Acht Mei Beweging
ondervindt
gevolgen polarisatie
Verkeerde conclusies
aan tafel
Cerdóc Soman1
Ceidóc Souiant
ACTIE VOOR DAGBOEK ANNE FRANK IN VS
kerk
wereld
ICTO-voorzitter wil na
vertrek adviseur blijven
Bode treedt uit
bedrijfspastoraat
Vaticaan veroordeelt
homoseksueel gedrag
Nieuw bloed in Haags toneef'
Gerechtvaardigd initiatief
uveer
ACHTERGROND
VRIJDAG 31 OKTOBER 1986 PAGINA 2
De Anne Frank Stichting in New York neemt in een verkla
ring krachtig stelling tegen pogingen van fundamentalistische
christelijke groeperingen in de Verenigde Staten om het Dag
boek van Anne Frank uit het leerprogramma van de openbare
scholen in Amerika te weren. De verklaring is een reactie op
een geruchtmakende uitspraak van een federale rechter in het
stadje Greeneville in de stSat Tennessee op 24 oktober. Die be
paalde daar dat kinderen, wier ouders godsdienstige bezwaren
hebben tegen het onderwijs in wat zij noemen „anti-christelijk
seculair humanisme" niet verplicht zijn deel te nemen aan les
sen waar onderwerpen als de Renaissance. Leonardo Da Vinei,
de evolutietheorie van Darwin en het Dagboek van Anne
Frank aan de orde komen. De bezwaren die tegen het Dagboek
van Anne Frank worden aangevoerd, houden in dat Anne
Frank in haar dagboek alle religies op één lijn stelt, hetgeen
volgens de gekwetste ouders een belediging is van het chris
tendom.
De Anne Frank Stichting in New York deed een beroep om
het dagboek als een integraal onderdeel van het onderwijs op
de Amerikaanse openbare school te handhaven. „Alleen neo
nazi's hebben geprobeerd het dagboek te bannen", aldus een
woordvoerder van de Stichting. „Het uitbannen van censuur is
één van de belangrijkste garanties tegen herhaling van het
soort vervolgingen dat het lot van Anne Frank heeft beze
geld". zo voegde hij er aan toe.
Ouderdom is een
goede reclame
Ralph Waldo Emerson
„Ik vind het jammer dat
wij altijd in het nieuws
komen door problemen
met de bisschoppen. De
doelstellingen die we als
Acht Mei Beweging na
streven, raken daardoor
onderbelicht."
Dat zegt mevrouw Wies
Stael-Merkx, voorzitter
van de Acht mei bewe
ging. in een gesprek naar
aanleiding van de brief
van vorige week van
kardinaal Simonis. Deze
zegt daarin bereid te zijn
tot een gedachtenwisse-
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Bergeyk A. van der
Stelt, kandidaat aldaar, die dit be
roep heeft aangenomen. Bedankt
voor Op- en Neder-Andel W. Arke-
raats te Giessendam-Neder-Har-
dinxveld.
Gereformeerde Kerken vrljge-
Beroepen te Bodegraven-Woerden
drs. J.P. van Bruggen, kandidaat te
Hardenberg.
Nederland* Gereformeerd* Kor-
ling met de Acht Mei Be
weging.
De Acht Mei-beweging werkt
volgens mevrouw Stael-
Merkx momenteel al volop
aan de nieuwe manifestatie
die volgend jaar zaterdag 9
mei gehouden wordt. Aan
deelnemers is gevraagd ge
loofsbrieven op te stellen
voor mensen in de Derde
Wereld of uit hun directe
omgeving. Deze brieven
moeten uiteindelijk uitge
beeld worden in de vorm van
zogenaamde hongerdoeken,
die dan op de manifestatie
van de Acht Mei Beweging
zullen worden getoond.
Volgens mevrouw Stael-
Merkx dreigt de doelstelling
van de Acht Mei beweging
uit het zicht te raken door de
kerkelijke polarisatie waarin
de beweging wordt betrok
ken. De Acht Mei Beweging
heeft een tegenhanger gekre
gen in de groep rond de
Twentse hoogleraar Groot
Wassink die het contact tus
sen de rooms-katholieken. in
het bijzonder met hun bis
schoppen wil herstellen.
