Geen hereniging zonder vernieuwing
fieidóe Soiuant
aan tafel
kerk
en
wereld
Christelijk belijden zegt
iets over beleggen van geld
Met eierschalen kindersterfte te lijf
Houding Vaticaan
tegenover
homosexualiteit verhard
uueer
brieven
van
lezers
ACHTERGROND
EcidócSouiant
MAANDAG 3 NOVEMBER 1986 PAGIN A2pIT
Tweede joods-katholieke gespreksronde
„Redding cn verlossing in christendom en het traditionele en hui
dige jodendom" is het hoofdonderwerp van gesprek in de tweede
gespreksronde tussen rooms-katholieken en joden, die van 4 tot 6
november in Rome wordt gehouden. Vorig jaar speelde zich,
eveneens in Rome, de eerste ronde af naar aanleiding van het feit,
dat twintig jaar geleden het conciliedecreet „Nostra Aetate" ver
scheen. Daarin heeft het Tweede Vaticaans Concilie de grondsla
gen verwoord voor het gesprek met de niet-christelijke religies.
Van joodse zijde nemen aan de tweede ronde vertegenwoordigers
van verscheidene stromingen in het jodendom uit Israel en de
Verenigde Staten deel. Het rooms-katholieke standpunt wordt tot
gelding gebracht door theologen uit de VS, West-Duitsland en van
de pauselijke universiteiten.
Politie maakt einde aan moslimprotcst in Kaapstad
De Zuidafrikaanse politie heeft zaterdag een einde gemaakt
aan een mars van vierhonderd moslims in Kaapstad, die pro
testeerden tegen een verklaring van de blanke Nederduits Ge
reformeerde Kerk, dat de Islam een "valse godsdienst" is. En
kele demonstranten werden aangehouden. De verklaring was
afgelegd op de synode in Kaapstad eind vorige maand over het
apartheidsvraagstuk. Een woordvoerder van de moslimbewe
ging zei: „De verboden mars van zaterdag en de arrestaties zijn
er aanwijzingen voor hoe ernstig de controverse is geworden".
Hij zei dat de Nederduits Gereformeerde Kerk en de staat
"dom en naïef zouden zijn als zij de gekwetste gevoelens van
de moslims in Zuid-Afrika en de wereld aangaande deze kwes
tie zouden onderschatten".
Ons Christelijk geloof
is behalve een
opdracht en opdracht
ook een levenslange
uitdaging, die wij ieder
voor zich én met
elkaar dienen aan te
nemen.
C.S.J. van der Valk
GROTE BELANGSTELLING VOOR SYMPOSIUM 'SAMEN OP WEG'
,,Onze beide kerken wor
den geroepen om een
grote wending te maken.
Wat wij nodig hebben is
de moed, niet om het
oude aan te vervullen,
maar om het te vervan
gen". Twee zinnen uit de
lange toespraken, die za
terdag in Amsterdam te
beluisteren waren op het
symposium „Op weg naar
hereniging", de eerste
van een hervormde, de
tweede van een gerefor
meerde spreker.
Over een ding waren alle
sprekers op het symposium
het wel eens: de hereniging
van de Hervormde Kerk en
de Gereformeerde Kerken zal
gepaard dienen te gaan met
kerkvernieuwing. De grote
belangstelling voor dit sympo
sium in de aula van de Vrije
Universiteit er waren onge
veer zevenhonderd mensen,
terwijl gerekend was op zo'n
tweehonderd betekende voor
de raad van deputaten Samen
op Weg „een signaal van be
moediging", aldus de voorzit
ter van deze raad, ds. D. Wou-
Prof. dr. H. Berkhof uit Lei
den, emeritus hoogleraar dog
matiek en bijbelse theologie,
plaatste zijn rede, getiteld
„Kerk zijn in de Nederlandse
Godsverduistering", in het
kader van de recente kerkge
schiedenis. Hij poneerde een
achttal stellingen en bena
drukte dat het uiteindelijk om
de vraag gaat: is dit leven een
gril of is het bedoeld? Ber-
khofs eigen antwoord: „Als
God over Zijn wereld en ook
over Zijn gemeente waakt,
kan het geen toeval zijn dat
juist in dit tijdperk onze beide
kerken geroepen worden om
een grote wending te maken
en om samen te gaan, samen
naar de wereld toe".
Naar zijn mening was er ook
in de Doleantie al zorg om de
secularisering van Nederland.
