Keulen wil kunsthoofdstad
van de wereld worden
Streep en Nicholson in
KUNST
CcidócSotviont
D
Ongewenste biografie
over J.D. Salinger
mag van rechter
De klarinet op de ereplaats
Inter Nos: Driemaal
humor met een
wrange ondertoon
dagpuzzf
VRIJDAG 7 NOVEMBER 1986 PAGIt
Portret van
een danser
De choreograaf Hans van
Manen heeft nu ook een
fotoboek, genaamd „Port
rait", het licht doen zien.
Hij was gisteravond in Den
Haag om in de winkel van
boekhandel Van Stockum
Belinfante aan de Vene
straat zijn werk te signe
ren. Ondanks de weinig
populaire prijs van 125
gulden voor een gebonden
versie in een harde kaft en
195 gulden voor een extra
luxe uitgave, was er ge
noeg animo voor.
Rechter moet einde maken
aan Pink Floyd
LONDEN Roger Waters, de basgitarist en song
writer van de Engelse popgroep Pink Floyd, heeft
juridische stappen ondernomen om een einde te
maken aan het bestaan van de groep, omdat zij
creatief gezien is opgebrand. In een verklaring zei
de 42-jarige musicus Pink Floyd te willen laten
ontbinden om de integriteit en de reputatie van de
groep te behouden. Volgens Waters heeft Pink
Floyd het moment bereikt, waarop moet worden
erkend dat zij praktisch gezien niet meer bestaat.
De groep zou zich nu stijlvol van het toneel moet
kunnen terugtrekken. De reactie van de andere
Pink Floyd-leden, Rick Wright, Dave Gilmour en
Nick Mason, zijn nog niet bekend. Pink Floyd was
één van de meest succesvolle popgroepen van de
afgelopen twintig jaar. De grootste bekendheid
verwierven zij zich met hun platen Atom Heart
Mother, Dark Side of the Moon en The Wall.
Tiende van Mahler door
Brabants en Gelders Orkest
DEN BOSCH Het Brabants en Gelders orkest
hebben samen de tiende symfonie van Gustav
Mahler op het repertoire genomen. Dit monu
mentale werk wordt uitgevoerd in Den Bosch
(op 21 november), Utrecht (23 november), Arn
hem (25 november). Eindhoven (27 november),
en Nijmegen (30 november). Mahler heeft zijn
tiende symfonie niet zelf voltooid. Toen hij in
1911 op 55-jarige leeftijd overleed bestonden wel
schetsen van alle delen. Het adagio was hele
maal voltooid en enkele andere delen goeddeels.
In de loop der jaren hebben tal van musicologen
zich beziggehouden met het aftnaken van het
werk. De versie die het Brabants en Gelders or
kest vertolken is van de hand van de Ameri
kaan Clinton A. Carpenter. Het gezamenlijk or
kest staat onder leiding van de Amerikaan The
odore Bloomfield.
NIEUW MUSEUM EN KUNSTBEURS TREKKEN
TIENDUIZENDEN BEZOEKERS
KEULEN In Keulen
wordt volgende week
voor de twintigste keer in
de Messe Hallen de jaar
lijkse kunstbeurs gehou
den, die wordt be
schouwd als een van de
belangrijkste beurzen
voor eigentijdse kunst in
de wereld. De beurs staat
dit keer voor een belang
rijk deel in het teken van
het een paar maanden ge
leden geopende nieuwe
museum, dat een collectie
kunst toont die nu al
wordt gerekend tot een
van de belangrijkste ter
wereld.
Aan het museum Wallraf-Ri-
chartz/Ludwig is verschillen
de jaren gebouwd en het com
plex dat ook een concertzaal'
bevat voor 2000 bezoekers,
heeft in totaal 275 miljoen DM
gekost. Samen met de andere
activiteiten die er op kunstge
bied in Keulen worden ont
wikkeld ambieert de stad tot
een van de kunsthoofdsteden
van de wereld te worden uit
geroepen.
Art Cologne
Aan de kunstbeurs „Art Co
logne" draagt doen 165 gale
rieën uit 16 landen mee. Er is
uitsluitend kunst uit de twin
tigste eeuw te zien en te koop.