Bepaalde organisaties zoals
het Katholiek Vrouwengilde
die als participant van Acht
Mei zouden willen toetreden
hebben afgehaakt, juist als
gevolg van deze polarisatie,
zo stelt mevrouw Stael-
Merkx. Ook uit andere hoek
JANSSEN VAN RAAY NAAR EUROPEES
PARLEMENT
..Zodra er een waardige op
volger is gevonden, leg ik de
hamer neer als voorzitter
van het Icto (Interkerkelijk
comité tweezijdige ontwape
ning). Ik hoop wel dat het
bestuur mij daarna de eer
vergunt te worden benoemd
in de raad van advies, zodat
ik toch mijn steentje aan het
Icto zal kunnen bijdragen
zonder in de hitte van de dag
te hoeven werken".
Dat heeft mr. J. L. Janssen
van Raay desgevraagd mede
gedeeld. Zijn positie in het
ICTO is ter discussie komen
te staan nu hij als opvolger is
aangewezen voor mevrouw
mr. Y.M.C.T. van Rooy. de
nieuwe staatssecretaris van
economische zaken in het
Europeees Parlement. „Zij
heeft me een donders plezier
gedaan", aldus Janssen van
Raay. ..want mijn ideaal is
steeds Europa geweest".
Afgelopen voorjaar werd de
positie van Janssen van Raay
al ter discussie gesteld door
vier bestuursleden, maar zij
kregen weinig steun uit de
achterban. Zij verweten de
voorzitter onder meer eigen
zinnig optreden, een koers
richting Oud Strijders Legi
oen. een goedkope verdedi
ging van SDI, ultra-rechtse
politiek en een kerkelijke on
geïnteresseerdheid.
komen geluiden dat deze po
larisatie niet op prijs wordt
gesteld. De Samenwerking
Nederlandse Priester Reli
gieuzen (SNPR) staat in prin
cipe zeker niet afkerig tegen
over Acht Mei, maar heeft
vorig maand intern opnieuw
besloten de handen vrij te
houden. Bovendien kwam ze
toen met een zeer gematigde
reactie op het ontslag van abt
Baeten uit de bisschoppelijke
beleidsadviescommissie naar
aanleiding van Baetens ge
wraakte voorgaan in de eu
charistieviering tijdens de
Acht mei manifestatie in 's-
Hertogenbosch. Deze reactie
week qua toon nogal af van
een eerdere verklaring van
de SNPR.
De Acht mei Beweging telt
momenteel negentig dragen
de organisaties en instellin
gen die als participanten be
kend staan. Van een duidelij
ke groei is in ieder geval
geen sprake. Volgens me
vrouw Merkx moet opnieuw
benadrukt worden dat de
Acht mei beweging vooral
wil laten zien wat er aan goe
de dingen leeft aan de kerke
lijke basis. Mensen kunnen
daaruit inspiratie putten, zo
als overduidelijk is gebleken
op de PIP-manifestatie in
Den Haag en de laatste bij
eenkomst in 's-Hertogen-
bosch.
Manieren van gelo
ven
In de brief van 8 juli waarin
de Acht Mei Beweging naar
aanleiding van het ontslag
van abt Baeten opnieuw
vroeg om een gesprek met
het episcopaat, werd de bis
schoppen gevraagd om te le
ren gaan „met verschillende
manieren van geloven".
Wat mevrouw Stael-Merkx
betreft is dit een van de
voornaamste agendapunten
die de Acht Mei Beweging in
het komende gesprek met de
bisschoppen wil inbrengen.
In het antwoord van de kar
dinaal is daarover overigens
niets terug te vinden. Zij zegt
teen moeite te hebben met
imonis' opmerking dat voor
het ondernemen van activi
teiten door de basis de struc-
Wies Stael-Merkx
turele band met de plaatselij
ke bisschoppen helder moe
ten zijn. De vrees van de bis
schoppen was namelijk dat
zij in de activiteiten van de
Acht Mei Beweging buiten
spel zouden worden gezet.
Over de agendapunten die de
kardinaal in zijn brief voor
stelt o.a. het volk Gods.
het bisschoppelijk beginsel,
gelovige mondigheid en geza
menlijk beraad zegt me
vrouw Stael-Merkx dat deze
wel een erg hoog theologisch
niveau hebben. Belangrijk is
volgens haar vooral ook na te
gaan hoe het komt dat er
zo'n kloof is gegroeid tussen
bisschoppen en de basis. Een
element dat daarbij als ver
klaring zou kunnen dienen is
het feit dat „mensen in de sa
menleving mondig zijn ge
worden en die mondigheid
willen ze niet afleggen wan
neer ze in de kerk komen".