De hervormde orthodoxie
zocht het middel tegen de ont
kerstening goeddeels in een
herstel van de vaderlandse
volkskerk; de gereformeerden
wilden een vrije kerk die
haar kracht aan de belijdenis
ontleent. De Hervormde Kerk
is met haar volkskerkmodel
vastgelopen op de toenemen
de godsverduistering, aldus
prof. Berkhof. „Van een stra
tegie tegen de secularisatie
wordt niets meer vernomen.
Dat thema is aan de evangeli
cals overgelaten". Wel wordt
de volkskerkelijke aanhang
steeds kleiner en de bewuste
gemeente wordt mondiger en
actiever.
„Beide kerken hebben genoeg
meegekregen, afgeleerd en
bijgeleerd, om samen in ons
geseculariseerde leefklimaat
een nieuw tegenwicht boven
antithese en solidariteit uit te
vinden", aldus prof. Berkhof.
Hij besloot met er op te wijzen
dat het uit zwakheid is dat
beide kerken elkaar zoeken,
want „Zijn kracht wordt in
onze zwakheid volbracht".
Muzikaal
treffen
Nachtwakers en hoornblazers
uit alle delen van Europa wa
ren zaterdag naar Hamburg
gekomen om deel te nemen
aan het feest rond het twee
honderd jarig bestaan van de
Michaelkerk. Hier geeft een
aantal van hen een serenade
op het balkon van het stad
huis van Hamburg.
Russische diaken
Wladimir Roesak
krijgt zeven jaar
Opnieuw is een meelevend
lid van de Russisch-Ortho-
doxe Kerk wegens het aan de
kaak stellen van de staatsin
vloed op die Kerk streng
aangepakt diaken Wladimir
Roesak is op 27 september in
Moskou wegens antisovjet-
agitatie en propaganda
veroordeeld tot zeven jaar
werkkamp en vijf jaar ver
banning. Zowel Keston Col
lege, het Britse instituut voor
bestudering van de gods
dienst in Oost-Europa, als het
Ztlricher instituut „Geloof in
de Tweede Wereld" heeft dit
vernomen. Roesak is in 1983
in het Westen bekend gewor
den toen hij zich met een
open brief over de situatie
waarin de Russisch-Ortho-
doxe Kerk zich bevindt,
richtte tot de assemblee van
de Wereldraad van Kerken,
die toen in Vancouver bijeen
was.
Roesak wordt vooral kwalijk
genomen, dat hij als afgestu
deerde van de theologische
academie van Moskou en als
kerkhistoricus zich te kri
tisch heeft uitgelaten over de
geschiedenis van zijn Kerk
sedert 1917. Hij schreef zijn
Kerk lief te hebben maar
haar niet „om de prijs van
aanpassing" te willen dienen.
Bij de Wereldraad is er ge
klaagd dat deze te weinig ge
daan heeft om Roesak te
steunen. Kort vóór zijn pro
ces had Roesak nog in het
Westen om hulp gevraagd.
Zoals gebruikelijk heeft de
Wereldraad, zonder daaraan
naar buiten ruchtbaarheid te
geven, langs eigen kanalen
getracht iets voor Roesak te
doen.
Naar het instituut in Zürich
constateert bevestigt de zwa
re straf van Roesak de in
christelijke kring in de Sov
jet-Unie opgedane indruk,
dat er een hardere koers
wordt gevaren tegen de Kerk
en dat de minister van gods
dienstzaken Konstantin
Chartsjev daarvan de aan
stichter is.
SECRETARIS RAAD VAN KERKEN DS. VAN DER ZEE:
Geld speelt een vitale rol
in het mensenbestaan en
de samenleving. Heeft
echter ons belijden geen
invloed op het beleggen,
de manier waarop we
met geld omgaan, dan
zijn alle grote woorden
geen cent waard. Aldus
ds. W.R. van der Zee, se
cretaris van de Raad van
Kerken op de zaterdag in
Utrecht gehouden werk
dag over belijden en be
leggen, die werd georga
niseerd door een aantal
kerkelijke organisaties.
Bij de vraag hoe kerken en
christenen omgaan met geld
en de macht van het geld is
ons belijden in het geding.
God wil Zijn koninkrijk op
deze aarde bereiken door
ons, aldus ds. Van der Zee tot
de ongeveer 200 aanwezigen.
De predikant stelde vast dat
de oorzaken van armoede en
onderdrukking structureel
zijn. Goede wil en oprechte
inzet alleen zullen geen nieu-
Ds. W. van der Zee
we wereldorde tot stand
brengen. Maar kerken en
christenen kunnen wel vast
kleine stappen zetten, vooral
in het omgaan met geld en de
macht die geld geeft. Im
mers: hierin krijgen theorie
en idealen concrete vorm.