Van Nederlandse zijde zijn de
galerieën Delta uit Rotterdam
en Barbara Farber en Torch
uit Amsterdam van de partij.
Verder deelname uit de VS
en Canada en de belangrijkste
Westeuropese landen.
Al vanaf 1967, toen de eerste
„Art Cologne" werd gehou
den ligt het peil van de gebo
den kunst op een ongewoon
hoog peil. Door de ervaring
die in de afgelopen jaren
werd opgedaan is dat niveau
steeds beter geworden. Dit
jaar wordt onder meer werk
aangevoerd van Theo van
Doesburg, Klee, Ernst. Rous
seau en Nolde, voor bedragen
die uit minstens vijf cijfers be
staan. Wie goedkoper wil kan
in Keulen terecht voor gra
fisch werk van Toulouse-Lau
trec tot Picasso en voor men
sen met een nog smallere
beurs is er werk van jonge, nu
nog minder bekende kunste
naars.
Canadese kunst
meling binnen haar muren in
de vorm van de Wallraf-Ri-
chartzcollectie. En daar is nu
de verzameling van Peter
Ludwig bijgekomen. Beide
collecties zijn ondergebracht
in het nieuwe museum naast
de Keulse Dom.
De Keulse professor Franz
Wallraf liet bij zijn overlijden
in 1824 zijn geboortestad een
omvangrijke kunstcollectie na
met werk uit verschillende
perioden en stijlen. Die verza
meling werd de basis van
vrijwel alle musea die Keulen
nu telt. Het grootste deel werd
echter ondergebracht in een
r j j i bouwwerk dat de koopman
5!n,^ia_n.?,r.1Ji_0.n£e,;deir.aI, Richartz in 1861 speciaal voor
dit doel liet bouwen en de
kreeg van de bouwer
de komende beurs is Focus,
een overzicht van 25 jaar Ca-
nadese kunst gemaakt door ^Sneïaar
vooraanstaande Canadese mu- De collectie werd jaar]ijks
sea met werk van meer dan belangrjjke stukJken uitge.
breid. Ook met modern werk,
,i, waarvan een deel in 1937 in
naars van internationale allu- handen vje, van de nationaaJ.
re en wordt de grootste ten
toonstelling van eigentijdse
Canadese kunst die tot nu toe
in Europa te zien was. Ze be
staat uit schilderijen, beelden,
installaties, foto's en video
kunst.
-socialisten en daardoor niet
voor het nageslacht bewaard
kon worden. De Tweede We
reldoorlog had meer ellende
voor het museum in het vat:
in 1943 werd het door een
bombardement verwoest. De
Trad.Uegetrouw hoort bij c0,|ectje kuntwerken was aj
„Art Cologne ook een over- eer<Jer Uj opgeborgen Na
zicht van het werk van de de oorf s
jongere generatie Duitse
kunstenaars waarvan ver
wacht en aangenomen wordt
dat zij in de komende jaren
het gezicht van de moderne mebededd had"tèkregen
kunst in Duitsland gaan bepa- 6 6
nieuw
museum gebouwd op dezelfde
plaats en bij de opening ervan
in 1957 bleek dat moderne
kunst een belangrijke plaats
de collectie.
Dat belang nam nog toe toen
Kunsthanrlpl het verzamelaarsechtpaar
JYUnsinanaei Ludwig uit Aken in 1976 een
Keulen speelt al geruime tijd collectie van 350 moderne
een uiterst belangrijke rol in kunstwerken aan het museum
de wereldhandel in kunst. Er schonk. Daaronder werken
zijn talloze belangrijke kunst- van Picasso, Warhol, Appel,
handelaren gevestigd en de Johns, Beuys, Baselitz, Matis-
grootste kunstveiling ter we- se, Bacon, Picabia, Dali en
reld Sotheby heeft er een Schwitters. En dan gaat het
kantoor sinds ook het mu- niet om één schilderij of plas-
seum is geopend. De stad had tiek: van Picasso zijn moeite-
al een belangrijke kunstverza- loos tien werken in de collec
tie te vinden.
