Katholieke kerk moet geen
eigen satelliet inrichten
Êcidóc(2ouACUiP'
Van bedden tot en met
aantallen kerkleden
kerk
wereld
beroepingen
uueer
brieven
van
lezers
aan tafel
ACHTERGROND
£eidóe Soman t
VRIJDAG 7 NOVEMBER 1986 PAGINa'BI
Goerees vragen om ontslag burgemeester van Nijkerk
Het evangelisteneehtpaar Lu
cas en Jenny Goeree heeft
minister C. van Dijk van Bin
nenlandse Zaken verzocht
burgemeester P. van der Zaag
van Nijkerk te ontslaan. Van
der Zaag zou onbekwaam ge
handeld hebben toen demon
stranten een dienst van de
Goerees in Nijkerk verstoor-
Lucas en Jenny Goeree bewe
ren in een brief aan Van Dijk
dat Van der Zaag aan de kant
van de demonstranten stond
en tegen de dreigementen van
de actievoerders niet bestand
was. ..Als we in Nederland
een beleid gaan toelaten als
dat van de Nijkerkse burge
meester dan ligt de weg open
voor een gewelddadig regime
als dat van nazi-Duitsland en
Zuid-Afrika", zo schrijven de
evangelisten uit Zwolle. Ze
verzoeken minister Van Dijk
..met klem Van der Zaag uit
zijn functie te ontslaan en een
burgemeester te benoemen
die meer moed en inzicht be
zit, opdat de burgers be
schermd worden tegen ge
welddadig optreden en hun
hun grondrechten niet ontno
men worden".
Poëzie is waarheid op
haar zondags
KRO-DIRECTEUR SCHOONHOVEN:
..Geen schaalvergroting, maar schaalverkleining"
De katholieke kerk moet
geen eigen satellietkanaal
voor televisieprogram
ma's inrichten, een ka
tholieke „electronic
church". Elk type satel
liet staat in dienst van
schaalvergroting, terwijl
er in de samenleving juist
behoefte is a^n schaalver
kleining.
Dit heeft de mediadirecteur
van de KRO. Richard
Schoonhoven, de Westeurope-
se bisschoppen, belast met
mediazaken, op hun congres
i, in de Ierse hoofdstad Dublin
voorgehouden. Hij vroeg zich
af of Europa in religieus op
zicht wel gebaat is bij zo'n be
nadering die de typische eisen
van lokale kerkgemeenschap
pen niet raakt. De heer
Schoonhoven legde de bis
schoppen het plan voor om
een organisatie in het leven te
roepen die de religieuze pro
gramma's uit verschillende
landen centraal beheert en
doorgeeft, eventueel met ge
wenste aanvullingen. Een
v M. I JBkS
Richard Schoonhoven
daarvoor in het leven geroe
pen centrum moet co-produc-
ties bevorderen en daar uit
eindelijk ook in deelnemen.
De kerken in Europa zouden
middelen beschikbaar moeten
stellen om professionele pro
grammamakers uit diverse
landen in volle vrijheid in
staat te stellen drama, serie-
drama en amusement te ont
wikkelen, waarin christelijke
waarden en normen aanwezig
zijn. „Voor de evangelisatie
van onze cultuur moeten
nieuwe kansen worden ge
creëerd. Wij moeten leren we
zenlijke problemen bij echte
mensen die leven willen met
christelijke waarden, in popu
laire series onder te brengen",
aldus Schoonhoven. De kerk
kan investeringen voor een
eigen satellietkanaal met
meer resultaat beter recht
streeks in programma's on
derbrengen, aldus Schoonho-
PAUS JOHANNES
PAULUS:
Geen
vermenging
jodendom en
christeljk geloof
Paus Johannes Paulus II
heeft een oproep gericht tot
joden en christenen, weder
zijdse misverstanden uit de
wereld te helpen en het ge
sprek te verdiepen. Hij
waarschuwde ten overstaan
van de deelnemers aan de
internationale gespreksron
de van de katholiek-joodse
dialoogcommissie tevens
voor een vermenging van
beide godsdiensten. De reli
gieuze identiteit van het in
dividu moet, aldus de paus,
zo ernstig worden genomen,
dat elke gedachte aan beke
ringsdrang bij voorbaat on
mogelijk wordt. Het geloof
in Jezus Christus scheidt
weliswaar de christen van
zijn joodse broeders en zus
ters, „maar toch draag ik
als diepe overtuiging uit dat
het volk van het Nieuwe
Verbond verbonden is met
de stam van Abraham". Elk
verschil ten spijt maakt
deze band joden en christe
nen tot broeders, aldus de
paus.