Lutheranen
De synode van de Evange-
lisch-Lutherse Kerk heeft de
gemeenten, raden en organen
opgeroepen zich te bezinnen
op hun eventuele financiële
belangen in bedrijven die
mede in Zuid-Afrika zijn ge
vestigd. Een voorstel hiertoe
van de Commissie Beleg
gingscriteria werd zaterdag
in Utrecht met grote meer
derheid aanvaard.
In het besluit worden met
opzet geen namen van bedrij
ven genoemd. Dit om te
voorkomen dat „zondebok
ken worden aangewezen en
anderen vrijuit gaan". De sy
node gaat nu dan ook een
stapje verder dan de Raad
van Kerken. Deze riep zijn
lidkerken in maart dit jaar
op, beleggingen in bedrijven
met belang in Zuid-Afrika te
verkopen en noemde daarbij
alleen Shell en Philips.
De synode bekrachtigde te
vens het besluit van de syno
dale commissie (dagelijks be
stuur) van september dit jaar,
de Philips-obligaties in de be
leggingsportefeuille te verko
pen.
Hoefijzers, spijkers en eier
schalen maken deel uit van
een succesvol dieet, waarmee
de Rooms-Katholieke Kerk
de kindersterfte in Brazilië
drastisch aan het terugdrin
gen is. Het programma kwam
drie jaar geleden op gang en
bereikt nu één miljoen kinde
ren tot vijf jaar en heeft de
sterftecijfers met 70 procent
doen dalen. Met weinig finan
ciële middelen heeft het „pas
torale programma voor de
kinderen", gecoördineerd
door de Kerk en Unicef, spec
taculaire resultaten geboekt in
400 Braziliaanse gemeen-
ochappen, voornamelijk krot
tenwijken. Rond 20.000 vrij
willigers werken daar bij de
voorlichting en uitvoering
van het programma.
De belangrijkste oorzaken
van de kindersterfte in Brazi
lië zijn gebrek aan vocht in de
lichaamscellen en vervolgens
voedselgebrek. De uitdroging
wordt tegengegaan door het
inbrengen van een gemakke
lijk thuis te bereiden vloeistof,
terwijl de ondervoeding
wordt bestreden met extra
voeding voor zwangere vrou
wen en babies. Daarnaast
wordt extra calcium toege
diend door gemalen eierscha
len door het eten te mengen,
terwijl het ijzergehalte wordt
opgepept door in de pan hoef
ijzers en spijkers te laten
meekoken.
Het succes van het program
ma van de Braziliaanse Kerk
heeft de belangstelling ge
wekt van vele geestelijken uit
heel Latijns-Amerika, waar
per dag 27.000 kinderen tot
vijf jaar sterven, voornamelijk
ten gevolge van ondervoe
ding. Twaalf Peruaanse bis
schoppen brengen momenteel
een bezoek aan Brazilië om de
toepassing van het program
ma te bestuderen. In Peru
sterven jaarlijks 100.000 kin
deren. Het Peruaanse sterfte
cijfer wordt in Latijns-Ameri
ka alleen overtroffen door
Haïti en Honduras.
Homosexuelen moeten
'hun kruis dragen' en 'de
deugd beoefenen in
plaats van de zonde'. Da
den van homosexualiteit
zijn 'moreel onaanvaard
baar' en kunnen 'in geen
geval geaccepteerd wor
den'. Homosexualiteit is
'een afwijking' en 'zon
de'.
In een gepantserde brief aan
alle bisschoppen heeft kardi
naal Joseph Ratzinger, pre
fect van de Congregatie voor
de Geloofsleer, nog eens de
traditionele houding van de
kerk ten opzichte van de ho
mosexualiteit beklemtoond.
Het schrijven dat uiteraard
de volledige instemming van
de paus heeft, bevat weinig
nieuws. Maar dat is ook niet
de bedoeling. Ratzinger heeft
zijn brief doen uitgaan om er
nog eens aan te herinneren
dat het standpunt van de
kerk nog steeds is zoals het
was: onwrikbaar in zijn af
wijzing van daden van homo
sexualiteit. Rome wijkt niet
voor de steeds luidere roep
een soepeler houding aan te
nemen. Ratzinger schrijft:
„Een voortdurend groeiend
aantal mensen, ook vanuit de
kerk, oefent een steeds ster
ker druk uit op de kerk om
homosexueel gedrag te accep
teren." Maar dat is ondenk
baar, verzekert Ratzinger. De
leer van Rome op dit punt is
gebaseerd op de Heilige
Schrift „en een voortdurende
overlevering." Ja, zelfs is er
sprake van een verharding
van de houding van Rome.