Een voorwaarde bij deze gift
was de bouw van een nieuw
museum voor de totale collec
tie die in het oude museum
absoluut niet meer tot zijn
recht kwam. Een internatio
nale wedstrijd voor het beste
ontwerp van het museum dat
op een historische plaats tus
sen de Dom en de Rijn in het
hart van de stad moest ko
men, werd gewonnen door de
Duitsers Peter Bussmann en
Godfried Haberer.
Peter Ludwig is de nu ruim
zestigjarige telg uit een fami
lie van industriëlen die de
kunst altijd een warm hart
toegedragen heeft. Hij stu
deerde kunstgeschiedenis en
archeologie aan de universi
teit van Mainz waar hij zijn
toekomstige vrouw Irene
Monheim leerde kennen. Het
echtpaar heeft een verzame
ling kunst opgebouwd die be
staat uit eigentijds werk, mid
deleeuwse en antieke kunst,
precolumbiaans werk en Rus
sische avantgarde. En vele
middeleeuwse handschriften
die in kloosters werden ge
maakt.
De verzamelingen vertegen
woordigen een enorm kapi
taal dat veel beweging op de
wereldkunstmarkt kan bren
gen. Directeur Siegfried Gohr
van het nieuwe museum in
Keulen heeft ook plannen om
die beweging te laten ont
staan. Al voor de opening van
het museum heeft hij er geen
twijfel over laten bestaan dat
Keulen niet alleen het kunst
centrum van Duitsland of van
West-Europa moet worden.
Hij ziet Keulen nu al als het
„dynamisch kloppende kunst-
hart van de wereld".
JAN VAN KOOTEN
Het museum Wallraf-Riehartz/Lud-
wig is dagelijks geopend behalve
op maandag. De Art Cologne duurt
van 13 tot en met 19 november.
Extravagant
Elton John, bekend om zijn extravagante uitmonsteringen, over
trof zichzelf dezer dagen in het Australische Brisbane, alwaar hij
optreedt in het kader van een wereldtournee. De zanger had zich
voor de gelegenheid getooid met een kunstkuif van twintig centi
meter hoog, een bijpassende bril en diamanten oorhangers. Mu
zikaal maakte de Brit naar verluidt eveneens indruk. Hij werd be
geleid door het 88 man tellende Melbourne Symphony Orkest.
NEW YORK De terug
getrokken levende Ame
rikaanse schrijver J.D. Sa
linger heeft het proces
verloren dat hij had aan
gespannen om de publika-
tie te voorkomen van een
ongeautoriseerde biografie
van de hand van de Britse
schrijver Ian Hamilton.
De rechter in New York wees
een publikatieverbod op „J.D.
Het gebeurt maar hoogst zelden dat er een klarinetrecital gege
ven wordt. Het recital dat de Amerikaanse professor Theodore
de Corso gisteravond in Diligentia had, zou daarom dus eigenlijk
stromen nieuwsgierige muziekliefhebbers hebben moeten trek
ken. Helaas is het al jaren zo dat klassieke recitals die buiten de
'vaste series vallen en die bovendien niet door wereldbekende
namen worden gedragen, bijna niemand meer uit zijn huis lok
ken, zeker niet op een donderdagavond als er in de wijde omge
ving van Diligentia geen enkele parkeerplaats is.
Voor de combinatie klarinet-piano bestaat geen groot repertoire
en wat er is is vaak bekender in een omgewerkte versie. Dat
gold voor beide werken van bekende componisten, de sonate
op.120 nr 1 in F van Brahms en de Première Rhapsodie van De
bussy die respectievelijk beter in een altversie en een orkestbe
werking van de componisten zelf bekend zijn. In deze beide
stukken, alsook in de fraaie Dance Préludes van Lutoslawski,
toonde De Corso zich een zeer bekwaam solist die zijn lang niet
gemakkelijk bespeelbare instrument in de finesses beheerste.
Frasering, toonkleuring, dynamische schakeringen en ritmische
beweging, alles was er.
