Ruzie in Muziektheater Amsterdam over beheer Bezetting gaat door Messiaen-project begint zonder Olivier Messiaen Toneelgroep De Appel boos op theatercritici Prix Goncourt voor Michel Host BZN vereeuwigd op gouden munt •KUNST CeidaeSotwont DINSDAG 18 NOVEMBER 1986 PAGl Miljoenen voor tekening van Leonardo da Vinei NEW YORK In New York is gisteren een dub belzijdige pentekening van Leonardo da Vinei openbaar verkocht voor ongeveer 8 miljoen gul den. De nieuwe eigenaar is een onbekende Ameri kaanse verzamelaar, voor wie de Londense dealer Adrian Ward Jackson bood. Op de tekening staan een kind met lam aan de ene en machinerie met enkele zinnen in spiegelschrift aan de andere kant. Nooit eerder is voor een tekening van da Vinei zo'n hoog bedrag betaald. Het werk was één van 46 door Sotheby's te koop aangeboden tekeningen uit de verzameling van de paardenfokker John Gai nes in Kentucky, erfgenaam van een hondenvoer- vermogen. Er werd in totaal plusminus 50 miljoen gulden voor betaald. Voor een tekening van Rem brandt, „Gezicht op Houtewaal", betaalde de New Yorkse bouwmiljonair Ian Woodner 2 miljoen gul den. Nogmaals Breton met „Vroeger" DEN HAAG Nadat eerder dit seizoen zowel de Haagse Comedie als de Amsterdamse theatergroep Breton met de voorstelling „Vroeger" van Pinter kwamen, staat vanavond in Diligentia op uitnodi ging van de Vrienden van de Haagse Comedie en de ziekenomroep Phoenix Breton opnieuw op de planken met dit stuk van Pinter. Na afloop is er een nabespreking over de verschillende interpreta ties van het stuk, waaraan wordt deelgenomen door Aike Dirkzwager, regisseur van de Breton- voorstelling, Claudia de Weerd, dramaturge van de voorstelling van de Haagse Comedie en mevrouw E. Bordewijk, wetenschappelijk medewerkster van de vakgroep Theaterwetenschap aan de Universi teit in Leiden. Gespreksleiders zijn Eddy Habbe- ma, artistiek leider van de Haagse Comedie, en Louis Hueber, programmaleider bij ziekenomroep Phoenix, die het gesprek zondag zal uitzenden. Auteursrechtprijs voor Paul Nijhoff Asser DEN HAAG Minister Korthals Altes van justitie reikt 20 november in Den Haag de eerste Auteursrechtprijs uit aan Paul Nijhoff Asser. De prijs is voor een artikel of programma dat bijdraagt tot grotere kennis van of beter begrip voor het auteursrecht. Nijhoff Asser is een niet-jurist die een rubriek verzorgt in het tijdschrift Auteursrecht, waaruit zijn liefde blijkt voor het auteursrecht als ju ridisch instrument om intellectuele scheppingsdrang te belonen en te stimu leren, aldus de jury. De prijs is ingesteld door de Vereniging voor Auteursrecht en wordt jaarlijks uitgeloofd. Hij bestaat uit een kunstwerk, dat de student Jo- chem Möller van de Rietveldacademie in Amsterdam heeft gemaakt. Opera in Covent Garden „boventiteld" LONDEN Voor het eerst is in Covent Garden gisteravond een opera „boventi teld", met een scherm dat boven het po dium was aangebracht. Deze service tij dens de opvoering van de opera Jenufa van Janacek, onder muzikale leiding van Bernard Haitink, werd door het pu bliek luidkeels toegejuicht. Assistent-re gisseur Paul Findlay vertelde dat de bo- ventiteling van de Tsjechische tekst geen eenvoudige klus was. Op het 3 me ter brede en 1 meter hoge, zwarte scherm boven het podium verschenen steeds twee regels tekst in 30 centimeter hoge letters. Uit een steekproef onder de operabezoekers bleek dat slechts 10 procent moeite had met de vernieu wing. De proef wordt voortgezet. Bette Midler heeft dochter LOS ANGELES De Amerikaanse zangeres en actrice Bette Midler heeft het leven geschonken aan een dochter van bijna acht pond. zo maakte zij gis teren bekend. De 40-jarige Midler en haar man, de makelaar Martin von Haselberg. hadden de baby al op 27 oktober