Geweld tegen homosexuelen
wordt afgewezen, maar dat is
anno 1986 ook wel het minste
dat verwacht mocht worden.
„Met kracht moet van de
hand worden gewezen dat
homosexuelen voorwerp wa
ren en zijn van kwaadaardi
ge uitdrukkingen en ge
weld", aldus Ratzinger.
De brief van de vroegere
kardinaal van München is
vooral bedoeld voor de Ame
rikaanse kerk, maar ook
voor West-Europa, waaron-
Kardinaal Ratzinger
der zeker Nederland. Daar
hebben groepen homosexue
len zekere posities in de kerk
opgebouwd. De veroordeling
van de Amerikaanse theo
loog Charles Curran, die pleit
voor een veel soepeler hou
ding, was al een aanwijzing
dat Rome niet bereid is op dit
punt ook maar een duim
breed te wijken. Curran
vindt dat wanneer twee ho
mosexuelen een duurzame
relatie met elkaar hebben, de
kerk dat zou moeten tolere
ren. Maar doelend op Curran
en anderen schrijft Ratzinger
dat „de opvatting dat homo-
sexuele activiteiten gelijk
waardig zouden zijn aan de
sexualitëït binnen een huwe
lijk, strikt afgewezen moet
worden."
Het schrijven is ook bedoeld
om een in de ogen van Rome
al te vrije interpretatie van
de brief 'Persona Humana'
van paus Paulus VI uit 1976
te corrigeren. In 'Persona
Humana' volstond de voor
ganger van paus Wojtyla met
een simpele herhaling van
het traditionele standpunt
over de homosexualiteit. Pro
gressieve theologen en homo-
sexuele groepen zagen irt de
brief een aanwijzing dat er
heel langzaam iets aan het
veranderen was. Zij putten er
de moed uit de opening die
het Vaticaan leek te bieden,
te benutten.
Johannes Paulus II en zijn
theologische rechterhand
Ratzinger beperken zich niet
tot het nog eens duidelijk uit
eenzetten en verdedigen van
de traditionele opvatting. Ze
gaan nog een stap verder en
eisen maatregelen. De rege
ringen wordt gevraagd geen
wetten te maken „die een ge
drag beschermen waar nie
mand recht op heeft." Hoe
wel de fatale ziekte niet met
naam genoemd wordt, doelt
Ratzinger duidelijk op AIDS
wanneer hij strenge maatre
gelen rechtvaardigt „tegen
een praktijk die het leven en
de gezondheid van een groot
aantal mensen bedreigt."
Maar niet alleen de regerin
gen, vooral ook de adressan
ten van Ratzingers brief, de
bisschoppen, moeten in actie
komen. Homosexuele groe
pen mogen niet onder dat eti
ket aan de erediensten deel
nemen. Homo's mogen zich
niet aanduiden als 'katho
liek'. Bisschoppen en pries
ters moeten wat dat betreft
'buitengewoon oplettend'
zijn, schrijft Ratzinger.
De brief zal zeker ook gevol
gen hebben voor de Neder
landse kerkprovincie. De
groepen van homo's en les
biennes die toch al in de
marge van het kerkgebeuren
opereerden, zullen zeker nog
verder naar de rand gedrukt
worden. Want de brief van
Rome aan de bisschoppen is
op de eerste plaats een op
roep om hard en onbuigzaam
te zijn.
GERARD KESSELS
Varkensvlees met gembersaus, andijviesalade en
rijst - chokosvla
Voor twee: 200 g hamlap, 1 teentje knoflook, stukje ui,
selderij, boemboe saté, sambal, 2 lepels olie, zout;
2 lepels suiker, 2,5 dl water, paar bolletjes gember, ge
mbersiroop, 2 lepels tomatenketchup, 1 lepel ketjap,
zout, peper, 10 g maïzena, azijn;
250 g andijvie, ui, 2 lepels water, 2 lepels azijn, zout, pe
per, suiker, 2 lepels paprika-zoetzuur;
250 g droogkokende rijst;
0,5 liter melk, 20 g cacao, 45 g suiker, 25 g maizena (of 0,5
liter chocoladevla), 2 lepels gemalen kokos.