Kerken in VS bidden
voor aids-patiënten
Duizenden christelijke ge
meenten in de Verenigde
Staten nemen deze week deel
aan de speciale gebedsweek
voor aids-patiénten, waartoe
de Nationale Raad van Ker
ken hen heeft opgeroepen.
De gebedsweek duurt tot
zondag 9 november.
De werkgroep Aids van de
Raad heeft de gemeenten een
informatiepakket aangebo
den waarin wordt uiteenge
zet wat het ziektebeeld van
aids is. Ook worden enkele
aanbevelingen gedaan voor
praktische en pastorale hulp
aan aids-slachtoffers. De ge
bedsweek volgt op een reso
lutie, die de Nationale Raad
van Kerken in mei dit jaar
heeft aangenomen. Daarin
werd uitgesproken dat de
door het Aids-virus veroor
zaakte verwoesting van het
afweersysteem niet als een
straf van God mag worden
gezien.
HANDBOEK CHRISTELIJK NEDERLAND:
Er zijn in Nederland 6800
bedden in christelijke pen
sions, hotels en conferentie
centra. Eén op de vijf kamers
in die gelegenheden is een
persoonskamer. Een curieuze
constatering, net als die dat
tegenover iedere drie huisart
sen in Nederland er vier gees
telijken of voorgangers staan.
Deze gegevens zijn afkomstig
van een Brit, Peter Brierley,
redakteur van het Handboek
van Christelijk Nederland, de
Nederlandse versie van het
gelijkamige boek voor het
Verenigd Koninkrijk. Het lij
vige boek werd gisteren ge
presenteerd. Marc Europe
(World Vision Engeland), de
Evangelische Alliantie Kok
zijn de drie uitgevers.
De curieuze statitische gege
vens die Brierley tijdens de
presentatie gaf, staan in het
boek, maar het gaat natuur
lijk vooral om de namen en
adressen van organisaties op
het brede terrein van prot.
christelijke en rooms-katho-
lieke leven. De samensteller
heeft een ruime opvatting van
het kerkelijk leven: Er is ook
een lijst van orgelbouwers,
evenals een opsomming van
leveranciers van toga's, advi
seurs voor kerkinterieur,
maar ook vrijwel alle organi
saties voor het confessioneel
onderwijs zijn opgenomen. En
dat alles naast een lijst van r.-
k. orden in ons land, compleet
met aantallen priesters en
landen waarnaar ze zijn uitge
zonden en de opgaven van or
ganisaties voor gezondheids
zorg en maatschappelijke
dienstverlening.
Brierley heeft een voorliefde
voor cijfers. Dat blijkt uit zijn
statistische „doorkijkjes" in
bijvoorbeeld verhouding
kerkleden en geestelijken of
kerkleden en kerkgebouwen
over de afgelopen jaren. Uit
de cijfers over groei en afna
me van kerken en kerkelijke
groeperingen blijkt (opnieuw)
dat de gevestigde kerken le
den verliezen (behalve de R.-
K. Kerk), maar dat onafhan
kelijke evangelische groepen
sterk groeien, evenals allerlei
soorten pinkstergroepen. Deze
groepen kregen er de afgelo
pen vijf jaar ieder jaar 16
nieuwe kerkgebouwen bij. De
samensteller schrijft die toe
aan de grote onderlinge be
trokkenheid en de nadruk op
geloofservaring.
De cijfers in het Handboek
van Christelijk Nederland zijn
in het algemeen van sèptem-
ber 1985. De gegevens en
adressen van de organisaties
zijn tot het laatst toe bijge
werkt.