Toch kon hij mij niet meeslepen of betoveren met zijn instru
ment. En da* moet in de muziek van Brahms en ook in die van
Debussy toch mogelijk zijn. Deze emotionele terughoudendheid
kwam De Corso echter zeer ten stade in het technisch veeleisen
de moderne klarinetconcert van Julius Juzeliunas, waarin hij
zijn superieure spelbeheersing ten volle tentoon kon spreiden.
Zelfs een sonate van Bernstein bood het verwachte uitstapje
naar de jazz, waar de klarinet zo'n grote plaats heeft verworven,
niet.
Raminta Lampsatis-Kollars, die docente is aan het Hamburgs
conservatorium, begeleidde zorgvuldig en genuanceerd zonder
een opvallende eigen inbreng.
BESIER
De opening van het
nieuwe Maritiem
Museum Prins Hen
drik in Rotterdam
ging gisteren ge-
paard met een
knieval van drie
hoge autoriteiten.
Een diapresentatie
achter een kijkgat
bracht hen op de
knieën. V.l.n.r. bur
gemeester Peper
van Rotterdam,
commissaris der
koningin Patijn en
minister Brinkman,
die het gebouw van
architect Quist aan
de Leuvehaven in
gebruik stelde. In
het museum is de
nadruk vooral ge
legd op de techni
sche aspecten van
de scheepvaart. Het
museum is komend
weekeinde gratis
toegankelijk.
Literatuurprijs voor Pierre-Jean Remy
PARIJS De Franse diplomaat Jean-Pierre
Angremy, beter bekend onder het pseudoniem
Pierre-Jean Remy, is onderscheiden met de ro
manprijs van de Académie Francaise, een van
de belangrijkste literaire prijzen in Frankrijk.
De 49-jarige schrijver, die consul-generaal in
Florence is, kreeg de prijs voor zijn roman Une
ville immortelle. Het boek verhaalt over de lot
gevallen van een Franse consul in een stad die
veel gelijkenis met Florence vertoont. Angre
my, een van de vruchtbaarste hedendaagse au
teurs in Frankrijk, heeft meer dan 20 romans,
dichtbundels en biografieën geschreven. In
1971 kreeg hij de prijs Renaudot voor zijn ro
man Le sac du palais. Van zijn hand versche
nen verder onder meer Rêver la vie ((1975), Si
j'étais romancier (1977), Oriënt-Express (1979),
Don Juan (1982) en Le dernier été (1983).
UDO/STUDIO: „Heartburn" met Me
ryl Streep en Jack Nicholson. Regie:
Mike Nicholson.
Eigenlijk is het een verhaaltje
van 'niks: Een huwelijk; de
eerste baby; zwanger van de
tweede ontdekt de echtgenote
in een la een stapel bankaf-
schrijvingen van dinertjes en
hotelnachtjes die erop wijzen
dat haar man een vriendin
heeft; ze loopt weg naar haar
vader, komt terug, krijgt de
tweede baby, maar neemt uit
eindelijk toch de benen. Alle
daagse kost helaas, niets
nieuws en om daar nu een
film van te maken... Maar als
de acteurs Meryl Streep en
Jack Nicholson heten en Mike
Nichols („The graduate", vrouw het allemaal heeft op-
„Who's afraid of Virginia geschreven, krijgen de dage-
Woolf", „Silkwood") de regis- lijkse dingen in de verhou-
seur is, wordt het toch iets bij- ding, het inrichten van het
zonders. huis, het kinderen krijgen, het
Nora Ephron is een Ameri- daaromheen vaak voorkomen-
kaanse journaliste die van de geestelijke en lichamelijke
haar huwelijksproblemen met isolement binnen een huwelijk
Carl Bernstein (een van de een authentieke nadruk. Al
twee beroemde Watergate- ligt de feitelijke „schuld" bij
journalisten) een roman maak- de man, minder dan in het
te. Zij ging ermee naar Mike boek het geval schijnt te zijn
Nichols en die maakte van wat waarin ook nog eens onthuld
je gevoeglijk huwelijksellende wordt wat Bernstein uithaalde
zou kunnen noemen een hu- toen hij met Watergate bezig
welijkskomedie. Niet lachen, was, speelt Nicholson de boos-
gieren, brullen, maar fijntjes doener. Hij is een best liefheb-
en soms pijnlijk glimlachen bende recidivist, door Nichols
om onontkoombaar lijkende uitgerust met die befaamde
stereotypes in de man-vrouw grijns die je nooit helemaal
verhouding. Omdat het een kan doorgronden. Meryl
Streep blijft verre van de hui
lerigheid die zo'n rol zou kun
nen meebrengen, maar maakt
een kordaat, gevoelig en vol
komen normaal portret van de
vrouw. Om hen heen het iour-
nalistiekje weredlje van Was
hington met wat melige eten
tjes met collega's en de gebrui
kelijke roddels.