De voorzitter van de Acht
Mei Beweging waardeert het
overigens ten zeerste dat
over de opzet van de brief
van de kardinaal goed is na
gedacht. Zij gelooft evenwel
dat het een illusie is te ver
wachten dat beide partijen
nu snel tot elkaar zouden
kunnen komen. Zij verwacht
ook dat er wel enige maan
den over heen zal gaan voor
dat de Acht Mei Beweging
met de bisschoppen aan tafel
zal zitten. Eerst zal een voor
bereidingsgroep van start
moeten gaan om de onder
werpen die voor beide partij
en van belang zijn goed hel
der te krijgen. Mevrouw
Stael-Merkx: „Belangrijkste
is dat we zicht krijgen op de 1
oorzaken van de wrevel van
de afgelopen tijd en dat het
gesprek, dat vorig jaar in het
slop was geraakt verder
gaat."
PAUL VAN VELTHOVEN
NA CONFLICT MET KARD. SIMONIS
Herman Bode heeft zich te
ruggetrokken als adviseur
van het bestuur van het be
drijfspastoraat in het aarts
bisdom Utrecht. Het aartsbis
dom weigert elke medewer
king zolang Bode als voorzit
ter functioneert. Dit heeft
Bode, oud-vice-voorzitter van
de FNV. gisteren medege
deeld.
Het aartsbisdom had laten
weten dat in verband met de
bestuursperikelen vacatures
in het bedrijfspastoraat niet
vervuld zouden worden en
geen medewerking aan de
vervanging van aftredende
besuursleden in plaatselijke
besturen verleend zou wor
den.
Een boze Bode kwalificeerde
het optreden van het aarts
bisdom als dat van de inqui
sitie. „Alleen hebben ze nu
geen brandstapels meer".
Kardinaal Simonis, aartsbis
schop van Utrecht, weigerde
vorig jaar juni Bode te benoe
men tot voorzitter van het
bedrijfspastoraat. omdat hij
zich te negatief over de kerk
zou hebben uitgelaten.
De raad van het bedrijfspas
toraat hield echter „om rede
nen van geloofwaardigheid
binnen een gespleten kerk"
vast aan Bodes benoeming en
Bode trad op als deskundige
en functionerend voorzitter.
Het Vaticaan heeft gisteren in een nieuw document homosek
sueel gedrag als moreel verwerpelijk veroordeeld. De Vati
caanse congregatie voor de geloofsleer, die waakt over de zui
verheid van het rk geloof, stelt in een „schrijven aan de bis
schoppen over de pastorale zorg aan homoseksuelen" dat haar
duidelijke opvattingen hieromtrent niet veranderd kunnen
worden. Homoseksuele geaardheid is op zich nog geen zonde,
aldus het document, maar wel homoseksuele handelingen.
Het is de eerste maal dat het Vaticaan uitsluitend over homo-
séksualteit een document heeft uitgegeven. In 1975 werd dit
vraagstuk behandeld in een document over verschillende as-
pekten van de seksualiteit. Het nieuwe stuk is bedoeld om on
juiste interpretaties inzake homoseksualiteit, die ook diep in
de kerk zijn binnengedrongen, aldus het document uit de we
reld te helpen, met name wordt het optreden gelaakt van ho
mogroepen die goedwillende priesters voor zich probneren te
winnen. In het document wordt overigens ook discriminatie
van homoseksuelen afgekeurd.
Handtekeningenactie in VS tegen hulp aan contra's
Als een „prachtig resultaat" heeft het kerkelijk solidariteitsco-
mité voor Nicaragua ..Getuigen voor de vrede" in de Verenig
de Staten het resultaat betiteld van zijn handtekeningenactie
tegen Amerikaanse steun voor de contra's in Nicaragua. Deze
actie. ..Gewetenscampagne" genaamd, heeft drie maanden ge
lopen onder leden van kerken en joodse gemeenten en er zijn
250.000 handtekeningen geplaatst. In de oproep werden kerk
leden en joden gemaand hun profetische stem te verheffen op
grond van geweten en moraal tegen de hulp aan de rebellen
tegen het sandinistische bewind, „welke hulp duizenden Nica-
raguanen ter dood veroordeelt en de ziel van de Verenigde
Staten vergiftigt".