Snijd of knip het vlees in dobbelstenen. Meng geperste knof
look, fijngesneden ui, kleingeknipte selderij, boemboe saté en
sambal. Wrijf het mengseltje in een vijzel of met een houten
lepel op een snijplank zo fijn mogelijk en kneed er vervol
gens het vlees door. Bak de stukjes vlees na tien minuten in
hete olie bruin en net gaar (dat duurt circa vijf minuten).
Schep het vlees op een warm bord en strooi er zout over.
Laat de suiker in een droge braadpan smelten en lichtbruin
worden. Voeg water, stukjes gember, gembersiroop, tomaten
ketchup, ketjap, zout en peper toe en laat de karamel oplos
sen. Bind het sausje met maizena en maak het op smaak af
met azijn en de gebruikte toevoegsels.
Snijd de schoongewassen andijvie zo fijn mogelijk. Bak de
vlees bakken. Voeg water, azijn, zout, peper en suiker toe en
meng de andijvie met de nog warme saus. Garneer met pa
prika-zoetzuur.
Kook de helft van de melk. Maak een papje van cacao, sui
ker, maizena en weinig koude melk. Schenk wat hete melk
bij dit papje en doe het mengsel in de pan. Laat de vla al
roerende een minuut koken en doe er van het vuur de rest
koude melk en de meeste kokos bij. Garneer de afgekoelde
vla met de overige kokos.
JEANNE
Basis voor verder overleg
jj ibied
X1ET overleg tussen kabinet, werknemers en werkgeve^trei
eind vorige week is mislukt, zo luidden de sombere commerptra
taren, want er is geen resultaat geboekt. Er is inderdaad geeij° d
overeenstemming bereikt over de hoofdlijnen van het
voeren sociaal-economisch beleid en dat is jammmer. Er
echter geen reden daar al te treurig over te doen. gjng
fonui
VAN de zijde van het kabinet is het afgelopen halfjaar ni^ j
al te gelukkig gemanoeuvreerd. Het sociale klimaat op cei^iet|
traal niveau leek goed toen in mei in de Sichting van de Ai
beid overeenstemming bleek te bestaan over een hoofddoel
stelling: het terugdringen van de werkloosheid naar 50f).0(llf A
in 1990. De sfeer leek nog hoopgevender te worden toen ir"
het regeerakkoord werd neergeschreven dat er een zogi
naamd „convenant" moest komen, een akkoord met de socijj
le partners over de manier hoe die hoofddoelstelling moj
worden nagestreefd. Daarmee zijn grote verwachtingen *g|
wekt.
De harde werkelijkheid bleek de afgelopen zomer echt(
anders te zijn. De tegenslag van twaalf miljard gulden doo
lagere aardgasinkomsten noopte tot het nemen van drast)
sche maatregelen waarbij de sociale partners er niet eer
meer aan te pas kwamen. Zo besloot het kabinet twee mij
jard gulden te bezuinigen door de salarissen van de ambtenk
ren evenals de uitkeringen volgend jaar te bevriezen. Ee
maatregel die de vakbeweging hoog opnam. Daar kwam nq
bij dat werkgevers en werknemers een verschillende üitle P31
gaven aan de hoofddoelstelling: de werkgevers willen zo!
70.000 nieuwe banen minder scheppen dan de werknemet
noodzakelijk achten. Ook daardoor werd het klimaat veF
slechterd. f. v
- (lier)
DESONDANKS is er na de uitslag van het eerste oyerlL.^
tussen kabinet, werkgevers en werknemers nog geen redqr
te wanhopen over het resultaat op wat langere termijn. Ojn
land heeft het wel erger meegemaakt. De gesprekspartnejme,
zijn bijvoorbeeld niet met ruzie uit elkaar gegaan, hetgeen L e
1983 het geval was. Over een paar punten herscholing^,
werkloosheid onder de minderheden en de problematiek vq
de moeilijk plaatsbare langdurig werklozen wordt hj
overleg bovendien voortgezet.
