta Moskou MUnchen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 2