DE NIEUWE GALANT DE AUTO DES ONDERSCHEIDS A MITSUBISHI DE GESTAAIDE PERFEKÜE Olivier Messiaen gastdocent Koninklijk Conservatorium iberace houdt rmee op oup van't Hek als folist toch beter JNST CetdócSouMMit DONDERDAG 13 NOVEMBER 1986 PAGINA 19 GAUNT IADEN OUDSHOORN, Levendaal 136-138, teL 071-14934L IÜDERDORP OUDSHOORN, Ibuwbaan 5, teL 071-41014L jficht op Ter Brugghen het Centraal Museum in Utrecht wordt t/m 12 januari volgend jaar e* expositie „Nieuw licht op de Gouden Eeuw, Hendrick ter Brugghen •ii tijdgenoten" gehouden. Dit werk van Ter Brugghen is getiteld 'ouw met een aap". De tentoonstellihg gaat morgen open. 16HINGTON Liberace, de pianospelende glitterkoning I Amerika, heeft een zware tijd achter de rug. Al twee jaar 3 rekt hij door het land, met in zijn kielzog vier luxe auto's die vloedig zijn gedecoreerd met rijnstenen uit Oostenrijk. In k auto's worden de attributen vervoerd, die voor zijn uitvoe- en noodzakelijk zijn. Dit zijn onder andere de fontein, die li 1.100 buisjes gekleurd water spuit op de maat van de walsen f Strauss; de gigantische, met edelstenen bezette vleugel c rop Liberace deze muziek speelt; het ronddraaiende podium 'r meester en piano en de zilver lamé cape met de drie meter e sleep van roze veertjes. f naestro van Las Vegas heeft slag moeten leveren met af- welijke wreedheden. In het Radio City concertgebouw in I York kon men de pianeur de can-can zien dansen met het I A sexy achtergrondkoortje van Broadway, de Rockettes. i gemakkelijke opgave voor een 67-jarige. Dan was er nog «verkwikkelijke zaak met een 23-jarige man, die probeerde i race geld af te troggelen in verband met „de emotionele ge- I' en van een sexuele relatie". ergste van alles is echter dat Liberace voortdurend gecon- i iteerd wordt met de dood. In steden waar hij moet optreden I It hij nauwelijks oude vrienden op te zoeken omdat hij al zo II te horen heeft gekregen dat ze overleden waren. Liberace jstbesloten om niet de fout te maken om te sterven vóórdat I alle dingen heeft gedaan, waar de meeste sterren niet eens toe komen. ele dagen geleden, kondigde Liberace tijdens een persconfe- II tie in een warenhuis in Chicago aan, tot ontsteltenis van zijn dat hij enige tijd geen uitvoeringen zal verzorgen. Hij ver- e dat hij deze rustpauze heeft ingelast om eens over zijn ver- b lelijkheid te filosoferen. afgelopen twee jaar hebben vreselijk veel van hem gevergd, i wil nu wat tijd voor zichzelf", lichtte Liberace's p.r.-vrouwe zou een man, die zo ongeveer zeven miljard gulden heeft liend door alleen maar z'n vingers te bewegen, zo'n rustpe- e doorbrengen? „Ik zeg gewoon alles af", kreunde Liberace 'hicago. Deze „vakantie" stelt hem in staat om dingen te n, waar alleen rijke en beroemde mensen naar kunnen ver- i jen. zoals een reisje naar Zwitserland of een ritje met de jfbkt Express. meeste mensen werken tot het te laat is", verklaarde Libe lee. Hij wil voorkomen dat hij op een gegeven moment in een rcflttl zit en door zijn werk niet heeft kunnen genieten van het llrvfl. Het houdt echter niet in dat de meester zijn piano of het fnffken van muziekstukken vaarwel zegt. Op dit moment is [eerste pianoconcert van Tsjaikovsky favoriet. In de uitvoe- in^ van Liberace duurt het werk slechts vier-minuten, omdat „de saaie gedeeltes weglaat". ALEX BRUMMER 1 (Copyright The Guardian) het succesvolle programma „Verlopen en verlaten" van het ige seizoen is Youp van 't Hek een andere weg ingeslagen, nieuwe programma „Tunnel zonder vluchtstrook" speelt hij met Onno Molenkamp. Youp fungeert hierin als de zoon nieuwe show voorleest aan zijn moeder, voortdurend on- door Onno