kan bij zulke acteurs - dat je
volkomen bij hen binnen kan
kijken.
Opvallend is bovendien het
eerste rolletje als acteur van
de Tsjeschiche regisseur Milos
Forman die een Joegoslavi
sche gast speelt op een van de
vele journalistendinertjes van
de roddelende Washingtonse
incrowd.
Mike Nichols is een regisseur „Heartburn" is bijna ontluiste-
die altijd veel met acteurs rend in eenvoud van verhaal
heeft kunnen doen. Hij laat de en vorm. Als je uit de film
ze improviseren en dat mondt loopt denk je even: wat heb ik
uit in een prachtige scène eigenlijk gezien? Om dan het
waarin Nicholson en Streep knappe te beseffen van zo'n
liedjes zingen voor hun onge- etudes in alledaagsheid. De
boren baby Hij zit met de ca- „comédie humaine" in optima
mera zo dichtbij zo „close" op forma.
de hoofdrolspelers - en dat BERT JANSMA
Salinger: A writing Life" te
gen Hamilton en zijn uitgever.
Random House, van de hand.
De auteur van onder meer
„Catcher in the Rye" kan nog
wel in hoger beroep gaan.
Ian Hamilton - auteur van
„Robert Lowell: A Biography"
uit 1982 - had in 1983 aan Sa
linger om diens medewerking
gevraagd, maar haar niet ge
kregen. Hij ontving voor zijn
project 100.000 dollar voor
schot van Random House en
25.000 pond sterling van zijn
uitgever in Engeland, William
Heinemann.
Salinger, die al 30 jaar de pu
bliciteit schuwt, had gezegd
dat hij niet wilde dat tijdens
zijn leven een biografie van
hem zou verschijnen. Hij vond
Hamiltons. boek inbreuk op
zijn priveleven en hij maakte
vooral bezwaar tegen gebruik
van persoonlijke brieven die
hij schreef aan vrienden en
die Hamilton aantrof in uni
versiteitsbibliotheken. Zij be
vatten karakterbeschrijvingen
van beroemde personen die
niet altijd vleiend zijn. Salin
ger vond het gebruik van de
brieven schending van het au
teursrecht.
Maar, zo zei de rechter, „Ha
miltons boek kan niet worden
afgedaan als een daad van
commerciëel voyeurisme of
gewroet in het privéleven van
een particulier persoon om er
financieel beter van te wor
den. Het betreft een serieuze,
doorwrochte geschiedenis van
een man die door zijn eigen
letterkundige prestaties een fi
guur van enorme publieke be
langstelling is geworden".
Pianiste Lili
Kraus overleden
ASHEVILLE De interna
tionaal vermaarde concertpia
niste Lili Kraus is gisteren in
Asheville, North Carolina, op
83-jarige leeftijd overleden. De
pianiste stierf in een zieken
huis waar zij een darmoperatie
had ondergaan. Lili Kraus, ge
boren in Boedapest, kreeg op
jonge leeftijd les van compo
nisten als Zoltan Kodaly en
Bela Bartok. Op 17-jarige leef-,
tijd kreeg zij aan het conserva
torium van Wenen les van pi
anist Artur Schnabel. In de ja
ren dertig was zij een bekende
persoonlijkheid op de Europe
se concertpodia. Aan het begin
van een wereldtoernee in
1942, werd Lili Kraus in Ne
derlands Indië door de Japan
ners gearresteerd en voor de
duur van de oorlog gevangen
gehouden. In de eerste 18
maanden na de oorlog gaf zij
120 concerten om brood op de
plank te krijgen voor haar ge
zin. In 1966 vertrok zij naar de
Verenigde Staten, waar zij fu
rore maakte door in negen
concerten alle 25 pianoconcer
ten van Beethoven uit te voe
ren. Haar laatste concert gaf
zij op 12 juni 1982.