verwacht. „Maar het gaat moeder en kind zeer goed", aldus de impresario, Mark Stern. Het meisje moet nog een naam krijgen. Bette Midler, die speelt in de recente film „Down and Out in Beverly Hills", maar die bekender is door haar shows in het theater, kreeg het kind afgelo pen vrijdag. Zij is in december 1984 met von Haselberg getrouwd en wordt op 1 december aanstaande 41 jaar. NEDERLANDSE OPERA VINDT HUIDIGE SITUATIE ONWERKBAAR AMSTERDAM In het Muziektheater Amster dam is tussen de drie be heerders een conflict ont staan. De Nederlandse Opera kan zich twee maanden na de opening niet meer vinden in de bestaande opzet, waarbij de twee hoofdbespelers, de Nederlandse Opera en het Nationale Ballet en de directie van het Mu ziektheater zelf gelijk waardige partners zijn bij de totale programmering. Intendant Jan van Vlijmen van de Nederlandse Opera heeft dit weekeinde in een te legram aan het ministerie van WVC en het college van B en W van Amsterdam geëist dat beide instanties voor 1 decem ber van dit jaar „een duidelij ke en niet mis te verstane uit spraak" doen over de manier waarop het maken van plan nen in het Muziektheater dient te geschieden. Als dat niet gebeurt stopt de Neder landse Opera alle verdere voorbereidingen voor het ko mende seizoen, aldus Van Vlijmen. De drie partijen zijn in de programmering van het thea ter gelijkwaardig. De Neder landse Opera vindt deze situa tie onwerkbaar en meent dat er daardoor grote problemen ontstaan in de voorbereidin gen en programmering van het theater. Volgens de Opera kan de programmering van de directie van het Muziek theater zelf pas aan de orde komen als de twee hoofdbe spelers naar genoegen hun ei gen programma hebben kun nen uitvoeren. De drie partijen hebben in dertijd met elkaar afsproken dat de beheersstructuur, waarbij alle drie gelijkwaar dig zijn, tot 1 september 1988 zal blijven bestaan. Voor die tijd zal er een soort evaluatie zijn, waarbij bekeken wordt of er na genoemde datum niet beter een andere vorm voor beheer en programmering kan worden ingevoerd. „Het Nationale Ballet en de directie van het Muziekthea ter staan op het standpunt dat het Muziektheater als derde gelijkwaardige partner dient te worden beschouwd. De Ne derlandse Opera bestrijdt deze opvatting aangezien deze zeer nadelig is voor de produktie van de Nederlandse Opera", aldus Van Vlijmen in zijn te lex aan WVC en B en W van Amsterdam. Directeur W. Sinnige van het Muziektheater zegt met ver bazing kennis te hebben geno men van de telex van Van Vlijmen en noemt de inhoud zelfs „humoresk". „Donder dag hebben we gedrieën nog overleg over de programme ring gehad en wij zijn tot dus ver nog altijd uit de proble men gekomen. Van de kant van de Nederlandse Opera is geen woord gesproken over het plan te klagen bij WVC en de gemeente". Sinnige keurt het af dat de Neder landse Opera dan in het weekeinde plotseling met een ultimatum komt. „Van Vlij men wist waar hij aan begon. Voordat hij intendant van de opera werd was hij al tien jaar lid van het bestuur van dit gezelschap. Hij is er dus niet ingestonken maar met open ogen ingestapt", aldus Sinni ge Boos Woordvoerder D. Hendriks van het Nationale Ballet toon de zich gisteren nogal boos over de eenzijdige actie van Van Vlijmen. „Het gaat niet aan dat Van Vlijmen de af spraken over de beheersstruc tuur die indertijd tussen bal let, opera en Muziektheater zijn gemaakt, eenzijdig op zegt", aldus Hendriks. „Wij vinden het onfatsoenlijk dat op het moment dat de drie partijen met elkaar overleg voeren over de plannen voor de toekomst Jan van Vlijmen zonder daar een woord tegen de anderen over te zeggen een telex uitzendt". Volgens Hendriks is de telex van Van Vlijmen bovendien insinue rend en niet in overeenstem