Gedenknummer
Marga Klompé
Het secretariaat van de
rooms-katholieke kerkpro
vincie in Utrecht heeft een
speciale uitgave verzorgd van
het informatiebulletin 121
waarin een groot aantal per
soonlijkheden de deze week
overleden Marga Klompé
herdenken. Achtereenvol
gens komen aan het woord
de kardinalen Alfrink, Wille-
brands en Simonis. Secreta
ris-generaal dr. H. A. van
Munster van de kerkprovin
cie gaat in op het werk \ten
Klompé voor de bisschoppe
lijke beleidsadvisiecommisie,
drs. Kaandorp bespreekt
haar rol in het Landelijk
Pastoraal Overleg. Andere
medewerkers zijn onder an
dere NOS-vice-voorzitter dr.
A. van den Heuvel en oud
minister van onderwijs dr. g.
Veringa. Het nummer is voor
f 3,50 verkrijgbaar bij het se
cretariaat, postbus 13049, 3507
LA. Utrecht. Tel. 030 -
33.42.44.
Onderzoekers blijven
maar bezig om na te gaan
waarom ouders hun kin
deren naar een protes
tants-christelijke of
rooms-katholieke school
sturen. Zo werden on
langs gegevens gepubli
ceerd over deze school
keuzen in de provincie
Utrecht. En opnieuw
werden de resultaten ver
minkt tot ongenuanceer
de uitspraken en conclu
sies. Maar, wat stond er
écht in het desbetreffen
de rapport?
Het ging om een doctoraal
scriptie van een drietal stu
denten aan de Rijksuniversi
teit Utrecht met als titel: „Ge
wenst Basisonderwijs in de
tweede helft van de jaren '80
in de provincie Utrecht". De
samenvatting (naar ik aan
neem door de schrijvers zelf
gemaakt) luidde o.a. als volgt:
„Uit de onderzoeksbevindin
gen blijkt dat 66% van de
ruim 730 ondervraagde ou
ders geen of geen specifieke
behoefte heeft aan religieus
onderwijs voor hun kinderen.
Nog geen 10 procent stelt ka
tholieke vorming op prijs, 25
procent wenst protestants-
christelijke scholing. Waar de
overheid de scholen verdeelt
naar geloofsrichting, vindt
een overgrote meerderheid
van de ouders bij het kiezen
van een school de richting
een minder belangrijk motief
dan de kwaliteit. Conclusie:
de planning van het onder
wijs moet op een andere leest
worden geschoeid".
Als je echter niet alleen de sa
menvatting, maar ook het
rapport zelf leest, dan blijkt
het een en ander heel veat ge
nuanceerder en soms ook an
ders in elkaar te zitten.
Het rapport zelf
In de provincie Utrecht kiest
volgens het rapport 32% van
de ouders voor protestants-
christelijk onderwijs, 19%
voor rooms-katholiek, 13%
voor bijzonder-neutraal en
32% voor openbaar onderwijs
(andere cijfers dan in de sa
menvatting!).
Er is ook gevraagd naar de
soort vorming waar men de
voorkeur aan geeft. Daar
kwam uit, dat 25% kiest voor
prot. chr. vorming. 9% voor
r.k. vorming, 7% voor alge
meen religieuze vorming, 31%
voor algemeen menselijke
vorming. 27% zegt dat er hier
geen taak voor de school ligt
maar voor de ouders en 1%
wil helemaal geen vorming.
Wat doen de auteurs nu met
deze cijfers? Ze tellen bij el
kaar op de 7, de 31, de 27 en
de 1%. Uitkomst: 66%. En ze
concluderen dan niet alleen
dat die 66% geen behoefte
heeft aan religieus onderwijs,
maar daar wordt dan ook nog
doodleuk de conclusie aan
verbonden door allerlei publi
cisten. dat die 66% dus eigen
lijk kiest voor een openbare
school. Kan men bijvoorbeeld
zomaar zeggen dat die 31%,
die voor algemeen menselijke
vorming is. daarmee ook be
weert dat die vorming niets
met een levensbeschouwelijk
uitgangspunt te maken heeft?