KABINET en sociale partners blijven derhalve op zakelijl p.
toon met elkaar in gesprek. Dit vormt een basis öm met vikCI
dingrijkheid en wat soepelheid in de komende periode ti^j-
verdergaande overeenstemming te komen. Het is overigefcfll
wel zaak daar met kracht naar te streven. Een goed resultaj»
is niet alleen van belang voor elk van de drie betrokken paQf:
tijen kabinet, werkgevers en werknemers maar vooi
voor de toekomst van ons land. LQ
Perioden met zon
DE BILT (KNMI) Van
avond en vannacht passeert
een bewolkingszone waaruit
hier en daar nog een beetje re
gen kan vallen, maar op de
meeste plaatsen blijft het
droog. In de loop van de nacht
klaart het op waarbij de tem
peratuur nog daalt tot circa 4
graden. Overdag zijn er perio
den met zon en blijft het ver
der droog. De middagtempera-
tuur ligt bij 10 graden. De
wind is matig, kracht 4 en
waait overdag uit west tot
noordwest. Ook na morgen
blijft het enkele dagen over
wegend droog. Een hogedruk-
gebied handhaaft zich tot za
terdag in de buurt van Bretag-
ne. De regengebieden van
oceaanstoringen trekken daar
om grotendeels ten noorden
van ons land naar Scandinavië
en Oost-Europa. De middag-
temperatuur handhaaft zich
rond 10 graden.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor morgen en woensdag:
Zuid-Scandinavië: vooral in
het binnenland opklaringen,
in West-Noorwegen later re
gen. Middagtemperatuur van 8
graden langs de west- en zuid
kust, tot 4 graden landin
waarts.
Denemarken: perioden met
zon. Eerst ook af en toe eep
bui. Middagtemperatuur onge
veer 8 graden.
Britse Eilanden: in het noor
den wolkenvelden en later
enige regen, elders perioden
met zon en vooral in de nacht
en ochtend plaatselijk mist.
Middagtemperatuur van 8 gra
den in het noorden tot 13 gra
den in het zuiden en zuidwes
ten.
Benelux en Noord-Duitsland:
af en toe zon en vooral mor
gen een enkele bui. Middag
temperatuur ongeveer 9 gra
den.
Zuid-Duitsland: morgen veel
bewolking en plaatselijk re
gen, woensdag vrij zonnig.
Middagtemperatuur 5 tot 9
graden.
gen in het noordoosten bewol
king en mogelijk wat regen of
sneeuw. Middagtemperatuur
in de dalen tussen 6 graden in
het noorden en 15 gradan in
het zuiden. Nul-gradengrens
in de middag tussen 1200 en
1600 meter hoogte.
Frankrijk: vrij zonnig. In het
noorden wolkenvelden. Vooral
in de nacht en ochtend plaat
selijk mist. Middagtempera
tuur tussen 6 graden in het
noordoosten en 14 graden in
het zuidwesten. In mistgebie-
den lager.
Spanje en Portugal: zonnig. In
de middag temperatuur tussen
15 graden in het noorden en 18
a 22 graden in het zuiden.
Noord-Italië, Franse Midd(J_^
Jandse-zeekust en Joegosïai
sche kust: flinke zonnige p
rioden. Aan de Joegoslavisci
kust veel wind. Middagtem{^J
ratuur 12 tot 17 graden. "f
Midden- en Zuid-Italië: vera
derlijk bewolkt. Vooral in toy
zuiden flinke regen- of cr-*
weersbuien. Middagtempej
tuur 17 tot 21 graden.
WEERRAPPORT HEDENMORGEN--, if*
Brieven graag kort en:
duidelijk geschreven. De
redactie behoudt zich!
het' recht voor ingezon-j
den stukken te bekorten
Haagse Bos (2)
Een greep uit de krant vanfcp
oktober: De Terp, Sexlijn, (T
weid Haagse Bos tegen 85-ja
ge dame, bezetting clubhiiV-/
tasje geroofd, weglopen.
lezen we dat het geméei^ f
raadslid mevrouw Blokpo Si
Lotsy gezegd zou hebbt
hoe het lieve mens nul m
het Haagse Bos kon gaan wi ef
delen...". Nee, nou wordt
helemaal goed! Is dat bos <j
gereserveerd voor crimirrelt
Zijn er stukken waarin het f j.
vaarlijk is om te wandel]!/J
dan moet je de criminelen
uit gooien, maar niet Lil
nietsvermoedende waridelpfl
gaan bevragen. Kom nou...J
mevrouw Steenbergen-K,,
stra: „...de oplossing is rfK
binnen het politieapparaatl/AN
vinden...". j tad
Zou het dan toch waar zijn
je niet buiten de Tien Gebofyy^
kunt? En als dat zo is, waaif~;
wordt dat dan aan de je» A
veelal onthouden? Zou dat 1
veel belangrijker zijn dan X
die prietpraat op scholen j
clubs?
Dus toch...?