Molenkamp die diverse personen gestalte uit dat verhaal. Youp van 't Hek heeft bewezen goed ir een solo-programma te brengen. Door het inpas- Molenkamp, die veel meer acteur dan cabaretier er een vreemde situatie. Op de momenten dat Youp ontstaat er een stuk cabaret dat aan alle eisen voldoet, weet zich op te peppen tot een driftig baasje dat een stort- aan woorden over de zaal giet. Voortdurend teruggrijpend uit zijn eerder vertelde verhaal, krijgt het verhaal leidraad. Youp houdt de toeschouwer een spiegel er enorm gelachen wordt om herkenbare tekort- Gelardeerd met veel politieke uitlatingen, een pro dat zeker niet ongemerkt voorbij gaat. Onno Molen- speelt zijn stukjes heel kordaat. Een toneelknecht die af komt nemen, een goochelaar of de vaderfiguur uit Youps weet hij aardig weer te geven. Ik vind het alleen jam dat Youp niet solo is blijven werken, want Onno komt ze- als acteur beter tot zijn recht in een echte toneelproduktie. is niettemin een aardig cabaretprogramma geworden met lachmomenten, maar de combinatie cabaret/toneel doet op wijze toch afbreuk aan de kwaliteiten van Youp van 't ROB VAN DER MIJL Brigitte Kaandorp met „Laat mij maar even" Cabaretière Brigitte Kaandorp is de weekeinden van 21 en 22 en 29 en 30 november mee te beleven in theater Pepijn in haar jongste show „Laat mij maar even". Wat zij in dit pro gramma laat horen, is nu ook op een gelijknamige elpee te volgen, met korte, kolderieke sketches. Onder meer verwis selt zij quasi stuntelig en verle gen op het toneel achter het doek van japon; haar meta morfose tot onaantrekkelijk meisje bezorgde haar tot dus ver op het toneel open doek- DEN HAAG Olivier Messiaen is een van de grootste componisten uit de tweede helft van onze eeuw en dat het Konink lijk Conservatorium de 78-jarige Franse meester heeft kunnen overhalen daar les te geven, lezin gen te houden, repetities bij te wonen en te in strueren, kortom actief met leerlingen te werken, is een compliment waard, te meer, omdat hij niet meer zo snel daartoe be reid is. Hij is nog steeds - sinds 1931 - organist van de St. Trinité in Parijs, maar sinds 1978 niet meer verbonden aan het Pa- rijse Conservatorium, waar zijn analyse- en compositiek las vermaard was. Tot zijn leerlingen behoorden onder anderen Pierre Boulez, Karl- die de begrippen van de mu ziek, zoals ritme, tonaliteit, ver uitbreidt en zo op zijn ei gen wijze komt tot de dodeca- fonie, die hij ombouwt tot de seriele compositietechniek (zijn „Mode de valeurs et d'in- tensités), zonder dat hij, zoals vele van zijn navolgers, zich in de consequenties vastbijt. En hèt element, waaraan hij herkenbaar is geworden, n.l. de bestudering en verwerking van de vogelgeluiden, vindt men in vrijwel alle composi ties terug: de natuur dus. Hoogtepunten in deze twee weken zullen zeker zijn o.a. de overweldigende Turigangi- la-Symfonie (24 november), het Quatuor pour la fin du temps, geschreven in krijgsge vangenschap (20 en 29 nov.) en zijn laatste grote orgelwerk Livre du Saint Sacrement (19 nov. in de St. Bavokathedraal in Haarlem). Maar er is op elke avond, elke dag zo veel te beluisteren (zoals op het slot, 30 november) dat men „oren" te kort zal komen. NOES KOKEE "Misschien omdat ik voor mezelf nogal veeleisend ben, maar echte kwaliteit herken ik meteen. Echte kwaliteit is niet opdringerig maar ingehouden, zit meer van binnen dan aan de buitenkant De Galant vind ik daar een prima voor beeld van. Geen onzin, geen prots, geen praal, En dat doet een autobouwer natuurlijk al leen maar, als hij heel zeker van zijn zaak is. De keuzemogelijkheden die het Galant programma biedt zijn zo