De bedoeling van het Hand
boek, dat in een oplaag van
vierduizend op de markt
wordt gebracht, is mensen be
hulpzaam te zijn bij het vin
den van gegevens, maar er is
ook een dieper gelegen mo
tief, zo vertelde de samenstel
ler, daarin bijgevallen door
ds. F.H. Veenhuizen uit Apel
doorn, voorzitter van de
Evangelische Alliantie. Dat is
de dienstbaarheid aan pogin
gen om het Evangelie in ons
land onder de mensen te
brengen.
Drs. Th. Janssen, voorzitter
van de NCRV kreeg een van
de eerste exemplaren uitge
reikt. Hij wees erop dat de cij
fers in het Handboek over het
aantal christenen in feite te
rooskleurig zijn. Er wordt na
melijk gebruik gemaakt van
de officiële gegevens, dus
daarin zijn begrepen mensen
die al in geen jaren een kerk
van binnen hebben gezien,
maar nog steeds kerkelijk
staan ingeschreven. „Officiéél
is het percentage christenen
in ons land 53 procent", zo ci
teerde hij het Handboek, „dat
is een achteruitgang in vijf
tien jaar van acht procent,
een trieste zaak. Maar de wer
kelijkheid is erger: van de
tien mensen in ons land, ko
men er zeven niet meer in de
kerk".
Het Handboek van Christelijk
Nederland is een initiatief dat
wellicht wordt gevolgd door
de uitgifte van bijgewerkte
versies. Het biedt, naast uitga
ven als Pyttersen en de Pius-
almanak, informatie die deels
voor het eerst bijelkaar is ge
zet en als zodanig nieuwe in
zichten geeft. Daarnaast is er
natuurlijk de waarde van het
overichtelijk bijelkaar hebben
van talloze organisaties op
kerkelijk terrein.
LÜTSEN KOOISTRA
Onbekende
bijbelauteur ontdekt
Een Amerikaanse bijbelge-
leerde denkt de auteur te
hebben ontdekt die een be
langrijke rol heeft gespeeld
bij vijf boeken van het Oude
Testament. Dr. Richard
Friedman, hoogleraar voor
Hebreeuws en vergelijkende
literatuurwetenschappen aan
de universiteit van San Diego
in Californië, verklaart dat
een in de vijfde eeuw vóór
Christus levende Barouch
ben Neriah het grootste deel
heeft geschreven van het
vijfde boek van Mozes, Deu-
teronomium. Een 2.500 jaar
oud kleitablet toont aan, dat
deze, schrijver heeft bestaan
en dat er een directe betrek
king kan worden bewezen
tussen hem en de boeken van
Mozes. Barouch ben Neriah is
helper geweest van de pro
feet Jeremia.
Nederlandse Hervormde Kerken
Beroepen: te Kerkenhout, A. Groe-
neveld, kandidaat aldaar die dit be
roep heeft aangenomen; te Rijswijk,
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Scharnegoutum en om
streken en Bozum en omstreken,
J.Abbink, kandidaat aldaar. Beroep
baarstelling: J. Abbink, Legedijk 14,
Scharnegoutum. Aangenomen naar
Eelde-Paterswolde, H.J.Westmaas te
Castricum.
Christelijke Gereformeerde Kerken
Beroepen te Pytten, J.W.van Pelt,
kandidaat te Breda.
CONGRES „AFRIKA NA DE APARTHEID":
Onafhankelijke kerken verdienen ook aandacht'
Bij de vormgeving van een
nieuwe samenleving in een
Zuid-Afrika na de apartheid
zquden niet alleen de westerse
kerken, maar ook de onaf
hankelijke Afrikaanse kerken
een rol moeten spelen. Dat is
een van de aanbevelingen
van een driedaagse conferen
tie over religie en onderwijs
in post-apartheid Zuid-Afrika
in Amsterdam.