ming met de werkelijkheid. „Van Vlijmen doet het voor komen alsof alleen de Neder landse Opera problemen heeft met de programmering. Dat is niet zo, daar heeft het Natio nale Ballet ook zijn deel van, alleen zeuren wij er niet over omdat die problemen inher ent zijn aan de situatie dat er drie partijen zijn. Als je dat vervelend vindt moet je in je eentje in het theater gaan zit ten", aldus Hendriks. De kunstenaars die het Johan de Witt-huis hebben bezet gooiden gisteren hun laatste stuivers en dubbeltjes in het daar staande eeuwenoude kistje, dat dient „ter behoud en vermeerdering van kunstschatten in Nederland". DEN HAAG De bezetting van het Johan de Witthuis aan de Kneuterdijk gaat nog even door. En het ziet er naar uit dat ook deze bezettingsactie door protesterende kunste naars niet de laatste zal zijn. Het gesprek dat inmiddels heeft plaats gevonden met het ministerie van Financiën heeft namelijk ook geen soelaas ge boden voor de afschaffing van de BKR. In eerdere gesprek ken van de kunstenaars met de ministeries van WVC en Sociale Zaken werd verwezen naar het ministerie van Finan ciën, die volgens de beide an dere ministeries slechts toe stemming zou geven voor een vangnetconstructie voor 300 kunstenaars, die uit de duizen den kunstenaars tellende BKR zouden vallen. Het ministerie van financiën liet de kunste naars echter weten dat beide ministeries volstrekt autonoom zijn in het opstellen van hun begroting. De kunstenaar voe len zich nu „bedot", en gaan verder met hun acties, om een gesprek af te dwingen met alle drie ministeries tesamen. In de tussentijd wordt in het Johan de Witthuis tussen de Rem- brandts verder gebivakkeerd. Adèle Bloemendaal treedt niet op bij uitreiking Cabaretprijs SCHEVENINGEN Als komende zondag mr. S. Patijn, commissaris van de koningin in Zuid-Holland, in het Scheveningse Cir custheater aan Adèle Bloemendaal de jaarlijkse Scheveningse cabaretprijs zal uitreiken, zal Adèle niet zelf optreden. Zij tobt met een stemprobleem en heeft daarvoor gedurende enige tijd haar zaalwerk neergelegd. Volgens haar wens zal een ander pro gramma worden verzorgd, met veel jong talent. De stemproblemen van Adèle zijn direct veroorzaakt door haar werk voor de tv. Voor AVRO-tv staat zij in de serie „De Brekers", waarvoor mo menteel nieuwe opnamen worden gemaakt. Die heeft zij niet willen laten stopzetten. In deze komische serie speelt zij een visverkoopster met een hoog stemvolume. Haar huis arts heeft haar geadviseerd niet ook nog eens 's avonds op te treden, wil ze haar stem niet verliezen. Om die reden zal zij zich niet zelf laten ho ren na het uitreiken van de prijs komende zondag. Adèle heeft nu zelf een pro gramma samengesteld. Op haar lijstje staat Conny Stuart met werk uit haar nieuwe re pertoire samen met Louis van Dijk, alsmede de groep „Pur per" met Karin Bloemen en Adelheid Roosen. Ook Her man Finckers komt met num mers uit zijn nieuwe program ma. Frits Lambrechts zingt vier liedjes uit de voorraad van Jules de Corte, en „Frisse Jongens" brengen delen uit hun nieuwe programma „Ons Lowietje heeft een engel ge zien". Adèle haalt tevens vijf „verge ten" pianisten naar voren, de vaste begeleiders van beroem de cabaretiers. Dat zijn Rob Zimmerman, Henk Bokkinga, Dick v.d.Stoep, Ru van Veen en Cor Bakker. Zij zullen sa men en apart spelen. De TROS-radio maakt opnamen, die op zaterdag 27 dec. zullen worden uitgezonden. TON OLIEMULLER DEN HAAG Frans de Ruiter, directeur van het Kon. Conservatorium Frans de Ruiter, opende gisteren het grote Mes siaen-project helaas zon der de aanwezigheid van de Franse componist. Deze zal, vergezeld door zijn vrouw Yvonne Loriod, pas vrijdag aanstaande in het conservatorium arri veren in verband met de presentatie van