gevarieerd, dat ieder zijn of haar eigen Galant kan "komponeren". Voor wie extra schoon wil njden, is er de nieuwe 2000 GLS met katalysator. Nóg een inte- maar schitterend vormgegeven funktionaliteit ressant nieuwtje is de 2000 GL, de geliefde GL en barstensvol kwaliteit voor wie er oog voor versie maar dan met een snellere 2-liter motor; heeft 't Is ook een auto waar je naartoe moet echt een schitterende auto'voor mensen die groeien. Zowel maatschappelijk als qua ap- rond de 28.000 gulden kunnen investeren, preciatie. Verder kunt u kiezen uit verschillende De'87-ers hebben me in die zin verrast dat benzinemotoren, turbomotoren, turbodiesels, de toch al opmerkelijk stijlvolle achtersteven vijfversnellingsbakken, 4-traps automaten, en i*g a#»kiia#uv nog mooier bleek te kunnen NOOITUEDAvmen ook aan tal van andere DAT DIE ACHTERKANT zaken zie je dat Mitsubishi wel eens af. Hoe lang kun je doorgaan met het nog perfekter maken van een auto die je eigen lijk al perfekt vindt?" DE NEUWE GALANT Inderdaad: de nieuwe Galant zal smaak-en kwaliteitsbewuste mensen nog meer aanspre ken dan zijn roemruchte voorgangers. Dat de technologie bij Mitsubishi bepaald niet stilstaat blijkt uit tal van interessante détails en wordt nog eens extra onderstreept door een garantieschema waaruit het opperste vertrouwen van Mitsubishi in het eigen produkt duidelijk naar voren komt Want net als alle andere Mitsubishi's krijgt ook uw Galant de unieke 1-2-3 jaar garantie mee met een schema dat tot 3 jaar of 100.000 km lang extra zekerheid geeft. Op korrosie van binnenuit geeft de fabriek maar liefst 6 jaar een gamma interessante kleuren en extra's die het leven en rijden nóg meer veraangenamen. U merkt het er is nu alle reden om een proefrit te maken in de Galant van uw keuze. U houdt er bovendien een gratis minivakanöe (max. 3 overnachtingen) voor 2 personen aan over. De nieuwe Mitsubishi Galant al vanaf f 23.995,-* (inkL BTW, exkL anti-korrosiebehan- deling en afleveringskosten). Importeur. Hart Nibbrig Greeve B.V, Sassenheim. TfeL 02522 -6611L ♦Wijzigingen voorbehou den. garantie ace. vervroegd met vakantie om te filosoferen. Olivier Messiaen, veertien vatorium. heinz Stockhausen, Iannis Xenakis en ook onze Ton de Leeuw, eigenlijk de toenmali ge jonge garde, die aan de he dendaagse muziek wellicht de beslissende wending heeft ge geven. Zelf ziet hij zich als binding met Debussy (ook hij gast bij het Koninklijk Conser- is een echte „musicien fran cais"), wiens opera Pellés et Mélisande hij op 10-jarige leeftijd schreef. En dat sloeg bij hem in als een bom en werd waarschijnlijk de beslis- sendste invloed in zijn leven, zoals hij zelf vertelt Messiaen-project in Kon. Conser vatorium 17 nov. t/m 30 nov. In dit 14-daagse project zullen heel veel van zijn werken be studeerd en uitgevoerd wor den. Voor de piano-, orgel-, en compositie-studenten is het volgen van de lessen ver plicht, maar ook toehoorders kunnen de cursussen volgen. Voor de orgelcursus komt de befaamde Gaston Litaize les geven en concerteren, maar Messiaen zelf zal ook enkele werken behandelen, zoals Le Livre d'Orgue en de Médita- tions sur le Mystère de la Sainte Trinitè. Alles in de St. Jacobuskerk aan de Park straat. Niet voor niets krijgen de or gelwerken alle nadruk. Mes siaen, wiens inspiratiebron nen te vinden zijn in zijn ge loof (hij is door en door zoon van de RK kerk), in de na tuur en in „le son et les cou- leurs", de klank en de kleu ren, componeert in feite van uit het orgel en dit vindt men vrijwel in al zijn overige wer ken terug. Maar hij is degene.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 19