En mag men de 7% voorstan
ders van algemeen-religieuze
vorming zomaar (ten bate van
een graag geziene conclusie?)
optellen bij hen die hier geen
taak voor de school maar voor
de ouders zien? Kortom: de
66% uit de samenvatting „die
geen specifieke behoefte zou
hebben aan religieus onder
wijs" komt hiermee wel erg
op losse schroeven te staan.
Een andere zaak is de conclu
sies die men uit het een en
ander trekt.
Kwaliteit
Volgens de onderzoekers
hechten de ouders meer aan
de kwaliteit van het onder
wijs dan aan de richting. Nu
is kwaliteit, dat wordt ook ge-'
zegd, een zeer moeilijk defi
nieerbaar begrip. De schrij
vers maken wat de scholen en
hun kwaliteit betreft een on
derscheid tussen repressieve
enpermissieve scholen
.meer strenge en meer vrije",
zou je kunnen zeggen. Verder
tussen scholen waar de leer
stof meer centraal staat, en
die waar het kind meer in het
middelpunt staat. Ook onder
scheidt men tussen traditio
neel en vernieuwend onder
wijs. Deze laatste categorieën
tellen beide onder de ouders*
ongeveer evenveel aanhan
gers (39% en 37%). Er is ver
der meer voorkeur voor re
pressief dan voor permissief
onderwijs.
Al deze onderscheidingen
hebben inderdaad met de
kwaliteit van een school te
maken. Wanneer de onder
zoekers nu echter betogen dat
er bij de planning van scholen
meer naar kwaliteitskenmer
ken moet worden gekozen,
wijden zij er zelfs geen zin
aan om aan te geven hoe dat
dan zou moeten.
Ik zou het ook niet weten. In
de eerste plaats zijn de ver
schillen tussen de bovenge
noemde categorieën scholen
vaak heel vaag, en je kunt ze
zeker niet abstract-theoretisch
gebruiken door ouders te vra
gen, voordat een school ge
sticht gaat worden: kiest u
voor een traditionele of voor
een vernieuwingsschool? Bo
vendien, bij zo'n uitgebreid
begrip als kwaliteit, heeft dat
ook altijd met de identiteit
van de school te maken. Wan
neer de onderzoekers de rich
ting van een school als criteri
um los willen maken van de
kwaliteitskenmerken, doen ze
iets wat in het algemeen niet
kan.
Conclusies
In plaats van nu verder uit te
werken hoe bij scholenplan
ning meer met de zogenaam
de kwaliteitsverlangens van
ouders rekening zou kunnen
worden gehouden, komen de
onderzoekers op grond van
het bovenstaande met conclu
sies, die werkelijk nergens op
slaan. Ze concluderen gewoon
(op grond van die voorkeur
voor kwaliteitskenmerken?)
dat het openbaar onderwijs
dus onderbedeeld is. Nergens
uit het onderzoek blijkt na
melijk dat de Utrechtse ou
ders meer openbaar onderwijs
willen. Dat staat ook zeker
niet voor een andere of betere
kwaliteit!
De schrijvers zetten zichzelf
in feite lelijk te kijk. Hun ver
haal voegt zich slechts prima
in het papegaaien-circuit dat
de Vereniging voor Openbaar
Onderwijs al geruime tijd
hardnekkig in stand houdt en
dat een onderdeel is van een
simpele en duidelijke belan
genbehartiging. Dat je je daar
in een doctoraalscriptie voor
laat lenen....
Erwtensoep - flensjes met mandarijnevla
(vegetarisch)
Nodig voor twee: 250 g groene erwten, 8 dl water, zout,
laurierblad, 250 g aardappelen, 1 winterwortel stuk
knolselderij, 1 prei, 2 groentebouillontablettei
ui. 15 g margarine, selderij, peterselie, ketjap,
saus;
50 g bloem, iets zout, 1 groot ei, 2 dl melk, margarine;
2,5 dl gele vla (2,5 dl melk, 12 g custard, 15 g suiker),
half blikje mandarijntjes, citroenessence naar smaak,
poedersuiker.