zijn opera St. Francois D'Assise in Hamburg. Jammer, maar dan zal men zijn befaamde wijze van lesge ven kunnen meemaken. Want van Messiaen, terecht ge noemd als een van de „vaders van onze hedendaagse mu ziek", gaat een ongelooflijke uitstraling uit, die men even eens in zijn muziek ondergaat en die hem heel geliefd heeft gemaakt bij het publiek. Leo Samama kenschetste hem in zijn lezing als een „blijmoe dig middeleeuwer in onze tijd", steeds vervuld van het wonder van het geloof in de Goddelijke Liefde, en dit te rugvindend in de liefde tot de mens, tot de natuur, en in het wonder van het kleurenspec trum in de klank (het ac- coord). Maar Messiaen is als echte middeleeuwer ook door en door handwerksman en de Frans de fluiter opende gisteren het Messiaen-project in het Ko ninklijk Conservatorium. door hem uitgedachte orde ning van het toonmateriaal, waarbij hij als eerste het ritme heeft bevrijd uit de oude star heid, heeft een beslissende wending gegeven aan onze muziek. Een voorproefje hiervan kon den de vele aanwezigen horen in het extatische „O sacrum convivium" voor kamerkoor en in drie delen uit de soms gepassioneerde, soms inge keerde „Vingt regards sur l'enfant Jésus", waarin de jon ge pianist Bert Mooiman, -hoe verdienstelijk ook, uiteraard niet de „virtuosité transcen dente" van Yvonne Loriod kon benaderen. Maar zij zal een cursus hierin geven. NOES KOKEE PARIJS De „Prix Gon court 1986", de meest be geerde letterkundeprijs van Frankrijk, is gisteren toegekend aan Michel Host voor zijn boek „Valet de Nuit". De „Prix Renau- dot 1986" is gegeven aan Christian Giudicelli, voor zijn zevende roman, „Sta tion balnéaire". De 48-jarige Host kreeg de ui terst prestigieuze literaire on derscheiding voor „Valet de Nuit" vanwege de sterke structuur en het rijke gevoels leven, dat uit het boek spreekt. De verteller Philippe Archer, een vroeg-oude man van 40, woont bij zijn moeder in het centrum van Parijs. Hij zegt van een jong meisje te houden, maar kan nimmer echte liefde voor haar opbrengen en is nauwelijks in staat aan het le ven deel te nemen. De vier Michel Host (rechts) en Christian Giudicelli, winnaars van de twee belangrijkte literaire prijzen in Frankrijk. se emigrant van de tweede ge neratie, en Marie, werkzaam als kamermeisje. José prosti tueert zich en droomt van Amerika. Tijdens een verblijf in de Languedoc trachten de twee geliefden hun ellende te ontlopen. Station Balèaire be vat de monologues intérieurs van de protagonisten, die allen op zoek zijn naar een levens doel, en in ieder geval streven naar een beetje geluk. Giudi celli zei met deze roman ge tracht te hebben de geschiede nis van een noodlottige liefde te beschrijven. ken sinds de Tweede Werelc oorlog te hebben stil gestaan, maar hun leve wordt voor een groot deel nog wel bepaald door die periode. Volgens de critici beschrijft Host op pijn lijk juiste wijze de wreedheid en de onverschilligheid van een leven zonder hartstocht. Voorts is Valet de Nuit een eerbetoon aan Parijs en haar Seine. Christian Giudicelli kreeg de Prix Renaudot voor „Station Balnéaire". Daarin gaat het om José le Prolo, een Portuge- GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE BIJ UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS.MUZIEK THEATER, RECREATIE,EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA „FASCISTISCHE TENDENZEN IN KRITIEKEN" DEN HAAG/AMSTERDAM De wijze waarop kritieken op toneel in ons land worden geschreven vertoont fascisti sche tendenzen. Artistiek leider van toneelgroep De Appel Erik Vos verklaarde dit gisteren na de uitreiking van de prijs van de Nederlandse theatercritici aan de groep, voor de voorstelling „Faust", onder regie van Hans Croiset. Hij sig naleerde autoritair oordelen