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
kunstagenda
Vrijdag 7 november
DEN HAAG Koninklijke za. 19.00. 21.15. zo. 19.00.
Schouwburg (Korte Voorhout 3 tel. diary (al); do. 20.15. zo. 21.1!
469450) 20.15: Haagse Comedie:
"Een bruid in de morgen' van Hugo
Claus; regie Agaath Witteman; met
Anne-Wil Blankers, Carline Brou
wer, Victor Low, Wim van Rooij en
Maria Stiegelis.
Appeltheater (Duinstraat 6, tel.
KATWIJK CITY THEATlOt
(Badstraat 30. tel. 01718-7)
Pretty in Pink (al); do. v
wo. 14.45. 19.00, 21.15.
19.00, 21.15. CITY THEATf
Jewel of the Nile (al); tijdaen
City I. CITY THEATER III:
lution (al) tijden zie City I.
THEATER IV: The Coca ColP
(12); Tijden zie I, behalve i
middag. E.T. (al); z
VOORSCHOTEN GREENWAïw
01717-4354): Spies like us (aLuot
■»a ionn 91 is t/-> io nn 3 "a
fens
mannen en een wieg (aljjp9e>
14.30. ma. di. wo. 20.15. |m0€
KINDERVOORSTELLING
Op hoop van zegen (al); vi
15.45. Dik Trom weet r
14.00.
WASSENAAR ASTRA
502200) 20.15: Toneelgr. De Appel: 01751-13269): Fright nightkr
'Marat/Sade' van Peter Weiss; re- do. t/m zo. 20.00.Right stuff» our
- —I wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
E.T.; za. wo. zo. 14.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 2]
463500): Heartburn (al);
gie Erik Vos; met o.a. Eric Schnei
der. Carol Linssen, Sacha Bulthuis.
Aus Greidanus. Hugo Maerten, Will
van Kralingen en Henk Votel.
Theater aan de Haven (Westduin
weg 230. tel. 543202) 20.30: Cathe-
rina ten Bruggecate en Ria Eimers: 19.00. 21.30. zo. 13!3Ó,
'Deuce'; regie Annette Apon. 19.00, 21.30. ASTA 2 (S|
Congresgebouw (Churchillplein 10 tel. 463500): Aliens (12);
tel. 548000) 20.15: Toneelgr. Die 20.00. ASTA 3: The man
Haghe Spelers: 'De zondagswan- one r
deling'; regie George van Woerden. 21.15.
Theater de Poort (Paviljoensgracht 21.15
18) 20.15: Toneelgr. Inter Nos: traal Station.
'Werkverschaffing', 'Spion' en lor purple
■Burgermansbruiloft'; regie Dick BYLON 2: Top gun (al);
Furrer. 18.45. 21.30. zo. 13.00,
Circustheater (Gevers Deynoot- 18.45. 21.30. BABYLON 3:
plein 50 tel. 558800) 20.15: Ned. Blue 16); 14.00, 18.45. 21
Dans Theater: 'Sechs Tanze' (chor. 13.00, 15.45, 18.45. 21.30.
Kylian/muz. Mozart),'Soldatenmis' AC 1 (Buitenhof 20. tel. 63C
(Kylian/Martinu) en TEnfant et les Legal eagles (al); 14.00, iLn
sortilèges' (Kylian/Ravel); mmv 21.30. zo. 13.15, 16.00,
Ned. Balletork. en Ned. Theater- 21.30. CINEAC 2: Down t
koor olv Wolfgang Rögner. in Beverly Hills (al); 14.00,
Koninklijk Conservatorium (Julia- 21.30. zo 13.15. 16.00,
na van Stolberglaan 1, tel. 814251) 21.30. CINEAC 3: F/X, i
20.30: Krisztina de Chatel: 'Num- by illusion (12); 18.45, 21.31
mer Achtenveertig'. vr. ma. di. ook 14.00. EUL
Paard van Troje (Prinsegracht 12) NEMA (Leyweg 910, tel. 667Fn
23.00: Thoko Mdlalose. Aliens (12); za. wo. 20.15.fen
O.L.S. (Loosduinsekade) 22.00: Ve- 16.00, 20.15. overige dagen ikad;
netian Blind. 20.15. METROPOLE 1 (CL
gielaan. tel. 456756): The mi%,it_,
(12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 1f,lz!