Was de erwten vanavond en zet ze met het water en weinig
zout weg. Kook de groene erwten morgen in het weekwater
met een laurierblad in anderhalf uur gaar. Voeg er de ge
schilde en gehalveerde aardappelen en de gesnipperde wor
tel aan toe. Laat de soep tien minuten koken. Doe er blokjes
knolselderij, halve ringetjes prei en de bouillontabletten bij
en laat de soep dan nog eens tien minuten zacht koken.
Bak intussen de in dunne ringen gesneden ui langzaam
goudbruin in de margarine en maak de groente op smaak af
met zout, fijngeknipte selderij en peterselie. Stamp de gare
aardappelen fijn in de soep. Maak de erwtensoep op smaak af
met zout, ketjap of worcestersaus. Leg de gebakken ui op de
soep, schep die er pas aan tafel door.
Roer bloem, zout, ei en melk tot een glad en dun beslag en
bak er flensjes (dat horen dunne en kleine pannekoeken te
zijn) van. Laat de flensjes koud worden. Meng de vla met de
meeste, wat kleiner gesneden, mandarijntjes en citroenessen
ce. Leg middenop elk flensje een baan mandarijnevla. Rol de
flensjes voorzichtig op en leg de rolletjes naast elkaar op een
schotel.
Garneer de flensjes met de achtergehouden mandarijntjes en
dien ze vers bestrooid met poedersuiker op.
JEANNE
De Haagse Comedie weg. Een nieuw toneelgezelschap in[r
Residentie. Vanaf 1988. Een bericht met schokeffect, wP<
het gezelschap zal volgend seizoen zijn veertigjarig bestie
vieren en ieder die zich een beetje Hagenaar voelt of voer
moet toch ooit trots geweest zijn op het gezelschap dat wijj^
Cees Laseur en Paul Steenbergen in 1947 oprichtten op[o
resten van het Residentie-toneel. „Het mooiste ensembles^
in Nederland" gold jarenlang als het vaste predikaat voor!1
voorstellingen. r
-pv >F
UE laatste jaren beukten golven van kritiek tegen het va"
stuk van het gezelschap. Vernieuwing, meer durf, mjp
schappelijk relevanter toneel, geen museumtoneel, luidi
de driftige eisen van de kritikasters. Terecht en niet ten
Binnen het gezelschap werd die noodzaak meegevoeld.
werden nieuwe regisseurs aangetrokken, Carl van der
die indertijd de fakkel van Paul Steenbergen had ovei
nomen trad terug voor jongeren, maar voorzichtighj
was de moeder van de porceleinkast. Men wilde niet het v|
te publiek want dat was er nog steeds in grote mate, mi
zelfs dan elders van zich vervreemden. En terecht.
MAAR elders voltrokken de veranderingen binnen het
neel zich razendsnel. Ook onder diegenen die beroepsha
kritiek leverden op dat toneel. De aanvallen op de Haa
Comedie werden steeds onaangenamer, vooral in de progi
sieve pers en de nadruk op vakmanschap, die alsmaar
verdediging uit Den Haag kwam, werd weggewuifd. Al bi
mede een oorzaak dat de naam Haagse Comedie bijna
„besmet begrip" werd voor wie over toneel praatte en z<
voor wie alleen maar over tonèel meepraatte. Een n;
trieste zaak, die het gezelschap niet meer te boven zou
men.
Nu is dan Hans Croiset als „formateur" voor dat nieuw
vormen gezelschap aangewezen. Croiset kan, zeker na
„Faust"-regie, op „goodwill" in Den Haag, bij de acteurs
vooral belangrijk bij de subsidiënten rekenen. I
Haag moet bij Croiset altijd al een rol hebben gespeeld,
zat begin zeventiger jaren in de artistieke leiding van
Haagse Comedie, regisseerde in Koninklijke Schouwburg
HOT, al vertrok hij naar Amsterdam om het Publieksthea
op te richten. Dat deelde trouwens in de toneelmalaise
gaat straks samen met toneelgroep Centrum een nieuw
zeischap vormen.
WAAROM nu in Den Haag niet die „oude" Haagse Cor
die veranderen, rigoreus bijsturen? Waarom een compl
nieuwe formatie? Er lijken hier behalve toneelmatige, voo
psychologische drijfveren te zijn. De naam van de Haa
Comedie „stond" voor een bepaald soort toneel en, waai
niet waar, daar zou het gezelschap nooit meer afkomen,
vendien bestaat het gezelschap uit een aantal trouwe acte
die min of meer op één lijn zitten, die óf te moe zijn var
die oude kritiek, of zich niet kunnen of niet willen opwerj
als nieuwe leiders. Nieuw bloed, een nieuwe structuur wa
in alles dooréén gehusseld wordt, moet dan een oplossing
den.