Deelnemers waren onder an
deren vertegenwoordigers
van de Zuidafrikaanse Raad
van Kerken (SACC), de Ka
tholieke Bisschoppenconfe
rentie, het African National
Congress en medewerkers
van Nederlandse universitei
ten.
De deelnemers stelden vast
dat deze kerken een eigen in
breng hebben ten aanzien van
de problemen ran overleving
en onderdrukking in Zuid-
Afrika. Deze kerken tellen in
Zuid-Afrika rond acht mil
joen aanhangers. Professione
le theologen van de westerse
kerken zouden meer te rade
moeten gaan bij de onafhan
kelijke kerken en de traditio
nele Afrikaanse religies om
beter aansluiting te vinden bij
de „theologie van het volk".
De ervaring in de buurlanden
leert dat de grote westerse
kerken na de onafhankelijk
heid vaak een dominerende
rol spelen omdat ze beschik
ken over de middelen om bij
te dragen aan de ontwikke
ling van het land, zoals zie
kenhuizen en scholen.
De vertegenwoordigster van
het ANC, Barbara Masekela,
was bang dat de situatie in
een post-apartheid Zuid-Afri
ka „niet zo rooskleurig en
harmonieus zal zijn als we
zouden wensen". „Er groeit
nu een jonge generatie op, die
getuige is geweest van moord
op leeftijdgenoten, die dan
weer in de gevangenis zit en
dan weer eruit, die opgroeit
temidden van pantserwagens
in hun wijken".
Gezien de militaire krachts
verhoudingen bestaat een
reële kans op een verschrik
kelijk bloedbad in Zuid-Afri
ka, waarin onvermijdelijk de
meeste slachtoffers aan de
kant van de zwarten zullen
vallen, stelde ze vast.
Later opklaringen
DE BILT (KNMI) Een rug
van hogedruk verplaatst zich
naar het oosten en wordt ge
volgd door een gebied met
veel bewolking, waaruit voor
al in de komende nacht en
morgenochtend regen zal val
len. Deze regenzone behoort
bij een depressie bij IJsland,
die naar noord-Scandinavië
trekt. In de middag is dit re-
gengebied ons land gepasseerd.
Het klaart weer op en afgezien
van een enkele bui is het dan
droog. Het voorbijtrekken van
de storing gaat gepaard met
veel wind. De richting is in
hoofdzaak zuidwest. In het
binnenland moet op vrij
krachtige, aan de kust en op
het IJsselmeer op harde en in
het waddengebied mogelijk
enige tijd stormachtige wind
worden gerekend. Zondag ko
men er zonnige perioden voor
en is het droog. De tempera
tuur bereikt een waarde van
ongeveer 12 graden.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor morgen en zondag:
Zuid-Scandinavië en Dene
marken: perioden met regen,
zondag buien afgewisseld door
enkele opklaringen. Middag-
temperatuur morgen tussen
acht en twaalf graden, zondag
kouder.
Groot-Brittannië en Ierland:
buien, afgewisseld door opkla
ringen, zondag vanuit het
zuidwesten toenemend regen
achtig. Middagtemperatuur
van zeven graden in het noor
den tot twaalf in het zuiden.
Benelux en Noord- en Mid-
den-Duitsland: perioden met
regen, zondag af en toe zon en
op de meeste plaatsen droog.
Middagtemperatuur morgen
tussen tien en dertien graden,
zondag iets kouder.
Frankrijk: in het noorden van
tijd tot tijd regen. Overigens af
en toe zon en op de meeste
plaatsen droog. Middagtempe
ratuur van elf graden in het
noorden tot negentien aan de
Riviera.
Spanje en Portugal: zonnig en
droog. Middagtemperatuur
tussen zeventien en eenen
twintig graden.
Zuid-Duitsland en het Alpen
gebied: perioden met zon en
vrijwel overal droog. Middag
temperatuur rond twaalf gra
den, zondag kouder.