16.00. 21.30 METRtJe
V I O P I I I U9H LE 2 Diavolo in corpo (16); 1
tLéu - ir^nnT 18.45. 21.30. zo 13.15.
18.45, 21.30. METROPOLI
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO- Hannah and her sisters (al); if'
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. 18.45, 21.30. zo. 13.15, if
tel. 01720-20800): Big Trouble in 18.4S! 21.30. METROPOL(tv"i
Little China (al); 18.30, 21.00. za. Walt Disney's Fantasia (al); iK
zo. wo. ook 14.00. EUROCINE- 18.45. zo. 13.15, 16.00, 18 45 I
MA II: Top Gun (al); 18.45, 21.15. (al); 21.30. METROPOLE 5: i
za. zo. wo ook 13.45. EUROCI- |o (al); 14.00, 18.45. 21.301
NEMA III: Hannah and her Sisters 13.15. 16.00, 18.45, 21.30.
(al); 18.45, 21.15. za. zo. wo. ook ON 1 (Herengracht 13. tel. 462ltie\
13.45. EUROCINEMA IV: The Co- Youngblood al); 13.45, Ifjtzt
21.30. zo. 13.15, 16.00, If /u,i
21.30. ODEON 2: Target l y
NACHTVOORSTELLINGEN 13.45, 18.45. 21.30.
EUROCINEMA I: Big Trouble in 16.00, 18.45, 21.30. ODEOl
Little China (al); za. 24.00. EU- Running scared (12); 13.45, 1lwac
ROCINEMA II: Top Gun (al); za. 21.30. zo. 13.15, 16.00. li,PrL
24.00. EUROCINEMA III: Bad 21.30. ODEON 4: 9% WL
Penny (18); za. 24.00. EUROCI- <16); 13.45, 18.45. 21.30. z
90t physical (18); 18.45, 21.30 LE PARIS 1 j -
tingstraat 12b. tel 656402)|olO|
perverse gravin (18); v.a. 1"
13.30. LE PARIS 2|" he-
12.30. zo. Lde
KINDERVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA IV: Assepoester gresses (18)-
(al); za. zo. wo. 14.00. 14.OO. LE PARIS 3: Deserlf1
vers (18); v.a. 12.30. zo.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. HAAGS FILMHUIS (DennA et-
te!. 071-121239); Running Scared 56, tel. 459900): Zaal 1: Deathjir
(al); 19.00. 21.15. za. zo. wo. 00k salesman; 19.30, 22.00. Amof
14.30. LIDO en STUDIO (Steen- perdicao; za 14.00. Francises!
straat 39. tel. 124130): The Color 14.OO. Zaal 2: The killing; 19l
Purple (al); 20.00. zo. 00k 14.15; clockwork orange; 21.45. Za#n
Aliens (12); 14.30, 18.45, 21.15; 19.30. 21.45. ma. 19.15, 22.0dere
Heartburn (al). Top Gun (al). Down Jaar filmgeschiedenis VI jt| da
and out in Beverly Hills (al) 14.30, Mean streets; ma. Una giorL...