Het is te hopen dat het werkt, voor het gezelschap, we
naam het ook moge krijgen en vooral voor Den Haag. En
er geen nieuwe kleren van de keizer in de maak zijn. Zaa
bovendien dat een nieuw gezelschap a la De Appel een jc
publiek zal moeten kunnen boeien. Maar daarbij mag n<
de breedte van dat oude getrouwe Haagse publiek verge
worden. Want de besmettelijke ziekte van het moderne
neel, dat zo vernieuwend wil zijn dat het 't publiek te
vooruit is en dus in de steek laat, moet in Den Haag m
niet toeslaan. Dat het begrotingskoffertje van format
Croiset een steviger formaat gaat krijgen, moet dan voor s
sidiënten geen probleem zijn.
Het CDA heeft gisteren geïrriteerd gereageerd op een il
tiatief-wetsontwerp van de PvdA om tot vermindering v
de fraude in de belastingsfeer te komen. Die irritatie is n|
plaatst. Het CDA-kamerlid Van Amelsvoort suggereerde
een reactie dat het om het zoveelste initiatiefwetsontwi
van de PvdA op dit terrein zou gaan. Als we de initiatief
van de grootste oppositiefractie echter op een rijtje zetti
dan zien we dat dit het tweede initiatief-wetsontwerp is I
op belastingfraude slaat, terwijl beide voorstellen op zi
verschillende onderdelen slaan. Andere ontwerpen gin|
over het tijdelijk aan werk helpen van werklozen en oi
het bijeenbrengen van geld voor kinderopvang in bedrijv
VOOR kabinet (en controlerende Kamer) is er daarentej
alle reden de hand in eigen boezem te steken. Op het mil
terie van Financiën wordt keihard gewerkt aan het doorv
ren van nieuwe bezuinigingen en de controle op de nalev
van de met andere departementen gemaakte bezuinigings
spraken. Met de toespitsing van de belastingwetgeving
mogelijkheden tot betere fraudebestrijding wordt echter n
welijks voortgang gemaakt. De belastingwetgeving is natu
lijk een afgrijselijk ingewikkelde materie. Desondanks m
geconstateerd worden dat het huidige en ook het vorige
binet-Lubbers, door dat probleem niet voortvarend gen
aan te pakken, de PvdA min of meer uitnodigt zelf initia
ven in te dienen.
Natuurlijk moet de PvdA oppassen voor ondermijn
van een grondrecht van de Tweede Kamer, namelijk
recht om zelf wetsontwerpen in te dienen. Dat zou kuni
gebeuren door dat recht van initiatief te misbruiken om zi
zelf in het zonnetje te plaatsen, door er slechts mee te wi)
aantonen dat de regering te laks is met haar wetgeving.
de twee voorgestelde fraudewetsontwerpen van de Pvdi
er echter beslist geen sprake van een uitholling van dat rt
van initiatief, zoals het CDA-kamerlid Van Amelsvoort
teren ten onrechte suggereerde.
Wisselvallig
DE BILT (KNMI) Een klei
ne oceaandepressie trekt het
komende etmaal via zuid-En-
geland en ons land naar
noord-Duitsland. De bijbeho
rende regenzone trekt van
nacht en in de ochtend van
west naar oost over het land.
De wind is dan matig en waait
uit uiteenlopende richtingen.
De depressie wordt gevolgd
door een krachtige rug van
hogedruk. De as daarvan
wordt morgen boven de Britse
Eilanden verwacht. Bij ons
waait daardoor de wind n
gen uit het noordwesten e
in het binnenland matig, j
zee neemt de wind echter
tot krachtig. Vanuit IJsl
stroomt dan onstabiele li
naar ons land. Naast opkla
gen komen hierin buien v
Sommige daarvan kunnen
hagel vergezeld gaan.
zondag tot en met woens
perioden met zon. Zondag
gelijk een bui, daarna dr
Middagtemperatuur onge\
9 graden. Vooral in de n;
van zondag op maandag li<
vorst.