Galgen en walgen
Na het rumoer dat ontstond toen de plannen bekend li^jp
den, is het even rustig geweest rond het zogenaamde Gal&,omi
project-in het Haagse Zuiderpark. Inmiddels is de verweiverc
lijking ervan al een eind gevorderd. In woord en beeld ispa h
de vorderingen in de verschillende media verslag gedaanM ,c
dit leidde opnieuw tot onrust; dit keer onder de nabestel
den van mensen die door zelfdoding om het leven zijn gajaai
men. Maar ook wie gespaard is gebleven voor een dergeL ai
drama in familie- of vriendenkring, kan het Galgenpro-
als smakeloos ervaren. Niet vanwege de inhoud, maar \It
wege de vorm. JVT(
De inhoud betreft een protest tegen wat initiatiefnemerLpj]
han Blaeke en zijn mede-kunstenaars zien als „het afbnj
beleid" van de huidige regering. De keuze voor het getal I
150 galgen is een verwijzing naar de volksvertegenwoomj]
ging die deze regering haar gang laat gaan. Dat zo'n prof
mag worden uitgedragen en dat kunstenaars dit in een a
kénd beeld mogen vatten, spreekt voor zich. n6l
DOOR voor galgen als vorm te kiezen, maken Blaeke eiLyj-
zijnen zich echter schuldig aan een verregaande smakelir0u\
heid. De galg is in onze cultuur eerst en vooral het symtn de
van de uiterste vergelding. Het feit dat in de 150 stropleurc
van het galgenproject „kunstwerken" komen te hangen, ire^;
andert hieraan niets. Over smaak valt te twisten. Maar r£r
politiek protest in democratisch Nederland kracht bijzet,et s
met het symbool van vergelding is althans niet onze smaen
jepro
HET vormbezwaar geldt in nog veel sterker mate voorL™^
plannetje van Blaeke om een beeld te maken van het hd
van minister Brinkman, dit van de schedel te ontdoenj
met kattevoer kraaien erheen te lokken. Aldus moet zioe^
baar worden hoe kraaien de hersens van de minister uLur'
vreten. Hier gaat Blaeke echt alle perken te buiten. Hier i|ensa
taalt hij een politiek protest in haat jegens één mens. In raurr
dictatoriaal geregeerd land is een zó haatdragend protest?3*4
voelbaar. In Nederland, waar de kiezers zelf een volksveL pj
genwoordiging hebben gekozen die minister Brinki^ koi
steunt, kan een dergelijke kunstuiting niet door de beuinge
Hier wordt het „galg-project" een „walg-project". De „ku|ie
uiting" van Johan Blaeke en zijn collega's is er één imotJ
wraak, wrok en haat. De Haagse gemeentelijke commL^
voor beeldende kunst heeft desondanks geadviseerd 50|en
gulden subsidie aan het project te verstrekken. B en W pet g
Den Haag, die over dit advies moeten beslissen, kunnenjet
gemeenschapsgeld beter besteden aan schone kunsten.
WEERRAPPORT HEDENMORGEN
I - i
Brieven graag kort en
duidelijk geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon
den stukken te bekorten
Zondagsviering
Op initiatief van mgr. Bër van
Rotterdam wordt vandaag een
studiedag gehouden over de
katholieke zondagsviering. In
verband hiermee zegt hij (in
de rubriek „Kerk en Wereld"
van 28-10-86) dat er verschei
dene oplossingen mogelijk zijn
om het probleem van het
priestertekort aan te pakken:
een priester kan bijvoorbeeld
meerdere parochies bedienen;
woord- en communiedienst
kunnen in de plaats komen
van de Eucharistieviering.
Over de meest voor de hand
liggende Wezenlijke oplossing
spreekt mgr. Bar echter niet.
Indien er in Nederland en el
ders een tekort aan katholieke
priesters blijkt te bestaan dan
is er in de Rooms-Katholieke
Kerk iets misgegaan omtrent
het inzicht betreffende het
priesterambt. Uit het Nieuwe
Testament blijkt dat in de
Apostolische Kerk de Eucha
ristieviering essentieel en on
vervangbaar is. Voor die vie
ring zijn volgens de Apostoli
sche Traditie priesters noodza
kelijk. Dit ambtelijk priester
schap vereist de vervulling
van enkele condities: om
priester te kunnen zijn moet
iemand 1) gedoopt zijn in de
Geest; 2) de roeping tot het
priesterschap hebben ontvan
gen van Christus. Rome heeft
het recht te onderzoeken of
deze voorwaarden bij priester
kandidaten vervuld zijn.