19.00, 21.15. TRIANON (Bree- particolare; vr. Broadway Di
straat 31, tel. 123875): Sting (al); Rose; za. Images: zo. Die bl?^
14.30, 19.00. 21.15. zo 14.15, trommel; ma. One from the hje. i'
16.30. 19.00, 21.15. REX (Haar- di Duel: wo. ver
lemmerstraat 52. tel. 071-125414);
NACHTVOORSTELLINGEN:
CINEAC 1: Legal eagles (16L
00.15. CINEAC II: Down ana
in Beverly Hills; (16);
CINEAC III: The naked
(16); za. 00.15. EUROCINEj
Partnerruil (18); za. 24 02
NACHTVOORSTELLINGEN
d,e KINDERVOORSTELLINGEN:
(18). za. 23.30. CINEAC 3: Assepoester;
NOORDWIJK LIDO THEATER C?NRZA°Tsr.ó^n'
(Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719- za zo wo 14 Q0
12800): Geen voorstellingen.
KINDERVOORSTELLINGEN
LIDO: Sneeuwwitje en de zeven
(al); za. zo. wo. 14.30.
Drie éénakters van Berthold
Brecht werden gisteravond in
theater „De Poort" opgevoerd
door toneelgroep Inter Nos.
Brecht, met zijn wrange hu
mor uit een nog Wrangere tijd,
is al vele malen gespeeld. Zijn
werken zijn nog immer geliefd
bij een groot publiek. Inter
Nos heeft gekozen voor: „De
werkverschaffing", „De spion"
?n „De burgermansbruiloft".
Een goed opgebouwd pro-
Toneelgroep Inter Nos sped 196
éénakters van Brecht. Regi«o a
Furrer, Ben Jansen en Dick I en
Theater „De poort", gistei 9eli
Herhalingen: Vanavond, 8 er Abi
vember.
tiek
„De werkverschaffing", in de
regie van Hans Furrer, biedt
een blik in een gezin waarbij
de man een baan heeft toege
wezen gekregen door de staal
terwijl de broer van de vrouw
net gesneuveld is in de oorlog
Tegenstrijdigheden alom. Hé-
lène Vos maakte een ontroe
rend type van de rouwende
echtgenote. Haar verdriet en
smart was echt hartepijn. De
man (Ben Janssen) speelde
goed de man in tweestrijd.
„De spion", in de regie van
Ben Janssen, werd heel span
nend gespeeld. De angst van-
„Wie kun je nog vertrou
wen?" kwam heel goed over
Hans Furrer en Carolien van
Reijn waren echt op van de ze
nuwen toen hun zoontje even
te lang weg bleef in zijn „Brui
ne hemdje". Veel dramatiek
en angst straalde van hun pre
sentatie. Zondermeer het
hoogtepunt van de avond. Een
uitstekende regie waarbij goed
op details was gelet. Vooral de
authentieke schoenen van Ca
rolien waren opvallend.
„De burgermansbruiloft", een
ruzieachtig gezelschap waarbij
de sfeer niet zo op gang komt,
was een waar kat-en muisspel.
Zelfgemaakte meubels sneu
velden bij bosjes zodat er veel
te lachen viel om andermans
ellende. Hanny de Jager, als
een bruiloftsgaste, was duide
lijk de meest komische figuur.
Als zij weer eens door een
stoel zakte gaf dat echt een
schrikreactie. Maurice Heering
had de taak op zich genomen
om de verbindende teksten uit
te spreken en daarbij een aan
tal Brecht liederen te i
ken. Helaas is hij nou i
uitgelezen persoon om
deren te brengen. Het 1
van de Duitse taal wasL
waar heel natuurge sch
maar zijn presentatie L
meer als een last dan
lust ervaren. Kleine
heidsfoutjes daar gelatenf
ter Nos er toch in
door Brecht bedoelde sfl j
RUITENPUZZEL
Steeds te beginnen in het va
ven het cijfer en verder gaandj
richting van de wijzers van J
kunnen rond de genummerde
woorden van 4 letters van na
de betekenis worden verkrege* Jr"
1. soort agaat; 2. hemellicha* UIJ
deel v.e. kolenkachel; 4.
gingskreet; 5. hoofddeel v
stuk; 6. naaldboom; 7. b
slimheid; 8. kledingstuk; 9. vr<^
OPLOSSING
■JU 3Ae6do GT9 |9p0W
-oui lauj leeiujo) uiaiM) lerznd Wi
jeej 6 '8 Usil L ^JO|
'S t|ieA :eise e lueeui z
ka