over andersdenkenden, evenals onverdraagzaamheid in de theaterrecensies. Volgens Vos zijn er binnen toneelgroepen De Appel stem men opgegaan om de prijs, die is toegekend door de Kring van Nederlandse Theatercritici (KNT), niet te aanvaarden. Die opvatting huldigde ook regisseur Hans Croiset, verant woordelijk voor deze uitvoering van „Faust" van Goethe. Erik Vos had zich afgevraagd waaraan De Appel de prijs heeft te danken. Hij vond het antwoord onder meer en bo venal in het onderscheidingsvermogen van het publiek als mede in het geloof van het ensemble in eigen kracht en be zetenheid, het geloof dat Pe Appel tot nog tog op veel mo menten deed overleven, dankzij en ondanks de pers, aldus Vos. Vos wees verder op het verheffen van het toneelgebeu- ren in Amsterdam boven dat in Den Haag door de critici. Uit wat over het gezelschap en de bekroonde produktie is geschreven concludeerde Vos dat er sprake is van discrimi natie en van publieksmanipulatie. Croiset stelde nog vast dat de produktie „Faust" de critici van de kranten nauwelijks zinnige opmerkingen heeft ontlokt en dat veel toneelmen sen erdoor gegriefd zijn. EDAM „Jan Tuijp staat er wat ouder op dan hij in wer kelijkheid is, maar voor de rest ben ik heel tevreden", zegt Jan Keizer, de sympathie ke zanger van BZN, over de gouden herinneringsmunt, die ter gelegenheid van het twin tigjarig bestaan door de Ko ninklijke Begeer B.V. in Zoe- termeer werd geslagen. Het zestal kreeg gisteren het artis tieke kleinood uitgereikt door burgemeester W. Westendorp van de gemeente Edam-Volen- dam in de antieke entourage van de historisch, uiterst fraaie raadzaal van het stad huis in Edam. In zijn met veel humor door spekte toespraak prees de uit Friesland afkomstige burger vader de nuchterheid waar mee BZN zijn succes verwerk te en de promotie die het zes tal, misschien ongewild, al vele jaren voor Volendam ver richt. Voor het laatste feit kreeg BZN in 1983 al de ere medaille van Vnlpndam Ho gere onderscheidingen kent de gemeente niet, dus van die zij de kunt u niets meer verwach ten", aldus een glimlachende burgemeester. De uitreiking van de munt, een unieke gebeurtenis in de Nederlandse muziekhistorie, vond plaats onder grote be langstelling van familie en vrienden. Te gast waren onder anderen een gezond ogende Saskia en Serge, een vrolijk kijkende Imca Marina en een altijd wat kromlopende Hen- nie 'Playback' Huisman. Verantwoordelijk voor het ontwerp is de befaamde pen ningkunstenaar Willem Vis, die met behulp van foto's van de groepsleden de beeltenis in relief vervaardigde. Op de achterzijde zijn een aantal ka rakteristieke Volendamse symbolen verwerkt. Zijn artis tieke prestatie werd met veel enthousiasme ontvangen door BZN. Jan Keizer: „We zijn er bij geweest toen het eerste gouden muntip werd geslapen. Ik vond het een vrij emotione le gebeurtenis, maar het resul taat was fantastisch. Ik ben er echt heel trots op". De eerste duizend exemplaren worden genummerd, terwijl bij elke uitgifte een Certificaat van Echtheid wordt geleverd. Behalve de gouden munt kre gen Jan Keizer, Thomas en Cees Tol, Carola Smit, Jack Veerman en Jan Tuijp van burgemeester Westendorp ook een platina-plaat uitgereikt voor de verkoop van 100.000 exemplaren van de laatste el pee „Heartbreaker". Jan Kei zer: „Ik heb nu vijftien gouden en vijftien platina elpees, dus ik heb al een aardige collectie. Je kunt er echter weinig mee aanvangen. Aan de muur han gen is eigenlijk het enige. Jack Veerman heeft eens een gou den plaat op zijn draaitafel ge legd. Op dat moment bleek dat ze er geen BZN-langspeler voor hadden gebruikt, maar een van de Zangeres Zonder Naam". HANS PIFT Voor een uitgebil agenda, ook voor de I mende dagen, raadjflJ men „UIT", de gratig kelijkse bijlage van y krant. L. bioscopen 'CHT Ping v; :n, mi n in straat 6," tel. 0172Ó-20800[ belanj Trouble in Little Chinabetaald 18.30, 21.00. wo. ook f »e do EUROCINEMA II: Topf (al); 18.45. 