In de loop van de geschiedenis
heeft het kerkelijk gezag aan
bovengenoemde Apostolische
voorwaarden voor het ambt
nog andere voorwaarden toe
gevoegd die nodig waren in
een bepaalde periode van de
kerkgeschiedenis. Indien aan
die later toegevoegde voor
waarden nu niet meer kan
worden voldaan op buiten-
ambtelijke, niet-essentiële,
niet-theologische gronden, dan
moet de oplossing van het
priestertekort gezocht worden
in een voorzichtige, verstandi
ge wijziging van de condities
voor het priesterschap, wel
licht zelfs van de afschaffing
van enige ervan, wanneer die
niet van de oorspronkelijke
Apostolische Kerk van Chris
tus afkomstig zijn. Dat moet op
de allereerste plaats gebeuren
en niet een vervanging van de
Eucharistieviering door ande
re - zij het op zichzelf prijzens
waardige - vieringen.
Het spreekt vanzelf dat mgr.
Bar alleen het priestertekort
in Nederland niet even snel
kan opheffen. Maar hei is jam
mer dat hij in zijn voorstellen
tot oplossing van het probleem
niet tot de kern van de zaak
doordringt.
Homoseksuelen (2)
Kardinaal Ratzinger zegt:
„Met kracht moet van de hand
worden gewezen dat homosek-
selen voorwerp warén en zijn
van geweld. En ....geweld
tegen homoseksuelen wordt
afgewezen. Maar als verderop
in het geschrift verregaand
discriminerende uitspraken
worden gedaan, tot zelfs (ik
kan mijn ogen en oren niet ge
loven): „homo's mogen zich
niet aanduiden als katholiek",
dan komt het voorafgaande
wel erg huichelachtig over. Bij
bepaalde, toch al homo-on
vriendelijke, groepen binnen
de kerk wordt de latente
agressiviteit aangewakkerd,
waardoor de kardinaal wel de
gelijk, zij het indirect, geweld
oproept. Bovendien behelzen
de gewraakte uitspraken een
psychologisch geweld in zich
dat mensonwaardig is. Derhal
ve kan ik niet geloven dat dit
door kardinaal Ratzinger zo
geschreven is. Zo ja, dan be
hoort hij te worden aange
klaagd vanwege geweld of uit
lokking daartoe. Maar ja, dat
kan alleen in een rechtsstaat.
Macaronischotel - vla met cake en rum
vegetarisch)
Voor twee personen heeft u nodig: 250 g macaroni, zout,
(1 lepel olie), 2 grote uien, 15 g margarine, 300 g tomaten
(vers of uit blik), 200 g geraspte kaas, peper, Worcester-
saus, peterselie, zachte margarine, paneermeel, 20 g mar-
0,5 liter gele vla (0,5 liter melk, 25 g custard, 30 g sui
ker), rode jam.
Kook de macaroni gaar volgens de gebruiksaanwijzing. Als
er geen kookvoorschrift is gegeven: strooi de macaroni in
een ruime pan halfvol kokend water met zout naar smaak en
een lepel olie. Reken een kooktijd van tien a vijftien minu
ten. Zorg dat de staafjes wel zacht, maar niet papperig wor
den. Giet de pan met gare macaroni leeg in een vergiet dat
in de gootsteen staat en schud het water er uit (door de olie
plakt de macaroni niet aan elkaar).
Fruit de gesnipperde uien langzaam lichtbruin in de marga
rine, voeg de ontvelde en kleingesneden tomaten toe en laat
het mengsel een paar minuten sudderen.
Schep de macaroni door het tomatenmengsel, voeg de kaas
»oe en breng de massa op smaak met zout, peper, worcester-
saus en fijngeknipte peterselie.
Doe het gerecht in een ingevette ovenschaal, strooi er een
dun laagje paneermeel over en verdeel daarop de laatste por
tie margarine. Zet (voor een korstje) een warm gevulde
schaal ongeveer tien minuten in een oven, die op z'n heetst
staat of wat korter onder een hete grill. Reken voor het op
warmen van een afgekoelde schaal ongeveer drie kwartier
in een oven op stand 4 of 175.
Snijd de plakken cake (vanille-, rozijnen- of chocoladecake)
in blokjes, leg ze in de vlaschaal(tjes) en besprenkel ze met
rum of verdunde rumessence. Laat de smaakjes een half uur
doortrekken en bedek dan de cake met vla. Garneer met wat
jam.
JEANNE
Homoseksuelen (3)
Laat thuis op de woensdaga
vond nog even televisiekijken:
de BBC toont mij een fantatie-
ke bokswedstrijd, waarin twee
mannen van twee rassen el
kaar op 'sportieve' wijze ver
minken... Intussen lees ik de
krant. De lezersbrief van me
vrouw Stil over het document
van kardinaal Ratzinger rond
jaren geleden op een affiP-^
„Pervers is dat miljoë
geestdriftig voor de buis z£
als twee mannen elkaan
bloedens toe stompen, te|n*
iedereen pijnlijk getroffeiflll'
ontsteld is als twee mannei
kaar teder aanraken."
De brief van Ratzinger hai m
dagen tevoren al kwaad b|
bij mij gezet. Met al mijn tj
logische en filosofische
ming ben ik het zat nog pVll
peuterig te gaan ziften of
dit document wellicht gal
en openingen zitten diei
stelleningname minder LEIE
maken. Ik weiger bjtuur
rend tot en werkend inkendi
kerk nog langer te zwij?an I
te doen alsof zo'n stellingnPmscl
toch niemand raakt en zoKan
recht te laten voortbestaaipn
knechting zelfs in naam Pu's
de Schrift nog langer te peeft
den. Het zoekend gelovenfcenoe
mensen op weg naar J4.00(
plaats in deze wereld is njlleer
lief om hen op zo'n m»et
aan de kant te laten staaf33*"
dit een Kerk die het veiple a
van liefde en verdraagzijk b
heid begrepen heeft en enf3" b
te verkondigen? Wie fonde
mensen hoe hoog ook[°ep
klommen en hoe intelliPacti
ook het recht een oo»aar-
uit te spreken dat aan Girote
voorbehouden? In mijn pLeids
rale werken met jongerei|eestt
ik nog vele documer'jsm
ten spijt open blijven sjvordl
m.n. voor wie in kerk eij
menleving lijdt, niet gehi
verzwegen of geknecht wl
Al kom je uit de gevanj
vind je alleen maar lief»
de rosse buurt, zat je inl
psychiatrische inrichting'
houd je van iemand die 'kw-'
jij... Veel jongeren in dezeP
aties heb ik mogen ontmiPj'
en ik ben van ze gaan hou.
ondanks hun daden, maar[la L
om wie ze ZIJN... Nooit vrerd-
in het spoor van Ra[, Pj
ger 'hard en onbuigz|et bl
zijn: die houding heb ik if33*"*1
strekking van dat EvanRSen
nooit gelezen. O ja, gewelrJar
gen homoseksuelen (en -!jai
allen die niet 'passen iifeidss
straatje') wordt afgewez^001^
dit document. Heeft men"1 an
binnen de Vaticaanse rarf>w.«
wel eens bedacht dat hartfuan
en onbuigzaamheid eenj®ver
weld-dadige, onmenselijkr me'
onchristelijke houding rr °F
zijn als er liefde gevraagr" f
verwacht wordt?
Ik heb in de afgelopen i
den veel geleerd van eenf
bijn, méér dan van wie op
de laatste jaren. Misschiet]
men ook in Rome iets viS
joodse rijkdom kan leren:)
Rabbi Wolf van Zbarazlj
tegen zijn koetsier:
Gooi je zweep weg
Zelfs als een paard een I
moet ondergaan,
wie zegt jou dan dat ji
hem moet geven?