21.15. wo. ook t EUROCINEMA III: After ferste 1 (12); 18.45, 21.15. wo. ook t is bij I EUROCINEMA IV: The beg te i Purple (al); 20.00. Let ujt KINDERVOORSTELLING» EUROCINEMA IV: Feesli-VOOrZi Revue van Tekenfilm (al); wo. 14.00. LEIDEN LUXOR (Stat! 19. tel. 071-121239); Ri Scared (al); 19.00, 21.1 ook 14.30. LIDO en S' (Steenstraat 39, tel. 12j The Color Purple (al) 20.0D Mission (12), Heartburn (al| Gun (al). Down and out verly Hills (al). 14.30, 21.15. TRIANON (Bree 31. tel. 123875): The C Club fal); ma. di. wo. 19.00. 21.15. REX (Ha! merstraat 52. tel. 071-12! Taboe (16); 14.30, 19.00, 2 KINOËRVOORSTELUNGElj13? LIDO: Sneeuwwitje en de keen dwergen (al); wo. 14.30. iISTE zems ik in i Bra bg v; ilbon i wej jwonr KATWIJK CITY THEAlfeen (Badstraat 30. tel. 0l718-7Areikt Hold Up (al); wo. 14.45, fpln„ 21.15. ma. di. 19.00, #nore CITY THEATER II: Je* the Nile (al); tijden zie CITY THEATER III: Cor do's vallen aan (al) tijdei City I. CITY THEATER Love Inferno (18); Tijden j. behalve wo-middag. E.T. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREEN (tel. 01717-4354): Ginger Fred; ma. t/m wo. 20.15. 0 lins (al); wo. 15.45. FreKl KINDERVOORSTELLING )rdt e Samson and Sally (Ned. g%ang -r° TP- WASSENAAR ASTRA 1 een 01751-13269): Fool for lovent op 20.00. ^derei KINDERVOORSTELLING Pjj* Donald Ducks ver jaarsdagr tijtje; wo. 14.00. Hst ël DEN HAAG. ASTA 1 (Spiiect U tel. 463500): Heartburn dere l 14 00, 19,00, 21.30. AS' p (Spui 27. tel. 463500): "K (12); 14.00, 20.15. ASTTrs ei The man with one red sho<n het ma, (naast Centraal Stationdoeld 471656): The color purplt: 13.45, 20.00. BABYLOPJ, Top gun (al); 14.00, 18.45, 2rdt r BABYLON 3: Ludwig |t ein< 13.45. 20.00. CINEAC 1 hg he tenhof 20, tel. 630637): kzen eagles (al); 14.00. 18.45, V CINEAC 2: Down and oolt Beverly Hills (al); 14.00, 1 v<>Ol 21.30. CINEAC 3: F/X, mjëtsel by illusion (12); 18.45, 2!twoo: ma. di. ook 14.00. EURO(ünoe: MA (Leyweg 910, tel. 667^ - Aliens (12); wo. 20.15. oVldr; dagen 14.00. 20.15. MEI Gd POLE 1 (Carnegielaan, tor 456756): The mission 14.00, 18.45. 21.30. POLE 2: Diavolo in c 14.00. 18.45, 21.30. POLE 3: Hannah and her s (al); 14.00, 18.45, 21.30. TROPOLE 4: Walt Disney'sfcr)*. tasia (al); 14.00, 18.45. Abr*^ 21.30. METROPOLE 5: (al); 14.00, 18.45, 21.30. ON 1 (Herengracht 13, 462400): Youngblood (al); 1 elhn( 18.45, 21.30. ODEON 2:1 F get (16); 13.45, 18.45. uc: rspel ier n< rÓDEON 3: Running' srforg€ 18.45, 21.30. LE PARIS 1 fase et sa tingstraat 12b, tel. 656 Dixie Ray (18); v.a. 12.00. PARIS 2: Dream lover (181. 12.30. LE PARIS 3: Tigrerd 0( (18); v.a. 12.30. HAAGS HUIS (Denneweg 56, 459900): Zaal 1: Death of lesman; 19.30, 22.00. Het fort van Souram; 19.3 lita; 21.30. Zaal 3: wo. 21.45. ma. 19.30, 20.00. 90 Jaar filmgeschie VI. La grande bouffe; r de torchon; di. Les favoris lune; KINDERVOORSTELLINGEI CINEAC 3: Assepoestei 14.00. EURO CINEMA: en de toverketel; wo. 14.0 Elektronische muziek Si. f toe AMSTERDAM In Aèor t dam is de Vereniging vak de ducenten van Elektrojks en Elektro-instrumentaltense ziek (PEM) opgericht, diènne tot doel stelt de belanjpor r behartigen van produfflt m van elektro-akoestischein: h< ziek. Het bestuur bestais o Konrad Boehmer, Tera dtkr« rez Oyens en Frits Wagelc Het secretariaat is gevestfcnk^ Gaudeamus in de hoofstaan. MIMI Horizontaal: 1 ongunstig aspect; 2 vaardigheid; 3 gelijkenis. Verticaal: 1 soort gebakje; 2 edel metaal; 3 soort visnet. OPLOSSING -oi e :eu!ie|d z ïdojjjooiu i C :euitnoj z 'lundtitui i W"1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 10